📌سهشنبه/ ۱۱ اردیبهشت ۰۳
۱. بعضی ازکارها برای آدم تبدیل به معضل میشه، در حالیکه واقعا معضل نیست.
مخصوصاً وقتی زمان میخوره، همینجوری الکی تبدیلش میکنه به معضل،
کارو سنگین می کنه، حتا گاهی تا حد یه کوه.
کافیه برش داری تا ببینی همون کاهیه که بوده.
«مرور زمان» گاهی معضل آفرینه؛
گاهی هم البته حلال مشکلات.
۲. آیا من میتونم زحمات معلمم رو جبران کنم؟
بعید میدونم.
۳. این تمایل فراوان به آزادنویسی یه مقداری هم به خاطر تنبلیه شاید؛
البته جدای از عوامل خوب دیگه.
پروژههای دیگهم داره مورچهای پیش میره.
۴. اصن ولش کن. بذار انقد حرص ساعت خوابو نخورم.
البته نه اینکه بیخیال اصلاحش بشم، نه نه هرگز؛ ولی حرصم نمیخورم، چه کاریه؟
به هر حال بخشی از شرایط دست من نیست.
۵. «خوبه ولی میشد که بهتر باشه»
این جمله انگار هیچ وقت دست از سر آدم بر نمیداره، هیچ وقت.
امروز که یازدهم بود، اگه مثل شروع ماه پیش رفته بودم، باید ۲۲۰۰۰ کلمه نوشته بودم، ولی الان ۱۵ هزارو ۸۵۰ کلمه نوشتم. بازم بدک نی.
#آزادنویسی
#هرروزنویسی
@paknewis
.
📌 مترجمی اینچنینام آرزوست
چندی روزی است بر روی مقایسهی دو ترجمه از مقالهی «چرا ادبیات؟» نوشتهی ماریو بارگاس یوسا کار میکنم.
یکی از مترجمین «عبدالله کوثری» است که نامی شناخته شده در صنعت ترجمه و از اساتید مسلم این حوزه است.
کمکم دارم به این نتیجه میرسم که ترجمهی ایشان از این مقاله را میتوان نوعی بازنویسی مقاله هم دانست و حتا میتوانم دلایلی بیاورم که این ترجمه، بر اعتبار علمی متن افزوده است.
چند روز پیش یکی از آشنایان محترم برای چندمین بار، دربارهی ترجمهی یکی از مقالاتم با من صحبت میکرد.
بازهم سخن از این بود که بعضی از جملهها در ترجمه بیمعنا میشوند یا حتا فلان کلمه در زبان انگلیسی ناسزا به شمار میرود و مترجم ما هم میخواهد به اصل متن وفادار بماند، چه کنیم؟
این گفتگو، دوباره سوالی را برایم مطرح کرد: «در ترجمه تا چه حد باید به متن اصلی وفادار بود؟»
به عبارت بهتر «وفاداری به متن به چه معناست؟ آیا منظور وفاداری به کلمات است یا مضمون متن؟»
شاید پاسخ این سوال بدیهی به نظر برسد و بگویید خب معلوم است که انتقال مضمون مهمتر از حفظ کلمات است.
اما برای مترجمین گویا آنقدرها هم بدیهی نیست.
البته شاید برخی از مترجمین هم از اینرو وفاداری به کلمات را انتخاب میکنند که کار آسانتری است.
وفاداری به مضمون و کلمات مناسب را در خدمت آن درآوردن، برای مترجم غیر کارکشته بسی دشوار و چالشبرانگیز خواهدبود.
در پاسخ به آشنای محترم گفتم:
-خب معلوم است که در چنین مواردی مترجم باید کلمهای جایگزین پیداکند.
اگر هم نمیتواند، آن کلمه یا جمله را حذفکند؛ من با این کار هیچ مشکلی ندارم.
بیشتر منظورم این بود که چنین حذف و اضافههایی کار من نیست، کار خود مترجم است.
البته این بار هم خودم این حذفیات را اعمالکردم تا مترجم محترم، که گمان نمیکنم چندان ماهر باشد، بابت عدم امانتداری عذاب وجدان نگیرد،
اما همچنان به تفاوت عمیق کار مترجمی چون عبدالله کوثری با سایر مترجمان میاندیشم.
تحصیلات آکادمیک من در رشتهی تفسیر قرآن بود که علاوه بر اصول کلی تفسیر متن، درسی هم دربارهی بحث شیرین ترجمه و مقایسهی ترجمهها داشتیم.
این مقایسه، خصوصا در مورد متن خاصی چون قرآن کریم، از حساسیت بیشتری برخوردار است و میشود درک کرد که چرا برخی از مترجمین، علاوه بر وفاداری به مضمون تلاش میکنند وفاداری به کلمات را نیز حفظ کنند.
اما حتا درمورد قرآن کریم نیز «ترجمههای آزاد» کاملا پذیرفته شده است.
پس مسلما دربارهی سایر متون نیز دست مترجم برای دخل و تصرف در کلمات و جملات باز است؛
و ظیفهی اصلی او همواره این است که «مضمون» مورد نظر نویسنده را هرچه روشنتر به مخاطب زبان مقصد منتقلکند.
فاطمه ایمانی
۱۲/ اردیبهشت ۰۳
#یادداشت_روز
#هرروزنویسی
@paknewis
هدایت شده از کانال حسین دارابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : يا مَعشَرَ الشِّيعَةِ ، إنّكُم قد نُسِبتُم إلَينا ، كُونُوا لَنا زَينا ، و لا تَكُونُوا عَلَينا شَينا
[مشكاة الأنوار : 134/305]
🏴 امام صادق عليه السلام : اى گروه شيعيان! شما منسوب به ما هستيد. پس مايه زينت ما باشيد، و مايه زشتى (بد نامى) ما نباشيد.
#حسین_دارابی | عضوشوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
📌«این که میگویی چه ربطی به موضوع دارد؟»
✅ به ذهنتان اجازه ندهید سرگردان مسائل نامربوط شود.
✅ به دیگران هم اجازه ندهید از مسئلهٔ اصلی منحرف شوند.
#تفکرنقاد
#تمرین_دوم
@paknewis
.
چنان دلشورهٔ گنجشک در بورانم انگاری
که خنجر میکشد قندیل دی بر جانم انگاری
پریشانی مطلق نیستم حرفی به دل دارم
تماشا کن مرا! نقاشی طفلانم انگاری
به چه مانم؟ به شمعی سوخته در چادر چوپان
که هر شب از طناب شعله آویزانم انگاری
عزیزم، روشنم، بالانشینم، خفته در ترمه
غریبم ساکتم بیهمدمم قرآنم انگاری
بپاش ای مرگ! ای یار قدیمی مهربانی کن
نمک در کفشهایم فکرکن مهمانم انگاری
خوشم هربار زخمی از در آمد بیت شعری شد
گل و مرغ و شکارم قالی کرمانم انگاری
به چای و ذکر و سرفه حلنشد این خشت در حلقم
کنار برف و آتش بغض کوچکخانم انگاری
همیشه زخم بر زخمم همیشه رنج بر رنجم
به خون آغشتهام آشفتهام ایرانم انگاری
#حامدعسکری
#شعر
#غزل
@paknewis
گفتوگوی_شاهین_کلانتری_با_علی_معتمدی.mp3
39.91M
🎙گفتوگوی شاهین کلانتری (مسئول مدرسهٔ نویسندگی) با علی معتمدی
نویسندهی کتاب «باید به کسی میگفتم که اینجا بودهام»
قسمت اول
✔️دربارهی #جستارشخصی و #روایت تجربهی زیسته
#پادکست
.
گفتوگوی_شاهین_کلانتری_با_علی_معتمدی (1).mp3
40.8M
🎙گفتوگوی شاهین کلانتری با علی معتمدی
نویسندهی کتاب «باید به کسی میگفتم که اینجا بودهام»
قسمت دوم
✔️دربارهی #جستارشخصی و #روایت تجربهی زیسته
#پادکست
.
🔖بیستوهفتمین کارگاه آنلاین تمرین نوشتن (تولید محتوا)
🔥محتوای این کارگاه هر بار بهکل تغییر میکند.
📌شرکت در کارگاه آنلاین تمرین نوشتن از شما نویسندهی حرفهایتری میسازد چون در این کارگاه:
• در هر جلسه با ۷ تکنیک و تمرین تازهی نوشتن آشنا میشویم.
• همزمان باهم مینویسیم و از این طریق بر اهمالکاریمان در نوشتن غلبه میکنیم.
• با کتابهای کمیابی آشنا میشویم که خواندن آنها شیوههای تازهی نوشتن را به ما میآموزد.
• نوشتههایمان را در گروه دوره بهاشتراک میگذاریم و از کارشناس دوره بازخورد دریافت میکنیم.
• با دوستان خلاقی آشنا میشویم که معاشرت و ارتباط با آنها مشوق مداومت در مسیر نویسندگی است.
۴ جلسهی آنلاین
🔔جمعهها از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰
شروع از جمعه ۲۱ اردیبهشت
➕محتوای کارگاه بهطور کامل ضبط و در اختیار همهی شرکتکنندگان قرار خواهد گرفت.
شهریه:
۵۰۰ هزار تومان
✔️ برای ثبتنام شهریه را به کارت بانکی زیر واریز کنید
5892101022431759
(بانک سپه، رحیم کلانتری)
سپس رسید را برای راهنمای کارگاه بفرستید تا شما را در دوره عضو کند. نشانی راهنمای دوره:
➡️
@Pegie_real
خانم جهانگیرنژاد
برای مطالعهی فراخوان کامل دوره روی لینک زیر کلیک کنید:
madresenevisandegi.com/5732
🔗نظرات شرکتکنندگان دورههای قبلی در لینک زیر:
https://t.me/shahinkalantari/11117
پاکنویس ( تمرین نویسندگی)
🔖بیستوهفتمین کارگاه آنلاین تمرین نوشتن (تولید محتوا) 🔥محتوای این کارگاه هر بار بهکل تغییر میکند.
✅ یه خبر خوب!
✅ یه کارگاه عالی!
اگر اهل تمرین هرروزه هستین و دوست دارین تمرینها متنوع باشن، من با اطمینان
«کارگاه تمرین نوشتن» رو به شما معرفی میکنم.
خودم نزدیک به ۲۰ دوره در این کارگاه شرکت کردم و هنوز هم شرکت میکنم.
چون محتوا هربار کاملاً تغییر میکنه.
هر بار کتابهای متنوعی معرفی میشه که کلاً نگاه ما رو به نوشتن تغییر میده و دنیای وسیعتری رو پیش چشم ما به نمایش میذاره.
پیشنهاد میکنم از دستش ندید و اگر به نویسندگی علاقه دارید، هر ماه شرکت کنید.
🔴 در مورد قیمتش هم ۲ نکته بگم:
اول این که اگر ۱ بار در این کارگاه شرکت کنید، از دورهی دوم تخفیف ویژهای دریافت میکنید.
دوم اینکه اگر دوستی نمیتونه همین مبلغ رو هم پرداخت کنه، به من پیام خصوصی بده.
🌹
@fateme_imani_62
@paknewis
.
🔰داستان «تونل» از ارنستو ساباتو را در اپلیکیشن فیدیبو خواندم؛
در مورد احساسم بعد از خواندن این داستان
کدام گزینه صحیح است؟
الف-وحشتناک بود
ب-بهِم برخورد
ج-وحشتناک بهم برخورد
د-وحشتناک جالب بود
ه- همهٔ موارد نادرست است
بعدش بسیار دلمخواست بنویسم. از کتابایی که مجبورم میکنن دربارهشون بنویسم، خشنودم؛ خشنود و ممنون.
🔰خواندن داستان تونل از ارنستو ساباتو در اپلیکیشن فیدیبو باعث شد بر این هیولای اغواگر گرم و نرم غلبه کنم.
جزء معدود روزهایی بود که در مجاورت رختخواب نشستم ولی بر وسوسهٔ خواب نوشین صبح، غلبه کردم.
خواب نوشین بامداد رحیل
باز دارد پیاده را ز سبیل
دارم خواب صبحو ترک میکنم و انصافاً سخته؛ الان قشنگ هرکسی رو که در ترککردن هرچیزی موفق نشده، درک میکنم و عمیقا باهاش همدردی میکنم و اعتراف میکنم که:
«ترک اعتیاد موجب مرض است.»
🔰از من میشنوید بعد از خوندن هرکتاب، حتماً بنویسید؛ حتا وسطای خوندنشم هررچی به ذهنتون رسید همون آن بنویسید تا فرارنکرده.
مخصوصاً بار اول، بار اول همیشه چیزای نوتری به ذهن میاد احتمالن.
🔰 نوشتم ولی امشب منتشرش نمیکنم.
دارم اعتیاد به انتشار شبانه رو هم ترک میکنم کمکم.
البته حساب این آزادنویسیها فرق داره، چون اینا یه جورایی برآیند فعالیتهای روز هستن و بهتره شب منتشر بشن؛ ولی ترجیحاً سر شب. این نظر منه.
🍀
۱۸/اردیبهشت ۰۳
#آزادنویسی
#هرروزنویسی
@paknewis
#تمرین_امروز
#دیالوگ_نویسی
📌یک دیالوگ بین یک انسان و یک غیر انسان بنویسید.
انسان ماجرا، میتوانید خودتان باشید.
برای خواندن تمرین دیالوگنویسی من،
اینجا کلیک کنید. ☘️
#داستان
#نویسندگی
#گفتگونویسی
@paknewis
fatemeimani.ir
#تمرین_فردا
📌 گیردادن به متن دیگران به میزان مُکفی:
-متنی را انتخاب کنید و از تکتک جملههایش ایراد بگیرید.
-همچنین میتوانید دو ترجمه را با یکدیگر مقایسه کرده و از هر کدام به هر میزان دلتان خواست ایراد بگیرید.
مانند مقالهٔ زیر:
چرا ادبیات؟ | مقایسهٔ دو ترجمه از مقاله
پ.ن:
مراد از میزان مکفی، مقداری از گیردادن است که دل نویسنده موقتاً خنک شود و ناکامیهای چند روز اخیرش را فراموش کند.
#مقاله
#نوشتن
#نویسندگی
@paknewis
.
-مقاصد انسان همواره رانهٔ تفکر اوست.
-قصد شما آن چیزی است که برای رسیدن آن تلاش میکنید.
-اگر مقصودمان برای ما واضح نباشد، تفکر ما غالباً خطا میکند.
- اهداف غیرواقعگرایانه، ما را به خطا میاندازد.
منبع: آشنایی با هنر تفکر راهبردی
@paknewis
شما هم با معلم ادبیات مدرسهتون مشکل داشتین؟
منم مشکل داشتم.
مخصوصاً وقتایی که زیباترین شعرها رو به بدترین شیوه معنی میکرد و با این کارش لذت خوندن شعر رو به فنا میداد.
بهمون یاد نمیداد بیشتر به شعر فکرکنیم و کمی در شعر سردرگم بمونیم.
بهمون اجازه نمیداد بعد از این سردرگمی خودمون نکتهای رو که شاعر پنهان کرده، کشف کنیم و لذت ببریم.
حفظ شعر، معنیکردن کلمات ناآشنا و نشاندن فعل و فاعل در جایی که زبان روزمره توقع داره، تنها کار معلم ادبیات بود، کاری فاجعهبار.
انگار معلما ماموریت داشتن همونطور که خودشون از شعر لذت نمیبرن، بچهها رو هم با سنگدلی، از این حظ بزرگ محروم کنن.
حالا اما معلمهایی هستند که شاعرند.
شعر رو میفهمند و هنگام تشریح شعر، شرحه شرحهش نمیکنند.
معلمهای شاعر، فقط راههای تازهای به چشمانداز شاعرانه باز میکنند تا بهتر ببینیم و با هم از تماشای منظره لذت ببریم.
«لیلا کردبچه» یکی از این معلمهاست.
با شعر زیسته، بسیار شعر نوشته و دربارهی شعر بسیار نوشته؛
«دستبهمهره با کلمات»
اسم یکی از کتابهای آموزشی اوست.
کتابش در عین مختصر بودن، بسیار مفید و امروزیه و بخشهایی که دربارهٔ ساختار شعرها با ذکر مثال حرف میزنه بسیار جذاب و زیباست.
اگر به آموزش شعر علاقهدارید این کتاب رو بهتون توصیه میکنم.
در ضمن ایشون مسئول «نشر واج» هم هستن که یکساله شروع به کار کرده و آثار شاعران و نویسندگان جوان رو چاپ میکنه.
@paknewis
هدایت شده از کانال حمید کثیری
35.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گشت و گذار در غرفههای #کودک_و_نوجوان نمایشگاه کتاب تهران و معرفی ناشران خوب و برخی از کتابهای خوب
این #بخش_دوم از یک ویدیوی سه قسمتی هست که میبینید. حتما هر سه بخش رو ببینید و اگر براتون مفید بود برای دیگران هم ارسال کنید.
اگر مایل به تماشای فایل باکیفیت بودید، فردا لینکش رو توی کانال قرار میدیم.
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
پاکنویس ( تمرین نویسندگی)
گشت و گذار در غرفههای #کودک_و_نوجوان نمایشگاه کتاب تهران و معرفی ناشران خوب و برخی از کتابهای خوب
✅ برای والدینی که دنبال کتاب کودک و نوجوان هستند
بعضی از دوستان در این زمینه از من پرسیدن، توصیه میکنم این ویدئوها رو حتماً ببینید. (سه قسمته)
اگر هم نمایشگاه کتاب نمیرید، آشنایی با انواع ناشرهای کودک و نوجوان به کارتون میاد.
آقای کثیری سالهاست در حوزه روانشناسی کودک و نوجوان کار جدی و کارشناسی میکنند؛
اگر مسأله کودک و نوجوان دغدغهٔ شما هم هست، توصیه میکنم کانالشون رو داشته باشید.
👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
.
📌یادداشت_روز
چهارشنبه/ ۲۶ اردیبهشت ۰۳
۱-حالا اردیبهشت چرا داره با این سرعت میدوه؟
داره لاکپشتیت فروردینو جبران میکنه؟
یا حکایت یوسفزلیخا شده؟
بابا وایسا کاریت نداریم که! میخواستیم یه چندتا یادداشت بیشتر منتشر کنیم.
بد دورهزمونهای شده، همه توهم توطئه دارن.
والا.
....
۲-امروز شنگول و فرز بودم و طبق معمول دارم دنبال علتش میگردم:
-به خاطر قهوهٔ صبح & ورزش بود؟
-به خاطر مرور یه خاطرهٔ خوب بود؟
-اثر «بیشترنوشتن» بود؟
-انتشار یه شعر قدیمی پس از ماهها؟
-همه موارد؟
-هیچ کدام؟
-اصن مگه مهمه؟
پاسخ زیاد مهمنیست ولی ساختن گزینههای مختلف مهمه.
تستساختن آدمو قوی میکنه تو زندگی. بعدن باید توضیح بدم منظورم چیه.
...
۳-یه کم زیادی مودیام، نه؟
فکر کنم قبلاً گفته بودم وقتی عصبانیام فرز میشم. خب اونم هست.
شایدم بشه گفت وقتی احساساتیام.
البته نه، نمیشه گفت همهٔ احساسات، چون وقتی غمگینم کند میشم.
«مودی بودن» با «دیسیپلین» سر ناسازگاری داره.
دارم تلاش میکنم بینشون همزیستی مسالمتآمیز برقرار کنم.
ایشالا موفق باشم!
#ازاحساسات
...
۴-دارم کتاب «دیرشکوفاشدگان» رو میخونم که دربارهش بنویسم.
خودش خوبه ولی ترجمهشو زیاد دوست ندارم. رو ترجمهها حساس شدم.
آقا گفتن از فضای مجازی برای معرفی کتاب استفاده کنین، سعی دارم بگم چشم.
...
۵-دویدن از روی دست هاروکی موراکامی
درباره کتاب از دو که حرف میزنم...
#ایده #یادداشت
...
۶-هر روز که خوشحالیم آن روز شنبهس حتا اگه چارشنبه باشه.
وقتی خوشحالم، بهتر برنامه ریزی میکنم.
و بهتر بهش پایبندم و به برنامههای قبلی هم، مثل امروز.
آیا چاره این است که هر روز خوشحال باشم؟
خیر.
باید تمرینکنم و باورکنم که هر روز شنبه نیست.
...
۷-متأسفانه شروع این دو بند آخر را در نماز نوشتم، روم سیاه.
وقتی تمرکز میکنم، ذهنم شروع به دویدن میکند روی کاغذ فرضی.
...
۷-گاهی هم دست و دل آدم به شدت میلرزه.
براتون پیش اومده؟
از اون وقتا که هیشکی نباید با آدم حرف بزنه، چون ممکنه یه کوچولو هاپو بشه. گاهی هم گوشش سوت میکشه یا چشماش سیاهی میره.
فکر کنم اینم هم تقصیر قهوهٔ صبح بود. وگرنه همون نون سنگک داغ و پنیر برای میانوعده بسه دیگه، مگه نیست؟
خلاصه که گاهی بدجوری دست ودل آدم میلرزه از گشنگی.
...
۸-آب دریا را اگر نتوان کشید
با همین استدلال ورزش امروزو شروع کردم. گفتم فقط ۲۰ دقیقه میرم و خدا رو شکر جواب داد و ۴۰ دقیقه قشنگ پر شد.
کلن استدلال کارآمدیه برای غلبه بر اهمالکاری و تلهی کمالگرایی که در همیشه در کمین ماست.
#هرروزنویسی
#رهانویسی
@paknewis
پاکنویس ( تمرین نویسندگی)
شما هم با معلم ادبیات مدرسهتون مشکل داشتین؟ منم مشکل داشتم. مخصوصاً وقتایی که زیباترین شعرها رو به
📌بخشی از کتاب
#شعر
#معرفی_کتاب
وقت آمدنت
میبینی که چقدر مهربان است
راه
در بازگشتت ببین
چگونه برمیگردد و
هار
میشود.
(شمس لنگرودی)
از کتاب «دستبهمهره با کلمات» در پست بالا براتون گفته بودم و گفتم بخشهایی که شعرها رو تحلیل میکنه بسیار جالبه.
بخش کوتاهی رو دربارهٔ شعر شمس، در تصویر میبینید.
@paknewis