هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 199.mp3
9.85M
🔈برنامه 199، آیه 54 ـ 57
🌺چکیده این برنامه:
🔹تعبیر «أستخلصه لنفسی» یعنی نه تنها یک #مسؤولیت به یوسف میسپارم؛ بلکه او را #مشاور و #دستیار_ویژه و نزدیک خودم قرار میدهم.
🔹«فلمّا کلَّمَهُ قال إنّک الیوم لدینا مکین أمین» فاعل «کلّمه» ممکن است #پادشاه باشد و ممکن است یوسف باشد. اگر فاعل، #یوسف باشد، مضمون آیه یکی از مصادیق این شعر خواهد بود که «تا مرد سخن نگفته باشد/ #عیب و #هنرش نهفته باشد» یوسف وقتی با پادشاه سخن گفت، #تواناییها و #مهارتهایش نمایان شد.
🔹«إنّی حفیظ علیم» برای پذیرش مسؤولیت، هم #امانت و #تعهد لازم است و هم #تخصص و #علم.
🔹پرسش نخست: چرا یوسف از خودش تعریف کرد که «إنّی حفیظ علیم»؟ آیا این منافاتی ندارد با آن آیه که «لا تزکّوا أنفسکم» (#خودستایی نکنید)؟
🔹پرسش دوم: چرا یوسف #صدارت و #وزارت یک شخص #کافر را پذیرفت؟
👈(پاسخ در برنامه بعد ان شاء الله)
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
M-A-yoosof 200.mp3
9.06M
🔈برنامه 200، آیه 54 ـ 57
🌺چکیده این برنامه:
👈پاسخ به پرسش نخست برنامه گذشته:
🔹#مدح_خود، اگر با این نگاه باشد که این #ویژگیهای_خوب، مالِ خودم است، #خودستایی مذموم است؛ اما اگر با این نگاه باشد که این ویژگیهای خوب همه از خدا است، خودستایی نیست؛ بلکه به تعبیر آیة الله جوادی آملی، #خودستانی است (یعنی من از خودم چیزی ندارم) و #مذموم نیست.
🔹فرزندی را فرض کنید که همه داراییاش از پدرش است و نزد دیگران، داراییهایش را یکییکی بر میشمرد. اگر نگاه او این باشد که اینها دسترنج خودم است، این ناپسند و مذموم است؛ اما اگر نگاهش این باشد که اینها را پدر به من داده، پس در واقع دارد داراییها و #لطف_پدر را بر میشمرد، نه مال خودش را. پس مذموم نیست و #ممدوح است.
🔹شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید: آیا مدح خود جایز است؟ حضرت فرمودند: «اگر #اضطراری در کار باشد، بله؛ جایز است، مانند همین گفتار یوسف که إنّی حفیظ علیم». یوسف اگر از خودش #تعریف نمیکرد، پادشاه به او #منصبی نمیداد و نمیتوانست به مردم #خدمت کند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 201.mp3
8.65M
🔈برنامه 201، آیه 54 ـ 57
🌺چکیده این برنامه:
👈ادامه بحث در پاسخ به پرسش نخست:
🔹ائمه ما گاهی #ویژگیهای_خوب برجستهشان را ذکر کردهاند؛ مثلاً امیر المؤمنین علیه السلام در #نهج_البلاغه خودشان را #محور_آسیای_خلافت دانستهاند که همای بلند پرواز #اندیشه به ایشان نمیرسد. با توجه به توضیحات برنامه گذشته، این گونه تعابیر، برای آن بود که مردم به مقام ایشان پی ببرند و از محضرشان استفاده کنند.
🔹گاهی نیز سخنانی از ائمه نقل میشود که ظاهری #متناقض دارند؛ مثلاً از یک سو فرمودهاند غیر از مقام #ربوبیت، همه ویژگیهای #کمال را میتوانید برای ما اثبات کنید، مثل #علم_بیپایان؛ و از سوی دیگر، فرمودهاند ما هم مثل شما انسانیم و ممکن است #خطا بکنیم و تعابیری از این دست. توضیح و حل این تناقض ظاهری، در برنامه بعد؛ ان شاء الله.
(پاسخ به پرسش دوم، در برنامه 203 خواهد آمد.)
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 202.mp3
9.03M
🔈برنامه 202، آیه 54 ـ 57
🌺چکیده این برنامه:
🔹#تناقضی که در برنامه گذشته مطرح شد، این گونه حل میشود که ائمه ما دو #شأن و جایگاه دارند: یکی #ولایت_الهی و #مقام_آسمانی، و دیگری زندگی #مادی که گاهی با #مقام_زمینی و #حکومت_ظاهری نیز همراه است. اگر ایشان در جایگاه نخست باشند، ویژگیهای خوبشان را ذکر میکنند تا مردم ایشان را بشناسند و به دیگران مراجعه نکنند. اما اگر در جایگاه دوم باشند، طوری رفتار میکنند که همه یاد بگیرند؛ مثلاً #مشورت میکنند؛ دعوت به #تذکر_خطاها مینمایند و ... . خلاصه این دو جایگاه باید از هم جدا شوند که هر کدام #وظیفهای مخصوص خودش دارد.
🔹پزشکی را فرض کنید که در یک جمع، #ناشناس است. حال کسی از آن جمع، بدحال میشود. #پزشک باید خودش را معرفی کند تا #بیمار را نزد او بیاورند. اگر بیجا #تواضع کند و خودش را معرفی نکند و در نتیجه آنان بیمار را نزد او نیاورند، به آن بیمار #خیانت کرده است.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
M-A-yoosof 203.mp3
8.72M
🔈برنامه 203، آیه 54 ـ 57
🌺چکیده این برنامه:
🔹پاسخ به پرسش دوم که در برنامه 199 آمد (چرا حضرت یوسف #وزارت و #صدارتِ یک شخص #کافر را پذیرفت؟)
👈حضرت با پذیرفتنِ این مسئولیت، به مردم #خدمت کردند و #شکر_نعمت علم و امانتداری را به جای آوردند. اگر ایشان از نعمت #علم و #امانتداری ـ که خدا به ایشان داده بود ـ برای #خدمت_مردم استفاده نمیکردند، شکر این نعمت را به جای نیاورده بودند. آیا خداوند دوست داشت یوسف در پی امور شخصیاش به #کنعان نزد پدرش برود و مردم در معرض #قحطی را به حال خودشان رها کند؟
👈در #فقه_شیعه پذیرش #مسئولیت از جانب #ظالم، مطلقاً منع نشده است. اگر کسی بتواند با پذیرش مسئولیت از جانب ظالم، از ظلم او بکاهد و به بندگان خدا خدمت کند، این مسئولیت برایش #مستحب یا حتی #واجب میشود.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 204.mp3
8.22M
🔈برنامه 204، آیه 54 ـ 57
🌺چکیده این برنامه:
🔹اگر نپذیرفتنِ #مسئولیت از جانب #ظالم، سبب شود که بساط #ظلم و ظالم بر چیده شود، دیگر نباید مسئولیت پذیرفت.
🔹در #روایات ما، هم #اجازه نزدیک شدن به #دستگاه_ظلم آمده و هم #نهی از آن؛ مثلاً امام کاظم علیه السلام به #علی_بن_یقطین اجازه دادند که وزیر #هارون_الرشید شود. از سوی دیگر، ایشان #صفوان_جمّال را به خاطر این که صرفاً شترانش را به هارون برای انجام #حج! #کرایه داده بود، سرزنش کردند.
🔹باید مراقب #نفس_مسوله هم باشیم؛ زیرا در جایی که نباید مسئولیتی را بپذیریم، چنین القا میکند که پذیرفتن مسئولیت، #خدمت به بندگان است.
🔹این که در کجا باید مسئولیتی را بپذیریم و کجا نپذیریم، به قانون «#اهم_و_مهم» و قانون «#دفع_افسد_به_فاسد» باز میگردد.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 205.mp3
9.52M
🔈برنامه 205، آیه 54 ـ 57
🌺چکیده این برنامه:
🔹عدهای خدمت #امام_رضا علیه السلام رسیدند و اشکال کردند که چرا شما #ولایتعهدی #مأمون عباسی را پذیرفتید؟ حضرت پذیرش ولایتعهدی خودشان را به #پذیرش_مسئولیت یوسف علیه السلام تشبیه کردند، با این تفاوت که اولاً #یوسف از جانب کسی مسئولیت را پذیرفت که #کافر بود، در حالی که مأمون به ظاهر #مسلمان است؛ ثانیاً یوسف #نبی بود و من #وصی هستم و #نبوت از #وصایت بالاتر است (و وقتی نبی از یک کافر مسئولیت میگیرد، پس ایرادی ندارد که وصی هم چنین کاری بکند)؛ و ثالثاً یوسف خودش پیشنهاد مسئولیت داد؛ اما من #مجبور به پذیرش مسئولیت شدهام.
🔹پرسش: وقتی قرآن کریم پذیرش مسئولیت یوسف را نقل میکند، دو وصف «#حفیظ» و «#علیم» را برجسته مینماید؛ اما وقتی که پذیرش #چوپانی #موسی برای #شعیب را نقل میکند، دو وصف «#قوی» و «#امین» را برجسته مینماید. تفاوت این دو چیست؟
👈پاسخ: در برنامه بعد ان شاء الله.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
M-A-yoosof 206.mp3
8.07M
🔈برنامه 206، آیه 54 ـ 57
🌺چکیده این برنامه:
👈پاسخِ پرسشی که در برنامه گذشته مطرح شد:
🔹#مناصب و مسئولیتها در #ساختار_اجتماعی هر چه بالاتر باشند، مانند #وزارت و #صدارت، به #تدبیر و #علم بیشتری نیاز دارند (علیم) و لازم نیست آن مسئول، #نیروی_بدنی بالایی داشته باشد؛ اما اگر مناصب و #مسئولیتها پایین باشند، مانند #چوپانی و #کارگری، به نیروی بدنی و #قوت_جسمی، بیشتر نیاز دارند (قوی).
🔹وصف «#حفیظ» و «#امین» هر دو به یک چیز اشاره میکنند و آن #تعهد و #امانتداریای است که برای هر منصبی لازم است؛ خواه بالا باشد و خواه پایین.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
M-A-yoosof 207.mp3
8.11M
🔈برنامه 207، آیه 54 ـ 57
🌺چکیده این برنامه:
🔹این که قرآن فرموده به یوسف #مکنت دادیم، مقصود این نیست که #پادشاه شد؛ بلکه مقصود، مقامی پایینتر است، مثل #وزارت یا #عزیز مصر بودن، خصوصاً با توجه به این که برادران بعدا یوسف را «عزیز» خطاب میکنند: «یا أیّها العزیز».
🔹یوسف روزی در ته چاه و گوشه زندان بود؛ اما امروز هر جا بخواهد میرود: «یتبوّأ منها حیث یشاء».
🔹روزی دیگران اراده کرده بودن یوسف #خوار و #کوچک باشد؛ اما امروز دارای مکنت و #مقام شده است.
🔹روزی او به #خیانت متهم شد؛ اما الان «مکین #امین» شده است.
🔹عبارت «مکّنّا لیوسف فی الأرض» قبلا وقتی به کار رفت که یوسف از #چاه نجات یافت و اینجا وقتی به کار رفت که یوسف از #زندان نجات یافت.
🔹این یک #قاعده_عام است که خداوند هر که را بخواهد از #رحمت_خاص خویش بهرهمند میکند؛ اما شرطش این است که از #نیکوکاران باشد: «لا نضیع أجر المحسنین».
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 208.mp3
7.53M
🔈برنامه 208، آیه 54 ـ 57
🌺چکیده این برنامه:
🔹در سوره یوسف آمده که او دارای #ملکهی این اوصاف بود: «#اخلاص» (إنّه من عبادنا المخلصین)، «#احسان» (لا نضیع أجر المحسنین)، و «#تقوا» (کانوا یتّقون).
🔹نتیجهی این اوصاف در دنیا، «تمکّن فی الأرض» بود؛ اما خداوند میفرماید #اجر_اخروی بالاتر است (و لأجر الآخرة خیر).
🔹از برخی آیات به دست میآید که اجر اخروی مراتبی دارد:
👈نخست آن است که با تعابیر #جنات و #حور و #میوهها و ... از آنها یاد شده.
👈دوم آن است که با تعبیر «#ما_عند_الله» از آن یاد شده و بالاتر است (لهم جنّات ... نزلاً من عند الله و ما عند الله خیر للأبرار. آل عمران/198).
👈سوم خود #خداوند است که #مطلوب و #محبوب حقیقی همه #سالکان است (و الله خیر و أبقی).
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 209.mp3
4.3M
🔈برنامه 209، آیه 54 ـ 57
🌺چکیده این برنامه:
🔹انسان #خلیفه_خدا است. کسی که جانشین دیگری میشود، تا جایی که میتواند باید اوصاف او را داشته باشد.
🔹در قرآن کریم گاهی خداوند اوصاف خودش را به #انبیای_الهی نسبت میدهد؛ مثلاً «#رئوف» و «#رحیم» را که از ویژگیهای خودش است، به #پیامبر_اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ نیز نسبت میدهد (و بالمؤمنین رئوف رحیم).
🔹در آیات مورد بحث نیز وقتی #یوسف میگوید: من «#حفیظ» و «#علیم» هستم، خداوند با سکوتش آن را تأیید میکند که دو وصف از #اوصاف_الهی هستند (الله حفیظ علیهم) و (هو بکلّ شیء علیم).
🔹خداوند حتی گاهی این اوصاف را برای غیر #انسان نیز به کار میبرد؛ مثلاً برای #قرآن این اوصاف استعمال شده است: «حکیم»، «عزیز»، «نور»، «کریم» و ... .
🔹در همه این موارد، باید بدانیم این #اوصاف_کمال، اولا و بالذات به خداوند تعلق دارند و ثانیا و بالعرض، به دیگران؛ یعنی یوسف حفیظ است به #حفظ_الهی و علیم است به #علم_الهی و ... .
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 210.mp3
3.34M
🔈برنامه 210، آیه 54 ـ 57
🌺چکیده این برنامه:
🔹در #مسائل_اقتصادی، همیشه این گونه نیست که #تولید_بیشتر، اولویت داشته باشد؛ بلکه گاهی #کنترل_مصرف، اهمیت و #اولویت بیشتری دارد. حضرت یوسف در هفت سال نخست که #ترسالی بود، با کنترل مصرف توانست برای دوران #خشکسالی، ذخیره کند.
🔹اساساً جوامع اگر #الگوی_مصرف صحیحی نداشته باشند، #گرسنه خواهند شد، حتی اگر روی #گنج خوابیده باشند!
🔹#مصرف_صحیح، یعنی به جا و درست مصرف کردن، نه کم مصرف کردن.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 211.mp3
3.95M
🔈برنامه 211، آیه 54 ـ 57
🌺چکیده این برنامه:
🔹در برخی روایات آمده که یوسف [برای پایان دادن به #فاصله_طبقاتی]، در سالهای فراوانی، #آذوقه اضافی را [از مردم میخرید و] در انبارها #ذخیره میکرد. سپس در سال نخست #قحطی، آن را در برابر #درهم و #دینار به مردم داد، به گونهای که همه درهم و دینارهای مصر، مال یوسف شد و همین طور، سال دوم در برابر #زیورآلات، سال سوم در برابر #چارپایان، سال چهارم در برابر #غلامان و #کنیزان، سال پنجم در برابر #خانهها و #زمینها، سال ششم در برابر #مزارع و #نهرها، و سال هفتم در برابر خود مردم به ایشان آذوقه فروخت. این گونه همه چیز و همه کس در اختیار یوسف قرار گرفت؛ اما بعدا همه را آزاد کرد و آنچه گرفته بود، #عادلانه به ایشان بازگرداند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0