🔦 توضیح مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص5 و #ص10
«و اعلمي أنّك ظهرت من مقام جامعية الأسماء...كما أخبر به سيّد الإنس و الجانّ»؛ #ص5
«اى نفس؛ بدان كه تو... چنانكه سيد انس و جن فرموده»؛ #ص10
⭕️ #غربت و دورافتادگی #انسان از #وطن اصلی خود
😔#امام در اینجا، به #غربت انسان در این #دنیا و حبّ #فطری او به وطن اصلیش، یعنی حق تعالی اشاره میکنند
💡 #وطن به معنای «اقامتگاه و محل اقامت و استقرار انسان و مقرّ او» است، یعنی موطنی که #انسان در آن به استقرار و قرار و آرامش ذاتی میرسد.
❗️و انسان، تنها با رسیدن به #خداوند متعال، استقرار و قرار مییابد؛ چون وطن اصلیش اوست.
📖 آیۀ شریفۀ «إنّا لله و إنّا إلیه راجعون» به این معنا تصریح میکند که ما به لحاظ وجودی، ریشه در خدا داریم و حقیقت ما، حقیقتی برآمده از خداوند و رونده به سوی خدا است.
🌿 بسیاری از معانی رایج در عُرف عارفان از همین #آیه کریمه سرچشمه میگیرد؛ مانند: وطن، #غربت، دوری از وطن و... که در #ادبیات #عرفانی در جامۀ تعابیری همچون: #نی، #نیستان، #نفیر نی ، کوه #قاف ، #عنقاء ، #سیمرغ و... تبلور یافته است.
#143
#جلد_اول
#جلد_1
#انّا_لله
#انّا_الیه_راجعون
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔶 «از بالا بودن» و «به بالا رفتن» انسان، اشاره بدین حقیقت است که ما از عوالم برتر و به تصریح #قرآن کریم، از #خداوند متعال ریشه گرفته و به او بازگشت میکنیم.
💧#انسان، قطره ای برآمده از دریای بیکران #هستی و در حال بازگشت به اصل خویش است.
✨سرّ و راز اموری مانند #خداگرایی #فطری، شوق #وصال حق تعالی، احساس #غربت انسان در #دنیا و راز #دلتنگی #تاریخی او و...، در همین دورافتادن از #خداوند متعال نهفته است.
💠 غربت و #جدایی انسان از #وطن اصلی و موطن حقیقی خویش، علاوه بر #عرفان و #ادبیات عرفانی، در #فلسفه و #حکمت #اسلامی نیز انعکاس بسیاری یافته است.
📝اندیشمندان اسلامی، علاوه بر آثار علمی فلسفی و عرفانی و تفسیری در این زمینه، آثار نظم و نثر #رمزی و #تمثیلی بسیاری برای بیان اینگونه #معارف نوشته اند؛ مانند:
- #سلامان_و_ابسال و #حیّ_بن_یقظان (زنده پسر بیدار) و #رسالة_الطیر (رساله پرواز) و #قصیده_عینیه #بوعلی_سینا؛
- #قصّه_غربت_غربیه (داستان غربت غربی) و #آواز_پر_جبرئیل و #عقل_سرخ و #لغت_موران و #صفیر_سیمرغ و... #شیخ_اشراق،
- #منطق_الطیر #عطار_نیشابوری و...
💎 مطابق این مبنای معرفتی، #انسان موجودیست که اصیلترین و حقیقی ترین ریشه و #مبدأ و والاترین و بالاترین مقصد و #هدف و #معاد، یعنی رسیدن به #خداوند متعال را دارد که باید با قدم #معرفت و #اراده، به سوی او حرکت #شعوری #ارادی (#تشریعی) داشته باشد.
💎 #دین هم #برنامه راهنمایی است که خداوند منّان، برای طی این مسیر به انسان هدیه کرده است.
#144
#جلد_اول
#جلد_1
#مبانی
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔥میل انسانِ جداشده از نیستان وجود، به بازگشت به اصل و ریشه خویش، همان سِرّ #عشق الهی و آتش درونی است که هر #انسان بیداری را در جستجوی روزگار وصل خویش بدانسو میکشاند.
🌾🌾 امّا چنین میل و محبّتی، ممکنست در پس حجابها و زنگارهای فراوان و متراکم تعلّق بدینسو و از یاد بردن حقیقت آنسویی خود، زنگار بگیرد و مخفی و پوشیده بماند
⛓⛓ #انبیا و #پیامبران و #اولیاء الهی علیهم السّلام آمده اند تا با آزادکردن انسان از زنجیرهای اسارت در عالم #ماده، این #فطرت خداجوی انسان را بشورانند و استخراج کنند.
🕌 #دین میخواهد مراتب برتر حقیقت انسان (یا فطرت توحیدیش) را به او یادآوری کرده و میل نهفته او به حق تعالی را شکوفا کند.
🕌🕌 دین، بهترین و کاملترین #برنامه حرکت به سوی حقیقت و وطن حقیقی خود است.
⭕️ نکته مهم ⭕️
❗️اینگونه مبانی توحیدی #انسان_شناسانه، به معنای گریز از #دنیا و عمران آن نیست، بلکه #موحّد باید به همه گرایشها و رفتارهای دنیوی خود هم رنگ #توحیدی بزند و همانها را ابزاری برای #تقرّب و نزدیکتر شدن بیشتر به #خداوند متعال قرار دهد. این همان #رویکرد ناب #اسلامی است که در شخصیت #امام و #مکتب_امام نیز بروز و ظهور یافته است.
🌿 #بلکه باید گفت: خود #توحیدمحوری، #فطرت_محوری و میل #فطری به بازگشت به موطن اصلی خود، لوازم و امتدادهای #اجتماعی مهم و بنیادینی مانند #شرک_ستیزی ، #طاغوت_ستیزی ، #غرب_ستیزی و... دارند که #امام ره در ادامه همین نامه بدنها تصریح میکنند.
#145
#جلد_اول
#جلد_1
#مبانی
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص5 و #ص6 و #ص10
«إيّاك ثمّ إيّاك.... و ظلمات لا نهاية لها»؛ #ص5 و #ص6
«بپرهيز و بر حذر باش... و ظلمتى است بىپايان»؛ #ص10
💎💎💎 مهمترین ویژگی شخصیت حضرت #امام ره و #مکتب_امام
🔆سوال اصلی این است:
🔻«روح حاکم بر #شخصیت امام ره یا جوهره شخصیّت او چه بود و در پس پرده شخصیّت او چه میگذشت که در قالب #مکتب_امام تجلّی پیدا کرد؟
به بیان دیگر، مرکز و محور و مدار #بینشها و #نگرشها و #احساسات و #تصمیمات و #اقدامات امام ره چه بود؟»
🔺برای پاسخ، باید ابتدا بحث کرد که اساساً چطور جوهره یک شخصیت را بشناسیم؟
راههای مختلفی برای اینکار وجود دارد که در فایل صوتی مقداری درباره آنها توضیح داده شده و به همانجا مراجعه شود😐
♦️ امّا پاسخ پرسش اصلی، بطور خلاصه:
⚜️«روح شخصیت امام، #خداخواهی، #خداجویی و #قیام #خالصانه برای #خداوند (#قیام_لله ) است»⚜️
و به بیان بهتر:
⚜️روح شخصیت امام، #توحیدمحوری و #توحیدگستری است⚜️
این ویژگی، یکی از مبادی مهم پرداختن به #علوم؛ حتی علوم #معنوی و #عبادات و ورود به #اجتماع و دیگر اقدامات #فردی و #اجتماعی توسط ایشان است که باید سرمشق هر #موحّد واقعی نیز باشد.
#146
#جلد_اول
#جلد_1
#مبانی
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص5 و #ص6 و #ص10
«إيّاك ثمّ إيّاك.... و ظلمات لا نهاية لها»؛ #ص5 و #ص6
«بپرهيز و بر حذر باش... و ظلمتى است بىپايان»؛ #ص10
⚜️روح شخصیت امام، #توحیدمحوری و #توحیدگستری است⚜️
👈🏼👈 هیچ #علم، هیچ عمل، هیچ انگیزه و نیّت و هیچ چیزی، جز در پرتوی معنا یافتن در نسبت با #خداوند متعال و مقرِّب و نزدیک کننده بودن به او، ارزش استقلالی ندارد.
🔆 این دیدگاه و #رویکرد و #منش، از مهمترین #مبادی ورود به عرصه #اجتماع و پرداختن به مسائل #اجتماعی است که به آنها رنگ و بوی #الهی میدهد و #انسان را از خطرات ورود به اجتماع مصون نگه میدارد.
📘#امام ره در برخی آثار، این رویکرد را در باب #علم و #علم_آموزی مطرح و تصریح میکنند که همه علوم بايد #آيت و #نشانه الهی باشند و مقصود از آنها، طلب حق و جستجوى محبوب مطلق باشد وگرنه، #حجاب و بلكه #حجاب_اكبر میشوند 👈ر.ش: #شرح_حديث_جنود_عقل_و_جهل، ص8-10
📕📗در موارد دیگری، امام تصریح دارند که #رویکرد #توحیدی، فقط منحصر به #علوم نیست و #عمل و #عبادت و همه #افعال و صحنه های زندگی را دربرمیگیرد.
بقیه در پست بعد👇🏾👇🏻👇🏽
#147
#جلد_اول
#جلد_1
#مبانی
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
ادامه پست قبل👆👆🏿👆🏻
📕📗حضرت #امام ره، تصریح دارند که #رویکرد #توحیدی، فقط منحصر به #علوم نیست و #عمل و #عبادت و همه #افعال و صحنه های زندگی را دربرمیگیرد.
🖌برای مثال:
«... #علوم رسمى هرچند #فلسفه و علم #توحيد، خود حجابند و هرچه بيشتر شوند حجاب غليظتر و افزونتر گردد...
❌ آنچه گفتم به آن معنى نيست كه به فلسفه و علوم #برهانى و #عقلى نپرداز و از #علوم استدلالى روى گردان كه اين، #خيانت به #عقل و #استدلال و فلسفه است،
✅ بلكه به آن معنى است كه فلسفه و استدلال راهى است براى وصول به #مقصد اصلى و نبايد تو را از مقصد و مقصود و محبوبْ محجوب كند.
✅✅ يا بگو: اين علوم، عبورگاه به سوى مقصد هستند و خود #مقصد نيستند و #دنيا مزرعه #آخرت است و علوم #رسمى #مزرعه وصول به مقصودند؛ چنانچه #عبادات نيز عبورگاه به سوى او جلّ و علا است...
✅✅✅ مىخواهى بگو: تمامى معروفها پلههايى است از نردبان وصول به او جلّ و علا و همه منكرات بازدارندگان راه وصول هستند و عالم همه سرگشته او و پروانه جمال جميل اويند»💎💎💎
#صحیفه_امام، ج16، ص219-220
➕ «...جميع #اعمال صوريه و #اخلاق نفسيّه، مقدّمه #معارف الهيه است و آنها نيز مقدّمه حقيقت #توحيد و #تفريد است كه غايت القصواى #سير #انسانى و مُنتَهَى النهايه #سلوک #عرفانى است»؛ #شرح_حديث_جنود_عقل_و_جهل، ص57-58
#148
#جلد_اول
#جلد_1
#مبانی
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص6 و #ص10 و #ص11
«بل يكون همّك التوجّه إلى اللَّه تعالى... و قد عرفت أنّك غريب مسافر»؛ #ص6
«بلكه همت تو بايد در همه حركات و سكنات و انديشه و فكرت در توجه به خداوند متعال و ملكوت او باشد... ، در حالى كه مىدانى كه مسافرى غريبى»؛ #ص10 و #ص11
💎💎💎حاصل آنکه، #مکتب_امام به ما یاد میدهد که
باید بکوشیم تا در عین انجام #وظایف #فردی و #اجتماعی؛ #موحّد، #خداجو، #خداخواه و #خدانما هم باشیم،
و در هر #نیّت و #فعل و حرکتی، #مقصد و مقصودمان، همان مقصد و مقصود #آفرینش و #فطرت #توحیدی ما، یعنی #کمال #مطلق و #وجود #بینهایت، یعنی #خداوند متعال باشد.
❗️❗️البته، به تنهایی و با قدم خود، هرگز از پس چنین کاری بر نمی آییم!
✅✅ و این #سیر و #سفر به سوی #خداوند، تنها با یاری و #دستگیری الهی و فقط به #راهبری و #ولایت #انبیاء و #اولیاء الهی علیهم السّلام و #ولیّ_عصر، #امام_زمان عليه السّلام ممکن خواهد بود.
#149
#جلد_اول
#جلد_1
#مبانی
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
هدایت شده از 🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
🔵 کانال «#مکتب_امام» در آیینه «#صحیفه_امام»🔵
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «#مکتب_امام »، در جهت آمادگی فکری و انگیزشی بیشتر برای بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود».
📚متن محوری: کتاب «#صحیفه_امام»📚
📣مخاطبان: همه فرزندان معنوی #روح_الله، عاشقان و دوستداران #مکتب_امام؛ به ویژه طلاب، دانشجویان و فرهنگیان.
🗞شیوه کلی:
1/ مطالعه #صحیفه_امام توسط اعضاء (از جلد نخست و حداقل، در محدوده مرتبط با هر فایل صوتی)؛
2/ گوش دادن فایل صوتی که در آن، نکات مهمتر یا موارد نیازمند توضیح، شرح شده است.
📌جزئیات بیشتری درباره طرح #صحیفه_خوانی در کانال آمده است.
🔹🔸🔹
https://eitaa.com/maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤بیانات #امام_خمینی درباره #ماه_مبارک_رمضان
#تهذیب #رمضان #ضیافت #ضیافت_الله #روزه #لیلة_القدر #شب_قدر
#150
📣📢📣 چند نکته:
👈لطفا ابتدا پیام سنجاق شده و چند پیام توضیحی بعد از آن خوانده شود تا میزان بهره وری بالاتر رود. به دلیل پیوستگی و ترتب مطالب بر یکدیگر، بهتر است پستها به ترتیب از بالا به پایین خوانده شوند تا سیر مباحث روشنتر گردد.
👈👈مطالب کانال، هفتگی (انتهای هرهفته) بارگذاری میشود. حجم مطالب به میزانی خواهد بود که برای یک هفته کفایت کند؛ البته، در صورت عدم بسنده به مطالعه صِرف و تلاش برای تفکر، تأمّل و تدبر بیشتر درباره آنها و نیز کوشش برای تطبیق آنها بر زندگی شخصی و صنفی خود.
👈👈👈 بحمدالله #جلسه_اول تا #ص6 و #ص11 تمام شد.
🔴 انشاءالله، هفته آینده، به توضیحات مرتبط با #صوت #جلسه_دوم که حاوی توضیحات مرتبط با جلد اول #صحیفه تا صفحه 100 است، پرداخته خواهد شد.
🔴🔴 مطالعه مباحث تاریخی مرتبط (بیان شده در پستهای ابتدایی کانال) + جلد اول صحیفه (حداقل تا #ص100) فراموش نشود.
🔴🔴🔴 انشاءالله یکی - دو روز قبل از آخر هفته، صوت جلسه دوم بارگذاری میشود.
👈👈👈👈در صورت احساس وظیفه نسبت به #ترویج #مکتب_امام میتوانید از پست قبلی برای معرفی کانال به دیگران استفاده کنید.
📌بهترین کیفیت نمایش مطالب کانال در«نسخه دسکتاپ ایتا» است. در نسخه اندروید، نمایش نیم فاصلههای بین کلمات، ضعیفتر است.
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔴🔴🔴 #صوت #جلسه_دوم، یکی - دور روز زودتر از توضیحات مرتبط، بارگذاری میشود👇
تا انشاءالله، پیش از درج آنها گوش داده شود 🎧
🔵🔵🔵 مطالعه صفحات مرتبط ( #ص6 تا #ص100 از جلد اول #صحیفه_امام ) نیز پیش نیاز شنیدن صوت است.
#151
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🎵 #جلسه_دوم [13970719]، جلد1، ص6-100
📣 محتوای #جلسه #دوم ( برخی از مباحث توضیحی، علاوه بر فهرست مطالب خود #صحیفه ):
- ضرورت طرح #معارف عمیق #توحیدی نزد اهل آن و پرهیز از تضییع و افشاء صریح آنها بدون مقدمات لازم
- #بسط عمومی معارف توحیدی برای #عموم #مردم توسط #امام ره و شیوه اینکار
- یکی دیگر از #پشت_صحنه های #شخصیت #امام_خمینی : «غرب ستیزی»
- مراد از #غرب
- سبب اصلی #غرب_ستیزی (در نسبت با #رویکرد توحیدی)
- آفتها و خطرهای #غرب_گرایی و #غرب_زدگی و گستره وسیع آن
- خطرات بیشتر #غرب_گرایان پنهان
- نیاز به #غرب_شناسی
- تعابیر عجیب #علّامه #طباطبایی ره درباره غرب و معیار مقایسه دو #جامعه
- وجهی مهمتر و عمیقتر برای ضرورت داشتن موضع توحیدی در برابر غرب (نه مواضع سطحی و مقطعی)
- رابطه #مبارزه با #آمریکا و #توحیدگستری
- مبارزه با #طواغیت و #مشرکان عصری: نوعی #ادب #عبودیّت و #بندگی
- توجه استقلالی و توحیدی به #عالم #کثرت (#ماده_گرایی #مشرکانه و توحیدی)
- ناسازگاری #ماده_گرایی محض و #توحیدمحوری و تحلیل #هستی_شناسانه آن
- از دیگر ابعاد مهم (یا وجه #جوهری) شخصیت #امام_خمینی ره: «قیام لله»
- اهمیت #قیام_لله
- دعوت از اقشار مختلف برای قیام لله و استفاده از فرصت #تاریخی پیش آمده
- اشاره #امام در دو کتاب «#شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل» و «#تعلیقه_بر_الفوائد_الرضویة » به اوضاع بد زمانه
- دغدغه #اجتماعی با دو مولفه کسب رضای #خدا و صلاح حال #جامعه
- تلاش برای تثبیت #مرجعیّت #آیت_الله #بروجردی و حفظ اساس #حوزه #علمیه برای اقدامات اصلاحی بعدی
- توجه دادن به دو دسیسه اهل #باطل ...
- #شاگردپروری و #رویکرد #تربیتی #امام ره، و توفیق داشتن شاگردان خوب
- رحلت آیت الله #بروجردی
- از ویژگیهای رفتار #اجتماعی – #سیاسی امام ره: عمل #حکیمانه
- تقویت #معنویت و ترویج امور #معنوی، از راه حلهای مهم امام برای اصلاحات اجتماعی
- #معنویّت_گرایی، از ویژگیهای بنیادین #شخصیت و #مکتب_امام
- #تصويبنامه انجمنهاى #ايالتى و #ولايتى و هشدار امام و علما به #شاه
- یکی دیگر از مؤلفه های شخصیت امام: اصلاح و مبارزه به انگیزه #الهی و از سر #رحمت و #لطف به بندگان
- #اسلام، جامع #رحمت جمالی و رحمت جمالی
- سوءاستفاده از پوشش جذاب «حق #رأی #زنان»، برای #هدف شوم ضربه زدن به اصل اسلام
- از ابعاد مهم شخصیّت امام ره: #وظیفه_محوری
- رابطه #وظیفه محوری و #توحیدمحوری
#152
#صوت
#صوت_جلسه
#فایل_صوتی
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
شرح صحيفه امام - هلالیان - جلسه2 - جلد1 - ص6-100 - 13970719.amr
10.63M
🎵 #جلسه_دوم [13970719]، جلد1، ص6-100
⚠️ فایل آسیب دیده! جهت دریافت فایل سالم، ر.ش: #380
📣 محتوای #جلسه #دوم 👈 در پست قبلی آمده است👆
🔴 ابتدا فایل کم حجم جلسه دوم بارگذاری میشود (همین پست)
🔵 و پس از آن، فایل با کیفیت تر جلسه دوم قرار داده میشود
که برای امکان بارگذاری، به سه قسمت تقطیع شده است.
#153
#صوت
#صوت_جلسه
#فایل_صوتی
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
شرح صحيفه امام - هلالیان - جلسه2 (قسمت اول)- جلد1 - ص6-100 - 13970719.m4a
43.37M
🎵 #جلسه_دوم [13970719]، جلد1، ص6-100
📣 محتوای #جلسه #دوم 👈 در دو پست قبلتر آمده است👆
🔵 فایل با کیفیت تر جلسه دوم (🔺بخش اول🔻)
#154
#صوت
#صوت_جلسه
#فایل_صوتی
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
شرح صحيفه امام - هلالیان - جلسه2 (قسمت دوم)- جلد1 - ص6-100 - 13970719.m4a
30.67M
شرح صحيفه امام - هلالیان - جلسه2 (قسمت سوم)- جلد1 - ص6-100 - 13970719.m4a
33.54M
🎵 #جلسه_دوم [13970719]، جلد1، ص6-100
📣 محتوای #جلسه #دوم 👈 در چهار پست قبلتر آمده است👆
🔵🔵🔵 فایل با کیفیت تر جلسه دوم (🔺🔺🔺بخش سوم🔻🔻🔻)
#156
#صوت
#صوت_جلسه
#فایل_صوتی
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص6 و #ص11
«و لقد اوُصيه بما وصّانا أساطين الحكمة... وَ لا يَزِيدُ الظّالِمِينَ الّا خَسَاراً»؛ #ص6
«و اكيداً وصيت مىكنم او را به آنچه اعاظم #حكمت ... و بر ستمگران جز زيان نيفزايد»؛ #ص11
⭕️ هشدار نسبت به ضرورت طرح معارف عمیق توحیدی نزد اهلش و پرهیز از تضییع و افشاء صریح آنها بدون طیّ مقدمات لازم؛ بخصوص برای اهل انکار معارف و مقامات و منکران بی انصاف❗️
♦️#امام ره، در مواضع متعدد از #آثار رسمی و غیررسمی خود بر این وصیت و سفارش، تأکید شدید دارند که
نباید #معارف عمیق #توحیدی و #معرفتی را بطور صریح برای غیراهل آن مطرح کرد،
یعنی افرادی که هنوز مقدمات لازم یا ویژگیهای موردنیاز برای دریافت صحیح آنها را ندارند
یا افرادی که با بستن چشم گوش و عقل خود، به #انکار بدون #دلیل و #برهان معارف توحیدی و #عقلی عمیق میپردازند بدون آنکه مقدمات کافی و شایستگیهای #روشی و #محتوایی لازم برای اظهارنظر در این زمینه را داشته باشند.
🔰 برای نمونه:
➖#مصباح_الهداية إلى الخلافة والولاية، ص 35-36 و 68-69 و 86 و 90
➖ #کشف_اسرار ، ص36
➖#سرّ_الصلاة ، ص 5-6 و 18-19 و 38-39
➖#آداب_الصلاة ، ص 58 و 166-168 و 215-216 و 223 و 346-347
➖#شرح_چهل_حديث ، ص 13 و 193 و 389-390 و 437 و 453-457 و 507-508 و 655
➖#تفسير سوره حمد، ص 166-170
➖#تقریرات_فلسفه ، ج1، ص 107و 159-160و 284-285 و ج3، ص 208 و 414-416
➖#شرح_دعاء_السحر ، ص59-61
➖#صحیفه_امام ، ج16، ص209-216 و ج18، ص453-454
#157
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🙄با وجود تأکید شدید نظری و عملی #امام ره بر #کتمان و فاش نکردن #معارف عمیق #توحیدی و #عقلی که در پست قبل بیان شد👆،
ولی خود ایشان👈
➖هم بیان معارف توحیدی برای همه را ضروری و لازم میدانند
(برای مثال: #تفسير سوره #حمد، ص 190 - #صحيفه_امام ج19، ص355-377 و ج20، ص298-300)
➖و هم در عمل، به طرح گسترده معارف توحیدی؛ به ویژه بعد از پیروزی #انقلاب_اسلامی پرداخته اند.
❓آیا این دو دیدگاه و #سیره عملی ایشان، با یکدیگر #تضادّ ندارند؟❗️
ادامه در پست بعدی👇
#158
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔵 خیر، هیچ تضادی در کار نیست❗️
🔆 چنانکه پیشتر هم اشاره شده بود، #امام ره در #بسط عمومی و #ترویج همگانیِ #معارف #توحیدی ، #شیوه خاصّی دارند که ویژگیهای #سبک متین #قرآن کریم در این زمینه را دارد.
💎 از جمله ویژگیهای #قرآن_کریم در بیان معارف عمیق توحیدی و #عقلی، آن است که
👤👥🗣 #قرآن، از همان #زبان #عرفی رایج بین عموم #مردم استفاده میکند و در عین حال، عمیقترین معارف در عالیترین سطوح را در لباس همان تعابیر #عرفی و از پس پرده و حجاب آنها عرضه میکند تا
هم اهل تعمّق، با کنار زدن حجابهای لفظی، از آنها استفاده کنند
و هم عموم مردم (که نمیتوانند متسقیما با آنها ارتباط بگیرند)، از پس ابرهای #حجاب الفاظ، به تدریج با آنها انس بگیرند و بتوانند اندک اندک به سمت مراتب بالاتر #فهم آنها اوج بگیرند.
🔹 (البته، طرح و شرح این #روش، مرتبط به بحث #زبان_قرآن است که مجال دیگری میطلبد).
✅ #امام ره نیز در اقتداء به این شیوه قرآنی متین، در عین پافشاری بر عدم ارایه صریح #معارف عمیقتر، با زبانی همه فهم و عمومی به ارایه آنها میپردازند به طوری که هم خواصّ و اهل #معارف عمیق و هم عموم #مردم، از آنها استفاده بسیار کرده و بهره های متناسب با خود را میبرند.
در طول #صحیفه_خوانی با موارد بسیاری از این قبیل، آشنا خواهیم شد؛ به ویژه پس از اوج گرفتن #نهضت_اسلامی و بعد از پیروزی آن.
#159
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص6 و #ص7 و #ص11 و #ص12
«و إيّاك ثمّ إيّاك أيّها الأخ الروحاني و الصديق العقلاني...، فرّ منهم فرارك من الأسد فإنّهم أضرّ على الإنسان من الآكلة للأبدان»؛ #ص6 و #ص7
«بپرهيز و برحذر باش! اى برادر روحانى و دوست عقلانى...كه ضرر ايشان بر بنى آدم از آدمخوارگان بيش است»؛ #ص11 و #ص12
💎💎💎 یکی دیگر از مهمترین ویژگیهای #شخصیت # امام و #مکتب_امام : #غرب_ستیزی
🔅 چنانکه قبلتر اشاره شده بود، این ویژگی بسیار مهم و بنیادین، از همان #رویکرد #توحیدی امام سرچشمه میگیرد.
🔆 یکی از نتایج طبیعی #رویکرد_توحیدی و اندیشه توحیدی ناب و خالص، نفی نظری و عملی هر چیزی است که #انسان یا #جامعه را از #خداوند و از رویکرد و زندگی #توحیدی دور می¬کند و به #تکاثر و #کثرت_گرایی و #دنیامحوری (به معنای منفی آن) مشغول میکند
و درواقع، با میخکوب کردن انسان در نشأه #مادی، او را از #رشد و #کمال حقیقی و #حرکت به سوی #بینهایت بازمیدارد.
🌿 ریشه های توحیدیِ سر سازش نداشتن امام با اندیشه #مادیگرا و مواجهه و ستیز بنیادین وی با #تمدن #مادّه_محور و #نفس_مدار، در کلمات ایشان در این نامه (و نامه بعدی)، بسیار روشن و مشهود است.
❓❓ امّا مراد از #غرب چیست؟
ادامه در پست بعدی👇🏾
#160
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
❓مراد از #غرب چیست؟
💡منظور از غرب، #غرب_جغرافیایی یعنی یک منطقة جغرافیایی در #مغرب زمین نیست،
بلکه مراد از غرب موردبحث، #غرب #معرفتی و #فرهنگی - #اجتماعی و #تمدّنی است.
🔹مصداق بارز و مثال اعلای غرب در قرون اخیر، تمدنی است که بر محور #اندیشه #مشرکانه #ماده_گرا و #ماده_محور و به تعبیر دقیقتر، #نفس_محور است.
💡💡به بیان دقیقتر، #غرب هر اندیشه ای است که مانع از #بسط #توحید ناب و #دین حق در جانها و جوامع بشری بشود.
🔹🔹جلوه و نمود بارز فعلی غرب در عصر کنونی، نظام #سرمایه_داری #لیبرال و حکومتهایی مثل #آمریکا، #اسرائیل و دنباله های آنها هستند.
ادامه در پست بعدی 👇
#161
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔴⭕️🔴 حجم بسیار زیادی از مشکلات #ملل #اسلامی ازجمله کشور #ایران و #انقلاب و #نهضت_اسلامی در چندین سده #معاصر و حتی هم اکنون، به #غربگرایی و #غربزدگی برمیگردد
که از اواسط یا اواخر دوره #قاجار هم سیر تصاعدی زیادی به خود گرفت.
⭕️🔴⭕️ #غربگرایی درجات و مصادیق زیادی دارد:
➖فقط جنبه نظری و علمی ندارد؛
➖مخصوص قشر خاصّی هم نیست و #عوام و #خواص #جامعه را دربرمیگیرد؛
➖حتی منحصر در #قشر #غیرمذهبی هم نیست و بلکه، برخی از #روحانی_نمایان هم از طرفداران آن هستند؛ هرچند در عمل و بلحاظ عملی.
➖چه بسا افراد ظاهراً #مذهبی یا در ظاهر #انقلابی که تفکر و منش #غربی و #غرب_پرستانه در #ذهن و جان آنها رسوخ کرده است، یعنی پوسته و قشرشان، مذهبی نشان میدهد، ولی بنیان و لُب و مغزشان #مشرکانه و #غیرتوحیدی است.
➖حتی برخی از مراتب مختلف و درجات پیدا و پنهان غربگرایی، در #سبک_زندگی و #فرهنگ بسیاری از افراد مذهبی هم نفوذ و رسوب پیدا کرده که در بسیاری از مواقع، حتی به آن التفات هم ندارند!
👈 بطور کلّی، هر گرایش و میلی به اندیشه #ماده_گرای #نفس_محور و مظاهر مختلف #فرهنگی و #اجتماعی و #تمدنی آن، از مصادیق #غربگرایی است؛ هرچند ظاهری به ظاهر مذهبی داشته باشد.
#161 ب
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
❗️❗️❗️خطرات بیشتر #غربگرایی پنهان
♦️ خطر #غربگرایانِ آشکار و تصریحگر به #غربگرایی، به مراتب، بسیار کمتر از افرادی است که به ظاهر #غربگرا نیستند، ولی بنیان #اندیشه و نحوه #عمل و #سبک_زندگی آنها بطور کامل یا به درجات مختلفی، #غربگرایانه و آمیخته با #غربزدگی است.
👈زیرا تکلیف دسته اول مشخص است و مواجهه #نظری یا #عملی با آنها یا معرفی آنان به جامعه بسیار آسانتر است،
امّا دسته دوم، نه به راحتی تشخیص داده میشوند و نه میتوان به آسانی با آنها مبارزه کرد!
و به تعبیر #امام ره:
«...هستند اشخاصى كه #متدين هم هستند، #نمازخوان هم هستند، شايد #نماز_شب هم مىخوانند، اما افكارشان اينطورى پرورش يافته... كه اين كشورهاى ضعيف بدون #وابستگى يا به اين طرف يا به آن طرف...، برايشان امكان استمرار حيات نيست!... شما خودتان نمىتوانيد خودتان را اداره كنيد. اگر از دامن #شرق فرار كنيد، به دامن #غرب بايد پناهنده بشويد! اين اشخاص متدينى هم كه نمازخوان هم هستند، متدين هم هستند، لكن اين معنا در ذهنشان هست كه... ناچاريم [با] يک جايى پيوند حاصل كنيم...»؛ #صحیفه_امام ، ج14، ص 435-436
📌📌📌 یکی از #مطالعات مهم موردنیاز ما، #غرب_شناسی و نیز شناخت #غربزدگی و #غربگرایی است.
#162
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹