🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص251 و #ص252
🌿 مصداق دیگری از #رویکرد #تربیتی #امام ره (که در گذشته نیز نمونه هایی از آن گذشته بود)
#نامه به آقاى سيد عيسى #جزايرى (#حوزه #علميه #خرم_آباد)
زمان: 1342 ه. ش/ 1383 ه. ق
«... و نيز از جنابعالى تقاضا دارم كه رفت و آمد در #مدرسه را ترک نفرماييد، كه موجب دلگرمى #محصلين باشد»؛ #ص252
💎 #ارتباط نزدیک و #تعامل مستقیم #معلم و #مربی با #فراگیران و #متربیان، یکی از نکات بسیار مهم در #تعلیم و #تربیت مطلوب و مؤٍثر است.
💠 حتی #مدیر یا #مسئول یک #نهاد #تربیتی هم باید خود را در معرض دسترسی #متعلّمان و در تماس مستقیمتر با آنان قرار بدهد؛ هرچند به این مقدارکه فقط رفت و آمدی به محلّ تعلیم و تربیت داشته باشد و #شاگردان و #اساتید و... بتوانند او را ببینند و با او صحبت کنند که امام در اینجا به این نکته #کلیدی اشاره میکنند.
🔴 متاسفانه، اکنون، بسیار کم به این #راهبرد مهم تربیتی توجه میشود که #نتایج ناگوار و #منفی بسیاری را در پی داشته است؛ بخصوص وقتی یک مرکز #آموزشی، در مقیاس کلان و چند ده هزار نفری تعریف میشود و #متصدیان و #مسئولان آن هم چند #شغل و #منصب دارند و...!
#386
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص253
💞افزایش #محبوبیت #امام در بین #مردم
🌱 #بازداشت، #حبس و #حصر امام،موجب افزایش بیشتر محبوبیت امام شده بود و #رژیم از این مساله نگران بود.
نمونه ای از این #نگرانی در #گزارش زیر #ساواک منعکس شده است:
✍🏾#گزارش #ساواک
«شماره: /1381 بخش312
تاريخ: 27/4/42
موضوع: #طرفداران #خمينى در #بازار
روز گذشته در بازار و بين #متعصبين #مذهبى كه شديدا طرفدار #آيتاله خمينى هستند گفته ميشد اگر قرار شود در #كشور #اسلامى آيتاله را از بين ببرند طبعا در چنين كشورى بايد #ظل اله [#ظل_الله: #شاه] هم وجود نداشته باشد.
#مطلعين بازار ميگويند تا كنون هيچيک از #مراجع #تقليد تا اين درجه مورد علاقه #بازاريها و مخصوصا #جوانان #متعصب #مذهبى نبودهاند.
بازداشت خمينى و مطالبى كه عليه او از طرف #مقامات #دولتى عنوان گرديد بيشتر او را مورد توجه قرار داده و مردم را باو علاقمند كرده است و كسى جرات ندارد در بازار نام خمينى را به بدى ياد كند...».
#387
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص259
💎💎💎 #رحمت هایی که در لباس #نقمت، بروز و #ظهور پیدا میکنند!
«... رحمتهايى كه در #ظاهر نقمت #بروز مىكند از رحمتهاى #ظاهره شايد لطيفتر و به عواطف نزديكتر باشد...»؛ #ص259
🖌 #نامه به آقاى محمدعلى #گرامى و تشكر از #عواطف #مردم
زمان: 29دى1342/ 3رمضان 1383؛ مكان: #تهران
🔆 #امام، در این دو جمله به ظاهر ساده، مطالب عمیق و مهمی را بیان کرده است که در ادامه، مقداری #توضیح داده میشود:
🌱از یک لحاظ، همه #عالَم #وجود، #رحمت الهی است.
🌱به بیان دیگر، هرچه وجود یافته است، حتما غرق در رحمت #الهی است.
🌱هر #موجودی،
هم به لحاظ
1) اصل #پیدایش و تحققش
و هم به لحاظ
2) #حرکت به سمت #کمال خودش،
مشمول رحمت واسعه الهی است
(به اولی، رحمت #رحمانی و به دومی، رحمت #رحیمیه گفته میشود).
❓اگر اینطور است؛ پس، اموری مثل #غضب، #نقمت و... چیست؟
✅ به طور مسلّم [و اثبات شده در #علوم #عقلی و بیان شده در #متون #دینی]، رحمت الهی بر همه چیز سیطره دارد
و به تعبیری، رحمت الهی بر غضبش سبقت گرفته است.
👈بنابراین، باید گفت که پس، خود #نقمت و #غضب و... هم باید در واقع، نوعی رحمت الهی باشند.
ادامه در پست بعد👇
#388
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص259
💎💎💎 #رحمت هایی که در لباس #نقمت، بروز و #ظهور پیدا میکنند!
👆ادامه پست قبل:
👈اموری مانند #شرّ، #شقاوت، #نقمت و #غضب، به دلیل (عدم #قابلیت #موجودات محدود) برای (دریافت #رحمت #تامّ و #کامل الهی) و نیاز آنها به آماده شدن و #مستعد گشتن برای دریافت #مراتب بالاتری از رحمت و #صعود کردن به #درجات بالاتر #کمال خودشان، شکل میگیرند
که در ظاهر و با نگاه سطحی و ظاهری، برای آنها، #نقمت و #غضب و... به چشم می آیند، ولی در #باطن و با نگاه دقیق و عمیقتر، عین #رحمت و #لطف الهی به آنها هستند [در صورت نیاز، دوباره خوانده شود🤯]
🔹برای مثال، اگر #انسان خود را برای پذیرش درجات بالاتری از رحمت آماده نکرده باشد یا برای دریافت آنها #مانع هایی در خود ایجاد کرده باشد [با #گناه، #غفلت و...] یا گناهی نکرده باشد ولی برای #صعود به گذر از برخی امتحانات نیاز داشته باشد و...👈 دچار برخی #مشکلات میشود که در #نگاه اول و به ظاهر، #مطبوع و #ملائم نیستند،
ولی در دل همین #بلا ها و #گرفتاری ها و #مشکلات و #رنج ها هم #رحمت الهی بر #غضب او سبقت دارد و موجب رسیدن انسان به کمالات بیشتر و نهایی تر میشود؛
زیرا چنین اموری، موجب #ترفیع و بالاتر رفنن #درجات [برای #مؤمنان]، یا #بخشش #گناهان [برای دیگران] و... میشوند
و به بیان دیگر، #موانع #پذیرش رحمتهای وسیعتر را برطرف میکنند.
🖌#امام، در موارد دیگری هم به این مساله اشاره کرده اند؛ برای مثال: ...
ادامه در پست بعد👇
#389
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
👆ادامه پست قبل:
«... #رحمت او خارجيت دارد... . اينجاكه از رحمت او مىگوييم كه سيل رحمت او، ما و #جهان و #جهانيان را مستغرق نموده، آيا غير از همين #نظام #عالَم است كه دارد سيل رحمت موج مىزند؟!
همين آب و هوا و #عقل و #شعور و #قرآن و #اخبار و مأكول و ملبوس و شمس و قمر، عين رحمت اوست. و سيل رحمت او، جريان اين #موجودات است كه هر موجودى نسبت به حال خود، غرق درياى رحمت است.
#وجود هر #موجودى و وسايل زندگى و جهازات بدنى و تمام اسباب احتياجات و همه نعمتهاى بىحد و احصا، ذيل رحمتى است كه بر همه كشيده مىشود...
#سوختن و از بين رفتن پردههاى #ظلمات #نفسانى [هم] عين #مغفرت اوست؛ چنانكه... و #مواقف و طول #انتظار در مواقف و طول عالم #برزخ و طول روز قيامت براى اين است كه #انسان از اينجاكه شروع به سكرات موت كرد، استحقاق حقيقى، #عقوبات را كم كم بريزد.
لذا گرفتار سكرات موت مىشود و از آنجا وارد عالم برزخ و گرفتار #فشار #قبر و تعذبات عالم برزخ مىشود... و از آنجا شروع هول يوم القيامه و كيفيات مواقف... مىباشد.
تا اين آتشها در كداميک از مواقف، اين حقيقت را صاف كند و اين #ملكات #خبيثه و #حجابات #مظلمه را بسوزاند و به دور بريزد تا #نور #باطن طلوع كند و #شفاعت نصيبش شود.
و همه اينها براى اين است كه در بين راه #جهنم تصفيه شود و كار به جهنم نرسد و شفاعت در اين بين و قبل از دخول به جهنم حاصل آيد...».
#تقريرات #فلسفه، ج3، ص269-270
ادامه در پست بعد👇
#390
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص259
💎💎💎 #رحمت هایی که در لباس #نقمت، بروز و #ظهور پیدا میکنند!
👆ادامه پست قبل:
همچنین، #امام، در همین زمینه، چنین مینویسد:
«...انّ دارَ الجحيم دارَ الشّفاء الألهى بالنّسبة الى العصاة من الموحّدين قطعا لخلوصهم فيها عن الامراض النّفسانيّة و الكدورات الظّلمانيّة
و بالنّسبة الى الجميع على طريقته من كون المرجع هو الرّحمة و سبق الرّحمة الغضب...
... پس، همانا #جهنم، قطعاً نسبت به #موحّدان #عصیانکار، #دارالشفاء [و #بیمارستان] #الهی است برای #خالص شدن آنها در آن از #امراض #نفسانی و کدورتهای ظلمانی
و [جهنم، دارالشفاء است] نسبت به همه، بر این مبنا که بازگشت همه همان #رحمت و پیشی گرفتن رحمت بر #غضب است».
#تعليقات_على_شرح_فصوص_الحكم_و_مصباح_الأنس، ص164
➕همچنین:
«... النّار صورة الغضب الألهى و باطنها الرّحمة لأنّها خلقت لأجل تخليص العباد عن لوازم اعمالهم...»
... پس، #آتش [#دوزخ]، #صورت و ظاهر غضب الهی است و[لی] باطنش رحمت است؛ زیرا آتش برای #آزاد و رها کردن #بندگان از #لوازم [و #نتایج] #اعمال آنها آفریده شده است...».
همان، ص20
ادامه در پست بعد👇
#391
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص259
💎💎💎 #رحمت هایی که در لباس #نقمت، بروز و #ظهور پیدا میکنند!
👆ادامه پست قبل:
✅ بر اساس آنچه در پستهای قبلی بیان شد،
این تعبیر #امام، یعنی لطیفتر بودن رحمتهايى كه در #ظاهر نقمت #بروز مىكند از رحمتهاى #ظاهره، به این معنا است که:
🌱رحمتهایی که ظاهر نقمت دارند لطیفترند، یعنی #لطف و #ظرافت بیشتری دارند و #فهم آنها و #درک وجه و دلیل رحمت بودن آنها، مخفیتر و پوشیده تر است.
🌱و به بیان دیگر، برای درک و فهم رحمت بودن آنها، به #تأمل و #تدبّر بیشتر یا #لطافت و #ظرافت #فکری و #روحی بیشتری نیاز داریم.
❓امّا ادامه جمله، یعنی «نزدیکتر بودن اینگونه رحمتها به #عواطف»، به چه معنا است؟
ادامه در پست بعد👇
#392
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص259
«... رحمتهايى كه در #ظاهر نقمت #بروز مىكند از رحمتهاى #ظاهره شايد لطيفتر و به عواطف نزديكتر باشد...»؛ #ص259
❓نزدیکتر بودن رحمتهایی كه در #ظاهر #نقمت #بروز مىكند به #عواطف»، به چه معنا است؟
🔷 وجوه مختلفی برای این مساله قابل ذکر است؛ مانند:
🌱 وجه اول: این رحمتها به عواطف نزدیکترند؛ زیرا در نقمتها و امور نامطلوب ظاهری، عواطف و احساسات انسان، غالبا بیشتر درگیر میشوند (#بُعد #عاطفی و #احساسی او فعالتر میشود)؛
🌱🌱 وجه دوم (عمیقتر): نقمتهای #ظاهری و #رنج های آشکار، به طور بهتر و بیشتری، #خودمحوری، #خودبینی و #خودخواهی #انسان یا #کوه #انّیت و #انانیّت او را خُرد کرده و میشکنند و درنتیجه، #عقل و #قلب و #فطرت #توحیدی او را شکوفاتر میکنند.
و به بیان دیگر، رحتمهایی که در لباس نقمت #ظهور میکنند، موجب #لطافت #طبع و #شکوفایی بیشتر عواطف #توحیدی انسان میشوند.
🔴 نکته مهم: در همین زمینه، مباحث دیگری نیز نیاز به توجه جدی دارند که در صوت #جلسه_پنجم [پست #371 ] بیان شده و به دلایلی در اینجا ذکر نمیشوند (😶)؛ مانند:
➖برخی #نتایج #عملی و #رفتاری تحلیلهای یادشده در مورد رحمت گسترده #الهی؛
➖تفاوت #افراد مختلف نسبت به رحمت و #غضب الهی [#قلوب #عشقی و #خوفی])؛
➖ضرورت جمع صحیح بین #رجاء و #خوف (و #جمال و #جلال) و آسانتر بودن اینکار برای #امّت #محمّدی صلّی #الله عليه و آله و سلّم؛
➖ضرورت درخواست همیشگی #عافیت و انواع آن از #خداوند، و برخی #متون #دینی مرتبط و...
#393
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص260
✉️ نامه به آقاى سيّد #مصطفى #خمينى درباره رسيدگى به #مستمندان
زمان: 2 بهمن 1342/ 6 رمضان 1383
❄️🌨❄️ #زمستان سردی بود و #امام که در #حصر اجباری #تهران در فکر #نیازمندان بود، نامه ای به آقامصطفی نوشت:
«جناب نورچشمى!
💔به قرارى كه مطلع شدم وضع فقراى #قم بسيار بد است. اين معنى اينجانب را كاملًا ناراحت كرده است.
😓مع الأسف با وضع حاضر، آنطوریكه بايد و شايد نمىتوانم به #بندگان محترم خداى تعالى #خدمت كنم.
☝️شما از قول من پس از اظهار تشكر از اشخاصى كه كمک كردند، به #اهالى محترم و #ثروتمندان معزز تذكر دهيد كه خداى تعالى اين روزها را براى #امتحان پيش مىآورد.
☝️خوب است كه از امتحان #الهى سرفراز بيرون بياييد، و هركس به مقدار مقدور خود به #سادات محترم و ساير #فقرا كمک كند.
☝️اگر خداى نخواسته كسى در اين #سرما #تلف شود، همه #مسئول هستيم و از #انتقام خداى تعالى مىترسم...
🌱 مقدارى #وجه فرستاده شد. اين #مبلغ... با وجوهى كه اهالى محترم مىدهند در تحت نظر #معتمدين محل، هرطور #صلاح است، تقسيم شود؛ چه خاكه #زغال و چه #آذوقه و #لباس».
💠💠💠 این #نامه ظاهراً ساده، نکات مهمی در خود دارد...
ادامه در پست بعد👇
#394
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص260
✉️ نامه به آقاى سيّد #مصطفى #خمينى
«جناب #نورچشمى ...».
💎💎💎 #اکرام و #گرامی داشتن #فرزند
💠 یک نکته قابل توجه این نامه، نوع #احترام به فرزند و اکرام ایشان در #خطاب قرار دادن است.
🌿این #شیوه، در نامه های امام به دیگر #فرزندان هم مشاهده میشود و اساسا در #گفتار، #رفتار و #سیره امام نسبت به آنها جاری است که در #صحیفه_امام هم منعکس شده است.
برای مثال؛ ر.ش: کتاب #وعده_دیدار که در آن، نامه های #امام به سیّد #احمد جمع شده اند.
در #متون #دینی بسیاری هم بر این معنا، یعنی ضرورت اکرام فرزندان تأکید شده است؛ مانند:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلّی #الله عليه وآلهوسلّم قَبَّلَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ فَقَالَ الْأَقْرَعُ بْنُ حَابِسٍ إِنَّ لِي عَشَرَةً مِنَ الْأَوْلَادِ مَا قَبَّلْتُ وَاحِداً مِنْهُمْ فَقَالَ مَا عَلَيَّ إِنْ نَزَعَ اللَّهُ الرَّحْمَةَ مِنْكَ.
👥#پیامبر #خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم، #حسن و #حسین عليهما السلام را بوسیدند.
#اقرع_بن_حابس گفت: «من ده فرزند دارم، یکی از آنها را نبوسیده ام!»😳
پیامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: «بر من چیست اگر خداوند، رحمت را از تو کنده است!»🥺
#مكارم_الأخلاق، ص220
ادامه در پست بعد👇
#395
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص260
✉️ نامه به آقاى سيّد #مصطفى #خمينى
«جناب #نورچشمى ...».
💎💎💎 #اکرام و #گرامی داشتن #فرزند
... در #متون #دینی بسیاری هم بر این معنا، یعنی ضرورت اکرام فرزندان تأکید شده است؛ مانند:
قَالَ صلّی #الله عليه و آله و سلّم: قَبِّلُوا أَوْلَادَكُمْ فَإِنَّ لَكُمْ بِكُلِّ قُبْلَةٍ دَرَجَةً فِي الْجَنَّةِ مَا بَيْنَ كُلِّ دَرَجَتَيْنِ خَمْسُمِائَةِ عَامٍ.
#پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: «#فرزندان خود را ببوسید!
پس، همانا برای شما در مقابل هر #بوسه، #درجه ای در #بهشت است که بین هر دو درجه، پانصد سال است [به #مقیاس و #معیار آن #عالَم، یا به اندازه #عمل پانصد سال، در #تکامل و #رشدتان تاثیر دارد]».
#مكارم_الأخلاق، ص220
یا فرمودند: أَكْرِمُوا أَوْلَادَكُمْ وَ أَحْسِنُوا أَدَبَهُمْ يُغْفَرْ لَكُمْ.
«فرزندان خود را #گرامی بدارید و #ادب آنها را #نیکو بگردانید تا #آمرزیده شوید».
#مكارم_الأخلاق، ص222
#396
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص260
«... مع الأسف با وضع حاضر آنطوریكه بايد و شايد نمىتوانم به #بندگان محترم خداى تعالى #خدمت كنم...»؛
💎💎💎#تعالی بخشیدن به #نیّت در #خدمت رسانی #اجتماعی
🌱 نکته دیگر مهم این نامه آنست که #امام حتّی در #حصر خانگی هم نسبت به وضع فقرا و #نیازمندان، #دغدغه و #سفارش دارند،
💠امّا
مهمتر از این مساله، نوع نگرش به این مساله و پشت صحنه های #معرفتی رسیدگی به #محرومان و به تعبیر دقیقتر، #نیت یا #روح دمیده در #عمل است که #ارزش و #سطح عمل و #مقبول شدن آن توسط #خداوند متعال را نیز تعیین میکند
🖌توضیح بیشتر:
👥 انجام امور #خیر، #کمک به دیگران، #رسیدگی به #فقرا، فعالیت #جهادی و... (و به طور کلی، #خدمات #اجتماعی)، میتواند به انگیزه های مختلفی صورت بگیرد؛ مثل:
➖#انگیزه ها و #نیات #سوء؛ مانند: #ریاء، #نمایش و #پز دادن، #رزومه سازی برای خود در امور #خیر، #امرار #معاش از این جهت، و...؛
➖#انفعال #نفسانی؛ مانند: #منفعل شدن #روحی - #روانی از از حالت و #وضع وخیم یک #فرد یا #گروه یا از #سفارش افراد موثر نسبت به آنها و...؛
➖انجام #امر و #نهی #الهی؛ مثلا #واجب یا #مستحب بودن کمک یا #حرام یا #مکروه بودن کمک نکردن (به حسب موارد مختلف)
و...
ادامه در پست بعد👇
#397
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص260
«... مع الأسف با وضع حاضر آنطوریكه بايد و شايد نمىتوانم به #بندگان محترم خداى تعالى #خدمت كنم...»؛
💎💎💎#تعالی بخشیدن به #نیّت در #خدمت رسانی #اجتماعی
ادامه پست قبل👆
🌱 هرچند انجام #خدمت #اجتماعی، با همه انگیزه های یادشده در پست منفی (به غیر از موارد #حرام و #منفی) جایز و بلکه، مطلوب است،
☝️ امّا
🌿 میتوان نوع #نگرش خود به این مساله و درنتیجه، #نیّت و #انگیزه خود را #تعالی و #ارتقاء داد؛ مانند:
➖دیگران را #بندگان محترم #خداوند متعال و #عیال او دیدن؛
➖#کمک را کمک و #مدد #الهی دانستن و از ناحیه #خود ندیدن؛
➖خود را #واسطه #فیض الهی و #مجرای #بروز و ظهور #رحمت الهی نسبت به بندگانش دیدن؛
و...
📌 البته، انگیزه های برتر، قابل جمع با دیگر موارد (غیرمنفی) هم هستند.
ادامه در پست بعد👇
#398
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص260
💎💎💎#تعالی بخشیدن به #نیّت در #خدمت رسانی #اجتماعی
ادامه پست قبل👆
✅ در همین مورد نیز #امام :
🌿 هم این #منطق برتر را دارند [جمله اول: «...نمىتوانم به #بندگان محترم خداى تعالى خدمت كنم]
🌱 و هم به محورهای دیگر توجه دارند؛ مانند:
➖#ناراحت شدن (نوعی #انفعال #نفسانی)؛
➖استفاده از #جایگاه مؤثر #دینی و #اجتماعی – #فرهنگی (از قول من پس از اظهار تشكر از اشخاصى كه كمک كردند، به اهالى محترم و ثروتمندان معزز تذكر دهيد كه...) [نوعی #منفعل ساختن آنان]؛
➖هركس به مقدار مقدور خود به سادات محترم و ساير فقرا كمک كند [نوعی منفعل ساختن آنان]؛
➖برانگیختن #احساسات #انسانی [اگر خداى نخواسته كسى در اين #سرما #تلف شود]؛
➖توجه دادن به #تکالیف الهی [#واجب #کفایی بودن] و #مسئولیت اجتماعی و #شرعی [همه #مسئول هستيم]؛
➖توجه دادن به #امتحان #الهی [خداى تعالى اين روزها را براى امتحان پيش مىآورد. خوب است كه از امتحان الهى سرفراز بيرون بياييد]؛
➖#ترس از #انتقام الهی [از انتقام خداى تعالى مىترسم]
➖منفعل ساختن #عملی و #الگویی با انجام کمک توسط خود [مقدارى #وجه فرستاده شد].
📌اصل و ریشه اصلی کار امام همان انگیزه های برتر است (که قابل جمع با دیگر موارد هم هستند).
📌📌میتوان #نگرش و #نیت را از این مرتبه هم بالاتر برد و #امام هم اهل #مراتب بالاتر بودند که بیان آنها به مجال دیگری نیاز دارد.
#399
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص260
💎💎💎یک نکته مهم #فرهنگی – #اجتماعی، #مدیریتی و حتی #اقتصادی
«...مقدارى #وجه فرستاده شد. اين مبلغ... با وجوهى كه اهالى محترم مىدهند در تحت نظر معتمدين محل، هر طور صلاح است، تقسيم شود...».
🔴 #خدمت ها و کمکهای #مادی (و حتی #غیرمادی)، در حد ممکن، نباید به صورت فله و گُتره و بدون #نظارت و #طرح و #برنامه متناسب با آنها باشد.
✅ به همین جهت، #امام نیز در این مورد:
1) #وجه را برای فرد مطمئنی فرستادند؛
2) تصریح کردند که تقیسم آن تحت نظر #معتمدان محل باشد؛
3) طبق صلاح و مصحلت خرج شود؛
📌📌📌 اگر همین نکته ظاهرا کوچک، به #هنجاز و #فرهنگ تبدیل شود (چه در سطح #فردی و #خانوادگی؛ چه در #مقیاس #اجتماعی، #سازمانی و...)
👈👈👈دیگر در هنگام بلایا و حوادث طبیعی و غیرطبیعی:
➖کمکها به صورت #غیرمنسجم، #غیرمتمرکز و بدون #برنامه، جمع و توزیع نمیشوند؛
➖بدون #ضابطه، به هر فردی تحویل نمیشوند (هرچند، #مشهور، #سلبریتی و... باشد)؛
➖بدون برنامه و به هر شکلی توزیع نمیشوند (که به عده ای زیادتر از نیاز برسد و به برخی هیچ!
➖و...
#400
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
هدایت شده از 🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
🔵 کانال «#مکتب_امام» در آیینه «#صحیفه_امام»🔵
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «#مکتب_امام »، در جهت آمادگی فکری و انگیزشی بیشتر برای بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود».
📚متن محوری: کتاب «#صحیفه_امام»📚
📣مخاطبان: همه فرزندان معنوی #روح_الله، عاشقان و دوستداران #مکتب_امام؛ به ویژه طلاب، دانشجویان و فرهنگیان.
🗞شیوه کلی:
1/ مطالعه #صحیفه_امام توسط اعضاء (از جلد نخست و حداقل، در محدوده مرتبط با هر فایل صوتی)؛
2/ گوش دادن فایل صوتی که در آن، نکات مهمتر یا موارد نیازمند توضیح، شرح شده است.
📌جزئیات بیشتری درباره طرح #صحیفه_خوانی در کانال آمده است.
🔹🔸🔹
https://eitaa.com/maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #بیانات #امام درباره #تفاوت #اعمال #پیامبران و #اولیاء الهی علیهم السلام با دیگران
#قربانی #فرزند #بشر #مبدا #عمل #نیت #پدر #پسر #قلبی #روحی #معنوی #ایثار #ابراهیم #خدا #اسماعیل #الله #جانفشانی #نفسانیت #انسان #خودیت #من #تو #بزرگان #اهل_معرفت #معرفت #شرک #کمال #عرفان
#401
✅📣 چند نکته:
🌱برای استفاده بهتر از مطالب، لطفا ابتدا پیام سنجاق شده و چند پیام توضیحی بعد آن خوانده شود.
🔴به دلیل پیوستگی و ترتب مطالب بر یکدیگر، نیاز است پستها(ی حداقل، هر هفته،) از بالا به پایین خوانده شوند تا سیر مباحث روشنتر گردد🔴
🌱🌱 مطالب کانال، هفتگی (انتهای هرهفته [یا دو هفته]) بارگذاری میشود. حجم مطالب برای یک هفته کفایت میکند؛ البته، در صورت عدم بسنده به مطالعه صِرف و تلاش برای تفکر، تأمّل و تدبر بیشتر درباره آنها و نیز کوشش برای تطبیق آنها بر زندگی شخصی و صنفی خود.
🌱🌱🌱 برخی مطالب در #صحیفه_امام، برخی در #فایل_صوتی و بعضی در کانال بیان شده اند. ازاینرو، هر سه مکمل یکدیگر هستند.
🔵 انشاءالله، هفته آینده، به ادامه توضیحات مرتبط با ادامه #صوت #جلسه_پنجم پرداخته خواهد شد که حاوی توضیحات مرتبط با #ص250 تا #ص272 از جلد اول #صحیفه_امام است (مطالب تا ص260 توضیح داده شد).
🌱🌱🌱🌱 در صورت احساس #وظیفه نسبت به #ترویج #مکتب_امام، میتوانید از پست قبلی برای معرفی کانال به دیگران استفاده کنید.
📌بهترین کیفیت نمایش مطالب کانال در«نسخه دسکتاپ ایتا» است.
📌📌 در صورت عدم دسترسی به فایلی (ناشی از اختلال پیامرسان)، آنرا از ادمین دریافت نمایید.
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🌱 #ترویج و #بسط هرچه بیشتر #مکتب_امام، از اساسی ترین #وظایف کنونی و بخش مهمی از مقابله با #تحریف #انقلاب، #مبانی #معرفتی، #اصول، #اهداف و #آرمان های آن است...
و "اگر جریان تحریف شکست بخورد، قطعا جریان تحریم [و مانند آن هم] شکست میخورد"🌱
📌📌📌 درباره تحریف #مکتب_امام و خطرهای بسیار زیاد آن، ر.ش: پستهای #35 تا #49
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔹#آزادی امام ره
⏳بیان شده بود که
⛓به دنبال #سخنرانی #کوبنده و #انقلابی #امام در 13خرداد 1342 ه.ش، عوامل #رژیم #شاه، ایشان را #دستگیر کردند.
☑️ بعد از 58 روز #زندان، درحالیکه رسانه ها در یازدهم مرداد، از آزادی امام خبر دادند، اما درواقع، ایشان از یک #زندان به یک #منزل منتقل شد و در #حصر خانگی و تحت نظر #ماموران قرار گرفت.
🔷#خشم و #اعتراض #مردم و #روحانیون ادامه داشت تا اینکه رژیم مجبور شد امام را #آزاد کند.
🌱 سرانجام، بعد از ده ماه، مأموران در ساعت ده شب 15 فروردین1343ه.ش، امام را سر کوچه منزلشان در #قم پیاده کردند.
☘️از همان ساعت نخست، علما، مردم قم و بعد، مردم #تهران و دیگر شهرستانها، به #منزل امام سرازیر شدند.
🍀در قم و شهرهای دیگر نیز مراسم و جشنهای زیادی گرفته شد.
#402
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
✍🏼✍🏼 # دو گزارش مربوط به ورود #امام به #قم و حال و هوای این شهر
«شماره: 220
تاريخ: 16/1/43
موضوع: آقاى #خمينى
طبق اطلاع واصله از #قم ساعت 00 22 روز 15/1/43 آقاى خمينى در معيت #مأمورين #ساواک به قم وارد و مستقيما به منزل خود عزيمت مىنمايد.
يک ربع پس از ورود مشاراليه #علما طراز اول قم و سپس #طلاب دسته دسته براى ملاقات به #منزل او مراجعه مىنمايند...
ضمنا طلاب قم به منظور ابراز شادمانى سردرب #مدارس #حوزه #علميه را #چراغانى كرده و تصاويرى از آقاى خمينى به سر دربها نصب نمودهاند...».
«تاريخ: 16/1/43
فرستنده: ساواک #تهران
شماره: 591/20 الف
در ساعت 2200 روز 15/1/43 آقاى خمينى به قم وارد [شد]
پس از نيم ساعت #اهالى از ورود ايشان مطلع، بعضى از #روحانيون #طراز اول و جمعى از طلاب و اهالى به ديدن ايشان رفتند.
اين ملاقاتها تا ساعت 2400 ادامه داشته و از صبح روز جارى نيز بازديد از ايشان در منزل شروع ميگردد
و جمعيت تقريبى تا ساعت 0715 در حدود چهار هزار نفر است كه فقط ايشان را ملاقات و مراجعت ميكنند.
در #خيابانها و #دكاكين و #بازار #پرچم نصب و آرامش برقرار است...».
#403
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
💠💠💠 #مسافرت #مردم از #تهران به #قم برای #دیدار با #امام
#گزارش #ساواک
1343/1/17 ه.ش
«#موضوع: #: مسافرت #مردم از #تهران به #قم براى ديدن آقاى #خمينى
... ديروز هنگام ورود آقاى خمينى #خيابانها و #بازار قم چراغانى شد و كليه #علما به #منزل او رفتهاند
و اكنون كه از قم مىآمدم #سيل #جمعيت از #تهران به طرف قم براى ديدن ايشان روان بود
بطوری كه ما از قم تا تهران را چهار ساعته پيموديم...».
#404
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹