eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 7️⃣1️⃣ 🌐 زیادت وجود بر ماهیت2️⃣ 🔘 معنای زیادت خارجی وجود بر ماهیت 🔺 زیادت وجود بر ماهیت در خارج به دو نحو قابل تصور است: 1.زیادت تحلیلی وجود بر ماهیت در خارج، 2. زیادت واقعی وجود بر ماهیت در خارج. 🔘 معنای زیادت تحلیلی 🔺 منظور از زیادت تحلیلی آن است که واقعیت خارجی، در خارج به گونه ای است که ذهن آن را به دو حیثیت متمایز تحلیل می کند، ولی این تمایز و تغایر فقط در ذهن و با تعمل و تأمل ذهنی فهمیده می شود و در خارج چیزی افزون بر دو حیثیت متمایز وجود ندارد. یک واقعیت وجود دارد که دارای دو حیثیت متفاوت است. 🔘 معنای زیادت واقعی 🔺 منظور آن است که در خارج دو واقعیت وجود دارد که یکی بر دیگری عارض شده است؛ مانند زیادت سفیدی بر کاغذ. به رغم وجود برخی سخنان در آثار مشائیان دال بر عروض خارجی وجود بر ماهیت، حاصل نهایی سخنان آنها عروض تحلیلی وجود بر ماهیت در خارج است. 🔘 شبهه 🔺 ممکن است گفته شود کاربرد اتصاف، عروض، لزومن و تلبس درباره نسبت وجود و ماهیت، بر دوگانگی و کثرت آن دو دلالت می کند؛ چگونگه شما آنها را دال بر تمایز تحلیلی می دانید؟ 🔘 پاسخ 🔺 وجود و ماهیت، دو مفهومی اند که در خارج از یک مصداق حکایت می کنند و با حمل وجود بر ماهیت، هو هویت و اتحاد آن دو را بیان می کنیم. 🔺 اگر ماهیت و وجود در هر شیء دو امر منحاز و متمایز باشند، لازم می آید به جای یک شیء، بی نهایت شیء وجود داشته باشد؛ چون با فرض تغایر خارجی، هر شیئی مرکب از دو شیء می شود که یکی وجود است و دیگری ماهیت. 🔘 تصور اشتباه از نظر ابن سینا 🔺 عده ای مانند ابن رشد تصور کردند واقعاً ابن سینا وجود یک شیء را، عرض قائم به آن شیء می داند و عروض وجود بر ماهیت را، عروض خارجی و مقولی می پندارد. 🔘 دلیل نادرستی این اسناد به ابن سینا 🔘 اولاً 🔺 این نظر با نظریه های دیگر ابن سینا ناسازگار است. اگر کسی قائل باشد وجود عارض بر ماهیت است، لازمه اش آن است که ماهیت، موضوع وجود و ازاین رو علت وجود باشد؛ زیرا ابن سینا در بحث از اقسام علل، یکی از اقسام علت ها را موضوع برای اعراض آن دانسته است. اما از سوی دیگر، ابن سینا تصریح کرده که ماهیت شیء می تواند علت صفات شیء باشد، مگر صفت وجود. 🔘 ثانیا 🔺 لازم است توجه شود منظور از عروض و عرض و عارض در سخنان ابن سینا چیست. عرض مشترک لفظی است. 🔺 منظور ابن سینا از عرض بودن وجود برای ماهیت آن، عرض به معنای باب ایساغوجی است، نه به معنای مقولات عشر. 🔺 با توجه به اینکه عرض مقولی بودن وجود، مستلزم تقدم بالوجود ماهیت بر وجود است که ابن سینا آن را محال می داند، باید گفت وجود عرض مقولی نیست. 🔘 منظور از لحوق وجود بر ماهیت 🔺 منظور از لاحق شدن وجود بر ماهیت در این اشیاء چیست؟ آن چیزی که ذاتاً موجود است، چنین چیزی وجود زائدی ندارد که سبب موجودیت آن چیز باشد _چه رسد به اینکه وجودش عارض بر آن باشد _ بلکه این چیز ذاتاً موجود است. منظور از لحوق وجود به ذات شیء لحوق امر عرضی به ذات موضوع یا لحوق امر غیر مقوّم و غیر ذاتی به ذات موضوع است. 🔺بنابراین، منظور از اینکه در واجب الوجود، وجود عارض بر ذات نیست، ولی در غیر واجب، وجود عارض بر ذات است،آن است که وجود در واجب عین ذات و ماهیت واجب است و اصلاً دوگانگی وجود و ماهیت در واجب الوجود منتفی است، ولی در ممکنات، وجود غیر از ذات و خارج از ماهیت اشیاء است. 🔺 وجود در ممکنات، ذاتی نیست، بلکه خارجی و عرضی است، نه اینکه به معنای مقابل جوهر است. 🔺 وقتی می گوییم کاغذ سفید است، ثبوت سفیدی برای کاغذ فرع بر ثبوت کاغذ است، ولی وقتی می گوییم کاغذ موجود است، ثبوت موجودیت برای کاغذ، همان ثبوت و وجود کاغذ است. این تفسیر درباره عرض بودن وجود نشان می دهد عروض وجود بر ماهیت، از قبیل عروض اعراض مقولی بر موضوعات آنها، یعنی عروض خارجی و واقعی نیست، بلکه عروض تحلیلی است. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 97_105 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 3️⃣2️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (8) 🌐 دورۀ دوم: دورۀ بالندگی و تکامل 🔘 عرفای طراز اول و مشهور قرن پنجم 5️⃣ هجویری (م حدود 470) 🔺 از عارفانی است که سفرهای بسیار کرده و مشایخ فراوان دیده است. به همراه مرادش ابوالفضل محمدبن حسن خُتَّلی که ابوالفضل شامی شهرت داشت، به شام رفت و پس از رحلت او به خراسان بازگشت. ابوالقاسم کُرَّگانی و ابوالعباس شقّانی و برخی دیگر، از اساتید و مشایخ او هستند. هجویری آثار فراوانی تألیف کرده است، اما هم اینک فقط یک اثر او که کشف المحجوب است، باقی مانده که البته این کتاب در میان کتب صوفیه اهمیت ویژه ای دارد و در تصوف و عرفان نخستین کتاب فارسی است که هجویری آن را در اواخر عمر خود و در لاهور پاکستان نوشته است. 6️⃣ خواجه عبدالله انصاری (م 481) 🔺 وی از نوابغ عرفانی دورۀ رشد و بالندگی است و از حیث عرفان عملی، عالی ترین مرحلۀ آن به دست وی رقم خورده است و کتاب منازل السائرین وی که هم اینک با شرح کاشانی متن درسی حوزه های علمیه است، ظریف ترین معانی سلوکی را دربردارد. 🔺 کلمات کوتاه شیرین و اشعار زیبای وی در جهان مشهور است. خود می گوید از کودکی در گفتن شعر استعدادی شگرف داشته است. ده ها هزار بیت اشعار فارسی و عربی دارد. حافظه ای فوق العاده داشت، به طوری که صدهزار بیت از اشعار شعرای عرب را در حفظ داشت. 🔺 خواجه عبدالله بسیار پرکار بود، آن چنان روزگار خود را برنامه ریزی کرده بود که هیچ فراغت نداشت، تا جایی که می گوید: «حتی فراغت نان خوردن نبودی، مادر من نان پاره لقمه کرده بودی و در دهان من می نهادی در میان نوشتن». 🔺 نسب وی به ابوایوب، صحابی رسول الله (ص) می رسد و شیخ الاسلام ملقب است. 7️⃣ امام ابوحامد محمد غزالی (م 505) 🔺 غزالی دانشمند پرآوازۀ اسلامی و ایرانی است. در حیات خود دوران های گوناگونی داشته است. ابتدا در مسیر علم آن چنان پیش رفت که یگانۀ وقت شد و در نظامیۀ بغداد کرسی درس یافت و همگان را شیفتۀ خود کرد، اما به یک باره _ و البته پس از چندین ماه تفکر که در کتاب ارزشمند المنقذ من الضلال شرح آن را آورده است_ همۀ آن موقعیت را رها می کند و سالیان سال در گمنامی تمام به سفر ظاهری و معنوی دست می زند و در اقامت طولانی در شام، راه عرفان و تصوف را بر می گزیند و کلام و فلسفه را به چالشی جدی می کشاند و در عالمان پس از خویش تأثیرات شگرفی ایجاد می نماید. غزالی آثار گران سنگی از جمله: احیاء العلوم، جواهر القرآن، مشکاة الانوار و غیر اینها به رشتۀ نوشته درآورده است. 🔺 غزالی در عرفان و تصوف به ابوعلی فارمدی منتسب بود. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 150_152 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش6️⃣1️⃣ 🌐 بررسی مؤلفه های یقین و معرفت حقیقی 🔘 دیدگاه استاد یزدان پناه 🔺 بحث در باب مؤلفه های معرفت حقیقی، زیربنای بحث های معرفت شناسی است. کاوش و تحلیل در این زمینه روشن خواهد ساخت که چرا سه مؤلفه برای یقین بیان کرده است. 🔺 در معرفت شناسی علم (تصدیقی) را چنین تعریف می کنند: «باور صادق موجه». در معرفت شناسی، علم حقیقیِ تصدیقی در نظر است، نه مطلق هر علم تصدیقی. 🔺 راه برهان ما را به واقع می رساند و معرفت حقیقی و یقین به بار می آورد. 🔘 اعتقاد؛ نخستین مولفه ی علم تصدیقی 🔺 اعتقاد با تردید جمع نمی شود. اگر تردید وجود داشته باشد، به ثبوت نسبت نمی توان حکم کرد و اعتقادی به آن شکل نمی گیرد. با این قید، شعریات از تعریف یقین خارج می شوند. شعریات تخییل ایجاد می کنند که چیزی بیش از تصور نیست. 🔘 دومین مؤلفۀ علم حقیقی، اعتقاد به صدق 🔺 روشن است که مفهوم این قضیه متعلق اعتقاد نیست. حتی اگر قضیه درباره امور ذهنی باشد، دربارۀ محکی و ورای خود خبر می ده که می توان آن را «ذهن ورای ذهن» خواند. اعتقاد همواره به ورای قضیه تعلق می گیرد که شامل امور ذهنی و امور خارجی بشود. 🔺 شرط علم، اعتقاد به مطابقت قضیه با واقع است و صرف حکایتگری بدون کشف، کافی نیست. اگر به صدق قضیه اعتقاد نداشته باشم، نمی توانم بگویم که بدان قضیه علم دارم. 🔺 نخستین شرط ابن سینا، یعنی اعتقاد اول، مجموع دو مؤلفه ای است که تا کنون در تحلیل علم بدان دست یافتیم، یعنی اعتقاد به صدق گزاره. 🔘 مؤلفه ی سوم؛ انتفای صدق نقیض قضیه 🔺 کسی که به قضیه ای اعتقاد دارد و در عین حال احتمال می دهد نقیض آن نیز صادق باشد، درواقع بدان علم ندارد. باید اعتقاد مزبور، جزمی نیز باشد. این نکته همان شرط دوم ابن سیناست. در حقیقت «ظن» پدید آمده است و هنوز علمی در کار نیست. 🔘مؤلفه ی چهارم؛ تحصیل اعتقاد از علت 🔺 مؤلفۀ دیگر علم حقیقی این است که باید اعتقادهای مذکور، توجیه کننده داشته باشند و از علت حاصل آمده باشند. 🔺 کسی که به گزاره ای علم دارد علمش می باید به دلیل خاص صدق آن گزاره مستند باشد، وگرنه نمی تواند واقعاً بدان جزم داشته باشد. این شرط چهارم، در واقع لازمۀ سه شرط پیشین است. 🔺 انسان برای عالم شدن به امری که پیش تر بدان علم نداشت، نیازمند آن است که معلوم به نحو ضروری نزد او روشن باشد. در اینجا طبیعی است که باید امری موجب شده باشد او نه نحو ضروری آن معلوم را دریافت کرده باشد. روشن است که آن معلوم خودبه خود برای او حاصل نشده است. 🔺 با این شرط، اموری مانند حدس عرفی و اعتقاد تقلیدی خارج می شوند. 🔘 مؤلفه ی پنجم؛ دلیل اعتقاد، دلیل ذاتی حقیقی و نفس الامری باشد 🔺 دلیل و توجیه کنندۀ اعتقاد، باید یقیناً ما را به واقع برساند. علت اعتقاد، می باید نه علتی به حسب عالِم، بلکه به حسب علم باشد. اگر راهی طی شود که ضرورتاً و به حسب واقع به علمی بینجامد، آن علم، حقیقی خواهد بود. 🔺 لازمۀ جزمی بودن اعتقاد، یعنی محال بودن صدق نقیض آن، این است که از راه دلیل ذاتی و نفس الامری خود پدید آمده باشد. 🔘 امور توجیه کنندۀ ذاتی اعتقاد: 🔺 علت نفس امری، به حسب علم است نه عالِم؛ یعنی باید دید که علم چگونه به دست می آید، نه اینکه عالِم چگونه جزم می یابد. 🔺 پاسخ این است که توجیه کنندۀ ذاتی علم، بیّن بنفسه بودن در اولیات و برهان در امور نظری است. در برهان، علت ذاتی علم به امور نظری را می جوییم. در این صورت علم و معرفت به امری حقیقی و ذاتی ورای عالِم گره خورده، و از حد عالِم و شخص علم او فراتر رفته است. 🔺 اینکه ابن سینا می گوید اعتاقد دوم باید زوال ناپذیر باشد، به همین نکته اشاره دارد. او، می گوید اعتقاد، یا خود از اولیات است و یا با حد وسط ذاتی به دست می آید. 🔘 تعریف رایج معرفت در مباحث معرفت شناسی 🔺 باور صادق موجه. قید موجه، خود مشکلاتی پدید آورده است؛ اما باید علت ذاتی، ضروری و اضطراری اعتقاد به کشف را مطرح کرد، و بدین طریق مشکلی را که ادموند گتیه مطرح کرده است، گشود. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 105_113 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠رزمایش تهذیب و تربیت 🍃{اخلاق و معنویت عصر امام خمینی ره} با موضوع: اخلاق و معنویت، سلوک ذیل شخصیت امام خمینی ره استاد: حجت الاسلام والمسلمین فلاح شیروانی(زیدعزه) ⏰ شنبه، 11 بهمن 99 – ساعت 13 🎥 پخش زنده: https://www.hawzahnews.com/service/live —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 2️⃣2️⃣ 🌐مراتب هستی در متافیزیک نوری (1) 🔺 چگونگی چینش موجودات عالم مطابق نظام نوری و بررسی هریک از موجودات در دستگاه اشراقی از بحث های مهمِ فلسفۀ اشراق است. 🔘 گزارش مختصر نظام نوری اشراقی 🔺 «نورالانوار» در رأس هرم نوری قرار دارد. پس از آن، بر اساس قواعد فلسفی ای مانند قاعده الواحد، تنها یک موجود مجرد نوری می تواند تحقق یابد. این موجود در فلسفۀ مشاء عقل نخستین نام دارد و در حکمت اشراقی با نام «نور اقرب» شناخته می شود. 🔺 پس از آن انوار طولی «قواهر أعلَونِ» فراوانی_ که تعداد آنها به هیچ نحو منحصر در ده عقل نیست_ تحقق می یابند. این انوار طولی افزون بر شکل دادن به انوار عَرضی (ارباب انواع و مُثُل عقیله) _که از ویژگی های فلسفه اشراق است_ ستارگان ثوابت در فلک هشتم، خود فلک هشتم و احیاناً افلاک دیگری که به صورت احتمالی میان فلک ثوابت (فلک هشتم) و فلک محیط (فلک نهم) قرار دارند تحقق می بخشند و در پی آن، هریک از هفت فلک دیگر همچنین همۀ انواع جوهریِ مادون فلک قمر (فلک اول) به وسیلۀ ربّ النوع های خود متحقق می شوند. 🔺 پس از ارباب انواع، عالم مثال و موجودات مثالی، یا همان «مُثُل مُعَلَّقَه» _ که از کشف های پر اهمیت سهروردی است _ قرار دارد و سپس نفوس ناطقۀ فلکی و انسانی _ که در حکمت اشراق به «انوار مدبّرۀ اسفهبدی» شهرت دارند_ تحقق دارند و در نهایت عالم ظلمانی ماده و جواهر غاسقه قرار دارد. 1️⃣ نورالانوار 🔺 سهروردی بر اساس نظام فلسفی نوری خود در بیشتر موارد، برای اشاره به حق تعالی، از ترکیب واژۀ نور استفاده می کند و از تعبیرهایی مانند؛ «نورالانوار»، «نور محیط» ، « نور قیوم»، «نور مقدّس» ، «نور اعظم اعلی» و «نور قهّار» بهره می برد. 🔘 اثبات نورالانوار 🔺 سهروردی در بسیاری از مواضع، همانند فلاسفه عمل کرده و از راه برهان امکان ماهوی، برهان حرکت و دیگر برهان های متعارف، واجب الوجود را اثبات می کند و البته همه جا جسته و گریخته به نقد و بررسی و ارزیابی می پردازد. اما برهانی که می توان آن را محصول نگاه سهروردی به شمار آورد و با دستگاه فلسفی او هماهنگی بیشتری دارد، توجه به جوهر نوری فقیر است. 🔺 سهروردی در این برهان می گوید: اگر نور مجرد _ که همان هویت نوری جوهری قائم به خود است _ در هویت نوری اش فقیر و محتاج باشد، بی تردید نور آغازین نبوده، معلول دیگری است. بنابراین، یا معلول جوهر غاسق است، یا معلول اعراض ظلمانی است، یا معلول نور عرضی مادی است، یا معلول نور مجرد جوهری قائم است. 🔺 علت مادی به اصطلاح فلسفه در وضع و جهت اثر می گذارد؛ در حالی که معلول نور مجرد است. 🔺 همیشه علت، برتر از معلول و کامل تر از اوست. این درحالی است که در این سه فرض، معلول کامل تر از علت است و چنین چیزی محال است. بنابراین، علت وجود «جوهر نوری مجردِ فقیر» هیچ یک از جوهر غاسق، یعنی جسم و اعراض جسمانی و نور عرضی مادی نمی تواند باشد. 🔺 این مسأله به اضافه ابطال دور و تسلسل، نور مجرد جوهری ای که ذاتاً غنی و بی نیاز بوده و ورای آن نوری نباشد را ثابت خواهد کرد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 70_72 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✴ ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ امام خمینی(ره) پس از سال‌ها دوری و تبعید به میهن بازگشتند. ○●○●○● 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac