eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
60 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 6️⃣ 🌐 بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (1) 🔺در عرفان عملي حضرت امام همان‌گونه كه در حوزه‌هاي علميه شرح منازل السائرين خواجه‌عبدالله خوانده ميشد ايشان هم همين را خواند. اجازه بدهيد اين را هم توضيح بدهم و بگويم كه بنيادها چيست؟ در مورد كتاب منازل به اين توجه كنيد كه كتاب منازل كه در قرن پنجم توسط خواجه‌عبدالله انصاري نوشته مي‌شود خود در دوره‌هاي گذشته ريشه دارد تا به خواجه‌عبدالله رسيد و در سده‌هاي نخستين هر عارفي خودش براساس اين تجربۀ سلوكي داشت. يعني اينطوري نيست كه يك نفر تجربه سلوكي جداگانه و بطور منحاز از دين دارد. همين دين را اجرا مي‌كند. خدا گفته: «الَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا» هر كسي كه بخواهد در راه دين و خدا درست قدم بردارد ما او را هدايت مي‌كنيم. خيلي از اين عارفان اين‌گونه بوده، نسبت به متون ديني و دستورات ديني تعبد محض ورزيده‌اند و بعد، خدا به او تفضلي كرد. اين تفضل يك مقام مي‌شود. يك منزل را براساس آن توضيح مي‌دهد. مثلاً مي‌گويد من توكل را اينگونه يافتم. ثبت اين امور به عنوان تجربه سلوكي در آغاز بود تا اينكه به دوره‌هاي بعدي رسيد كه اينها تبويب و تنظيم شد. اين دوره تقريباً از سال 350 هجري قمري از آن دوره شروع مي‌شود كه در اين دوره منازل را مي‌نگارند. كار تبويب قبل از 350 هجري اندكي هست؛ ولي از اين به بعد زياد مي‌شود. كتابهايي كه نوشته شده مثلاً كتاب اللمع نگاشته سراج طوسي يك دور مراتب سلوك را مي‌گويد يا قوت القلوب ابوطالب مكي، 9 مقام را در دو فصل توضيح داده و بسيار هم عالي است. قوت القلوب ابوطالب مكي همچنان قابل استفاده است و در فضاي فهم آيات و روايات بسياري از آيات و روايات سلوكي را حل كرده است. 🔺ما چرا اين همه در احكام كار مي‌كنيم كه كار درستي است براي فهم بياناتي كه اهل بيت دربارۀ احكام دارند، اين همه مطالب هم در باب سلوك وجود دارد چرا به آنها نمي‌پردازيم؟ چطور اينها در روايات آمده، ولي يك شرح درست ندارد. جالب است كه اكثر اينها در همين دوره شرح مي‌شوند؛ مثلاً همين قوت القلوب ابوطالب مكي، يك يك آيات را آورده و توضيح داده است، گاهي در جمع بين اين آيات يا جمع روايات با مشكل مواجه مي‌شود و حل مي‌كند. گاهي شش بيان از يك آيه در بحث‌هاي سلوكي دارد. 🔺اوج اين دوره در كار خواجه‌عبدالله منعكس است كه با آمدن كتاب خواجه‌عبدالله وقتي كه صد منزل شكل گرفت تقريباً نظم و نسق كامل، وزين، عاقلانه و اجتهادي در باب سلوك انجام شد. نوع تعابيري كه به كار برده بر متون ديني ناظر است. اين پايۀ درس‌هاي عرفان عملي درحوزه‌ها شد. بعداً همين آمده در عرفان نظري دوره دوم، يعني مكت بابن‌عربي از ابن‌عربي به بعد شرح شده است، تلمساني و كاشاني شرح كرده، صد منزلي براساس همين صد منزل خواجه‌عبدالله توسط فرغاني شرح شد، يعني در مكتب ابن‌عربي اين كتاب شرح و تبيين عميق‌تر شده است. كتاب ملاعبدالرزاق كاشاني نيز كتاب درسي شد. 🔺حضرت امام اين كتاب را نزد آقاي شاه آبادي درس گرفت و بعدها شروع به درس دادن كرد. اينجا هم اگر دقت كنيد، افزون بر فضاي سلوكي، شريعت وعقلانيت سلوكي نيز حاضر است. حضرت امام در همين زمينه نيز وقتي درس گرفت درس مي‌داد. كاري ويژه و منحصر به فرد كه براي خودش بكر بود اين بود كه خود حضرت امام به قلم خودش نگاشته در كتاب نهضت امام خميني دفتر اول كه سيدحميد روحاني چاپ كرده، نوشته كه رضاخان جلوي روضه خواني‌ها و منبرها را گرفت. حضرت امام مي‌گويدكه من وقتي شروع كردم ابتدائاً براي عده‌اي از خواص شرح منازل راگفتم، از من خواستند كه اين را عمومي كنم. من شرح منازل را عمومي كردم و زبان را هم تغيير دادم. تعبير حضرت امام اينطور است مي‌گويد كه اينكار را كرديم و مردم هم خيلي استقبال كردند. علت اصلي توسعه اين مجلس، جلوگيري شديد پليس رضاشاه از مطلق تعزيه و موعظه بود، از اين جهت مردم علاقه‌مند بودند. اينجانب نيز دروس خصوصي منازل السائرين را به نحو عموم و عوام فهم توسعه دادم؛ زبان را تغيير دادم وشروع به گفتن كردم. يك دورۀ مباحث اخلاقي از حضرت امام داريم ومن مي‌توانم اسم آن را اخلاق عرفاني بگذارم. اخلاق عرفاني چگونه پديدآمد؟ از همين كاري كه حضرت امام نسبت به منازل السائرين و شرح منازل به شكل عوام فهم انجام مي‌داد كه برخي از آن را گزينش مي‌كرد وبراي مردم مي‌گفت كه به چيزي به اسم اخلاق عرفاني تبديل شد. 🔹 همايش «عرفان اسلامي از نگاه امام خميني؛ بنيادها و دستاوردها» 7/3/94 (برگزار کننده: مجمع عالی حکمت شعبه مشهد) —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝چکیده تقریرات درس یادداشت شماره 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/90 یادداشت شماره 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/91 یادداشت شماره 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/92 یادداشت شماره 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/165 یادداشت شماره 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/228 یادداشت شماره 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/317 یادداشت شماره 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/517 یادداشت شماره 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/948 یادداشت شماره 9️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/991 یادداشت شماره 0⃣1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1121 یادداشت شماره 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1140 یادداشت شماره 2️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1191 یادداشت شماره 3️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1896 یادداشت شماره 4️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1933 یادداشت شماره 5️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2000 یادداشت شماره 6️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2048 یادداشت شماره 7️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2100 یادداشت شماره 8️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2151 یادداشت شماره 9️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2182 ⏳ ادامه دارد ... 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ یادداشت شماره 9️⃣1️⃣ ⚪️ ☑️ بحث خطای در ادراک 5️⃣ خطا کار خدا! 🔺یکی از چیزهای دیگر که یک پوشه ی دیگری است، جهان شناسی مبتنی بر مباحث کلامی است. 🔺بیا عقب یک بار به این مقوله ی خطا نگاه بکن! 🔺خلق الموت و الحیات لیبلوکم ایکم احسن عملا 🔺خطا را خدا در کاسه مان گذاشت؟ خدا. چرا؟ یک سوال الهیاتی. نگاه الهیاتی و سر القدری به مقوله ی خطا مثل درد که چرا درد؟ 🔺این هم برای خودش یک سرفصلی است یعنی اساسا شناخت یک موهبت الهی است آدم اگر در این موهبت باشد یک درک متفاوتی پیدا می کند. تا حالا خطا را از زاویه سرد تطبیق کرد یا نکرد، آخرش کرد یا نکرد، نگاه می کردم؛ حالا یک حس دیگری نسبت به بحث خطا دارم. خطا در زندگی بشر چه کاره است؟ برای چه هست؟ 🔺فلسفه ی خطا در فضای کلامی و الهیاتی بحث می شود. البته در فضای فلسفه اسلامی هم می شود بحث کرد. در فضای الهیاتی سریع بحث می شود. 🔺چرا خطا؟ نمی شد خدا خطا قرار نمی داد. فکر می کنند آخرش می فهمند بعد آخرش هم می بینند در روایت گفته بود! اساسا شناخت یک موهبت الهی است؛ آدم این را متوجه می شود، بعد آدم احساس می کند با این انسدادی که غربی ها دارند نشان می دهند من میانه ام خوب نیست، نمی سازم با آن! شناخت دارد تعطیل اعلام می شود. 🔺این باب یک درک جدید از این مسئله را باز می کند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/1935 💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2003 💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2051 💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2104 💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2155 💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2185 💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2203 💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2243 💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2333 💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2404 💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2456 💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2487 💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2536 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 6️⃣ 🌐 نگاه پیشینی به فلسفه (1) [در مجموع در بیان استاد یزدانپناه 4 وجه برای سر نیاز به فلسفه به نحو پیشینی ذکر شده است؛ 2 بیان از علامه و 2 بیان از خود استاد] 1️⃣ بیان اول علامه (نهایه): فلسفه علمی برای جلوگیری از خطا و غلط 2️⃣ بیان دوم علامه (اصول فلسفه): علمی برای اثبات موضوع علوم دیگر 3️⃣ بیان اول استاد یزدانپناه: فلسفه علمی برای حل مسائل کلان در مورد حقیقت 4️⃣ بیان دوم استاد یزدانپناه: فلسفه علمی برای ارضای غریزه حقیقت جویی انسان 1️⃣ بیان اول علامه (نهایه) 🔺 متن نهایه: أنا كما لا نشك في ذلك لا نرتاب أيضا نخطى‏ء فنحسب ما ليس بموجود موجودا أو بالعكس كما أن الإنسان الأولي كان يثبت أشياء و يرى آراء ننكرها نحن اليوم و نرى ما يناقضها و أحد النظرين خطأ لا محالة و هناك أغلاط نبتلي بها كل يوم فنثبت الوجود لما ليس بموجود و ننفيه عما هو موجود حقا ثم ينكشف لنا أنا أخطأنا في ما قضينا به فمست الحاجة إلى البحث عن الأشياء الموجودة و تمييزها بخواص الموجودية المحصلة مما ليس بموجود بحثا نافيا للشك منتجا لليقين. 🔹 به نظر مي‌رسد منظور علامه بيان اين نكته است كه حتي اگر اكنون علمي به‌نام فلسفه وجود نداشت، ما به دليل پيش‌گفته، بايد چنين علمي را مي‌جستيم و در آن وارد مي‌شديم. به ديگر بيان، بحث ايشان پيشيني است، نه پسيني. رهاورد اين شيوه از بحث در مورد علم فلسفة موجود، اين است كه درمي‌يابيم علت اصلي پديد آمدن آن چه بوده و چه چيزي عده‌اي را از زمان‌هاي بسيار دور بر آن داشته است كه چنين علمي را بجويند. 2️⃣ بیان دوم علامه (اصول فلسفه) 🔺ايشان در اصول فلسفه و روش رئاليسم بياني ديگر نيز دربارة وجه نياز به فلسفه دارند. ما علوم گوناگوني داريم كه هيچ‌يك از موضوع خود بحث نمي‌كنند. اساسا هر علمي موضوع خود را مسلم و موجود مي‌گيرد و به بحث از عوارض موضوع مي‌پردازد. بنابراين علمي لازم است كه متفكل اثبات موضوعات ديگر علوم بشود و آن علم، فلسفه است. 🏷 «در جهان هستى كه داراى موجودات بسيار و پديده ‏هاى بيشمار بوده و ما نيز جزئى از مجموعه آنها مى‏ باشيم بسيار مى‏شود كه چيزى را راست و پا برجا پنداشته و موجود انگاريم و سپس بفهميم كه دروغ و بى‏ پايه بوده است، و بسيار مى‏شود كه چيزى را نابود و دروغ انديشيده و پس از چندى به ما روشن شود كه راست بوده و آثار و خواص بسيارى در جهان داشته است. از اين رو ما كه خواه نا خواه غريزه بحث و كاوش از هر چيز كه در دسترس ما قرار بگيرد و از علل وجود وى داريم بايد موجودات حقيقى و واقعى (حقايق به اصطلاح فلسفه) را از موجودات پندارى (اعتباريّات و وهميّات) تميز دهيم. و گذشته از اين كاوش غريزى براى رفع حوائج زندگى، دست به هر رشته از رشته‏ هاى گوناگون علوم بزنيم اثبات هر خاصه از خواص موجودات به موضوع خود محتاج به ثبوت قبلى آن موضوع مى‏ باشد. يك سلسله بحثهاى برهانى كه غرض و آرمان نامبرده را تأمين نمايد و نتيجه آنها اثبات وجود حقيقى اشياء و تشخيص علل و اسباب وجود آنها و چگونگى و مرتبه وجود آنها مى‏ باشد «فلسفه» ناميده مى‏ شود. علوم ديگرروش بحث و نتيجه كاوش آنها اين گونه نيست و در هر يك از آنها كه تأمل كنيم خواهيم ديد كه يك يا چند موضوع را مفروض الوجود گرفته و آنگاه به جستجوى خواص و آثار وى پرداخته و روشن مى‏ كند. هيچ يك از اين علوم نمى‏گويد فلان موضوع موجود است يا وجودش چگونه وجودى است، بلكه خواص ‏و احكام موضوع مفروض الوجودى را بيان كرده و وجود و چگونگى وجود آن را به جاى ديگر (حس يا برهان فلسفى) احاله مى‏ نمايد.» ➖اصول فلسفه و روش رئاليسم، در: مجموعه آثار استاد شهيد مطهري، ج 6، ص 57-61 📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
سال تحصیلی 1400-1399 موسسه آغاز شد. تحت اشراف اساتید معظم: 1️⃣ آیت الله یزدانپناه 2️⃣ حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد 3️⃣ حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی 💠 مقاطع فعال 1️⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه 2️⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه 🔴 مزایا 1️⃣ تحصیل فلسفه زیر نظر اساتید مبرز فلسفه 2️⃣ مشاوره های تحصیلی و آینده طلبگی 3️⃣ بهره مندی از امتیازات مراکز هدایت تحصیلی 4️⃣ تحصیل فقه 5️⃣ استفاده از درس اخلاق اساتید مبرز حوزه 6️⃣ هدف نهایی دوره: تربیت حکیمِ فقهِ جامعه ساز 👈جزییات ثبت نام : b2n.ir/fvtt_reg ⏰مهلت: 20 خرداد 99 📋دفترچه راهنما: b2n.ir/367584 🔍پاسخ به سوالات: 🆔 @Admin_fvtt —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 🔺 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2141 🔺 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2173 🔺 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2192 ⏳ ادامه دارد ... ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💠 بخش 3️⃣ ❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنی‌شده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید. 3️⃣ پیشینه 🔺مؤسسۀ فرهنگ و تمدن توحیدی کار تیمی خود را با طراحی و تأسیس اولین مدرسۀ علمیۀ طلاب فارغ‌التحصیل دانشگاهی در سال 82 در قم شروع کرد. 🔺به موازات آن روی کار تربیتی در دانشگاه صنعتی شریف با تعریف حلقه‌های مطالعاتی متعدد ـ هر یک با محوریّت یک طلبۀ فاضل ـ متمرکز شد. 🔺پس از آن با برعهده گرفتن معاونت پژوهش مدرسۀ معصومیه در سال 86 به تأسیس چند گروه علمی(آموزشی ـ پژوهشی) و اولین کانون تفکر طلاب(که در اثر ایجاد حساسیّت محیطی متوقف شد) پرداخت. 🔺در سال 87 گروه علمی «اخلاق و عرفان» در پژوهشکدۀ باقرالعلوم علیه‌السلام(وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی) با تعریف پنج گروه پژوهشی(الهیات کاربردی، تربیت معنوی، مهندسی فرهنگی، سبک زندگی و جنبش‌های نوپدید عرفانی) توسط این مجموعه به عنوان پشتوانۀ پژوهشی حرکت تأسیس شد. 🔺چندی بعد، جهت پشتیبانی نیروی انسانی از تیم‌های پژوهشی در سال 90 دوره‌های آموزشی سطح سه و چهار حکمت و عرفان را در مؤسسۀ امام رضا علیه‌السلام(وابسته به دفتر تبلیغات حوزۀ علمیه) تعریف کرد. 🔺در همین سال حوزۀ دانشجویی دانشگاه شریف با تدوین نظام جامع آموزشی، تربیتی و ... ی ویژه، تأسیس شد و پس از چندی به یکی از حوزه‌های برتر دانشجویی کشور تبدیل شد. 🔺در تمام این سالها مبتنی بر آسیب‌شناسی فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور ایده‌ها و طرح‌هایی نیز تعریف و پیگیری شده است که به لطف الهی پیشرفت خوبی داشته است. 🔺طی دو سه سال اخیر با رونق گرفتن محورهای فعالیّتی در تهران، تمرکز را روی قم گذاشته است و سعی در آباد کردن کارهای آموزشی، پژوهشی و گفتمان‌سازی در حوزۀ علمیه و شهر قم، دارد. 🔺از آنجا که در ایدۀ راهبردی مؤسسه تشکیل مؤسسات اقماری متعددی قرار دارد، خیز تأسیس «پژوهشکدۀ تمدن توحیدی(حوزوی)» و «مرکز آموزش عالی حوزوی» را برداشته است و گامهایی را نیز طی نموده است. همچنین زمینه‌های تشکیل «اندیشکدۀ مرصاد» و اخیراً «مرکز مطالعات و گفتمان‌سازی مکتب امام» را فراهم نموده است. 🔺از سال 97 در یک رویکرد جدیدی، اقدام به تأسیس یک دوره آموزشی تربیتی به نام «دوره جامع حکمت و عرفان» نموده است که در چهار مقطع، «تمهیدی»؛ «عمومی»؛ «تخصصی» و «اجتهادی» تعریف شده است و در سال تحصیلی آینده سومین ورودی این دوره را شروع خواهد کرد. 🌐 این مؤسسۀ معتقد است با اتخاذ رویکرد انقلابی و هدف قرار دادن مسائل نهضت و نظام، حرکتی ویرایشی را نیز در حوزۀ علمیه رقم می‌زند و تاکنون توانسته ضمن معرفی مکتب امام، جوانان متعددی را در دور تربیت‌های تخصصی حوزوی وارد کند و آنها را با مسائل نهضت و نظام پیوند بزند و دغدغه‌های انقلاب را در زندگی و ضمیر ایشان نهادینه و پایدار نماید. ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
سال تحصیلی 1400-1399 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام مخصوص خواهران آغاز شد. تحت اشراف اساتید معظم: 1️⃣ حجت الاسلام والمسلمین‌ یزدانپناه 2️⃣ حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد 3️⃣ حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی ✳️مقاطع ⬅️مقطع تمهیدی - با محوریت کتاب بدایه الحکمه (غیرحضوری) ⬅️ مقطع عمومی - با محوریت کتاب نهایه الحکمه ⬅️مقطع تخصصی- با محوریت کتاب اسفار 👈 ثبت نام : www.baqerain.ir ⏱مهلت ثبت نام: 31 تیر 99 🔎پاسخ به سوالات: 🔹دوره تمهیدی و عمومی 🆔 @hekmat_bagherain 🔹دوره تخصصی 🆔@EmamReza5 🔻 کانال مدرسه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/madresehbagherain —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 1️⃣ ابعاد بنیادهای عرفانی امام خمینی https://eitaa.com/fvtt_ir/1929 💢بخش 2️⃣ ادوار عرفان نظری (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1997 💢بخش 3️⃣ ادوار عرفان نظری (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2041 💢بخش 4️⃣بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2095 💢بخش 5️⃣ بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2148 💢بخش 6️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2176 💢بخش 7️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2196 💢بخش 8️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 1) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2234 💢بخش 9️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 2) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2320 💢بخش 🔟 وحدت عرفان و تشيع https://eitaa.com/fvtt_ir/2393 💢بخش 1️⃣1️⃣ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي https://eitaa.com/fvtt_ir/2441 💢بخش 2️⃣1️⃣ سلوك عرفاني حضرت امام (بخش پایانی) https://eitaa.com/fvtt_ir/2482 🔚 به پایان رسید بحمدالله —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 7️⃣ 🌐 بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2) 🔺به بحث خودم برمي‌گردم، مي‌خواستم اين را بگويم كه پايه‌هاي عرفان عملي حضرت امام، اين كتاب‌هاست؛ ولي اين كتاب، هم به‌لحاظ طريقتي و هم به‌لحاظ فهم متون ديني اجتهادي است. خود حضرت امام هم كه اجتهاد دارد بعدها در كار و آثارش مي‌بينيد فهمي كه از برخي روايات سلوك و طريقتي دارد عجيب است. براي اينكه بتوانيم روايات طريقتي را معني كنيم بايد فضاي آن را خوب حل كنيم. يكي از سروران و دوستان در فقه خيلي قوي بود، بحثي پيش آمد اينطوري ميگفت ـ مي‌خواهم براي نمونه بگويم كه اگر درس مناسب آن رشته را نخوانيم چطوري مي‌شود ـ كه نمازي كه يك نفر مي‌خواند اگر نمازي است كه به زحمت مي‌خواند اين با زحمت خواندن باعث مي‌شود اين نماز او برتر شود «أفضل الأعمال أحمزها» بعد طوري توضيح مي‌داد كه نتيجه‌اش اين مي‌شود كه منافق اگر با كسالت نماز مي‌خواند و از آن لذت مي‌برد. برتر از عالم رباني است كه نماز مي‌خواند؛ چون «أفضل الأعمال أحمزها» و اين نماز همراه كسالت براي او سخت است. اين نشان مي‌دهد كه جمع‌بندي بين روايات را بلد نيست. در فضاي سلوكي بايد به اين نكته دقت كنيد. اما حضرت امام به دليل اطلاع قابل بر اين علم، مي‌توانست به شكل اجتهادي آيات و روايات را بررسي كند. نمونه‌اش در كتابهاي آداب الصلاة و سر الصلاة هست. ما سطحي از نماز را داريم كه در رساله‌‌ها نگاشته مي‌شود و احكام شرعي نماز است؛ ولي سطح ديگري داريم كه در روايات بسيار تذكر داده شده است؛ مثل حضور قلب در نماز و تقربي كه خواسته شده است. حضرت امام همۀ اين روايات را در آداب الصلاة جمع كرده است. قدرت فهمي كه حضرت امام به‌لحاظ طريقتي از بحث نماز دارد، خيلي عجيب است. ما بايد بحث طريقتي را در جاي خودش بخوانيم و حضرت امام هم اين را داشت. اين هم يكي از بنيادهاي كار امام است. دورۀ صدرا يكي از كارهايي كه كرد عالمان هم فقيه، و هم فيلسوف و هم عارف پرورش داد كه اين معجوني ساخت مثل حضرت امام و مرحوم آقاي شاه‌آبادي كه باعث انديشه‌هايي شد. بعد اجتماعي امام هم ريشه در اينجا دارد، اگر كسي مي‌خواهد ريشه‌هاي انقلابي و روح انقلابي را درك كند و امتداد دهد بايد بر عرفان نظري دورۀ سوم (نسل صدرايي) تأمل بيشتري كند. نسل صدرايي، عقلانيت ويژه‌اي دارد و عقلانيت را با شريعت و معنويت در يك جا جمع مي‌كند و تعامل ويژهاي برقرار مي‌كند كه در بعد اجتماعي امام اثر گذاشته است. اثرهاي امام، يك ريشه در عرفان، يك ريشه در عقلانيت و يك ريشه در شريعت دارد. 🔹 همايش «عرفان اسلامي از نگاه امام خميني؛ بنيادها و دستاوردها» 7/3/94 (برگزار کننده: مجمع عالی حکمت شعبه مشهد) —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝چکیده تقریرات درس یادداشت شماره 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/90 یادداشت شماره 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/91 یادداشت شماره 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/92 یادداشت شماره 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/165 یادداشت شماره 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/228 یادداشت شماره 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/317 یادداشت شماره 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/517 یادداشت شماره 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/948 یادداشت شماره 9️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/991 یادداشت شماره 0️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1121 یادداشت شماره 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1140 یادداشت شماره 2️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1191 یادداشت شماره 3️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1896 یادداشت شماره 4️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1933 یادداشت شماره 5️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2000 یادداشت شماره 6️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2048 یادداشت شماره 7️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2100 یادداشت شماره 8️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2151 یادداشت شماره 9️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2182 یادداشت شماره 0️⃣2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2199 ⏳ ادامه دارد ... 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ یادداشت شماره 0️⃣2️⃣ ⚪️ 1️⃣ نکته ای کلی 🔺این را توجه داشته باشیم که مادر فلسفه اسلامی عرفان است، کر و فر هایی که صدرا می کند بدون این که این را رد بدهیم برویم عرفان، این را بدانیم که فلسفه یک بار جلوی عرفان سپر انداخه است. نخبگان و یکی بزن های ما سپر انداختند. ما الان در این دوران هستیم. در دوره ای هستیم که فلسفه کامل پیاده شد. فلسفه است و هنوز هم فاصله خودش را نگه داشته است و این فاصله می ماند، تا عقل در میان است فلسفه هست و عرفان نمی شود؛ ولی بالاخره ما الان در این مقطع هستیم، یعنی تقریبا فتح کامل فلسفه. 🔺لذا مثل داداش کوچک ها که روی حساب داداش بزرگ ها دعوا راه می اندازند، فلسفه هم بعضی جاها به پشتوانه عرفان دعوا راه می اندازد. 🔺خیلی از بحث های عجیب و غریب در فلسفه یا ترجمه مستقیم مباحث عرفانی است یا مبتنی بر آن ها است. 🔺ولی واقعا فلسفه است، روند خودش را از ارسطویی بودن تا نزدیک به عرفان شدن را دارد، اقتدارات تعقل را با خودش دارد و واقعا فلسفه است. 2️⃣ مهم بودن این مقاله 🔺این مقاله مقاله ی مهمی است. این را هر طوری توانستید اهمیت بدهید. از اینجا دیگر بحث های خودمان است. 🔺تقریرها نو است و ناظر به درد های جدید است، حرف های خودمان را دارد می زند؛ مثال خوبی است که یک آدمی که کلا در تراث است چطور می آید یک بحثی را مطرح می کند و مشکلاتی را حل می کند. 🔺اصول فلسفه جایگاه تاریخی ویژه ای دارد، یک نیزه ای در چشم کمونیست بود، بچه حزب اللهی ها به هر بدبختی بود اصول فلسفه می خواندند و تدریس می کردند و در زندان تدریسش می کردند، حس می کردند که این کتاب سلاح شان است. لذا از این جهت قابل روایت است. (بعید می دانم کار نشده باشد) 3️⃣ اهمیت بحث علم در باب علم؛ از نگاه اندیشه ای که تغذیه کننده ی فلسفه است، اساسا هستی علم است، ما سوی الله علم است. من شک می کنم پس هستم چه کار ابلهانه ای است، خودت هستی دیگر! این یک واقعیتی است که من بروزم را بهتر از خودم می فهمم؛ یک چیزی در این هستی هست که خدا می گوید احببت ان اعرف؛ خودش است که می خواهد بفهمد خودش؛ این حب یک واقعیت هستی شناسی است. یک ناموس هستی است. خود خدا می گوید روی این حساب بود که خلق کردم. لذا شکت را می بینی بعد به خودت پی می بری، خنده دار هست ولی در مقام شناخت این سهل تر است. انتقاد هم بکنی می گوید انتقادت درست است، ولی من اینطوری آرام شدم. شکم را دیدم بعد فهمیدم هستم. 🔺عالم از همین باب پدید آمده خداوند خودش را نگاه کرده اسمش شده تجلی بعد الان کل هستی هست. این جوهره کلا علم است، این را هم توجه داشته باشید، 4️⃣ کل اسم فی کل اسم 🔺یک نکته ی دیگری که آقایان عرفا می گویند، به خاطر حضور حق تعالی در دل همه ی اشیا همه ی حقیقت خداوند متعال است، خداوند متعالی که حقیقت اشیا هست در همه هست. پس خداوند متعال در همه اشیا هست. 🔺 این را قاعده کردند. کلُ اسمٍ فی کلُ اسمٍ. یک جمله ی وحشتناکی است که به همین سادگی آن را مطرح کردند. 🔺در یک مورچه کل هستی را می توانی ببینی. عقل این را نمی کشد، ولی با دو قدم این را اثبات می کند می گوید من نفهمیدم می گوید ولی باید قبول بکنی. لذا تعجب نکنید اگر گفته شد تو همه ی حقیقت را پیش خودت داری. فرق ما با بقیه ی موجودات این است که بعد علمی ما شکوفا است. 🔺اگر هم گفته شد کلا شناسایی شما چاه کندن در باغچه خانه تان است، این که کلا تو مشغول خود شناسی است. می گویی بیرون دو آهو دارند می دوند من دارم آن ها را نگاه می کنم! می گوید تو مشغول خود شناسی هستی. 🔺فیلسوف مسلمان برخورد کلامی نمی کند، ولی یک حقیقتی را با یک استدلال هایی هالیش می کنند در عالم فلسفه که می آید حواسش هست که گول نخورد. لذا این قاعده در می آید. 🔺آنقدری که فضای فلسفه کش می دهد این بحث را مطرح می کند. اینطوری نیست که بگویند نمی فهمیم بگوید همین است دیگر، واقعا فهم فلسفی دارند، صدرا اینطوری است و به عالم فلسفه وفادار است واقعا تفلسف می کند. 🔺حتی بوعلی اش هم اینطوری بود و می گفت که اگر من حرف های خودم را بزنم شما در همه چیز شک می کنید و حتی در ادراک لذا از مشاء دفاع می کنم. نمط ده اشارات را که نوشت، عرفا هم می گفتند این را خوب درباره ی ما نوشت. 🔹 این ها واقعیت قضیه است و باید در فلسفه ی فلسفه اسلامی این ها را گفت. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند. 📝 تدریس شش مقاله نخست کتاب بعلاوه امتدادهای اجتماعی آن در اندیشه علامه طباطبایی 🏷 استاد اسدالله زاده 🔹 آشنایی با استاد https://b2n.ir/888812 ⏳ روز های زوج ساعت 18 الی 19 🌐 کلاس به صورت مجازی در پلتفرم اسکای روم برگزار می شود. ❇️ شروع از شنبه 17 خرداد 99 💠 برای ثبت نام؛ نام و نام خانوادگی خود را به آی دی @admin_fvtt ارسال کنید. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/1935 💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2003 💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2051 💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2104 💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2155 💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2185 💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2203 💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2243 💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2333 💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2404 💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2456 💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2487 💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2536 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 7️⃣ 🌐 نگاهی پیشینی به فلسفه (2) [در مجموع در بیان استاد یزدانپناه 4 وجه برای سر نیاز به فلسفه به نحو پیشینی ذکر شده است؛ 2 بیان از علامه و 2 بیان از خود استاد] 1️⃣ بیان اول علامه (نهایه): فلسفه علمی برای جلوگیری از خطا و غلط 2️⃣ بیان دوم علامه (اصول فلسفه): علمی برای اثبات موضوع علوم دیگر 3️⃣ بیان اول استاد یزدانپناه: فلسفه علمی برای حل مسائل کلان در مورد حقیقت 4️⃣ بیان دوم استاد یزدانپناه: فلسفه علمی برای ارضای غریزه حقیقت جویی انسان 3️⃣ بیان اول استاد یزدانپناه 🔺 مي‌توان وجه نياز به فلسفه را چنين تبيين كرد: ما با دسته‌اي از مسائل كلان روبه‌روييم، مانند اينكه مبدأ عالم چيست حقيقت انسان و جهان چيست براي پاسخ‌گويي به چنين مسائلي به فلسفه نيازمنديم. 🔺مطابق بحث‌هايي که مطرح شد، به‌يقين مي‌دانيم که واقعياتي هست. به هر واقعيتي که مي‌نگريم، مي‌بينيم جهات متعددي دارد. حال مي‌پرسيم، آيا همة اين جهات، متن واقع‌اند، يا تنها يکي از آنها چنين است (پرسش از اصالت) 🔺پرسش ديگري که بعد از تثبيت واقعيات سر بر مي‌آورد، دربارة نسبت اين واقعيات با يکديگر است. [ازآنجاکه ما در آغاز بحث، واقعيت خود، واقعيات بيرون از خود و واقعيةما را تثبيت کرديم، در اينجا مشکلي نداريم و به‌راحتي به پيش مي‌رويم. اما اگر تنها واقعيةما تثبيت شده باشد، بايد گام‌هاي ديگري را نيز برداشت و سپس به اين‌گونه از بحث‌ها رسيد.] آيا اين واقعيات از هم جدا و متباين‌اند، و يا داراي گونه‌اي از اشتراک‌اند (پرسش از تشکیک) بسياري ديگر از بحث‌هاي فلسفي را نيز به‌همين‌گونه مي‌توان تحليل کرد. 🔺نمونه‌اي ديگر از اين دست پرسش‌ها، اين است: آيا اين واقعيات، خودبه‌خود موجودند، يا مبدئي آنها را پديد آورده است (پرسش از وجوب و امکان) از بطن اين پرسش، بحث عليت و معلوليت نيز بدست مي‌آيد. 🔺پرسش ديگر اين است که آيا اين واقعيات، آغاز دارند يا بي‌آغازند از اينجا بحث حدوث و قدم پيش مي‌آيد. نيز آيا اين واقعيات، همه از لحاظ وقوع، در يک مرتبه‌اند يا برخي از آنها مقدم بر برخي ديگرند از اينجا بحث سبق و لحوق و معيت مطرح مي‌شود. 🔺ما مي‌بينيم که برخي از واقعيات، داراي نحوه‌اي صيرورت در واقع‌اند، يعني از حالتي به حالت ديگري تبديل مي‌شوند. آيا در اين صيرورت، واقعيتي به واقعيت ديگر تبديل شده است به ديگر سخن، آيا چنين است که واقعيتي از بين رفته و واقعيتي ايجاد شده است و يا اين‌گونه است که واقعيتي واحد امتداد يافته است از اين تأملات، بحث کون و فساد و حرکت زاييده مي‌شود. 🔺پرسش ديگري اين است: از واقعيات خارجي، مفاهيمي هم داريم. حال نسبت اين مفاهيم با واقعيات خارجي چيست اين همان بحث وجود ذهني است. 🔺برخي از مباحث در فلسفه‌اي که امروز در دست است، مطرح شده است، مانند: وجود يا علت است يا معلول. اما با همان نگاه به واقعيت بما هو واقعيت، مي‌توانيم بحث‌هايي را مطرح کنيم که در فلسفة موجود، مطرح نشده است. براي نمونه، ما واقعيات محدودي را يافته‌ايم. مي‌توان پرسيد که آيا واقعيت يا واقعيت‌هاي نامحدودي هم وجود دارد در اين صورت بايد از واقعيت نامتناهي نيز بحث کنيم و اگر وجود آن را تثبيت کرديم، يکي از بحث‌هاي فلسفه اين خواهد بود: وجود يا متناهي است يا نامتناهي، و سپس بايد به احکام وجود نامتناهي نيز پرداخت. 🔺پرسشي ديگر از اين دست، اين است: مي‌دانيم که موجوداتي داراي تقدّر، وجود دارند. حال، آيا هر وجودي بايد متقدّر باشد آيا نمي‌شود چيزي موجود باشد، اما داراي تقدّر نباشد موجود متقدّر، صورت است و موجود نامتقدّر، معنا. اگر وجود نامتقدّر تثبيت شود، يکي از بحث‌هاي فلسفي، که اکنون به‌تفصيل مطرح نشده و تنها في‌الجمله وجود دارد، اين خواهد بود که: وجود يا صورت است و يا معنا. 🔺تا اينجا مواردي از پرسش‌ها و بحث‌هاي کلان را مطرح کرديم. مي‌توان نمونه‌هايي از بحث‌ها و پرسش‌هاي خُرد را هم مطرح کرد. نحوة وجود اشياي خارجي، که با حس آنها را مي‌يابيم، چيست نحوة وجود نفس خود، که به علم حضوري آن را يافته‌ايم، چگونه است . نيز اينکه اعتبارياتي وجود دارد، امري وجداني است. براي نمونه، مي‌دانيم که ملکيتي هست. اما اعتباريات چگونه موجوديتي دارند 🔹مي‌بينيم که پس از يافت انواع واقعيات، که گفته‌ايم به‌نحو بديهي آنها را مي‌يابيم، مي‌توانيم پرسش از نحوة وجود آنها را مطرح کنيم، که پرسشي فلسفي است. اکنون روشن است که اين‌گونه از پرسش‌ها تنها دربارة حيثيت وقوع مطرح است و واقعيت بي‌رنگ را به پرسش گرفته است، نه اينکه مربوط به واقعيت مقيد باشد. 4️⃣ بیان دوم استاد یزدانپناه: فلسفه علمی برای ارضای غریزه حقیقت جویی انسان [این بیان فقط اشاره وار توسط استاد بیان شده است و توضیح بیشتری داده نشد.] 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 3️⃣ دغدغه‌ها انسان‌سازند https://eitaa.com/fvtt_ir/1915 4️⃣ ظرفیت‌های حیاتطلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/1941 5️⃣ حادثه‌ای عظیم(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1985 6️⃣ حادثه‌ای عظیم(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2010 7️⃣ پیچ تاریخی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2029 8️⃣ پیچ تاریخی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2063 9️⃣ پیچ تاریخی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2108 🔟 روند تعریف مأموریت(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2137 1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2159 2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2209 3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2251 4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2350 5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2410 6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2450 7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2472 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac