هدایت شده از دفتر حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی
💠 دروس استاد معظم حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی
🏷 دروس خارج اصول، فقه و تفسیر قرآن کریم
🗓 سال تحصیلی 1401-1402
💠💠💠
💢 درس خارج اصول: شنبه تا چهارشنبه /ساعت 8 صبح/ مدرسه آیت الله گلپایگانی/مدرس 10
💠💠💠
💢درس خارج فقه: زمان و مکان متعاقبا اعلام خواهد گردید
💠💠💠
💢درس تفسیر: پنجشنبه ها/یک ساعت به ظهر/دفتر معظم له:صفائیه،کوچه آمار،پلاک29
💠💠💠
🏷 ادرس سایت: http://farsi.dibajiesfahani.ir/ /
.....................................................................................................
👈لینک عضویت کانال ایتا:
https://eitaa.com/daftrdibajiesfahani
👈آپارات:
https://www.aparat.com/mansouriaraki
💥اهمیت تفکر
✍ آیت الله بهاءالدینی ره :
🔹نسبت به دوستان طلبه هم توصیه می کنم بعد از خودسازی زیاد فکر کنند در تمام امور بیندیشند و از روی تفکر و اندیشه چیزی را بپذیرند؛ زیرا تعبدیات زیاد کارساز نیست. و دوامی ندارد.
🔹تفکر منشاء اثر است و این اثر حتی در تتبع هم نیست؛ چرا که با حفظ تمام کتب رفع شک و شبه نمی شود، اما با تفکر این کار می شود.
📚مجله حوزه شهریور ماه 1365 ، شماره 16 مصاحبه آیت الله بهاءالدینی
#مشاوره_طلبگی
#اهمیت_فکر_کردن
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
✍ #علامه_طباطبایی (ره):
و اعلم أن أصناف الملائكة كلّهم معصومون بنص القرآن و تواتر الأخبار غير ما في بعض أخبار قصة هاروت و ماروت و قد ردّه أخبار أخر و ما في خبر واحد عامّي من قصة دردائيل و في آخر من قصة فطرس و هي على أنّها آحاد مجملة.
📚الرسائل التوحيدية، ص: 141
و بايد دانست كه تمام گروههاى فرشتگان به تصريح قرآن و روايات متواتر، معصوماند؛ تنها درپارهاى از روايات مربوط به قصه هاروت و ماروت، خلاف آن بيان شده كه روايات ديگر آن را ردّ كرده است، و نيز در روايتى كه از طريق اهل سنّت در مورد قصه دردائيل نقل شده است و روايت ديگرى كه قصه فطرس را بيان مىكند، خلاف اين معنا بيان شده است؛ اين روايات علاوه بر آنكه خبر واحدند، خالى از ابهام نيز نيستند.
📚رسائل توحيدى، ص: 220
#فطرس
#ملائکه
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
✍استاد شهید #مطهری (ره):
[در مورد اینکه آیا] برای ملائکه امکان کار خوب هست و امکان کار بد نیست، [در جواب باید گفت] ملائکه مختلفند؛ بعضی از ملائکه ملائکه مقرّب هستند و به اصطلاح فلسفی آنها را مجرّد میدانند، اینها همینطورند. البته میدانید که ما اینها را باید از منابع نقلی بگیریم و دلیل عقلی و فلسفی ندارد. مثلا حضرت علی علیه السلام میفرمایند ملائکهای هستند که: سُجودٌ لایرْکعونَ وَ رُکوعٌ لاینْتَصِبونَ، اینها از اوّلی که خداوند آنها را آفریده است نمیدانند که غیر از خودشان هم مخلوقی هست یا نیست و به طوری غرق در خداوند هستند که غافلند از ماسوای پروردگار. ولی همه ملائکه این طور نیستند. بعضی از ملائکه را در اخبار و احادیث ملائکه زمینی میگویند؛ موجوداتی هستند نامرئی اما شاید خیلی به انسان شبیهاند، یعنی تکلیف میپذیرند و احیانا تمرّد میکنند (حقیقت اینها بر ما روشن نیست) و لهذا در بعضی اخبار راجع به بعضی از ملائکه دارد که تمرّد کرد و بعد مغضوب واقع شد.
پس درباره ملائکه نمیشود به طور کلی گفت که امکان تمرّد ندارند. حتی در اخبار آمده است که بعضی از ملائکه را از عنصرهای این عالم آفریدهاند.
📚توحید، ص ۳۰۹
داستان فُطْرُس ملک، رمزی است از برکت وجود سیدالشهداء که بال شکستهها با تماس به او صاحب بال و پر میشوند ، افراد و ملتها اگر به راستی خود را به گهواره حسین بمالند از جزایر دورافتاده رهایی مییابند و آزاد میشوند.
📚حماسه حسینی، ج 2، ص148
#فطرس
#ملائکه
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
#مجالسات_علما
استاد شیخ رضا رضوانی زاده و حاج آقا باقر خسروشاهی(تولیت حوزه شیخ عبدالحسین)
حضرت استاد رضوانی زاده از علمای تهران هستند که سالها در حوزه مرحوم مجتهدی تدریس داشتند و الان در حوزه شیخ عبدالحسین تهران ، درس خارج اصول تدریس دارند و در امامزاده سیدولی(ع) پامنار امام جماعت هستند. معظم له چندسال تدریس عصرانه باب حادی عشر در مدرسه مجتهدی داشتند. خوبه حوزه مجتهدی از ایشان که از شاگردان قدیمی مرحوم مجتهدی هستند استفاده بیشتری کنند.
#علمای_تهران
#معرفی_اساتید
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💠 دروس استاد معظم حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی 🏷 دروس خارج اصول، فقه و تفسیر قرآن کریم 🗓 سال تحصیلی
📚معرفی تالیفات آیت الله سید محمدتقی دیباجی اصفهانی
کتاب توضیح الکفایه در ۶ جلد
الأنبياء اولوالعزم (ع)
الإمام زين العابدين و رسالة الحقوق
تفسير القرآن الكريم
تفسير بشری (سوره مبارکه اسراء و کهف)
ترجمه و تفسیر مختصر قرآن کریم
اطلاعات بیشتر در مورد معظم له👉
🎥💥فیلم جلسات درس تفسیر و اخلاق و خارج👉
#معرفی_اساتید
#معرفی_کتاب
#تفسیر #اصول
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
♨️حکایتی شنیدنی :
🔺مرحوم صاحب روضات در شرح حال #خواجه_نصیر الدین طوسی (ره) می نویسد :
روزى به ملاقات استاد خود حجة الاسلام مولف مطالع الانوار (سید #شفتی) رفتم ؛ وی که در اطاق خصوصی خود بود، از هر در سخن به میان آورد وداد تحقيقات فقيهانه واستادانه سر داد.
او در ضمن بيانات خود به حديث مقبول : (علماء امتى كانبياء بنى اسرائيل) توجه كرده و سخنان بسيارى در اطراف آن ايراد نمود، سپس فرمود:
🔸مدتها بود در اطراف حركت خواجه نصیر الدین همراه با هولاكو و قبولى وزارت او و قتل عام بغداد انديشه می كردم و بالاخره به اين نتيجه رسيدم که :
مسلما مرحوم خواجه مصداق واقعى : (علماء امتى) است و با اين وظيفه دشوارى كه متحمل شده، خواسته بعد از ائمه طاهرين -صلوات الله عليهم- مانند انبياء بنی اسرائيل در اعلاء كلمه حق بكوشد، در زمانی كه ظلمت همه جا را فرا گرفته بود.
خواجه طوسی در زمان خود بدون تقيه و بی پروا از حزب ستمگران، توانست امر به معروف ونهى از منكر نمايد و حدود خداوند را اجرا فرمايد و نیز جمعه و جماعت واقعى كه بايد زیر نظر انسان شايسته اى خوانده شود، بر پا بدارد؛ هر چند ائمه ما پس از شهادت حضرت سيد الشهداء ع مکلف به قيام نبودند و وظيفه خود را به روزگار ظهور امام زمان -عجل الله تعالى فرجه- مقرر داشتند.
🔹سپس مرحوم حجة الاسلام فرمود :
بالاخره بر اعلام و علمای هر عصرى كه مسند مرجعيت شيعه را به عهده دارند وخود را از مصاديق حديث مزبور می دانند، لازم است مانند خواجه طوسی به وظائف خود كاملا قيام و به نشر شریعت مطهره آنچنانكه بايد بپردازند
📚روضات الجنات، ج۶ ، ۳۰۱
#خاطرات_علما
#تراجم_علما
🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥نقد ریچارد داوکینز
🎤استاد حمیدرضا #شاکرین
داوکینز(مروج آتئیسم) حِسگراست بخاطر همین به فرا حسی بودن برخی حقایق عالم که فقط با عقل درک میشوند مانند وجود و حقیقت خداوند متعال توجه ندارد.
#کلام_اسلامی
#کلام_جدید
#جریان_آتئیسم
#داوکینز
💠کشکول ناب حوزوی👇
🔴 @kashkolenab
🔺دو بیت در توصیف صحیفهٔ سجّادیّه
فی شرحِ الصّحیفة للسّیّدِ الأجلّ السّیّد علیخان
إِنَّ الصّحیفة َ حِرزُ آلِ محمّدِ
هی لِلنَّجاةِ مِنَ الهَلاکِ مِلاکُ
إِنْ لَم تَکُنْ نَزَلَتْ بهِ الأَملاکُ عَنْ
وحیٍ فقَدْ صَعِدَتْ به الأملاکُ
🔹ترجمه :
در شرح صحیفهٔ #سید_علیخان مدنی آمده است :
همانا صحیفه حرز آل محمّد است که ملاکِ نجات از هلاکت است.
اگر فرشتگان وحی آن را نازل نکرده اند همانا فرشتگان آن را بالا بردند .
#نسخه_خطی
#اهمیت_صحیفه_سجادیه
✴️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
پاسخ به هشت پرسش مخالفان فلسفه.pdf
164.6K
💥پاسخ به هشت اشكال رايج به #فلسفه
✍توسط دکتر فنائی اشكوری(عضو هیئت علمی گروه فلسفه مؤسسه امام خمینی ره)
#فلسفه_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
هدایت شده از کانون اندیشه جوان
46.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فقه کارآمد
🔷شهید صدر در اولین جلسه درس خود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفتند که "امروز تمام آمال و آرزوهای انبیا محقق شد" این بیان شامل نگاه حداکثری به فقه است اما نقش امام خمینی(ره) در ایجاد نگاه حداکثری به فقه چیست و این نگاه چه خصوصیاتی دارد؟
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و هشتم برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
📱در اینستاگرام کانون ببینید.
#فقه
#کالک
#دانشگاه
#فقه_سیاسی
#حمید_رضا_میررکنی
#تشکل_های_دانشجویی
#سید_محمد_صادق_میرحسینی
#گفتگو_های_تشکل_های_دانشجویی
📌@canoon_org
از بهترین چاپهای موجود از #نهج_البلاغه ، که استاد ادیب دکتر شیخ قیس العطار بر اساس چهار نسخه کهن متن کتاب را ارائه نموده است.
بجای رجوع به نهج البلاغه چاپ صبحی صالح و چاپ محمد عبده ، به این چاپ مراجعه کنید.
✍حجت الاسلام ابوالفضل #حافظیان بابلی
🗃نشر دار زین العابدین (ع)
۷۴۴صفحه
💠کشکول ناب حوزوی👇
🔴 @kashkolenab
💥جزو اذان نیست اما شعار شیعه است
آية الله شیخ مرتضی انصاری در دفاع از عقاید شیعه پافشاری میکرد. یکبار والی بغداد بخشنامه کرد که مؤذنهای مساجد شیعیان نباید در اذان «اشهد ان علي ولي الله» را بگویند. بمحض خبر به شیخ رسید به طلبهها فرمود: «وسایل سفر را آماده کنید تا به جایی برویم که بتوانیم اعمال مذهبی خود را آزادانه انجام دهیم.
همین که خبر مهاجرت شیخ انصاری از نجف به گوش مردم شهر رسید. همگی دست از کار کشیدند و گفتند: «ما هم با شیخ از عراق بیرون خواهیم رفت، این جریان هنگامه ای در نجف برپا کرد. سلطان عثمانی از کار حاکم بغداد ناراحت گردید و او را احضار و از کار برکنار کرد. بدین ترتیب، اوضاع شهر نجف آرام شد. وقتی به شیخ گفتند: شهادت بر ولایت امیرالمؤمنین جزو اذان نیست، چرا جناب عالی در این موضوع این گونه پافشاری کردید؟ فرمودند: اگر در این مسأله ساکت میماندم، ممکن بود فرمانروایان دولت عثمانی، سخت گیریهای دیگری نیز بر ما روا دارند که سرانجام بدی
داشته باشد. [۱]
[۱]: استاد الفقهاء ص ۱۴۴
📚درنگستان : هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست ، ص۶۵۵
#شیخ_انصاری
#تراجم_علما
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
هدایت شده از اندیشکده فکر فردا
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
❇️ اندیشکده فکر فردا و دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی برگزار میکنند:
💥سلسله نشست های حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی.💥
✅ با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و فعالان حوزه عفاف و حجاب.
🗓 زمان: 6 بهمن تا 20 اسفندماه 1401 (حوزه علمیه قم)
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
📝 همچنین اندیشوران و پژوهشگران محترم میتوانند تا تاریخ ۲۰ اسفند ایدههای خود در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را ارسال کنند.
🔰در پایان از ایدههای برگزیده تقدیر خواهد شد.
💢 طرحهای خود را به لینک زیر ارسال فرمایید:
📮https://eitaa.com/joinchat/1819803948Cabfe3ec831
🔺🔺🔺🔺🔺🔺
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔@fekrefarda
🆔@D_gofteman
💥طرز تفكر فلسفى در بيانات پيشوايان شيعه
🎤 #علامه_طباطبایی :
🔹چنانكه براى آنان كه در جوامع حديث تتبّعى دارند روشن است، بياناتى كه در اين زمينه وارد شده است، بسيار بوده و هر متتبّعى به صدها حديث از اين قبيل مىتواند دست يابد، ولى ما از هر باب به عنوان نمونه، يكى دو حديث يا خطبه، انتخاب نموده و به عنوان «مختار» وارد مىكنيم، و اجمالًا به مورد نظر، يعنى به اينكه كلام منقول، مربوط به كدام مسئله از مسائل ماوراءالطبيعه است، اشاره مىكنيم. بديهى است كه استيفاى بحث در مقاصد اين بيانات و توضيح كامل آنها بحثهاى طولانى كه در صدها صفحه نمىگنجد، لازم داشته، و از ياراى گفتوگو در اين چند صفحه بيرون است.
🔻تنها چيزى كه بايد در اين بيانات، به سوى آن كاملًا عطف توجه نمود؛ سه چيز است:
1. تنظيم استدلالى سخن، و ترتيب قياس و نتيجه كه در بيانات مذكوره مشهود است.
2. يك رشته اصطلاحاتى كه در لسان عربى سابقه نداشته و مخصوصاً وقتى به وجود آمدهاند كه هنوز اصطلاحات فلسفى گذشتگان در ميان عربها شيوع و انتشار نيافته بود.
3. اين بيانات در فلسفه الهى، يك رشته مطالب و مسائلى را حل مىكند كه علاوه بر اينكه در ميان مسلمين مطرح نشده بوده، و در ميان اعراب مفهوم نبوده، اساساً در ميان كلمات فلاسفه قبل از اسلام، كه كتبشان به عربى نقل شده، عنوانى ندارد، و در آثار حكماى اسلام كه از عرب و عجم پيدا شده، و آثارى از خود گذاشتهاند، يافت نمىشود. اين مسائل، همان طور در حال ابهام مانده، و هر يك از شراح و باحثين به حسب گمان خود تفسيرى مىكردند، تا تدريجاً راه آنها تا حدى روشن و در قرن يازده هجرى حل شده، و مفهوم گرديد. مانند مسئله وحدت حقه در واجب و مسئله اينكه ثبوت وجود واجبى، همان ثبوت وحدت اوست، و مسئله اينكه واجب معلوم بالذات است و مسئله اينكه واجب خود به خود و بلاواسطه شناخته مىشود، و همه چيز با واجب شناخته مىشود، نه به عكس، و نظاير اين مسائل ... اينها يك سلسله مسائلى هستند كه با گذشتن قرنهاى زيادى از صدر اسلام، حل نشده سهل است، حتى در كلمات و آثار فضلاى امّت از طبقات مختلفه صحابه و تابعين، و فقها و متكلّمين و محدّثين و حكماى اسلام، نمونهاى هم از آنها در دست نيست. اينك روايات مورد بحث[۲۰نمونه]: ...
☀️6. از كلام پيشواى اول:
أوّل الدين معرفته، و كمال معرفته التصديق به، و كمال التصديق به توحيده، و كمال توحيده الإخلاص له، و كمال الإخلاص له، نفي الصفات عنه، لشهادة كلّ صفة أنّها غيرالموصوف و شهادة كلّ موصوف أنّه غير الصفة، فمَن وصف اللَّه فقد قرنه، و من قرنه فقد ثنّاه، و من ثنّاه فقد جزّأه، ومن جزّأه فقد جهله، و من جهله فقد أشار إليه و من أشار إليه فقد حدّه، و من حدّه فقد عدّه...[خطبه۱ نهج البلاغه]
⚡️...ماحصل سخن اينكه: اول دين اين است كه انسان خدايى را اثبات كرده، و مورد اعتقاد قرار دهد، چنين كسى خدا را به خدايى شناخته و به آن معرفت پيدا كرده است، و معرفت فىنفسه، مختلف و متفاوت مىباشد، و كمال آن اين است كه آثارى بر او مترتب شده، و كشف از تحقّق وى نمايد.
پس معرفت خدا به خدايى، وقتى كامل مىشود كه انسان نسبت به وى، در مقام خضوع برآمده، و داخلًا و خارجاً براى او كرنش كند.
🔹و اين تصديق عملى، وقتى كامل خواهد شد كه خدا را در خدايى خود يگانه قرار دهد، وگرنه تعدد و اشتراك پيدا كرده و تصديق مزبور، به حسب تعدد خدايان مفروض (تبعّض) پيدا خواهد كرد.
و توحيد وقتى كامل خواهد شد، كه او را در يگانگى خود خالص قرار دهيم، به نحوى كه هيچگونه شائبه كثرت، و عارضه تركّب و تعدّد، روا نداشته باشيم. وگرنه خدايى كه مبدأ هر آفرينش و رفع كننده هر نياز و حاجتى فرض شده، خود نيازمند و محتاج به اجزاى مفروضه خود خواهد بود.
و اخلاص توحيد، وقتى كامل خواهد شد كه صفاتى جز ذات، در وى اثبات نكنيم، زيرا هر يك از صفت و موصوف، بىترديد، دلالت بر مغايرت با ديگرى دارد؛ و لازم اين مغايرت، تركّب و تعدّد مىباشد.
و جمله «فمن وصف اللَّه فقد قرنه» تا آخر كلام، بيان محذور مغايرت موصوف و صفت است، و ماحصلش اين كه: وصف كردن ذات او با صفتى، نزديك قرار دادن صفت است بذات، يا به عكس، و لازم نزديكى، دوتايى انداختن، و لازم دوتايى انداختن، تجزيه و پارهپاره نمودن اوست.
و لازم تجزيه كردن وى، جهالت و گم كردن اوست (يعنى موصوف غير از مقصود است) و لازم جهالت و گم كردن، اين است كه با وصف از كنار به وى اشاره شود، و لازم اين اشاره مبنى بر جدايى و انقطاع، محدود قرار دادن او و لازم محدود قرار دادنش، معدود قراردادن و به شماره درآوردن اوست. البته خدايى كه امكان شماره در حقّش بيايد، منحصر بودنش به يك عدد، از يك علت بيرون از خودش، بايد تأمين شود و چيزى كه معلول و نيازمند ديگرى شود، خدايى را نسزد...
📚شيعه(مباحثه علامه طباطبایی با هانری کربن)،ص۱۲۰
#کلام_اسلامی
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
🟡 @kashkolenab 🌹
کشکول ناب حوزوی
📜علوم تجربی و خداباوری در گفتگو با پرفسور مهدی #گلشنی 🔹بنده از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۰ میلادی در دانشگاه ب
📚کتاب «خداباوری و خداناباوری» اثر دکتر قاسم #پورحسن از سوی انتشارات صراط منتشر شد.
🔸️ کشکمش میان خداباوری و خداناباوری امروزه تبدیل به یکی از مهمترین موضوعات شده و بسیاری از قلمروهای اندیشه ای را تحت تاثیر قرار داده است. الحاد امری تاریخی است اما در دوره کنونی با صریح ترین و روشن ترین معنا از الحاد روبرو هستیم. در معنای عام، خداناباوری به " نداشتن هر نوع باوری به خدا" و نیز به " داشتن این باور که خدایی وجود ندارد" ، بکار میرود لذا با دو نوع خداناباوری ایجابی و سلبی روبرو هستیم. الحاد محدود به مناقشه در باب براهین علیه یا له خدا نمیشود بلکه دارای ساحات گسترده ای است. براهین علیه بقاء و جاودانگی نفس، ادله وجود شرور در عالم، جایگزینی علم و تلقی علم محوری نیز بخشی از جریان الحاد بشمار می آید. نباید الحاد را محدود در کتاب ساعت ساز نابینا یا پندار خدا داوکینز دانست و از پندار دین و آینده #فروید چشم پوشید.
💎 اطلاعات بیشتر در گفتگو با مولف👉
#فلسفه_اسلامی
#کلام_جدید
#جریان_آتئیسم
#هاوکینگ
#داوکینز
🔰کشکول ناب حوزوی👇
🔴 @kashkolenab
💥برنامه نکوداشت آیت الله شیخ حسین اوسطی از علمای تهران
معظم له ظاهرا در مدرسه عالی شهید مطهری تدریس دارند و همچنین در مسجد قدس واقع در خیابان نیروی هوایی اقامه نماز جماعت می کنند.
مراسم نکوداشت چهارشنبه شب ۱۰ اسفند در مسجد قدس واقع در خیابان پیروزی تقاطع خیابان اول نیروی هوایی برگزار میشود.
📚معرفی و خرید برخی از تالیفات 👉
سلسله جلسات تفسیر نهج البلاغه 👉
اجازه نامه امام خمینی ره 👉
#علمای_تهران
#معرفی_اساتید
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺استاد سید رسول #موسوی_تهرانی و آیت الله سید احمد موسوی #مددی #مجالسات_علما 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @
جناب استاد حاج سید رسول #موسوی_تهرانی را تقریباً همۀ طلاب ـ حتی آنهایی که ایشان را از نزدیک ندیدهاند ـ میشناسند. میفرمودند: "یک بار در صحن حرم مطهر حضرت معصومه (س) مشغول صحبت با کسی بودم. وقتی از او جدا شدم طلبهای جلو آمد و پرسید: حاج آقا موسوی تهرانی؟ گفتم: بله، از کجا شناختید؟ گفت: به من گفته بودند: عمامۀ کوچکی میبندد و به همه سلام میکند. دیدم تنها کسی که با این مشخصات همخوانی دارد شمایید."
خیلیها نمیدانم کجا بزرگ شدهاند که الفبای آداب اسلامی («من التواضع أن تسلّم علی کلّ من لقیت» و امثال آن) را هم بلد نیستند. خداوند سایۀ ایشان و سایر بقیة السلف را بر سر حوزههای علمیه مستدام بدارد.
✍عرفانیان
#خاطرات_علما
#سیره_علما
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 ما اقتصاددانان در اندیشههای لیبرالیسم و سرمایهداری لیبرال زندانی شدهایم!
دکتر مسعود #درخشان(اقتصاددان):
⚠️ذهن یک مسلمان را چنان شکل میدهند که کافر شده است اما نماز هم میخواند. شیطان بر اساس علم عمل میکند. غرب و شرق، یعنی کسانی که ما را در چارچوب اندیشههای خود زندانی کردند. زندان را تحت عنوان آزادی به ما فروختند! مارکس یک نابغه نادان بود.
#نئولیبرالیسم
@profderakhshan
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌹 @kashkolenab
مسئله شناسی و بارش فکری(استاداسلامپور).mp3
24.51M
💥نکات طلایی از مسئلهشناسی و بارش فکری
▫️شناسایی دقیق مسئله
▫️تعریف مسئلهشناسی
▫️مؤلفههای مسئلهشناسی
▫️گام به گام مسئله شناسی
▫️جامعیت جواب سؤال با: چه؟چرا؟چگونه؟
🎤 استاد حسن اسلامپور کریمی
#مشاوره_طلبگی
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
📚 #معرفی_کتاب الحصون المنیعة فی طبقات الشیعة
✍️شیخ علی #کاشف_الغطاء
🔻شیخ #آقا_بزرگ تهرانی درباره این کتاب آورده است :
الحصون المنيعة في طبقات الشيعة ، للشيخ على بن الشيخ محمد رضا بن الشيخ موسى ، أكبر أولاد الشيخ جعفر كاشف الغطاء المولود حدود ( 1268 ) والمتوفى غرة المحرم( 1350 ) مؤسس المكتبة التي هي أنفس مكتبات النجف بل العراق اليوم ، كان جماعا للكتب طيلة عمره الطويل واستنسخ كثيرا منها بخطه وله أيضا تصانيف اخر منها " سمير الحاضر "شبه الكشكول في خمس مجلدات كبار ، و " الحصون المنيعة " هذا في عشر مجلدات بخطه وهي نسخة الأصل المسودة ويزيد كل مجلد على خمسين ألف بيت ، جمع فيه العلماء والشعراء ، والأطباء ، وسائر الأعاظم من الشيعة بغير ترتيب...
📚الذریعه جلد 7 صفحه 25
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔹 @kashkolenab
هنر در مطابقت با واقعیت- گفتگو شهید آوینی با آیت الله جوادی آملی .pdf
228K
💥گفتگوی شهید آوینی با آیت الله جوادی آملی در
#مقاله "هنر در مطابقت با واقعیت"
✂️بخشی از اشاره اول مقاله شهید آوینی:
...وجود مبارک ایشان که باران است؛ ما را امید بود که شورهزار نباشیم.
سوالات ما بسیار بود که از پیش نوشته بودیم و تقدیم داشتیم. سوالات آن همه بود که مزاحمت ما، هر چند هفته یک بار مکرر شود، اما وقت ایشان تنگ بود و بهتر بگوییم، سعادت ما نایار و روزیمان تنگ...
#آوینی
#هنر_اسلامی
#جوادی_آملی
🟡کشکول ناب حوزوی🔻
🟦 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥خاطره ای از جلسه #مناظره میرزا مهدی آشتیانی با توده ای ها
🎤آیت الله محمدرضا #ربانی_تربتی(ره)
در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
به مناسبت مجلس بزرگداشت استادش فیلسوفِ شرق مرحوم #میرزا_مهدی_آشتیانی ۱۳۷۹
🌐 http://hakimrabbani.ir
#خاطرات_علما
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥خلاصهای از بیانات پرفسور مهدی #گلشنی در نشست «تغییر جهتگیری علم در دهههای اخیر» 🏢خانه اندیشهو
💥سخت کوشی سنتی و تنبلی مدرن!
🎤دکتر مهدی #گلشنی:
...اخیراً کتاب «شیخ بهایی» به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است، ببینید چه ابعادی از این شیخ مخفی مانده است. در این زمینه دکتر نصر نامه نوشته بودند که واقعاً #شیخ_بهایی در محیط ما مظلوم واقع شده است. نکته مهم دیگر سختکوشی دانشمندان مسلمان در کسب معرفت بود که خیلی سختکوش بودند و نمیخواستند شاگرد تنبل بار بیایند. ابوریحان خاطرهای نوشته که یکی از شاگردان از او پرسیده بود، استاد! چرا شما برای این مواردی که گفتید، مثال نزدید؟ او پاسخ میدهد: من میخواهم آدمهای نکتهدان خودشان دنبال مثال بروند و پرورش یابند.
«رازی» کتابی با نام جامع الجوامع نوشته و در خاطراتش نوشته است که ۱۵ سال روی این کتاب به قدری کار کردهام که دستان و چشمانم از کار و از نور افتادند و مطالب را برایم میخواندند تا کتاب را تمام کنم. او مینویسد ۴۰ سال دنبال کتابی بهعنوان مرجع میگشتم. یعنی میخواهم بگویم کاوش و جستوجو خیلی مهم است و هر جا که میتوانستند میرفتند تا علم بیابند. مسافرتهای #شهید_ثانی که طراز اول شیعه بود را مطالعه کنید و ببینید به چه کشورهایی مسافرت کرده بود. دانشمندان قدیمی ما، خیلی فعال بودند و خیلی تلاش میکردند اما الان چنین چیزی نیست و الان متأسفانه جهان اسلام فقط مقلد غرب است و کمتر نوآوری نداریم...
📆۱۰ اسفند ۱۴۰۱
🌐متن کامل👉
#بیرونی
#علم_و_دین
#زکریای_رازی
#تمدن_اسلامی
🌷 کشکول ناب حوزوی👇
🍀 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥گفتگوی شهید آوینی با آیت الله جوادی آملی در #مقاله "هنر در مطابقت با واقعیت" ✂️بخشی از اشاره اول م
💥هنر متعالی
🎤آیت الله #جوادی_آملی :
🔹اما «بهترین هنرها» آن است که «جامع همه کمالات» باشد، یعنی در عین حال که سمع و بصر را تغذیه میکند خیال و وهم را رعایت کند «حرمت عقل» را نیز مینگرد. یعنی هنر کامل آن طور نیست که حرمت عقل را رعایت نکند. افعال انسان بیان روحیات و مکنونات اوست. بیان معرفی از حضرت امیر سلام علیه رسیده که (المرء محبوء تحت لسانه) یعنی هر کس زیر زبانش نهفته است. و یا همان مثال معروفی که گفتهاند اگر تلنگری به کاسه سفالی برسد معلوم میدارد که پخته است یا گل خام است، سالم است یا ترک خورده؛ و اگر ترک دارد، این ترک از درون اوست یا از بیرونش. سخن نیز نشان میدهد که آن صاحب سخن صادق است یا کاذب. هنر و صنعت نیز همین طور است؛ علم نیز. یک طبیب که نسخه مینویسد نیز اگر هوالشافی معتقد باشد نسخهاش پیام دارد و اگر نه … اگر به (اذا مرضتم و هو یشفیکم) معتقد نباشد و فی المثل عنوان کند که شفا به خواص ذاتی دارو باز میگردد، طبش پیام ندارد. در اسلام هنری که پیام نداشته باشد «مطلوب» نیست نظیر زنگ ناقوس نیست که دالان ورودی عبادت مسیحیها باشد. آنچه دالان ورودی عبادت ماست (اذان است و اقامه) که شعاری دارای پیام و معناست. اگر هنری واقعاً بتواند همه لذات را تأمین کند، اعم از لذات مربوط به سامعه و باصره، خیال و وهم و یا لذات مختص به قوه عقل، هنری است کامل. ممکن است خواننده خوبی باشد ولی شعری را بخواند بیمحتوا. این خواننده اگر شعر با محتوایی بخواند هم سامعه را تغذیه کرده و هم قوه عاقله را حرمت نهاده. همین معنا در شعر نیز هست. در نثر هم، در نقاشی هم و … در خطاطی هم این معنا هست. آنگاه هنر، رسالت خویش را خواهد یافت و همه خواهند پذیرفت، نهتنها یک گروه مخصوص.
🔸یکی از بشارتهایی که حضرت امیرالمؤمنین (ع) به مردم با ایمان میدهد این است که میفرماید اگر کار خیر کردید وارد بهشت میشوید که خطیب و قاری و خواننده آن بهشت، حضرت داود سلام الله علیه باشد. خوب این هنری است که همچون نعمتی برای بهشتیان مطرح شده است. در آنجا «لذات عقلی» تأمین میشود. بهشتیان از صدای خوش لذت میبرند آن طور که در نهج البلاغه آمده است، اما صوتی که عاقله را نیز در کنار سامعه تغذیه کند نه آنکه رفیق نیمهراه باشد؛ سامعه را تغذیه کند و قوه عاقله را برنجاند. ممکن است انسان صحنهای را تماشا کند و باصرهاش لذت ببرد گوش به آهنگی بسپارد و سامعهاش غرق لذت شود؛ اما چون پیام ندارد آن هنر «گویا» نیست، «صامت» است و «گنگ». حرف ندارد. اما اگر انسان بخواهد نیروهای داخلیاش را هماهنگ کند به اذن خدا شدنی است چرا که قرآن همین طور است قرآن «مثل» دارد، امثالی که توحید را بیان میدارد و معاد را … و از قرآن در عین حال که قوه عاقله لذت میبرد، سامعه نیز بیبهره نیست و اگر هنری این چنین باشد بهرههایی که، خردمندان از این هنر میبرند بیش از آن است که دیگران میبرند و اگر نه، هنر بهره نابخردان است. هنر اگر لذات متناسب با همه قوای مدرکه را تأمین کند خردمندان بیشتر لذت میبرند چرا که انسان خردمند فراتر از لذات مربوط به سامعه و باصره و وهم و خیال از لذات عقلی نیز بهرهمند میشود؛ حال آنکه غیر خردمند تنها در محدوده سمع و بصر میماند. فی المثل اگر شعر پر محتوایی خوانده شود آنکه اهل درک نیست فقط لذت سمعی دارد اما اهل درک، هم از لذت سمعی برخوردار است و هم از لذت عقلی. هنرهایی که بر پشتوانه بینش توحیدی اتکا ندارند تنها در محدوده قوای حسی عمل میکنند و با عقل بیگانهاند.
✂️برشی از گفتگو شهید آوینی با آیت الله جوادی آملی👉
#فلسفه_هنر
#هنر_اسلامی
#بسط_فلسفه_به_مسائل_روز
🟡کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab