eitaa logo
تعلیقات
1هزار دنبال‌کننده
339 عکس
49 ویدیو
25 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (طلبه حوزه قم) 📝مسیر ارتباط: @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 امروز بعد از و حالا بعد از عملیات که ایران وارد مرحله جدیدی از تاریخ خود شده و نظم جدیدی در جهان در حال پدیدآمدن است و باید همه توان و ذهن و اندیشه و عمل خود را برای این دنیای جدید و طراحی و آن برای مردمان این سرزمین کند، و در این فکر باشیم که چگونه احساس و حس و افتخار را توسعه و به تبدیل کنیم... اما هر روز درگیر یک دعوای حیدری نعمتی می‌شویم و امروز هم درگیر اینکه آیا فضائلی راست گفت یا دروغ! کی صورتی است و کی قهوه‌ای! نحن فی الآفساید... 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
📚 پرونده ویژه روزنامه همشهری و پاسخ به ابهامات مختلف درباره تعطیلی شنبه و پنجشنبه 📍شنبه را قرمز نکنید (دلایلی در تأیید تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و منتفی‌شدن تعطیلی شنبه‌ها) 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
حجاب‌نوشت (6) طرح نور و لزوم تدابیر چندلایه 🔻 در دو یادداشت "حجاب و اقتدار" و "مرز بین اقتدار و اختناق" بر لزوم نقش حاکمیت در مسئله حجاب تأکید کردم. همانطور که گفته شد مسئله در شیوه "اعمال اقتدار" است. حال که طرح نور به‌عنوان الگوی اقدام انتخاب شده، حول همين مدل و تدابیر لازم سخن می‌گوییم: 🔻 پیوست رسانه‌ای (ابتکار عمل در تولید تصویر و بازنمایی رسانه‌ای) 🔹 توجه به این سخن رهبری که "قدرت رسانه از قدرت موشک و پهپاد بیشتر است" را جدی بگیریم. کنش شما، مصاحبه شما، حضور میدانی شما در رسانه بازتاب و تفسیر دارد. روایت می‌شود، پس را قبل و بعد از ماجرا شما باید بسازید. (بازنمایی و تصویرسازی رسانه‌ای) یک گام در تولید روایت اول، تولید تصویر از مدل جدید ورود حاکمیت به عرصه حجاب با تولید رسانه‌ای و تیزرهای تبیینی است. فضاسازی فکری و ذهنیت‌سازی برای مخاطب با ابتکار عمل شما ساخته می‌شود. اگر این اقدام درست رخ دهد، حتی خطای احتمالی ذیل ابر تصویر ساخته شده منحل می‌شود. 🔻 بازنمایی و تصویرسازی اجتماعی 🔹 نمود اجتماعی شما چیست؟ گشت ارشاد یا به‌تعبیر جدید طرح نور، در متن جامعه چه قاب و تصویری را خلق می‌کند؟ تقابل حاکمیت _ مردم خشونت یا اقتدار تقابل اقلیت _ اکثریت تقابل چادر _ روسری شما دارید چه تصویری می‌سازید؟ این تصویر از قبل باید از زوایای مختلف طراحی و تدبیر شده باشد: نحوه پوشش نحوه حضور و ترکیب تیم نحوه گفتگو و تعامل با مردم طراحی ماشین گشت ارشاد رنگ و لباس و شمایل مأموران (عدم لباس امنیتی) زبان بدن مأموران مجهز بودن لباس‌ها به دوربین و ده‌ها آیتم دیگر... این‌ها بخشی از تصویرسازی اجتماعی ماست. مردم باید مأمور پلیس را کنار خود ببینند، نه در مقابل خود. 🔻 گفتگو با جامعه و رونمایی از مختصات طرح جدید مسئولین می‌بایست با مردم گفتگو کنند. عمومی صورت پذیرد. برای تک‌تک جملات فکر شده باشد. این گفتگو بروز و حاکمیت باشد. و در آن به پاسخ و و مواجهات کاملاً روشن باشد. 🔻 تولید پشتوانه نخبگانی و اجتماعی گفتگو با نخبگان یکی از ارکان اجرای طرح است. یعنی آنچه مخاطب خود را قرار داده است. نمی‌توان برای جامعه طرحی را اجرا کرد بدون آنکه او را شناخت. جامعه جهت‌گیری کلی خود را از دریافت می‌کند. نباید بعد از اجرای طرح همه از موافق و مخالف ابراز بی اطلاعی کنند. پس بايد پیش از طرح با نخبگان از طیف‌های گوناگون گفتگو شود. آن‌ها به وجود اندیشه و در پس طرح اذعان کنند. این اذعان موجب می‌شود از سطح واکنش و تندی آن کاسته شود. و از سوی دیگر موج همراهی و به‌چشم بیاید. 🔻 تدبیر و طراحی سناریو برای انواع احتمالات حین اجرای طرح هنگام اجرای طرح با چند دسته واکنش مواجهیم و برای هرکدام چه سناریویی داریم: افرادی که با صرف حضور پلیس حجاب را رعایت می‌کنند. افرادی که با صرف تذکر حجاب را رعايت می‌کنند. افرادی که اعتنا نمی‌کنند. افرادی که اقدام به مقابله، فحاشی و درگیری می‌کنند. عمده مشکل در ناحیه مخاطب چهارم است که تبدیل به می‌شود. با این دسته محدود چه کنیم؟ پیشنهاد: به‌هیچ‌وجه در محل وقوع درگیری بازداشت نشود. تصویر تقابل ایجاد نشود. تصویر طرف اخذ شده و پس از مراجعت به منزل بازداشت شود. یعنی شما در متن جامعه اجازه ثبت تصویر هیچ درگیری را نمی‌دهید به او نیز امنیت برخورد نمی‌دهید. 🔻 آغاز محدود و بازخوردگیری طرح نباید از ابتدا به‌صورت گسترده آغاز شود. آغاز به‌صورت محدود و بعد بازخوردگیری اجتماعی و بازسازی طرح متناسب با پیمایش های اجتماعی 🔻 آغاز همزمان چند لایه‌ای طرح‌های ناظر به حجاب همه اذعان دارند بحث حجاب دارای چندلایه متراکم است. پس اعمال اقتدار نبايد منحصر در لایه اجتماعی باشد. ضلع و شناسایی گروه‌های سازمان‌یافته اشاعه فحشا لباس‌های هنجارشکن پیج های تهییج کننده و دارای نقش هماهنگ کننده گروه‌های فعال در زمینه امربه معروف و کارهای ایحابی (جانمایی دقیقا در نقاط آغاز طرح حجاب) و... همه بايد به‌صورت همزمان آغاز شود. 🔻 پرهیز از مخابره این پیام غلط به جامعه همه این اقدامات باید با ملاحظه یک امر اساسی باشد: جامعه‌ای که با تورم، گرانی، بیکاری و... دست و پنجه نرم می‌کند نبايد حس کند همه هم و غم حاکمیت متمرکز در مسئله حجاب است و نه حل مشکلات معیشتی مردم. این پیام غلط موجب می‌شود همراهی اجتماعی کاهش یافته و کارهای خوب دیگر حاکمیت به‌چشم نیاید. 🔰️ آنچه گذشت تنها یک برش از تدبیر چندلایه به‌عنوان نمونه بود. مقصود اصلی اینکه در دنیای امروز بدون لحاظ پیچیدگی های امر اجتماعی نمی‌توان دست به اقدامات کلان زد. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
📝 خیزش دانشگاه‌های جهان، دنیای جدید و رسالت ما (1) 🔻 دانشگاه یکی از گرانیگاه های پیش‌برد حرکت مدرنیته است. دانشگاه با جذب سطوح مختلف نخبگان، تربیت، جهت‌دهی و راهبری آن‌ها اساساً راهبری جوامع را در اختیار دارد. 🔻 اهتمام غرب به مسئله دانشگاه از حیث و جریان‌سازی آن است. دانشگاه و نخبگان در جوامع و به‌شمار می‌آیند و این طبقه مرجع در کلیت خود باید در خدمت غرب بماند. 🔻 در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ دنیا، مقوله درواقع سفارش علم و از سوی نهادهای اطلاعاتی، وزارت جنگ، و نهادهای وابسته به قدرت است. ماهیت وابستگی و سفارشی بودن است. (هرچند انسان‌های آزاداندیش نیز پیدا می‌شوند حتی در دانشگاه‌های مدرن، اما رویه غالب درخدمت اهداف کلان غرب بوده و جریان منتقد هيچگاه جریان پیشرو و جریان‌ساز نبوده است.) 🔻 امروز همین نهاد ذاتاً مدرن، بعد از وارد دوران جدیدی از حیات خود شده. تظاهرات علیه اسرائیل، حمایت از غزه، نقد عملکرد غرب، پدیده بزرگ و مهمی است. 🔻 این سنگر آن‌چنان برای غرب مهم است که برای جلوگیری از فتح شدن آن حاضر شده نقاب و و... را کنار بزند و با اسلحه حریم دانشگاه را نقض کند و از استاد دانشگاه تا دانشجو را دستگیر و تحقیر کند. 🔻 خون مردم دارد به‌سرعت نقاب را از چهره غرب کنار می‌زند و روح کودکان پروازکرده به آسمان دور های پاک حلقه زده و یک به یک را بیدار می‌کند. 🔻 غرب در خواب هم نمی‌دید که وسط خیابان‌های لندن و پاریس و نيويورک مردمش علیه اسرائیل و آمریکا و غرب شعار بدهند. غرب در خواب هم نمی‌دید دانشگاه‌هایش و حمایت از آرمان فلسطین شود. صدای شکستن دیوارهای دارد بلندتر از همیشه به گوش می‌رسد. صدای خردشدن استخوان‌های پوسیده مدرنیته همه‌جا را گرفته. صدای افول آمریکا چقدر گوش نواز است. 🔻 دنیای بعد از دنیای جدیدی است. حمله به اسرائیل نبود، حمله به ذات و نقطه کانونی غرب و مدرنیته بود. و مبدأ یک انقلاب جهانی شد. ✅ درچنین شرایطی جوان مؤمن انقلابی بی‌تردید متفاوت خواهد بود. ما با دنیای جدیدی مواجهیم و باید برای این نظم جدید آماده باشیم و کنش‌گر. باید درباره این سخن گفت، اندیشید و به ابعاد آن فکر کرد. 📍به‌ویژه درباره کنش‌های لازم ایران و نقد این کم‌فروغ بودن دراین دوران حساس ➖➖➖➖➖ 🆔 پوشش اخبار تحولات دانشگاه‌های جهان: تلگرام @Fawnous @gharbsetiz صفحه رسمی اینستاگرام: https://www.instagram.com/fawnous_1948?igshid=OGQ5ZDc2ODk2ZA== 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
بچه‌های معصومیه ☘ این قاب تصویر تعدادی از بچه‌های معصومیه در دهه 80 است. طلبه‌هایی با صفا و دوست‌داشتنی. ☘ امروز بسیاری از این بچه‌ها، از افراد اثرگذار در حوزه فرهنگ و علم هستند. هریک در نقطه‌ای منشأ اثر و کانون حرکت. ☘ حوزه علمیه روزگاری چشمه جوشان تربیت انسان‌های انقلابی و عالم و مخلص بود. تا باد چنین بادا... ➖➖➖➖ 🆔 لینک خاطراتی درباره مدرسه معصومیه: https://eitaa.com/taalighat/558 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
📝 خیزش دانشگاه‌های جهان، دنیای جدید و رسالت ما (2) 🔻 اتفاقی که امروز در دانشگاه‌های جهان می‌افتد را نبايد ساده گرفت. موج از لایه اجتماعی به لایه نخبگانی جوامع غربی رسیده‌ است. چند روز بیش با دوستی در منچستر انگلیس صحبت می‌کردم، می‌گفت هفته‌ای نیست که اینجا راهپیمایی علیه اسرائیل نباشد و این اتفاق در انگلیس یعنی ورود به دورانی جدید. این یک فرصت و موقعیت است نه یک موفقیت نهایی. 🔻 هم آن لایه اجتماعی و هم این لایه نخبگانی در صورتی بزنگاه یک تحول کلان بین‌المللی خواهند بود که برای آن تدبیر کرد. این تدبیر لایه‌هایی دارد که اشاره می‌کنم. 🔻 ساخت ادبیات و تولید فلسفه اعتراض حرکت مردمی باید ریشه‌دار شود تا ماندگار گردد. ایجاد پیوند بین لایه اجتماعی و جامعه نخبگانی از مسیر و است. باید این هیجان تبديل به باور و اعتقاد نشأت گرفته از مبنا شود تا پایایی یابد. 🔻 تولید محتوا و استنطاق نخبگان ما با مخاطبین متنوع مواجهیم پس باید تکثر در ادبیات را رقم بزنیم. به زبان همان مخاطب به صدها روش: 🔹گفتگوی گسترده با دانشمندان و اساتید دانشگاه‌های مختلف دنیا 🔹تبديل گفتگوها به محتوا و متن و ژورنال علمی 🔹جهت‌دهی نشریات معتبر به انتشار مصاحبه‌ها و مقالات 🔹تولید گفتگوهای وبیناری مفصل و استخراج ده‌ها و صدها کلیپ 🔹توزیع محتوا در یوتویوب و اینستاگرام و توییتر و... که تم همه تببین مبانی حمایت از و مبارزه با است. مردم باید بیان و ادبیات و زبان پیدا کنند. 🔻 تثبیت ذهنیت و گفتمان عمومی تصور کنید فردا در غزه اتفاق افتاد، آیا فردای آتش‌بس ماجرای اعتراضات جهانی تمام می‌شود و صهیونیست‌ها به‌دنبال تغییر حرکت خواهند کرد؟ دوگام قبلی برای این نکته راهبردی است: ما باید این هیجان را تبدیل به گفتمان عمومی کنیم. تجربه تلخ در و کشتار هزاران کودک و بازسازی وجهه جهانی با طرح نئون و لیگ فوتبال و سوپراستارها را فراموش نکردیم. عربستان امروز یکی از مقصدهای مهاجرت حتی از اروپاست. پس نباید اجازه داد چنین فضایی رقم بخورد هرچند بسیار متفاوت است اما غفلت جایز نیست. تولید متن و محتوا زمینه‌ساز تثبیت بلندمدت مسئله است. 🔻 ایجاد اتصال بین کانون‌های اعتراض حرف واحد، اعتراض واحد، درد واحد یعنی بزنگاه است. باید بین دانشگاه‌ها، دانشجویان و دانشمندان اتصال برقرار کرد. کمپین‌های مشترک، وبینارهای مشترک، بیانیه‌های مشترک، اعتراضات در روزهای مشترک، همه بستر یک اتفاق بزرگ است. 🔻 تولید خط پیام واحد سخن معترضین چیست؟ جهت این سخن است که مهم است. باید اعتراضات بخشید. به آن داد. در این میان آنچه پیام فطری و انسانی‌تر باشد، ماندگارتر است. در اینجا پرداختن و دامن‌زدن به سخنان رهبری و کردن ماجرا و ورودهای مستقیم حاکمیت یک است. اما تأکید بر خطوط زیر مهم است: 🔻🔻🔻 صهیونیسم و ایدئولوژی ضدانسانیت مدرنیته و تناقضات فکری دولت‌های غربی، تناقض در نظر و عمل رؤیای آمریکایی، رؤیای انسانیت نیست ➖➖➖➖➖➖➖ یادداشت‌های مرتبط: 🔻 جهاد تبیین در عصر قیام غزه https://eitaa.com/taalighat/1200 🔻 ظرفیت‌های راهبردی طوفان الاقصی (3) https://eitaa.com/taalighat/1308 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
حجاب‌نوشت (7) 📝 گشت ارشاد و مسئولیت ما... (مسئله حجاب، میدان مسئولیت ما) 🔻 کلیدواژه‌ی این روزها بسیار پرتکرار و نشانه‌ای از انقلابی بودن است. قطعاً این امر مورد تأکید رهبری است و مطلوب اما این‌که در بزنگاه مشکلات عادت کنیم را مقصر بدانیم و از نقش خود در آن مشکل سخن نگوییم خلاف انصاف و مروت است. 🔻 قطعاً در قبال حجاب مسئولیت دارد، بايد کارهایی می‌کرد و کارهایی کند. هم درست اما ماندن در مطالبه و وظیفه را محدود به مطالبه کردن، نوعی فرار از مسئولیت انقلابی است. انگار نوعی بوی می‌دهد. 🔻 اما فلش مطالبه‌گری ما همواره به‌سمت دیگری است. ما دائماً در نقد حاکمیت سخن می‌گوییم و قلم می‌زنیم. مثلا در امر دائماً در حال مطالبه (بخوانید پرخاش) هستیم که تکالیف 30 و اندی دستگاه چه شد؟ لایحه حجاب چه شد؟ گشت ارشاد چه شد؟ و... 🔻 حالا برخی با به میدان آمدن نیروی انتظامی در مسئله حجاب، گویی احساس می‌کنند مسئله تمام‌شده است. پلیس مشکل را حل می‌کند. اما زهی خیال باطل... 🔻 در بهترین حالت پلیس می‌تواند جلوی را بگیرد، اما کسی‌که تا دیروز کشف حجاب می‌کرد و امروز با ورود قوه قهریه ازاین کار امتناع می‌کند، آیا تغییری کرده است؟ 🔻 تغییر در لایه راهبردی ترین نقشی است که جریان انقلابی باید در مسیر آن گام بگذارد. نظاره‌کردن عملکرد حاکمیت و مقادیری و نام آن را مطالبه‌گری گذاشتن، چیزی بیش از نیست. 🔻 است اگر وقتی کمی اوضاع حجاب در ظاهر بهتر شد، یا امروز که پلیس به میدان آمده خیالمان راحت شود و دنبال کارهای قبلی خود برویم. کمااینکه ساده‌دلانه بود همان موقعی که همه عزم برخی این شده بود که برای حل مسئله حجاب باید مطالبه کنند تا پلیس وارد شود. 🔻 حال که حاکمیت به‌میدان آمده فلش مطالبه‌گری را باید به‌سمت خودمان برگردانیم و از خودمان بپرسیم ما کجای این ماجرا هستیم و باید چه کنیم؟ خودمان را، جبهه انقلاب را، تشکل‌های فرهنگی را، عملکرد همه این‌ها که در واقع خودمان هستیم را کنیم که چه کردیم؟ چه می‌توانستیم بکنیم و نکردیم؟! منِ طلبه منِ دانشجو منِ تشکل منِ فعال فرهنگی و... ما چه کردیم؟ چه می‌کنیم؟ چقدر تعویق داریم؟ چقدر کمک کار حاکمیت بودیم؟ کجا صحنه آماده کرديم؟ کجا اندیشه را جلو بردیم؟ ما چیست؟ بدون یک ورود چابک از سوی بدنه انقلابی، هیچ ورددی در حاکمیت به منجر نخواهد شد. ما از حاکمیت مطالبه می‌کنیم! چه کسی از ما مطالبه کند جز وجدانمان؟! 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat