💥سوالات دکتر ایتالیایی!
✍آیت الله سید #رضی_شیرازی (ره):
در سفری که به اتریش رفته بودم، به فردی برخورد کردم که ایتالیائی و دکتر در حقوق بود. ایشان، توسط مترجم از من پرسید: «چند تا سوال دارم اجازه میدهید مطرح کنم.»
گفتم: بفرمایید.
پرسید: «چرا در قرآن، تناقض وجود دارد؟»
مقصودش، دو آیه از سوره بقره بود که در یکی از آن آیات، خداوند میفرماید:
«ان الدین عندالله الاسلام»
تنها دین پذیرفته شده در پیشگاه خداوند، اسلام است.
در آیه دیگر میفرماید:
«ان الذین آمنوا و الذین هادو و النصاری و الصابئین مَن آمن بالله و الیوم الاخر و عمل صالحاً فلهم اجرهم عند ربهم و لاخوف علیهم و لاهم یحزنون.»
کسانی که ایمان آوردند و کسانی که یهودی شدند و مسیحیان و صابئان، هر آن کس که به خدا و آخرت ایمان آورد وکار شایسته کرد، پس مزدشان را نزد پروردگارشان دارند و نه ترسی برایشان هست و نه آنان اندوه خوردند.
در پاسخ گفتم: اسلام، در آیه اول، به معنای تسلیم و این، روح همه ادیان الهی است. لذا در قرآن، همه جا، تعبیر به دین شده است، نه ادیان. چون حقیقت دین توحید، یکی بیش نیست آن هم تسلیم.
در آیه دوم، میگوید: آنهایی که یهودی بودند و یا … نه این که الان هم یهودی هستند.
جوابهای دیگری هم دارم.
همچنین، درباره قطع دست در اسلام، معترض بود و گفت: «این با قوانین روز، سازگار نیست. باید علمای اسلام، قوانین جزایی اسلام را با قوانین روز منطبق کنند.»
در پاسخ گفتم: قوانین جزایی اسلام، خیلی مترقی و پیشرفته است. من این را ثابت میکنم.
در خصوص قطع دست دزد، این را باید بدانید که اسلام، دوازده شرط قرار داده که در صورت رعایت این دوازده شرط و یا اجتماع این شرائط، دست دزد باید قطع شود و اجتماع تمام این شرایط، نادر است.
گفتم: به طور کلی قوانین جزایی اسلام، در محیط اسلامی اجرا میشود. یعنی در محیطی که برای همگان کار هست، عدالت برقرار است و … در چنین محیطی اگر کسی خلافی انجام دهد، مجازات مقرر درباره او اجرا میشود. در صورت اضطرار این حدّ اجرا نمیشود. گفتم شاهدی دارم بر این که در اجرای قوانین جزایی اسلام، مسأله اسلامی بودن محیط شرط است و باید مورد توجه قرار بگیرد.
در بحارالانوار، چاپ قدیم، ج ۱۲ و چاپ جدید، ج ۴۹/۲۸، در روایتی چنین آمده است:
«کسی را آوردند پیش مأمون و گفتند: دزدی کرده است.
مأمون سوال کرد: چرا دزدی کردهای؟
گفت: چون حقم را ندادی، ناچار شدم دزدی کنم!
مأمون : چه حقی؟
گفت: من ابن سبیل هستم و خداوند هم در خمس و هم در فیئ برای من حقی قرار داده است.
مأمون خواست بر او حدّ جاری کند.
گفت: باید بر تو حدّ جاری شود که سزاوارتری!
مأمون رو کرد به امام رضا (ع) و گفت: چه میگوید؟
حضرت فرمود: حجت دارد. حرفش منطقی و از روی دلیل است.
مأمون، ناراحت شد، به طوری که مجلس را ترک کرد.»
راوی میگوید: «این موضعگیری امام، سبب گردید که مأمون، آن حضرت را به قتل برساند.» این روایت، نشان میدهد که اگر دزدی از روی ناچاری و اضطرار باشد، موجب حدّ نمیشود.
گفتم: حالا به نظر شما اگر کسی در محیطی که عدالت در آن هست، کار هست و … دست به دزدی بزند و هیچگونه اضطرار و ناچاری هم نداشته باشد، این چنین مجازاتی برای او درست نیست؟
گفت: چرا، درست است.
بعد شعر ابوالعلای معرّی را برایش خواندم که میگوید:
«ید بخمس مأیین عسجد و دیت ما بالها قطعت فی ربع دینار.»
دستی را اگر کسی ببرد، باید پانصد مثقال طلا بدهد.
آن وقت همین دست اگر ربع دینار طلا بدزدد، باید او را برید.
در جواب وی گفته شده است:
عزالامانه اغلاها و ارخصها
ذل الخیانه فافهم حکمه الباری
دستی که ارزش دارد، دست امانت است.
و اگر دست خیانت شد، آن ارزش را ندارد.
به هر حال، اگر طلبه #زبان بداند خیلی میتواند حوزه تبلیغیاش را گسترش بدهد.
🌐 منبع 👉
#علوم_قرآنی
#خاطرات_علما
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
💥تدریس کتاب باب حادی عشر (کتابی به قلم علامه #حلی در کلام اسلامی) توسط #امام خمینی (ره)
📚علامه سید مرتضی #عسکری ره، چهره های ماندگار، ص۱۲
#کلام_اسلامی
#خاطرات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟠 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📙 #مقاله روش استنباط نظريه اقتصادی از كتاب و سنت ✍ استاد سید محمدکاظم رجایی و استاد مهدی خطیبی 💧چک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 #مناظره استاد علوی بروجردی و استاد خسروپناه دزفولی در مساله #اقتصاد_اسلامی
استاد علوی بروجردی از اساتید حوزه علمیه قم در گفتوگویی مطالبی پیرامون اقتصاد اسلامی مطرح کرده بود که واکنشهایی در حوزه علمیه داشت که از جمله حجت الاسلام #خسروپناه بود که سخنان استاد علوی بروجردی را رد و از وی درخواست گفتوگو و مناظره علمی نموده بود که این مناظره برگزار شد.
🎥 فیلم کامل مناظره 👉
🗓 متن کامل این گفتوگو
✍پ.ن: با توجه به اظهارات عجیبی که اخیرا دوباره استاد علوی بروجردی درباره مساله اقتصاد اسلامی مطرح کردند مشاهده این مناظره ضروریست، تا مشخص شود که این سخنان چقدر مایه علمی دارد و اینکه خود ایشان در مناظره ای که داشتند این حرفها را نقد کرده بودند!
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
💥حرام است نام مرا بالای منبر ببرید!
مرحوم آیتالله محمدهادی #میلانی بارها قبل از اعزام طلاب جهت تبلیغ می فرمودند:
هر کجا رفتید از مردم آن منطقه بپرسید: از کدام مرجع,تقلید می کنید؟ بعد رساله همان آقا را بگیرید و بر اساس فتاوایِ همان مرجع تقلید مسائل شرعی را برای مردم بیان کنید!
حرام است بر شما که نام مرا بر منبر ببرید و مرجعیت مرا تبلیغ و ترویج کنید!
مرجع تقلیدِ مردم در هر منطقه ، محترم است. اگر مرجعِ دیگری معرفی شود ، قداستِ روحانیت شکسته می شود و اگر قداستِ روحانیت شکسته شد، مصیبت درست می شود. اگر مقلدانِ مرجعی خواستند از مرجع تقلید خودشان برگردند و از شما رساله مرا خواستند به آن ها ندهید!
ایشان اصلا راضی نبودند که نامی از ایشان برده شود و مقلدانِ مرجعِ دیگری را ، مقلدِ ایشان کنیم. این حرکت در نگاه ایشان ، با کیان روحانیت سازگار نبود به همین خاطر می فرمودند:
حرام است که نامی از من ببرید
📚مجموعه مصاحبه ها درباره آیتالله العظمی میلانی ، ص233
#سیره_علما
#خاطرات_علما
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
💥فتوای حضرت آیت الله #خویی به رای آری به جمهوری اسلامی
💎مرحوم آیت الله خویی در تاریخ 7 فروردین 1358، سه روز قبل از آغاز همه پرسی نظام جمهوری اسلامی، ضمن نامه ای فتوای خود مبنی بر رای آری به جمهوری اسلامی را صادر کردند.
🔻متن نامه ایشان:
شکر و سپاس بی حد خداوند متعال را که ملت مسلمان غیور ایران در اثر مجاهدات و فداکاری های خود توانستند آزادانه و بدون هیچ تحمیلی رای خود را اظهار دارند و در این زمینه رای اینجانب این است که همگی نسبت به تشکیل حکومت جدید جمهوریت اسلامی را انتخاب نمایند و از آنجایی که اکثریت ساحقه این ملت شیعه اثناعشری می باشند لازم است برای مراعات حقوقشان قوانین مجعوله نسبت به این اکثریت موافق مذهب آنها گردد.
توفیقات همه برادران ایمانی را از درگاه خداوند متعال خواستارم.
۹۹/۴/۲۸هجری (مطابق با ۷ فروردین ۱۳۵۸)
ابوالقاسم الموسوی الخوئی
🌐 http://www.psri.ir/?id=hlqey8dx
#سیره_علما
🟢کشکول ناب حوزوی🔻
🔸 @kashkolenab
💥اشعار منسوب به امیرالمومنین (ع)
✍علامه #حسن_زاده_آملی (ره):
این جانب، اکثر اشعار دیوان منسوب به امیر(ع) را از دیگران یافته ام و همه را با ذکر مآخذ و مصادر، در تکملة منهاج البراعة آورده ام. بسیاری از اشعار دیوان، بیان روایات مروی از آن جناب است که دیگران به نظم درآورده اند و چون مضمون آنها از امیر است، اشعار را به آن حضرت نسبت داده اند؛ مثل ابیات: «یا حارِ هَمْدانَ مَن یَمُتْ یَرَنی...» که سید حمیری، قول امیر به حارث همْدانی را به نظم آورده است. و اصل خبر را شیخ مفید در مجلس اوّل الأمالی خود، نقل کرده است و پس از نقل خبر، گفته: «قال جمیل بن صالح: و أنشدنی أبوهاشم السید الحمیری...» و از آن جمله است اشعار بسیاری در دیوان که نصایح امام به فرزندانش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) است که وصایای آن جناب را به سبطین به نظم در آورده اند و از این رو؛ اشعار به خود آن حضرت انتساب داده شده است. علاوه این که سبک اشعار از حیث بلاغت و فصاحت، نسبت به دیگر کلمات امیر (چون خطب و رسائل و حکم و نهج و غیر آن)، بسیار متفاوت است و سست به نظر می آید. ظاهراً باید گفت: رجزهایی که از آن حضرت نقل شده است، اسناد آنها به آن جناب، خالی از قوّت نیست که سیرت ابطال عرب در میدان مبارزه این بود. بسیاری از اشعار «علی بن ابی طالب قَیرَوانی» نیز به آن جناب نسبت داده شده که اشتراک در اسم، موجب این اشتباه شده است.
📚حسن زاده آملی، حسن، انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه، ص 21 – 22، تهران، نشر الف لام میم، چاپ اول، 1383ش.
#شعر
✴️ کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
يکى از دوستان نقل مىکرد: «با چند نفر از رفقاى خوشذوق در پاريس به ديدن موزهها رفته بوديم. در يکى از سالنها هنگامى که مأمورين متوجه ما نبودند، يکى از تابلوها را سروته کرديم و خودمان نيز در برابر آن به اظهار شگفتى ايستاديم که «بهبه! بهبه! نگاه کنيد» مردم هم جمع شده بودند و با خيرگى به تابلو مىنگريستند و در اصول آن اثر هنرى (معکوس)! به يکديگر توضيحات مىدادند!
اکنون نيز در غرب، هنر را براى شگفتى و تنوع و برهم زدن يکنواختى زندگى مىخواهند، نه براى اينکه چه تأثيرى در حيات معقول انسانها دارا مىباشد! من در نوشتههاى بعضى از غربىها ديدهام که ملاک عظمت و ارزش هنر را در ميزان جلب شگفتى مردم ديدهاند، اما اينکه حقيقت چيست و هنر چگونه مىتواند انسانها را در طريق دست يافتن به حيات معقول يارى دهد، امرى است که مورد غفلت قرار گرفته است … بالأخره شير پاک خوردهاى از تماشاگرانِ آن تابلوى وارونه که آدم هوشيارى بود، بعد از کمى تأمل گفت: مثل اينکه تابلو را وارونه کردهاند! تابلو را برگرداندند و ما هم در رفتيم!
آرى، در طول تاريخ، اين شير پاک خوردهها موانع خوبى در برابر فريفته شدن مردم به شگفتىهاى بىاساس مىباشند.
✍علامه محمدتقی #جعفری(ره)
📕زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام، ص ۱۰۴
#خاطرات_علما
#غرب_شناسی
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
برهان علیت و شبهات فلسفه غرب.pdf
411.9K
📙 #مقاله برهان علیت و شبهات فلسفه غرب
✍استاد حمیدرضا #شاکرین
#نقد_فلسفه_غرب
#معرفت_شناسی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥من یک عمر نان خور امام زمان (عج) بوده ام! ✍️آیت الله #ارفع: مرحوم حاج #شیخ_عباس_قمی محدث بزرگ جزو
💥گر لحمک لحمی ز حدیث نبوی هی کی، بی صل علی نام علی بی ادبی هی
✍آیت الله سید کاظم #ارفع:
برخی از اهل سنت صلوات را برای غیر از پیامبر (صلی الله علیه واله) جایز ندانسته و آن را جسارت به مقام نبوت به حساب میآورند. براساس همین نگاه، هنگامی که شهید معروف علامه قاضی نورالله شوشتری قدس سره صاحب کتاب ارزنده «احقاق الحق» در موقع ذکر نام امام اميرالمؤمنين على (علیه السلام) الكلمه «عليه الصلاة و السلام» را بر زبان آورد، بر ضد او بسیج شدند و به اصطلاح جهت دفاع از پیامبر (صلی الله علیه واله) بپا خاستند و فتوای مباح بودن خون وی را صادر کردند. و در این باره طوماری تنظیم کردند و نزد علماء معروف وقت برده و از هر یک از آنها امضاء میگرفتند. یکی از علماء بزرگ اهل سنت از امضاء این طومار خودداری کرد و چون آنان میخواستند این طومار را برای شاه وقت هندوستان «اکبر شاه تیموری» ارسال بدارند، این اندیشمند بزرگ اهل سنت که از امضاء آن طومار خودداری ورزید به جای امضاء روی طومار این بیت را نوشت:
گر لحمک لحمی ز حدیث نبوی هی
کی، بی صل علی نام علی بی ادبی هی
هنگامی که شاه طومار را ملاحظه کرد و چشمش به این بیت افتاد از اعدام علامه ششتری چشم پوشید.
📚درنگستان : هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست ، ص ۵۲۲ به نقل از احقاق الحق ج ۱ ص ۱۵۸ و ص ۱۶۰
#تراجم_علما
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
الباب_المفتوح_إلی_ما_قيل_في_النّفس_و_الرّوح_زين_الدّين_علي_بن_يونس.pdf
5.44M
📙 رسالة الباب المفتوح إلی ما قيل في النّفس و الرّوح
✍ زين الدّين علي بن يونس البياضي النباطي العاملي
🔺آیت اللّه العظمی مرعشی نجفی (ره):
...قد أورد مولانا العلّامة المجلسی تمام هذا الکتاب(الباب المفتوح إلی ما قیل فی النفس و الروح) فی المجلّد الرابع عشر مِن موسوعته «بحار الأنوار» الذی منَّ علی أهل الفضل و التشیّع بتألیفه!
منبع: ریاض الاقاحی فی ترجمة العلّامة البیاضی(ره)؛ص۶
#علم_النفس_کلامی
🌀کانال کشکول ناب🔻
❇️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥جلسات شبهای ماه رمضان آیت الله مدرسی در تهران🌙 امام محمد باقر علیهالسلام: (لِكُلِّ شَيْءٍ رَبِيعٌ
💥شروع جلسات تفسیر آیت الله مدرسی در تهران از امشب
آدرس و ساعت 👇
https://eitaa.com/kashkolenab/2639
💥رسائل شیخ انصاری
❓سؤال: از ملاحظه رسائل چنین به نظر میرسد که مربوط به چند دوره باشد آیا این مطلب صحیح است؟
پاسخ آیت الله #شبیری_زنجانی :
🔹 آری، از نکات جالب رسائل همین است که شیخ انصاری در آن تجدید نظر زیاد میکرده است؛ چون فکرش جوال بوده است. رسائل را به میرزای شیرزای داده بود که حک و اصلاح کند که این امر علامت اعتماد بسیار شیخ به میرزاست، و شیخ دستور داده بود که این کتاب با تصحیحات میرزا چاپ شود و شاید در بعضی چاپهای دوره اول رسائل این کار انجام شده است. اصح نسخ رسائل نسخههایی است که با تصحیح میرزا چاپ شده است.
🔸 از یکی از بزرگان شنیدم که میفرمود: شیخ در باب اشتغال «ان قلت و قلت» زیادی دارد و بعضی جاها «ان قلت» با «قلت» نمیسازد. ایشان میگفت: در حاشیه اوثق، یا حاشیه آشتیانی دیدم که منشأ این ناموزونی این است که «ان قلت» مربوط به يك دروه است و «قلت» مربوط به دوره دیگر. میبایست «ان قلت» و «قلت» مربوط به دوره سابق هر دو حذف میشده و «ان قلت» و «قلت» دوره جدید جای آن قرار میگرفته؛ ولی به اشتباه «ان قلت» از يک دوره باقی مانده و «قلت» از دوره دیگر. لذا اشکال و جواب با هم نمیخواند. ایشان این مطلب را در باب اشتغال از حاشیه آشتیانی یا حاشیه اوثق به طور تردید نقل کرد. من در بحث اشتغال در هر دو حاشیه این مطلب را ندیدم؛ هنگامی که بحث انسداد را مطالعه میکردم، در حاشیه اوثق این مطلب را مشاهده کردم.
📚جرعهای از دریا ؛ ج ۱ ص ۱۴۲
#شیخ_انصاری
#اصول
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
❓«هنر» از ديدگاه اسلام چگونه است؟
✍پاسخ آیت الله نوری همدانی
قبل از بيان حكم هنر از نظر اسلام، لازم است كه به معناى «هنر» توّجه كنيم و لذا در اين مورد بايد دانست كه:
يكى از غرايز و تجليات روح انسان، غريزه زيباپرستى است كه انسان فطرتاً و ذاتاً از هر چيز زيبا و دلپذير لذت مىبرد، از آسمان نيلگون، از درخشندگى ماه در سينۀ لاجوردى آسمان، از لبخند دل انگيز صبح بر چهرۀ افق، از جنگلها و چمن زارهاى انبوه و متراكم در دامنه كوهها و سينه دشتها، از امواج آبى در درياها، از غروب خورشيد در افق غربى آسمان شامگاهى، از زمزمۀ جوىباران، از نغمۀ قنارىها و بلبلان و روى هم رفته از همه چيز زيبا كه چشم و گوش و قلب و روح او را به شادى و انبساط مىكشاند، لذت مىبرد.
انسان از اين احساس فطرى و طبيعى خويش استفاده نموده سعى مىكند آن چه را كه در طبيعت زيبا به طور طبيعى وجود دارد، به طور غيرطبيعى به وجود آورد و آن چه را كه او در طبيعت مىديده و مىشنيده ودر روح خويش احساس مىكرده، در يك تابلوى نقاشى يا در يك آهنگ و... منعكس سازد. به دنبال چنين تصميم و عملكردى «هنر» در زندگى بشر پديد آمد.
بنابراين «هنر» يعنى انعكاس و بازتاب زيبايىها و ظرافتهاى طبيعت و وسيلۀ بيان و انتقال احساس درونى انسان در فرهنگ وتمدن انسانى.
🔻هنر مفيد و هنر مضر
همچنان كه گفته شد، بشر بر اساس كشش و هدايت فطرت خويش به «كپى» كردن طبيعت، هنر را پديد آورد. ولى در اين تقليد كردن و هنر نمايى نمودن، بدون توّجه به زيان و يا فايده آن، به خلق آثار هنرى پرداخت و حال آن كه برخى از كارهاى هنرى زيانمند و از جهات گوناگون براى بشر ضرر مادى و معنوى در برداشت و قسمت ديگر از آنها مفيد و خوب بود.
بنابراين مىتوان گفت هنر ذاتاً دو نوع است:
١. هنر مفيد
٢. هنر مضر
هنر مضر مانند آهنگهاى شهوتپرور و تخديرآور و مجسمهسازى از آن جايى كه اين دو موضوع داراى زيانهايى است، دين اسلام با آنها بهمبارزه برخاسته و آنها را تحريم كرده است. و اما بسيارى ديگر از اقسام هنر مانند نقاشى از مناظر طبيعت، مينياتور، خطاطى، معمارى، تذهيب، در صورتى كه اسراف نباشد، نمايش و.. كه به خودى خود بسيار مفيدند و ذاتاً خوب مىباشند.
🔻اسلام و هنر
با توّجه به حقايق گذشته به خوبى در مىيابيم كه اسلام با هنر مضر مانند مجسمه سازى و موسيقى... مبارزه و آنها را نفى مىنمايد.
و هنر مفيد و خوب را مىپذيرد و همۀ آنها را در جهت گسترش ايدئولوژى و فرهنگ و هنر اسلامى به كار مىگيرد.
بنابراين، همه آثار هنرى به شرط آن كه ذاتاً حرام و مضر نباشد و از آغاز براى نتايج و بهرهمندىهاى مفيد و ثمربخش خلق شده باشند و به اندازۀصرف وقت و نيروى انسانى براى فرد و اجتماع نتيجهاى داشته باشد، مورد پذيرش اسلام است.
مثلاً راديو و تلويزيون اگر به منظور پيشرفت ايدئولوژى اسلامى و تربيت صحيح انسانها و پرورش فكرى و اصولى انديشههاى بشر به وجود آمده داراى برنامههايى در اين زمينهها باشد و براى نيل به اين اهداف انسانى تحت نظر افرادى دلسوز و مطلع و با ايمان كنترل شود از نظر اسلام بسيار ارزنده و قابل ستايش است.
ولى چنانچه از همه اين هنرها جز فساد و تباهى زاييده نشود اسلام با شدت هرچه تمامتر آنها را تحريم مىكند و در جهان امروز برخى از هنرمندان كه منطق و عمل خود را بر اساس ماديت و پول پرستى استوار كردهاند و همۀ مظاهر هنر را در استخدام فساد درآوردهاند اين موضوع از نظر اسلام و عقل جرمى بسيار بزرگ است.
🔻هنر بازارى و هنر متعهد
كار ابتذال هنر و مظاهر آن در اين قرن طلايى به جايى رسيده است كه گروهى از انديشمندان انسان دوست ناچار شدهاند كه هنر را به دو نوع تقسيم كنند: ١. هنر بازارى ٢. هنر متعهد. هنر بازارى كه سودا گرانه است و براى سودجويى بيشتر ساخته و تهيه مىشود، اكثريت آثار هنرى و بيشتر برنامههاى راديوها، تلويزيونها، فيلمها، نمايشنامهها و مطبوعات را تشكيل مىدهد و اينها حتى از نظر روشنفكران امروز كه به انسان و آزادى و شرف انسانى مىانديشند، با مارك و عنوان «هنر بازارى و غيرمسئول»مردود شناخته شدهاند. واما نوع دوم، «هنر متعهد» و انسانى و سازنده و مثبت و مسئول است كه فقط و فقط براى رشد فكرى، پرورش راستين فضايل بشرى و تربيت درست نسلها ساخته و خلق مىشوند، هنر مورد پذيرش اسلام، اين نوع هنر است، يعنى هنرى انسانى مثبت و انگيزه خلق آثار هنرى فقط و فقط «خدا» و نجات و تربيت «بندگان خدا»....
📚کتاب ما و مسائل روز ، آیت الله #نوری_همدانی ، ص ۱۲۸
#فقه_هنر
#فقه_تمدنی
#هنر_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
🔺مخالفت ملاعلی کنی با خط آهن، وی معتقد بود اگر پای خارجی ها به کشور باز شود دین مردم از دست می رود.
✍آیت الله #شبیری_زنجانی
📚جرعه ای از دریا، جلد 3، ص 307.
#تراجم_علما
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
کشکول ناب حوزوی
💥حاج شيخ عبدالكريم همان شبى كه از دنيا رفت خانواده او شام نداشتند! ✍ آیت الله #نوری_همدانی : 🔹موسّ
🔺️ميرزا حسن آشتيانى و رنجهاى راه تحصيل
ميرزاى آشتيانى سه ساله بود كه پدر او از دنيا رفت و چون به سنّ تمييز رسيد مادرش او را به معلّم قرآن و معلّم خط سپرد، پس از آنكه مقدارى درس خواند و ذكاوت و هوش او مورد تمجيد واقع و شايستگى او روشن شد، در سنّ ١٣ سالگى براى تحصيل علوم به بروجرد كه در آن زمان بواسطه اشتهار و تبحّر علمى عالم بزرگوار ملاّ اسد الله بروجردى يكى از مراكز علم محسوب مىشد رفت و مدّت چهار سال در آنجا به تحصيل علوم عربى صرف و نحو، و علومفصاحت و بلاغت اشتغال داشت، و در اين ضمن با اينكه آنقدرها سنّ و سالنداشت درس نيز مىگفت، و در درس مطوّل او جمع نسبتاً زيادى كه در ميانآنها تعدادى پير مرد نيز وجود داشت شركت مىكردند، از آن پس در سنّ ١٧ سالگى در حال نهايت فقر و تهيدستى به قصد تحصيل در عتبات عاليات بهطرف عراق حركت كرد و در بين راه جانورانى كه «غريب گز» ناميده مىشد و در آن زمان در بعضى از شهرهاى سر راه عراق فراوان بود جاهاى متعددى از بدن او را گزيد و در اثر آن، جاهائى از بدن او متورّم گرديد، و لذا موقعى كهواردنجف اشرف شد و حضرت امير مومنان (ع) را زيارت كرد به آن حضرتبراى شفا از درد و ناراحتى در بدن نيز متوسّل گرديد و شفا يافت.
📚علمای بزرگ اسلام، آیت الله #نوری_همدانی ، صفحه۶۳
#سیره_علما
#تراجم_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
❓در زمينه مسائل اعتقادى مهم ترين كتابهايى كه شما تأييد مى فرماييد چه كتاب هايى هستند؟
✍پاسخ آیت الله #صافی_گلپایگانی(ره):
بسم الله الرحمن الرحيم- كتابهايى كه بزرگان در اين رشته تأليف كرده اند، بسيار است و از لحاظ اختصار و تفصيل و ملاحظات ديگر با هم تفاوت دارند. اجمالا از قدماء علما در زمينه اعتقادات كتاب هاى مورد اعتمادى در دست داريم كه يا مستقلا در زمينه اهم امور اعتقادى و يا در رشته خاص تأليف شده و يا در مقدّمه تأليفات خود مسايل اعتقادى را به طور مشروح يا مختصر مطرح فرموده اند. بعد از آن بزرگواران نيز تا اين زمان، تأليف در عقايد ادامه داشته و هر كدام از بزرگان، به نوبه خود به زبان عربى يا غير عربى تأليفات مفيدى داشته اند.
از جمله مشهورترين اين كتابها مى توان «تجريدالاعتقاد» خواجه طوسى و شرح علامه #حلى بر آن (كشف المراد) و ساير كتاب هاى علّامه را كه همه مفيد و سودمندند، نام برد. كتاب هاى علامه #مجلسى عليه الرحمه- نيز معتبر است. كتاب هاى فارسى در اعتقادات بسيار است؛ مانند: «كفايةالموحدين» و كتاب هاى «فخرالاسلام» مثل: «انيس الاعلام» و كتاب هاى بسيار ديگر كه به عنوان ردّ بر يهود و نصارى و صوفيّه و فِرَق باطله مثل بهايىها نوشته شده است؛ كه مى توانيد از همه آنها استفاده نماييد. والله العالم.
📚معارف دين، ج ۱، ص: ۶
#خواجه_نصیر
#کلام_اسلامی
#مشاوره_طلبگی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
چه کسی عالم میشود؟.mp3
421.7K
⁉️چه کسی عالم میشود؟
🎤آیت الله احمد #عابدی
خاطره ای جالب از #علامه_طباطبایی(رحمهاللهعلیه) و مرحوم آیت الله سید محمدرضا #گلپایگانی
#مشاوره_طلبگی
#خاطرات_علما
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
💥عمرش را تلف كرده!
🎤آیت الله #جوادی_آملی:
«اگر كسی درس بخواند و نتواند مُدرِّس خوب باشد يقين بداند عمرش را تلف كرده برای اينكه اين علوم امانت های الهی است اين را به ما آموختند ما بايد پيشمطالعه كنيم، مباحثه كنيم، خوب درس بخوانيم، با استاد در ميان بگذاريم، اشكالات را مطرح كنيم دفتر علمی داشته باشيم، بشويم استاد.»
#مشاوره_طلبگی
✅کشکول ناب حوزوی🔻
🌹 @kashkolenab
633c6c5dd000bd3ce89e14df_7863762229293548535.mp3
48.6M
💥«مهم ترین چالش های الهیاتی در کلام جدید»
🎤حجت الاسلام حق پرست
🔸چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
مرکز تخصصی علم کلام موسسه امام صادق (ع) پردیسان قم
#کلام_اسلامی
#کلام_جدید
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
نقد پندار سید کمال حیدری درباره رساله عدم سهو النبی شیخ مفید .pdf
298.4K
📕 #مقاله تازه منتشر شده
پندار خواجه
نقد پندار سید کمال حیدری درباره شیخ صدوق از دیدگاه شیخ مفید
💧چکیده
این مقاله نقدی است بر ادعای [آیت الله]سید کمال حیدری درباره انتقادهای شیخ #مفید به شیخ #صدوق. نگارنده ابتدا سخن حیدری را نقل کرده، سپس خلاصه مدعای او را بیان می دارد. آنگاه تحقیقی درباره نسبت کتاب عدم سهو النبی به شیخ مفید براساس دقت در متن کتاب و نیز براساس رجوع به کتاب های فهارس و تراجم ارائه و اثبات می کند هیچ دلیل محکمی بر انتساب کتاب به مفید وجود ندارد. وی پس از ردّ این نسبت براساس منابع فهرست نگاری و تراجم ، در نقد متن شناسانه توضیح می دهد که صدوق به اسهاء ، آن هم با شروط خاصی عقیده دارد ، نه "سهوالنبی". نیز در رساله منسوب به مفید، صدوق را شیخ مخاطب رساله می داند نه شیخ خودش. بعلاوه در چند موضع از آثار قطعی مفید، نام صدوق با تجلیل و دعای خیر یاد شده نه به صورت توهین.
🗃کتاب شیعه شماره 21/22
🔖موسسه کتاب شناسی شیعه
#نسخه_شناسی
#کتاب_شناسی
#کلام_اسلامی
#نقد_سید_کمال_حیدری
🔹 کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥پولهای حرام و برخورداریهای تبعیضآمیز سرنخ خیلی از فسادهای اجتماعی و فرهنگی
تورّمِ بالا، در چند سال پیدرپی خیلی چیز مهمّی است؛ سالهای متعدّد، پشت سر هم تورّم بالا. خب، این روی نظام توزیع درآمدها در کشور اثر میگذارد و توزیع درآمدهای کشور را ناموزون میکند؛ یک عدّهای محروم میمانند، یک عدّهای هم حالا از طرق مختلفی جیبهایشان پُر میشود. از هر دو طرف، ایجاد فساد خواهد شد؛ هم از طرف فقر، فسادهای فرهنگی، اجتماعی به وجود میآید؛ هم از طرف آن مجموعهای که توانستهاند از این آبهای گلآلود ماهی بگیرند، استفادهی نامشروع کنند، حرامخوری کنند، از ناحیهی آنها هم فسادهایی به وجود میآید. تورّم یک مسئلهی صرفاً اقتصادی به نظر میرسد امّا انسان میبیند نه، این میتواند بر روی فرهنگ مردم، افکار مردم، رفتار مردم، مسائل اجتماعی کشور اثر بگذارد. خیلی از فسادهای اجتماعی و فرهنگی هست که اگر ما سر نخ اینها را دنبال کنیم، به همین پولهای حرام و برخورداریهای تبعیضآمیز خواهیم رسید
۱۴۰۲/۱/۱۵
🏷 رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام
#عدالت_اسلامی
#اقتصاد_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
4_5917964454233901901.pdf
4.39M
📔 أهمية مراجعة مصادر المخطوط عند التحقيق
✍صالح مهدي عباس الخضيري
📌 #مجلة الخزانة العدد الثاني، السنة الأولى، ربيع الأول 1439هـ
#نسخه_شناسی
#علوم_حدیث
#کتاب_شناسی
📌 کشکول ناب حوزوی👇
💎 @kashkolenab
💥 کلام و فلسفه در میراث شیخ انصاری
🎤 آیت الله سید احمد #مددی:
🔹 از لابلای کتابهایی که از مرحوم #شیخ_انصاری فعلا در دسترس ما هست، نمیتوان خیلی روشن حکم کرد که ایشان در مسائل کلامی دارای مکتب خاص فکری بوده اند. البته یک نکته را باید توضیح داد - و همین نکته هم از بهترین مزایای شیخ است - و آن این که ایشان در خلال نوشته های فقهی و اصولی خود، هیچ گاه تا آنجایی که ما خبر داریم از بحث اصولی خارج نشده و اصالت آن را حفظ کرده اند.
🔸 در بحث های اصولی، مناسبتهای مختلفی هست که خیلی از علما و اصولیان و فقها به اندک مناسبتی از بحث اصلی خارج شده و وارد بحثهای کلامی و یا فلسفی شده اند، در صورتی که مرحوم شیخ انصاری در کتابهای خود چه فقه و چه اصول، به کلی سعی داشته اند حتی از استعمال اصطلاحات کلامی احتراز کنند، لذا ما نمیتوانیم درست حکم کنیم که ایشان آیا در این رشته از علوم اسلامی دارای اندیشه های خاصی بوده اند یا خیر؟
🔹 #فلسفه هم در حکم همان مسائل کلامی است و ظواهر امر در اینجا مثل همان بحث، نمیتوان از خلال نوشته های ایشان مشخص کرد که ایشان در مسائل فلسفی دارای تخصص بوده اند یا خیر؟ و عرض شد که از مزایای مهم ایشان این است که بحثهای اصولی را به بحثهای فلسفی و کلامی خلط نکرده اند لیکن شواهد تاریخی در دست هست که ایشان با مسائل فلسفی آشنا بوده اند. این موارد اگر چه در شرح حالهایی که از شیخ انصاری نوشته شده کمتر منعکس شده، اما ظاهرا اصل مطلب مسلم است.
🔸 استاد بزرگوارمان مرحوم آیت الله العظمی آقای #بجنوردی نقل میفرمودند از مرحوم آقای شیخ اسد الله زنجانی که از علمای کاظمین بودند و از شاگردهای مرحوم میرزای شیرازی بزرگ، ایشان از استادشان مرحوم شیرازی یعنی مرحوم مجدد شیرازی، و ایشان هم از استادشان مرحوم شیخ انصاری که: مرحوم شیخ در جلسه ای که بودیم توصیه میکردند به ما که شما یک دوره معقول را بخوانید، و مطلع باشید از مسائل معقول. و آنگاه فرمودند: من در مدتی که در کاشان اقامت داشتم و خدمت مرحوم ملا احمد #نراقی میرفتم، از ایشان درخواست کردم که به من فلسفه درس بدهند. ایشان بخاطر گرفتاریهای فراوان امتناع کردند، و فرمودند من شخصی را به شما معرفی میکنم که به شما فلسفه درس بدهد، و آدرس منزل او را دادند.
🔹 مرحوم شیخ فرمودند: من رفتم به آن آدرس در زدم. شخصی بیرون آمد که هیئت دراویش داشت، وقتی که چشمش به من افتاد تعجب کرد، من در هیئت علما و ایشان با هیئت دراویش! من گفتم: آخوند ملا احمد من را فرستادند. اسم ایشان را که بردم تعجب ایشان کم شد و گفت: خوب، بفرمائید. گفتم من از ایشان درس فلسفه خواستم، ایشان بخاطر گرفتاریهایشان قبول نفرمودند، و گفتند بیایم اینجا که شما یک دوره فلسفه به من درس بدهید. گفت: من فعلا حال ندارم برای این کارها، لیکن چون آخوند فرموده اند، من یک دوره مثنوی ملای روم را برای شما میگویم و در ضمن آن، یک دوره فلسفه و حکمت را هم میگویم.
🔸 مرحوم شیخ می فرماید: آن مدت که من کاشان بودم، نزد همان شخص یک دوره مثنوی را خواندم و در همان حال یک دوره مسائل حکمت و معقول را فرا گرفتم. البته قضایای دیگری هم در این باره نقل شده است. اگر این قسمت مطلب تأمل بشود، شاید بتوان گفت: اینکه مرحوم شیخ در مسائل عرفان و سلوک عملی هم توجهاتی داشتند، احتمالا اساس آن به همین سفر ایشان به کاشان برمیگردد...
📚 خارج فقه ۹۲-۹۱ جلسه ۱۲
#تراجم_علما
#فلسفه_اسلامی
#خاطرات_علما
✴️کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥مصاحبه مرحوم آیت الله #خویی در مجلة الغري ، درباره استادش مرحوم علامه شیخ محمدجواد #بلاغی (مفسر و متکلم و فقیه آگاه و دغدغه مند)
#تراجم_علما
#معرفی_کتاب
🚩کشکول ناب حوزوی👇
⭐️ @kashkolenab