eitaa logo
🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
259 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
444 ویدیو
80 فایل
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «مکتب امام» در جهت بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود 📚متن محوری: کتاب «صحیفه امام» 🖌 ارتباط: @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔦توضیح مرتبط با «... اساساً يا تصويب ، در قبال [در مقابلِ] ارزشى ندارد»؛ 💎💎💎 از ویژگیهای : در چهارچوب دستگاه و 🌱 بر پایه ،: ➖هم باید در چهارچوب دستگاه و ، و جدی، برجسته و تأثیرگذار داشته باشند ➖و در عین حال، و و هم ندارند. 🖌به بیان دیگر، هم در صورتی ارزشمند است که بر مدار و در چهارچوب و در راستای تحقق باشد. 🌿 در اندیشه توحیدی، مردم، سبحان بوده و آنقدر دارند که میتوانند بازوان او در باشند که به مدد آنان، حقیقت توحید را در عرصه های مختلف امتداد داد و به اهداف ، تحقّق بیشتری بخشید. 👁 با دیدی عمیقتر، ، وسیله به خداوند و ابزار خدمت به محبوب حقیقی و تحقق قضا و قدر الهی و اهداف دین او هستند، 🔹 و به تعبیر امام ره: «از به بندگان او نكنيم كه خدمت به آنان، خدمت به است؛ چه كه همه از اويند... [و] وسيله خدمت به او»؛ ، ج‏20، ص157 ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 🔹بر پایه آنچه بیان شد👈 🌿 از دیدگاه ، هر و نیز مطلوب نیست و در صورتی و تا زمانی، دارد که توحیدی و الهی داشته و به اختصار، و برای خداوند باشد. 💠و به بیان : «... همه باز توجهمان به اين باشد كه براى انجام بكنيم. هر كس در هر حال هست براى خدا. و اين اجتماعى كه با اين اجتماع ما موفق شديم كه اين سد شكسته بشود، اين را حفظش بكنيم. و اين اجتماع و اين الوهيّتى كه در پيدا شد و مقصد الهى كه در مردم پيدا شد آن محفوظ باشد. مادامى كه اين محفوظ هست، توى كار نيست... اين دو تا جهت، و بودن و براى خدا بودن، اين دو خاصيت مادامى كه در ما هست، امت ما است». ، ج‏9، ص481-482 ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با نیز درباره مبنای یادشده، یعنی ضرورت نقش داشتن در امور مختلف، در چهارچوب اندیشه و رویکرد و اهداف (یا همان اندیشه ) چنین میگویند: 🌱 «در ...، پایه مشروعيت ، فقط رأى مردم نيست. پایه اصلى تقوا و عدالت است؛ منتها تقوا و عدالت هم بدون و مردم، ندارد. لذا رأى مردم هم لازم است. اسلام براى مردم اهميت قائل است... 👥 ، يک پايه فكرىِ متقن كه بشود به آن تكيه كرد، ندارد، امّا... در اسلام، رأى مردم براساس انسان پيش خداى متعال معتبر است. 🌱در اسلام هيچ ‏ و حاكميتى بر انسانها مقبول نيست مگر اينكه خداى متعال مشخّص كند... در مسائل فراوان كه به ولايت‏... ارتباط پيدا میكند... آن وقتى اين ولايت، مورد قبول است كه ، آن را كرده باشد و تنفيذ شارع به اين است كه آن كسى كه ولايت را به او مى‏دهيم (در هر مرتبه‏اى از ولايت)،بايد و ، يعنى و داشته باشد و مردم هم او را بخواهند. اين منطق ‏ است كه بسيار مستحكم و عميق است»؛ 1382/9/26 ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ✅ و به دلیل همین مبنای یادشده است که ره میفرماید:‌ ☝️«... آراى در مقابل ، نيست؛ است. 🌱ما مى‏خواهيم كه در همه جا جريان پيدا بكند و احكام خداى تبارک و تعالى كند... هيچ جا در حكومت نمى‏بينيد كه يک باشد، يک اعمال رأى باشد. حتى اكرم صلّى الله عليه وآله رأيى نداشتند. رأى، رأى بوده است... . 🌱ما میخواهيم اسلام بر ما حكومت كند. 🔻ما هيچ حكومتى را جز حكومت نمیتوانيم بپذيريم 🔺و هيچ دستگاهى را كه بر خلاف قوانين اسلام باشد نمى‏توانيم بپذيريم 🔻و هيچ رأيى را كه برخلاف رأى اسلام باشد و رأى شخصى باشد، رأى گروهى باشد، رأى حزبى باشد، ما نمى‏توانيم بپذيريم. 🔺ما آن را مى‏توانيم بپذيريم كه قانونِ اسلام حكمفرمايى كند». ، ج‏8، ص281-283 📌امام ره در طول نیز به طرح و شرح این مطلب مهم میپردازند که در مواضع مرتبط بیان خواهند شد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 💎 و ❗️ «...اساساً پيش آوردن براى آن است كه قابل تعقيب كه ناچار مقامات مسئول گرفتار آن مى‏شوند، لوث شود...»؛ ⚠️ گاه، برخی یا (به پیروی از غربی و مانند آن)، در ظاهر، سنگ را به سینه میزنند، ولی درد مردم را ندارند! و اصلی آنها رسیدن به اهداف و منافع یا یا خود یا حتی سرپوش گذاشتن بر عملکرد نادرست یا ناقص و ضعفهای خود است. ❌ این افراد یا جریانها، اغلب، از برخی ناآگاهیها و ضعفهای و مردم یا و کاذب نسبت به آنها استفاده میکنند و درواقع، مانع و مردم میشوند و به نادرست عمومی میپردازند تا اهداف پلید خود (نه اهداف یا حتی ) را به پیش ببرند! ❌ 🔶 درحالیکه ... 👈 ادامه در پست بعد👇🏾 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 💎 و ❗️ 🌿 درحالی که اگر با ، و به رفتار شود و طوری با آنها معامله شود که ، رشدیافته، آگاه و با شوند 👈👈در این صورت است که و رجوع به معنایی حقیقی دارد، 🔴 ولی اگر مردم با استفاده از ابزارهای مختلف و [، ، و...]، طوری تربیت شوند که فکری، ، و اسیر طبیعت مادیگرای خود باشند (و از و خود دور شوند) 👈👈 اموری مانند عمومی، ، ، و...، ابزاری بیش نخواهند بود. 🌿 ، (نه و خود یا دیگران) است. 🌿 ره هم در مشی و ، و خود، بر عقل و فطرت انسانها دست میگذاشت، نه صِرف تحریک دنیوی و آنها. 📌بعدها نیز امام ره تصریحات مختلفی در این زمینه دارند که در مواضع مرتبط بیان خواهند شد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 💎💎💎مصداق دیگری از ره 🖌 تشدید فشارها بر و روحانیون و طلاب در پی منفی با «... در خطر است. و علماى ، بعضى محصور و بعضى محبوس و مهتوک هستند. امر داد حوزه‏هاى علميه را هتک كنند و بى‏پناه را كتک بزنند و را غارت كنند و درب و پنجره مغازه‏ها را بشكنند. در ، حضرت و حضرت آيت الله را در محاصره شديد قرار دادند و عده‏اى از علماى محترم و معظم را محبوس نمودند و ما از آنها به هيچ وسيله نمى‏توانيم اطلاع پيدا كنيم. اراذل و اوباش را تحريک مى‏كنند كه به و اهانت كنند. آقايان طلاب و را مانع مى‏شوند كه براى اسلام در نواحى بروند... با ما معامله مى‏كنند. به خداى متعال! من اين را نمى‏خواهم! إِنّى لَا ارَى المَوْتَ إِلّا سَعادةً وَ لَا الحَيَاةَ مَعَ الظَّالِمِينَ إِلّا بَرَماً [از فرمايشات حضرت امام عليه السّلام: را جز و با را مگر نمى‏بينم]. كاش مأمورين بيايند و مرا بگيرند تا نداشته باشم. فقط علماى اسلام و ساير آن است كه از و و مى‏نمايند و با مخالفت دارند...». 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و 🔴🔴🔴 طرح مسائل و ؛ از دسیسه ها و ترفندهای «با اين‏ وضع رقتبار، به جاى آنكه درصدد چاره برآيد، سر خود و را گرم مى‏كند...»؛ و ⚠️یکی از حیله ها و ترفندهای مهم (اعم از ، ، ، ، ، و...)، مطرح کردن مسائل حاشیه ای، و و سرگرم کردن و ؛ بویژه نیروهای به آنها است، یعنی اموری که اصیل یا فعلی یا نیستند. 👈بدین ترتیب: ➖ هم سرگرم میشوند و و نیازهای اصلیشان را فراموش میکنند، ➖هم نیروهای ، و حتی مردم؛ بخصوص عناصر و درگیر امور فرعی میشود و بتدریج، دچار ، از خود، دفع ، ترمیم خرابکاریهای و... میشود و مهمتر از آن، از توجه به اصلی و پرداختن جدی به آنها بازمیمانند. ⚠️ازاینرو، باید دقت زیادی کرد که چه مسائلی را برجسته کنیم یا نکنیم و به آنها بپردازیم یا نپردازیم، و باید بررسی کرد که در پس برخی از هیاهوها و غوغاهای ظاهری، چه های ظاهراً فرعی و درحقیقت، اصلیتری، در حال شکلگیری یا انجام است؛ بخصوص مواردی که توسط دشمنان شناخته شده و کُددار حمایت میشوند! 📌برخی مصادیق و مثالهای جزئیتر این مساله، در فایل صوتی بیان شده است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و و ⚫️🔴⚫️ ره در 22 اسفند 1341ه.ش، در پیامی به ، در اعتراض به زير پا گذاشتن احكام ضرورى اسلام و قرآن‏، آن سال را عزای عمومی اعلام کرد. 🔺«... مگر مى‏شود زبان را بريد؟ ... إِنَّا للَّهِ و إِنَّا إِلَيهِ رَاجِعُونَ‏. 🔻دستگاه حاكمه ايران به مقدسه تجاوز كرد و به احكام مسلمه قصد تجاوز دارد... 🔺 ، قرآن و روحانيت است. دستهاى ناپاک اجانب با دست اين قبيل دولتها [و استفاده ابزاری از این عوامل داخلی خود]، قصد دارد قرآن را از ميان بردارد و روحانيت را پايمال كند. 🔻ما بايد به نفع ، ، و [مراد، اسرائیل است] هتک شويم، به زندان برويم، معدوم گرديم، فداى اغراض شُوم اجانب شويم‏. 🔺آنها اسلام و روحانيت را براى اجراى خود مضر و مانع مى‏دانند. اين سد بايد به دست دولتهاى شكسته شود. 🔻موجوديت دستگاهْ، رهين شكستن اين سد است. قرآن و روحانيت بايد سركوب شود. 🔺من اين عيد را براى جامعه مسلمين عزا اعلام مى‏كنم تا مسلمين را از خطرهايى كه براى قرآن و مملكت قرآن در پيش است آگاه كنم‏. 🔻بارالها! من فعلى خود را ادا كردم؛ الّلهُمَّ قَد بَلَّغتُ [: خداوندا! من رساندم!]. ✅ و اگر زنده ماندم، تكليف بعدى خود را به خواست ادا خواهم كرد». 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 💎💎💎 رنج و بقای پاداش و اجر «.... تلگرافى به [] [تهران] كردم. پس از آنكه مخابره شد، مژده بيرون آمدنتان را دادند. «ذَهَبَ العَناءُ بَقىَ الأجرُ: [درد و رنج رفت و اجر و پاداش ماند]»؛ ⏳ طبیعت و این است که گذرا است و درد و و و آن از بین میرود و به تعبیر عرفی: «این نیز بگذرد!». ☘️ ولی و (و درواقع، روحی) یا و مرتبه) ناشی از انسان در دنیا (یا اعمالش) برای او باقی میماند؛ 🍀 زیرا اعمال و رفتار انسان، خارج از مملکت وجودی و و او نیست و از او جدا نمیشود. ❗️هر و و و انسان، اثری بر و روح او برجای میگذارد که همان جزء جانش میشود و برای او باقی میماند (که اگر و باشد موجب و ، و اگر و باشد،‌موجب و و مرتبه انسان است). 🌿 این مبنای اصیل برگرفته از و ، تحمل دشواریها و رنجهای در مسیر رسیدن به مقدس را آسان و بلکه، شیرین میکند؛ بخصوص اگر به تعبیر ، در راه باشد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹