eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
✴ ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ امام خمینی(ره) پس از سال‌ها دوری و تبعید به میهن بازگشتند. ○●○●○● 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 8️⃣1️⃣ 🌐 ماهیت 🔘 چیستی و معنای ماهیت 🔺 منظور از ماهیت اشیاء، حقیقت اشیاء است و باید این مفهوم را مانند مفهوم وجود بدیهی دانست، ولی در عین حال، فیلسوفان درباره آن توضیحاتی داده اند که توجه به آنها در پیشبرد صحیح مباحث و جلوگیری از مغالطات، لازم و سودمند است. ارسطو، ماهیت را به معنای ذات و چیستی، صورت و تعریف به کار برده است. در فلسفه اسلامی نیز ماهیت به معانی یاد شده به کار می رود. 🔺 ذات شیء به معنای خود شیء است و با توجه به اینکه خود شیء در مقابل غیر شیء قرار دارد، می توان گفت ذات شیء آن چیزی است که از غیر متمایز است و در مقابل آن قرار دارد و ماهیت یک شیء، آن چیزی است که آن شیء را از غیر آن متمایز کرده است. 🔺 ماهیت شیء آن چیزی است که آن شیء را آن شیء کرده است و آنچه یک شیء را شیء خاص می کند، همان چیزی است که شیئیت آن را تشکیل می دهد. 🔘 جایگاه پژوهش درباره ماهیت در فلسفه اولی 🔘طرح مسئله 🔺 اگر موضوع مابعدالطبیعه، موجود بما هو موجود است، پس چگونه بحث درباره ماهیت در فلسفه اولی مطرح می شود، با آنکه ماهیت غیر از وجود است؟ 🔘 پاسخ 🔺 اولاً: قید «بما هو موجود» برای موضوع فلسفه، یعنی موجود، برای پرهیز از قید های محدود کنندۀ موجود به موجودات کمّی و ریاضی بوده است و ماهیت محدود به موجودات مادی یا کمّی نیست تا بحث از آن، بحثی فلسفی و هستی شناسانه نباشد. 🔺ثانیاً: ماهیت، واقعیت موجود در خارج یا ذهن است و وجود لازمه آن است. از این رو، سخن درباره موجود بما هو موجود، مستلزم سخن درباره ماهیت نیز می باشد. 🔺ثالثاً: ماهیت و وجود گرچه از حیث مفهوم متمایزند و از نظر تحلیل عقلی در خارج نیز وجود زائد بر ماهیت است، ولی واقعاً در خارج به یک واقعیت متحقق اند و با هم دوگانگی واقعی و خارجی ندارند. پس وجود و ماهیت از نظر مصداق خارجی یکی اند و از این رو، سخن درباره ماهیت، سخن درباره وجود نیز خواهد بود. 🔘 تاریخچه بحث از ماهیت 🔺 طرح بحث ماهیت در فلسفه به دورۀ یونان باستان و فلسفه سقراط، افلاطون و ارسطو برمی گردد. 🔺 درنظر آنها، حقیقت و ماهیت اشیای مادی، خارج از مصادیق مادی و متغیر آنها و در عالم مجرّدات وجود دارد. اما ارسطو حقیقت و ماهیت اشیاء را همان صورت اشیاء و موجود در افراد و مصادیق آنها و علت صوری آنها معرفی کرده است. 🔺 فیلسوفان مسلمان که فلسفه اسلامی را بر شالوده های فلسفی یونانیان بنیاد نهادند، به تبع یونانیان به این بحث پرداخته اند؛ به ویژه ابن سینا که کوشیده است مباحث متناظر با مباحث متافیزیک ارسطو را در الهیات شفاء بررسی کند. 🔺 به دنبال او، فیلسفوفان مسلمان بعدی، به ویژه سهروردی و صدرالمتألهین شیرازی بر دامنه این مباحث افزودند و ماهیت، یکی از عناوین مهم مباحث مابعدالطبیعی و آثار فلسفی آنها را تشکیل داد. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 108_112 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3095 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 4️⃣2️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (9) 🌐 دورۀ دوم: دورۀ بالندگی و تکامل 🔘 عرفای طراز اول و مشهور قرن ششم 1️⃣ عین القضات همدانی (م 525) 🔺 وی شاگرد شیخ محمدبن حَمُّیه و احمد غزالی، برادر امام محمد غزالی است. ابتدا علوم رسمی را با نبوغ کم نظیری یکی پس از دیگری به نحو عالی آموخت. پس از آنکه مقصود خود را در کلام و فلسفه نیافت، به مطالعۀ آثار امام ابوحامد محمد غزالی روی آورد و به مدت چهار سال به بررسی آثار او مشغول بود و فکر می کرد به مقصود خود رسیده است، اما در سن بیست و یک سالگی با شیخ احمد غزالی ملاقاتی کرد و در وی تحولی شگرف پدید آمد، به طوری که پس از بازگشت غزالی، در سفرش به همدان، مکاتبات این استاد و شاگرد تا آخر عمر ادامه یافت. 🔺 عین القضات نوشته های بسیار ارزنده ای در عرفان اسلامی با گرایش های فلسفی و نظری دارد، از جمله: تمهیدات و زبدة الحقایق و مکتوبات که مجموعۀ نامه های او به مریدانش می باشد. وی در نهایت در سن سی و سه سالگی و به سال 525ق به شهادت رسید. 2️⃣ حکیم سنایی غزنوی ( م ظ 525) 🔺 از بزرگان شعرای عارف است و از مریدان خواجه یوسف همدانی.دیوان حدیقة الحقایق از اوست که با دارا بودن حدود ده هزار بیت، در تصوف، سلوک و عرفان دایرة المعارفی است و در واقع بنیان گذار شعر عرفانی در زبان فارسی است. 3️⃣ احمد جام (م 536) 🔺 ابونصر احمد نامقی جامی، معروف به ژنده پیل از عرفای مشهور قرن ششم هجری است. وی درس ناخوانده و بی سواد بود، اما در وی تحولی پدید آمد و از عارفانی گشت که تألیفات زیبایی دارد. 🔺 جامی می گوید: شیخ احمد چهل و دو فرزند داشت؛ سه دختر و مابقی پسر. پس از وفاتش چهارده پسر مانده بودند که همگی عالم، عامل، کامل، صاحب تصنیف، اهل کرامات و ولایت، مقتدا و پیشوای خلق بوده اند. 🔺 جامی عارف شریعت مدار و حقیقی بود و افکار بسیار مستقیمی داشت و برخی از کج روی های عارف نمایان را در آثار خود همچون: مفتاح النجاة و انس التائبین و صراط الله المبین و .... به نقد کشیده است. 4️⃣ محی الدین عبدالقادر گیلانی (م 560) 🔺 وی نبیرۀ ابو عبدالله صومعی که از بزرگان عرفانی گیلان بوده، است. 🔺 در مسیر سلوک شاگرد شیخ ابوسعید مبارک بن مخزومی است و از وی ریاضاتی سخت نقل شده است. برخی کرامات وی را در حد تواتر دانسته اند. شهید مطهری دربارۀ او می گوید: «از شخصیت های جنجالی جهان اسلام است». سلسلۀ قدریه از سلسله های صوفیه به او منسوب است. 🔺 او از کسانی است که از او دعاوی و بلندپروازی ها زیاد نقل شده است. 5️⃣ شیخ روزبهان بقلی شیرازی (م 606) 🔺 از عرفای عاشق پیشه بود و اغلب در مقام وجد و سُکر به سر می برده است و شیخِ خرقۀ وی، سراج الدین محمد سال بِه است. در شیراز و کوه های اطراف ریاضات فراوان کشید و به قول استاد شهید، از بس شطحیات بسیار دارد، به شیخ شطّاح معروف است. 🔺 هرچند مناسب تر آن است که به خاطر توجه فراوان به شرح و رمزگشایی شطحیات صوفیه و تألیف کتاب مهمی در همین راستا، با نام شرح شطحیات به شیخ شطاح شهرت یافته است. 🔺 وی تألیف فراوان دارد: تفسیر عرایس البیان فی حقایق القرآن و شرح شطحیات از جمله آثار اوست و کتاب عبهرالعاشقین او از زیباترین کتب عرفانی در مقولۀ عشق است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 155_158 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 موسسه ی فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) برگزار میکند: 🔆درس گفتارهای درآمدی بر فلسفه ی اسلامی ⚜️ ویژه ی طلاب پایه ی پنج و شش و افرادی که میخواهند به تحصیل فلسفه بپردازند. 🔸 مدرس: استاد اسدالله زاده 🔸 سرفصل های مورد بحث: ▪️ چیستی فلسفه ▪️رابطه ی دین و فلسفه ▪️وجه لزوم فلسفه برای فهم معارف دینی ▪️رابطه ی عقل و فلسفه ▪️رابطه ی عقل و دین و جایگاه عقل در فهم متن دینی ▪️تحقق فلسفه ی اسلامی در بستر تمدن اسلامی ▪️بررسی شبهات وارد شده بر فلسفه ▪️تعاملات دین و عقل و فلسفه در مسیحیت ▪️لزوم فلسفه برای تحقق علوم انسانی اسلامی ▪️جایگاه فلسفه در تمدن اسلامی و لزوم آن برای ساخت تمدن نوین اسلامی ▪️آفت های فلسفه خوانی ▪️هدف گذاری و نحوه ی آموزش کتاب بدایه و نهایه ▪️بررسی سیر های پیشنهادی برای درس گرفتن فلسفه اسلامی 📌 آغاز: سه شنبه ۲۱ بهمن ◀️ برای ثبت نام به آی دی @Rostami110 در پیام رسان ایتا مراجعه بفرمایید. ----------------------- 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش7️⃣1️⃣ 🌐 شهود عقلی به مثابه پایۀ فلسفه 🔺 در میان شش دستۀ بدیهیات ، یعنی اولیات، مشاهدات، فطریات، تجربیات، حدسیات و متواترات، غیر از اولیات و مشاهدات، بقیه بر قیاس مبتنی اند. فطریات قضایایی اند که قیاسشان را به همراه دارند. حدسیات و تجربیات نیز قیاسی مخفی در خود دارند. برای یقین به متوارتات نیز حد وسط و قیاسی در کار است. 🔺 بنابراین هرچند همۀ این قضایای از بدیهیات به شمار می آیند و همه را می توان پایۀ شناخت دیگر قضایای قرار داد، تنها دو دسته از آنها واقعاً بر دلیل دیگری مبتنی نیستند: اولیات و مشاهدات. 🔘 اولیات پایه اصلی علم حقیقی 🔺 به باور خواجه نصیرالدین طوسی و غالب فیلسوفان مسلمان، مشاهدات جزئی اند و جزئی برای حصولی تصورات مفید است، ولی در علم به کار نمی آید. علم حقیقی، کلی است و نتایج کلی می طلبد. بنابراین پایۀ اصلی علم حقیقی، اولیات خواهد بود. نتیجۀ این اندیشه آن است که به ویژه در دانش فلسفه، باید از اولیات آغاز کرد و پایۀ دیگری در کار نیست. می گویند در فلسفه به مشاهدات هم نیازی نیست. 🔘 عقل تنها پایه فلسفه 🔺 بیشتر فیلسوفان بر آن شده اند که در فلسفه باید تنها از اولیات آغاز کرد و پایۀ دیگری در عرض اولیات در فلسفه وجود ندارد. بنابراین «عقل» تنها پایۀ فلسفه است. 🔺 بیشتر اهل فلسفه بر این باورند که دانش تنها با اولیات آغاز می شود و گمان نمی کنند راه دیگری نیز در کار باشد. در اندیشۀ ابن سینا و خواجه نصیرالدین طوسی باور غالب همین است. اغلب در پی آن اند که فلسفه را به اولیات ارجاع دهند و شهود را چندان جدی نمی گیرند. 🔺 قصد داریم بیان کنیم که شهود نیز در کنار عقل، پایۀ فلسفه است و فلسفه از شهود بهره می تواند بَرَد. این بحث از سنخ بحث های روش شناختی و کلان نگر است که قالب ذهنی را دربارۀ فلسفه و روش آن شکل می دهد. 🔺 فیلسوفان معمولاً پایۀ فلسفه را اولیات قرار داده اند. این بحث کلان و روشی، تمام فلسفه را رنگ ویژه ای می زند و مسیر حرکت آن را تعینی ویژه می بخشد. البته گاه فیلسوفان از این قالب ذهنی تعدی کرده اند؛ اما از آنجا که برای این چهار چوب ادبیاتی پدید نیاورده و آن را به قدر لازم بسط نداده اند، نمی توانند از آن به طور مفصل استفاده کنند. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 117_120 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 1️⃣ توجه به نعمت‌ها باعث بیداری و یقظه 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2842 2️⃣ ولايدبر العبد لنفسه تدبيرا 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2923 3️⃣کوچ الی الله 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2958 4️⃣دین می‌خواهد تحلیل‌ها را تغییر دهد 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/3100 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎶 4️⃣ 📎لینک دانلود: https://b2n.ir/975086 🔆 به خاطر نارسایی‌ها، هنوز به آمادگی درک ایام دهه فجر نرسیده‌ایم. ⭕مقوله رنج و نارضایتی، برای انسان کاملا آشنا است و انسان به دنبال مخلص می‌گردد. ⭕از عوامل این، تحلیل‌های ما است. ما کاملا در تحلیل‌ها زندگی می‌کنیم و یک آن هم بدون تحلیل نیستیم. وقتی تحلیل‌ها تغییر کند، جهان انسان تغییر می‌کند. ⭕یکی از کارهایی که دین انجام می‌دهد، تغییر دادن این جهان معنایی است. دین واقعا می‌خواهد تحلیل‌های ما را تغییر دهد. .................. 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac