eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
976 عکس
55 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
⬛️ پیام حجت الاسلام و المسلمین مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی به مناسبت جناب ❇️«وَ بَشِّرِ اَلصّٰابِرِينَ اَلَّذِينَ إِذٰا أَصٰابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قٰالُوا إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ» ﴿البقرة، 155 و 156﴾ رخنه می‌جویی خلاص خویشتن رخنه‌ای جز مرگ ازین زندان که یافت خبر حزن انگیز رحلت مکرم استاد و سرور عزیزمان همه ما را شریک غم ایشان نمود. ریشۀ مبارک درخت تناوری که حوزه از وجود با برکتش بهره های فراوان می برد عمیقاً محترم است و رحلتش اسف انگیز است. ما خدمت استاد عزیز عرض داریم و برای آن وجود نازنین راحتی قبر و برزخ و قیامت و مقامهای متعالی و حشر با حضرات معصومین علیهم السلام مسألت می نماییم. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ◾️@faslefarhang —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 «به جامعۀ محترم روحانیت خصوصاً مراجع معظم، وصیت می‌کنم که خود‏‎ ‎‏را از مسائل جامعه خصوصاً مثل و وکلای مجلس، کنار‏‎ ‎‏نکشند و بی‌تفاوت نباشند.» (بخشی از وصیت حضرت ‌امام، ج۲۱، ص۴۲۰) 📣 با موضوع: «رسالت طلبه و حوزۀ انقلابی در انتخابات» ✔️ مطالبۀ امام و رهبری از طلاب و حوزۀ انقلابی نسبت به انتخابات و چگونگی تحقق این رسالت ✔️شيوۀ ورود طلاب به فعالیت‌های انتخاباتی ✔️بایسته‌ها و آسیب‌های تبلیغ در انتخابات و... 👤 با حضور: حجت الاسلام والمسلمین استاد فلاح شیروانی (زید عزه) ⏰ پنجشنبه (۱۶ اردیبهشت)؛ ساعت ۲۱:۳۰ 🔗 لینک ورود به جلسه: https://vclass.shahidain.ir/b/6kk-4vk-mlv-by9 👉 @basij_shahidain —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
◼️به مناسبت رحلت جناب استاد (حفظه الله) مراسم یادبود و فاتحه خوانی مرحوم سید جواد یزدانپناه (رحمة الله علیه) در مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار گردید. در این مراسم ابتدا سوره مبارکه الرحمن به روح مرحوم هدیه گردید و سپس جناب حجت الاسلام و المسلمین استاد فلاح بیاناتی ارائه فرمودند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم بیانات جناب در مراسم یادبود و فاتحه خوانی مرحوم سید جواد یزدانپناه (رحمة الله علیه) جناب استاد (حفظه الله) که روز جمعه 17 اردیبهشت ماه در مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار شده است. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3150 6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3162 7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3174 8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3182 9️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3197 0️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3205 1️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3214 2️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3223 3️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3233 4️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3245 5️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3262 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 5️⃣3️⃣ 🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (14) 6️⃣ انوار مدبّره (یا نفوس ناطقه) 🔘 علت هستی شناختی نفس و بدن 🔺 ربّ النوع هایی که ضعیف اند در تدبیر تکمیلی نوع مادی خویش نیازی به واسطه ندارند، اما ربّ النوع های قوی ای مانند ربّ النوع انسان «روان بخش»، برای تدبیر تکمیلی مزاج اتمّ انسانی به وساطت نفس ناطقه نیازمند است. از این رو، چنان که بدن انسان معلول ربّ النوع آن است، واسطۀ تدبیری آن، یعنی نفس ناطقه، نیز معلول همان ربّ النوع است، به گونه ای که ربّ النوع به جهت فقرِ خویش علت بدن و به جهت قوّتِ خود، علت نفس ناطقه است. 🔘 روحانیة الحدوث بودن نفس 🔺 در ارتباط با قدم و حدوث نفس، دو دیدگاه پیشین از شیخ اشراق وجود داشته است. قول منسوب به افلاطون آن بود که وی معتقد به قِدَم نفس بود، اما مشاییان به پیروی از ارسطو نفس را مقارن حدوث بدن در عالم ماده و حادث در عالم عقل می دانستند. سهروردی در این بحث جانب مشاییان را گرفته. 🔺 شیخ اشراق، در این مسئله با افلاطون همراهی نکرده است و نفس را در عالم روحانی و عقل حادث می داند یعنی معتقد به روحانیة الحدوث بودن آن است. 🔘 رابطه نفس با قوای حیوانی و نباتی منطبع در بدن 🔺 سهروردی تبیین و تحلیل زیبایی از رابطه نفس با قوای منطبع در بدن دارد. وی معتقد است مجموعه قوائی که در بدن منطبع اند، همچون قوه غضبیه، قوه شهویه و قوای نباتی غاذیه ومولّده و مُنمیه، همگی جلوه هایی از اعتبارات و شئون و صفات موجود در نفس ناطقه اند و به تعبیر خود وی، همه این قوا فروع نفس اسفهبدی در بدن هستند. 🔺 نور اسفهبدی مانند انوار دیگر نسبت به دیگر نورها محبت دارد؛ چنان که نسبت به مادون قهر دارد. پرتو این محبت و قهرِ نور نفس، در بدن به شکل دو قوه شهویه و غضبیه جلوه گر می شود. قوۀ غاذیه که همۀ غذاهای گوناگون را شبیه جوهر مُغتذی می کند، تا جوهر مغتذی آن را جزء خود سازد، رقیقۀ آن خاصیتی است که در نفس ناطقه وجود دارد که همۀ صورت های جزئی مادی مشاهده شده را کلی کرده و به صورت نوری درآورد تا برای جوهر نوری خود شایستگی پیدا کند و غذای روحش شود. 🔺 قوه مولده در بدن، جلوه گر ویژگی مبدأ بودن و علت بودن نور برای ایجاد نور دیگر است. ویژگی ازدیاد نور مجرد از سوی اشراقات و سوانح نوریه به صورت قوۀ نامیه در بدن ظهور می کند. 🔺 از نظر سهروردی رابطه نفس با قوایش، رابطۀ حضوری است؛ بدین صورت که نفس با پرتو افکنی خود به این قوا و صورت های موجود در آنها، به همه آنها علم حضوری اشراقی دارد و در واقع مدرک حقیقی همۀ قوا و صورت ها و معانی ادراک شده در قوای ادراکی، خودِ نفس ناطقه است که در عین خودپیدایی، خاصیت اظهار و آشکارسازی دیگران را نیز دارد و به همین دلیل، حاکم در همۀ قوا، نفس ناطقه است. 🔺 با این بیان، با تصویر جدیدی از نفس روبه رو هستیم که با علم النفس مشایی و رابطۀ نفس با قوا در آن نظام، فاصله دارد. 🔘 ابطال حافظه و خیال در نگاه سهروردی 🔺 حکمای مشاء بر این باور بودند که همه معانی جزئی درک شده با وهم، در خزانه ای با نام حافظه نگهداری می شوند؛ چنان که همه صورت های جزئی در خزانۀ خیال جمع آوری و حفاظت می شوند. با این حال، مشاییان بر این عقیده بودند که انسان، درون خود خزانه ای برای انباشت و نگاهداری معانی کلیِ عقلی ندارد، بلکه عالم عقل، خزانه معقولات است. 🔺 سهروردی افزون بر پذیرش سخن مشاییان در قسمت معانی کلیه، با مطرح کردن استدلال های مشابهی، به نفی قوه حافظه و خیال می پردازد و معتقد است همۀ این دست از معانی و صورت ها در اتصال نفس با نفوس فلکی دریافت می شوند؛ چنان که همه معقولات در اتصال با عقل فعال درک می شوند. 🔺 ریشه اصلی اختلاف سهروردی با مشاییان در قبول حافظه و خیال و ردّ آنها، به این نکته باز می گردد که مشاییان صورت های خیالی و معانی وهمی را مادی می دانستند. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 116_119 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3176 4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3184 5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3191 6️⃣2️⃣ملاک‌های فصلیت فصل https://eitaa.com/fvtt_ir/3199 7️⃣2️⃣جوهر و عرض https://eitaa.com/fvtt_ir/3207 8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم https://eitaa.com/fvtt_ir/3216 9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی https://eitaa.com/fvtt_ir/3227 0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن https://eitaa.com/fvtt_ir/3237 1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت https://eitaa.com/fvtt_ir/3248 2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی https://eitaa.com/fvtt_ir/3264 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 2️⃣3️⃣ 🌐 عرض و مقولات عرضی 🔺 عرض آن ماهیتی است که وجودش در موضوع است. مقولات عرضی نُه قسم اند: کمّ، کیف، اضافه، أین، متی، وضع، ملک، فعل و انفعال. 🔺 عرض بر دو قسم است: یا ماهیتی است که تصور آن بر تصور امری خارج از آن متوقف است یا ماهیتی است که تصورش بر تصور امری خارج از آن متوقف نیست که خود بر دو قسم است: یا ماهیتی است که به سبب آن، معروض آن ماهیت متصف به کمّی و بیشی و مقدار و قسمت می شود یا چنین نیست. قسم نخست کمیت و قسم دوم کیفیت نامیده می شود. 🔘 کمیت 🔺 آنچه بی واسطه، مساوات و عدم مساوات و تجزیه و انقسام را می پذیرد و به واسطه آن جوهر معروض نیز به این اوصاف متصف می شود. کمیت به دو قسم کمّ متصل و کمّ منفصل تقسیم می شود. 🔘 کمّ متصل 🔺 آن است که میان اجزای بالقوه آن می توان حد مشترکی در نظر گرفت که آن جزاء در آن حد به هم می رسند و در آن حد اتحاد دارند؛ مانند خط و سطح. 🔘 کمّ منفصل 🔺 آن است که برای اجزای آن چنین حد مشترکی قابل تصور نیست؛ مانند عدد. کمّ متصل یا قار و دارای وضع است؛ مانند خط و یا بدون وضع و غیرقار است؛ مانند زمان. 🔘 کیفیت 🔺 آن ماهیت عرضی است که به نحو قار در جسم وجود دارد و تصور آن بر امر دیگری متوقف نیست و فرض وجود آن، نه موجب نسبت جسم با امری خارج از جسم است، نه موجب نسبتی میان اجزای آن، و نه مستلزم انقسام و تجزی است. 🔘 اقسام کیف 🔺 کیفیت گاه مختص به کمیت است؛ یعنی حالتی است که عارض بر کمیت می شود از آن حیث که کمیت است؛ مانند فرد بودن برای عدد. 🔺 قسم دیگر کیفیت، کیفیت غیرمختص به کمیت است که به محسوس و نامحسوس تقسیم می شود. کیفیت محسوس، یا کیفیت انفعالیه است یا انفعال محض. کیفیت انفعالیه آن کیفیت محسوسی است که راسخ و ثابت است؛ مانند زردی طلا اما انفعال آن کیفیتی است که به سرعت زوال و استبدال می یابد مانند سرخی صورت کسی که خجالت کشیده است. 🔺 کیفیات نامحسوس به دو قسم استعدادی و غیر استعدادی تقسیم می شود. کیفیات نامحسوس استعدادی، استعداد برای کمالات دیگرند. کیفیات استعدادی، یا استعداد برای مقاومت و منفعل نشدن اند که قوه طبیعیه نامیده می شوند؛ مانند سختی و یا استعداد برای سرعت اذعان و انفعال اند که لاقوه طبیعیه نامیده می شوند؛ مانند نرمی. 🔺 اما کیف نامحسوس غیراستعدادی کمالاتی اند که استعداد کمالات دیگر نیستند و به دو قسم ملکه و حال تقسیم می شوند. ملکه آن کیفیتی است که ثابت است؛ مانند سلامت و علم. حال کیفیتی است که سریع زائل می شود؛ مانند غضبی که از شخص حلیم سر می زند. 🔺کمّ و کیف از ماهیات عرضی است که تصور آنها بر تصور امری خارج از ذات آنها متوقف نیست. قسم دیگر ماهیات عرضی، آن ماهیاتی است که تصور آنها بر تصور امری خارج از ذات متوقف است. این دسته از اعراض، نسبی اند. اعراض نسبی عبارت اند از: اضافه، وضع، این، متی، ملک، فعل و انفعال. 🔘 اضافه 🔺 معنایی است که وجودش بالقیاس به چیز دیگر است و موجودی غیر از این مقایسه ندارد و با صرف همین نسبت است که فهمیده می شود امر دیگری در مقابل آن وجود دارد؛ مانند پدری در مقایسه با پسری. 🔘 وضع 🔺 نسبتی که اجزای یک جسم به همدیگر دارند؛ مانند موازات یا انحرافی که میان اجزای یک جسم وجود دارد؛ مثل ایستادن و نشستن. 🔘 این 🔺 عبارت است از در مکان بودن؛ مانند بودن زید در بازار. 🔘 متی 🔺 عبارت است از در زمان بودن؛ مانند بارش باران در دیروز. 🔘 ملک 🔺 عبارت است از قرار داشتن یک جوهر در جوهر دیگر، به گونه ای که آن دیگری بر اولی احاطه داشته باشد به گونه ای که محیط با انتقال محاط منتقل شود؛ مانند لباس پوشیدن. 🔘 فعل 🔺 عبارت است از نسبتی که یک جوهر با چیزی دارد که از آن جوهر ناشی می شود و تدریجیُّ الوجود است؛ مانند گرم کردن آتش برای آب. 🔘 انفعال 🔺 نسبتی که یک جوهر با چیزی دارد که در آن جوهر به تدریج تحقق می یابد؛ مانند گرم شدن آب یا بریده شدن انگشت دست. 🔘 مقولات در علوم 🔺 جوهر جسمانی همراه با عوارضی مانند کیف، کمّ، این، وضع، فعل و انفعال، موضوع دانش طبیعی را تشکیل می دهند. بخشی از کیفیات، یعنی کیفیات نفسانی (ملکه و حال) در علم اخلاق بررسی می شوند. کمّ منفصل در علم حساب و فروعات آن مانند موسیقی و علم زیجات بررسی می شود. کمّ متصل در هندسه و شعب آن، یعنی تنجیم، مساحت، اثقال و حیل بررسی می شود. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 159_161 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac