eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3150 6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3162 7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3174 8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3182 9️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3197 0️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3205 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 0️⃣3️⃣ 🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (9) 4️⃣ انوار قاهره متکافئه (ارباب انواع) 🔘 گستره مُثُل نوری 🔺 از نظر سهروردی همۀ آنچه مادون عقول و مفارقات قرار دارند؛ از عالم مثال منفصل و عالم ماده، جز برزخ محیط و برزخ ثوابت، یعنی فلک نهم و فلک هشتم دیگر افلاک هفت گانه و هرچه در عالم ماده روی می دهد، همگی ریشه در مُثُل نوری و ارباب انواع دارند. 🔺 نکته مهم در اینجا اختلافی است که میان شیخ اشراق و صدرالمتألهین وجود دارد. شیخ اشراق وجود اعراض و هیئات را در عقول و مفارقات همانند عالم ماده قبول دارد، ولی صدرالمتألهین وجود اعراض در مفارقات را نمی پذیرد و اعراض و هیئات را در عقول و مفارقات به نحو صفاتِ اندماجی معتقد است. به نظر می رسد نگاه صدرالمتألهین درست تر و دقیق تر باشد؛ زیرا بساطت عقول و مفارقات، جایی برای ترکیب از حال و محل در آنجا باقی نمی گذارد. 🔘 عرضی بودن مُثُل 🔺 برخلاف عقول طولی یا همان قواهر اعلون که ارتباط عِلّی و معلولی ارتباط (طولی) با یکدیگر دارند، مُثُل نوری چنین ارتباطی با یکدیگر نداشته و به همین جهت در حکمت اشراق، انوار قاهره متکافئه (هم عرض) نام گرفته اند. شیخ اشراق معتقد است چنانچه انواع مادی در عالم ماده عرضی اند و ارتباط عِلّی با یکدیگر ندارند، علل تکوینی آنها، یعنی مُثُل نوری نیز در عالم عقل هم عرض و متکافی هستند. 🔺 با این حال، شدت و ضعف غیرطولی، چنانچه در انواع مادی تحقق دارند، در قواهر عرضی نیز متحقق اند. 🔘 تفاوت مُثُل نوری با نفوس 🔺 در نگاه شیخ اشراق اگرچه نفوس ناطقه هویتی نوری دارند و از این منظر همانند مُثُل نوری اند، ولی دست کم چهار جهت میان آنها تفاوت وجود دارد: 1️⃣ نفس، در ترکیبی ویژه با بدن، فردی واحد از نوعی واحد را پدید می آورد. در حالی که ربّ النوع جدای از بدن های مادی، به طور مستقل خود فردی واحد از نوعی واحد و موجودی مستقل است؛ 2️⃣ نفس، تعقل استکمالی به بدن دارد و از جهاتی به او محتاج است؛ اما ارتباط ربّ النوع با بدن ارتباط عِلّی و تکمیلی است؛ 3️⃣ نفس، به بدن خاص تعلق دارد، اما ربّ النوع با همۀ بدن های یک نوع مرتبط است؛ 4️⃣ درد، بدن نفس را متألّم می سازد، ولی ربّ النوع این گونه نیست. 🔘 کلیت مُثُل نوری 🔺 باورمندان پیشین مُثُل نوری، آنها را کلی دانسته اند، شیخ اشراق می گوید: مراد آنها از اینکه مُثُل نوری کلی اند، کلی مفهومی و عام ذهنی نیست. وی سه معنا برای کلیت مُثُل نوری ذکر کرده است: 🔺 الف) نسبت ربّ النوع به همه افراد نوع یکسان است. از این یکسانی، به کلیت تعبیر شده است. چنانچه نسبت کلی مفهومی با همۀ افراد خارجی یکسان است؛ 🔺ب) ربّ النوع اصل و علت افراد نوع است و با ایجاد افراد بی نهایت، نوع را حفظ می کند و بدین جهت آن را کلّی دانسته اند؛ 🔺 ج) گویا ربّ النوع، همه نوع بشر است و کل افراد نوع را پوشش می دهد؛ از این رو، آن را کلّی نام کرده اند. 🔘 اقسام ارباب انواع 🔺 هرچه ربّ النوعی قوی تر باشد، افزون بر آنکه نمونۀ مادی آن کامل تر است، در ارتباط با آن نیازمند واسطه های بیشتری است و هرچه ربّ النوعی ضعیف تر باشد، به همین ترتیب واسطه ها کمتر و نمونۀ مادی ناقص تر است. 🔘 الف) ربّ النوع انسان و همانند آن 🔺 این قسم به دلیل شدت درجۀ نوری آن برای ارتباط با طلسم و نمونۀ مادیِ خود، دست کم به چهار واسطۀ نفس ناطقه، نفس حیوانی، نفس نباتی و روح بخاری نیازمند است؛ 🔘 ب) ربّ النوع حیوانات 🔺 این قسم به دلیل آنکه از مرحله پیشین ضعیف تر است به واسطه های کمتری که عبارت اند: از نفس حیوانی، نباتی و روح حیوانی، نیازمندند؛ 🔘 ج) ربّ النوع گیاهان 🔺 در این قسم به دلیل ضعف افزون تر برای ارتباط تدبیری با بدن مادی، تنها به نفس گیاهی نیاز است؛ 🔘 د) ربّ النوع جمادات از معادن و عناصر 🔺 این ربّ النوع چنان ضعیف اند که بدون هیچ واسطه ای می تواند با نمونه های مادی خود ارتباط برقرار ساخته، آنها را تدبیر کند. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 98_101 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3176 4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3184 5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3191 6️⃣2️⃣ملاک‌های فصلیت فصل https://eitaa.com/fvtt_ir/3199 7️⃣2️⃣جوهر و عرض https://eitaa.com/fvtt_ir/3207 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 7️⃣2️⃣ 🌐 جوهر و عرض 🔘 موجود بالذات و موجود بالعرض 🔺 مشائیان، جوهر و اعراض را از اقسام موجود بالذات دانسته اند. محمولاتی که بر موضوعات حمل می شوند، بر دو قسم اند: 1. محمولی که مصداق محمول ذات موضوع باشد؛ مانند «زید انسان است». 2. مصداق محمول ذات موضوع و وجود فی نفسه آن نیست؛ مانند «انسان سفید است». مصداق حقیقی سفید، ذات انسان نیست. گرچه سفید بر انسان صدق می کند. 🔺 به قسم اول «موجود بالذات» و به قسم دوم «موجود بالعرض» گفته می شود. محمولی که عرضی موضوع است، موجود بالعرض و محمولی که ذاتی موضوع است، موجود بالذات نامیده می شود. 🔺موجود بالذات آن دسته از اموری است که ذاتیات اشیاء و حقیقت آنها را بیان می کند. اما آنچه حقیقت اشیاء را بیان می کند، همان ماهیت و چیستی است و بدین ترتیب، موجود بالذات همان ماهیت است. 🔘 تقسیم موجود بالذات به جوهر و عرض 🔺 جوهر آن ماهیتی است که وجود آن در خارج وجود در موضوع نیست و عرض آن ماهیتی است که وجودش در خارج وجود در موضوع است. منظور از موضوع، چیزی است که خود فی نفسه قوام و تحصل بالفعل داشته باشد. موضوع عرض از عرض بی نیاز است. 🔺 موضوع که عرضی در آن تحقق پیدا می کند، ممکن است وجود آن وجود در موضوع باشد؛ یعنی خود یک عرض باشد، و ممکن است وجود در موضوع نباشد؛ یعنی جوهر باشد. اگر موضوع عرض، جوهر باشد، پس قوام آن عرض به جوهر است و اگر عرض باشد، سرانجام به جوهر می انجامد؛ زیرا در غیر این صورت، سلسله نامتناهی عرض خواهیم داشت که محال است. 🔺 هر عرض به طور مستقیم یا غیر مستقیم متوقف بر جوهر است و اگر کسی وجود جوهر را انکار کند، ناخودآگاه همه اعراض را جوهر دانسته است. 🔺 محال است شیء واحد، هم جوهر باشد و هم عرض؛ چون لازمه آن اجتماع نقیضین است. 🔘 اقسام جوهر 🔺 جوهر بر اساس یک تقسیم سه قسم شده است: جوهر نخستین، جوهر دومین و جوهر سومین. جوهر نخستین، همان افراد و اشخاصی اند که در خارج وجود دارند. جوهر دومین معانی کلی نوعی اند؛ مانند انسان و اسب. جوهر سومین، معنای کلی جنسی اند که بر انواع صدق می کنند؛ مانند حیوان که بر انواعی مانند انسان و اسب صدق می کند. 🔺 جوهر نخستین در جوهر بودن بر دو قسم دیگر اولویت دارد؛ اگرچه بر آن تقدم ندارد. 🔺 از مهم ترین خواص جوهر آن است که وجود آن در خارج وجود لا فی الموضوع است و افراد خارجی، یعنی جواهر نخستین، این خاصیت را بالفعل دارند، از این رو جوهریت آنها اولی است. 🔘 تقسیم دیگر جوهر 🔺 جوهر پنج قسم شده است: جسم، صورت، ماده، عقل و نفس. هر جوهری یا جسم است یا جسم نیست. اگر جسم نباشد یا جزء جسم است یا خارج و مفارق از جسم. اگر جزء جسم باشد، یا جزئی است که جسم با آن جزء فعلیت می یابد (صورت) یا آن جزئی است که جسم با آن جزء بالقوّه است (ماده). اگر مفارق با جسم باشد، یا علاقه تصرف در جسم یا تحرک آن جسم را دارد (نفس) یا حتی چنین تعلقی نیز به جسم ندارد و از هر جهتی مبرّا از جسم است (عقل). 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 139_142 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3095 5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3119 6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3137 7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3156 8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3169 9️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3178 0️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3186 1️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3193 2️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3201 3️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3209 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 3️⃣3️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (18) 🌐 دورۀ پنجم: دورۀ احیا و بازیابی 🔺 پس از افت عرفان اسلامی در قرن دهم و یازدهم، بسیار جالب است که عرفان اسلامی این بار در ایران، با همان گرایش معرفتی محیی الدینی، ولی با چند ویژگی افزوده، سر بر می آورد. 🔘 ویژگی های مهم این دوره 🔘 الف) نزدیکی هرچه بیشتر عرفان و حکمت 🔺 از جمله ویژگی های این دوره آن است که عرفان از زبان فلسفه رُخ می نماید لذا عرفای این دوره فلاسفه و حکمای همین دوره هستند و از همین جهت هم می توان آنها را در رجال عرفانی آورد و هم رجال فلسفی. 🔘 ب)هضم عرفان در تشیع 🔺 از ویژگی های فوق العاده مهم در این دوره، هضم شدن عرفان در شیعه است. 🔺 نزدیکی عرفان و تشیع، نزدیکی ای از دو طرف بوده است؛ زیرا از یک طرف محور های اساسی عرفان اسلامی همچون انسان کامل، گرایش شیعی را اقتضا می نموده است و از طرف دیگر، آموزه های معرفتی و عملی اهل بیت معصومین (ع) چنین تقاربی را ایجاب می کرده است. در همین راستا توجه به مسئلۀ عرفانی «ولایت» دارای اهمیت است. 🔺 بحث گستردۀ ولایت و دیگر مؤلفه های اساسی عرفان اسلامی موجب شد که درنهایت، عرفان اسلامی در دامن شیعه جای گیرد و بزرگ ترین اندیشمندان معرفت گرا در شیعه، عرفان را پذیرفته و در خود هضم نمایند. 🔘 ج) ضعف سلسله های عرفانی 🔺 از ویژگی های قابل توجه این دروه، سیر رو به ضعف سلسله های عرفانی است که عوامل متعددی داشته است؛ از جمله: ظهور بدعت ها، رسوم و آداب فقط ظاهری و صنفی در سلسله ها که با روح عرفان اسلامی سازگاری نداشته اشت. همین امر موجب گشت تا بزرگان عرفانی در این دوره به طور رسمی در هیچ یک از سلسله های متعارف صوفیه داخل نشوند. 🔺 از پدیده های این مرحله که می تواند در امتداد همین ویژگی سوم طرح شود، جدا شدن صریح لفظ صوفی از عارف و تصوف از عرفان است، به صورتی که واژه های صوفی و تصوف چهرۀ منفی یافت. درهمین مسیر، از مسائلی که به ضعف سلسله ها کمک کرد، کم توجهی آنها، بلکه انحرافات آشکار ایشان نسبت به آداب شرعی و شریعت بود. 🔺 از ویژگی های دیگر دورۀ پنجم عرفان اسلامی را، انطباق کامل و تمام عیار عرفان با شریعت بتوان برشمرد؛ چرا که بیشتر بزرگان و مشاهیر این دوره، خود از فقهای طراز اول به شمار می رفته اند. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 202_205 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3124 9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/3141 0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3158 1️⃣2️⃣درهم تنیدگی شهود و عقل https://eitaa.com/fvtt_ir/3171 2️⃣2️⃣انواع کنش‌های عقل نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/3180 3️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3188 4️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3195 5️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3203 6️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3211 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش6️⃣2️⃣ 🌐 کنش های عقلی تحقق بخش علم یقینی 🔘 5. عقل توصیفی 🔺 کنش عقلی توصیف در فضای تصدیق مطرح است. عقل تحلیلی مفاهیمی حصولی فراهم می آورد، عقل توصیفی بین مفاهیم انتزاع شده توسط عقل تحلیلی، ارتباط برقرار می کند و در حین این ارتباط، مقارنه ای نیز با خارج انجام می دهد تا ببیند که آیا آنچه فراهم آورده، با واقعیت سازگار است یا خیر. 🔺عقل توصیفی تصدیق بالفعل فراهم می آورد. این کار از آن رو صحیح و مجاز است که عقل توصیفی اتحاد و گره خوردگی را در دل همان موطنی که در آن به فعالیت گزارشگری پرداخته است، با مدد عقل شهودی می یابد. 🔺 کار عقل توصیفی مبتنی بر فهم (شهودی یا عقلی) و مسبوق بر آن است. 🔺 عقل توصیفی در فضای علم حصولی، برای گزارش از آنچه در فهم می گذرد، آن مفاهیم را به هم می پیوندد و تصدیق بالفعل پدید می آورد. عقل توصیفی آینۀ خارج است، البته همراه با اذعان و حکم دربارۀ خارج. اگر ارتباط شهودی با خارج قطع شود، این اذعان و حکم همچنان موجود خواهد بود. 🔘 حصول نسبت حکمیه، کنش کدام عقل است 🔺 می دانیم که حکم و اذعان پس از تصور نسبت حکمیه صورت می گیرد. می توان گقت نسبت حکمیه را، که هویت تصوری دارد، عقل تحلیلی به دست می آورد، و نیز می توان گفت خود عقل توصیفی آن را به دست می آورد، و بعد بدان اذعان می کند. تحلیل دوم ترجیح دارد: همان واقعی که عقل آن را دیده، و عقل توصیفی را تحریک می کند تا بدان اذعان کند، باعث می شود عقل توصیفی نسبت حکمیه را بسازد. 🔺 نسبت حکمیه جزو کارهای عقل توصیفی است. عقل توصیفی ابتدا این نسبت را تصور می کند و بعد به‌وزان خارج، بدان اذعان می کند. 🔘اذعان به سلب 🔺 آیا در قضیۀ سالبه، اذعان وجود دارد یا خیر؟ شیخ اشراق معتقد است اذعان سلبی وجود دارد و ملاصدرا بر آن است که سلبِ اذعان است. به نظر می رسد حق با شیخ اشراق است. 🔺 اذعان سلبی یکی از اموری است که در شهود بدین شکل یافت نمی شود، و برای حاصل آمدن آن، مقایسۀ عقلی لازم است.عقل توصیفی این مقایسه را انجام می دهد و سپس به سلب و نفی حکم می کند. می توان گفت در شهود، فهم وجود دارد و به صورت شهودی، نبودن نسبت فهم می شود. بنابراین می توان گفت: «دیدم که نیست». 🔺 آیت الله جوادی آملی معتقدند که چنین نیست و نیستی متعلق دیدن قرار نمی گیرد. «دیدم که نیست» نادرست است و باید گقت : « ندیدم که هست». اما به نظر می رسد که عدم مضاف (نه عدم مطلق) می تواند متعلق شهود قرار گیرد فهم شهودی از آن به دست آید. از باب نمونه، تصور کنید شخصی نزد شما نشسته است و ناگهان ناپدید شود. در این حال می بینید که او نیست. البته پذیرش این نکته دشوار می نماید. ملاصدرا معتقد است عدم مضاف حظی از وجود دارد. حظ وجودی، در حد خود، متعلق شهود و فهم شهودی قرار می گیرد. 🔺 در قضیۀ سالبه اذعان وجود دارد، و مفاد چنین قضیه ای، سلب اذعان نیست. وقتی من می بینم کاغذی سفید است، اذعان می کنم که این کاغذ سیاه نیست، نه اینکه اصلاً اذعانی ندارم. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 164_167 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 موسسه ی فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) برگزار میکند: 💠 برنامه ی ویژ ی ماه مبارک رمضان 💠 🔆درس گفتار نفس اشارات (نمط سوم) 🔸 ارائه دهنده: استاد اسدالله زاده 📌از اول ماه مبارک رمضان (هر روز) 🕛 زمان: ساعت ۱۲ الی ۱۳ (یک ساعت به ظهر) ◀️ برای ثبت نام به پیوند زیر مراجعه بفرمایید. https://b2n.ir/a85271 ـــــــــــــــــــــــــ 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3150 6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3162 7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3174 8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3182 9️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3197 0️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3205 1️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3214 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 1️⃣3️⃣ 🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (10) 5️⃣ عالم مُثُل معلقه ( عالم مثال ) 🔺 تا پیش از شیخ اشراق در میان حکما سخنی از عالمی نیمه تجردی میان عالم عقل و عالم ماده مطرح نبود. مشاییان صورت های خیالی را موجوداتی مادی و منطبع در بخشی از مغز می دانستند و در میان عرفا نیز جسته و گریخته و به گونه ای غیر شفاف گزارش هایی از موجودات مثالی _بدون تحلیل روشنی از حقیقت آنها و گاه همراه با برخی خلط ها با صورت های حسّی_ ارئه می شد. 🔺 سهروردی با توجه به تحول در روش فلسفی و بهره گیری از روش ذوقی بحثی، توانست مرحلۀ عالم مثال را میان عالم عقل و عالم ماده همراه با تحلیل فلسفی و تبیین پیامدها اثبات کند و بدین وسیله موفق شد راهی جدید در تحلیل بسیاری از مقولات حیات مانند شهود، مقامات، کرامات و معجزات، اِخبار از مغیبات و معاد و تبیین حقیقت موجوداتی مانند فرشتگان و پریان باز کند. 🌐 حقیقت عالم مثال نزد شیخ اشراق و ادلّه آن 🔘 ادله شیخ اشراق برای اثبات عالم مثال 🔺 دلیل اول: سهروردی بر این باور است که فقدان یا ضعف روش ذوقی وشهودی در حکمای مشاء موجب شده تا آنها نتوانند «عالم تجردی صوری» را درک کنند چنان که همین ضعف، آنها را از وجود عالم مُثُل نوری غافل کرده است. وی خود به تجربه های شهودی صحیح خویش در اثبات این عالم به عنوان یک مرحلۀ از نظام هستی که متفاوت با عالم عقل و ماده است، تأکید دارد؛ 🔺 دلیل دوم: استدلال عقلی در اثبات مغایرات صورت های خیالی از عالم ماده می گوید: صورت های خیالی گاه بسیار بزرگ و عظیم اند. تصویر کوه، دریا، صحرا و همانند آنها، تصویر های کوچکی نیستند که ما با پاره ای از محاسبات، اندازه های واقعی آنها را درک کنیم، بلکه به همان اندازه هایِ واقعیت های خارجی بزرگ و عظیم اند. این تصاویر عظیم چگونه می توانند در جزئی از مغز، یا حتی همه مغز جای داشته باشد. جایگیری این تصاویر در مغز به معنای «انطباق کبیر در صغیر» است و چنین معنایی محال است. این همه نشان می دهند صورت های خیالی منطبع در مغز و همانند آن نیستند و از این منظر از ماده اند و هرچند مانند عقول و مفارقات تجرد تام نداشته و با انواع حدود و اندازه ها و رنگ ها همراهی می کنند. 🔺 شیخ اشراق قّوه تخیل ما را _برخلاف صدرالمتألهین و موافق با حکمای مشاء _مادی می داند. چنان که آینه ها هم مادی اند، ولی این دو با آنکه محل صورت های خیالی نیستند، مظهر آن صورت ها هستند. البته کلام شیخ اشراق درباره قوه تخیل تا حدود پذیرفتنی است، ولی آنچه وی دربارۀ آینه مطرح کرده قابل قبول نیست. این تحلیل با توجه به داده های دانش فیزیک پذیرفتنی نیست؛ هرچند استدلال او برای تجرد صورت های خیالی تردیدناپذیر است. 🔘 قائل نشدن به عالم مثال متصل نقص فلسفه اشراق 🔺 شیخ اشراق با همۀ ظرفیت هایی که پس از این نیز درباره عالم مثال مطرح می کند، به تفکیک عالم مثالِ متصل از عالم مثالِ منفصل نمی پردازد و تنها به عالم مثال منفصل قائل شده است. این یکی از کاستی های دستگاه فکری شیخ اشراق دربارۀ صورت های مثالی است که موجب پاره ای از تحلیل های نادرست نیز شده است؛ زیرا وی بسیاری از احکام عالم مثال متصل انسانی را به عالم مثال منفصل نسبت می دهد. با این گونه نقص ها، از ارزش فوق العادۀ کار شیخ اشراق در باب عالم مثال نمی کاهد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 102_105 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac