هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
⚪️ #شذرات_المعارف #استاد_فلاح
🗓۲۰ آذر ۱۳۹۷
🔷 الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل
🔹 نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: ۸۴
🔵 انسان معمولا هم در غفلت گسترده ای می افتد و هم در غفلت عمیقی!
واقعا هم نمی دانیم چاره این داستان چیست! اتفاق عجیب و عظیمی برای ماها دارد می افتد. با این فرصت ها بسیار بسیار زودگذر عمر یک ابدیت دارد رقم می خورد، عجیب است خیلی از احساس این دور هستیم یعنی عواطف ما اصلا متناسب نیست. مثلا فرض بفرمایید بگویند یک لشکر عظیمی پشت شهر است و امروز به مرزهای شهر می رسد، و اگر بیایند شهر را شخم می زنند. می بینید چیزی که روی زمین نمی ماند حال عادی است. وضعیت ما اینطوری نیست و خیلی هم عجیب است که راحت با این حالت کنار می آییم. قرآن که بنا است ذکر باشد، نماز که بناست ذکر باشد افاقه نمی کند. انگار به تذکرهای بیشتری هم احتیاج داریم.
گاهی انسان دوست دارد این حرف ها شوخی داشته باشد واقعیت نداشته باشد! و الا ما خیلی بی تناسب با این مسائل هستیم مگر خود خداوند متعال عنایت بکند. خداوند متعال قواعد و قوانینش را عوض نمی کند مگر دست ما را بگیرد.
📌 @fvtt_ir
☑️ کانال #مؤسسه_فرهنگ_و_تمدن_توحیدی
📌 eitaa.com/fvtt_ir
🔘 یادداشت ها و فایل های فلسفی و عرفانی از مباحث اساتید مؤسسه
🔹 #استاد_یزدانپناه
🔹 #استاد_امینی_نژاد
🔹 #استاد_فلاح_شیروانی
🔘مباحثی از #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان
🔸 دوره ای ده ساله با نظارت اساتید فوق الذکر که دوره تمهیدی آن یک ساله و با محوریت کتب #بدایه_الحکمه در حال برگزاری است.
🔸دروس پشتیبان فلسفی (منطق، تاریخ فلسفه، فلسفه ی فلسفه و ...)
🔸اطلاع رسانی #ثبت_نام دوره های جدید سال آینده
🔘 #طلبگی_مطلوب
🔹سبک زندگی طلاب انقلابی
🔹 کلام انقلابی
🔹مکتب امام
🔴🔴برخی مباحث در حال اشتراک گذاری در کانال
🔸#جزوات و #مقالات اساتید مؤسسه
🔺 شاخصه های کلان مکتب فلسفی با تأکید بر مکتب مشاء و اشراق استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/fvtt_ir/26
🔺شاخصه ها و ممیزه های روش عرفانی مرحوم قاضی استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/fvtt_ir/43
🔺 «عرفان و تصوّف در گستره روايات» نویسنده : استاد امینی نژاد
https://eitaa.com/fvtt_ir/88
🔺شرح نهایه الحکمه استاد امینی نژاد
https://eitaa.com/fvtt_ir/19
🔸#یادداشت_هایی از اساتید مؤسسه
🔸 فایل های صوتی و متنی و خلاصه کلاس فقه نظام اقتصادی اسلام #استاد_یوسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/58
🔸خلاصه جلسه #تبیین_راه استاد فلاح (طلبگی مطلوب - طلاب انقلابی - جمع بین دروس حوزه و وظایف اجتماعی - وظایف تمدنی متوجه طلبه عصر انقلاب و ...)
https://eitaa.com/fvtt_ir/102
🔸جلسه اخلاق #استاد_فروغی
https://eitaa.com/fvtt_ir/94
🔸خلاصه کلاس #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم؛ استاد فلاح
https://eitaa.com/fvtt_ir/90
🌾
#درس_اخلاق
#ویژه_برادران
فردا چهارشنبه 10 بهمن 97، جلسه درس اخلاق #استاد_علیزداه از شاگردان آیت الله سعادت پرور همزمان با نماز مغرب در موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می شود، ان شاء الله.
📣از عموم علاقمندان جهت شرکت در این جلسه دعوت به عمل می آید.
✅ جلسات درس اخلاق در زمان مذکور با حضور اساتید اخلاق، هر هفته در محل موسسه برقرار است ان شاء الله.
🍃معاونت تعلیم و تربیت
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃
📌 eitaa.com/fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم #استاد_فلاح ⚪️ #مقاله_اول (#فلسفه_چیست؟) 🔵 #قسمت_اول 1⃣ 🔘 #متن_علامه🔘
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره 4⃣
⚪️ #مقاله_اول
🔷 تفاوت #عقلانیت_فلسفی و #عقلانیت_قرآنی
🔹 جایگاه وحی (عقلانیت قرآنی)
🔶ما یک عقلانیت علمی داریم و یک عقلانیت فلسفی و یک عقلانیت قرآنی؛ کسانی که فلسفه کار می کنند خیلی علاقه مند هستند بگویند چیزهایی که رسیدیم مدلول های قرآن است. چرا؟ چون می بینند که خیلی قدرت تبیین آن بالا است، روح معنوی خاصی در انسان ایجاد می کند، چه عمقی می دهد، چه نطقی باز می کند؛ اما واقع قضیه این است که عقلانیت قرآنی با عقلانیت فلسفی تفاوت دارد، شما بهترین فیلسوف هم باشید، باز عقلانیت قرآنی جامع تر و مرتفع تر از عقلانیت فلسفی است.
تمامی دانش ها می توانند از قرآن الهام بگیرند و الهام ها هم درست است، واقعا از قرآن هم استفاده کردند، یک الهام می گیرد و یک ایده ای در ذهنش شکل می گیرد و اگر تاریخ علم را هم بررسی کنیم موارد متعدد یافت می شود که این الهام ها به نظریه ختم شده است.
🔘باید بین عقلانیت فلسفی و عقلانیت قرآنی یک تفاوت هایی بگذاریم.
🔸 از عقلانیت فلسفی منظور عقلانیت آکادمیک فلسفی و عقلانیت کلاسیک فلسفی است؛ که وقتی شما به آن نگاه می کنید می بینید زبان خاصی برای خودش پدید آورده است، نگاه که می کنید می بینید که این زبان با زبان قرآن متفاوت است؛ متهافت نیست ولی متفاوت است.
🔸 الان من این را پذیرفتم که فلسفه واقعا به فهم دین کمک می کند؛ ولی عقلانیت فلسفی زبان خاص خودش را دارد و قرآن زبان خاص خودش را؛ و زبان بیانگر نوعی خاص از تفکر است. قرآن یک عقلانیت متمایزی را باعث می شود.
1⃣مخاطب فلسفه عقل بشر است و مخاطب قرآن فطرت و دل است.
ذلِكَ اَلْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ ﴿البقرة، 2﴾
2⃣قرآن تقوا می خواهد. می گوید من هدایت می کنم ولی متقی را.
عقل واسطه ای است برای اینکه قرآن در مملکت وجود من حرکت بکند و دستش به دل برسد.
3⃣روش فلسفه برهانی است ولی روش قرآن فطری و ذوقی است، در عین اینکه از عقل به عنوان عاملی برای دریافت مفاهیم و مقدمه ای برای کار خود استفاده می کند.
4⃣تأکید فلسفه بر تفکر است و تأکید قرآن بر طهارت.
لا يَمَسُّهُ إِلاَّ اَلْمُطَهَّرُونَ ﴿الواقعة، 79﴾
5⃣محصول فلسفه بینش و فهم است، ولی محصول قرآن نوعی تحول و تغییر و حرکت درونی است.
لِقَاحُ الْإِيمَانِ تِلَاوَةُ الْقُرْآن (تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 112)
6⃣ کتب فلسفی کتب تعلیم هستند ولی قرآن کتاب تربیت است.
وَ نُنَزِّلُ مِنَ اَلْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ…﴿الإسراء، 82﴾
7⃣کتب فلسفی به ذهن متصل است ولی قرآن ریشه در باطن این عالم دارد.
وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ ﴿الحجر، 21﴾
⚠️ دغدغه قرآنی دغدغه متفاوتی است با دغدغه فیلسوف.
⚠️ هم فلسفه صدرا و هم عرفان ابزارهای می گذارد که بتوانیم تبیین کنیم که عقلانیت قرآن متعالی تر از عقلانیت فلسفی است. شاید بشود از قرآن فلسفه بکشانیم بیرون ولی کتاب فلسفی نیست و حتی دنبال فلسفه هم نیست.
⚠️فلسفه اگر به زبان عرفانی نزدیک بشود به قرآن نزدیک می شود. با اینکه عرفان هم برای خودش اصطلاحات درست کرده ولی زبانش خیلی نزدیک تر است به قرآن تا فلسفه؛ فلسفه ما یک سیر تاریخی داشته است؛
⚠️ فلسفه ما یک مقدار قابل رسیدگی هست، ولی راهی که تا الان طی کرده است بسیار چشم گیر است؛ قبول دارم که یک موقعی با ذوق مشائی شروع کردیم، خود آقایان هم فلسفه مشاء را نقد می کنند و آن را نمی پسندند؛ ولی ایستار فعلی فلسفه الان خیلی با شکوه است.
🔵 مقرر: #عقیل_رضانسب / تهیه پست توسط: #محمد_علی_نظری
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
🔸کرسی نظریه پردازی «کلام انقلابی یا معنویت انقلابی» یازدهم بهمن به همت #خبرگزاری_رسا در قم برگزار میشود.
#استاد_فلاح
#استاد_مظاهری_سیف
🌐 http://www.rasanews.ir/002UrE
🆔 @rasanews_agency
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
🎙 سلسله جلسات
« #اندیشه_های_نظام_ساز_اصول_فقه »
👤 استاد: حجت الاسلام و المسلمین #اسدپور
🕙 زمان: پنج شنبه ها ساعت 10 صبح
🏠مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📝 معرفی کلاس در چند جمله کوتاه
🔹 این جلسات در تلاش است به بازخوانی نظام های معرفتی اندیشمندان اصولی بپردازد و شاخص های هر نظام را به به بحث بگذارد.
🔹 سعی بر این است که بازتاب این نظام ها را در شیوه های اجتهادی و فقاهت مکاتب مختلف فقهی، به تحلیل گذاشته و در این میان راهی برای فقاهت و اجتهاد در عرصه های نوظهور پیدا کند.
✅ فردا پنج شنبه 11 بهمن 97 جلسه دوم.
📌 https://eitaa.com/fvtt_ir
01.mp3
22.45M
🔊سلسله جلسات #اندیشه_های_نظام_ساز_اصول_فقه
🗓پنجشنبه ها
⏱ساعت 10
#استاد_امین_اسدپور
🎧 #جلسه_01
#اندیشکده_ضحی @andishkadeh_zoha
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
⚪️ جلسات #گروه_راهیابی الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت
🔵 جلسه بازخوانی متن #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
🔴 با حضور حجت الاسلام و المسلمین #استاد_فلاح_شیروانی
🔘 زمان: پنج شنبه ها ساعت 8 تا 9 صبح
☑️ مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ فردا جلسه چهارم؛ فایل های صوتی و خلاصه جلسات به زودی بارگذاری می شود.
📌 https://eitaa.com/fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#متن #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی #استاد_یوسفی 🗓 جلسه سوم: ۹۷/۰۹/۲۹ 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی @fvtt_
971012-ج.4-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی.pdf
399.3K
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی
🔘 #استاد_یوسفی
💻 #متن
🗓 جلسه 4⃣: 12 دی ۹۷
🔵 پیاده سازی و تدوین: #سیدمرتضی_شرافت
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
@fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی #جلسه_سوم 🔷استاد یوسفی در این جلسه به معرفی و تبیین سه سطح موضوع شناسی در
#فقه_نظام_اقتصادی_اسلام
#خلاصه #جلسه_چهارم
🚩در فقه نظام اقتصادی اسلام، برای پدیدهها و موضوعات، از منابع فقهی، احکام فقهی استخراج می شود. بنابراین ابتدا باید موضوعات نظام اقتصادی درست شناخته شود.
🔷موضوع شناسی را می توان در سه سطح انجام داد:
🔸سطح اول- مطالعه یک پدیده بدون لحاظ فلسفه ایجاد و تحولات تاریخی، کارکردها و آثار و پیامدهایش. مثلا بررسی احکام پول، بدون لحاظ انواع پولهای ایجاد شده، فلسفه ایجاد پول و...
🔸سطح دوم- با لحاظ فلسفه ایجاد، تحولات تاریخی، کارکردها و آثار و پیامدها و...
🔸سطح سوم- مطالعه ای از جنس سطح دوم اما با لحاظ این که این پدیده را در نظام اقتصادی جامعه اسلامی تحلیل می کنیم
➖احکام فقه در این سه سطح متفاوت است و حتی ممکن است پدیده ای در سطح اول و دوم مورد بررسی قرار گیرد که در سطح سوم اصلا جایگاهی در نظام اقتصادی اسلام ندارد. نظیر نهاد بانک.
🚩ساختار نظام اقتصادی سرمایه داری:
🔹معتقدیم نظام اقتصادی سرمایه داری، شجره خبیثه: شَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اُجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ اَلْأَرْضِ مٰا لَهٰا مِنْ قَرٰارٍ
🔹نظام سرمایه داری بر مبنای یک تفکر فلسفی و کلامی شکل گرفته است و این گونه نبوده که فقط ارائه بعضی مسائل مورد نیاز به یک دستگاه دانشی بوده باشد.
🔹در ساختار نظام اقتصادی لایه اول مبانی است، بعد هدف، بعد اصول و بعد نوع مالکیت
🔹هر نحله فکری ابتدائا باید تکلیف خودش را با خدا روشن کند.
🔸بعد از انقلاب صنعتی و گسترش دانش، به خاطر تعارض یافته های دانشمندان با معارف کلیسا، مخالفت و دشمنی کلیسا با علم شروع شد. و عملا دانشمندان با کنار گذاشتن دین و کلیسا توانستند علم را گسترش دهند.
🔹وقتی خدا کنار برود، وحی کنار می رود. و تنها حس و تجربه باقی می ماند و مهمترین منابع معرفت بی اعتبار می شوند.
🔸اومانیسم از همین جا شکل گرفت. و در علوم انسانی و حوزه اقتصاد به این نتیجه رسیدند که انسان به دنبال حداکثر کردن منافع مادی شخصی خودش است.
🔹سعادت تابع هدف و برخاسته از مبانی اعتقادی انسان است. انسانی سعادتمندتر است که اهدافش بیشتر محقق شده باشد. پس رفتاری عقلایی است که در جهت تحقق هدف حیات انسان باشد.
🔹بنابر همین بدی و خوبی معنا می شود. هر امری که در جهت تحقق آن هدف و سعادت باشد، خوب است. و هر رفتار و کرداری که در جهت خلاف تحقق آن هدف باشد، غیر عقلایی است.
🔹هر مکتب باید تمام موانع را از سر راه سعادت بردارد. وقتی سعادت را حداکثر سازی منافع مادی فردی تعریف کنیم، اجتماع یک امر موهوم اعتباری می شود.
🔸آدام اسمیت با بیان دست نامرئی سعی کرد به تامین منافع جمع هم بپردازد. او با بیانی اخلاقی سعی در تامین رفاه عمومی داشت.
بعد از او ریکاردو و مارشال با مدل های ریاضی، مکانیزم بازار را طوری تبیین کردند که سر جمع منافع فردی، منافع عمومی جامعه را رقم می زند. وقتی مدل های ریاضی را در اقتصاد وارد کردند، چون اخلاق در ریاضیات جایی نداشت، اخلاق به کنار رفت. تا پیش از اینها اقتصاد علمی توصیفی بود.
🔸اما در عمل دیدند که این گزاره که اگر هر کس به دنبال منفعت مادی شخصی خودش باشد، منافع جمع هم تامین خواهد شد، مخالف با تمام وقایع خارجی است. فقر و بیچارگی و محرومیت و رکود و تورم و رکود تورمی در جامعه گسترش پیدا کرد.
🔸راه حل کینز (بزرگترین تئوریسین نظام سرمایه داری) برای خروج از بحران این بود که باید به مردم بفهمانیم: «بد خوب است، خوب بد است.»
یکی از موانع دیگر دستیابی به حداکثر منفعت مادی شخصی، دین است که در این راه محدودیت ایجاد می کند. یکی دیگر دولت است.
▫️در نظام سرمایه داری برای دستیابی به این هدف به سه اصل: رقابت آزاد، مالکیت خصوصی مطلق و آزادی اقتصادی رسیدند. این اصول مقدس هستند چون در جهت دستیابی به هدف می باشند.
🚩انسان شناسی پایه ای ترین مفهوم اقتصادی است که بر ساختارها، اصول، مالکیت، نهادهای اقتصادی اثر می گذارد. و از همین جا تفاوت مکاتب شروع می شود. به همین خاطر است که می گوییم باید از فقه اکبر شروع کنیم.
🕌در تفکر اسلامی، هدف کم کردن فاصله ی شما با کمال مطلق که خدای متعال است، پس تمام موانع را خود مکتب و خود دین اسلام باید بردارد. در حوزه ی اقتصاد اسراف، اتلاف، تبذیر، ربا خواری ... مانع حرکت آزادانه ما به سمت قرب خدای متعال است.
🔘معتقدیم اگر دست نامرئی در اقتصاد وجود داشته باشد، تنها بر اساس ارزش های اخلاقی اسلامی ممکن است.
⚒در تفکرات نظام مارکسیستی نیز ابتدا رابطه شان با خدا را تعریف کردند که اساسا غیر محسوس موجود نیست. بعد بر اساس ماتریالیسم تاریخی، قائل شدند که انسان قبل از ملحق شدن به جامعه، حیوان است. و اصالت را به جامعه دادند.
🔵 تهیه پست: #سیدمرتضی_شرافت
📍موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📌 @fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔊سلسله جلسات #اندیشه_های_نظام_ساز_اصول_فقه 🗓پنجشنبه ها ⏱ساعت 10 #استاد_امین_اسدپور 🎧 #جلسه_01 #ا
02.mp3
22.22M
🔊سلسله جلسات #اندیشه_های_نظام_ساز_اصول_فقه
🗓پنجشنبه ها
⏱ساعت 10
#استاد_امین_اسدپور
🎧 #جلسه_02
#اندیشکده_ضحی @andishkadeh_zoha
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
☑️ #اندیشه_آزاداندیشی
📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی
🔹 یادداشت شماره 1⃣ #معرفی_بحث
https://eitaa.com/fvtt_ir/199
🔹 یادداشت شماره 2⃣ #مقدمه (#نیاز 1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/299
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🌾
☑️ #اندیشه_آزاداندیشی
📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی
🔹 یادداشت شماره 1⃣ #معرفی_بحث
🔘 در سال 81 جمعی از فضلای حوزه نامهای به مقام معظم رهبری حفظهاللهتعالی نوشتند و در آن نوشته « نهادینه کردن آزادیهای فراهم آمده در جمهوری اسلامی و ترویج ادب استفاده از آن» را دارای ضرورت فوری دانسته بودند و معتقد بودند این کار «باید از راه نهادسازی برای گفتگوهای شفاف و مستدل در همه قلمروهای علمی و دینی در دانشگاه و حوزه صورت گیرد، به نحوی که صریحا تحت الحمایۀ نظام باشد و فرهنگ "مناظره و اجتهاد و تولید نظریه" را حمایت و هدایت و بلکه تشویق کند.»
🔘مقام معظم رهبری حفظهاللهتعالی در فاصلۀ زمانی کوتاهی، نامهای پرمضمون و پرحرارت در پاسخ به این نامه و استقبال از این دعوت نوشتند. با دعوت پراصرار رهبری موج امیدبخشی از محافل و نشستهای آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه به جریان افتاد. این تلاشها با تمام ثمرات شیرینی که داشت، به تدریج افول کرد و این بار داغ ناتمام ماندن این خیز مبارک را نیز بر دل حوزۀ نیازمند تحول و تعالی نشاند. اما رهبری مکرر در مکرر این خواسته را تکرار کرد و جستن راههای رونق این کرسیها را مطالبه نمود.
🔘ورود در این واجب بزرگ اجتماعی نیازمند انواع تلاشها است؛ تلاشهای نظری، ترویجی و گفتمانی و تلاشهای آزاداندیشانۀ فردی و گروهی و دامن زدن به برگزاری کرسیهای آزاداندیشی. ما نیز به سهم خود به صورت محدود وارد مباحث نظری ـ ترویجی مربوط به این بحث میشویم.
🔴مباحث پیش رو در محورهایی از قبیل عناوین زیر خواهد بود:
◀️تعریف
◀️نسبتها
◀️ضرورت و ارزش
◀️کارکرد و پیامد
◀️فرهنگ و رویّه
◀️سابقه و وضعیّت
◀️غرض و هدف راهبردی
◀️لوازم دستیابی به آزاداندیشی
◀️چارچوب، سازوکار و روش
◀️آفات و رهزنان آزاداندیشی
◀️سنجۀ آزاداندیشی
◀️جایگاه مناسب
◀️گستره و موضوعات
◀️قالبها و مجالات
◀️مخاطبان و رسالتمندان
◀️ارزیابی تلاشها
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
✅ #کلام_استاد
☑️ #جايگاه_قرآن_كريم
🔘 در فرهنگ دینی از قرآن کریم به عنوان کلام خدا یاد میکنیم. قرآن بهجد کلام خداست. خود خداست که به نحو وحی تکلم میکند. تا گفتیم کلام الله باید این کتاب را از همۀ کتابهای دیگر جدا کرد[و جایگاه معیاری به آن داد]، لذا هر کتاب دیگری هر میزان به این کتاب نزدیکتر میشود ارزشمندتر میشود.
🔘کاملترین انسان هم کلامش با اوست که معنی میشود. کلام رسول الله صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم و امیرالمؤمنین علیهالسلام چون با قرآن همراه بوده پذیرفته میشود ولی بعد ایشان بزرگترین عارفان و فیلسوفان و کارآزمودگان اجتماعی هرچه باشد غیر این است. کلام الله است لذا وصل به علم الهی میشود و در آن علم موج ميزند.
🔘ما توان نداریم از سورۀ توحید هزاران مطلب بفهمیم. از ام الکتاب پیاده شده است. ام الکتاب است که خود را به این صورت کتاب بین الدفتین در آورده است.
🔹وَإِنَّهُ فِي أُمِّ اَلْكِتٰابِ لَدَيْنٰا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ﴿الزخرف، 4﴾
🔘بعدها باید اهل بیت علیهمالسلام و رسول الله را به این متصل کنیم. خود رسول الله غیر از شؤون دیگری که دارد اینجا شأنش فقط نقل است. گفته شده اگر کلمهای را جابجا کنی رگ گردنت را میزنیم.
🔘همان طور که خداوند لم یکن له کفواً احد، این کتاب هم این طور است.
🔘اگر این طور نگاه شد نوع تعاملمان و استفادهمان از این کتاب فرق میکند و مقدار توجهمان باید فرق کند.
📝(برگرفته از جلسه اول دروس شرح تفسير الميزان)
#استاد_یزدانپناه
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
☑️ #بیانات_اخلاقی
#استاد_امینی_نژاد
🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷
#شرح_حدیث
جلسه1⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/207
جلسه2⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/399
جلسه3⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/511
جلسه4⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/583
جلسه5⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/727
جلسه6⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/836
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
بیانات اخلاقی استاد امینی نژاد-ج1-LQ.mp3
4.13M
☑️بیانات اخلاقی
#استاد_امینی_نژاد
🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷
🎧جلسه اول
🗓1397/07/18
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
📝چکیده تقریرات درس #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح_شیروانی
یادداشت شماره 1️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/90
یادداشت شماره 2️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/91
یادداشت شماره 3️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/92
یادداشت شماره 4️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/165
یادداشت شماره 5️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/228
یادداشت شماره 6️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/317
یادداشت شماره 7️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/517
یادداشت شماره 8️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/948
یادداشت شماره 9️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/991
یادداشت شماره 0️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1121
یادداشت شماره 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1140
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⬅️ ادامه دارد ...
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم #استاد_فلاح ☑️ یادداشت شماره 4⃣ ⚪️ #مقاله_اول 🔷 تفاوت #عقلانیت_فلسفی و
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره 5⃣
⚪️ #مقاله_دوم
🔷#فلسفه_سفسطه
🔘معمولا سفسطه و شکاکیت را از هم جدا می کنند. سوفیست کسی است که واقع را انکار می کند اما شکاک کسی است که تردید را از روی واقع برداشته و روی دانش می اندازد. البته این هم نحوه ای از انکار واقعیت است.
کسی که به کلی واقعیت را منکر شود نداریم اما در دوران یونان باستان چنین افرادی بودند. البته هستند کسانی که مرتبه ای از واقعیت را منکر شوند. آن هایی که با واقع درگیر می شوند، خوب که نگاه بکنی کارشان به شکاکیت بر می گردد. در واقع مشکلشان علم است.
علامه با بیان خیلی ساده هم اصل واقعیت را اثبات می کند هم امکان ادراک واقع برهان صدیقین با تقریر علامه بدون هیچ استدلالی و صرفا با یک تنبه ثبوت اصل واقعیت را تبیین می کند. البته درک این تنبه به سادگی ممکن نخواهد بود و نیازمند سیر فلسفی است پس از آن مشخص می شود که انسان دچار یک غفلت بزرگ بوده است.
🔘برای اثبات امکان ادراک نیز علامه از راه فطرت و امور بدیهی استفاده می کند به این نحو که رفتار فطری انسان بر اساس پذیرش واقعیت است حتی کسی که منکر شناخت است نیز ادعایش از زبان فراتر نمی رود و تمام زندگی اش مبتنی بر پذیرش امکان شناخت است
علامه ادعا می کند تمام حرکات و سکنات کسی که منکر امکان شناخت است اثبات امکان شناخت است. درست مانند کسی که منکر امتناع اجتماع نقیضین است، این ادعا صرفا یک لفظ است چرا که اثبات این ادعا خود نقیض اصل مدعاست.
اما درباره شناخت و ادراک نیز چند نظر است
◀️برخی ها می گویند خطا دانش را زیر سوال برده است و اعتبار ندارند.
◀️برخی ارزش ادراکات عقلی را زیر سوال می برند نه مطلق ادراکات
◀️برخی ها می گویند واقعیت با تو برخورد می کند و بسته به اینکه وجود تو چگونه باشد همانگونه نشان می دهد
🔘علامه با همه این ها یک برخورد دارد و همه را با همان زبان فطرت رد می کند لذا به نظر می رسد این بحث به یک بازآرایی و باز تقریر احتیاج دارد. شیوه علامه این است که در یک بحث مختصر معانی بسیاری را مطرح می کند و این مستلزم تعمیق بیشتر در مباحث است. حتی گاهی شهید مطهری هم مباحث را به سمتی برده است که مد نظر علامه نبوده.
🔘یکی از نکته هایی که در مباحث علامه آمده است این است که اگر شکاک با سیر علمی به شک رسیده پس چرا در عمل تمام اعمالش با قطع و یقین است؟ مثلا چرا هیچ گاه در وقت خستگی پیاده روی نمی کند و می خوابد!
یا اگر شک دارد چرا سراپای وجودش را غم گرفته است؟ شکاک اگر قضاوت درونی ندارد، چرا هنگامی که به این باور رسید بی آرام است، در حالی که ناآرام بودن معنا ندارد. شکاک هیچ موقع این تناقض درونی را نمی تواند حل بکند. علتش این است که در علم و دانایی غوطه ور است و انکار می کند. هویت انسان شناختی و ادراکی است. مثل این یک کسی تلقی بکند که با یک دست باید راه رفت! در افتادن با فطرت یعنی این. شکاک باید آسوده خاطرترین آدم باشد، پس چرا خود کشی می کند؟
نمونه دیگر این تناقض پراگماتیسم است، عملگرایی اگر چه مطابق فطرت انسان است اما هیچ سنخیتی با شکاکیت ندارد. شکاکیت عدم علم است و عملگرایی عین یقین! یا حقوق بشر نیز از همین دست است.
🔵 مقرر: #عقیل_رضانسب / تهیه پست: #محمدعلی_نظری
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
جلسه1️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/237
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/238
جلسه2️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/386
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/387
جلسه3️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/495
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/496
جلسه4️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/552
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/553
جلسه5️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/640
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/642
جلسه6️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1106
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1107
⬅️ ادامه دارد ...
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
971013-ج1-جلسه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت-LQ.mp3
20.64M
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
#صوت
🎧جلسه اول
🗓1397/10/13
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
1الگو 13-10-97.pdf
126.2K
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
#متن
📝جلسه اول
🗓1397/10/13
🔵 پیاده سازی و تدوین: #امیرحسین_سعیدی_صابر
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
جلسه1⃣
1397/10/13🗓
💠#خلاصه بیانات #استاد_فلاح_شیروانی در باب نقش و جایگاه تمدنی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
🔴بخش اول
🔹الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت حقیقتی شبیه به افسانه ها
الگو از نظر من در جهان امروز یک افسانه است. بدین معنا که جهان امروز واقعا بر اساس فکر و نرم افزار مادی دارد معماری می شود و اصلا کسی جرئت ندارد حرف خدا را بزند، البته فعلاً این مسأله ممکن است که من و شما با همدیگر یک گروه سه نفره بزنیم و حرف از خدا بزنیم، اما در ساحت های جدی معماری اجتماعی ممکن نیست بتوانیم به راحتی حرف از خدا بزنیم. ممکن نیست و کسی جرأت آن را ندارد و حالا که کسی این جرأت را کرده است، این شبیه افسانه است. اگر این را ندانیم #العالم_بزمانه نیستیم. فکر مادیگرا یک تسلطی دارد که اصلا اجازه نمیدهد، یک طوری برخورد می کنند که خودت را میبازی، اگر جدّی بگویی خدا، با تحقیر و تمسخر فضای آکادمیک مرسوم مواجه میشوی. در ایران هم تازه دارند این آهنگ را ساز میکنند.
🔹الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کانون درگیری ما با علوم انسانی غربی ذاتا مسوم
همین که یک همچین سندی در کشوری در یک نقطۀ حاکمیّتی در سطح کلان ملی دارد نوشته می شود به معنای دقیق کلمه محصول خون شهداست. به معنای دقیق کلمه مداد العلما افضل من دماء الشهداست. الگو صحنۀ اصلی جنگ با علوم انسانی است، اینجا خون ریخته و هیچ بعید نیست اینجا خون بریزند. قانون اساسی از دستشان در رفت. این را معلوم نیست بگذارند به ثمر برسد یا ثمربخش باشد. بدانید از چی باید حراست کرد. دقیقا صحنۀ جنگ است.
اولین بروزات بچههای علوم انسانی این بود: این انشا چیست که نوشتید؟!!! سخن شان بدین مضمون بود که باید اینها(دست اندرکاران الگو) را بگیرند و زندانیشان بکنند!!! واقعا با این مواجه میشوید. نمیدانید درد این آدم چیست. صحنه جنگ با علوم انسانی است ولو آن فرد درگیر، نمازخوان باشد، لکن به عنوان هویت علمیاش در جنگ با خداست. این که در آخرالزمان حفظ دین کار دشواری است یعنی همین. میتوانی نماز و قرآن و ادعیه بخوانی ولی حقیقت دین و شریعت از زندگی تو و دیگران رخت برمیبندد.
🔹الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ثمره وادی ایمن ایران اسلامی
ما هیچ کس را در دنیا نداریم که بتواند مثل این سند را بنویسد. لذا میگوییم افسانه است. ما در یک جای امن هستیم و این امنیّت را متوجه نمی شویم. در یک جایی هستیم که می توانیم حرف از خدا بزنیم. واقعا انسان این سند را می خواند اشک در چشمانش جمع می شود.
این سند صحنۀ جنگ آرمان، جنگ ارزش و جنگ شریعت است.
🔵 تهیه پست: #سید_مصطفی_مدرس_مصلی
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
💠#خلاصه بیانات #استاد_فلاح_شیروانی در باب نقش و جایگاه تمدنی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
جلسه1⃣
1397/10/13🗓
🔴بخش دوم
🔹الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تبلور مهندسی و پیشوایی دین برای حیات دنیایی بشریت
فراموش نکنیم این بیانات رهبری را :
🔸«#جوهر_اصلى در #مكتب_امام بزرگوار ما، #رابطه_دين_و_دنياست؛ يعنى همان چيزى كه از آن به مسألهى دين و سياست و دين و زندگى هم تعبير مىكنند. امام در بيان ارتباط دين و دنيا، نظر اسلام و سخن اسلام را به عنوان مبنا و روح و اساس كار خود قرار داده بود.
دنيا چيست؟ در اين نگاه و با اين تعبير، دنيا عبارت است از انسان و جهان. زندگى انسانها، تلاش انسانها، خرد و دانايى انسانها، حقوق انسانها، وظايف و تكاليف انسانها، صحنۀ سياست انسانها، اقتصاد جوامع انسانى، صحنهى تربيت، صحنهى عدالت؛ اينها همه ميدانهاى زندگى است.
اسلام، دنيا را وسيلهاى در دست انسان براى رسيدن به كمال مىداند. از نظر اسلام، دنيا مزرعهى آخرت است.
به اين معنا، دنيا ميدان اساسىِ وظيفه و مسئوليت و رسالت دين است. دين آمده است تا در اين صحنهى عظيم و در اين عرصهى متنوع، به مجموعهى تلاش انسان شكل و جهت بدهد و آن را هدايت كند.
لذا دين و دنيا در منطق امام بزرگوار ما مكمل و آميخته و درهمتنيدهى با يكديگر است و قابل تفكيك نيست. اين، درست همان نقطهيى است كه از آغاز حركت امام تا امروز، بيشترين مقاومت و خصومت و عناد را از سوى دنياداران و مستكبران برانگيخته است؛ كسانى كه زندگى و حكومت و تلاش و ثروت آنها مبتنى بر حذف دين و اخلاق و معنويت از جامعه است.
راهى كه ملت ايران در پيش دارد، راه آباد كردن دنياست. علم را، دانايى را، اقتصاد را، سياست را، زندگى فردى را، روابط اجتماعى را، برنامههاى كلان جامعه را ـ كه اجزاء گوناگون دنياست ـ بايد آباد كرد، پيش برد، رونق داد و آنها را به شكوفايى رساند؛ و همهى اينها در سايهى دين تحقق پيدا خواهد كرد. امام اين را به ما آموخت؛ و همين عاملِ دشمنىِ آشتىناپذير و خصومت كورِ ابرقدرتها با نظام جمهورى اسلامى بود، و امروز هم هست. امروز هم يكى از آماجهاى تهاجم دشمنان ما در سطح تبليغات جهانى، همين يگانگى دين و دنياست؛ مىگويند چرا دين را #پيشوا و #مهندس دنيا مىدانيد.» (آیتالله خامنهای، بیانات در مراسم شانزدهمین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/84)
🔹الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نقطه بروز عقلانیت انقلابی و رویکرد نوین انقلاب اسلامی
الگو نقطه بروز رویکرد نوین انقلاب است. اگر چنین رویکردی دارید بایستی در الگو متبلور شود. اگر ندارید که جمع کنید بروید مثل همان غربیها باشید. اگر رویکرد نوین و حرف دارید الگو جایش است.
🔹الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ثمره #نظام_ولایی (نظام امت - امامت)
الگو ثمره نظام ولایی است. آدم گاهی احساس می کند لشگر پیروان علوم مادی انسانی همه جا را فتح کردهاند، هر جایی را به صورتی. فقط همین یک جا مانده، این منفذ است، تنها راه نفوذ به نرم افزار این کشور است و اطمینان داشته باشید کسانی هستند که میخواهند این منفذ را ببندند. منتظر باشید ببینید اگر الگو جدی شد چه بلایی سر آن میآورند. آنها هوشیار و کاملاً جدی هستند.
در تمام زمینهها وا دادیم، تنها یک جا مانده و همین یک دانه است، و این هم #ثمره_نظام_ولایی است، با فشارهای مستقیم حضرت آقا دارد می آید وسط، با سر و صدا و تشکیل مرکز و از این دست کارهای ایشان.
الگو، بعد از قانون اساسی و در سطح قانون اساسی جزو کارهای ویژه ماست.
این الگو ثمره نظام ولایی است. یک کار فاخر این طوری و به واسطه و پشت گرمی آقا دارد صورت می گیرد و جایگاه محکمی دارد و باید جایگاهش را محکم کنیم. این که شروع کنیم مسخره کردن مرکز و از این دست کارها نتایج خوبی ندارد. متوجه صف آرایی که نباشید اشتباه می کنید. نمی فهمی و آن میدانی که آقا برایت درست کرده را خراب میکنی. گاهی به نظر میرسد ما اصلا نمی دانیم کی قهر کنیم، سر چی قهر کنیم؟
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک سوال خوب است. عصارۀ دانایی حوزه را به خاطر این سؤال می شود کشید. هر چقدر می فهمیم باید وسط بیاوریم. الگو کارش این است که تمام حکمت حوزه را بمکد ، آنجا ثبت کند و بشود فردا. این فردای ماست. اگر فرداها بیشتر از این فهمیدیم پنجاه سال دیگر ویرایش می کنیم.
🔵 تهیه پست: #سید_مصطفی_مدرس_مصلی
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
💠#خلاصه بیانات #استاد_فلاح_شیروانی در باب نقش و جایگاه تمدنی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
جلسه1⃣
1397/10/13🗓
🔴بخش سوم
🔹نقش و وظیفه حوزه نسبت به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
حوزه نسبت به الگو دو کار سرنوشتساز می تواند انجام بدهد:
اول اینکه در تدوین الگو بیشترین مشارکت را داشته باشد.
و دوم اینکه در تبدیل الگو به گفتمان سنگ تمام بگذارد. چون سنگی نخواهد بود که جلوی الگو نیندازند.
کاری که ما باید بکنیم این است که یک لشکر آگاه تمدن خواه اسلامی راه بیندازیم. همین حدی که الان نوشته شده می تواند این کار را بکند و بناست ما به این حد قانع نشویم. نکند یک فهمی باشد و در الگو نیامده باشد!!
🔹نقش و وظیفه جمع های طلبگی نسبت به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
اول، آشنایی کامل، سند را به طور کامل خوانده و مسلط شویم، مستنداتش را بخوانیم، تاریخچه اش را بخوانیم، افراد اصلی دست اندرکار را آشنا بشویم، آشنایی کامل با الگو اولین گام است.
کار دوم ما قطعا معرفی است. الگو را معرفی کنیم. اگر خودمان مسلط بشویم، می تراود، این کار را برایت می کند، هر چه که بکنی ربطش را با الگو می فهمی، تا کارهای بسیار سازمان یافته برای معرفی الگو را میتوان دومین گام برای الگو دانست.
کار دیگر مشارکت علمی برای همین ویرایشی که حضرت آقا مطالبه دارند. و به طور کل اتفاقی که باید بیفتد فهمیدن نحوۀ ادارۀ کشور است. یعنی الگو بهانه بشود بیاییم در تراز بحث های این طور که مثلا این پول ها از کجا می آید، بودجهریزی در کشور چگونه است. گره های راهبردی نظام چیست و مواردی از این دست... .
🔹راهکارهای دشمنان الگو برای مقابله با آن
1. یکی از کارهایی که احتمال میرود که بکنند این است که بگویند حالا بنویسید می گذاریم در کوزه آبش را میخوریم. ضمانت اجرایی ندارد، کمی ضمانت اجرایی دارد که آن را هم آب می بندیم زیرش. اگر بشود مورد بی اعتنایی قرار بگیرد خیلی خوب است. خیلی از اسناد را کنار گذاشتند و اجرا نمی کنند، در باره الگو هیچ دولتی حق ندارد یک همچین غلطی بکند. کی می تواند این را تضمین بکند؟ به خود دولت هابسپاریم؟ اصلاً، حوزه باید وظیفه ی خودش را اینجا بداند، حوزه باید بگوید که اگر من هیچ کار درخور و اساسی برای این انقلاب خونین نکردم، این یک دونه کار را انجام می دهم، من نمی گذارم الگو زمین بماند.
2. اگر بتوانند دخالت کنند یک چیز دیگر بشود این الگو. ما باید با چشم های خودمان ببینیم که دارد سالم پیش می رود. اینکه بگوییم نه آقا حواسش هست را نگویید، همه چیز را گردن آقا نیندازید.
3. یکی دیگر از حمله ها مسخره کردن الگوست. سندنویسی را مسخره کنند. بگویند مدل درست اداره جامعه این گونه نیست.
4. یا بگویند اسناد بین المللی هست بروید مشارکت کنید شما هم یک عقل هستید در این دنیا، یک عقلانیت عمومی هست و اسناد بین المللی هست دیگر، چه مرگتان است؟! این چهارمین هجمه است.
5. قرار دادن الگو در مقابل قانون اساسی. بگویند سند، دیگر چیست؟ قانون اساسی داریم دیگر.
6. در هر شرایطی روایی سند را ببرند زیر سوال: مثلا می گویند اصلا این سند علمی نیست. یا اسلامی بودنش را خدشه کنند، که اصلاً اسلامی نیست و فلسفی است. جمعی از بزرگان حوزه را برانگیزانند که اصالت اسلامی الگو را زیر سوال ببرند
7. از لحاظ حقوقی نمی گذارند جایگاه پیدا کند. اصلا یعنی چی که از الآن یک تصمیم پنجاه ساله بگیرید؟ مگر شما حق داری؟ کلا ده بیست سال حق داری؟ اگر واقعا دموکراسی است باید بعد از بیست سال دوباره سند نوشته شود. نسل عوض می شود.
🔵 تهیه پست: #سید_مصطفی_مدرس_مصلی
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir