🔺علی، مرد است و مردان را دوست دارد!
💎مرحوم علامه محمد تقی #جعفری نقل میکردند:
یکی از نوههای مرحوم مورخ الدوله سپهر- نویسنده کتاب ناسخ التواریخ- به منزل ما آمد و اظهار داشت در شب عید غدیر در منزلی در شمال تهران، جشنی برقرار است و علاقهمندم شما هم در آن شرکت کنید.
گفت: در این جشن تعداد زیادی از رجال لشکری و کشوری هستند. من تصور میکنم که اگر شما تشریف بیاورید و در آن محفل، مطالبی نیز بفرمایید، مؤثر واقع شود.
🔸محل برگزاری جشن، منزلی بزرگ و تقریبا جنگل مانند بود و بخشهایی از آن، به صورت آب نماهای بسیار بزرگ بود و به هرحال، باغی بود که کمتر نمونه آن را دیده بودم. وارد جلسه شدیم. دیدم سالنی بسیار بزرگ است که انواع و اقسام میوهها و شیرینیها جهت پذیرایی از حُضار در آن چیده شده است. در ادامه برنامه برخی آمدند و در وصف امیرالمؤمنین (ع) اشعاری خواندند. برخی از شعرها خوب بود و برخی نیز سطحی نداشت...
🔹من دیگر خسته شده بودم و بنا داشتم که بلند شوم که از در مجلس، سیّدی با ظاهری بسیار ساده وارد شد و حتی کفش خود را برداشت و به داخل آورد که البته در آن جا این کار، خلاف عادت بود و پیدا بود که صاحب مجلس و تعدادی دیگر ناراحت شدهاند.
🔸عموم حضار به سید نگاهی تحقیر آمیز داشتند. کسی به او احترامی نگذاشت، ولی من در مقابلش به احترام برخاستم و او نیز سری تکان داد. سید، جوان بود و با یک طمأنینه و اطمینان خاصی بر روی زمین نشست و کسی هم تعارف نکرد که روی صندلی بنشیند.
بالاخره نوبت به اشعرالشعرا رسید و از او دعوت کردند که بیاید و اشعارش را بخواند. این شاعر با یک طمطراقی آمد و شروع به قرائت اشعار نمود.
🔹وقتی بیت اول را خواند هر چند بد نبود ولی سید یک اشکال جدی به آن وارد کرد. اشعرالشعرا محل نگذاشت و بیت دوم را خواند. دوباره سید ایراد گرفت. شاعر همچنان توجه نمیکرد. وقتی بیت سوم را خواند، سید گفت:
این هم اشکال دارد. شاعر عصبانی شد و گفت: چرا؟ سید گفت:
🔸خوب، این را اول می پرسیدی، الان برایت توضیح میدهم.
سید بحثی از معانی بیان و صنایع ادبی را به صورت خیلی خلاصه بیان کرد... دیدم که دریایی است بیکران... چند نفر از حضار آمدند و احترام کردند و به زور سید را به بالای مجلس بردند.
در این هنگام یکی از حضار به سید گفت:
اولا خوش آمدید، هر چند که نمیدانیم چطور آمدید. دوم این که آیا خودتان هم شعر میگویید؟ سید گفت:
گاهی اوقات. گفتند:
میشود یکی از سرودههای خود را بخوانید؟ گفت: آری و حتی میتوانم همین الان شعر تازه بگویم. گفتند: پس بفرمایید. گفت: نه، چرا که ممکن است بگویید این اشعار را قبلا گفتهای. شما بگویید که چه بسرایم؟
🔹آنها با حالت اعجاب آمیز نگاهی به یکدیگر کردند و گفتند:
غزلی بگویید در مدح امیرالمؤمنین که دو بیت اول عاشقانه باشد و بیت سوم این باشد که اگر علی به خاری نگاه کند، گلستان میشود و بیت چهارم این باشد که اگر معصیت کاران عالم حتی فرعون، توسل به علی پیدا کنند، بهرهمند میشوند. خلاصه، محدوده را برای او خیلی تنگ کردند.
🔸سید قبل از شروع نگاهی به حضار کرد که کسی اشعار او را ننویسد. من زیر عبا خودکار و کاغذ را آماده کردم تا اشعار را یادداشت کنم. فهمید اما اعتراضی به من نکرد. سید شعر را این گونه آغاز کرد:
گر شمیمی ز سر طُرّه جانان خیزد
تا قیامت ز صبا، رایحه جان خیزد
والهام من که چو ازخواب، تو بیدار شوی
زچه رو، از سرِ چشمانِ تو مژگان خیزد؟
علیِ عالیِ اعلا که ز بیم نهلش
روح از کالبد عالم امکان خیزد
گر به خاری کند از قاعده لطف، نظر
از بُنِ خار، دو صد روضه رضوان خیزد
گر زند دست به دامان ولایش، فرعون
از لحد با دو کف، موسی عمران خیزد
داورا! دادگرا! جانب "جدّا" نظری
کز پی مدح تو چون بحر، به طوفان خیزد
...
معلوم شد که اسمش[تخلّصش] جدّا و قمی است.
🔻پس از خواندن شعر، سید خطاب به حاضران گفت:
آقایان! علی(ع) از این جلسات که دور هم بنشینید و انواع غذاها را بخورید و چند بیت هم شعر بخوانید، راضی نیست. علی مرد است و مردان را دوست دارد. اگر مرد هستید و مردانگی دارید بروید سراغ محرومان، دردمندان و فقرا. یعنی همان کسانی که مورد عنایت علی بودند. این جا نشستهاید و غذاها، شیرینیها و شربتهای خوشمزه میخورید بعد میروید خانه و فکر میکنید که در مدح علی شعر گفتهاید. صریح بگویم که باید وضعتان را عوض کنید و بروید سراغ محرومان جامعه!
این را گفت و کفش خود را برداشت و از مجلس بیرون رفت.
🔹پس از رفتن او تا مدتی همه بُهت زده بودند... آن شب شاهد بودم که تعدادی از آن ها بسیار گریه میکردند. آقای سپهر، بعدها میگفت:
تعدادی از آنها زندگیشان را تغییر دادند و رفتند و به رسیدگی به محرومان پرداختند.
📚کتاب ابن سینای زمان، ص ۹۷-۱۰۲
#خاطرات_علما
🔴 @kashkolenab 🌼
کشکول ناب حوزوی
💥متن جامعه کبیره حضرت آیت الله #جوادی_آملی در وصف زیارت جامعه آورده اند: «متن زیارت جامعه کبیره به
💥تبيين چگونگی ولی نعمت بودن ائمّه اطهار (عليهم السلام)
✍آیت الله #جوادی_آملی:
به طور خلاصه مي توان گفت: همان گونه كه اشاره شد نعمت يا مادي است يا معنوي و «النعم» هر دو قسم را شامل مي شود. فيوضات الهي كه همان نعمت هاي مادي و معنوي اوست، توسط ملائكه كه مدبرات امر در نظام عالم هستند به بندگان خدا و ساير موجودات مي رسد. امام، انسان كاملي است كه ملائكه تحت فرمان او قرار دارند و براي انجام هر كاري خدمت او شرفياب مي شوند: «ما من مَلَكٍ يهْبطه الله فى أمرٍ ما يهْبط له إلاّ بدأ بالإمام فعرض ذلك عليه»[۱]
. بنابر اين، بهره مندي از فيوضات مادي و معنوي تحت نظر، اراده و اجازهي آنهاست، اگر در موردي يا موجودي اجازه دادند فرشتگان نيز در آن باره نازل مي شوند و اگر اجازه ندادند يا مصلحت ندانستند، نازل نمي شوند. بدين ترتيب اين حضرات، ولي نعمتي هستند كه گسترهي خوان نعمت مادي و معنوي آنان نظام هستي را فراگرفته، همگان از فيوضاتشان بهره مند مي شوند.
در جاي جاي اين زيارت شريف وساطت ائمهي اطهار (عليهم السلام) در نعمت هاي معنوي مورد تأكيد قرار گرفته است، مانند: موضع الرسالة، مختلف الملائكة، مهبط الوحى، خزّان العلم، أبواب الإيمان، محالّ معرفة الله، معادن حكمة الله، حفظة سرّ الله، حملة كتاب الله، أوصياء نبىّ الله، الدّعاة إلي الله، الأدلاّء علي مرضات الله، المظهرين لاي مر الله ونهيه،....
چنان كه وساطت در نعمت هاي مادّي نيز مورد اشارهي اين زيارت است: بكم ينزّل الغيث، بكم يُمْسك السّماء أن تقع عليَ الأرض إلاّ بإذنه، بكم ينفّس الهمّ ويكْشف الضُرّ، بكم... أصلح ما كان فسد من دنيانا....
بنابر اين، مي توان گفت: اين جمله از جملاتي است كه در خود همين زيارت تشريح و تفسير شده است.
بيان ديگر: در توقيعات شريف حضرت ولي عصر (عج الله تعالي فرجه) آمده است: «نحن صنائع ربّنا والخلق بعد صنائعنا»
هضم اين بيان براي عالمان و انديشوران چندان صعب نيست، ليكن براي سطوح متوسط مردم در غايت صعوبت است. از اين رو تشريح و تبيين آن در حدّي كه همگان بفهمند چندان سهل نيست[لذا باید مراقب بود برداشت اشتباه نشود و کسی به سمت غلو کشیده نشود]...
خلاصه اين كه طبق توقيع شريف حضرت ولي عصر (عج الله تعالي فرجه) نظام هستي، پرورش يافتهي دست ائمهي اطهار (عليهم السلام) است و طبق بيان اميرالمؤمنين (عليه السلام) مردم براي ائمهي اطهار (عليهم السلام) پروريده شده اند. هر يك از اين دو بيان كه ملاحظه شود جايگاه آن ذوات
نوراني در تنزل فيض الهي روشن خواهد شد؛ چون طبق بيان اول، آنان واسطهي فيض الهي هستند و مطابق بيان دوم غايت و هدف تفضلات او شمرده مي شوند. بيان دوم، در روايات ما نمونه هاي فراواني دارد[۲] از اين رو در دعاي عديله[۳] راجع به امام زمان (عليه السلام) آمده است:
ببقائه بقيت الدنيا وبُيمنه رُزق الوري و بوجوده ثبتت الأرض والسماء[۴] ؛ به بقاي او دنيا باقي است، به بركت او خلق روزي مي خورند و به وجود او آسمان و زمين پابرجاست.
------======------
[۱]ـ هيچ فرشته اي نيست جز اين كه خدا او را براي كاري كه نازل مي كند ابتدا خدمت امام زمان مي رسد و آن كار را بر او عرضه مي كند (بحار، ج26، ص357).
[۲]ـ البته بيان اول، هم توجيه پذير است وهم شواهد روايي دارد.
[۳]ـ هر چند كه برخي دعاي عديله را از منشآت علماي بزرگ شيعه دانسته اند، ليكن كسي در صحت واتقان مضامين دعاي مزبور و هماهنگي متن آن با قرآن و سنت خدشه نكرده است.
[۴]ـ مفاتيح الجنان، ص167، دعاي عديله.
📚ادب فناي مقربان جلد1، صفحه 229
#ولایت_تکوینی
#کلام_اسلامی
#غلو
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
🔻سیره آیت اللّه بروجردی ره در صرف بیت المال
مرحوم آیت اللّه محسنی ملایری میگفت: روزی داماد آیت اللّه #بروجردی که از علما بود، به من گفت: برای شرکت در درس خارج نیاز به کتاب جواهر دارم و امکان خریدش را ندارم، شما به آقا عرض کنید پول یک دوره کتاب جواهر را به من عطا کند تا من آن را بخرم. من خدمت آیهاللّه بروجردی رحمهالله رفتم و گفتم: شما دامادتان را خوب میشناسید، طلبه خوبی است و وضع زندگیاش را میدانید. آقا فرمودند: بله، طلبه فاضلی است. بعد گفتم: ایشان تقاضا کردهاند 160 تومان مرحمت کنید تا ایشان یک دوره کتاب جواهر بخرد. آقا فرمودند: با اینکه میدانم آقا جعفر، طلبه خوب و زحمتکشی است اما مگر همه طلبههای قم کتاب جواهر دارند؟ داماد من هم مثل دیگران به کتابخانه بروند و مطالعه کنند! آن عالم گفت: هر چه اصرار کردم آقا قبول نکردند.
📚برگرفته از کتاب انضباط اقتصادی، آیت الله ابراهیم #امینی ره
#خاطرات_علما
#سیره_علما
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
مقاله _ نقد و بررسي مکتب تفکيک با تاکید بر دیدگاه مخالفت دین با فلسفه.pdf
603.6K
📕 #مقاله : نقد و بررسي مکتب تفکيک با تاکید بر دیدگاه ایشان مبنی بر مخالفت دین با فلسفه
✍استاد روح الله سوری
💧چکیده💧
اخباري گري رويکردي ظاهرگرايانه است که به ترک بحث های مستقل عقلي در استنباط احکام فقهي توصيه ميکند. به کارگيري اين شيوه در مباحث اعتقادي «مکتب تفکيک» نامیده می شود. نحله سنتی مکتب تفکيک به گونه کامل با عقل و استدلال مخالف بوده، هم نوايي آن دو را با نقل برنمي تابد. اما نحله جديد ضمن پاس داشت عقل، دستاورد آنرا بشري و بيگانه از دين معرفی می کند.
🔻پیروان تفکیک، دلیل های گوناگونی بر مخالفت دین با فلسفه به دست می دهند که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از: 1. اهداف سوء خلفا از ترجمه فلسفه؛ 2. وجود برخی روایت های ضد فلسفی؛ 3. مخالفت فقیهان با فلسفه. مقاله پیش رو پس از معرفی اجمالی مکتب تفکیک، به نقدهای یادشده پاسخ می دهد. برپایه این پاسخ ها: 1. خاستگاه و انگیزه طرح یک اندیشه، دلیل درستی یا نادرستی آن نیست؛ 2. در مجموعه روايي شيعه تنها دو روايت ضد فلسفی يافته مي شود که یکی درباره فيلسوف نمایان و دیگری پيرامون فلاسفه دنياطلب است. اما روايت¬های بسياري در ستایش روش فلسفی (تعقل مستقل) دیده می شود؛ 3. ضرورت رجوع به متخصّص در مسائل تخصصی، روشن می کند که مخالفت برخي فقیهان بزرگوار که آشنايي کاملي با فلسفه ندارند ادعاي اهل تفکيک را تایید نمی کند.
#نقد_مکتب_تفکیک
#حکیمی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
⬅️حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی نشست بیست و سوم احیای متافیزیک و فلسفه در محیطهای علمی.mp3
45.43M
💥نشست احیای متافیزیک و فلسفه در محیطهای علمی
🎤ارائه دهنده: پروفسور مهدی #گلشنی
👤دبیرعلمی: دکتر سید جواد میر خلیلی
#فلسفه_علم
#کلام_جدید
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
محاضرات_في_علم_الرجال_دروس_الشيخ_النوري_الهمداني_تقرير_حبيب_آل.pdf
2.01M
📚محاضرات فی علم الرجال
تقريرٌ -باللغة العربية- لدروس آية الله الشيخ النوري الهمداني دام ظله.
✍الشيخ حبيب آل حمادة القطيفي
پ.ن: این کتاب فقط به صورت الکترونیکی در فضای مجازی منتشر شده است توسط خود مقرِّر
#رجال
#نوری_همدانی
#علوم_حدیث
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
هدایت شده از زیست شهر نوین مولّد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا معماری و محیط زندگی واقعا میتونه در #فرهنگ جامعه موثر باشه؟!؟
@zistshahr
فلسفه در کلام.m4a
44.36M
🔻نشست علمی؛
ضرورت و جایگاه فلسفه در علم کلام
🎤استاد حسن رضایی
......
✨ امیر مومنان علیه السلام؛
العِلمُ نَهرٌ وَالحِکمَةُ بَحرٌ وَالعُلَماء حَول نَهر یَطُوفُون وَالحُکَماءُ وَسَط البَحر یغُوصون وَالعارِفُونَ فی سُفُن النَّجاة یَسیرُون
🔹قرآن و برهان و عرفان از هم جدا نیست
🔸از ضرورتهای جدی ما، حرکت سامان یافته و با ملاک در معرفت دینی و عقب نماندن از حرکت پرشتاب معرفت بشری است
✅مجموعه معارف نور است و باید نسبتهای آنها را دریابیم و طبقه بندی کنیم
🔺حکمت متکفل پایه ها و مایه هاست.
🔹نسبت حکمت با علوم ثلاثه، نسبت دریاست به بحر
🔸کلام در اثبات موضوع، در زیرساختها و برخی مسائل به فلسفه متکی است. این اتکا نقص کلام نیست کمال است.
♦️امروزه با هر "باید" دهها شبهه متوجه پشتوانه های معرفتی است.
💎صیانت نقل متکی بر ۵ اثبات مقدمی عقلی در خداوند، وحی و نبوت است
🔅حرکت جوهری برهان حدوث را نجات داد. برهان وجودی خدمتی بی نظیر بود. نقش فلسفه در معاد نیز محوری است.
✅آغاز کلام نقلی نیز، مصداق عقل در متن نقل است.
عقل و نقل دو بال معرفت دینی است. عقل پایه نقل را تحکیم کرده و نقل عقل را دستگیری میکند.
❕مخالفان چه اشکالی در فلسفه دیده اند؟ علمی که موضوع آن هستی، طریق آن عقلی، و غایت آن کشف حقیقت است...
🏢مرکز تخصصی علم کلام (موسسه امام صادق علیه السلام)
#کلام_اسلامی
#فلسفه_اسلامی
#روش_شناسی_علم_کلام
✴️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥مواضع سیاسی حضرت آیت الله خویی (ره)درباره انقلاب اسلامی ایران ✍آیت الله #نصرالله_شاه_آبادی ره: 🔹
🔺احترام متقابل
✍ آیت الله رضا #استادی
🔹مرحوم آیت الله خادمی اصفهانی برای خودم نقل کرد میفرمود: یک وقتی شاه میخواست به اصفهان بیاید کسی آمد پیش من گفت: چند نفر از آقایان قرار است با شاه ملاقات کنند. خوب است شما هم تشریف بیاورید.
میگفت: یک قدری فکر کردم که چگونه از این مخمصه خودم را خلاص کنم. بهانه آوردم و گفتم: فلانی من زود به زود باید به توالت بروم. اگر آنجا بیایم مجبورم در حضور شاه بلند شوم و به بیرون بروم و این برای او اهانت تلقی میشود.
🔻خود ایشان این قصه را با لهجهی اصفهانی برایم نقل میکرد. خوب ایشان نگفته بود نه خیر شاه کافر و منافق است و من هرگز از وی استقبال نمیکنم. با این ترفند یک جوری خودش را از معرکه خلاص کرده بود.
بعضی از آقایان محترمی در تهران بودند که با دربار و دولتیان ارتباط داشتند و از این طریق بسیاری از مشکلات مردم و روحانیون را حل میکردند. نامه مینوشتند واسطه میشدند تا گرفتاری یک زندانی را برطرف سازند. مثلاً از دوستان ما کسی بود که نوهی یک آقایی بود، میگفتند: وقتی اسم ناصرالدین شاه را در منبر میبرد، حالت تعظیم به خود میگرفت. گاهی این را با نوهاش به عنوان شوخی مطرح و به اصطلاح اذیتش میکردند.
🔸یک وقتی در منزل آقای #خرازی روضه برگزار میشد، من هم حضور داشتم. آن روزها آغاز نهضت بود گاهی تظاهرات پراکنده انجام میگرفت. کسی آنجا گفت: الان داشتم میآمدم خودم دیدم مقابل مدرسهی خان یک دسته راه افتادند. آقای آذری قمی نیز آنها را همراهی میکرد و شعار مرگ بر شاه میدادند.
🔹 یعنی او این حرکت را به عنوان یک عمل و دون شأن حوزه و روحانیت تلقی مینمود که چرا باید ما مرگ بر شاه بگوییم. از جمله فرهنگهای غلط آن زمان یکی هم این بود که میگفتند: هر کشوری ناچار است یا به بلوک غرب و در رأس آن آمریکا وابسته باشد و یا از بلوک شرق و اتحاد جماهیر شوروی تبعیت بکند. جهان، جهان دو قطبی است.
🔸 آنقدر این را دیکته و تلقین کرده بودند که تا پوست و استخوان همه عجین شده بود. در مخیلهی کسی خطور نمیکرد که یک کشوری مستقل باشد؛ واقعاً هم این گونه بود. در دنیا یک کشور مستقل اصلا وجود نداشت. به خاطر همین یک دستهای هم میگفتند: اگر شاه برود کشور کمونیستی میشود؛ چون شاه وابسته و نوکر بلوک غرب است، لازمهی رفتن او آمدن دولت شوروی و مسلک کمونیستی است.
🔹مطلب مهمتر اینکه، با همهی اختلاف نظرهایی که بین امام و دیگران وجود داشت در عین حال در سطح بزرگان و فضلا و طلاب فاضل و درسخوان احترام متقابل برقرار بود. هر دو طرف حریم یکدیگر را مراعات میکردند. محبت و صمیمیت در حوزه بود. انقلابی و غیر انقلابی در کنار هم بودند.
🔸از خودم مثال بزنم. با اینکه من جزو انقلابیها نبودم، ولی به درس آقای #خزعلی و آقای آذری قمی میرفتم که هر دو از انقلابیهای درجه یک و داغ بودند. آن وقت همین آقای خزعلی که استاد مکاسب من بود، در درس خارج آیت الله شریعتمداری شرکت میکرد. آقای #جنتی که در ردیف انقلابیهای درجه یک بود به درس آقای #شریعتمداری میآمد. ایشان یک درس خصوصی در مدرسهی حجتیه داشت که اغلب اعاظم حوزه مانند آقای مکارم، آقای نوری، آقای ابطحی، آقای زنجانی و دیگران شرکت می کردند.
🔹این دسته بندیها و درگیریهای جناحی که متأسفانه بعد از پیروزی انقلاب پیدا شد، آن وقتها به این شدت اصلا نبود. الان جوری شده وقتی به جلسه سیاسی مثلاً جناح راست میروی، یک نفر آدم چپی در آنجا نمیبینی. برعکسش هم این طور است. یک راستی در جلسهی چپیها به چشم نمیخورد.
🔸البته در آن وقت هم یک سری تنشها و درگیریهای لفظی مانند ماجرای لیلهالضرب اتفاق میافتاد، ولی اغلب اینها در سطح افراد پایینتر به چشم میخورد. بیشتر آنهایی به این مسائل روی میآوردند که چندان جوانب احتیاط و تقوا را رعایت نمیکردند و حرمت اشخاص را نگه نمیداشتند.
🔹مثلاً من خودم با یکی از این افراد در مدرسه فیضیه درگیر شدم. او نسبت به مرحوم آیت الله سید محمد وحیدی شبستری حرفهای رکیکی زد. باز یکی دیگر بود که در مورد آقای شریعمتداری حرفهای تندی به زبان می آورد. می گفتم: هر چه باشند این آقایان عالم، مجتهد و مرجع تقلید هستند. هرچه به زبانمان آمد که نباید در حق آنان روا بداریم.
📚خاطرات حاج شیخ رضا استادی، تدوین: عبدالرحیم اباذری، ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی،چاپ اول: ۱۳۸۷، ص ۱۸۶ - ۱۸۸
#خاطرات_علما
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
#مجالسات_علما
آیت الله سید محمد #وحیدی_شبستری (ره) و #امام خمینی (ره)
آیت الله وحیدی در ۱۱/۱۲/۱۳۵۶ با صدور اعلامیهای، رژیم پهلوی را بهخاطر سرکوب قیام مردم تبریز و قم بهشدت مورد انتقاد قرار داد. با اقدام دولت بختیار در بستن فرودگاهها و ممانعت از ورود امام خمینی(ره) به کشور، با صدور اعلامیهای آن را محکوم کرد.
#تراجم_علما
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما آیت الله سید محمد #وحیدی_شبستری (ره) و #امام خمینی (ره) آیت الله وحیدی در ۱۱/۱۲/۱۳۵۶
مجمع الفوائد في شرح غرر الفوائد المشتهرة بـ المنظومة للحكيم المتألّه السبزواري - ج1 - السيد محمد الوحيدي.pdf
11.2M
📚 #کتاب "مجمع الفوائد في شرح غرر الفوائد المشتهرة بـ المنظومة السبزواري"
🔻جلد اول
✍آیت الله سید محمد #وحیدی_شبستری(ره)
از جمله اساتید آیت الله وحیدی ، مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمدعلی شاه آبادی و مرحوم آیت الله غروی اصفهانی (کمپانی) می باشد که مشرب فلسفی و عرفانی داشته اند.
#سبزواری
#فلسفه_اسلامی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما آیت الله سید محمد #وحیدی_شبستری (ره) و #امام خمینی (ره) آیت الله وحیدی در ۱۱/۱۲/۱۳۵۶
مجمع الفوائد في شرح غرر الفوائد المشتهرة بـ المنظومة للحكيم المتألّه السبزواري - ج2 - السيد محمد الوحيدي.pdf
10.93M
📚 #کتاب "مجمع الفوائد في شرح غرر الفوائد المشتهرة بـ المنظومة السبزواري"
🔻جلد دوم
✍آیت الله سید محمد #وحیدی_شبستری(ره)
از جمله اساتید آیت الله وحیدی ، مرحوم آیت الله العظمی شاه آبادی و مرحوم آیت الله غروی اصفهانی (کمپانی) می باشد که مشرب فلسفی و عرفانی داشته اند.
#سبزواری
#فلسفه_اسلامی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
روش استنباط نظرية اقتصادي از كتاب و سنت__.pdf
481.2K
📙 #مقاله روش استنباط نظريه اقتصادی از كتاب و سنت
✍ استاد سید محمدکاظم رجایی و استاد مهدی خطیبی
💧چکيده
تبيين روش استنباط نظريه اقتصادي از كتاب و سنت يكي از پيشنيازهاي نظريهپردازي در اقتصاد اسلامي است. اين مقاله با روش «اجتهادي ـ تحليلي» ضمن ارائه روشی برای استنباط نظريات اقتصاد اسلامي از کتاب و سنت، مراحل آن را بر «توازن» تطبيق ميكند. در روش پيشنهادي، پس از طرح موضوع و شناسايي اوليه متغيرهای مرتبط با آن، مجموعة اطلاعات به دست آمده به دانش اقتصاد رايج عرضه و موضوعشناسي عميق ـ در سه سطح مفهومشناسي، بررسي سير تاريخي، و کشف مباني ـ در اقتصاد رايج صورت ميگيرد. در مرحلة بعد، جستوجو براي کشف مباني اسلامي مرتبط با موضوع آغاز ميشود. در ادامه راهبردهاي مرتبط با موضوع از کتاب و سنت، که نوعاً در قالب احکام پنجگانه ظهور پيدا ميکند، به روش «اجتهادي» استخراج ميشود. ضميمه شدن راهبردهاي استخراج شده به مباني، محقق را به سمت نظريه سوق ميدهد. در اين مرحله، متغيرهاي مرتبط با موضوع مجدداً ارزيابي ميشوند تا متغيري از قلم نيفتاده باشد و يا متغير غيرمرتبطي به مجموعة متغيرها افزوده نشده باشد. «انسجامبخشي و يکپارچهسازي» مرحلة پايانی و اساسی فرايند استنباط نظرية اقتصادي از کتاب و سنت است.
🌐 منبع 👉
#اقتصاد_اسلامی
#روش_شناسی_اجتهاد
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
💥وصیت فاضل هندی (م ۱۱۳۷ه ق) صاحب کتب متعدد فقهی و فلسفی و کلامی (از جمله کشف اللثام) در اهمیت ادبیات عرب:
و وصيّتي إلى علماء الدين و إخواني المجتهدين أن لا ينطقوا في الفقه و مسائله و لا يتعرّضوا لدقائقه و جلائله إلّا بعد إتقان العربيّة بأقسامها و استقراء فنون ما تنطق به العرب أو تكتبه بأقلامها ...
📚كشف اللثام و الإبهام عن قواعد الأحكام، ج۱۱، ص: ۵۴۱
#فاضل_هندی
#مشاوره_طلبگی
#ادبیات_عرب
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
💥علمایی که مغزشان جاهل است!
✍استاد شهید #مطهری :
🔹اغلب، سيستم آموزشى قديم خودمان همين جور بوده. شما مىبينيد كه افرادى- حال يا به علت نقص استعداد و يا به علت نقص تعليم و تربيت- نسبت به آن معلوماتى كه آموختهاند درست حكم ضبط صوت را دارند. كتابى را درس گرفته، خيلى هم كار كرده، خيلى هم دقت كرده، درس به درس آن را حفظ كرده و نوشته و ياد گرفته. بعد مثلًا مدرّس شده و مىخواهد همان درس را بدهد. آنچه كه در اين كتاب و در حاشيهها و شرح آن بوده، همه را مطالعه كرده و از استاد فرا گرفته است.
🔸هرچه شما راجع به اين متن و اين شرح و اين حاشيه بپرسيد، خوب جواب مىدهد. يك ذره كه پايتان را آن طرف بگذاريد، او ديگر لنگ است. معلوماتش فقط همين مسموعات است و اگر مطلب ديگرى در جاى ديگر باشد كه او بخواهد از اين مايههاى معلومات خودش آنجا نتيجه گيرى بكند، عاجز است و بلكه من ديدهام افرادى را كه بر ضد آنچه كه اينجا ياد گرفتهاند آنجا قضاوت مىكنند. و لهذا شما مىبينيد كه يك عالم، مغزش جاهل است. عالم است ولى مغزش مغز جاهل است.
🔹عالم است؛ يعنى خيلى چيزها را ياد گرفته، خيلى اطلاعات دارد ولى آنجا كه شما مسئلهاى خارج از حدود معلوماتش طرح مىكنيد، مىبينيد كه با يك عوام صددرصد عوام طرف هستيد. آنجا كه مىرسد، يك عوام مطلق از آب درمىآيد!
📚 مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى، ج22، ص: 526
#مشاوره_طلبگی
#اهمیت_فکر_کردن
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔺 @kashkolenab
بررسی روانشناختی علل حضور نوجوانان در اعتراضات دکتر مهکام.mp3
44.62M
💥بررسی روان شناختی علل حضور نوجوانان در اعتراضات
🎤 استاد: حجت الاسلام دکتر مهکام
مکان : دانشگاه معارف قم
🕰 زمان : شنبه ۱۴۰۱/۹/۱۲
⚡️بسیار مهم⚡️
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
روششناسی استاد محسن قرائتی در پاسخگویی به شبهات دینی .pdf
571.4K
📕 #مقاله "روششناسی استاد محسن قرائتی در پاسخگویی به شبهات دینی"
💧چکیده
آگاهی از شیوهها و شاخصههای پاسخگویی عالمانه به شبهات، به مثابه عاملی راهبردی و کارآمد، در پاسخگویی به شبهات توسط عموم مبلغان و فعالان حوزه دین شناخته میشود. در بستر این مهم و در میان عالمان معاصر استاد محسن قرائتی از جمله چهرههای سرشناسی هستند که با اهتمام بر این وظیفه خطیر و در پرتو آموزههای قرآنی، سالیان متمادی در مسیر دفاع از مرزهای عقیدتی گام برداشتهاند. در مقاله حاضر کوشیده شده است به روش توصیفی– تحلیلی و با بهرهگیری از شاخصهای گفتمانی، شیوههای پاسخ به شبهات از منظر این عالم دینی استخراج و تبیین گردد؛ چنانکه موضوعاتی از قبیل استفاده گسترده و هنرمندانه از فن تشبیه و تمثیل، طیف و تبارشناسی فکری شبهات، بهرهگیری از روش تفسیر قرآن به قرآن، گفتوگو به زبان قوم و زمانشناسی در پاسخ به شبهات به عنوان مؤلفههایی چشمگیر، در این مسلک معرفی و مصداقیابی شده است.
#قرائتی
#کلام_اسلامی
#روش_شناسی_علم_کلام
✅کشکول ناب حوزوی👇
🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️مشکل اندیشه استیون هاوکینگ کجاست؟
✍️استیون #هاوکینگ یکی از معروف ترین چهره های علمی آتئیست (ملحد) در جهان بود
بسیاری از آتئیست ها در نظریاتشان در انکار وجود خدا به اندیشه های ایشان استناد می کنند این در حالی است که مشکلات مهمی در دستگاه فکری او وجود داشت که در این کلیپ استاد حمیدرضا #شاکرین به مهمترین آن ها اشاره می کند
🎥 فیلم کامل برنامه 👉
✅ کانال شبکه جهانی ولایت 🔻
🆔 @velayattv
#کلام_اسلامی
#کلام_جدید
#جریان_آتئیسم
💠کشکول ناب حوزوی👇
🔴 @kashkolenab
52.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥خاطراتی جالب از مرحوم آیت الله #مرعشی_نجفی
🎤 بخش اول از گفتگو حجت الاسلام سیدمحمود مرعشی نجفی با طلاب حوزه مروی
#خاطرات_علما
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
51.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥خاطراتی جالب از مرحوم آیت الله #مرعشی_نجفی
🎤 بخش دوم از گفتگو حجت الاسلام سیدمحمود مرعشی نجفی با طلاب حوزه مروی
#خاطرات_علما
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
خاطرات جالب محمود مرعشی نجفی از پدر - بخش اول.mp3
5.31M
💥صوت بخش اول خاطرات جالب از آیت الله مرعشی نجفی
به درخواست اعضای کانال به علت پرحجم بودن فیلم
#خاطرات_علما
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
خاطرات جالب محمود مرعشی نجفی از پدر - بخش دوم.mp3
5.2M
💥صوت بخش دوم خاطرات جالب از آیت الله مرعشی نجفی
به درخواست اعضای کانال به علت پرحجم بودن فیلم
#خاطرات_علما
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما آیت الله سید محمد #وحیدی_شبستری (ره) و #امام خمینی (ره) آیت الله وحیدی در ۱۱/۱۲/۱۳۵۶
💥نباید طلبه تنبل بار بیاد!
🎙آیت الله #کریمی_جهرمی
با آنکه مرحوم #امام با تعطیل شدن دروس حوزه مسافرت می کردند؛ ولی در سالهای انقلاب، نخستین فصل تعطیلی فرا رسید ولیکن امام ـ اعلی الله مقامه ـ درس تازه ای در منزل خود شروع کردند و این بدان جهت بود که صحبت آن بود که آقایان طلاب با فرا رسیدن تعطیلات تابستانی به بلاد خود و یا شهرها و روستاها می روند و دولت تصمیم دارد که هنگام بازگشت آنان مشکل ایجاد کند و خلاصه مانع بازگشت آنان شود در نتیجه حوزه را متلاشی کند؛ از این رو امام درس را ادامه دادند که البته درسهای این فصل را در منزلشان می فرمودند؛ و با آنکه فصل گرما بود عدۀ زیادی در آن درس شرکت می کردند به طوری که اتاق بیرونی امام و حیاط منزل پر از آقایان بود و لذا صندلی تدریس را در اتاق کنار دری که به حیاط باز می شد گذاشته بودند که همه بتوانند استفاده کنند.
خوب در ذهن دارم که در همین فصل و در همین رشته دروس که در منزل می فرمودند؛ روزی در مقام استدلال بر مطلب [کتاب] وسائل را به دست گرفتند و روایات مربوط و مورد استشهاد را از روی کتاب خواندند. یکی از آقایان طلاب و تلامذه عرض کرد: روایت در چه بابی است؟ امام(رض) فرمودند: مراجعه کنید، و خلاصه از ذکر شمارۀ باب و شمارۀ روایت خودداری کردند. آری ایشان با این کار به او و همه شاگردان فهماندند که نباید طلبه تنبل بار بیاید، بلکه باید قوی و با اراده و مصمم باشد و خود دنبال روایات و ادله و مطالب برود تا ممارست پیدا کند.
📚صحیفه دل جلد 2 ص124
#خاطرات_علما
🆔 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💢 #ویژه 🎥 #معرفی_کتاب "رمان #مناظره دکتر و پیر" توسط اساتید و علما ✅ کتاب مناظره دکتر و پیر معروف
💥داستان شخصی که سرمای فرنگی خورد!🤨
✍استاد شهید سید عبدالکریم هاشمی نژاد
📚بخشی از کتاب مناظره دکتر و پیر
#شهید_هاشمی_نژاد
✅کشکول ناب حوزوی👇
🔴 @kashkolenab