فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺فیلمی از آیتالله سیدهدایتالله مسترحمی(ره)
ویدئوی بالا بخش کوتاهی از دوربین پشتصحنه استودیو و پخش شبکه تلویزیونی سیمای مالواجرد در نوروز ۸۹ میباشد
مرحوم آیت الله مسترحمی علاوه بر تالیفات متعددی که داشتند مثل کتاب نصایح لقمان حکیم و ترجمه موتمر علمای بغداد ، به تبلیغ در شهرهای مختلف و ساخت حسینیه و کمک به مستمندان می پرداختند و همین ها باعث محبوبیت ایشان در بین مردم شد.
مجلس ختم و یادبود شبهفت آیتالله مسترحمی حسنآبادی
امروز پنجشنبه ۴ آبانماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۵:۴۰ الی ۱۷:۰۰ به آدرس ذیل برگزار میگردد
شهر مقدس قم :
خیابان صفائیه، بین کوچه ۲۳ و ۲۱ حسینیه شهدا
#تراجم_علما
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥توصیه مهم به طلاب ✍آیت الله ابراهیم #امینی(ره): 🔹يكي از عوامل مهم موفقيتِ يك طلبه، انتخاب هدف روش
#مشاوره_طلبگی
سؤال: آیا پژوهشگر شدن در زمینه فقه و اصول، فایدهای دارد؟ این سوال عده ای از فضلا است.احساس میکنیم برای کسی که به دنبال مرجع تقلید شدن نیست، نوآوری در عرصه پژوهشهای فقهی و نوسازی شیوه اجتهاد، امری بیفایده باشد.
زیرا نهادهای دولتی و عموم مردم جامعه از مراجع عظام، تقلید میکنند و کاری با نظرات ما ندارند؛ بنابراین تلاشهای علمی ما اثری نخواهد داشت. این عامل سبب شده تا دوستان به فکر هجرت به رشتههای دانشگاهی و ورود به عرصه علوم انسانی هستند تا بلکه موثر تر باشند.
✍پاسخ استاد رفیع پور:
خیر اینگونه نیست که اثرگذاری فقهی منحصرا دست مراجع تقلید باشد و بقیه فقها و فقه پژوهان بی خاصیت و معطل باشند. البته که هرکس به اندازه دانش و اعتبارش اثر گذار خواهد بود و یک پژوهشگر فقهی نباید انتظار و توقع داشته باشد که خود را با یک مرجع تقلید جا افتاده مقایسه کند!
اوّلاً علما و فقهای معاصر، به ادبیات فقهی موجود در میان پژوهشگران توجه دارند و مثلاً اگر بخواهند نظری بر خلاف نظر مشهور ارائه کنند، اگر مقالات و آثار متعددی همگام با نظر آنان تولید شده باشد، دست خود را باز میبینند و جرأت ابراز نظرشان را پیدا میکنند. یا اگر بخواهند برخلاف مشهور مطلبی را بیان کنند وقتی به ادبیات تولید شده معاصران مراجعه کنند ممکن است متوقف شده و احتیاط کنند.
بنابراین پایاننامههای فقهی، مقالات، یادداشتها و آثار فقهی منتشر شده تأثیر قابل توجهی در تعدیل و حساسیتزدایی از جامعه علمی برای پذیرش نظرات فقهی جدید یا محکم کردن و حساس کردن جامعه دینی دربرابر بی انضباطی فقهی خواهد بود.
دارد. از بحثهای خوب موضوع شناسی(در معنای عام آن) که امروز کمک بزرگی به استنباطات فقها می کند، می گذرم که روشن است.
بحثهای فقهی آیات مطهری، جعفری، بهشتی، موسی صدر، مصباح یزدی، مؤمن، مهدوی کنی، امینی، ضیاء آبادی و امثالهم (رحمهم الله تعالی) که از دوران جوانی و میانسالی تا پیری امتداد داشته _با وجود اینکه مرجع تقلید رسمی نبودند_ همه در این راستا ارزشمند بوده و هست و در ادبیات فقهی و فضای جامعه دینی و حتی زمینه افتای فقهای معاصر کم و بیش اثرگذار بوده و هست.
نفوذ و تأثیر گذاری فقهی و اجتماعی برخی از افراد نامبرده از برخی از دوستان مرجع تقلیدشان به هیچ وجه کمتر نبوده است.
از فقها و فضلای معاصر به جهاتی نام نبردم چون ممکن است اسم برخی از قلم بیفتد و سبب کدورت شود.
ثانیاً باتوجه به گستردگی مسائل فقهیِ مورد ابتلاء جامعه از یک سو و نیاز به تبیین منطقی و مستدل و ادبیات اقناعی در جامعه دینی مخاطب، بسیاری از نهادها و مؤسسات و عده زیادی از نخبگان به دنبال پژوهشگاهها و پژوهشگران و مشاوران صاحب نظر فقهی هستند که بتوانند حکم شرعی را در عرصههای تخصصی به صورت دقیق تر و مستدل کشف و بحثهای اقناعی کنند.
این مراکز پروژههای فقهی و مسائل متعددی را برای فقه پژوهان و مجتهدان جوانتر مطرح و انتظار پاسخ دارند و همچنین جامعه نخبگان در ارتباط با سروران محترم به دنبال گفتگو و رسیدن به دلیل اجمالی و اقناع فکری مناسب هستند.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و مرکز فقهی قوه قضاییه و دبیرخانه شورای نگهبان و نیز دبیرخانه خبرگان رهبری و امثال آنها از جمله مراکزی هستند که کارهای مهم و موثری را در حوزه فقه با فضلای حوزه پیش برده اند و این روند کمابیش ادامه دارد.
بنابراین نا امید نباشید! توصیه میشود که ابتدا بر فقه و اصول عمومی و کلیات اجتهاد تسلط پیدا کنید و آنگاه در یک یا چند عرصه را تخصصی فقه مثل فقه هنر، فقه خانواده، فقه پزشکی، فقه امنیت، فقه هستهای، فقه محیط زیست، فقه تربیت و... مشغول به کار پژوهشی شوید و آثار تولید کنید و شک نکنید که اگر کار خوبی انجام بدهید و ارتباطات اجتماعی درستی هم داشته باشید، به لطف خدا موفق خواهید شد.
ورود در عرصه علوم انسانی هم کار ساده و بسیطی نیست و توان فکری و اجتهاد جدی لازم دارد که بحثش مفصل و خارج از حوصله کنونی بنده است.
موفق باشید.
پاسخ به پرسش جمعی از فضلای درس خارج حوزه علمیه قم ۱۴۰۰/۹/۲۰
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
💠 خرید و فروش همه ی کتب دینی حوزوی
🛑 فروش تموم کتاب های #دسته_دوم_شما
✅ کتاب یار مخزن تموم کتاب های حوزوی و دینیه
🔴 از هر کتابی که بخوای هم #نو موجوده هم #دسته_دوم
📚 هرکتاب حوزوی و دینی که لازم نداشتی بیا کانال #کتاب_یار بفروش
یه نگاه بکن 👇👇👇👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/259915835C3aad75b1df
کشکول ناب حوزوی
💥ارتداد فقط از روی یقین و عناد محقق می شود ✍حضرت آیت الله #سبحانی: 🔹در مورد مرتد نيز قاضى شرع تنها
🔺تفاوت ارتداد عنادی و ارتداد اعتقادی
✍حضرت آیت الله #مکارم_شیرازی:
گاه ناآگاهانه و بر اثر وساوس مبلغان گمراه و یا اشتباهاتی که در مطالعات برای او روی داده، با اسلام وداع می گوید و به سوی کفر می رود، بی آن که هیچ سوء نیتی داشته باشد. گاهی آگاهانه و از روی عناد و دشمنی با اسلام مخالفت می کند، چنان نیست که در تشخیص حق اشتباه کرده باشد.
📓مجلة مکتب اسلام (مرداد 1363) ص16
#ارتداد
#فقه_تمدنی
#کلام_اسلامی
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺تفاوت ارتداد عنادی و ارتداد اعتقادی ✍حضرت آیت الله #مکارم_شیرازی: گاه ناآگاهانه و بر اثر وساوس مب
پاسخ_های_متفاوت_به_حکم_مرتد-.pdf
756.6K
📕 #مقاله "پاسخ های متفاوت به حکم مرتد"
✍استاد محمدحسن قدردان قرامکلی
🔻ارزیابى نهایى:
در این مقاله هشت دیدگاه مورد تحلیل و ارزیابى قرار گرفت که وجه مشترک آنها سه نکته ذیل است: 1 ـ اکثر فقها طرفدار تقیید انکار ضرورى دین به علم هستند که لازمه آن ایستا ماندن حکم مرتد در صورت جهل به ضرورت است; 2 ـ حکم اولیه مرتد شبهه دار رفع شبهه او از راه گفت وگو و استدلال است; 3 ـ مشروعیت اجراى حکم مرتد در مرحله آخر وابسته به اذن حاکم شرع است.
بر این اساس که هر سه امر مورد تایید #امام خمینى و آیت الله خامنه اى به عنوان حاکمان شرع قرار گرفته است, نمى توان به صرف انکار یک ضرورى دین, صاحب آن را محکوم به ارتداد و قتل کرد, چرا که نخست باید روشن شود که آیا شخص عالم به ضرورى بود یا نه؟ آیا وى داراى شبهه است یا نه؟ آیا در مقابل شبهه, براهین منطقى و عقلى اقامه شده است یا نه؟ در صورت اثبات نکات فوق و این که مرتد در حال عناد است, مشروعیت حکم قتل وى منوط به اجازه حاکم شرع مى باشد و در صورت اقدام خود سرانه, حاکم شرع متخلف را به مجازات عمل خود مى رساند.
#ارتداد
#فقه_تمدنی
#کلام_اسلامی
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺بیانات شیرین مرحوم آیت الله محمدحسن #فاضل_گلپایگانی(زالی) در مورد فطرت و عشق در عرفان اهل بیتی
📽فیلم کاملتر👉
#عرفان
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پیشـــرفتِ مردمپایه، همان عــــدالت است.
🎤استاد محسن قنبریان
🔻پیشـــرانهای توسعه در دنیـــای امــروز، «بخش خصــوصی» است که جایی برای عـــدالت نمیگذارد. در بهتـــرین حالت یک «عـــدالت پینهدوزانهی دولـــت رفاهی» تعریف میکنند تا عــــدالت را به آن سنجاق کنند.
❇️مسألهی ما «پیشـــرفتِ همراهبا عدالت» است که درواقع همان «پیشـــرفتِمـــردمپایه» است. یعنی «همهی مـــردم ایـــران» در پیشرفت دخیل باشند که این خود همان عدالت است.
🔻مطالبهی رهبری از شـــورای نگهبان مبنی بر تأسیس «مــــرکز رصـــد عدالت» برای سنجـــش عــــدالت در قوانــــین کشور بهخصوص برنــــامههای توســـعه بر زمین مانده است.
📽 برشی از کارگاه یک روزه آشنایی با اصل ۴۳ و ۴۴ و سیاستهای کلّی اصل ۴۴ قانون اساسی
#اقتصاد_اسلامی
#عدالت_اسلامی
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥درسی مهم حضرت آیت الله #علوی_گرگانی(ره) سعی داشتند تا زندگی شخصیشان، کاملا با مردم عادی و جامعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺من شما را در درس آیت الله حائری و آیت الله داماد دیدم
✂️بخشی از گفتگوی مرحوم آیت الله #علوی_گرگانی با #رهبر معظم انقلاب
#مجالسات_علما
#خاطرات_علما
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
❓نماز آیات اگر فرادا خوانده شده دوباره همان شخص می تواند امام جماعت بایستد؟
✅پاسخ آیت الله #مکارم_شیرازی :
جایز نیست نماز آیاتی را که فرادا خوانده ، امامت کرده و اعاده نماید.
منبع
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥تفاوت فلاسفه و متفلسفین و رابطه فلسفه با دینداری + لوازم فهم فلسفه و توجه به اخبار و روایات + عدم خ
🔺️جایگاه فلسفه در اصول در نگاه حضرت آیت الله #سیستانی
📚الرافد فی علم الاصول ، تقریر مباحث اصول آیت الله العظمی سیستانی به تقریر سید منیر الخباز ، ص ۱۸
#اصول
#فلسفه_اسلامی
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
🔺آیت الله سید محمدحسین میرسجادی(ره) (نوه مرحوم آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی) و آیت الله غروی علیاری(ره)
هر دو بزرگوار از #علمای_تهران بودند
#مجالسات_علما
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوءاستفاده استیون #هاوکینگ از تئوری ادعایی M در کتاب طرح بزرگ برای آفرینش از هیچ! که مورد انتقاد پروفسور راجر پن رُز، فیزیکدان انگلیسی و برنده جایزه نوبل سال ۲۰۲۰ میلادی، قرار میگیرد.
#جریان_آتئیسم
#کلام_اسلامی
#کلام_جدید
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📒«ویژهنامه الحاد جدید» 🔻این ویژهنامه در قالب ۵۲ صفحه همراه با محتوایی چون: ❓ آیت الله #سبحانی
اصل علیت در فلسفه و فیزیک .pdf
406.7K
📕 #مقاله "اصل علیت در فلسفه و فیزیک"
💧چکیده
فلاسفه اصل علیت را قانونی کلی و عقلی میدانند؛ ولی فیزیکدانان، به ویژه در حوزهی کوانتوم، آن را طرد کرده و به مقابله با فلاسفه پرداختهاند. اصل علیت در فلسفهی اسلامی یک ضرورت عقلی است؛ زیرا هر پدیدهای، هم در حدوث و هم در بقا، نیازمند علت است. بنابراین عقل پیش از حس آن را مییابد و دادههای حسی را بر اساس آن تبیین میکند. اما گروهی از فیزیکدانان، متأثر از نتایج برخی آزمایشها تجربی در حوزهی میکروفیزیک و کوانتوم، به مخالفت جدی با این اصل پرداختند، تا جایی که مکتبی را با عنوان مکتب کپنهاکی شکل دادند که یکی از اصول آن «عدم قطعیت» بود؛ ولی دیری نپایید که برخی دیگر از فیزیکدانان فیلسوفمشرب، مثل آلبرت انیشتین، با آنها مخالفت کرده، مکتب ضد کپنهاکی را شکل دادند و به اصل علیت قائل شدند. با بررسی مکتب صدرایی مییابیم که عالم حقیقتی یکپارچه، و ظهور تمام اسما و صفات حق است و هیچ مرتبه و ذرهای در آن فروگذار نشده است. اندیشهی بلند صدرا در مسائلی مانند حرکت جوهری و تجدد امثال جای پرداختن دارد و امید است نسل جدید فیزیکدانان متأثر از این اندیشههای الهی و قرآنی گامهای بلندتری در فهم پدیدههای حقیقی عالم بردارند و جهش عظیمی در تولید علم پدید آید.
#فلسفه_اسلامی
#جریان_آتئیسم
#کلام_اسلامی
#کلام_جدید
#ملاصدرا
#کوانتوم
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
1402-08-07.mp3
696.2K
🔺شخصیت مرحوم استاد حسینعلی راشد و پدر ایشان مرحوم شیخ عباس تربتی
🎤آیت الله #کریمی_جهرمی
درس خارج فقه ۷آبان ۱۴۰۲
#راشد
#تراجم_علما
#خاطرات_علما
◾️کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
هدایت شده از سید جواد سلیمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 #صدا_و_سیما را تریبون افکار فتنه جو نکنید
🔸بخشی ازخطبه های نماز جمعه شهرستان لاهیجان
📅 جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲
•┈••┈•••┈•✾••┈••┈••┈•
🆔 @sjsoleymani
#سیدجوادسلیمانی
#سید_جواد_سلیمانی
#امام_جمعه_لاهیجان
#حجت_الاسلام_سلیمانی
28.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺سخنان آیت الله شیخ محمد یعقوبی(از علمای نجف) در محکومیت جنایات اسرائیل+ دعوت به خواندن آیه امن یجیب
حرف از تمدن و انسانیت و حقوق حیوان می زنند! با ادعای حقوق زنان و کودکان خدعه و فریب ایجاد می کنند! آن وقت نه به بیمارستان رحم می کنند نه به هیچ چیز دیگر!
#فلسطین
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 درسهای شرح منظومه حکیم سبزواری (2جلدی) ✍🏼 آیتالله سید #رضی_شیرازی (ره) 📘 تعداد صفحات: (ج1: 112
🔺️مبادی تصوری و تصدیقی علوم
✍حکیم #هیدجی:
قوله: «ثم المبادى» ص ٩ س ١٠،
اى ما بينى عليه مسائل العلم، و هى قسمان:
احدهما: المبادى التصورية و هى حدود الموضوعات، و حدود اجزائها، و حدود اعراضها.
و ثانيهما: المبادى التصديقية، و هى مقدمات بينة بنفسها، او مأخوذة على وجه التسليم.. مبينة فى علم آخر يبنى عليها قياسات العلم...
و كل منهما اما عامة تستعمل فى جميع العلوم، او اكثرها، كقولك: الشىء اما موجود، و اما معدوم.. او خاصة ببعضها، كقول الرياضى: الاشياء المساوية لواحد مساوية.. و قد تطلق كما اصطلح عليه (ابن الحاجب) فى (مختصر الاصول) على ما يبدء به قبل المقصود، سواء كان داخلا فى العلم كالمصطلح المشهور، ام خارجا عنه يتوقف عليه الشروع، و لو على وجه الخبرة، فهى بهذا المعنى تكون اعم.
و اعلم ان المبادى التى تنتقل عنها الى المطالب انتقالا صناعيا، انما تكون فوق واحدة، و هى اجزاء الاقوال الشارحة و مقدمات الحجج.
📚کتاب تعلیقة الهیدجي علی المنظومة و شرحها، ص۲۷
◾️کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
💥ماها مردهپرست هستيم!
🔻گزارش ساواک از سخنرانی ١٣٤٩/٢/٧ در حسينيه ارشاد شهید استاد مرتضى #مطهرى به مناسبت روز اربعين و سالروز تولد علامه #اقبال_لاهورى پاكستانى:
🔹سخنى كه در نظر گرفته بودم كه امروز عرض كنم موضوع براى شهيدان بود. در اين روز دو حادثه روى داد. يكى آنكه اول زاير وارد شده به قبر امام حسين، جابر ابن عبداللّه انصارى از مدينه به كربلا بود. جريان دوم زيارت امام حسين در اين روز است همه منظورها پيوند با شهيدان است.
🔸... از اقبال هفت كتاب چاپ شده و هر سخنرانىهاى خود اهميت آن را نوشته او مردى است كه اروپا رفته دنياى اروپا او را مردى متفكر مىداند و صاحب نظريه. به جوانان گفته است علوم جديد را بياموزند آينده اروپا را خيلى شوم و خطرناك مىداند به علم اروپا خوشبين و به تمدن آنها بدبين است. نتيجه نهايى آنها سود از درويشان به توانگران.
🔹در پايان اضافه نمود ماها مردهپرست هستيم. آقاى #علامه_طباطبايى كمتر از اقبال لاهورى نيست. براى آوارگان #فلسطين حساب در بانك ملى ايران شعبه مركزى به شماره ٧٧٣٨٨ و در بانك صادرات شعبه بازار به شماره ٩٥٩٥ باز نمودهاند و شما اگر هر نفر يك تومان هم كه بپردازيد، مبلغ قابل ملاحظهاى مىشود. هر چند تمام پول مسلمانان را جمع كنند به اندازه ثروت دو نفر يهودى دزد كه پولهاى دنيا را مىدزدند نيست، ليكن مسلمانى خود را نشان دادهايد، مانند آن موقعى كه ابراهيم را در آتش انداختند بلبلى منقار خود را آب پر مىكرد و به آتش مىريخت به او گفتند اين، چه اثرى دارد؟ گفت از من همين ساخته است. جلسه خاتمه يافت. در حدود صد و پنجاه نفر جمعيت.
📚خاطرات مستند سید هادی #خسروشاهی "درباره علامه سید محمدحسین طباطبایی" ، ص۱۵۴و ۱۵۵
📕متن کامل این سخنرانی در صفحات اولیه کتاب "احیای تفکر اسلامی" آمده است.
#خاطرات_علما
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
خاطرات جالب از آیت الله سید محمدعلی صادقی- آیت الله حسن شریعتی نیاسر.mp3
1.39M
⭐️درس امروز رو نمیزارم برای فردا!
🔺خاطرات جالب از آیت الله سید محمدعلی صادقی(ره) و نحوه تحصیل و مباحثه در نجف
🎤آیت الله شیخ حسن شریعتی کاشانی
#گعده_علمی
#خاطرات_علما
#مشاوره_طلبگی
#سیره_علما
◾️کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
سوال و جوابی در مورد آیت الله سید کمال حیدری ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
أهل غزة أهل الصمود و البطولات
مردم غزه اهل استقامت و شجاعت هستند خداوند آنها را یاری کند و خیر و برکت برای آنها عطا فرماید
#فلسطین
◾️کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📜معرفی و نقد مکتب تفکیک 💎فصل پايانى کتاب "منزلت عقل در هندسه معرفت دينى" ✍آیت الله #جوادی_آملی #
نقد و بررسی دیدگاه مکتب تفکیک در مادیت روح - یعقوبیان .pdf
373.2K
📕 #مقاله "نقد و بررسی دیدگاه مکتب تفکیک در مادیت روح"
💧چکیده
دیدگاه مکتب تفکیک، مادیت روح است که مدعی امتداد نظرگاه متکلمان متقدم است و با دو رویکرد سلبی و ایجابی بدان پرداخته است. رویکرد اول در نقد دیدگاه فلسفی در تجرّد روح است و رویکرد دوم با ادلۀ عقلی و نقلی به اثبات عنصر مادی و مظلمالذات روح کوشیده است. مسئلۀ این پژوهش، تحلیل و بررسی دیدگاه این مکتب با تمرکز بر رویکرد ایجابی است که با روش تحلیلی به تدقیق و تحلیل ادعا و سنجش آن پرداخته است. بنابراین بررسی اشکالات و انتقادات آنها از براهین فلسفی تجرّد نفس، از عهدۀ این مقاله بیرون است. یافتهها از آن حکایت دارد که فارغ از تنوع دیدگاههای معرفتی در متکلمان متقدم، از ادعای انحصار تجرّد به خداوند به دلیل تباین خالق و مخلوق، بهتدریج کاسته شده و به برخی از موجودات و برخی از نفوس تسری و تقلیل یافته است. ادلۀ عقلی نیز یا قابل نقد هستند و یا معارضاتی در مقابل خود دارند. ادلۀ نقلی نیز از اجماع دلالی بر مادیت روح بیبهرهاند. ناسازگاری درونی در کیفیت مادۀ روح و اوصاف آن و مواجه شدن با مشکلات نظرگاه مقابل، در دوئالیزم نفس و بدن، از دیگر مشکلات این دیدگاه است
#نقد_مکتب_تفکیک
#فلسفه_اسلامی
#تاریخ_کلام
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
2دقیقه_و_27ثانیه_حضرت_آقا_عمربرف_است.mp3
1.18M
🔺️سرمایه عمر
🎤 #رهبر انقلاب
◾️کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
استاد سیدمحمدرضا حسینی جلالی(عافاه الله) و استاد نجم الدین طبسی
#مجالسات_علما
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
دستخط امانوئل کانت(فیلسوف بزرگ غرب) در حاشیه کتاب
Metaphysica
Alexander Gottlieb Baumgarten(1750)
#نسخه_خطی
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺معرفی برخی منابع مطالعاتی برای مطالعه درباره مساله "علم دینی" و "علوم انسانی اسلامی" 1. «علم د
چکیده نظریه علم دینی دکتر مهدی گلشنی در برنامه گستره شریعت.mp3
6.42M
🔺چکیده نظریه علم دینی پروفسور مهدی گلشنی در قسمت دوم مناظره علوم انسانی اسلامی
جهت اطلاع بیشتر کتاب "از علم دینی تا علم سکولار" ، دکتر مهدی گلشنی ، نشر پژوهشگاه علوم انسانی مطالعه شود
📽فیلم این صوت👉
#گلشنی
#علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab