eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3150 6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3162 7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3174 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 7️⃣2️⃣ 🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (6) 3️⃣ انوار قاهرۀ طولی 🔺 سهروردی در ادبیات ویژه خود از عقول و مجردات تام به «انوار قاهره» یاد می کند. در نظر او انوار قاهره یا همان عقول، دو گونه اند؛ یک دسته از آنها در ساختار تشکیک طولی (عِلّی و معلولی) بر یکدیگر مترتب اند و دسته دیگر با آنکه متکثر هستند و چه بسا در مقایسه با یکدیگر شدید و ضعیف باشند، اما شکل علت و معلول مترتب بر هم نیستند و از همین منظر نسبت به هم حالت عَرضی دارند. شیخ اشراق از گروه دوم به «انوار قاهره عرضی» ، «مُثُل نوری»، «ارباب انواع» و همانند اینها یاد کرده است اما از گروه نخست با نام های «انوار قاهره طولی»، «اصول اعلون»، «انوار قاهرۀ اصول»، «انوار قاهره اعلون» و «انوار قاهره مترتّبه» و غیر آن یاد می کند. 🔘 «تعداد انوار قاهرۀ طولی» 🔺 مشاء، عقول طولی را منحصر در ده عقل می داند. دلیل حکمای مشاء در این مدّعا به نگاه ویژه آنها به طبیعیات، به ویژه، مسئله افلاک باز می گردد. 🔺 حکمای مشایی پس از عالَم عناصر معتقد به نُه فلک از فلک عمر تا فلک اطلس به عنوان فلک نهم، محددالجهات و جسم کل بوده اند. 🔺 شیخ اشراق با آنکه بنا ندارد به طور جدی نگاه مشاء به افلاک را به چالش بکشاند، اما بر اساس همان نگاه مشاء، در دو نقطه بر حکمت مشایی هجوم می برد. از یک سو، عقل فعّال و جهات موجود در آن را در تأمین کثرت های گستردۀ عالم عناصر (مادون فلک قمر) کافی نمی داند و از همین رو، مسئله ارباب انواع و عقول عرضی را مطرح می سازد. 🔺 از سویی دیگر ذهن خود را متوجه فلک ثوابت می کند. این فلک بر خلاف افلاک پایین تر که هریک مشتمل بر یک کوکب اند و خلاف فلک نُهم که اطلس، بی نقش و بی ستاره است، دارای کواکب بی شمار است. 🔺 سهروردی می گوید: عقل ثانی با حداکثر اشتمال بر سه جهت مختلف، چگونه می تواند فلک هشتم را با این همه کثرت ها تحت پوشش علّیتی قرار دهد و منشأ آنها باشد. افزون بر آنکه چه بسا میان فلک هشتم و فلک اطلس افلاک دیگری نیز موجود باشند و ما خبری از آنها نداشته باشیم. این نکته شیخ اشراق را وا می دارد تا تعداد عقول را منحصر در ده عقل نداند و آنها را بسی بیش از این مقدار دانسته و شمار آنها را نامعلوم بداند. 🔘 فرایند علیت در میان قاهرۀ طولی و موجودات مادون 🔺 سهروردی تعداد عقول را به حدّی می داند که براساس «مشاهده ها» و «اشراق» و «امتزاج میان اشراق ها» بتواند هم کثرت ثوابت و هم کثرت ارباب انواع را سامان دهد. 🔺 شیخ اشراق سه فرایند را مطرح می سازد: 🔺 اول، هر عقل طولی به لحاظ جهت قوّت خود، یعنی مشاهده عقل مافوق و در نهایت مشاهدۀ نورالانوار (یعنی جهت وجوب بالغیر)، یا به لحاظ شکل گیری اشراق و شعاعی شدید از او (از این منظر) موجب تحقق عقل طولی پسین می شود. 🔺دوم، اشراقات و سوانح عقول طولی _ اعم از شدید و ضعیف_ در امتزاج های بسیار متنوّع که میان آنها و به لحاظ جهات استغنا و قهر و محبت صورت می گیرد، ارباب انواع را سامان می بخشد 🔺 سوم، اشراقات و سوانح عقول طولی به ویژه اشراقات نازله و ضعیف در امتزاج های بسیار متنوع میان خود، و به لحاظ جهت فقر موجب شکل گیری ستارگان فلک هشتم، خودِ فلک هشتم و صورت های فلکی در این فلک و همانند آن می شوند. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 90_93 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3176 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 3️⃣2️⃣ 🔘 علت تشخص ماهیت 🔺 ماهیت را به چند اعتبار می توان ملاحظه کرد: ماهیت بشرط شیء یا ماهیت مخلوطه، ماهیت بشرط لا یا ماهیت مجرده، ماهیت من حیث هی هی یا ماهیت لابشرط. 🔘 حقیقت اشیاء، ماهیت لابشرط 🔺 جایگاه ماهیت مجرده (یا بشرط لا) در ذهن است و قابل صدق بر کثیرین و کلی است. ماهیت بشرط شیء، همان شیء طبیعی است که در خارج معروض عوارض قرار گرفته است و به نحو جزئی وجود دارد. ماهیت بشرط شیء، فرد خارجی ماهیت من حیث هی هی، و امری جزئی است. در نظر مشائیان، ماهیت من حیث هی هی و لابشرط اعتباری از ماهیت است که هم در خارج و ضمن فرد خارجی موجود است و هم در ذهن و به صورت عاری از عوارض. 🔺 آنچه ماهیت و حقیقت اشیاء را تشکیل می دهد، همان ماهیت لابشرط است که کلی طبیعی نیز نامیده می شود. 🔺 کلی طبیعی، ماهیت من حیث هی هی است و فقط ذاتیات آن در آن لحاظ شده و هیچ یک از عوارض خارج از ذات در آن ملاحظه نشده است. از این رو، کلی طبیعی فی حد ذاته، نه موجود است و نه معدوم، نه کلی است و نه جزئی. اگر موجودیت جزء ذات ماهیت من حیث هی باشد، ماهیت من حیث هی باید همواره موجود باشد و اگر عدم جزء ذات آن باشد، باید همواره معدوم باشد. 🔘 صورت مسئله 🔺 ماهیت من حیث هی هی که نه کلی است و نه جزئی، چگونه در خارج به نحو امر متشخص و جزئی موجود می شود؟ 🔘 تشخص به وسیله عوارض 🔺 در آثار مشائیان، تصریح شده است که تشخص به وسیله عوارض خاص حاصل می شود و معمولاً وضع، أین و متی به عنوان عوارض مشخصه معرفی شده اند. 🔘 شخص به وجود 🔺 با آنکه در سخنان فارابی و ابن سینا عبارت هایی وجود دارد که در آنها تشخص به برخی از عوارض شیء دانسته شده، در عین حال عبارت هایی نیز در آثار آنها یافت می شود که تشخص را مساوق وجود گرفته است. 🔺 ولی مشائیان از جمله ابن سینا و فارابی در موارد گوناگونی تصریح کردند ماهیت به وسیلۀ عوارض خاصی تشخص می یابد، پژوهشگران متوجه راز این اختلاف ظاهری در عبارت ها نشدند تا اینکه صدرامتألهین شیرازی متوجه این حقیقت شد و توضیح داد که آنچه موجب تشخص ماهیت می شود، وجود آن است و عوارض، فقط موجب امتیاز ماهیت از غیر می شوند. 🔘 نظر صدرا 🔺 صدرالمتألهین میان تمیز و تشخص تفکیک کرده، سبب تمیز را عوارض دانسته، ولی سبب تشخص را، با الهام از سخنان فارابی، وجود دانسته است. 🔘 فرق تشخص و تمیز 🔺 در تشخص از خاص شدن و ممتنع الشرکه گردیدن یک موجود جست و جو می کنیم، ولی در مسئله تمایز و تکثر افراد یک ماهیت، از چگونگی پیدایش افراد و اشخاص متعدد و متمایز از یک ماهیت واحد می پرسیم. 🔺 این تعین و تشخص و وجود فردی، یا ناشی از ذات شیء است یا ناشی از ذات شیء نیست. در صورت نخست، آن شیء متشخص به شخص واحد خواهد بود و ممتنع است اشخاص کثیر داشته باشد. اگر تشخص و تعین فردی آن شیء ناشی از ذات شیء نباشد، پس ناشی از امر بیرونی خواهد بود. بنابراین، تشخص و تعین فردی آن شیء معلول غیر خواهد بود و آن غیر، یعنی علت، آن شیء را یا بدون ماده متشخص و متعین می کند، یا در ماده متشخص و متعین می کند. اگر بدون ماده متشخص و متعین کند، یعنی علت ایجادی آن شیء را ایجاد کند، اما نه در ماده، باز هم آن شیء متشخص به شخص واحد خواهد شد، و اگر آن شیء را در ماده ایجاد کند، با توجه به اینکه آن شیء در ماده و به سبب ماده می تواند عوارض گوناگون را بپذیرد، می تواند در قالب اشخاص کثیر به وجود آید. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 121_125 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3095 5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3119 6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3137 7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3156 8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3169 9️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3178 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 9️⃣2️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (14) 🌐 دورۀ سوم: دورۀ شکوفایی و اوج 🔘 عرفای قرن هشتم 1️⃣ حسین بن عالم معروف به امیر حسینی (م 718) 🔺 وی بی واسطه و یا دو واسطه شاگرد شیخ بهاءالدین زکریا مولتانی است و آثاری مانند کنزالرموز دارد و سؤالاتی را درمعارف به نظم درآورده است که شیخ محمود شبستری آنها را گلشن راز پاسخ میگوید. 2️⃣ شیخ محمود شبستری (م 720 یا 740) 🔺 سؤالات به شعر درآمدۀ امیر حسینی، وی را به تألیف گلشن راز وادار کرده است که از شاهکار های ادبی و عرفانی است و جالب آن است که قبل از آن هیچ گاه شعر نمی گفته است. گویا وفات شیخ محمود به سال 720ق روی داده که در این صورت در سی و سه سالگی درگذشته است. 3️⃣ شیخ صفی الدین اردبیلی (م 735) 🔺 وی اهل علم نبوده است، بلکه زراعت کاری زهدپیشه بود، اما برای مصاحبت و استفاده از مشایخ عرفانی، مسافرت ها کرده است و با سعدی، علاءالدوله، شیخ زاهد گیلانی و دیگران دیدار کرد. پادشاهان صفویه که بنیان گذار رسمیت تشیع در ایران هستند، بدو منسوب اند. 4️⃣ ملاعبدالرازق کاشانی یا قاسانی (م 716 تا 735) 🔺 وی همانند معاصر و همشهری اش عزالدین محمود کاشانی، شاگرد شیخ عبدالصمد نطنزی اصفهانی بوده که او نیز شاگرد نجیب الدین علی بن بزغش بوده است. محقق کاشانی عالمی برجسته و عارفی مستقیم است. 🔺 کاشانی آثار فراوان و مهمی دارد؛ تفسیر تأویلات که به ابن عربی نسبت می دهند، از آنِ اوست. اصطلاحات الصوفیة، شرح فصوص الحکم از دیگر تألیفات او به شمار می آید و شرح منازل السائرین وی در عرفان عملی متن درسی به حساب می آید. 🔺 کاشانی دارای گرایش شدید شیعی است، برخلاف برجسته ترین شاگرد او محقق قیصری که سنی گری او بیشتر جلوه دارد. 5️⃣ عزّالدین محمود کاشی (م 735) 🔺 وی از شاگردان عبدالصمد نطنزی است. عوارف المعارف سهروردی را ترجمه نموده و کتاب بسیار خوبی در تصوف با نام مصباح الکفایه دارد. بر تأئیۀ ابن فارض شرح مختصری نوشته است. 6️⃣ علاءالدولۀ سمنانی (م 736) 🔺 وی شاگرد عبدالرحمن اسفراینی و از عرفای بلندمرتبۀ سلسۀ «کبرویّه» است و ریاضات فراوانی کشیده است. آن چنان که می گویند: دویست و هفتاد چلّه و اربعین گرفته است. در وحدت وجود از مخالفان ابن عربی است و به وحدت شهود معتقد می باشد. 7️⃣ داوود قیصری (م 751) 🔺 شاگرد ممتاز ملاعبدالرزاق کاشانی است و نوشته های فراوانی دارد و تائیۀ و میمیِّۀ ابن فارض را شرح کرده است، اما مهم ترین اثر قیصری، شرح وی بر فصوص الحکم ابن عربی است که به خاطر مزایای ویژه اش تا کنون متن درسی حوزه های عرفانی است و مقدمۀ قیصری درآن شرح، خود در عرفان نظری کتابی عالی به حساب می آید. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 183_186 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3124 9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/3141 0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3158 1️⃣2️⃣درهم تنیدگی شهود و عقل https://eitaa.com/fvtt_ir/3171 2️⃣2️⃣انواع کنش‌های عقل نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/3180 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش2️⃣2️⃣ 🌐 انواع کنش های عقل نظری 🔘 فلسفه، محصول عقل نظری 🔺 فیلسوف در پی معرفت حقیقی و علم یقینی است. در علوم حقیقی، این مقصود را با روش «برهان» می جویند. مقدمات برهان، یا از بدیهیات اند یا از نظریاتی که بر خود آنها پیش تر برهان اقامه شده است. 🔺 از منظر دیگر، فلسفه محصول فعالیت ها و ژرف کاوی های عقل نظری است. عقل نظری در فرایند دستیابی به علم یقینی، چه نوع فعالیت هایی انجام می دهد؟ فلسفه محصول چه نوع کنش های عقلانی است؟ به اجمال گفته اند که فلسفه محصول برهان است. 🔺 بررسی کنش های عقل نظری که مولّد علم یقینی و فلسفه اند، بسیار بصیرت افزاست. می توان دریافت که در عمل، در ذهن فیلسوف چه می گذرد و او چه مسیری را می پیماید تا دستگاه فلسفی خود را سامان دهد. 🔺 کنش های عقل نظری بر دو دسته اند: کنش های تحقق بخش علم و کنش های زمینه ساز علم. 🔘 کنش های عقلی تحقق بخش علم یقینی 🔺 علم یقینی علمی ضروری، اضطراری و مطابق با واقع است. عقل برای دستیابی به چنین علمی، فعالیت هایی انجام می دهد. هریک از کنش های عقل را به صورت عقل مضاف عنوان داده ایم، مانند «عقل تحلیلی» و «عقل اولی»، و منظور از آنها، همان کنش های عقلی است، نه اینکه عقل متعدد باشد. عقل حقیقتی واحد است که کنش های متعددی دارد. 🔘 1. عقل اولی 🔺 بدیهیات را در منطق بر شش قسم دانشته اند: مشاهَدات، تجربیات، حدسیات، متواترات، فطریات و اولیات. تصدیق چهار قسم نخست به حس وابسته است. تصدیق فطریات و اولیات، کار عقل است. فطریات به اولیات بازمی گرند؛ زیرا برای تصدیق آنها در واقع استدلال در کار است؛ هرچند حد وسط استدلال بدون فکر برای عقل حاصل می آید. بنابراین تصدیق بدیهیات، بر دو پایه استوار است: حس و عقل. اولیات قضایایی اند که صرف تصور موضوع و محمول برای تصدیق آنها کافی است. 🔺 علم به قضایایی یقینی، بر علت ذاتی آنها مبتنی است. دربارۀ اولیات، علت ذاتی در ذات اطراف قضیه نهفته است. در حقیقت علت ذاتی، تصور دو طرف است و عقل برای تصدیق آنها حرکت و کنش دیگری ندارد. از همین رو، یکی از کنش های عقل، تصدیق اولیات است و آن را «عقل اولی» می خوانیم. 🔺 عقل اولی نسبت به میان دو طرف قضیۀ اولی را می سنجد و به وجود رابطۀ میان آنها حکم می کند. سخن اینجاست که عقل، خود این نسبت را می فهمد و این فهم را از جای دیگری نمی گیرد و بر آن استدلال هم نمی کند. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 141_146 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3150 6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3162 7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3174 8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3182 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 8️⃣2️⃣ 🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (7) 4️⃣ انوار قاهره متکافئه (ارباب انواع) 🔺 در چینش نظام هستی اشراقی، پس از انوار قاهرۀ طولی، انوار قاهرۀ متکافئه یا همان «ارباب انواع»، «اصحاب طلسمات»، «ارباب اصنام» و «مُثُل نوری» قرار دارند. به نظر شیخ اشراق، هر نوعِ مادی، مانند نوع انسان یا نوعی از گیاه یا حیوان با همۀ ساختارهایی که دارد، از موجود مجرد عقلانیِ مناسبی در عالم عقل نشئت گرفته و به وسیله آن تدبیر می شود به گونه ای که می توان آن را ربّ و صاحب آن نوع مادی تلقی کرد. 🔺 یکی از مشهورترین نام های آنچه اشراق آنها را انوار قاهره متکافئه می نامد، «مُثُل» است. مُثُل جمع مثال است و علت نام گذاری ربّ النوع به مثال آن است که هر ربّ النوعی مثال افراد مادی، در عالم عقل است چنانچه هر فرد مادی ای، ربّ النوع در عالم ماده است. 🔺 از نظر تاریخی، بحث مُثُل به مثابه یک نگاه رسمی از افلاطون شروع شد و از همین روی به «مُثُل افلاطونی» شهرت یافت. پس از او، ارسطو دیدگاه استاد خود را انکار کرد و به تبع او مشاییان اسلامی همانند ابن سینا مُثُل را انکار کردند و ادلّه ای برا ردّ آن آوردند. در این میان، سهروردی به احیای نگاه افلاطون پرداخت. 🔺 سهروردی در کوششی ستودنی با به کارگیری قدرت شهودی خود و نیروی استدلال فلسفی و بازسازی کلمات گذشتگان، جایگاه فلسفی مثل را سامان داد و از این رهگذر تغییراتی را در فلسفه ایجاد کرد. پس از وی ردّ و قبول ارباب انواع ادامه یافت تا آنکه صدرالمتألهین در حکمت متعالیه مسئله مُثُل را با اندکی تفاوت در تقریر و آوردن ادلّه جدید پذیرفت و بر آن تأکید کرد. 🔺 با این حال، تفاوت مهمی در تقریر ملاصدرا با تقریر شیخ اشراق از مسئله مُثُل وجود دارد و آن این است که از نگاه صدرالمتألهین، سهروردی تنها وجود موجود عقلیِ مناسب با نوع مادی را طرح کرده است، اما آنچه از کلمات قدما برداشت می شود آن است که مثال عقلی، فردی عقلانی از همان نوع است و به دیگر سخن، طبیعت کلی هر نوع، افزون بر افراد مادی، فردی در عالم عقل دارد که افراد مادی را تدبیر و ربوبیت می کند. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 93_94 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3176 4️⃣2️⃣اقسام ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3184 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac