eitaa logo
🌷نُـــورُالــثَّــقَــلَـین🌷
117 دنبال‌کننده
216 عکس
21 ویدیو
4 فایل
ارتباط با ادمین: @H_Tasnim 🌷کپی کردن مطالب با ذکر صلوات حلال است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 وَ قَالَ ( عليه السلام ) : تَرْكُ الذَّنْبِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِ الْمَعُونَةِ 🔸 علی علیه السلام فرمود: ترك آسانتر از درخواست است. 📚: ، حکمت 170 💠از ابتدا نرفتن همیشه آسانتر از بازگشت است، وقتی از قبل به شما هشدار داده شده که این جاده خطرناک است و احتمال سقوط در درّه در آن زیاد است اما شما توجه نکردی و رفتی ، حالا بازگشتن مستلزم هزینه ، خستگی راه و خسارت‌های جبران ناپذیر است. ✨ گناه هم همین‌طور است، اگر از ابتدا دورش نچرخیم خیلی راحتر و آسوده خاطر زندگی را ادامه خواهیم داد، ان شاءالله. 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
🌹 #انتظار_فرج 🌹 🔶 #امام سجّاد عليه السلام : 🔴المُنتَظِرونَ لِظُهُورِهِ أفضَلُ أهلِ كُلِّ زَمانٍ ؛ 👌👈 #منتظران #ظهور #امام مهدى عليه السلام برترين اهل هر زمان اند . 📚:بحار الأنوار ، ج 52 ، ص 122 ✅ #برای_دیگران_هم_ارسال_کنید ✅ #در_ثواب_نشر_سهیم_باشید 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
❎ لعنت بر کسانیکه مانع #عمل خیر می شوند... 🔶امام صادق(ع): 🔺خدا #لعنت کند کسانی را که راه نیکی‌کردن را می‌بندند؛ یعنی کسی که به وی خوبی می‌شود، اما او #ناسپاسی می‌کند و در نتیجه، #نیکوکار را از نیکی کردن به دیگران باز می‌دارد. 🔻مصادیق این روایت در جامعه زیاد است. مثل کسانی که پول قرض می‌گیرند ولی بر‌نمی‌گردانند. 📚: الاختصاص، صفحه ۲۴۱ ✅ #برای_دیگران_هم_ارسال_کنید ✅ #در_ثواب_نشر_سهیم_باشید 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ در محضر #علماء 🔸 #آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 📝 نمی‌توانیم #اعمال خودمان را از #خدا مخفی بکنیم؛ او قادر است، ناظر است، علیم است، حکیم است. تا با او نسازیم، کارمان درست نمی‌شود. حالا چه‌کار بکنیم؟ خودمان از خودمان بترسیم، فضلاً از دیگران... بین خودمان و خدایمان در خلَوات، از تضرعات، از انابه و از توبه، و از طلب #توبه، طلب #توفیق به توبه، دست برنداریم. 📚: (به‌سوی محبوب، ص١١١) 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
یک 💠 امروز: 🌹 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ 🌹 💠 : 🌹همانا كسانى كه كفر ورزیده اند، براى آنها یكسان است كه هشدارشان دهى یا هشدارشان ندهى. آنها ایمان نخواهند آورد.🌹 💠 : 🔹«كفر»، به معناى پوشاندن و نادیده گرفتن است. به كشاورز و شب، كافر مىگویند. چون كشاورز دانه و هسته را زیر خاك مىپوشاند و شب فضا را در برمىگیرد. كفران نعمت نیز به معنى نادیده گرفتن آن است. 🔹شخص منكر ، به سبب اینكه حقایق و را كتمان مىكند و یا نادیده مىگیرد، كافر خوانده شده است. 🔹 ، بعد از متّقین، گروهى از كفّار را معرّفى مىكند. آنها كه در گمراهى و كتمانِ ، چنان سرسختند كه حاضر به پذیرش آیات الهى نیستند و در برابر دعوت ، زبان قال و حالشان این بود: «سواء علینا أوَعَظتَ ام لم تكن من الواعظین»(1) براى ما وعظ و نصیحت تو اثرى ندارد، فرقى ندارد كه پند دهى یا از نصیحت دهندگان نباشى. اگر زمینه مساعد ومناسب نباشد، دعوت نیز مؤثّر واقع نمىشود. ✨باران كه در لطافت طبعش، خلاف نیست ✨در باغ لاله روید و در شورهزار، خَس ----- 1) شعراء، 136. ----- 💠 : 🔸لجاجت و عناد و تعصّب جاهلانه، انسان را جماد گونه مىكند. «سواء علیهم» 🔸روش تبلیغ براى ، است. اگر انذار و هشدار در انسان اثر نكند، و وعده ها نیز اثر نخواهند كرد. «سواء علیهم ءانذرتهم ام لم تُنذرهم» 🔸انتظار آوردنِ همه ى مردم را نداشته باشید.(2) «...لا یؤمنون» ----- 2) در آیه ى 103 سوره یوسف مىفرماید: «وما اكثر النّاس ولو حَرصتَ بمؤمنین» هر چند آرزومند و حریص باشى، بسیارى از مردم ایمان نخواهند آورد. ✅ بقره ، آیه 6 ✅ نور ، استاد 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢از تو سوال میشود 🔶خداوند در آخرت از آب و نان از مؤمن بازخواست نمی‌کند، بلکه از محبت بازخواست می‌کند که آن را کجا مصرف کردی؟ 👈 لَتُسئَلُنَّ يَومَئِذٍ عَن النَّعيمِ [اَلوِلايَةِ] تکاثر-۸ 🔴خداوند در مورد مالی که به مؤمن داده، سؤال و مؤاخذه نمی‌کند؛ خدا از اراده اش، از وجدانش و از دلش می‌پرسد که کجا خرج کرده و به چه داده است. لذا وقتی خواستی به کسی پولی بدهی، خیلی وسواس به خرج نده که آیا او مستحق است یا نه؟ ✅ میرزا اسماعیل دولابی 📚: مصباح الهدی ص ۱۰6 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
🔶 در راه خدا انفاق كنيد و خويشتن را به دست خويش به هلاكت ميندازيد و نيكى كنيد كه خدا نيكوكاران را دوست دارد.(بقره ۱۹۵) ✅ آثار‌ #نيكوكاري 🔶احسان و نيكوكاري و كمك به انسان هاي و (تمام موجودات زمین) ضعيف و ناتوان، آثار و پيامدهاي ارزنده و مثبتي را در دنيا و آخرت به دنبال دارد. 1) دوستي و صميميت 2) خير و سعادت دنيوي 3) تعديل اقتصادي 4) آمرزش گناهان 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
💢تبلیغ اسلام در سکوت!!! ✅ گروهی از کوفه، از امام صادق(ع) خواستند تا آنها را نصیحت کنند. فرمودند: "شما را به تقوای و اطاعت از خدا و دوری از گناه توصیه مینمایم و وصیت میکنم که مُبلغ ساکت ما باشید." آنان گفتند: "چگونه در سکوت مردم را به شما دعوت نماییم؟" 🔶 صادق (ع) فرمودند: "با مردم به دوستی، عدالت و امانت تعامل کنید. اگر مردم چیزی جز کار خیر از شما نبینند، تنها با مشاهده شما خواهند گفت: خداوند امامشان را رحمت کند که چنین اصحابی را تربیت کرده است!" 📚دعائم الاسلام ، ج۱ ، ص ۵۵ 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️ ✅ اینم یه کلیپ مخصوص عاشقان #امام رضا علیه السلام ✅ اگه دلت آسمانی شد برای #ظهور امام زمان(عج) دعا کن... 🌹 میلاد با سعادت #حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام مبارک باد🌹 🌹ان شاء الله به امید عید ظهور🌹 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
یک 💠 امروز: 🌹خَتَمَ اللّهُ عَلَى قُلُوبِهمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عظِيمٌ🌹 💠 : 🌹 بر دلها و برگوش آنان مهر زده است و در برابر چشمانشان پردهاى است و براى آنان عذابى بزرگ است.🌹 💠 : 🔹مُهر بدبختى كه بر دل مىزند، كیفر لجاجتهاى آنان است. چنانكه مىخوانیم: «یطبع اللَّه على كلّ قلب متكبّر جبّار»(1) خدا بر دل افراد متكبّر و ستم پیشه، مهر مىزند. و در آیه 23 سوره ى جاثیه نیز مىخوانیم: خداوند بر دل كسانى كه با علم و آگاهى به سراغ هواپرستى مىروند مهر مىزند. بنابراین مهر الهى نتیجه ى انتخاب بدِ خود انسان است، نه آنكه یك عمل قهرى و جبرى از طرف خدا باشد. -------------- 1) غافر، 35. --------------- 💠 : 🔸درك نكردن حقیقت، شاید بالاترین كیفرهاى است. «ختم اللَّه على قلوبهم» 🔸 و الحاد، سبب مهر خوردن دلها و گوش هاست. «الذین كفروا... ختم اللَّه» 🔸در اثر پافشارى بر ، امتیازات اساسى انسان (درك حقایق و واقعیّات) سلب مىشود. «الّذین كفروا... ختم اللَّه» 🔸كیفر ، متناسب با عمل ماست. «الّذین كفروا... ختم اللَّه» 💠آرى، جزاى كسى كه را فهمید و بر آن سرپوش گذاشت، آن است كه خدا هم بر چشم، گوش، روح و فكرش سرپوش گذارد. در واقع انسان، خود عامل بدبختى خویش را فراهم مىكند. چنانكه رضاعلیه السلام فرمود: مُهر خوردن، عقوبت كفر آنهاست.(2) (2)تفاسیر نورالثقلین و كنزالدقائق ✅ مبارکه بقره، آیه 7 ✅ نور، استاد 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ مراد از در کریم 💠مراد از قلب در قرآن، و مركز ادراكات است. 🔸سه نوع قلب را قرآن معرّفى مىكند: 1. قلب سلیم 2. قلب منیب 3. قلب مریض 💚 ویژگىهاى قلب سلیم💚 🔸الف: قلبى كه جز در آن نیست. «لیس فیه احد سواه»(1) 🔸ب: قلبى كه پیرو راهنماى ، توبه كننده از و تسلیم حقّ باشد.(2) 🔸ج: قلبى كه از حبّ ، سالم باشد.(3) 🔸د: قلبى كه با یاد ، گیرد.(4) 🔸ه: قلبى كه در برابر ، است.(5) 🔹البتّه قلب ، هم با یاد خداوند آرام مىگیرد و هم از قهر او مىترسد. «اذا ذُكر اللّه وَجِلَت قلوبهم»(6) همانند كودكى كه هم به والدین آرام مىگیرد و هم از آنان حساب مىبرد. ❤️ویژگىهاى قلب ❤️ 🔹الف: قلبى كه از خدا است ولایق نیست. «لاتطع من اغفلنا قلبه»(7) 🔹ب: دلى كه دنبال و دستاویز مىگردد. «فامّا الّذین فى قلوبهم زیغ فیتّبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة»(8) 🔹ج: دلى كه دارد. «جعلنا قلوبهم قاسیة»(9) 🔹د: دلى كه زنگار گرفته است. «بل ران على قلوبهم ما كانوا یكسبون»(10) 🔹ه: دلى كه مُهر خورده است. «طبع اللّه علیها بكفرهم»(11) 💛ویژگى قلب 💛 ✨قلب منیب، آن است كه بعد از توجّه به انحراف وخلاف، وانابه كرده و به سوى باز گردد. ویژگى بارز آن تغییر حالات در رفتار وگفتار انسان است. ✅ خداوند در آیات قرآنى، نُه ویژگى براى قلب كفّار بیان كرده است: 1: انكار حقایق. «قُلوبُهم مُنكِرة»(12) 2: تعصّب. «فى قلوبهم الحَمیّة»(13) 3: انحراف و گمراهى. «صَرفَ اللّه قُلوبهم»(14) 4: قساوت و سنگدلى. «فَویلٌ لِلقاسیَة قلوبهم»(15) 5: موت. «لاتَسمعُ المَوتى»(16) 6: آلودگى و زنگار. «بَل رانَ على قلوبهم»(17) 7: مرض. «فى قلوبهم مَرض»(18) 8: ضیق. «یجعلْ صَدره ضَیّقاً»(19) 9: طبع. «طَبع اللّه علیها بكفرهم»(20) قلب انسان، متغیّر و تأثیرپذیر است. لذا مؤمنان اینچنین دعا مىكنند: «ربّنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا»(21) خدایا! دلهاى ما را بعد از آنكه هدایت نمودى، منحرف مساز. 💠 صادق علیه السلام فرمودند: این جمله (آیه) را زیاد بگویید و خود را از انحراف، ایمن و در امان ندانید.(22) -------------- 1) نورالثقلین، ج4، ص57 2) نهجالبلاغه، خطبه 214 3) تفسیر صافى 4) فتح، 4 5) حدید، 16 6) انفال، 2 7) كهف، 28 8) آلعمران، 7 9) مائده، 13 10) مطففین، 14 11) نساء، 155 12) نحل، 22 13) فتح، 26 14) توبه، 127 15) زمر، 22 16) روم، 52 17) مطففین، 14 18) بقره، 10 19) انعام، 125 20) نساء، 155 21) آل عمران، 8 22) تفسیر نورالثقلین ✅ برگرفته از نور، استاد 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ در مقابل #مدح و #ستایش مَدَحَهُ قَوْمٌ فِي وَجْهِهِ فَقَالَ: اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَعْلَمُ بِي مِنْ نَفْسِي وَ أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْهُمْ اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا خَيْراً مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لَنَا مَا لَا يَعْلَمُونَ . آنگاه كه گروهى #امام علی علیه السلام  را ستايش كردند فرمود: بار #خدايا! تو مرا از خودم بهتر مى شناسى و من خود را بيشتر از آنان مى شناسم، خدايا مرا از آنچه اينان مى پندارند، نيكوتر قرار ده و آنچه را كه نمى دانند بيامرز. 📚: #نهج_البلاغه ، حکمت 100 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ ماجرای اولین در 💠 نيمروز بود و خورشيد همچون هميشه دست سخاوتش را بر سر زمين و اهل آن مي كشيد. نسيم خنكي نخل هاي خرما را نوازش مي داد. اکرم(ص)و علي(ع) پس از كار روزانه در نخلستان مشغول استراحت و صحبت بودند. 🔸جبرئيل بر پيامبر نازل شد، در حالي كه پيامبر(ص) سر بر دامان امام علي(ع) نهاده بود. ، در گوش پيامبر(ص) جملاتي سرود و با صداي ملكوتي اش گوشهاي پيامبر(ص) را نوازش داد، پيامبر(ص) سر برداشت و به چهره امام علي(ع) نظر انداخت. 🔸چهره زيباي امام علي(ع) را نيز، متبسم ديد. با مهرباني از او پرسيد: تو هم صداي جبرئيل را مي شنوي؟ امام علي(ع) جواب داد: بله يا رسول الله! پيامبر(ص)، آرام، محكم و با اطمينان ايستاد و جبرئيل همچنان در گوشش زمزمه مي كرد. امام علي(ع) به چشمان درخشان پيامبر(ص) مي نگريست و شعفي كه لحظه به لحظه، در وجودش بيشتر مي شد. 🔸نزول وحي به پايان رسيد، پيامبر(ص) لبخند زنان پرسيد: علي جان! آنها را به خاطر سپردي؟ امام علي(ع) حافظ قرآن بود و بادقت، آنچه را از جبرئيل شنيده بود، به خاطر سپرد. پس جواب داد: بله يا رسول الله! پيامبر(ص) دست بر شانه او گذاشت و مهربانتر گفت: بِلال را صدا بزن و اذان و اقامه را به او بياموز! امام علي(ع) نيز اذان و اقامه را به او آموخت، و دستور داد در اوقات نماز با صداي بلند و رسا اذان بگويد و اين چنين او را به مقام مؤذّني مفتخر گرداند. 🔸ساعتي بعد بِلال، اسلام، به مسجد رفت و با صداي بلند و دلنشين، فضاي مدينه را لبريز از ياد خدا كرد. اگرچه در آن روزگار، كساني بودند كه صوتي دل نشين و لهجه اي فصيح تر از بِلال داشتند، امّا پاك دلي، ايمان و خلوص بِلال، او را تا آن منزلت رفيع بالا برد. 📚: بحارالانوار، ج 40،ص 62،ح 96 📚: من لا يحضره الفقيه،ج 1،ص282 📚: الكافي،ج 3،ص302 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
💠 اکرم صلّی الله علیه وآله فرمودند: 🔹نوروا منازلكم بالصلاة و قرائة القران؛ 🔸به خانه هایتان با خواندن و قرائت ، نورانیت ببخشید. 📚: کنز العمال،ج 15، ص392 ح41518 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ در محضر 💠 استاد 🍯اگر غذاى نوبر مى خرى به بچه ات اجازه نده در کوچه بخورد. این نگاه ها اثر وضعى دارد. 🔥دل را بسوزانیم، دل را می سوزانند. «نار الله الموقدة التی تطلع علی الافئدة» (همزه، ۶/۷) مى گوید: آتش دل را مى سوزاند. چون در دل را سوزاندى. 📚 این هایى که مدرك دارند، مهندس، دکتر، ... یک مقدار باید بیشتر تواضع داشته باشند. 🔆 ما اشرف مخلوقات بود اما به بچه ها هم سلام مى داد. ‼️ این حرفها که: 🌀 این در شأن ما نیست... 🌀این به ما نمى خورد... 🌀در ازدواج مى گویند: فلانى به فلانى نمى خورد. چرا؟ مى گوید: او فوق لیسانس است و این سیکل است... ⁉️مگر ازدواج مدرك است؟ اگر این طور باشد همه آیت الله ها باید زن هایشان را طلاق بدهند... ✨اندکی با احتیاط قدم بر داریم✨ 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
از صادق علیه السلام پرسیدند: ✅ یَومُ الحَسرَت، کدام روز است که خدا می فرماید: بترسان آنها را از روز حسرت... 🌸 فرمودند: آن روز است که حتی هم می خوردند که چرا بیشتر نیکی نکردند. ✅ پرسیدند: آیا کسی هست که در آن روز حسرت نداشته باشد؟ 🌸 حضرت فرمودند: آری، کسی که در این مدام بر خدا فرستاده باشد. ✅ پس ❤️اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم ❤️ 📚: وسائل الشیعه، ج7 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ در محضر 💠از روی نمی شود فهمید... ✅ مرتضی مطهری ✅اما اگر را مي‌‌‌‌‌خوريم، نماز را هم با نافله هايش مي‌‌‌‌‌خوانيم، اگر خيانت به مردم مي‌‌‌‌‌کنيم ولي زيارت عاشورايمان هم ترک نمي‌‌‌‌‌شود، مي‌‌‌‌‌فهميم که اينها از روی عبادت نيست، بلکه از روي است. ✅از روايت شده است: لاتَنْظُروا الي‌‌‌‌‌ طولِ رُکوعِ الرَّجُلِ وَ سُجودِهِ‌‌‌‌‌ 🔸هيچ وقت به طول دادن و شخص نگاه نکنيد؛ يعني رکوع هاي طولاني و هاي طولاني شما را گول نزند، ممکن است اين از روي باشد و اگر ترک کند وحشت کند. اگر مي‌‌‌‌‌خواهيد بفهميد اين شخص چگونه آدمي است، در ها و ها امتحانش کنيد، چون بودن عادت بردار نيست، گفتن عادت بردار نيست مانند نماز خواندن... 📚: اسلام و نیازها، ج۱، ص۲۱۱ 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
بدون بی فایده است. 💠روز به روز حلقه فشار و شكنجه را بر او تنگ تر مي نمودند. خصوصاً كه حاميان خود را از دست داده بود و اين ماجرا، جسارت دشمنان را دو چندان كرده بود. هر روز با ديدن و شنيدن مناظر رقت بار شكنجه، طاقتش كمتر مي شد، اما مأمور به صبر بود. 🔸مقدمات هجرت به شهر يثرب را فراهم ديد، تصميم خود را گرفت. دستور داد هر كس تحمل آزار مشركان را ندارد به سمت يثرب حركت كند. كم كم همه مسلمانان هجرت كردند و در آن شهر به پيروزي هاي چشمگيري دست يافتند. به همين دليل، طالبان و جويندگان علم و معرفت، از گوشه و كنار شهرها و روستاهاي دور افتاده به شهر يثرب كه اكنون به احترام (ص)، مدينه ناميده مي شد، پناه آوردند. 🔸بزرگان قبايل عرب يكي پس از ديگري به نزد آمدند و اظهار كردند:كه «ما مي شويم به شرط اين كه: از خواندن معاف باشيم.» فرمود: «ديني كه در آن نماز نباشد، خيري در آن نيست. 🔸خداوند نماز را واجب كرد و در اين وجوب رازهايي نهفته است. اگر مردم بدون تكليف رها شوند، سرنوشتي جز سرنوشت گذشتگان خود، نخواهند داشت؛ زيرا در ميان گذشتگان، صاحب شريعت بودند كه چه بسا به خاطر آيين خود، جنگ ها نمودند، ولي به مرور زمان و در اثر كم توجهي مردم، آيين آنان به طور كلي از بين رفت. از اين رو خداوند متعال اراده نمود كه امت اسلام دچار چنين سرگذشتي نگردد. ✅ پس واجب كرد، تا در پنج نوبت، نام پيامبر(ص)برده شود و نماز به ياد خداوند برپا گردد تا مبادا ياد و آيين پيامبر(ص) در چالش هاي زندگي گُم شود، و از ياد رود.» 📚: ،ج 25،ص429 ذيل آيه 48 سوره مرسلات 🌹وَ إِذا قِيلَ لَهُمُ ارْكَعُوا لا يَرْكَعُونَ🌹 🌹و هنگامي كه به آنها گفته شود ركوع كنيد ركوع نمي كنند.🌹 🌹لاخير في دين ليس فيه ركوع وسجود،🌹 📚: ، ج10، ص211 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
یک 💠 امروز: 🌹وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ🌹 💠 : 🌹وگروهى از مردم كسانى هستند كه مى‏گویند: به خدا و روز قیامت ایمان آورده‏ایم، در حالى كه مؤمن نیستند.🌹 💠 : 🔹در آغاز این ، براى معرّفى چهار آیه و براى شناسایى دو آمده است. از آیه 8 تا آیه 20 گروه سومى را معرّفى مى‏كند كه هستند. اینان نه گروه اوّل را دارند و نه جرأت و جسارت گروه دوم را در ابراز . 🔹منافق، همانند موش صحرایى است كه براى لانه ‏اش دو راه فرار قرار مى‏دهد، یكى از آن دو را باز مى‏گذارد و از آن رفت و آمد مى‏كند و دیگرى را بسته نگه مى‏دارد. هر گاه احساس خطر كند با سر خود راه بسته را باز كرده و مى‏گریزد. نام سوراخ مخفى موش «نافقاء» است كه كلمه منافق نیز از همین واژه گرفته شده است.(1) گرچه مراد از در این آیات، كفر در دل و اظهار ایمان است، ولى در نفاق، داراى معناى گسترده ‏اى است كه هركس زبان و عملش هماهنگ نباشد، سهمى از نفاق دارد. 🔹در حدیث مى‏خوانیم: اگر به امانت خیانت كردیم و در گفتار دروغ گفتیم و به وعده ‏هاى خود عمل نكردیم، منافق هستیم گرچه اهل نماز و روزه باشیم.(2) 🔹نفاق، نوعى عملى و اعتقادى است و ریاكارى نیز نوعى نفاق است.(3) ------------------------ 1) قاموس و مفردات 2) سفینةالبحار، ج‏2، ص‏605 3) تفسیر نمونه ------------------------- 💠 : 🔸ایمان، یك مسئله قلبى است و به اظهارات بستگى ندارد. «ماهم بمؤمنین» 🔸اساس ایمان، ایمان به و است. «آمنا باللَّه و بالیوم الآخر» 🔸 از درون انسان، آگاه است. «وما هم بمؤمنین» ✅ مبارکه بقره، آیه 8 ✅ نور، استاد 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
1 ✅ های واجب 💠 نمازهاي واجب 6 دسته هستند: 1- نمازهاي 2- نماز 3- نماز 4- نماز قضاي پدر كه بر پسر بزرگتر واجب است. 5- نماز واجب 6- نمازي كه به وسيله و و مانند اينها واجب شده باشد. 💠از مهمترين نمازهاي مي توان به نمازهاي يوميه اشاره كرد كه هر فرد در هر شبانه روز بايد هفده ركعت نماز بدين ترتيب بجا آورد: 1- نماز صبح دو ركعت 2- نماز ظهر چهار ركعت 3- نماز عصر چهار ركعت 4- نماز مغرب سه ركعت 5- نماز عشا چهار ركعت 📚: توضيح المسائل مراجع(فتاواي 12 مرجع)،ج1 ،ص421 🆔👉 eitaa.com/qoranbook