eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
214 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 | جلسه ۲۲ 🗓 ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ 🎤 حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 سلسله مباحث / جلسه ۲۲ ✅ یکی از بحث‌های مهمی که درباره شیطان مطرح می‌شود این است که آیا می‌توانیم شیطان را ببینیم یا نمی‌توانیم. امکان‌پذیر هست یا نیست؟ 📌 در جلسات قبل گفته شد که شیطان از جنیان است. 📚 مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر شریف المیزان می‌نویسد: به معنای پوشاندن است. اجنه، طایفه‌ای از موجودات هستند که به حسب ذاتشان از حواس ما پنهان هستند و مانند ما دارای و هستند و در قرآن کریم اسمشان بسیار برده شده است و کارهای عجیب و غریب و حرکات سریع از قبیل کارهایی که در داستان سلیمان (ع) هست، انجام می‌دهند. و نیز مانند ما، به تکالیف هستند و مثل ما زندگی و حیات دارند. حشر و دارند. می‌میرند و یک روزی نیز برانگیخته می‌شوند. (همان روزی که انسان‌ها محشور می‌شوند این‌ها نیز محشور می‌شوند.) 👈 موجوداتی دارای شعور هستند پس مکلف هستند. موجوداتی دارای اراده هستند پس به آن‌ها می‌دهند. چون می‌توانند را انتخاب کنند و می‌توانند را انتخاب کنند. ولی از نظر قوای جسمانی از برتر هستند. ویژگی دیگرشان هم این است که قابل رؤیت نیستند. 💠 در سوره اعراف آیه ۲۷ می‌فرماید: شیطان و هم‌جنس‌های او شما را می‌بینند از آن جهتی که شما آن‌ها را نمی‌بینید. 📌گاهی قابل رؤیت می‌شود. 💠 در سوره سبأ آیه ۱۲ می‌فرماید: و از طایفه جنیان، کسانی بودند که در پیش روی حضرت سلیمان کار می‌کردند. 👈 خدمت‌گزار جناب سلیمان بودند. یعنی در یک حالت انقباض جسمانی قرار می‌گیرند و مشاهده می‌شوند. 💠 در سوره انبیاء آیه ۸۲ می‌فرماید: برخی از شیاطین برای جناب سلیمان غواصی می‌کردند و بسیاری از کارهای دیگر را برای سلیمان انجام می‌دادند و ما مراقب آن‌ها هستیم. 📎 به حسب خلقت اولیه، قابل رؤیت نیستند؛ اما اگر در شرایط خاصی قرار بگیرند قابل رؤیت می‌شوند. اینکه می‌خواهند به آب بروند و کارهای دیگری بکنند از قبیل اینکه محراب بسازند، مستلزم این است که رؤیت شوند. جنیان به شکل تمثّل قابل رؤیت می‌شوند. تمثل یعنی ظهور پیدا کردن موجود نامرئی به هیئت و صورتی که انسان با آن الفت دارد. شیطان نیز به همین شکل تمثل پیدا می‌کند و به صورت جسم حقیقی‌اش بر هیچ‌کس ظهور پیدا نمی‌کند مگر انبیاء (ع). 💠 صورت تمثل شیطان به اذن خداوند برای برخی قابل هست. [سبأ / ۱۲] 🔸 اگر کسی در این حیطه باشد می‌تواند آن‌ها را ببیند و اگر نباشد نمی‌تواند. 💠 جنیان صحبت می‌کنند مانند همه موجودات صحبت می‌کنند. [نمل / ۱۶] ⭕️ اما الزاماً نوع سخن گفتنشان مانند بشر نیست. ولی قابلیت در آن‌ها وجود دارد. علم نمی‌تواند اثبات کند. ، بسیاری از امور را نمی‌تواند اثبات کند. این را بیان می‌کند. وحیی که مصون از است. _____________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۲۲ ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ (ع) @Fares_ir
📸 ✅ دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان @Fares_ir
🔴 شرح ✅ خواسته‌های روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان 1️⃣ غوطه‌ور شدن با تمام وجود در حضرت حق. 2️⃣ روزی شدن و مصونیت از . 3️⃣ پاک گردیدن از تاریکی‌های . ✳️ «اللّٰهُمَّ غَشِّنِى فِيهِ بِالرَّحْمَةِ» 🔸 در این روز از خداوند می‌خواهیم که تمام وجودمان را فراگیرد. 👈 این فراگیری رحمت در با تعبیر غَشِّنی آمده است. غشّ در لغت به معنای پوشاندن و فراگرفتن است. 📌 رحمت بر سه بخش است: 🔹 که همه مخلوقات از این نوع رحمت الهی برای پیدایش اصل وجودشان، تداوم وجودشان و رسیدن هر آنچه برای هستی آن‌ها لازم است، بهره‌مند هستند. 🔹 که فقط شامل است و سایر پدیده‌ها از آن محروم‌اند. مانند برخوردار بودن از قوه و ، و شهود و مکاشفه و ... 🔹 که بین انسان‌ها فقط شامل می‌گردد. یکی از نمودهای این رحمت‌ ویژه، همان مسئله تبدیل به است. خداوند را پاک می‌کند و آن را تبدیل به حسنات می‌کند. 💠 در سوره فرقان آیه ۷۰ می‌فرماید: خدا بدی‌های آنها را به خوبی‌ها تبدیل می‌کند؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. ✳️ «وَارْزُقْنِى فِيهِ التَّوْفِيقَ وَالْعِصْمَةَ» 🔸 در این روز از خداوند، توفیق را به عنوان و مطالبه می‌نماییم. توفیق از سوی خداوند، توفیق الهی نام دارد. 📚 مرحوم محدث قمی از کتاب مجمع‌البیان، توفیق الهی را این‌طور معنا می‌کند: توفیق الهی، مهیا ساختن زمینه و ابزار کار از سوی خداوند برای رسیدن به اهداف است. 📌 در واقع این بخش به دو چیز اشاره می‌کند: ۱. خداوند زندگی را به سوی خیر قرار دهد. ۲. اسباب محقق کردن آن خیر را عنایت کند. 🔹از خداوند مصونیت می‌خواهیم یعنی ما را از قرار بدهد. یعنی خالص شده، یعنی در خالص قرار بگیریم که از نفوذ وسوسه‌اش مأیوس گردد. 💠 در سوره یوسف آیه ۲۴ می‌فرماید: او از بندگان مخلص ما بود. 👈 شیطان خیلی تلاش کرد ولی هیچ ثمره‌ای برایش نداشت. 📎 برای این خالص شدن یک قاعده بیشتر وجود ندارد. 💠 در سوره ص آیه ۴۶ می‌فرماید: ما آنان را با خصلت اندیشی از هر شائبه و عیبی ساختیم و آنان را از دسترس شیطان خارج ساختیم. 💠 در آیات ۸۲ و ۸۳ همین سوره به کلام شیطان اشاره کرده و می‌فرماید: گفت پس به عزتت قسم که همه آدمیان را می‌سازم مگر آن گروه از بندگان خالص شده‌ات. 🔆 باید باور بود و انذار که همان معاد است را جدی گرفت. باید آیات معاد را تلاوت کنیم و اگر خدا بخواهد باور کنیم تا جزو مخلَصین (خالص‌شدگان) شویم، کسانی که دارای مصونیت هستند. ✳️ «وَطَهِّرْ قَلْبِى مِنْ غَياهِبِ التُّهَمَةِ» 💠 امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: چون نقطه سفید در دل پدیدار می‌شود هر چه ایمان زیادتر شود آن سفیدی بزرگتر و بیشتر می‌شود تا همه قلب را می‌گیرد. ⭕️ ولی خطری ایمان را تهدید می‌کند. 💠 امام صادق (ع) می‌فرمایند: هنگامی که مسلمانی برادر مسلمانش را به چیزی که در او نیست متهم سازد، ایمان در قلب او ذوب می‌شود همانند نمک که در آب ذوب می‌شود. 🔸ایمان نورانیت قلب است و با بهتان زدن از بین می‌رود. وقتی برود می‌آید. به همین دلیل از خداوند می‌خواهیم که از تیرگی‌های تهمت قلبمان را پاک کند. 🖌 تهمت از است. باید مواظب باشیم نه به کسی تهمت بزنیم و نه خودمان در مظان و معرض تهمت واقع بشویم. تهمت یعنی متهم کردن به چیزی که هیچ واقعیت ندارد. 💠 در سوره احزاب آیه ۵۸ می‌فرماید: و کسانی که مردان و زنان با ایمان را به خاطر کاری که انجام نداده‌اند می‌دهند بار بهتان و گناه آشکاری را به دوش می‌کشند. 📌 تهمت و نسبت ناروا به دیگران یا از روی و ناآگاهی است یا از روی که در هر دو صورت نباید انجام شود. اگر آن نسبت از روی آگاهی باشد یعنی بدانیم که چنین نسبتی هست و واقعیت دارد باز هم نمی‌توان آن را اعلام کرد چون ترویج است. 👈 هر سه صورت از مصادیق گناه است که باید ترک بشود. ✳️ «يَا رَحِيماً بِعِبادِهِ الْمُؤْمِنِينَ» 🔸ای کسی که به بندگان مؤمنت مهربان هستی، درخواست‌های امروز ما را به اجابت برسان. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین @Fares_ir
🔴 و برای کمک به نیازمندان تحت پوشش 💢 پرداخت فطریه بر واجب است. سرپرست مکلف است به تعداد همه نفرات خانواده که به اصطلاح نان‌خور او هستند، فطریه را پرداخت نماید. (چه کودک باشند چه سالمند، چه روزه گرفته باشند، چه نگرفته باشند) ♻️ فطریه برای هر نفر معادل قیمت سه کیلوگرم غذای غالب خانواده است. ( یا ) چنانچه بیشتر اوقات نان مصرف می‌کنند فطریه هر نفر، قیمت سه کیلو گندم است. فطریه امسال نفری ۲۰.۰۰۰ تومان می‌باشد. چنانچه بیشتر برنج مصرف می‌کنند به ازاء هر نفر، قیمت سه کیلو برنج مصرفی خود را باید پرداخت نمایند. 📣 چنانچه سرپرست خانواده سید است، فطریه خانواده با عنوان "" نامیده می‌شود و چنانچه سرپرست سید نباشد، فطریه خانواده با عنوان "" نامیده می‌شود. 📲 شما می‌توانید از طریق درگاه امن زیر وجوه فطریه خود را پرداخت نمایید. حتما در قسمت درگاه، نوع فطریه را (از جهت سادات یا عام بودن سرپرست خانواده) قید نمایید. ضمناً چنانچه کفاره روزه واریز نمودید، در توضیحات آن قید نمایید. مبلغ کفاره غیرعمد یا عذر، هر روز ۵.۰۰۰ تومان است. 👇 https://idpay.ir/fares 🔺چنانچه فطریه و کفاره را به حساب‌های امور خیریه واریز می‌کنید حتما اطلاع دهید. اطلاعات حساب‌ها در سایت خیریه آمده است. ♨️ طاعات و عبادات شما قبول و عیدتان مبارک 📞 شماره تماس دفتر: ۶۶۹۲۳۲۳۴ - ۰۲۱ 🌐 Ehsan.Fares.ir 🆔 @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 | جلسه ۲۳ (آخر) 🗓 ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ 🎤 حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 سلسله مباحث / جلسه ۲۳ (آخر) ✅ آخرین بحث از این است که چگونه از دست شیطان فرار کنیم؟ راه‌های فرار از دست شیطان چیست؟ چهارده راه را معرفی می‌کنیم که اگر کسی اهلش باشد و دو موردش را هم انجام بدهد از شر او خلاص می‌شود. 🔸 یاد است. است. ما را باور نداریم. 💠 در سوره اعراف آیه ۲۰۱ می‌فرماید: کسانی که تقوا پیشه کردند هنگامی که تحت وسوسه گروهی از شیاطین قرار می‌گیرند، به یاد پاداش و جزای خدا در قیامت می‌افتند پس در این لحظه بینا می‌شوند. ⭕️ باید آن را کنیم. می‌گوییم: قیامت هست اما باور این با گفتنش متفاوت است. شما می‌دانید آتش می‌سوزاند و به همین دلیل هرگز به سمت آتش نمی‌روید، چون باور دارید. قیامت را چون باور نداریم اینطور هستیم. به قیامت داریم، ولی باور به آن نداریم. 👈 خود شیطان گفته است که من همه را وسوسه می‌کنم مگر را. 💠 در سوره ص آیه ۴۶ می‌فرماید: ما آنان را با [صفت بسیار پرارزش] یاد کردن سرای با اخلاصی ویژه خالص ساختیم. 🔹 مهم‌ترین عامل برای فرار از شیطان، همین است. 🔸 پناه بردن به حضرت حق. 💠 در سوره اعراف آیه ۲۰۰ می‌فرماید: هر گاه وسوسه‌ای از شیطان متوجه تو شد به خداوند پناه ببر که خداوند شنوا و داناست. 🔸ما در جلسات قبل، ده مورد را از قرآن و هفت مورد را از روایات بیان کردیم و گفتیم که این‌ها زمینه‌های پیروزی شیطان را فراهم می‌کند. کسی که دچار و و و شود زمینه تسلط شیطان را فراهم کرده است. راه فرار از شیطان این است که اگر شما از تکبر و عجب و ربا دوری کنید یعنی از شیطان هم دوری کرده‌اید. پس باید یاد بگیریم که راه درمان عجب و تکبر چیست. 🔸 به ( ع) 💠 امیرالمؤمنین (ع) به کمیل‌بن‌زیاد می‌فرمایند: زمین پر است از دام‌های شیطان. نجاتی از این دام‌ها وجود ندارد مگر برای کسی که به ما چنگ بزند. خداوند اعلام کرده است که از شیطان وجود ندارد مگر برای بندگانش و حضرت او، دوستان ما هستند. این همان سخن خداوند است که فرموده است: شیطان بر بندگان من تسلطی ندارد. 🔸 دادن 💠 حضرت رسول (ص) فرمودند: صدقه، کمر شیطان را می‌شکند. 🔸 گرفتن 💠 پیامبر (ص) می‌فرمایند: روزه، چهره شیطان را سیاه می‌کند. 🔸 💠 رسول اکرم (ص) فرموده‌اند: استغفار، رگ حیات شیطان را قطع می‌کند. 🔸 💠 پیامبر (ص) می‌فرمایند: اسلحه مؤمن، دعا است. 🔸 و 💠 سوره بقره آیه ۴۵ می‌فرماید: از صبر و نماز کمک بگیرید. 🔸 مخالفت با شهوات 💠 امام رضا (ع) فرمودند: کسی که عقلش مسلط بر نفسش باشد خوبی دارد و اگر کسی به تمایلاتش توجهی نکند و آن‌ها را مهم نشمارد شیطان از سایه او فرار می‌کند. 🔸 دیدار دوستان و 💠 امام کاظم (ع) فرموده‌اند: برای شیطان و هم‌دستانش عملی رنج‌آورتر و دردناک‌تر از ملاقات برادران ایمانی برای نیست. 🔸 💠 حضرت امیر (ع) می‌فرمایند: چیزی مانند سکوت، شیطان را خشمگین نمی‌کند. 🔸 خداوند 💠 حضرت باقر (ع) فرمودند: شیطان به سپاهش دستور می‌دهد که در دو زمان به بنی آدم حمله کنند. یکی زمان غروب آفتاب است و دیگری زمان طلوع آفتاب است. در این دو زمان، زیاد ذکر خدا را بگویید و از شیطان و سپاهیانش به خدا پناه ببرید. این دو ساعت، زمان است. 🔸 💠 پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: اگر اراده کرده‌اید که یک زندگی سعادتمند داشته باشید و مرگتان، در راه خدا باشد و در روز قیامت از مواقف پنجاه‌گانه نجات پیدا کنید و در روزی که گرما و حرارت اذیت می‌کند، سایه داشته باشید و در روز گمراهی در راه راست باشید، را یاد بگیرید. قرآن، کلام خدای رحمان است و از شیطان بوده و سنگینی ترازوی عمل است. _____________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۲۳ (آخر) ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ (ع) @Fares_ir
📸 ✅ دعای روز سی‌ام ماه مبارک رمضان @Fares_ir
🔴 شرح ✅ خواسته روز سی‌ام ماه مبارک رمضان 👈 خدایا روزه‌ام را در این ماه مورد قدردانی و قبولی قرار بده آنگونه که خشنودی تو و پیامبرت را داشته باشد در حالی فرعیات روزه‌ام به اصولش متصل باشد. 📌 در این روز یک خواسته بیشتر وجود ندارد اما آن خواسته جامع و کامل است. یعنی یک است که از چند جزء ترکیب شده است. ✳️ در جزء اول، می‌خواهیم تا ما مورد قدردانی و قبولی خداوند باشد. یعنی روزه ما طوری باشد که موانع قبولی در آن وجود نداشته باشد. 🔸خداوند عمل را از می‌پذیرد. خداوند روزه خالصانه را می‌پذیرد. روزه باید از و بر دیگران دور باشد. همراه با و اذیت دیگران نباشد. بدون پذیرش (ع) هم قبول نمی‌شود. ✳️ در جزء دوم، می‌خواهیم روزه مورد پسند خدا و پیامبر باشد. یعنی روزه‌ای باشد که علاوه بر شرایط فقهی روزه مانند: رعایت شرایط روزه و ملاحظه و دور بودن از مبطلات آن، فقط تحمل گرسنگی و تشنگی نباشد. بلکه ، ، وهم، زبان، گوش، چشم، دست و پا نیز از دور باشند. امساک همه جانبه از سوی روزه‌دار انجام شود و تمام اعضاء و جوارح ما به دور از حرام باشد. همچنین به ، نمازها و و آنچه از طرف ذوات مقدسه آمده است اهتمام کنیم و در تعامل با به نیکی و خیرخواهی رفتار کنیم. در واقع از خداوند می‌خواهیم که هم جنبه فردی و هم جنبه اجتماعی را رعایت کنیم. ✳️ در جزء سوم، از خداوند درخواست می‌کنیم تا روزه طوری باشد که فروعش به اصولش متصل باشد. 🔸 اصل و فرع چیست؟ 💠 در سوره بقره آیه ۳ وقتی می‌خواهد متقین را معرفی کند، می‌فرماید: «اَلَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ؛ به غیب دارند.» 👈 همان عالم است یعنی متقین افرادی هستند که در حوزه و ، و تعیینی تردیدناپذیر به خدا، انبیاء، ملائکه، ، کتب آسمانی و دارند و در حوزه نیز سرسختانه و حریص و مشتاق و عاشقانه با و همراه با و تلاش جدی در انجام تمامی دستورات دینی از جمله روزه ماه مبارک رمضان گام برمی‌دارند. این چنین علمی را به آنچنان بینشی گره زده و متصل می‌نمایند. 🔆 بنابراین اصل یعنی «جهان‌بینی و بینش» منطبق بر ، ، پیامبر (ص) و عترت (ع). فرع هم یعنی «عمل» منطبق بر وحی، قرآن، پیامبر (ص) و (ع). 📌 در این روز از خداوند درخواست داریم که این دو به هم متصل باشند. 📎 معانی دیگری هم برای اصل و فرع گفته شده است، مانند: 👈 شروع عمل روزه را اصل و باقی‌ماندن و به پایان رساندن آن را فرع می‌دانند. 👈 یا اینکه روزه اصل ولی نوافل و فرع است. 🔹همه این خواسته‌ها را به برکت وجود مبارک پیامبر اکرم و اهل بیت ایشان از خداوند مسأالت می‌کنیم و شکر و سپساس خود را برای تمامی نعمت‌ها مخصوصاً توفیق درک ماه مبارک رمضان به محضر حضرت حق عرضه می‌داریم. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین @Fares_ir
🔴 و برای کمک به نیازمندان تحت پوشش 💢 پرداخت فطریه بر واجب است. سرپرست مکلف است به تعداد همه نفرات خانواده که به اصطلاح نان‌خور او هستند، فطریه را پرداخت نماید. (چه کودک باشند چه سالمند، چه روزه گرفته باشند، چه نگرفته باشند) ♻️ فطریه برای هر نفر معادل قیمت سه کیلوگرم غذای غالب خانواده است. ( یا ) چنانچه بیشتر اوقات نان مصرف می‌کنند فطریه هر نفر، قیمت سه کیلو گندم است. فطریه امسال نفری ۲۰.۰۰۰ تومان می‌باشد. چنانچه بیشتر برنج مصرف می‌کنند به ازاء هر نفر، قیمت سه کیلو برنج مصرفی خود را باید پرداخت نمایند. 📣 چنانچه سرپرست خانواده سید است، فطریه خانواده با عنوان "" نامیده می‌شود و چنانچه سرپرست سید نباشد، فطریه خانواده با عنوان "" نامیده می‌شود. 📲 شما می‌توانید از طریق درگاه امن زیر وجوه فطریه خود را پرداخت نمایید. حتما در قسمت درگاه، نوع فطریه را (از جهت سادات یا عام بودن سرپرست خانواده) قید نمایید. ضمناً چنانچه کفاره روزه واریز نمودید، در توضیحات آن قید نمایید. مبلغ کفاره غیرعمد یا عذر، هر روز ۵.۰۰۰ تومان است. 👇 https://idpay.ir/fares 🔺چنانچه فطریه و کفاره را به حساب‌های امور خیریه واریز می‌کنید حتما اطلاع دهید. اطلاعات حساب‌ها در سایت خیریه آمده است. ♨️ طاعات و عبادات شما قبول و عیدتان مبارک 📞 شماره تماس دفتر: ۶۶۹۲۳۲۳۴ - ۰۲۱ 🌐 Ehsan.Fares.ir 🆔 @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 پاداش در عید فطر ! 📖 پاداش کسی‌که شب قدر را درک کرده، در غروب عید فطر معلوم می‌شود ... 🗓 شب جمعه ماه رمضان ١٣٩٧ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 | جلسه ۴۳ @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۴۳ ✅ یکی از مسائل عمومی در دوره این است که آیا امام عصر (ع) همسر و فرزند دارند یا ندارند. عرض کردیم که چهار در این مسئله وجود دارد. یکی از آن‌ها را در جلسه قبل گفته شد. 📌 قول دوم این بود که امام همسر دارند ولی فرزند ندارد. ادله این قول در دل ادله گروه اول قرار دارد. 📌 قول سوم این بود که حضرت نه همسر دارند و نه فرزند. این گروه به شش شاهد استناد کرده‌اند: 🔸 ازدواج و اولاددار شدن امام (ع) با مهم‌ترین فلسفه‌های که شناخته نشدن است، سازگای ندارد. کسی که ازدواج می‌کند و فرزنددار می‌شود، خانواده‌اش او را می‌شناسند در حالی که غیبت امام زمان (ع) از همگان است. 🔸 سفرا و وکلای امام در دوران خدمت امام می‌رسیدند ولی هیچ یک به ازدواج و همسر و فرزند حضرت مهدی (عج) اشاره‌ای نکرده است. 🔸 ما روایاتی داریم که صراحتاً به این مطلب اشاره می‌کند که حضرت اولاد ندارند. 🔸 حضرت خضر ملازم امام زمان (ع) است و تنهایی امام در دوره غیبت را رفع می‌کند. اگر حضرت زن و فرزند داشتند، نباید تنها باشند. 🔸 اصبغ بن نباتة می‌گوید: از امیرالمؤمنین (ع) شنیدم که فرمودند: «صاحب این امر، آواره، رانده‌شده، تک و تنهاست» 👈 تک و تنها به این نکته اشاره می‌کند که امام زن و فرزند ندارند. 🔸 امام عصر (ع) همواره حلقه‌ای متشکل از سی نفر دارند. 💠 امام صادق (ع) می‌فرمایند: صاحب امر باید غیبتی داشته باشد. در این غیبت ناگزیز است که در عزلت به سر ببرد. بهترین خانه برای او طیبه است که با همراهی سی نفر وحشتی نخواهد بود که تنهایی او را پر می‌کنند. ⭕️ این دلایل شش‌گانه‌ای که این گروه آورده‌اند، حکایت از این معنا دارد که ایشان زن و فرزند ندارند اما هیچ‌کدام از این امور متقن نیست و اثبات‌کننده هیچ معنایی نیستند. 📌 نظریه چهارم، یا در مسئله است. قائلین به این نظریه می‌گویند پرداختن به این مسئله هیچ لطمه‌ای به ما به امامت نمی‌زند و هر چقدر هم کنکاش کنیم، نمی‌توانیم به نتیجه نهایی برسیم. آن‌ها نیز چند دلیل می‌آورند: 🔸 این مسئله، حاشیه‌ای است و اظهار نظر در این مورد لزومی ندارد. چرا که تاریخی است و مسائلی از این دست داریم که کسی به آن نمی‌پردازد چون اثری ندارد. 🔸 در منابع قدیمی از این مسئله بحث نشده است. 🔸 ادله‌ای که اقوال قبل به آن استناد کرده‌اند اعتبارشان در آن حد نیست که بتوان با آن‌ها تکلیف این مسئله را روشن کرد. 🔸 روایات با هم معارض هستند. برخی روایات می‌گوید ایشان همسر و فرزند دارد و برخی روایات می‌گوید ایشان همسر و فرزند ندارد. هیچ‌کدام بر دیگری رجحان پیدا نمی‌کند. ادله موافقین بیشتر هست ولی تعداد بیشتر، اطمینان‌آور نیست. _______________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۴۳، @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 | جلسه ۵۶ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۵۶ ✅ در توضیح این فقره از دعای امام زین‌العابدین (ع) بودیم که از خداوند درخواست می‌کنند: «وَ اسْتَفْرِغْ‏ أَيَّامِي‏ فِيمَا خَلَقْتَنِي لَهُ» 🔸 گفته شد، اهدافی که برای انسان بیان کرده‌اند به دو دسته تقسیم می‌شود: مقدماتی و نهایی. 👈 باید این اهداف مقدماتی را محقق ساخت و در آن‌ها توقف نکرد. بلکه زمینه‌ای برای اهداف نهایی شود. 📌 اهداف مقدماتی سه مورد بودند: و ، و ، و . 👈 عرض شد که مسئله آزمون و ابتلا برای همه موجودات بوده است. ✳️ چرا خداوند می‌گیرد؟ 🔸 امتحان برای این است که بر خود شخص اتمام شود و نیز برای برطرف شدن است. 💠 در سوره تغابن آیه ۱۵ می‌فرماید: دارایی و فرزندانتان، وسیله‌ای برای آزمون شما هستند. 💠 حضرت امیر (ع) تفسیر آیه را اینطور بیان فرموده‌اند: «معنای آزمون بودنِ دارایی و فرزند این است که خداوند بندگانش را با اولاد و مالشان امتحان می‌کند تا برای شخص معلوم شود که راضی به قسمت الهی هست یا بر آن خشمگین است. خداوند این فرصت را می‌دهد تا تو رفتاری را از خودت ظاهر کنی که اگر راضی بودی مستحق می‌شوی و اگر ناراضی بودی مستحق شوی.» 👈 خداوند بستری را مهیا کرده تا ما خودمان را نشان بدهیم. 🔆 یکی از دلائلی که برای امام زمان (ع) بیان شده همین مسئله امتحان و ابتلا است یعنی غیبت حضرت ولی عصر (ع) وسیله‌ای برای آزمون بندگان خداست که مدعی معصومین هستند، چون هیچ ادعایی را بدون دلیل نمی‌پذیرند. 💠 امام صادق (ع) در روایتی درباره آزمون بودن امام زمان (ع) می‌فرمایند: «بسیاری از منادیان ولایت از خارج می‌شوند و طوق را از گردنشان باز می‌کنند، آن طوقی که خداوند در سوره مبارکه اسراء آیه ۱۳ به آن اشاره کرده است: (و ما طائر هر انسانی را به گردنش وصل کردیم.) مراد از طائر، است.» 👈 ، سخت است. فقط خواندن نیست. این نیست که صاد و ضاد را درست بگوییم، اینکه گام اول است. در نماز داریم؟ ⭕️ بزرگترین مسئله‌ای است که در متدینین، مفقود است و از آن کرده‌اند، بحث است. جامعه ما تربیت ندارد. همه ما باید تغییر کنیم و در مسیر درست باشیم. هنوز دیر نشده است، یک روز هم که به دین کنیم خداوند ارحم الراحمین، بقیه را درست می‌کند. می‌گوید تو دو رکعت نماز برای من بخوان تا من همه نمازهایت را قبول کنم. 🔆 واقعاً ما عرضه نداریم که یک کار برای خدا انجام بدهیم؟ ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۵۶ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 | جلسه ۴۴ @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۴۴ ✅ مسئله دوم از مباحث عمومی غیبت، محل زندگی امام زمان است. 🔹 امام زمان (ع) در دوره اول زندگی‌شان یعنی از سال ۲۵۵ تا ۲۶۰ قمری در سامراء بودند. عموم روایات این مطلب را تأیید می‌کنند. 🔹 دوره دوم از سال ۲۶۰ هجری پس از شهادت امام عسکری (ع) شروع می‌شود و تا سال ۳۲٩ قمری به مدت ۶۹ سال ادامه دارد. 🔸 روایاتی که به محل زندگی امام در این دوره می‌پردازد، دو دسته است. دسته اول هیچ جایی را نام نمی‌برد. دسته دوم، مکانی را برای زندگی امام در دوره مشخص می‌کند. 👈 به استناد این دسته از روایات، ایشان در دوره غیبت صغری به مدینه رفت و آمد دارند ولی عموماً در عراق بوده‌اند. مشخص نیست در کدام منطقه از عراق بوده‌اند. چون در عراق هستند. بنابراین باید نتیجه بگیریم که محل زندگی امام در عراق است. 🔹 دوره سوم، دوره است. چند مکان را برای زندگی امام (ع) در این دوره ذکر کرده‌اند: 👈 نخستین مکانی که نام برده‌اند، شهر مدینه است. 👈 دومین مکان، کوهی است به نام ذی‌طُوی که در یک فرسخی مکه است. یعنی در محدوده حرم قرار داد. 👈 سومین منطقه‌ای که نام می‌برند، رَضْوی است. رضوی، نام کوهی در بیرون مدینه است. در دعای ندبه به ذی‌طوی و رضوی اشاره شده است. 👈 چهارمین دیدگاه این است که به دلیل اینکه امام زمان (ع) دائماً در حال نقل مکان هستند، جای ثابتی ندارند و می‌توانند هر جایی از این کره خاکی باشند. 👈 پنجمین مکانی را که برای سکونت امام (ع) در دوره غیبت کبری ذکر می‌کنند، است. ⭕️ بحث جزیره خضراء، ما نیست. حتی عقیده علامه مجلسی هم نیست. بلکه فقط یک نقل قول است. جزیره خضراء، منطقه‌ای است در جنوب اسپانیا نزدیک تنگۀ جبل الطارق. در کتاب‌های تاریخی که درباره منطقه آندلس و مغرب نوشته شده، از جزیرة الخضراء به عنوان باب الآندلس نام برده شده است و اینکه جزیره خضراء محل سکونت امام عصر (ع) است. 📎 این نقل از دوره مطرح شد و به ادبیات راه پیدا کرد. 📚 این داستان را محدث نوری در کتاب جنة‌المأوی و مرحوم علامه مجلسی در بحارالأنوار در جلد ۱۳ باب نوادر ذکر می‌کند. 🔆 شیوه علامه مجلسی در کتاب بحارالأنوار این است که مطلب را فقط نقل کرده و اظهار نظر نمی‌کند. ایشان هر آنچه را که هست، نوشته‌اند. ایشان با دربار ارتباط داشت و این ارتباطات، موجب باز شدن راه علامه به کتابخانه‌های مختلف می‌شد. ایشان این فرصت طلایی را مغتنم شمرده و هر چه را در کتاب‌ها بوده، نوشته است. داعیه‌ای هم ندارد که بگوید آنها صحیح است یا غلط. 📍شیوه ایشان در بحارالانوار صرفاً نقل است. بنابراین اگر ما در مورد جزیره خضراء بحثی را از علامه مجلسی می‌آوریم، به این معنا نیست که ایشان می‌گوید درست است، بلکه ایشان در صدد نقل است. 👌توان علمی ایشان را باید در کتاب مرآةالعقول دید که ۲۶ جلد در شرح است. 🔹 مقطع چهارم زندگی امام که إن‌شاءالله خداوند به همه ما توفیق درک آن را بدهد، مقطع است. محل زندگی حضرت در دوره ظهور (در شهر کوفه) است. 💠 حضرت صادق (ع) می‌فرمایند: مسجد سهله محل زندگی صاحب ماست وقتی با اهلش کند. _______________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۴۴، @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 | جلسه ۵۷ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۵۷ ✅ در اهداف مقدماتی آفرینش امتحان و و است که علما یکی از دلایل امام زمان (ع) را امتحان می‌دانند. گفتیم که در ، کار بسیار سختی است. ⭕️ در آخرالزمان، جنبه فردی پیدا می‌کند. یعنی ممکن است شخصی، اهل و عیال داشته باشد و خودش داشته باشد و بقیه نداشته باشند. روزی هم که ازدواج کرده، همسرش بوده ولی عوض شده است. 💠 امام صادق (ع) در حدیثی می‌فرمایند: صاحب این امرِ و ، غیبتی دارد. کسی که در این زمان، خودش را حفظ کند مثل این است که با دستش بخواهد خارهای درخت قتاد را قطع کند. کدام یک از شما می‌تواند با دستش این خارها را بتراشد؟ تقوای الهی پیشه کنید و به دین خودتان باقی بمانید. 👈 درخت قتاد، خارهای درشتی دارد. 📌 یکی از ویژگی‌های آخرالزمان، بی‌دین شدنِ ناخودآگاه است. ناخودآگاه به این معنا که به آن توجه ندارید. چون تغییرات، تدریجی است. تغییرات بی‌دینی هم در کشور ما تدریجی است. تدریجی که باشد افراد متوجه نمی‌شوند ولی تغییر کرده‌اند. به همین دلیل است که می‌گویند وقتی امام زمان(ع) می‌آیند تصور می‌کنند که امام دین جدیدی را آورده است. 💠 امام باقر (ع) فرمودند: ای آل رسول، قطعاً برای پاک شدن مورد امتحان قرار می‌گیرید، نظیر پاک شدن سورمه در چشم. کسانی که سورمه می‌کشند می‌فهمند چه زمانی سورمه را کشیده‌اند؛ ولی پاک شدن سورمه از چشم را نمی‌فهمند. همینطور شخص بر حکمی از دستورهای ما صبح می‌کند و همان روز را به شب می‌رساند در حالی که همان حکم را نمی‌کند و در یک مقطع زمانی روز را به شب می‌رساند در حالی که طرفدار حکم ما هست ولی وقتی به صبح می‌رسد از آن حکم خارج شده است. 💠 وقتی حضرت ختمی‌مرتبت (ص) از امام زمان (ع) یاد می‌کنند، اینطور می‌فرمایند: خوشا به حال کسانی که در دوره ، صبر‌کننده هستند. خوشا به حال کسانی که در دلشان ریشه کرده. این‌ها همان کسانی هستند که خداوند در آن‌ها را توصیف کرده و فرموده: این‌ها کسانی هستند که به ایمان دارند. 💠 امام کاظم (ع) فرموده‌اند: زمانی که پنجمین فرزند از نسل هفتمین امام غایب شد، خدا را در دین‌داریتان لحاظ کنید. از خدا بخواهید دینتان را حفظ کند. نشود که مردم شما را از دین برگردانند. پسرم، برای امام دوازدهم غیبتی وجود دارد که حتمی است. این غیبت آن قدر طولانی می‌شود که کسانی که قائل به امامت او بودند از امامت او بر می‌گردند؛ چون این غیبت، یک امتحان است. یک ابتلا است از سوی خداوند که با این موضوع، آفریده‌ها را امتحان می‌کند. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۵۷ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 | جلسه ۵۸ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۵۸ ✅ یکی از اهداف مقدماتی است. ما را کرده‌اند تا امتحان کنند. 📌 گفتیم که حضرت مهدی (عج) امتحان است و درباره غیبت، سه دسته روایت وجود دارد. دسته اول، روایاتی است که می‌گویند در سخت است. دسته دوم به این نکته اشاره دارد که غیبت، امتحان است. 🔸 دسته سوم روایات می‌گوید نتیجه این امتحان چیست و چرا امتحان را می‌گیرند. 💠 حمیری نقل می‌کند که حضرت صادق (ع) فرمودند: به خدا آن چیزی که شما منتظرش هستید ایجاد نمی‌شود مگر اینکه از هم جدا شوید و مورد قرار بگیرید که از هم جدا شوید. خوب‌ها یک طرف باشند و بدها در طرف دیگر. از هر ده نفر، هفت نفر خارج می‌شوند و سه نفر می‌مانند. سپس حضرت آیه ۱۴۲ سوره آل‌عمران را تلاوت نمودند که می‌فرماید: کردید وارد می‌شوید؟ تا خدا آزمون نکند و نتیجه حاصل نشود که کدام‌یک از شما اهل و هستید وارد بهشت نمی‌شوید. 🔆 به دو دلیل را این همه امتحان می‌کنند: 💠 امام صادق (ع) فرمودند: خداوند دوست دارد شیعه را امتحان کند. 👈 قانون الهی تغییر و تبدیل ندارد. خدا اینطور خواسته است. گر تو نمی‌پسندی تغییر ده قضا را. 🔸غیر شیعه قبل از اینکه به غیبت امام زمان (ع) برسند، مردود شده‌اند، چه و چه از ادیان دیگر. کسی که مردود شده را دوباره امتحان نمی‌کنند. 💠 سوره عنکبوت آیه ۲ می‌فرماید: آیا مردم تصور کردند که گفتند آوردیم و ما رهایشان می‌کنیم و آزمایششان نمی‌کنیم؟ ⭕️ امتحان امت آخرالزمان به امیرالمؤمنین (ع) بوده است. 💠 حضرت امیر (ع) از پیامبر (ص) پرسیدند: آزمایشی که در آیه مطرح شده، چیست؟ حضرت فرمودند: علی جان، تو امتحان می‌شوی و مردم با تو امتحان می‌شوند. تو مورد خصومت و دشمنی قرار می‌گیری. آماده دشمنی مردم با خودت باش. 👈 پس دیگران امتحان داشتند. ولایت را نپذیرفتند و مردود شدند. امتحان غیبت ندارند. این فضائل را سنی‌ها هم گفته‌اند. ما باید از آنها یک پله بالاتر باشیم. 📚 نسائی در خصائص می‌گوید: پیامبر فرمود: من شما را به برادر و پسرعمویم علی ابن ابی طالب توصیه می‌کنم؛ چراکه علی را دوست ندارد مگر انسان و او را نمی‌دارد مگر انسان . 💢 ولایت و و محبت علی امتحان است. غالب در محبت برنده هستند ولی در اطاعت، برنده نیستند. 👈 باید سطح خود را بالا ببریم. اگر کسی را دوست داشته باشد خود را شبیه او می‌کند. 💠 حضرت امیر (ع) فرمودند: امت پیامبر (ص) به ۷۳ فرقه تقسیم می‌شود. ۷۲ فرقه به می‌رود و یک فرقه به بهشت. ۱۳ فرقه از آن ۷۲ فرقه، محب من هستند. 🔆 تا از عبور نکنیم نمی‌دانیم نمره ما چند است. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۵۸ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 | جلسه ۴۵ @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۴۵ ✅ دومین مسئله از دوره ، محل سکونت حضرت بود که بعضی از روایات مدینه و ذی‌طوی و رَضْوی را به عنوان محل سکونت ایشان معرفی نمودند و در برخی روایات هم مکانی را معلوم نکرده‌اند. 👈 در اینجا بحث مطرح شده است و آن را به عنوان مکانی برای سکونت امام عصر (ع) در دوره غیبت کبری مطرح می‌کنند. 📌 جزیره خضراء در منابع تاریخی آندلس، با عنوان باب الآندلس مطرح است و در تنگه جبل الطارق قرار دارد. دو واقعه تاریخی در مورد آن وجود دارد که علامه مجلسی در کتاب بحارالأنوار و محدث نوری در جنة‌المأوی نقل می‌کنند. 🔆 این جزیره کجاست؟ آیا بر انطباق پیدا می‌کند؟ آیا واقعیت دارد؟ ‼️ ما اصراری نداریم که بخواهیم در این موارد اظهار نظر کنیم. ما این است که حضرت باشیم و از ایشان پیروی کنیم. جواب این سؤال‌ها دردی را دوا نمی‌کند. ولی چون مطرح شده است، دو کتاب را معرفی می‌کنیم که بدانید به تمام این سؤالات جواب داده شده است. 📚 کتاب «جزیره خضراء افسانه یا واقعیت» ترجمه و تحقیق جناب آقای ابوالفضل طریقه‌دار. در این کتاب نظر بزرگانی مثل علامه مجلسی و حضرات آیات شیخ محمدتقی شوشتری، حسن زاده آملی، ابراهیم امینی و علامه بزرگوار جناب سیدجعفر مرتضی را بیان می‌کند. 📚 کتاب «جزیره خضراء در ترازوی نقد» تألیف مورخ شریف و ارزنده علامه سید جعفر مرتضی با ترجمه جناب آقای محمد سپهری. ✅ مسئله سومی که در دوران غیبت کبری مطرح می‌شود این است که آیا ما می‌توانیم در این دوران به صورت اختیاری و دائمی خدمت امام برسیم؟ 🔸 ملاقات با حضرت مهدی (عج) در دوره اول زندگی ایشان به صلاحدید امام عسکری (ع) برای عده‌ای اتفاق افتاده است. 🔸 در دوره نواب اربعه قطعاً و یقیناً ایشان را ملاقات کرده‌اند. 🔸 دوره دوره نیز همگان امام را خواهند دید و تردیدی در آن نیست. 👈 تنها بخشی که مورد سؤال است، دوره کبری است. قبل از اینکه به این مسئله پاسخ بدهیم، باید نکاتی را بگوییم: 🔹 وظیفه ما در دوره غیبت کبری چیست؟ آیا واقعاً باید دستور العمل‌ها و ریاضت‌هایی را پشت سر بگذاریم تا بتوانیم به ساحت مقدس امام عصر (عج) پیدا کنیم یا وظیفه ما است؟ 📎 بر اساس قرآن ما سه وظیفه نسبت به (ع) داریم: 📍 به ذوات مقدسه معصومین بر اساس آیه ۲۳ سوره شورا. 📍 از آنها بر اساس آیه ۵٩ سوره نساء. 📍 به آنها بر اساس آیه ۲۱ سوره احزاب. 👈 این سه مورد بر ما بوده و وظیفه ماست. باید آنها را اسوه و قرار بدهیم. باید خودمان را شبیه الگو کنیم. ⭕️ ما دنبال و آن‌ها هستیم و می‌خواهیم حاجات ما را بدهند. ولی من کمتر شنیده‌ام که کسی بگوید من می‌خواهم شبیه پیامبر شوم. ⭕️ ما هیچ شباهتی نداریم ولی دنبال جریانات دیگری چون چلّه‌نشینی و دستور العمل هستیم. آیا به ما دستور داده‌اند که دنبال شرفیابی باشیم؟ اگر ما مطابق قاعده زندگی کنیم، اهل بیت (ع) به ما سر می‌زنند. 💠 پیامبر (ص) شبیه‌ترین فرد به خودشان را معرفی کرده و می‌فرمایند: «شبیه‌ترین شما به من کسی است که خوش‌اخلاق‌تر باشد» 🔹 ما دنبال پاسخ به این هستیم که آیا ارتباط با امام زمان (ع) از سمت ما امکان‌پذیر هست یا خیر؟ نه اینکه آیا امام با کسی ارتباط برقرار می‌کنند یا نه؟ _______ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۴۵، @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 | جلسه ۵٩ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۵٩ ✅ گفتیم یکی از حکمت‌های ، و و ابتلاست. هیچ‌کس خبر ندارد امتحان ما چه زمانی پایان می‌پذیرد. 👈 سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا را امتحان می‌کنند و بقیه را امتحان نمی‌کنند؟ این سؤال دو جواب دارد: 🔆 بقیه در سایر امتحان‌هایشان مردود شده‌اند. کسی که اهل جماعت یعنی طرفدار است در امتحانش مردود شده است. امتحان او به بود که مردود شد. حتی کسانی که طرفدار ادیان دیگر هستند هم مردود شده‌اند. 📍در سوره مبارکه آل عمران آیه ۶۱ که معروف به است به همین اشاره دارد. وقتی برای زمان تعیین شد، مسیحیان نجران خودشان می‌دانستند که هستند و از ترس نیامدند. اگر آن‌ها باطل نبودند، پیامبر (ص) با آنان مباهله نمی‌کرد بلکه تاییدشان هم می‌کرد. 🔆 از امام صادق (ع) روایت است که فرمودند: غیبت قائم ما طول می‌کشد تا حق محض آشکار شود. ناخالصی از خالص با بازگشتن هر کسی از که ذاتش خراب است جدا شود. 📍 حضرت از صحبت می‌کنند. در دوره غیبت امام زمان (ع) کسانی که ذاتشان خراب است، ذاتشان را نشان می‌دهند. 🔸 مهم‌ترین بحث قرآن کریم در دوره ، بحث نفاق است. ما باید بدانیم چند خصوصیت دارد. باید منافقان را بشناسیم. منظور از منافق، مسعود رجوی نیست چون او قاتل است. نفاق یعنی آن چیزی که در هست را عیان نمی‌کند. ✅ در قرآن ۲۲ بیماری برای قلب ذکر شده که به آن‌ها اشاره می‌کنیم تا زمانی که امام زمان (ع) تشریف بیاورند، هیچ‌یک از ما این بیماری‌ها را نداشته باشد. اگر این بیماری‌ها وجود داشته باشد در مقابل ایشان می‌ایستیم. 🔸 ⭕️ غفلت، بیماری قلب است. باعث نفاق است. یکی از عوامل از بین بردن غفلت، ورود به مسجد است. ما از مسجد خوشمان نمی‌آید. می‌گویند را زود بخوان که برویم. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۵٩ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir