eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
976 عکس
55 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 💢بخش 3️⃣3️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (18) 🌐 دورۀ پنجم: دورۀ احیا و بازیابی 🔺 پس از افت عرفان اسلامی در قرن دهم و یازدهم، بسیار جالب است که عرفان اسلامی این بار در ایران، با همان گرایش معرفتی محیی الدینی، ولی با چند ویژگی افزوده، سر بر می آورد. 🔘 ویژگی های مهم این دوره 🔘 الف) نزدیکی هرچه بیشتر عرفان و حکمت 🔺 از جمله ویژگی های این دوره آن است که عرفان از زبان فلسفه رُخ می نماید لذا عرفای این دوره فلاسفه و حکمای همین دوره هستند و از همین جهت هم می توان آنها را در رجال عرفانی آورد و هم رجال فلسفی. 🔘 ب)هضم عرفان در تشیع 🔺 از ویژگی های فوق العاده مهم در این دوره، هضم شدن عرفان در شیعه است. 🔺 نزدیکی عرفان و تشیع، نزدیکی ای از دو طرف بوده است؛ زیرا از یک طرف محور های اساسی عرفان اسلامی همچون انسان کامل، گرایش شیعی را اقتضا می نموده است و از طرف دیگر، آموزه های معرفتی و عملی اهل بیت معصومین (ع) چنین تقاربی را ایجاب می کرده است. در همین راستا توجه به مسئلۀ عرفانی «ولایت» دارای اهمیت است. 🔺 بحث گستردۀ ولایت و دیگر مؤلفه های اساسی عرفان اسلامی موجب شد که درنهایت، عرفان اسلامی در دامن شیعه جای گیرد و بزرگ ترین اندیشمندان معرفت گرا در شیعه، عرفان را پذیرفته و در خود هضم نمایند. 🔘 ج) ضعف سلسله های عرفانی 🔺 از ویژگی های قابل توجه این دروه، سیر رو به ضعف سلسله های عرفانی است که عوامل متعددی داشته است؛ از جمله: ظهور بدعت ها، رسوم و آداب فقط ظاهری و صنفی در سلسله ها که با روح عرفان اسلامی سازگاری نداشته اشت. همین امر موجب گشت تا بزرگان عرفانی در این دوره به طور رسمی در هیچ یک از سلسله های متعارف صوفیه داخل نشوند. 🔺 از پدیده های این مرحله که می تواند در امتداد همین ویژگی سوم طرح شود، جدا شدن صریح لفظ صوفی از عارف و تصوف از عرفان است، به صورتی که واژه های صوفی و تصوف چهرۀ منفی یافت. درهمین مسیر، از مسائلی که به ضعف سلسله ها کمک کرد، کم توجهی آنها، بلکه انحرافات آشکار ایشان نسبت به آداب شرعی و شریعت بود. 🔺 از ویژگی های دیگر دورۀ پنجم عرفان اسلامی را، انطباق کامل و تمام عیار عرفان با شریعت بتوان برشمرد؛ چرا که بیشتر بزرگان و مشاهیر این دوره، خود از فقهای طراز اول به شمار می رفته اند. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 202_205 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3124 9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/3141 0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3158 1️⃣2️⃣درهم تنیدگی شهود و عقل https://eitaa.com/fvtt_ir/3171 2️⃣2️⃣انواع کنش‌های عقل نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/3180 3️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3188 4️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3195 5️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3203 6️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3211 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش6️⃣2️⃣ 🌐 کنش های عقلی تحقق بخش علم یقینی 🔘 5. عقل توصیفی 🔺 کنش عقلی توصیف در فضای تصدیق مطرح است. عقل تحلیلی مفاهیمی حصولی فراهم می آورد، عقل توصیفی بین مفاهیم انتزاع شده توسط عقل تحلیلی، ارتباط برقرار می کند و در حین این ارتباط، مقارنه ای نیز با خارج انجام می دهد تا ببیند که آیا آنچه فراهم آورده، با واقعیت سازگار است یا خیر. 🔺عقل توصیفی تصدیق بالفعل فراهم می آورد. این کار از آن رو صحیح و مجاز است که عقل توصیفی اتحاد و گره خوردگی را در دل همان موطنی که در آن به فعالیت گزارشگری پرداخته است، با مدد عقل شهودی می یابد. 🔺 کار عقل توصیفی مبتنی بر فهم (شهودی یا عقلی) و مسبوق بر آن است. 🔺 عقل توصیفی در فضای علم حصولی، برای گزارش از آنچه در فهم می گذرد، آن مفاهیم را به هم می پیوندد و تصدیق بالفعل پدید می آورد. عقل توصیفی آینۀ خارج است، البته همراه با اذعان و حکم دربارۀ خارج. اگر ارتباط شهودی با خارج قطع شود، این اذعان و حکم همچنان موجود خواهد بود. 🔘 حصول نسبت حکمیه، کنش کدام عقل است 🔺 می دانیم که حکم و اذعان پس از تصور نسبت حکمیه صورت می گیرد. می توان گقت نسبت حکمیه را، که هویت تصوری دارد، عقل تحلیلی به دست می آورد، و نیز می توان گفت خود عقل توصیفی آن را به دست می آورد، و بعد بدان اذعان می کند. تحلیل دوم ترجیح دارد: همان واقعی که عقل آن را دیده، و عقل توصیفی را تحریک می کند تا بدان اذعان کند، باعث می شود عقل توصیفی نسبت حکمیه را بسازد. 🔺 نسبت حکمیه جزو کارهای عقل توصیفی است. عقل توصیفی ابتدا این نسبت را تصور می کند و بعد به‌وزان خارج، بدان اذعان می کند. 🔘اذعان به سلب 🔺 آیا در قضیۀ سالبه، اذعان وجود دارد یا خیر؟ شیخ اشراق معتقد است اذعان سلبی وجود دارد و ملاصدرا بر آن است که سلبِ اذعان است. به نظر می رسد حق با شیخ اشراق است. 🔺 اذعان سلبی یکی از اموری است که در شهود بدین شکل یافت نمی شود، و برای حاصل آمدن آن، مقایسۀ عقلی لازم است.عقل توصیفی این مقایسه را انجام می دهد و سپس به سلب و نفی حکم می کند. می توان گفت در شهود، فهم وجود دارد و به صورت شهودی، نبودن نسبت فهم می شود. بنابراین می توان گفت: «دیدم که نیست». 🔺 آیت الله جوادی آملی معتقدند که چنین نیست و نیستی متعلق دیدن قرار نمی گیرد. «دیدم که نیست» نادرست است و باید گقت : « ندیدم که هست». اما به نظر می رسد که عدم مضاف (نه عدم مطلق) می تواند متعلق شهود قرار گیرد فهم شهودی از آن به دست آید. از باب نمونه، تصور کنید شخصی نزد شما نشسته است و ناگهان ناپدید شود. در این حال می بینید که او نیست. البته پذیرش این نکته دشوار می نماید. ملاصدرا معتقد است عدم مضاف حظی از وجود دارد. حظ وجودی، در حد خود، متعلق شهود و فهم شهودی قرار می گیرد. 🔺 در قضیۀ سالبه اذعان وجود دارد، و مفاد چنین قضیه ای، سلب اذعان نیست. وقتی من می بینم کاغذی سفید است، اذعان می کنم که این کاغذ سیاه نیست، نه اینکه اصلاً اذعانی ندارم. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 164_167 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 موسسه ی فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) برگزار میکند: 💠 برنامه ی ویژ ی ماه مبارک رمضان 💠 🔆درس گفتار نفس اشارات (نمط سوم) 🔸 ارائه دهنده: استاد اسدالله زاده 📌از اول ماه مبارک رمضان (هر روز) 🕛 زمان: ساعت ۱۲ الی ۱۳ (یک ساعت به ظهر) ◀️ برای ثبت نام به پیوند زیر مراجعه بفرمایید. https://b2n.ir/a85271 ـــــــــــــــــــــــــ 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3150 6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3162 7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3174 8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3182 9️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3197 0️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3205 1️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3214 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 1️⃣3️⃣ 🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (10) 5️⃣ عالم مُثُل معلقه ( عالم مثال ) 🔺 تا پیش از شیخ اشراق در میان حکما سخنی از عالمی نیمه تجردی میان عالم عقل و عالم ماده مطرح نبود. مشاییان صورت های خیالی را موجوداتی مادی و منطبع در بخشی از مغز می دانستند و در میان عرفا نیز جسته و گریخته و به گونه ای غیر شفاف گزارش هایی از موجودات مثالی _بدون تحلیل روشنی از حقیقت آنها و گاه همراه با برخی خلط ها با صورت های حسّی_ ارئه می شد. 🔺 سهروردی با توجه به تحول در روش فلسفی و بهره گیری از روش ذوقی بحثی، توانست مرحلۀ عالم مثال را میان عالم عقل و عالم ماده همراه با تحلیل فلسفی و تبیین پیامدها اثبات کند و بدین وسیله موفق شد راهی جدید در تحلیل بسیاری از مقولات حیات مانند شهود، مقامات، کرامات و معجزات، اِخبار از مغیبات و معاد و تبیین حقیقت موجوداتی مانند فرشتگان و پریان باز کند. 🌐 حقیقت عالم مثال نزد شیخ اشراق و ادلّه آن 🔘 ادله شیخ اشراق برای اثبات عالم مثال 🔺 دلیل اول: سهروردی بر این باور است که فقدان یا ضعف روش ذوقی وشهودی در حکمای مشاء موجب شده تا آنها نتوانند «عالم تجردی صوری» را درک کنند چنان که همین ضعف، آنها را از وجود عالم مُثُل نوری غافل کرده است. وی خود به تجربه های شهودی صحیح خویش در اثبات این عالم به عنوان یک مرحلۀ از نظام هستی که متفاوت با عالم عقل و ماده است، تأکید دارد؛ 🔺 دلیل دوم: استدلال عقلی در اثبات مغایرات صورت های خیالی از عالم ماده می گوید: صورت های خیالی گاه بسیار بزرگ و عظیم اند. تصویر کوه، دریا، صحرا و همانند آنها، تصویر های کوچکی نیستند که ما با پاره ای از محاسبات، اندازه های واقعی آنها را درک کنیم، بلکه به همان اندازه هایِ واقعیت های خارجی بزرگ و عظیم اند. این تصاویر عظیم چگونه می توانند در جزئی از مغز، یا حتی همه مغز جای داشته باشد. جایگیری این تصاویر در مغز به معنای «انطباق کبیر در صغیر» است و چنین معنایی محال است. این همه نشان می دهند صورت های خیالی منطبع در مغز و همانند آن نیستند و از این منظر از ماده اند و هرچند مانند عقول و مفارقات تجرد تام نداشته و با انواع حدود و اندازه ها و رنگ ها همراهی می کنند. 🔺 شیخ اشراق قّوه تخیل ما را _برخلاف صدرالمتألهین و موافق با حکمای مشاء _مادی می داند. چنان که آینه ها هم مادی اند، ولی این دو با آنکه محل صورت های خیالی نیستند، مظهر آن صورت ها هستند. البته کلام شیخ اشراق درباره قوه تخیل تا حدود پذیرفتنی است، ولی آنچه وی دربارۀ آینه مطرح کرده قابل قبول نیست. این تحلیل با توجه به داده های دانش فیزیک پذیرفتنی نیست؛ هرچند استدلال او برای تجرد صورت های خیالی تردیدناپذیر است. 🔘 قائل نشدن به عالم مثال متصل نقص فلسفه اشراق 🔺 شیخ اشراق با همۀ ظرفیت هایی که پس از این نیز درباره عالم مثال مطرح می کند، به تفکیک عالم مثالِ متصل از عالم مثالِ منفصل نمی پردازد و تنها به عالم مثال منفصل قائل شده است. این یکی از کاستی های دستگاه فکری شیخ اشراق دربارۀ صورت های مثالی است که موجب پاره ای از تحلیل های نادرست نیز شده است؛ زیرا وی بسیاری از احکام عالم مثال متصل انسانی را به عالم مثال منفصل نسبت می دهد. با این گونه نقص ها، از ارزش فوق العادۀ کار شیخ اشراق در باب عالم مثال نمی کاهد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 102_105 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3176 4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3184 5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3191 6️⃣2️⃣ملاک‌های فصلیت فصل https://eitaa.com/fvtt_ir/3199 7️⃣2️⃣جوهر و عرض https://eitaa.com/fvtt_ir/3207 8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم https://eitaa.com/fvtt_ir/3216 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 8️⃣2️⃣ 🌐 ماهیت و حقیقت جسم 🔺 وجود جوهر جسمانی در خارج بدیهی تلقی شده است. 🔘 تعریف جسم 🔺 جسم جوهر طویل عریض عیمق است. منظور آن است که جسم جوهری است که می توان در آن سه بُعد (یا سه خط) متقاطع فرض کرد که آن سه بعد در یک نقطه با هم بلاقی کرده، در محل تلاقی زوایای قائمه تشکیل می گردد. حقیقت جسم، جوهری است که قابلیت امتداد در سه جهت را داشته باشد. وجود خط یا امتداد بالفعل و وجود حرکت و سطح بالفعل شرط جسمیت جسم نیست؛ البته پس از آنکه اثبات شد ابعاد نامتناهی محال است. نتیجه گرفته می شود هر جسمی متناهی و از این رو دارای سطح است، ولی سطح داشتن جزء حقیقت جسم نیست. 🔘احکام جسم 🔺 1.هر جسمی قابل انقسام است، نه آنکه هر جسمی بالفعل منقسم باشد. 2. جسمیت جسم، نه شکل خاصی را اقتضا می کند نه امتداد معیّنی را. 3. جسم قابل انقسام به اجزاء است و اجزای آن جسم، به دلیل آنکه جسم هستند نیز قابل انقسام به اجزاء اند و نمی توان گفت جسم متشکل از اجزای لا یتجزی است. 🔘 هیولی (ماده) 🔺 منظور از هیولی یا ماده، آن جوهری است که جزء جوهر جسم بوده، حامل قوّۀ اشیائی است که از آن جسم به وجود می آید. معمولاً ماده به چیزی گفته می شود که شیء دیگری از آن جسم به وجود می آید. مثلاً صندلی از چوب ساخته می شود و گفته می شود چوب مادۀ صندلی است. 🔺 پیش از ساخته شدن صندلی، صندلی نیست، ولی می تواند صندلی بشود. از این رو، گفته می شود این چوب بالقوّه صندلی است. ارسطو آن چیزی را که چیز های دیگر از آن ساخته می شود، ولی خود از چیز دیگر ساخته نشده باشد، ماده نخستین خوانده است. 🔘 ماده نخستین 🔺 ماده نخستین فعلیت شیء قبلی نیست اما می تواند فعلیت های جدیدی را بپذیرد و به اشیای خاصی تبدیل شود. مادۀ اولی نزد مشائیان قوّۀ محض است و هیچ گونه فعلیتی ندارد. با این حال، هیولی وجود دارد، ولی وجود جداگانه و مستقل ندارد، بلکه همراه مورد دیگر و در ضمن آنها وجود دارد. منشأ قول به ماده تغییر و حرکت است. 🔺 ارسطو برای پاسخ به مسئله حرکت و تبیین تغییر، از مادۀ اولی سخن گفته است. در آثار ارسطو استدلال منقحی بر وجود ماده نخستین نیامده است و در آثار دیگر فیلسوفان تا زمان ابن سینا به چنین استدلالی دست نیافتیم. ابن سینا دو برهان بر وجود هیولی آورده که مبنای هر دو را تغییر تشکیل می دهد. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 142_146 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3095 5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3119 6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3137 7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3156 8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3169 9️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3178 0️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3186 1️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3193 2️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3201 3️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3209 4️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3218 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 4️⃣3️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (19) 🌐 دورۀ پنجم: دورۀ احیا و بازیابی 🔘 عارفان دورۀ پنجم 🔘 چهار مکتب عرفانی دورۀ پنجم 🔺 عرفا و حکمای بزرگ این دوره، در چهار مکتب به ظهور رسیدند. حکما و عرفای مکتب اصفهان، بزرگان نجف، مکتب تهران و قم 🔘 عرفای مکتب اصفهان دورۀ پنجم 1️⃣ صدرالمتألهین شیرازی (م1050) 🔘 صدرا مؤسس عرفان مرحله پنجم 🔺 صدرالمتألهین مؤسس حکمت جدیدی با نام «حکمت متعالیه» است که ترکیب بدیعی از فلسفه و عرفان و دین را به ظهور آورده است و از این رو پایه گذار و آغازگر دورۀ پنجم عرفان اسلامی به شمار می آید و همچون محیی الدین که مؤسس عرفان نظری و آغازگر دورۀ سوم عرفان اسلامی بود و همۀ عارفان پس از وی به شرح و بسط افکار وی پرداختند، صدرالمتألهین نیز در دورۀ پنجم چنین جایگاهی دارد و به طور تقریبی همۀ بزرگان پس از وی تا به امروز در مقام شارحان اندیشه های وی به شمار می آیند. 🔘 بسط آثار و اندیشه های صدرا مدت ها بعد از زمان حیات ایشان 🔺 هرچند ملاصدرا در زمان خود از بزرگان مشهور علم و دین به حساب می آمده، اما ظهور افکار ملاصدرا آن چنان که امروز ما می شناسیم، در زمان خود وی و حتی اندکی پس از او روی نداده است، بلکه بروز تمام عیار آن در زمان مرحوم بیدآبادی و شاگردش ملاعلی نوری اتفاق افتاد و سپس به دست ملاهادی سبزواری و دیگران ثابت و محکم شد. 🔘 صدرا اهل کشف و مکاشفه 🔺 صدرا خود اهل سیر و سلوک، مجاهدت و ریاضت بسیار بوده و مکاشفات فراوانی به وی روی آورده است که ماجرای آن را در آثار خود از جمله مقدمۀ مهم ترین اثرش؛ یعنی الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة معروف به اسفار آورده است. 🔘 آثار ملاصدرا 🔺 ملاصدرا علاوه بر اسفار که کتاب اصلی وی و دایرةالمعارف گسترده و عمیقی از مباحث فلسفی است، آثار ارزشمندی همچون: مفاتیح الغیب، شواهد الربوبیة، مشاعر، عرشیّه، کسر اصنام الجاهلیة، رسالۀ سه اصل، شرح هدایه اثریّة، مبدأ و معاد، شرح اصول کافی، تفسیر قرآن و غیره دارد. 🔘 شاگردان 🔺 او شاگردان فراوانی پرورانده است که مهم ترین ایشان فیض کاشانی و فیاض لاهیجی می باشند. 2️⃣ ملامحسن فیض کاشانی (م 1091) 🔺 او فقیه، محدث، شاعر، ادیب، مفسر، متکلم، فیلسوف و عارف بود و در بسیاری از این رشته ها صاحب نوشته و اثر است. 🔺 در بیشتر آثارش همچون اصول المعارف افکار استادش را تلخیص و تحریر کرده است و از ویژگی های کتاب های وی به ویژه آثار اخیر او، توجه بسیار جدی به آیات و روایات است. 🔺 کاشانی و شاگرد برجسته اش قاضی سعید قمی، آن بُعد از افکار صدرالمتألهین را که به نزدیکی بین فلسفه و عرفان با دین می انجامد، استمرار داده و تقویت نموده اند. 🔺 برخی با دیدن رسالۀ الانصاف فیض می پندارند وی در اواخر عمر از افکار حکمی و عرفانی خود بازگشته است، در حالی که این چنین نیست و رد او بر متصوفه همان است که استادش ملاصدرا و دیگر بزرگان این دوره دارند؛ چراکه از ویژگی های دورۀ پنجم عرفان اسلامی ظهور بدعت ها، آداب و رسوم و انحرافات مختلف در میان سلسله های صوفی بود. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 205_208 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3124 9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/3141 0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3158 1️⃣2️⃣درهم تنیدگی شهود و عقل https://eitaa.com/fvtt_ir/3171 2️⃣2️⃣انواع کنش‌های عقل نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/3180 3️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3188 4️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3195 5️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3203 6️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3211 7️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3220 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac