🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
یک جمله راجع به محرّم و عاشورا عرض کنیم. محرّم، یکی از همین مقاطع تاریخی است. عاشورا را شیعه، با همهی وجود نگه داشتند:
...و ملت اسلام اگر #نام_حسین را و #یاد_حسین را زنده نگه بدارد و آن را الگو قرار بدهد برای خود، از همهی #موانع و #مشکلات عبور خواهد کرد. لذاست که ما در انقلاب اسلامی، در نظام جمهوری اسلامی از صدر تا ذیل، همه - مردم، مسئولین، بزرگان، شخص امام بزرگوار ما - بر روی مسئلهی امام حسین و مسئلهی عاشورا و همین عزاداریهای مردمی، تکیه کردند و جا دارد. این عزاداریها جنبهی نمادین دارد، جنبهی حقیقی هم دارد؛ دلها را نزدیک میکند، معارف را روشن میکند.
🎙بیانات #رهبری؛
🗓۱۹ دی ماه ۸۶؛
🔹️جمع مردم قم .
✍و اکنون باید پرسید که ما در محرّم، برای کدام حسین عزاداریم؟
آیا در تعظیم نام و یاد حسین ، #راهی در مقابل خود گشوده می یابیم تا عبور از همه موانع و مشکلات ممکن گردد و یاس و نا امیدی را، برای طی راه ، بر ما غالب نگرداند؟؟؟
💠@ziafat_andishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شهید_رئیسی:
عاشورا به من آموخته که هرگز نباید #ناامید بشوم.
🔻یک دنیا امیدوارم...
ما هم اگر بخواهیم مشکلاتمانحل بشود، امروز در این عالمپر موج که امواجامروز از زمان جناب #نوح #سنگین_تر است ، آن قدر که خیلی ها رو با خودش می بَرَد.
فقط تنها راه نجات ،سوار شدن بر #کشتی_اباعبدالله است.
✍در روایتی از امام صادق (ع) چـنین آمـده است:
إِنَّ أَوَّلَ مَنْ یکرُّ فِی الرَّجـْعَةِ الْحـُسَینُ بـْنُ عَلِی...
نخستین کسی که زمین برای او شکافته می شود و روی زمین باز مـی گردد،حـسین بن علی(ع) است.
#استاد_طاهرزاده:
🎤در روایت است #رجعت که پیش می آید ،همه ائمه رجعت می کنند، و اگر همه ائمه رجعت نکنند ،
🔻حتما جدم #حسین رجعت می کند،
🔻یعنی تاریخ آینده ، #تاریخ_امامحسین است.
خیلی عجیب است که در شرایطی خاص ، رجعتِ بعضی از ائمه حتمی نیست ، ولی #محال است کهاباعبدالله رجعت نکنند.
✍و اکنون چگونه می توان به استقبال روضه هایی غائبانه از حضور حسین برویم؟
و اگر امروز#دوّم_محرّم،زینب کبری به کربلا می آید،جز این است که در عهد الست خود، ایمان به آینده تاریخی دارد که از امروز شروع می گردد و این آینده متعلق به اوست؟
فلذا سختی ها و مصائب کربلا در این افق،برایش قابل تحمل که نه؛!!!
همه #جمیل است،
فلذا تاریخ را تا ابد ، با اینجمله به تماشا کردنِ #راز_کربلا فرا می خواند:
🔻ما رایت الا جمیلا.
آری عبور از ظلمات بنی امیه با #حسین و #زینب یقینی است،
وما اکنون به این راه فراخوانده شده ایم.
و رییسی شهید ،عازم این راه بود؛
و اکنون او با من و تو نجوا دارد.
آیا گوشمان شنوای این راز است؟؟؟
#دوّم_محرم
💠@ziafat_andishe
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻#برای_روز_عفاف_و حجاب:
(#قسمت_اول)
#استاد_طاهرزاده:
بشر عصر جدید با تاکید بر همانی که هست ،و نه آن چه باید باشد ،خود را خدایگان عالم می پندارد ، به آن معنا که خود را عاملِ بودنِ آن چه هست،
و عاملِ نبودنِ آن چه نیست ، می شناسد .
با چنین تصوری از خود ، لزومی به #نقش_امور_قدسی و ماورائی در امر #حکومت و #قانون نمی بیند و اساسا وجهی برای به میان آمدن #حکومت_دینی در این تاریخ در نظر ندارد ،
مگر آن که این بشر #معنای_فراخ_تری برای خود مدّ نظر آورد.
✍و آیا می توان اکنون به مناسبت روز عفاف وحجاب ،در این مساله اساسی و بنیادین تاریخ امروز کمی درنگ کرد و پرسید:
چگونه می توان از مساله حجاب به عنوان یک امر قدسی؛ فارغ از دوگانه #شرع یا #قانون ، آن گونه گفت که جامعه ما ،در استقبال از حضور زنده و پر نشاط این امر قدسی ، به وادی تفکر وارد شود و پرسش از خود داشته باشد .
پرسشی که همواره تازه است و راز تازگیش را باید از درد عمیق بی معنایی بشر مدرن جست وجو کرد.
و در راه طلب این پرسش است که به ضرورت حضور زن در
#جهان_بین_دو_جهان ، خواهیمرسید.
حضور زنی که نسبت خود را با #وجود یافته و با حقیقت دوباره مانوس گشته؛ تا از گمگشتگی و بی ماوایی رها گردد.
و ما در انتظار #زبانی هستیم تا در آن زبان بتوانیم فارغ از همه مشهورات ،در #دامن_وجود و رجوع به حقیقت ، نسبت های خود را بیابیم، چرا که این نسبت ها همان #عالَم ما هستند و ما فقط در این عالَم می توانیم از حجاب بگوییم،
🔻در انتظار #انس با #عالَم_انقلاب_اسلامی...
💠@ziafat_andishe
1403.04.21-sh ofogh.mp3
14.04M
#استاد_طاهرزاده:
☘️حقیقتاً آقای رحیم پور ازغدی مبانی دقیقی نسبت به جایگاه تاریخی کربلا در منظر شخصیت #حضرت_زینب سلام الله علیها مطرح میکنند تا هر صحنه از صحنه های کربلا را بر اساس همان مبنای #عزت و #حماسه مدنظر داشته باشیم . تا کربلا را در جایگاهی که در آن تاریخ به ظهور آمده است درک کنیم که بنا دارد همه تاریخ را سیراب کند . .☘️
🎤#اقای_رحیم_پور_ازغدی:
ابن عباس: عقیلتنا زینب
و این یعنی:
#زینب_قوه_عاقله ماست.
اظهارات زینب هم اعتبار عقلانی و هم معرفتی دارد.
زینب قدرت تفکر ماست.
همه در محضر حضرت زینب ناقص العقلند.
🔻ما رایت الا جمیلا :
آینه شخصیت زینب است.
قله معرفت و معنویت است ، هیچ کس در آن شرایط نمی تواند این جملات را بگویدمگربه #دروغ .
#زبان_حال_زینب در آن شرایط است.
🗓۲۱ تیر ماه ۱۴۰۳
💠@ziafat_andishe
#رحیم_پورازغدی(۱):
نیم روز عاشورا فشرده ترین نمایشگاه انسانی تاریخ ماست.
از طفل ۶ ماهه تا پیرمرد ۹۰ ساله همه حاضر بودند و نقش داشتند.
_عرفای بزرگ اهل سلوک گفته اند:
منشا شجاعت زینب کجاست؟
معنویت زینب است.
🔻ما رایت الا جمیلا.
قدرت روحی زینب که چقدر با خدا یکی شده.
یزید این قدر ترسناک بوده که از کل جهان اسلام فقط ۷۰ نفر پای امامحسین مانده اند.
همه ترسیده اند.
_#ترس_از_راه_دور...
و زینب در غل و زنجیر،
چشم در چشم یزید:
🔻کار ما خیلی تمیز بود ،شما کثیف بودید.
رضایت نامه از تقدیر الهی را در بهترین زیباترینجملات بیان می کند.
🔻ما رایت الا جمیلا یعنی :
کربلا برطبق #برنامه_ما جلو رفت، نه طبق خواست شما.
شما قصد تحقیر و ترساندن ما را داشتید و همه چیز برعکس شد.
من از خدا توقع برای برهم زدن صحنه برای جلوگیری از شهادت نداشتم.
🔰تفصیل صوت :
https://eitaa.com/ziafat_andishe/711
🗓۲۱ تیر ماه ۱۴۰۳
#بشنو_از_زن...
💠@ziafat_andishe
#رحیم_پورازغدی(۲):
🔻آدم خائن و بی عرضه مساویست:
🔰 امام صادق (علیه السلام):
مَا أُبَالِي إِلَى مَنِ اِئْتَمَنْتُ خَائِناً أَوْ مُضَيِّعاً ؛
من برايم فرق نميكند كه تو امانت خود را به شخص #خائن بسپارى يا كسى كه #امانت را نابود ميكند و#بی_عرضه است (يعنى هر دو بنظر من صحيح نيست كه امانت به آنها بسپارى).
حضرت زینب در کربلا نشان داد که هم در احکامتشریعی: چه چیز #وظیفه من است
هم در برابر حکم تکوینی خدا:
چه #اتفاق خواهد افتاد تسلیماست.
منشا آن یک یقین و تسلیم در آن روح است.
راضیه مرضیه است
کمترین اعتراض در تکوین که نهایتش، ظهر عاشوراست؛
و نه دربرابر تشریع که باید شما ۷۰ نفر در برابر ۳۰ هزار بجنگید و سپس شهادت و اسارت و شلاق و...
اعتراضی ندارد.
🎤تفصیل صوت:
https://eitaa.com/ziafat_andishe/711
#بشنو_از_زن...
💠@ziafat_andishe
#رحیم_پورازغدی(۳):
از ابا عبدالله می پرسیدند که رفتن خودت، پذیرفته است ، اما :
🔻چرا #خانواده را می بری؟
_نمی دونی اسیر میشن ،
_کتک می خورن ،
_ بی احترامی میشه ؟؟؟
بله ما می دانیم ،خداوند می خواهد زنان را در زنجیر ببیند. چه اتفاقی می افته.
چون باید بریم.
بسیار قوی است.
زینب می داند در کربلا قرار است چه شود.!!!
نشانی از انانیت نیست تا بگوید :
پس تکلیف #ما چه می شود؟؟؟
و حرمت ما ؟
و غربت و اسارت چه؟؟؟
یعنی در زینب ، فعل و صفت و قدرت واراده او این است:هرچه خدا می خواهد،
شاد بودن به اطاعت خداوند، حتی در غل و خون و زنجیر و شلاق خوردن.
توهین می شنوی.
نه #دو گانگی است نه #بیگانگی.
فانی مطلق.
این زینب را روایت کنید که :
من نیستم.
احساسات من ،منافع من ،
احترام من ،مساله اصلی نیست.
یعنی من نیستم!!
سالکی است که فانی شده.
احساسات و تعلقات وتعینات خود را هم نمی بیند.
اصلا اگر #من بود صحنه عاشورا #زیبا نبود.
🔻چون من نبود زیبا شد.
عبد فانی از اراده خود در ارده خداست.
پس می تواند بگوید: کربلا خیلی زیباست.
🔻این زینب واقعی است.
_دنبال عزت حقه،
_#کثرات ندیدن کائنات ندیدن،
_مثل ما اهل خیالات نیست،
_زهر طبیعت را می چشدو#لبخند می زند.
🔻این جمله ما رایت الا جمیلا از هر دهانی نمی تواند بیرون بیاد.
از هر روحی بیرون نمیاد.
اغلب ارواح ما نمی تونه این جمله رو بگه
این یعنی من هویت مخلوقی خودم رو فراموش کردم و فانی و مستهلک شدم در حق.
✍اکنون از خود بپرسیم:
ما در سوگ کدامین زینب، به عزا می نشینیم و اشک می ریزیم ؟؟؟
🎤تفصیل صوت :
https://eitaa.com/ziafat_andishe/711
#بشنو_از_زن....
💠@ziafat_andishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_طاهرزاده:
ارادت به شهدا ,یک امر عاطفی نیست؛ ارادت به کسانیست که متذکر عالَم ما میباشند و در هر دوره از انقلاب،
🔻شهدا #طوری ظهور کردند که آن ظهور در دوره قبل به آن شکل رخ نداده بود. تا معلوم شود ما در #عالَم_انقلاب_اسلامی در هر آغازی #آغاز_دیگری را میتوانیم تجربه کنیم.
ظهور شهدای دفاع مقدس عالمی را به ما عطا کرد که در ادامه آن عالم با #شهید_حججی در دل آن عالم آغاز دیگری به ظهور آمد و با شهید #حاج_قاسم_سلیمانی گویا #آغاز_آغازهای_عالم بعد از عالم دفاع مقدس به ظهور آمد و ما بیشتر از قبل در معرض تجلی تجلیات وجود قرار گرفتیم.
🔻آیا نباید باز منتظر آغاز دیگری بود.؟؟؟
✍و #استاد_طاهرزاده_عزیز در کدام افق حاضر هستند که با حضورشان می توانند آینده را ببینند و از آن به ما گزارشی بدهندتا اکنون ،دوباره با #رییسی_شهید در سرآغازی دیگر باشیم؟؟؟
و پس از رییس جمهور شهید ،کدامین آغاز را به انتظار نشسته ایم؟
ساده اندیش نباشیم، ما از پیشگویی و ...حرف نمی زنیم ، فرسنگها فاصله است از این حرف های عوامانه تا گزارشگری آینده.
آری متفکر با استقرار در ساحتی از اندیشه، می تواند به انتظار بنشیند و ما را نیز #امیدوارانه به این ساحت فرا خواند.
و اکنون #وقت_پرسش است ؛پرسشی که از سر #طلب_ماست،برای معنایابی خود، فلذا همواره تازه است؛
چگونه می توان در این تاریخِ بی عالَمی و بی معنایی،گوش های خود را برای شنیدن ندای بی صدایی آماده نکنیم ؛
آن گاه که خدا در هر لحظه ،در دل #رخدادهایی که در #انقلاب پیش می آید ،ما را به سوی خود فرا می خواند؟؟؟
#در_انتظار_عالَم_انقلاب_اسلامی
#بشنو_از_زن...
💠@ziafat_andishe
من یک بار در یک صحبتی، صبر امام حسین (علیه السّلام) را تشریح کردم. صبرش فقط این نبود که:
_ بر تشنگی صبر کند،
_بر کشته شدن یاران صبر کند؛
اینها #صبرِ_آسان است. #صبرِ_سختتر این است که دیگران، افراد صاحب نفوذ، افراد آگاه، افراد محترم هی بگویند آقا نکنید، این کار غلط است، این کار خطرناک است. هِی ایجاد تردید کنند.
چه کسانی؟ افرادی مثل:
_عبدالله جعفر،
_عبدالله زبیر،
_عبدالله عباس؛
این شخصیتهای برجستهی بزرگ آن روز دنیا، #آقازادههای_مهم_اسلام، اینها هی بگویند نکُن این کار را. هر که باشد، اگر چنانچه آن #عزم و آن اراده و آن ثبات در او نباشد، با خودش فکر میکند که:
🔻 من دیگر تکلیفی ندارم، اینها که دارند اینجوری میگویند، دنیا هم که دارد آنجوری حرکت میکند، بگوئیم و بگذریم. آن که در مقابل این اظهارات، در واقع وسوسهها، تردیدافکنیها، #راه_شرعی_درستکردنها بایستد و دلش نلرزد و قدم در این راه بگذارد، او همان کسی است که میتواند این #تحول_عظیم را به وجود بیاورد. و امام بزرگوار ما در این جهت تشبّه کردند و اقتدا کردند به سید و سالار شهیدان، که من یک وقتی گفتم و حالا نمیخواهیم وارد این مقوله بشویم؛ شرحش مفصل است. این پاسدارىِ امام حسین است.
🔰بیانات #رهبری
۱۳ تیرماه ۱۳۹۰
💠@ziafat_andishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و ما می خواهیم تاریخ بنویسیم؛
اما نه تاریخی که مرسوم است ومتداول.
تاریخی که در آن #زن می شود نگاهبانش ،
و #معلّم_ثانی بشریت.
زنی که در تاریخ بی عالَمی و ناامیدی ، #اشارت و #بشارت_روح_الله را می بیند ؛
با او هم عهد می شود ؛
و#دعوت او را می شنود ؛
دعوت به آینده...
و زن چگونه در این دعوت ،نسبت ها و تعلق های خود را می بیند و می یابد؟؟؟
در همین دعوت امام است که نسبت #مادری ،تاریخ سازی است،
او با امام چیزی را یافته است که در این نسبت فقط با #نذر فرزندش برای #عباس ، خود را می بیند و حاضر می یابد.
و این زن ، در مادریش ،اکنون حاضرترین انسان تاریخ است .
حضوری امیدوارانه در استقبال از آینده اش.
و آیا مساله زن امروز چیزی جز این است:
🔻کدامین دعوت می تواند برای فردا و پس فردای زن امروز ،امید آفرین باشد؟
ایا می توان به #رخداد_انقلاب_اسلامی که در امروزِ ما پنهان شده، دوباره نگاه کنیم؟؟؟
#مادر
#تاسوعا
#نذر_عبّاس
#شهید_مصطفی_صدرزاده
#بشنو_از_زن...
💠@ziafat_andishe
اکنون دوباره می توان به پیام رهبری دوباره نگاه کرد ؛
ایشان در پیامی در ۱۵ اسفند سال ۱۳۹۱ به کنگرهی «هفت هزار زن شهید کشور»، نقش زنان مسلمان ایرانی را در بهترین زبان و سخن بیان کردند.
به قسمت پایانی پیام توجه کنیم:
زن مجاهد مسلمان ایرانی، #معلّم_ثانی برای زنان جهان خواهد بود؛ پس از #معلم_اول که زنان مجاهد صدر اسلام بودند.
سلام خدا بر بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمهی زهرا و بر همهی زنان بزرگ صدر اسلام و بر بانوان فداکار و از جان گذشتهی ایران اسلامی.
اکنون باید پرسید:
در چه نحوه از حضور می توان ، زن امروز را به آینده بشارت داد تا امیدوارانه در تاریخ حاضر باشد؟
چقدر به حضور تاریخی او در افق تفکر حضرت روح الله توجه کرده ایم تا اکنون به او ، به عنوان معلم ثانی بعد از حضرت زهرا سلام الله علیها؛ توجه شود؟؟؟
در کدامین افق می توان انتطار تولد شخصیت هایی در حوزه زن را کشید که دعوتی در حضور آن ها نهفته است ؟
دعوتی که می تواند زن ناامید و خسته تاریخ امروز را به آینده شوق آمیزش بشارت داد.
و مگر آینده چیزی جز فهمگذشته است؟
و ما تا در گذشته خود درست حاضر نشویم، در آینده هم حضور نداریم.
اگر جهان مدرن ، ما را به بهانه حضور در فضای زندگی تکنولوژیک ، به جدایی از سنت های جهان دیروز دعوت می کند ،باید همین نقطه را برای گفت وگو انتخاب کنیم،
نقطه ای که در آن از #جهان_بین_دو_جهان باید گفت و شنید؛
و آیا #انقلاب_اسلامی همان حضور جهانی بین دو جهان برای آینده ما نیست؟
و در این افق می توان از نیازمندی های زیستن در این جهان بگوییم ، سپس نسبت #حجاب برای حضور زن از این ابهام و پوشیدگی و اجمال به در می آید.
تفصیلی بر این متن :
https://eitaa.com/ziafat_andishe/718
#زن_مجاهد
#ستمهای_مدرن
#معلم_ثانی
#بشنو_از_زن...
💠@ziafat_andishe
#گزارش_عاشورا:
فجر صادق دمید و موذن آسمانی در میان زمین و آسمان ندا در داد: صبوحُُ قُدوس رب الملائکه و الرّوح.
امام به نماز فجر ایستاد و اصحاب به او اقتدا کردند و ظاهر و باطن و اول و آخر به هم پیوست .
میان ظاهر و باطن #وادی_حیرتی است که #عقل در آن سرگردان است.
تن در دنیاست و جان در آخرت ؛
این یک به سوی خاک میکشاند و آن یک به سوی آسمان ، و چشمِ حس ظاهر بین است.
#شهید_آوینی
و آیا مادری در این وادی حیرت، که فاصله میان ظاهر و باطن است ، مقیم نیست؟
وگویی عقل در مقام مادری ان گاه به کمال می رسد که در همین #نمی_دانم_ها مستقر گردد ، وگرنه عقل ظاهر و رایج ، در این غربت و تنهایی، سرگردان است و #منتشر در همه جا.
پای مادر در زمین است ، ولی چشمانش امیدوار به آسمان است و در حیرت خویش ، امیدوارانه و منقطع از عقل حسابگرانه همواره در انتظار است.
و آیا زن امروز، به میزان دوری از وادی حیرتِ مادرانه، مقیم #وادی_وَهم نمی گردد؟
چرا که چشم در این وادی وهم ، فقط ظاهر بین است و غافل از باطن عالم .
#بشنو_از_زن...
💠@ziafat_andishe
#تابلو_عاشورا:
تابلوی عصر عاشورای #استاد_فرشچیان را مینگرم .
از خود میپرسم که مگر استاد فرشچیان جز در نسبت خود با امام حسین و در توجه به غربت آل الله این تابلو را خلق کرد؟
واگر امروز کسی در طلب نسبت خود با امام حسین باشد ،جز در توجه به غزه میتواند خود را بیابد؟
🔻و به راستی #زن_غزه در عصر غلبه ظاهر بینی ، چگونه از این ظاهر نازیبا و سخت ، صابرانه وشاکرانه عبور کرده و باطن شهادت و اسارت و غربت و بیخانه و بیخانمانی را #جمیل میبیند؟؟؟
شان زن غزه ، امروز تلاوت آیات الهی است ،
آیاتی که حقیقت ایمان را در جهاد یافته اند و باطن مقاومت را که سِرُّالاسرار کربلاست درک کرده اند.
چگونه امروز ، زن غزه دلخوش به کنج فراغت و رزق کافی نیست؟
گویی او امروز آمده است تا دوباره به ما تذکری دهد و ما را دعوت به #قافله_عشق کند که امروز به فراخور تاریخ ما ، غزه کربلا گشته و زن غزه با گذر از ساحت ظاهر، باطن عالم را می بیند.
🔻او امروز خانه و خانمان خود را در بی سروسامانی بنا کرده است ،
🔻درست مثل #زینب در کربلا:
با نوای کاروان
باربندید هم رهان
این قافله عزمکرب و بلا دارد...
#ظهر_عاشورا
#بشنو_از_زن...
💠@ziafat_andishe
این حسین کیست که هرکسی در تب وتاب سوار شدن بر کشتی نجات اوست؟
به اینکودک و بساط #کوچک اما #وسیعش نگاه کنید،
او چگونه خود را در محضر ابا عبدالله عرضه کرده است؟
یقین او هم فهمید که حسین وقتی دیگر #هیچ نداشت که فدا کند ، جز جانش ، آن را نیز فدا کرد.
همین سینی چای ، رشته حب او به حسین است .
و کدام#مادر او را به این ارادت زیبا و ساده و خالصانه دلگرم کرده است؟؟؟
🔻آری، #راز این #موکب_کودکانه ،
وجود #مادری است که فرزندش را با همین یک سینی ساده چای، در کشتی نجات اباعبدالله جای داده است.
مادری رازی است که همهست و همنیست ،
او امیدوار به رحمت واسعه اباعبدالله است.
و مکتب کربلا ، در گرو همین #امید_مادرانه است.
#بشنو_از_زن...
💠@ziafat_andishe
@khandehhhalal
🏴عظمت زینب کبری (سلاماللهعلیها).
#عصر_عاشورا؛
#برای_زینب(۱)
📝 رهبر انقلاب: یک مقایسهی کوتاه بین #زینب_کبری و بین همسر فرعون، #عظمت مقام زینب کبری را نشان میدهد. در قرآن کریم، زن فرعون نمونهی ایمان شناخته شده است، برای مرد و زن در طول زمان تا آخر دنیا. آن وقت مقایسه کنید زن فرعون را که به موسی ایمان آورده بود و دلبستهی آن هدایتی شده بود که موسی عرضه میکرد، وقتی در زیر فشار شکنجهی فرعونی قرار گرفت، که با همان شکنجه هم - طبق نقل تواریخ و روایات - از دنیا رفت، شکنجهی جسمانی او، او را به فغان آورد: «اذ قالت ربّ ابن لی عندک بیتا فی الجّنة و نجّنی من فرعون و عمله»؛ از خدای متعال درخواست کرد که پروردگارا! برای من در بهشت خانهای بنا کن. در واقع، طلب مرگ میکرد؛ میخواست که از دنیا برود. «و نجّنی من فرعون و عمله»؛ من را از دست فرعون و عمل گمرهکنندهی فرعون نجات بده. در حالی که جناب #آسیه_همسر_فرعون مشکلش، شکنجهاش، درد و رنجش، درد و رنج جسمانی بود؛ مثل #حضرت_زینب، چند برادر، دو فرزند، تعداد زیادی از نزدیکان و برادرزادگان را از دست نداده بود و در مقابل چشم خودش به قربانگاه نرفته بودند. این رنجهای روحی که برای زینب کبری پیش آمد، اینها برای جناب آسیه پیش نیامده بود.
📝 در روز عاشورا زینب کبری این همه عزیزان را در مقابل چشم خود دید که:
🔻 به قربانگاه رفتهاند و شهید شدهاند. بعد از شهادت، آن همه محنتها را دید،:
_تهاجم دشمن را،
_هتک احترام را،
_ مسئولیت حفظ کودکان را،
_زنان را.
عظمت این مصیبتها را مگر میشود مقایسه کرد با مصائب جسمانی؟ اما در مقابل همهی این مصائب، زینب به پروردگار عالم عرض نکرد: «ربّ نجّنی»؛ نگفت پروردگارا! من را نجات بده. بدن پاره پارهی برادرش در مقابل چشم؛ دل به سمت پروردگار عالم، عرض میکند:
🔻پروردگارا! این قربانی را از ما قبول کن.
ببینید این مقام، مقام چنین #صبری، چنین دلدادگی نسبت به #حق و #حقیقت، چقدر متفاوت است با آن مقامی که قرآن کریم از جناب آسیه نقل میکند. این، عظمت مقام زینب را نشان میدهد.
(🎙بیانات #رهبری؛۱۹ دی ماه ۱۳۸۸)
✍واگر آن نحوه از حضور توحیدی آسیه در کنار فرعون ، شایسته نزول آیه ای است که او را اسوه ای برای همه مردان و زنان تاریخ معرفی کند،
پس ،چگونه می توان قرآنی در شان زینب نازل کرد و خواند ، انگاه که در مقابل این همه مصائب ، آیه ای از آیات کتاب وجودش را تلاوت می کند:
ما رایت الا جمیلا...
و مگر حضور شیر مردانه زینب در کاخ ابن زیاد و یزید ، با آن همه مصیبت و اسارت و محنت و ...قابل قیاس با حضور آسیه در کاخ فرعون هست؟
🔻و چه زیبا رهبری ، وجود زینب را روشنی گاه وجود برای ابدیت معرفی می کنند تا حواسمان به کتاب وجودی زینب باشد .
کلید رمز کتاب وجودی زینب همانجمله عظیمی است که فراتر از #عبارت است، که العبارت للعوام و الاشارت للخواص .
پس باید #اهل_اشارت شد تا عازم راهش شویم که فقط #خواص در خیمه حسین راه دارند.
#مارایت_الا_جمیلا
#آسیه
#زینب
#روشنی_گاه_وجود
#بشنو_از_زن...
💠@ziafat_andishe
🖥 @khamenei_reyhaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖زینب « سلام الله علیها» و درک حضور تاریخ قدسی حصرت ابا عبدالله «علیه السلام»
🎙رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره حضرت زینب (سلام اللَّه علیها) می فرمایند: در عاشورا، در حادثه کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد - که واقعاً پیروز شد - عامل این پیروزی، حضرت زینب بود... این حادثه نشان داد که زن در حاشیه تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد.» 1/اردیبهشت/۱۳۸۹
🎧#شنیدنی؛
🎙#صدای_استاد_طاهرزاده🔻:
🖌اگر افقی بسی بلند از تاریخ در مقابل حضرت زینب سلام الله علیها نبود چگونه در دل آن همه مصیبت، اینهمه امید در شخصیت او به ظهور میآمد؟ تا آنجایی که این چنین شورمندانه و سلحشورانه در مقابل عبیدالله و یزید سخن بگوید! جایگاه این سخنان و این همه امید جز با #توجه_به_تاریخی است که در مقابل او گشوده شده است؟ ای زن ! ای کلام علی در کام! در آینه نهضت اباعبدالله علیه السلام چه حضوری را مشاهده کرده ای که اینهمه امیدوارانه وعاقلانه در میدانی ؟☘️
✍و به راستی چگونه میتوان از #امیدی گفت که در توجه به تاریخ ، مقابل انسانگشوده می شود؟
و در کدامین افق می توان از #تاریخ آنگونه گفت که در #اِزای آن معنای از تاریخ ، می توان ، #تفکر را ملاقات کرد؟
این تاریخ چیست ؟
#برای_زینب(۲)
#شام_غریبان
💠@ziafat_andishe
🔘@matalebevijeh
🔘🏴🔘🏴🔘🏴🔘
🔹️جلسه گفت وگو
🔹️موضوع:
زن و حضور تاریخی ، بشارتی برای عهد قدسی.
🗓روز چهارشنبه ۲۷ تیرماه
⏰ساعت ۱۷
🎙رهبر معظم انقلاب : در عاشورا، در حادثه کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد - که واقعاً پیروز شد - عامل این پیروزی، #حضرت_زینب بود... این حادثه نشان داد که زن در #حاشیه_تاریخ نیست؛زن در #متن_حوادث مهمتاریخی قرار دارد.(۱۳۸۹/۲/۱)
آیا می شود از کربلا آن گونه گفت و شنید و روضه خواند که عقیله بنی هاشم را در متن آن ببینیم ؟
کدامین روایت می تواند از
#عالمه_غیر_متعلمه بودن زینب برای ما گره بگشاید و زن امروز را در در روزگار سرگردانی و گمگشتگی به تولد زن هایی رهنمون گردد که:
_ #ابن_عربی_پرور می شوند ،
_#اَمین_تاریخ خود هستند،
_#صاحبه_بانوهایی که روح الله در دامنشان مشق تفکر می کند.
......
ما به استقبال روایتی از تاریخ می رویمکه زن در متن حوادث آن تاریخ جای دارد و با حضورش همواره تاریخ در سرآغاز است.
#بشنو_از_زن...
💠@ziafat_andishe
...دعوت به اندیشه...
🔹 گفتگوی #استاد_طاهرزاده و دکتر موسی نجفی
🔸 درباره کتاب:
گسست تاریخی و شرق شناسی
(اثر دکتر رضا داوری اردکانی)
📆 پنج شنبه ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۳
🕠 ساعت ۱۰ صبح
📍مکان: خانه مشروطیت اصفهان
@soha_sima
💠@ziafat_andishe
چه زبانی اکنون می توان گشود تا با #زن_امروز در هم زبانی خویش، بگوییم و بشنویم :
ما عزم عزیمت به عالَمی داریم که در افق آن تمنایی برای #بودنِ_زن پیش میآید.
بودنی که در آن #درد_ناپیدای_بیعالَمی بشر امروز را میتوان تدارک کرد و به زندگی از افقی بالاتر نگاه کرد. افقی که در آن، حتی آیات قرآن هم فراتر از عباراتی تکراری هستند و تو اشارت فهم می شوی. هم در این افق است که عبادات نیز فراتر از عادات و حرکاتند.
اکنون ما عزم عزیمت به #عالَم_امین داریم اما نه حاجیه خانم امینی که در گذشته است ،
ما در جست وجوی #وجود_بانو_امین هستیم.
وجودی که برای آینده است ، برای فردا و پس فردای ما.
وجودی که #راز_تاریخ است.
#در_جست_و_جوی_امین_آینده
🎙جلسه گفت وگو ؛
🔰در محضر #استاد_طاهرزاده؛
🗓سه شنبه ۲ مردادماه
⏰ساعت ۵ عصر
🔻سرای هنر واندیشه
جلسه به صورت حضوری و مجازی برگزار میگردد.
لینک دعوت مجازی🔻
https://www.skyroom.online/ch
/sohasima/soharoom
🖥پخش زنده تصویری از سهاتیوی به صورت آزمایشی
tv.sohaa.org
💠@ziafat_andishe
ما و حضور نهایی.pdf
175.2K
🔖نظر به شخصیت تاریخی #بانو_امین و آیندهای که در پیش است
📖 متن مورد بحث جلسه امروزسه شنبه ۲ مردادماه ساعت ۵ عصر
https://eitaa.com/matalebevijeh/17230
#در_جست_و_جوی_امین_آینده
💠@ziafat_andishe
🖥پخش زنده تصویری از سهاتیوی به صورت آزمایشی
tv.sohaa.org
وپخش صوتی جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
@ziafat_andishe
✍️نظر به شخصیت تاریخی #بانو_امین و #آیندهای که در پیش است
💠بسمه تعالی
1- رهبری در نظر به آینده تاریخی ما حضور نهایی که در پیش است میفرمایند:
در ۱۲ ابان سال ۹۷ میفرمایند: "بنده امیدم و نگاهم نسبت به آینده این کشور خیلی روشن است. بنده میدانم که خداوند متعال اراده فرموده است که این ملت را به متعالی ترین درجات برساند. و بدانید که ان شاءالله ملت ایران به برکت اسلام، به برکت نظام اسلامی، به عالی ترین درجات یک ملت در حد و اندازه ملت ایران خواهد رسید بدون تردید، و بدانید که توطئه دشمن، خرابکاری دشمن، حمله دشمن، ضربه دشمن هیچ اثری نخواهد داشت و به معنای واقعی کلمه دشمن هیچ غلطی نخواهد کرد."
و یا در آخرین گفتار خود با نمایندگان مجلس میفرمایند:
ایمان یک شاخص مهم است. امید به آینده و نگاه مثبت به افق. به آنهایی که افق به نظرشان تاریک است، کاری نمیشود کرد، نمیشود به اینها مسئولیت داد، مسئولیتهای اساسی و کلیدی داد.
2- در رابطه با حضور در تاریخی که گذشته را باید راهی کرد برای بازخوانی خود در آینده حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه میفرمایند [شهدا] یک شبه ره صد ساله را پیمودند و آنچه عارفان و شاعران عارف پیشه در سالیان دراز آرزوی آن را می کردند، اینان ناگهان به دست آوردند و عشق به لقاء اللَّه را از حد شعار به عمل رسانده و آرزوی شهادت را با کردار در جبهه های دفاع از اسلام عزیز به ثبت رساندند و این تحول عظیم معنوی با این سرعت بی سابقه را جز به عنایت پروردگار مهربان و عاشق پرور نتوان توجیه کرد. (ج ۱۷، ص۳۰۵)
3- با توجه به نکته فوق میتوان گفت: تفکر، همان زیستنِ اختیاری و جدیّت نسبت به خویش و پاکیزگی در ارتباط با خویشتن است، آزاد از محدودشدن در انبوه کثرات و غفلت از وحدتی که با نظر به «وجود» پیش میآید و آن پاکیزگی در ارتباط با خویشتن انسان را در آنچه هست، حاضر میکند، پس با توجه به این امر افراد را با آنچه که نیستند پریشان مسازید. در آن صورت دائماً در جستجوی چیزی خواهند بود که نیستند و احساس میکنند دائماً باید شاگرد باشند، در حالیکه آنکس که همواره شاگرد باقی میماند، زحمات آموزگارش را به خوبی جبران نمیکند و از اشاراتی که با ارتباط با خویشتن برایش پیش میآید محروم است.
4- عمده توجه به شخصیت بانویی است که اولاً متوجه جهان جدید شده است و ثانیاً اسیر ادعاهای جهان جدید که خود را آخرین دوران معرفی میکند، نشده و توانسته است در همین تاریخ و همین جهان رو به سوی آینده ای داشته باشد که نهایی ترین حضور است و این یعنی تفکر. و کسی که در چنین درک تاریخی حاضرباشد متفکر است. با توجه به این امر میتوان گفت بانو امین اشارهای است به آینده نهایی. شرایطی که امکان آن در آن فراهم است تا ره صد ساله را ذیل حضور تاریخی که حضرت روحالله رضوان الله تعالی مدنظرها آورد طی کنیم.
5- حال باید از خود پرسید فردای ما و پس فردای ما در بستر اصالت وجود چگونه خواهد بود و رخداد غزه و حضور زن در این رخداد در کجای تاریخ امروز و فردای ما قرار دارد؟ آیا همه چیز حکایت از توجه به آن نهاییترین حضور که عبور از جهان مدرن است، نمیکند؟
🔘@ziafat_andishe
🔘@soha_sima
🔘@matalebevijeh
🔘🏴🔘🏴🔘🏴🔘