eitaa logo
🌷نُـــورُالــثَّــقَــلَـین🌷
119 دنبال‌کننده
216 عکس
21 ویدیو
4 فایل
ارتباط با ادمین: @H_Tasnim 🌷کپی کردن مطالب با ذکر صلوات حلال است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌿🌿 ✅ #تلنگر 🔸از پیری پرسیدم: بهترین چیزی که میشه از #دنیا برداشت چیه؟ 🔺کمی فکر کرد و در پاسخ گفت: دست؛ 🔸با تعجب گفتم: چی؟ دست...؟؟؟ 🔺گفت بله، اگر از دنیا دست برداریم کار بزرگی انجام دادیم که کوچکترین پاداشش #رضوان #خداوند است. 🔅 #پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله: وقتی خداوند برای بنده ای #خیر و نیكی بخواهد، وی را در كار #دین دانا و به دنیا بی اعتنا می سازد و #عیوب وی را به او نشان میدهد. 📚: كنز العمال، ج 10، ص137 ،ح 28689 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ #راهکارهای #زندگی #موفق ✅ در #جزء دوم #قرآن کریم ☝️☝️ 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
💠 چهار ناظر حاضر بر زندگی ▪️هر لحظه و هر زمان چهار دوربین زنده در حال فیلمبرداری از زندگی ما هستند که قرار است در تمام زندگی ما را به نمایش بگذارند❗️ 1⃣ ناظر اول: 🌸 ألَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَری؛🌸 🌹آیا انسان نمیداند که خدا او را میبیند؟🌹 ✅ مبارکه علق آیه ۱۴ 2⃣ناظر دوم: ملائک مقرب 🌸اما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقیبٌ عَتید؛🌸 🌹انسان حرفی نمی زند مگر اینکه نزد او دو مأمور [در حال نوشتن آن] هستند🌹 ✅ مبارکه قاف آیه ۱۸ 3⃣ سومین ناظر: 🌸یوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها🌸 🌹در آنروز زمین اخبار خود را بیان میکند🌹 ✅ مبارکه زلزال آیه ۴ 4⃣ چهارمین ناظر: اعضاء و جوارح خود ما 🌸 تکَلِّمُنا أَیْدِیهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُون🌸 🌹در آنروز دست‌ها و پاها شهادت می‌دهند که چه کاری کرده‌اند.🌹 ✅ مبارکه یس آیه ۶۵ 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ #حدیث_روز 🔴 #امام رضا علیه السَّلام: «یَا اَیُّهَا النَّاسُ اِتَّقُوا اللهَ فِی نِعَمِ اللهِ عَلَیْکُمْ فَلاتُنْفِرُوهَا عَنْکُمْ بِمَعَاصِیهِ» 🔶 ای مردم #تقوا را درباره ی نعمت های #الهی رعایت کنید و نعمت ها را با #گناه و #معصیت از خود مرانید. 📚: عیون اخبار الرضا ع/ ج2/ ص 169 🔸ای آن که به لب نشانده لبخندی را 🔸بشنو ز امام مهربان، پندی را 🔸با معصیت و جرم و نمک نشناسی  🔸از خویش مران لطف خداوندی را 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
یک امروز: 🌹يُخَادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا يَشْعُرُونَ 🌹 💠 : 🌹(منافقان به پندار خود) با خداوند و مؤمنان نیرنگ مىكنند در حالى كه جز خودشان را فریب نمىدهند، امّا نمىفهمند! 🌹 💠 : 🔹مراد از حیله و مكر با ، یا خدعه ونیرنگ آنان با خدا و دین است كه آن را مورد تمسخر و بازیچه قرار مىدهند و یا به معناى فریب كارى نسبت به خداست. یعنى همانگونه كه اطاعت و بیعت با رسول خدا، اطاعت و با خداست(1) و خدعه با رسول خدا به منزله خدعه با خدا مىباشد كه روشن است این گونه فریب كارى و نیرنگ بازى با دین، خدعه و نیرنگ نسبت به خود است. چنانكه اگر پزشك، دستور مصرفِ دارویى را بدهد و بیمار به بگوید كه آنها را مصرف كرده ام، به گمان خودش پزشك را فریب داده و در حقیقت خود را فریب داده است كه پزشك، فریب خود است. 🔹برخورد اسلام با ، همانند برخورد منافق با است. او در ظاهر اسلام مىآورد، اسلام نیز او را در ظاهر مسلمان مىشمارد. او در دل ایمان ندارد و كافر است، خداوند نیز در قیامت او را با كافران مىكند. 💠 در از اكرم صلى الله علیه وآله مىخوانیم: ریاكارى، خدعه با است.(2) 🔹 ، بازتاب كار و را براى خود او مىداند. چنانكه در این مىفرماید: خدعه با دین، خدعه با خود است نه خدا. 🔹و در جاى دیگر مىفرماید: «اِن أحسنتم أحسنتم لانفسكم و اِن أسأتم فلها»(3) اگر نیكى كنید، به خود نیكى كرده اید و اگر بدى كنید، به خود كرده اید. 🔹یا در جاى دیگر مىفرماید: «ولا یَحیق المَكر السیّىء الاّ بَاهلِه»(4) نیرنگ بد، جز سازنده اش را فرا نگیرد. --------------- 1) من یطع الرّسول فقد اطاع اللّه» هركس از رسول پیروى كند، قطعاً از خدا پیروى كرده است. نساء، 80. «انّ الّذین یُبایعونك انّما یبایعون اللّه» كسانى كه با تو بیعت كنند، همانا با خدا بیعت نموده اند. فتح، 1. 2) تفسیر نورالثقلین. 3) اسراء، 7. 4) فاطر، 43. ----------------- 💠 : 🔸 گرى، نشانه ى است. «یخادعون اللّه» 🔸منافق، همواره در فكر ضربه زدن است. «یخادعون» (كلمه «خدعه» به معناى پنهان كردن امرى و اظهار نمودن امر دیگر، به منظور ضربه زدن است.)(5) 🔸آثار نیرنگ، به نیرنگ بر مىگردد. «وما یَخدعون الاّ انفسهم» 🔸 منافق، بىشعور است ونمىفهمد كه طرف حساب او خداوندى است كه همه ى اسرار درون او را مىداند(6) و در نیز از كار او پرده برمىدارد.(7) «وما یشعرون»(8) 🔸 خدعه و حیله، نشانه ى عقل و شعور نیست. «یخادعون... لایشعرون» در روایات مىخوانیم: عقل واقعى آن است كه توسط آن، انسان خداوند را نماید. --------------- 5) تفسیر راهنما. 6) یعلم خائنة الاعین و ماتخفى الصدور» غافر، 19. 7) یوم تبلى السرائر» طارق، 9. 8) جمله «و ما یشعرون» دو گونه مىتوان معنا كرد: اول آنكه شعور ندارند كه خدا اسرارشان را مىداند و دیگر اینكه شعور ندارند كه در حقیقت به خود ضربه مىزنند. ✅ مبارکه بقره، آیه 9 ✅ نور، استاد 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
3 ✅ نسيم خنكي چهره ها را نوازش مي داد. شهر شكوفه باران بود؛ گويي بهار، راهي سرزمينشان شده بود. مردم براي اولين بار او را مي ديدند، شادمان به سويش شتافتند و با هلهله و شادي از او استقبال كردند. همه از ديدن چهره مهربانش، آرامش و نشاطي عجيب در وجود خود احساس مي كردند. مدتها منتظر چنين لحظه اي بودند همين كه از سفرش آگاه شدند، هر بامداد منتظران به جستجويش از شهر خارج مي شدند و تا ظهر به انتظار رسيدنش مي نشستند، ولي نوميد به خانه هايشان باز مي گشتند. 💠 (ص) با ورودش به مدينه به انتظار و روزشماري عاشقانه مردم، پايان داد. پس از اقامه نماز، مردم شمع وجود آن حضرت را در برگرفته و از برنامه هاي آينده ايشان مي پرسيدند و پيامبر(ص) با گرمي پاسخ مي داد. 💠 چشمان پيامبر(ص) در جستجوي «بَرَاءِ بْنِ مَعْرُور»، بود، مردي بانفوذ و مورد در شهر يثرب؛ او از بزرگان و اولين بيعت كننده با پيامبر(ص) در عقبه دوم بود؛ يكي از هفتاد نفر حاضر در عقبه و اولين سخنگوي آن بيعت. 💠 بَراء، پيامبر(ص) را براي اقامت به دعوت كرده و قول مساعدت همه جانبه به ايشان داده بود. او قلبي آكنده از عشق به (ص) داشت؛ پيامبر(ص) در مكه هم اخبار او را مي شنيد. 💠 روزي به پيامبر(ص) خبر دادند، با آن كه سوي نماز مي خوانند، بَراء از شدت علاقه به شما به سوي نماز مي خواند كه پيامبر(ص) او را از نماز گزاردن به سوي كعبه منع كرد. 💠 يكي از ميان جمع گفت: بَراء يك ماه قبل از رفت و كرد كه هنگام ، روي او را به سوي مكه قرار دهند تا رو به سوي رسول خدا(ص) دفن شده باشد. ديگري گفت: همچنين او وصيت كرد، پيامبر(ص) وصي و وارث ثلث اموال او باشد و آن را در راه ترويج اسلام خرج كند. شنيدن اين خبر پيامبر(ص) را سخت اندوهناك كرد به همين دليل با بر سر او حاضر شد و بر او نماز خواند و برايش كرد؛ 💠 در واقع اين اولين نماز ميتي بود كه توسط خوانده شد و بَراء اولين فردي كه قبل از مرگش، بر ثلث مالش وصيت نمود. 💠 بعدها آيه اي بر همين اساس نازل شد و اين اعمال در سنت جاري شد، البته در سال اول هجرت احكام بسياري تشريع شد و رسميت يافت. ✅ اكنون خواندن بر هر ميّت و واجب است؛ 💠 اين نماز پنج دارد و بدون اقامه مي گردد، چون و ندارد و شامل و درخواست است. 📚: الكافي، ج 3، ص254، ح16 📚: تاريخ دمشق، ج 56، ص19 📚: مستدرك الوسائل، ج 14، ص: 97 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
🌹🌹🌹 ✅ ببین چقدر #محبت #امام علی علیه السلام تو دلته... 🔹وَ قَالَ (عليه السلام) : لَوْ ضَرَبْتُ خَيْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَيْفِي هَذَا عَلَي أَنْ يُبْغِضَنِي مَا أَبْغَضَنِي وَ لَوْ صَبَبْتُ الدُّنْيَا بِجَمَّاتِهَا عَلَي الْمُنَافِقِ عَلَي أَنْ يُحِبَّنِي مَا أَحَبَّنِي وَ ذَلِكَ أَنَّهُ قُضِيَ فَانْقَضَي عَلَي لِسَانِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ ( صلي الله عليه وآله ) أَنَّهُ قَالَ يَا عَلِيُّ لَا يُبْغِضُكَ مُؤْمِنٌ وَ لَا يُحِبُّكَ مُنَافِقٌ. 🔸 #امام علی علیه السلام فرمود: اگر با شمشیرم بر بینی #مؤمن بزنم، كه دشمن من باشد، با من دشمنی نخواهد كرد، و اگر تمام دنیا را بر #منافق ببخشم تا مرا دوست بدارد، دوست من نخواهد شد، و این بدان جهت است كه قضای #الهی جاری شد و بر زبان #پیامبر اُمی (ص) گذشت كه فرمود: ای علی! مؤمن تو را دشمن نگیرد و منافق تو را دوست نخواهد داشت. 📚 #نهج_البلاغه ، حکمت 45 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ در محضر 🔶تصوری نادرست درباره در 🔴بعضی افراد خیال می‌کنند که شفاعتهای آخرت مثل شفاعتهای دنیاست. در شفاعتهای دنیا آن کسی که می‌خواهند نزد او بروند و شفاعت کنند او میل ندارد، شفیع می‌رود به زور او را وادار می‌کند بر خلاف میلش حرفی بزند یا کاری بکند، یعنی شفیع تأثیر می‌کند روی مشفوعٌ عِنده، نظر او را تغییر می‌دهد. 💠 چنین چیزی در مورد امکان ندارد، بلکه خدای متعال رحمتش اقتضا می‌کند که لطفش متوجه بندگان بشود. آنجا که رحمتش می‌کند، اوست که شفیع را برمی‌انگیزد نه او را برمی‌انگیزد. آنجاست که می‌گوید برخیز کن. او به اراده خدا کار می‌کند نه خدا به اراده او. تابع اراده شفیع نیست، شفیع تابع اراده اوست. ✅ مرتضی مطهری 📚آشنایی با ، ج11، ص 199 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ در محضر 🔸 فرار از 🔸 🔶مجالس مهمونی یکی از جاهائیه که بستر برای حرف زدن از دیگران آماده‌ی آماده‌س. توی یکی از همین مهمونی‌ها، منم مثل بقیه شروع کردم به حرف زدن در مورد یکی از آشناها. وقتی از مجلس برمی‌گشتیم، محمد گفت: «می‌دونی کردی! حالا باید بریم درِ خونه‌شون تا بگی پشتِ سرش چی گفتی». گفتم: « اینطوری که پاک آبروم می‌ره». با خنده گفت: «تو که از بنده‌ی خدا این‌قدر می‌ترسی، چرا از خودِ خدا نمی‌ترسی؟!» همین یه جمله برام کافی بود تا دیگه نه غیبت کننده باشم و نه شنونده‌ی غیبت. 🌹 محمد گرامی🌹 📙کتــاب دل دریایی، ص71-70 🔴 اکرم صلی الله علیه و آله و سلم 🔶هر كس امر به معروف و نهى از منكر نمايد، جانشين در زمين و جانشين رسول اوست. 📚: مسـتدرك الوسـايـل، ج12، ص179 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
یک 💠 امروز: 🌹فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً وَلَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ🌹 💠 : 🌹در دلهاى منافقان، بیمارى است پس خداوند بیمارى آنان را بیافزاید. و براى ایشان عذابى دردناك است، به سزاى آنكه دروغ مى‏گویند.🌹 💠 : 🔸 ، گاهى مربوط به جسم است، نظیر آیه‏ ى 185 بقره؛ «ومن كان مریضاً» كه درباره بیماران مى‏باشد. 🔸و گاهى مربوط به ، نظیر این آیه «فى قلوبهم مرض» كه درباره بیمارى نفاق مى‏باشد. 💠 داستان ، به لاشه ومردارى بد بو مى‏ماند كه در مخزن آبى افتاده باشد. هر چه آب در آن بیشتر وارد شود، فسادش بیشتر شده و بوى نامطبوع و آلودگى آن افزایش مى‏یابد. ، همچون مردارى است كه اگر در و باقى بماند، هر آیه و حكمى كه از طرف نازل شود، به جاى تسلیم شدن در برابر آن، دست به تظاهر و ریاكارى مى‏زند و یك گام بر نفاق خود مى‏افزاید. این روح مریض، تمام افكار و او را، ریاكارانه و منافقانه مى‏كند و این نوعى افزایش است. «فزادهم اللَّه مرضاً» 🔸شاید جمله‏ ى «فزادهم اللَّه مرضاً» باشد. نظیر «قاتلهم اللَّه» یعنى اكنون كه در دل بیمارى دارند، خدا بیمارى آنان را اضافه كند. ------------------------------------- ✅ : 🔸نفاق، یك روحى ومنافق بیمار است. همانطور كه بیمار، نه سالم است و نه مرده، منافق هم نه است و نه . «فى قلوبهم مرض» 🔸اصلِ انسان، دل و روح اوست. «زادهم اللَّه» (حقّ این بود كه بگوید «فزادها اللَّه مرضاً» یعنى در دل آنان مرض بود، خداوند مرض آنها را زیاد كرد. ولى فرمود: مرض خود آنان را زیاد كرد. پس قلب انسان، به منزله تمام انسان است. زیرا اگر روح و قلب منحرف شود، آثارش در سخن و عمل هویداست.) (1) 🔸نفاق، مرضى است كه رشد سرطانى دارد.(2) «زادهم اللَّه مرضاً» 🔸زمینه‏ هاى و را، خود انسان در خود به وجود مى‏آورد. «لهم عذاب الیم بما كانوا یكذبون» 🔸دروغگویى، از روشهاى متداول منافقان است. «كانوا یَكذبون» -------------------------------- 1) تفسیر 2) در ، آیاتى را مى‏خوانیم كه در آن اوصاف پسندیده‏اى همچون: ، و ، قابل افزایش معرّفى شده است. همانند: «زدنى علماً» طه 114 و «زادتهم ایمانا» انفال 2 و «زادهم هدى» محمد 17 همچنین برخى از امراض و اوصاف ناپسند مانند: رجس، نفرت، ترس و خسارت نیز قابل ازدیاد دانسته شده ‏اند. همانند: «زادتهم رجساً» توبه 125 و «زادهم نفوراً» فرقان 60 و «مازادوكم الاّ خَبالاً» توبه 47 و «ولا یزید الظالمین الاّ خساراً» اسراء، 82 با توجّه به مذكور، معلوم مى‏شود كه ، آزادى دادن به هر دو گروه و است. «كلاّ نُمدّ هؤلاء و هؤلاء» اسراء 20 ✅ مبارکه بقره، آیه 10 ✅ نور، استاد 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ بهترین توشه تقواست...  💠 علی عليه السلام : وَ قَدْ رَجَعَ مِنْ صِفِّينَ فَأَشْرَفَ عَلَي الْقُبُورِ بِظَاهِرِ الْكُوفَةِ يَا أَهْلَ الدِّيَارِ الْمُوحِشَةِ وَ الْمَحَالِّ الْمُقْفِرَةِ وَ الْقُبُورِ الْمُظْلِمَةِ يَا أَهْلَ التُّرْبَةِ يَا أَهْلَ الْغُرْبَةِ يَا أَهْلَ الْوَحْدَةِ يَا أَهْلَ الْوَحْشَةِ أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ سَابِقٌ وَ نَحْنُ لَكُمْ تَبَعٌ لَاحِقٌ أَمَّا الدُّورُ فَقَدْ سُكِنَتْ وَ أَمَّا الْأَزْوَاجُ فَقَدْ نُكِحَتْ وَ أَمَّا الْأَمْوَالُ فَقَدْ قُسِمَتْ هَذَا خَبَرُ مَا عِنْدَنَا فَمَا خَبَرُ مَا عِنْدَكُمْ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَي أَصْحَابِهِ فَقَالَ: أَمَا لَوْ أُذِنَ لَهُمْ فِي الْكَلَامِ لَأَخْبَرُوكُمْ أَنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَي. 💠 و درود بر او فرمود: (وقتی از جنگ صفین برگشت به پشت دروازه رسید رو به كرد.) ای ساكنان خانه های وحشت زا، محله های خالی و گورهای تاریك، ای خفتگان در خاك، ای غریبان، ای تنهاشدگان، ای وحشت زدگان، شما پیش از ما رفتید و ما در پی شما روانیم و به شما خواهیم رسید. اما خانه هایتان! دیگران در آن سكونت گزیدند، و اما زنانتان! با دیگران كردند، و اما اموال شما! در میان دیگران تقسیم شد. این خبری است كه ما داریم، حال شما چه خبر دارید؟ (رو كرد به خود و فرمود:) هشدار باشید، اگر اجازه سخن گفتن داشتند، شما را خبر می دادند كه: 🌹بهترین توشه، است.🌹 📚: ، حکمت 130 🆔👉 eitaa.com/qoranbook