eitaa logo
« پُرسانــــــــــــــ پُرسانــــــــــــــ » «...ن‌...»
28 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
992 ویدیو
20 فایل
بسم‌الله الرحمن‌الرحیم انا اعطیناک #الکوثر فصل لربک #وانحر ان شانئک هو #الابتر قرآن،حدیث،دعا،احکام،متن،شعر،و... (جهان، انقلاب اسلامی، ولایت فقیه) پُرسان‌پُرسان تا آسمان
مشاهده در ایتا
دانلود
و مناجات در علیه السلام فرمودند : هنگام وقوف عرفات ، رو به کن و : صد مرتبه بگو : صد مرتبه بگو : اکبر صد مرتبه بگو : ما شاءَ اللَّهُ‏ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ‏ صد مرتبه بگو : أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ‏ لا شَرِيكَ لَهُ‏ لَهُ الْمُلْكُ‏ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي‏ وَ يُمِيتُ‏ وَ يُمِيتُ وَ يُحْيِي بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِير ده آیه اول را بخوان سه مرتبه ، ( قل هو الله احد ) را بخوان ( ۲۵۵ سوره بقره ) را بخوان ( آیه ۵۴ ) را بخوان : إِنَّ رَبَّکمُ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیامٍ ثُمَّ اسْتَوى‌ عَلَى الْعَرْشِ یغْشِی اللَّیلَ النَّهارَ یطْلُبُهُ حَثِیثاً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّراتٍ بِأَمْرِهِ أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبارَک اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِینَ و را بخوان هایی که خداوند به تو عطا فرموده را ، و را حمد و ستایش نما سپس بگو : اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى نَعْمَائِكَ الَّتِي لَا تُحْصَى بِعَدَدٍ وَ لَا تُكَافَى بِعَمَلٍ ( هنگام تلاوت ) به هر ای که خداوند در آن خود را نموده ، رسیدی ، تو نیز خدا را حمد و ستایش کن ( و بگو ) ، به هر آیه ای که خداوند فرموده ، رسیدی تو نیز بگو به هر آیه ای که خداوند خود را شمرده ، رسیدی تو نیز خدا را بشمار ( و بگو ) ، به هر آیه ای که خداوند در آن لا اله الا الله فرموده ، رسیدی تو نیز بگو ، تلاش کن ذکر بر محمد و آل محمد را زیاد بگویی خدا را بخوان : به هر اسمی که خدا خود را به همان اسم در قرآن نامیده است ، و به هر اسمی که آن را نیکو شمرده است ، و خدا را بخوان به اسامی خدا در آخر سپس بگو : أَسْأَلُكَ يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ وَ أَسْأَلُكَ بِقُوَّتِكَ وَ قُدْرَتِكَ وَ عِزَّتِكَ وَ بِجَمِيعِ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُكَ وَ بِجَمْعِكَ وَ بِأَرْكَانِكَ كُلِّهَا وَ بِحَقِّ رَسُولِكَ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ بِاسْمِكَ الْأَكْبَرِ الْأَكْبَرِ وَ بِاسْمِكَ الْعَظِيمِ الَّذِي مَنْ دَعَاكَ بِهِ كَانَ حَقّاً عَلَيْكَ أَنْ تُجِيبَهُ وَ بِاسْمِكَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الَّذِي مَنْ دَعَاكَ بِهِ كَانَ حَقّاً عَلَيْكَ أَنْ لَا تَرُدَّهُ وَ أَنْ تُعْطِيَهُ مَا سَأَلَ أَنْ تَغْفِرَ لِي جَمِيعَ ذُنُوبِي فِي جَمِيعِ عِلْمِكَ فِيَّ و خود را از خدا بخواه را برای و ، کن هفتاد مرتبه بگو : هفتاد مرتبه بگو : این دعا را بخوان : اللَّهُمَّ فُكَّنِي مِنَ النَّارِ وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ مِنْ رِزْقِكَ الْحَلَالِ الطَّيِّبِ وَ ادْرَأْ عَنِّي شَرَّ فَسَقَةِ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ شَرَّ فَسَقَةِ الْعَرَبِ وَ الْعَجَم ، ج۲ ، ص۵۴۱ ، ح۳۱۳۴ ، شیخ صدوق ، قرن چهارم هجری
: ۱ - هنگام وقوف ، با طهارت ( ) باشد ۲ - نماید ۳ - چیزهایی که را از خدا دور می‌کند ، از خود جدا سازد و حواس و ذهنش را فقط متوجه خدا قرار دهد ۴ - وقتی از مکه به عرفات رسید ، سمت چپ کوه وقوف نماید ( امروزه بدلیل تقسیم بندی چادرهای عرفات ، رعایت این استحباب مشکل و یا قابل اجرا نیست ) ۵ - در زمین هموار و وقوف نماید ، و بالا رفتن از کوه « جبل الرحمه » در زمان « وقوف واجب » است : بالا رفتن از کوه ، خارج از زمان وقوف ، اشکالی ندارد ۶ - ، ظهر و عصر را با یک اذان و دو اقامه ، در اول وقت انجام دهد ۷ - خود را متوجه خداوند متعال قرار دهد و با حمد و ثنای الهی و ذکر خدا ، با خدا و مناجات نماید دو رکعت نماز زیر آسمان بخوان و به گناهان خود اعتراف نموده و توبه کن زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه دعای امام حسین (ع) در روز عرفه دعای امام سجاد (ع) در روز عرفه دعاهای دیگر از معصومین (ع) ، ج۲ ، ص۶۸۷ ، بخش اعمال روز عرفه
دومین : کسی که در شهر مکه برای حج تمتع محرم شد ، واجب است از ظهر تا مغرب روز نهم ذی الحجه ( ) ، در سرزمین حضور داشته باشد واجبات وقوف عرفات : ۱ - : با نیت خالص و برای اطاعت خداوند متعال ؛ نیت، بنماید ۲ - : از ظهر تا مغرب روز نهم ذی الحجه ( عرفه ) به در سرزمین عرفات حضور داشته باشد
دعا در لحظات پایانی وقوف عرفات علیه السلام فرمودند : رسول خدا (ص) هنگام وقوف عرفات ، و نزدیک غروب آفتاب فرمودند : « اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفَقْرِ وَ مِنْ تَشَتُّتِ الْأَمْرِ وَ مِنْ شَرِّ مَا يَحْدُثُ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ أَمْسَى ظُلْمِي مُسْتَجِيراً بِعَفْوِكَ وَ أَمْسَى خَوْفِي مُسْتَجِيراً بِأَمَانِكَ وَ أَمْسَى ذُلِّي مُسْتَجِيراً بِعِزِّكَ وَ أَمْسَى وَجْهِيَ‏ الْفَانِي مُسْتَجِيراً بِوَجْهِكَ الْبَاقِي يَا خَيْرَ مَنْ سُئِلَ وَ يَا أَجْوَدَ مَنْ أَعْطَى جَلِّلْنِي بِرَحْمَتِكَ وَ أَلْبِسْنِي عَافِيَتَكَ وَ اصْرِفْ عَنِّي شَرَّ جَمِيعِ خَلْقِكَ » الکافی ، ج۴ ، ص۴۶۴ ، ح۵ ، شیخ کلینی ، قرن چهارم هجری
، در در شب ، است؛ حجاج از زمانی که به مشعر الحرام می‌رسند تا وقوف کنند ، و سپس از اذان صبح تا ، نیز در مشعر وقوف کنند علیه السلام فرمودند : در را نخوان ، تا اینکه هرگاه به‌سرزمین رسیدی ، نماز مغرب و عشا را با یک اذان و دو اقامه ، با هم در مشعر الحرام بخوان ، و در وسط بیابان و سمت راست مسیر ، نزدیک ( مسجد ) مشعر اقامت کن و بگو : اللَّهُمَّ هَذِهِ جَمْعٌ ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَجْمَعَ لِي فِيهَا جَوَامِعَ الْخَيْرِ اللَّهُمَّ لَا تُؤْيِسْنِي مِنَ الْخَيْرِ الَّذِي سَأَلْتُكَ أَنْ تَجْمَعَهُ لِي فِي قَلْبِي وَ أَطْلُبُ إِلَيْكَ أَنْ تُعَرِّفَنِي مَا عَرَّفْتَ أَوْلِيَاءَكَ فِي مَنْزِلِي هَذَا وَ أَنْ تَقِيَنِي جَوَامِعَ الشَّرِّ وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تُحْيِيَ تِلْكَ اللَّيْلَةَ فَافْعَلْ فَإِنَّهُ بَلَغَنَا أَنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ لَا تُغْلَقُ تِلْكَ اللَّيْلَةَ لِأَصْوَاتِ الْمُؤْمِنِينَ لَهُمْ دَوِيٌّ كَدَوِيِّ النَّحْلِ يَقُولُ اللَّهُ جَلَّ ثَنَاؤُهُ أَنَا رَبُّكُمْ وَ أَنْتُمْ عِبَادِي أَدَّيْتُمْ حَقِّي وَ حَقٌّ عَلَيَّ أَنْ أَسْتَجِيبَ لَكُمْ فَيَحُطُّ اللَّهُ تِلْكَ اللَّيْلَةَ عَمَّنْ أَرَادَ أَنْ يَحُطَّ عَنْهُ ذُنُوبَهُ وَ يَغْفِرُ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يَغْفِرَ لَهُ ، ج۴ ، ص۴۶۸ ، ح۱ ، شیخ کلینی ، قرن چهارم هجری
و معارف ، : رحمت و مغفرت بی نهایت الهی در عرفات ، دربرگیرنده همه خطاها و لغزش ها است حجاج و مهمانان الهی برای انجام مناسک حج : باید از خانه و زندگی و تعلقات دنیوی خود جدا شوند و خود را به حرم الهی برسانند ، باید لباسها و زینت های دنیوی خود را کنار گذاشته و با لباس معنوی حج به انجام مناسک بپردازد ، باید اعمال و رفتار آلوده خویش را کنار گذاشته و دستورات الهی را جامه عمل بپوشاند ، اکنون که در سرزمین عرفات ، با شناخت و معرفت کافی به دستورات صاحبخانه عمل کرده اند ، او نیز مهمانان خود را دریای بیکران رحمت و مغفرت خویش قرار داده و هرگونه لغزشی از آنان دیده باشد را با بخشش خود جبران می کند بگونه ای که برای آنان رقم خواهد خورد (ص) فرمودند : هنگامیکه تا غروب آفتاب در نمودی ، حتی اگر گناهانت به تعداد شنها ، یا به تعداد ستارگان آسمان ، یا قطرات باران بودند ، ، ج۱۱ ، ص۲۱۹ علیه السلام فرمودند : همانا هنگامیکه بنده مؤمن به میرود ، و در وقوف می‌نماید ، اگر گناهان او به تعداد ذرات و سنگریزه های زمین باشد ، از عرفات باز می‌گردد همانگونه که از مادر یافته بود ، و خدا به او می‌فرماید : ، ج۹۹ ، ص۳۱۵ ، ح۶ (ص) فرمودند : از بین ، گناهانی هستند که فقط در بخشیده می‌شوند ، ج۹۹ ، ص۵۰ ، ح۴۶
اسرار و معارف ، سرزمین عرفات : حجاج و مهمانان الهی در سرزمین عرفات ، از جهت شناخت و معرفت فکری چیست ؟ از آنجا که رفتار و فعالیت های انسان ، نشأت گرفته از تفکرات و میزان شناخت و آگاهی فکری او می باشد ، در سرزمین عرفات حضور پیدا کرده و فرصت بی نظیر وقوف در عرفات نصیب او شده است ، موفقیت او در بهره‌برداری هر چه بیشتر از این موهبت معنوی ، به میزان شناخت و معرفت او بستگی دارد ، در نتیجه یکی از مهمترین وظائف او ، و به و میزبان خود در این ضیافت معنوی است که در بین توصیه های علیه السلام به « » برای وقوف عرفات دیده می شود : 🔹 ۱- به خدا معرفت پیدا کن 🔹 ۲- معارف و علوم الهی را بشناس 🔹 ۳- بدان نامه اعمالت بدست خدا است 🔹 ۴- بدان خدا از فکر و درونت آگاه است ( برگرفته از توصیه های امام سجاد (ع) به « شبلی » ، ، محدث نوری ، ج۱۰ ، ص۱۶۶ ) به رحمت الهی مهمترین عامل موفقیت معنوی در عرفات : امید داشتن به رحمت الهی ، مهمترین عامل موفقیت در دستیابی به مدارج رشد معنوی است و در مقابل ، ناامیدی مؤثرترین عامل در ناکامی و سقوط انسان در دستیابی به اهداف معنوی می‌باشد (ص) فرمودند : در بین اهل عرفات ، کسی گناهش از همه بزرگتر است که هنگام بازگشت از عرفات گمان کند ، خدا او را ، ج۹۹ ، ص۲۴۵ ، ح۱۰
و معارف ؛ سرزمین : هنگام مشعرالحرام ، حجاج چیست ؟ ذکر و یاد خدا نمودن ، خواندن خدا و دعا به درگاه او ، انس با خدا داشتن و خلوت نمودن با او آیه ۱۹۸ : لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ فَإِذَا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ وَاذْكُرُوهُ كَمَا هَدَاكُمْ وَإِنْ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ گناهي بر شما نيست كه از فضل پروردگارتان (و از منافع اقتصادي در ايام حج) طلب كنيد ، و هنگامي كه از كوچ كرديد ، خدا را نزد الحرام ياد كنيد ، او را ياد كنيد همان طور كه شما را هدايت نمود و قطعا شما پيش از اين، از گمراهان بوديد (ع) فرمودند : خداوند به حجاج می فرماید : هنگامیکه از عرفات بسوی مشعرالحرام رفتید ، در مشعرالحرام خدا را یاد نمایید : با یاد کردن نعمت های الهی با صلوات بر ( حضرت ) محمد (ص) که سید پیامبران الهی است با صلوات بر ( حضرت ) علی (ع) که سید برگزیدگان الهی است ، ج۹۹ ، ص۲۵۷ ، ح۳۶
سرزمین ( ) ۱- سرزمین مشعرالحرام که با نامهای مُزدَلِفَة و » نیز نامیده می‌شود ، سرزمینی است با مساحت تقریبی ۹/۶۳ کیلومتر مربع ، که در شهر و حد فاصل قرار گرفته است ۲- سرزمین مشعرالحرام از دو سوی شرق و غرب بوسیله دو رشته کوه محصور شده است ، اما از سمت جنوب بوسیله منطقه ( سمت ) و از سمت شمال بوسیله منطقه ( سمت ) احاطه شده است طول سرزمین مشعرالحرام ، حدود چهار کیلومتر است ، ج۱۴ ، ص۱۷ ، ح۲ ۳- با عبور از مسافت شش کیلومتری بین عرفات تا مشعرالحرام ، اولین منطقه ای که به آن برخورد می شود حدود شرعی مشعرالحرام یعنی منطقه " مأزمین " می‌باشد ، به راه تنگ و باریک بین دو کوه ، گفته می‌شود و چون در ابتدای مشعرالحرام ، دو رشته کوه اطراف مشعر ، مسیر را احاطه کرده و مسیر به یک تنگه و راه باریک که خود از دو قسمت تشکیل شده ، محصور می شود ، اصطلاحا به آن " مأزمین " گفته می‌شود و در پایان نیز ، منطقه که بین مشعر و منی فاصله انداخته ، حد پایانی این سرزمین است امروزه حدود سرزمین مشعر با تابلوهایی به رنگ بنفش مشخص شده است که هنگام ورود بر آن نوشته : یعنی: اینجا ابتدای سرزمین مزدلفه است و هنگام خروج بر آن نوشته : یعنی: اینجا انتهای سرزمین مزدلفه است ۴- سرزمین مشعرالحرام در داخل قرار دارد ، و حجاج پس از اقامت در و دعا و نیایش و استغفار و توبه به درگاه خداوند ، با فرارسیدن مغرب روز عرفه بسوی حرکت می نمایند و با قدم نهادن بر حرم امن الهی ، وظیفه دارند از شب دهم ذی الحجه تا طلوع آفتاب روز دهم ذی الحجه ( عید قربان ) در مشعرالحرام نمایند ۵- یکی از زیباترین و نورانی ترین لحظات زندگی انسان در شب و در سرزمین مشعرالحرام تجلی پیدا میکند : هنگامی که پس از دعا و نیایش در عرفات ، به او می رسد که : ، زندگی را از ابتدا شروع کن ، حال در زندگی دیگر و تولدی دوباره ، اجازه یافته است که از عرفات و بیرون حرم ، به داخل حرم و مشعرالحرام قدم گذارد و از شب تا به صبح در کنار امام زمان (عج) خود به دعا و نیایش و شکر نعمتهای الهی مشغول باشد ۶- حجاج پس از طلوع آفتاب روز عید قربان ، وظیفه دارند از مشعرالحرام بسوی سرزمین منی حرکت کنند و بقیه مناسک حج را در منی انجام دهند ۷- علاوه بر وقوف واجب در مشعر ، انجام مستحبات نیز توصیه شده است : پس از مغرب روز عرفه ، با آرامش و متانت و وقار از عرفات بسوی مشعر حرکت نماید نماز مغرب و عشاء را در عرفات نخواند و پس از رسیدن به مشعر ، هر دو نماز را در مشعر با هم بخواند در مشعر با ذکر و یاد خدا ، حمد و ثنای الهی ، شکر نعمتهای خدا و صلوات بر محمد و آل محمد (ص) مشغول باشد سنگهای رمی جمرات را از سرزمین مشعرالحرام بردارد هنگام حرکت از مشعر بسوی منی ، با آرامش و متانت حرکت کند ، اما وقتی به « وادی محسر » رسید با هروله از آن عبور کند
اسرار و معارف سرزمین مشعرالحرام : سرزمین مشعرالحرام ، مُزدَلِفَة نامیده شد ؟ معنای لغوی مُزدَلِفَة : کلمه به معنی نزدیک شدن و پیش رفتن است ، هنگامیکه ریشه زلف به باب افتعال می‌رود و طبق قاعده زبان عربی ، تاء باب افتعال به دال تبدیل می شود ، کلمه ازدلف به دست می آید ، سپس از این کلمه ، اسم مکان ساخته می‌شود که مُزدَلِفَة به معنی، نزدیک شدن می باشد به فرموده علیه السلام : هنگامیکه (ع) انجام می‌داد ، غروب روز عرفه و در پایان وقوف عرفات ، (ع) به حضرت ابراهیم (ع) گفت : یا ابراهیم ، ازدلف الی المشعر الحرام ای ابراهیم ، بسوی نزدیک شو پس از آن ، سرزمین مشعرالحرام ، نامیده شد ، ج۲ ، ص۴۳۶ ، ح۱ علیه السلام فرمودند : همانا ( سرزمین مشعرالحرام ) ، مُزدَلِفَة نامیده شد زیرا مردم از عرفات بسوی آن نزدیک شدند ، ج۲ ، ص۴۳۶ ، ح۲ سرزمین مشعرالحرام از سمت جنوب شرقی کعبه ، در ابتدای مرز حرم امن الهی قرار دارد ، هنگامیکه حجاج روز عرفه در عرفات از خدا تقاضای بخشش می‌کنند ، با غروب آفتاب و تحقق آمرزش الهی ، با امید به رحمت و رضوان الهی بسوی حرم امن الهی حرکت نموده و بر سرزمین مشعرالحرام قدم می گذارند ، از این رو ، چون این سرزمین مقدس ، شاهد نزدیک شدن ضیوف الرحمن به رحمت و رضوان الهی است ، « مکان نزدیک شدن یعنی مُزدَلِفَة نام گرفته است
اسرار و معارف سرزمین مشعرالحرام : چرا سرزمین مشعرالحرام ، نامیده شد ؟ هنگامیکه (ع) در سرزمین و بر روی فرود آمد ، بدستور الهی خانه را ساخت و ماموریت یافت تا مناسک را انجام دهد ، حضرت آدم (ع) پس از وقوف ، بسوی حرکت نمود و مغرب و عشاء را با هم در سرزمین مشعر بجا آورد چون حضرت آدم (ع) دو نماز را در این سرزمین ، جمع خواند ، این سرزمین را جمع نامیدند ( علل الشرائع ، ج۲ ، ص۴۳۷ ، ح۱ ) به فرموده علیه السلام : حضرت آدم (ع) در سرزمین مشعرالحرام با دعا و نیایش به درگاه خداوند متعال ، عبادت نمود و توبه نمود ( بحارالانوار ، ج۹۹ ، ص۳۶ ، ح۱۴ ) برای حجاج نیز مستحب است که شام روز عرفه ، نماز مغرب و عشاء را در سرزمین مشعرالحرام با هم بصورت جمع بخوانند
اماکن مشاعر حج مسجد کبش به معنی یا مسجدی بوده که در گذشته در انتهای و در نزدیکی ، بر روی کوهی که سمت راست منی و مقابل و جمرات واقع شده ، قرار داشته است ، گر چه امروزه این مسجد تخریب شده و اثری از آن باقی نمانده ، اما در قرون اولیه اسلام ، بیاد آزمون الهی (ع) در ذبح فرزندش (ع) و ظاهر شدن گوسفند قربانی بر روی این کوه ، مسجدی بنا شد و منابع اسلامی هم از آن یاد کرده اند هنگامیکه حضرت ابراهیم (ع) به دستور الهی فرزندش اسماعیل (ع) را برای ذبح در راه خدا آماده نمود ، در نزدیکی ، او را بر روی زمین قرار داد و کارد را به گلوی او گذاشت اما کارد گلوی اسماعیل (ع) را نبرید و در همان موقع از طرف خداوند متعال خطاب آمد : (ع) ، به وظیفه عمل نمودی و از تو پذیرفته شد ، سپس گوسفندی در نزدیک او بر روی کوه ظاهر شد و حضرت ابراهیم (ع) با کردن گوسفند به وظیفه خود عمل کرد ، ج۴ ، ص۲۰۷ ، ح۹ ، شیخ کلینی ، قرن چهارم ، شیعه ) محمد بن مسلم گفت : از (ع) سوال کردم : ابراهیم (ع) کجا قصد داشت فرزندش را ذبح کند ؟ حضرت فرمودند : نزدیک جمرة الوسطی از حضرت سوال کردم : گوسفندی که ابراهیم (ع) قربانی نمود ، چگونه بود ؟ حضرت فرمودند : گوسفندی بود به رنگ سفید و سیاه به هم آمیخته ، و همراه با دو شاخ ، که در سمت راست فرود آمد ، ج۴ ، ص۲۰۹ ، ح۱۰ ، شیخ کلینی ، قرن چهارم ، شیعه ) تاریخ نویسان و سیاحان و سفرنامه نویس‌هایی که خود را مشاهده کرده بودند ، از این مسجد یاد کرده اند : ، ج۲ ، ص۱۷۵ ، أزرقی ، قرن سوم هجری ، ص۱۲۲ ، إبن جبیر سیاح مشهور آندلسی ( اسپانیا ) قرن ششم ، ص۳۱ ، کاتب مراکشی ، قرن ششم ، ج۵ ، ص۱۹۸ ، یاقوت حموی ، قرن هفتم و ، ص۱۷۶ ، زکریا قزوینی ، قرن هفتم
۱- امروزه در میانه سرزمین ، مسجدی قرار دارد که بنام نامیده می شود حجاج در شب عید قربان برای نماز و عبادت از آن استفاده می کنند ۲- گرچه در صدر از این یادی نشده است اما نقل شده از قرن سوم هجری این مسجد بنا شده و در طول تاریخ ، متناسب با نیاز تجدید بنا و توسعه داده شده است ، سیاح مشهور قرن ششم در سفرنامه خود از این مسجد یاد کرده و در سفر خود با آن روبرو شده است ، کاتب مراکشی در قرن ششم هجری نیز در کتاب خود « الاستبصار فی عجائب الامصار » ، خصوصیات دقیق مسجد مشعر را بیان کرده ، یاقوت حموی در قرن هفتم هجری در کتاب مشهور خود « معجم البلدان » از مسجد مشعر و خصوصیات آن یاد کرده است ( رحله ابن جبیر ، ص۱۳۴ ) ( معجم البلدان ، ج۵ ، ص۱۲۰ ) ۳- این مسجد اکنون با ۹۰ متر طول و ۵۶ متر عرض ، دارای دو مناره به ارتفاع ۳۲ متر است و با دربهای متعدد اطراف آن در شب ، یکی از مکان های پر ازدحام مشعرالحرام است ۴- یکی از وقایع مهم تاریخی که در سرزمین مشعرالحرام انجام شده است ، سخنرانی حضرت علیه السلام در موسم حج است ، گرچه در منابع تاریخی مکان دقیقی برای محل این سخنرانی نقل نشده اما می‌توان حدس زد که چنین سخنان مهمی باید در میانه و در پر ازدحام ترین قسمت آن ، به مردم ابلاغ شده باشد : هنگام در سال هشتم هجری ، (ص) برای پرهیز از جنگ و خونریزی در الهی دستور دادند اگر کسی ، ( حتی اگر مسلمان نشود ) در خانه خود بماند مورد عفو عمومی قرار می گیرد ، بدین ترتیب بدون فتح شد ولی عده ای غیر مسلمان در مکه باقی ماندند ، ، آیات اولیه بر پیامبر (ص) نازل شد و برای مکه ضرب الاجل تعیین نمود که یا مسلمان شوند و یا حرم امن الهی را ترک کنند ، در سال نهم هجری ، بدون اینکه پیامبر (ص) در شرکت کنند ، حضرت علی (ع) از سوی رسول خدا (ص) ماموریت یافتند در مراسم حج ( که از گذشته انجام می شد ) شرکت کنند و آیات سوره توبه را بر مردم بخوانند و مهلت تعیین شده را ابلاغ کنند ، حضرت علاوه بر ابلاغ آیات در در روز ، در سرزمین و همچنین در سرزمین هم ، برای مردم سخنرانی کردند و آیات سوره توبه را ابلاغ نمودند ، ج۱۳ ، ص۴۰۰ ، ح۳
اسرار و معارف سرزمین چرا سرزمین مشعرالحرام ، نامیده شد ؟ ۱- چون سرزمین مشعر ، داخل محدوده الهی قرار دارد ، با لفظ استفاده می شود تا دانسته شود که این سرزمین همانند حرم ، دارای حرمت است و رعایت حدود و حرمت آن بر همگان لازم است ۲- ، بوده و است ۳- مشعر بر وزن ( با میم و عین مفتوح ) ، اسم مکان است که ریشه آن از مصدر ، گرفته شده و دارای معانی متعددی است : ۱- اگر از » ( با شین مفتوح ) به معنی ، باشد ، یعنی ؛ : پس مشعر مکانی است که حجاج و مهمانان الهی بر آن قدم می گذارند تا علامت ها و نشانه های الهی را ببینند و این دیدن نشانه ها سبب افزایش و معرفت آنان بگردد ۲- اگر از ( با شین مکسور ) به معنی و آگاهی باشد ، یعنی ؛ ، پس « مشعر » مکانی است تا حجاج و مهمانان الهی وارد آن می شوند تا با اطاعت از دستورات الهی ، بر علم و آگاهی و معرفت آنان افزوده شود ۳- اگر از به معنی ؛ داشتن از چیزی بیاید ، یعنی ؛ و درک عمیق داشتن از و ، البته باید توجه داشت که معنایی دقیق تر و عمیق تر از دارد ، زیرا انسان در مرحله اول با دانستن ، علم و آگاهی پیدا می کند و سپس در مرحله بعدی ، با دقت زیاد و احساس عمیق ، به عمق حقیقت چیزی پی می‌برد ، ، ؛ مکانی که حجاج و مهمانان الهی با حضور در آن ، بدنبال بالا بردن درک و احساس خود و عمیق تر نمودن آگاهی و معرفت خود از معارف الهی هستند باید توجه داشت که سه معنای بالا بلکه به ترتیب همدیگر هستند : را مشعر نامیده اند زیرا در این سرزمین : علامت‌ها و نشانه های الهی را می‌بینند با دیدن نشانه ها ، علم و آگاهی پیدا می کنند با دقت و تعمق در نشانه ها ، شعور و درک خود از معارف الهی را بالا می‌برند و این مهم زمانی بدست خواهد آمد که ؛ ابتدا در و ، با و ، وجود خویش را از آلودگی ها پاک نماید تا ظرف وجودش قابلیت دریافت را پیدا نماید ، سپس و سرزمین مشعرالحرام قدم نهاده و بدنبال نشانه های الهی و آگاهی از حقایق و درک عمیق تر معارف الهی باشد
اسرار و معارف سرزمین مشعرالحرام : چرا در مشعرالحرام وقوف می‌کنند ؟ حجاج هنگامیکه در برای شدند ، برای رسیدن به و کسب لیاقت برای ، مراحل تکامل مقامات معنوی را باید پشت سر بگذارند : در مرحله اول : در عرفات که بیرون از حرم است وقوف می کنند و با درخواست بخشش و توبه ، طهارت و پاکی معنوی را تحصیل نموده و خود را لایق حضور در حرم می سازند ، در مرحله دوم : وارد حرم شده و در ابتدای حرم در سرزمین مشعرالحرام وقوف می‌کنند و با ذکر و یاد خدا و مناجات و نیایش با او ، خود را به او نزدیک نموده و لیاقت حضور در مرتبه بالاتر را بدست می‌آورند ، تا اینکه در مرحله سوم وارد سرزمین منی می‌شوند و با پشت سر گذاشتن مراحل بعدی ، اجازه زیارت را بدست می‌آورند ، اینکه : علت وقوف مشعرالحرام ، رشد نمودن در مراتب معنوی و آماده شدن برای رسیدن به مدارج عالی تر و بدست آوردن لیاقت لازم برای زیارت الهی است در جواب کسی که سوال نمود ، چرا مشعرالحرام ( که ابتدای حرم است ) محل وقوف گردید ، اما خود حرم را مکان وقوف قرار ندادند ؟ علیه السلام فرمودند : زیرا ، است ، و حرم ، ( و ) حجابی برای کعبه است ، و ، به‌ حرم است ، پس هنگامیکه زائرین قصد دیدار کعبه می کنند ، خداوند آنان را نزد درب متوقف می‌سازد تا زمانی که خود به آنان اجازه ورود دهد ( اشاره به ) ، سپس خداوند آنان را در ( و ایستگاه ) دوم متوقف می سازد که همان یا سرزمین است، پس آنگاه که خداوند ( در وقوف مشعرالحرام ) تضرع طولانی آنان را نظاره فرمود ، به آنان دستور می‌دهد که قربانی خود را پیش آورند اشاره به قربانی کردن در سرزمین منی ، ج۲ ، ص۴۴۳ ، ح۱
اسرار و معارف سرزمین مشعرالحرام : هنگام وقوف مشعرالحرام ، وظیفه حجاج چیست ؟ تجدید عهد نمودن با خدا ، به خدا نزدیک شدن با رعایت تقوای الهی و اطاعت از دستورات خداوند متعال ، و بدست آوردن مراتب رفیع معنوی علیه السلام فرمودند : جَدِّدْ عَهْدَكَ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى بِوَحْدَانِيَّتِهِ وَ تَقَرَّبْ إِلَيْهِ وَ اتَّقِهِ بِمُزْدَلِفَةَ وَ اصْعَدْ بِرُوحِكَ‏ إِلَى الْمَلَإِ الْأَعْلَى بِصُعُودِكَ إِلَى الْجَبَل‏ فقط با خدای یگانه تجدید عهد کن ، و بسوی خدا تقرب بجوی ، و در برابر خدا تقوی پیشه کن در مزدلفه ، و با صعود به کوه مزدلفه ، روح خود را به عالم بالاتر ، بالا ببر ، ج۹۹ ، ص۱۲۵ ، ح۱
اسرار و معارف سرزمین مشعرالحرام : هنگام وقوف مشعرالحرام ، وظیفه حجاج چیست ؟ ذکر و یاد خدا نمودن ، خواندن خدا و دعا به درگاه او ، انس با خدا داشتن و خلوت نمودن با او سوره بقره آیه ۱۹۸ : لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ فَإِذَا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ وَاذْكُرُوهُ كَمَا هَدَاكُمْ وَإِنْ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ گناهي بر شما نيست كه از فضل پروردگارتان (و از منافع اقتصادي در ايام حج) طلب كنيد ، و هنگامي كه از عرفات كوچ كرديد ، خدا را نزد مشعر الحرام ياد كنيد ، او را ياد كنيد همان طور كه شما را هدايت نمود و قطعا شما پيش از اين، از گمراهان بوديد (ع) فرمودند : خداوند به حجاج می فرماید : هنگامیکه از عرفات بسوی مشعرالحرام رفتید ، در مشعرالحرام خدا را یاد نمایید : با یاد کردن نعمت های الهی با صلوات بر ( حضرت ) محمد (ص) که سید پیامبران الهی است با صلوات بر ( حضرت ) علی (ع) که سید برگزیدگان الهی است ، ج۹۹ ، ص۲۵۷ ، ح۳۶
✨✨بسم الله✨✨ لبیک اللهم لبیک لبیک لا شریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک و الملک لا شریک لک لبیک ترجمه: خداوندا رو به سوی تو آورده‌ام و دعوت و ندای تو را اجابت میکنم اجابت کردنی پس از اجابت کردن شریک و یاوری نداری رو به سوی تو آوده و مقیم آستان بنده‌گی تو می‌شوم تمام حمد و ثنایم مخصوص تو است همه‌نعمت‌ها و پادشاهی عالم از آن‌توست هیچ شریکی‌نداری دعوتت را گویم
خداوند تبارک و تعالی فرمود: ای داوود! کسی را در خانهٔ خود ساکن می‌کنم و نماز او را قبول می‌کنم که در مقابل من کند از برای عظمتِ من، روز خود را با شب کند و خود را از خواهش‌های دنیا بازدارد و برای رضایِ من شکم را سیر کند و جای دهد را و بلا رسیده را کند چنین کسی نور او در آسمان چون خورشید تابان می‌درخشد و چون مرا بخواند در جواب او می‌گویم و چون از من سؤال کند عطایش می‌کنم مَثَل او در میان مردم، مانند بهشت است که هرگز نهرهای آن خشک نمی‌شود و میوه‌هایش نمی‌پوسد 🌸✨🌸✨🌸
🕊⚘ اَللَّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلَي‌مُحَمَّدٍ وَآلِ‌مُحَمَّد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🕊⚘
لَبَّیْکَ اللّهُمَّ لَبَّیْکَ اجابت کرده‌ام دعوتت را ای خدایی که دعوتم کرده‌ای، دعوتت را اجابت کرده‌ام لَبَّیْکَ لا شَریکَ لَکَ لَبَّیْکَ اجابت کرده‌ام دعوتت را ای خدایی که شریکی نداری اِنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَکَ وَ الْمُلْکَ ستایش از آن توست، همان گونه که تمامی نعمتها و ملک و ملکوت تعلق به تو دارد لا شَریکَ لَکَ هیچ شریکی نداری ✨✨ 🕋 ✨✨ 🕋 ✨✨
✨ اَللّـهُمَّ ارْزُقْني حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرامِ ✨
به نام اللله قرآن کریم درباره‌ی در یک جمله‌ی کوتاه تقریباً همه‌ی حکمت حج را بیان کرده که اگر چنانچه ما بتوانیم فکر کنیم، استفاده کنیم از بیانات معصومین، از تدبّر در قرآن، از این یک کلمه خیلی چیزها میشود فهمید در همین سوره‌ی مائده میفرماید: جَعَلَ اللَهُ الکَعبَةَ البَیتَ الحَرامَ قیاماً لِلنّاس [البتّه] فقط کعبه هم نیست دیگر؛ بعد [دارد] شهرالحرام، هَدْی و قلائد و امثال اینها ــ که مجموعه‌ی حج را میخواهد بیان کند، نه خصوص کعبه‌ی شریف را ــ همه‌ی اینها برای چیست؟ قیاماً للنّاس است در اینجا به معنای مصدری نیست قیام را اهل لغت و اهل تفسیر معنا کرده‌اند و میگویند قیام در اینجا به معنای؛ - ما یَقومُ به‌ الشّیء - است؛ [یعنی] ستون؛ یک بنائی تکیه به یک ستون میکند؛ به این میگویند قیام؛ آن ستون، قیام است اینجا خدای متعال میگوید که حج، ستون زندگی بشر است؛ این خیلی مهم است. قیاماً‌ للنّاس است؛ مال ناس است؛ مال من و شما و این و آن، چند نفر، تعداد یک نسل، یک جمعیّت، یک مجموعه نیست؛ مال ناس است، مال بشریّت است، قیام است برای بشر مقام معظم رهبری دامت برکاته ۱۴۰۱/۰۳/۱
به نام الله ، یک برنامه‌ی مدبّرانه‌ی الهی است. همه‌ی برنامه‌های الهی مدبّرانه است لکن این برنامه با زوایایی که دارد و خصوصیّاتی که دارد و گستره‌ای که دارد، با همه‌ی برنامه‌های دیگر فرق میکند. این، نشان‌دهنده‌ی احاطه‌ی علمی حضرت حق (جلّت عظمته) بر وجود انسان، بر دل انسان، بر نیازهای انسان و نه آن هم یک شخص انسان، [بلکه] جامعه‌ی بشری، آن هم نه در یک نسل، [بلکه] در طول نسلهای متمادی است. این احاطه‌ی علمی موجب شده است که خدای متعال به تناسب نیازهای بشر و زوایای گوناگون این نیازها این برنامه را در اختیار بشر قرار بدهد، این فرصت را به افراد بشر بدهد که از این استفاده کنند؛ حج یک چنین برنامه‌ای است لذا شما ملاحظه میکنید خدای متعال در سوره‌ی مائده بعد از آن که برخی از احکام حج را بیان میکند، بعد میفرماید: ذَلِکَ لِتَعلَموا اَنَّ اللَهَ یَعلَمُ ما فِی السَّماواتِ وَما فِی الاَرضِ وَ اَنَّ اللَهَ بِکُلِّ شَیءٍ عَلیم؛(۲) این چیزهایی که بر شما واجب کردیم، این کعبه و این هَدْی(۳) و این قَلائِد(۴) و مانند اینها، برای این است که شما بفهمید، علم پیدا کنید به احاطه‌ی علمی پروردگار؛ بدانید خدای متعال چگونه با اسرار و جزئیّات زندگی شما آشنا است، بر اساس آنها برای شما حکم میگذارد. خب چه ‌جوری بفهمیم؟ با تدبّر؛ یعنی این‌ جور هم نیست که همین ‌جوری که انسان نگاه کند، همه چیز برایش روشن بشود؛ نه، باید فکر کند، تأمّل کند، تدبّر کند، از دانش و اندیشه بهره بگیرد تا بفهمد که این هَدْی‌‌ای‌ که آنجا قربانی میشود، این طوافی که انجام میگیرد، این وقوفی که در عرفات یا مشعر میشود و امثال اینها، چه تأثیری در زندگی بشر دارد. یعنی حج یک چنین برنامه‌ای است که خدای متعال با علم به زوایای نیازهای بشری، این برنامه را با این همه فروع و جزئیّات برای بشر معیّن کرده، آن هم به صورت مستمر؛ یعنی این‌جور نیست که یک سال باشد، یک سال نباشد؛ نه، این مستمرّاً در همه‌ی این سالها وجود دارد، این برنامه خواهد بود ان‌شاءالله تا ابدالدّهر و ادامه خواهد داشت. خب، اگر بتوانیم از تدبّر لازم برخوردار بشویم در این زمینه، آن وقت میفهمیم که بهره‌مندی‌های انسان از حج چقدر است، و این بهره‌مندی‌ها چه گستره‌ی عظیمی از زندگی بشر را شامل میشود. مقام معظم رهبری دامت برکاته ۱۴۰۱/۰۳/۱۸