eitaa logo
اندیشکده پیک شفا
10.5هزار دنبال‌کننده
492 عکس
50 ویدیو
2 فایل
✍️جهاد تبیین
مشاهده در ایتا
دانلود
📖و أمّا المزاجُ‏ الخارِجُ عن الاعتِدالِ‏ ←انواع مزاج غیرمعتدل فرضى‏ 📄بِحَسَبِ اصطِلاحِ الأطِبَّاءِ، فَيَنقَسِمُ الى ثَمانِيَةِ أقسامٍ، لِأنَّهُ: ←اين نوع مزاج بر اساس نظر اطبا از هشت قسم بيرون نيست، زيرا مزاج: ❶إمّا أن يَكُونَ أحَرَّ ممّا يَنبَغى‏ ○يا گرم‏تر از آن است كه بايد باشد ❷أو أبرَدَ منه‏ ○يا سردتر است‏ ❸أو أرطَبَ منه‏ ○یا مرطوب تر است ❹أو أيبَسَ منه‏ ○یا خشک تر است ❺أو أحَرَّ و أرطَبَ منه‏ ○یا گرم تر و رطب تر است ❻أو أحَرَّ و أيبَسَ منه‏ ○یا گرم تر و خشک تر است ❼أو أبرَدَ و أرطَبَ منه‏ ○یا سرد تر و رطب تر است ❽أو أبرَدَ و أيبَسَ منه ○یا سرد تر و خشک تر است 📗قانونچه فی الطب ـ_____________________________ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍حوض و خزانه حمام را گویند. ظرفی فلزین یا چوبین یا سفالین و سنگی به اندازه قامت آدمی، با سرپوشی سوراخ‏دار که بیمار را در آن نشانند و سر وی از سوراخ بیرون کنند. و آن دو گونه است، آبزن تر و آبزن خشک. 1⃣در آبزن تر، آب گرم مخلوط به ادویه یا آب ادویه جوشانیده می‏ریزند 2⃣و در آبزن خشک، داروهای خشک ریزند یا بخور کنند و بیمار را در آن به شکلی که مذکور شد بنشانند یا بخوابانند. 📃یکی از روش های درمانی طب سنتی ایران استفاده از آبزن می باشد. آبزن در اصطلاح به وسیله ای گفته می شود که در حمام ها قرار داشته و طول آن به اندازه قد انسان بوده و در حال حاضر به آن وان گفته می شود. 🛀در این شیوه به بیمار توصیه می شود تمام یا بخشی از بدن خود را (برحسب صلاحدید طبیب) در ظرفی حاوی آب به تنهایی یا به همراه ترکیبات دارویی مشخص قرار دهد. آب می تواند گرم یا نیم گرم باشد و به صورت خالص یا به همراه جوشانده برخی گیاهان دارویی، روغن های دارویی، و داروهای دیگر استفاده شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍نحوة تأثیر مواد غذایی و دارویی در بدن 1⃣عمل به کيفيّت (در بیشتر موارد) 2⃣عمل به مادّه 3⃣عمل به صورت نوعيه یا خاصیت (ذوالخاصيه) 📃تعريف غذا و دوا: بايد دانست كه آنچه كه وارد بدن می‌گردد خالی از آن نيست كه تأثير آن ❶يا به  فقط است، و آن را  نامند ❷يا به  فقط، و آن را  گويند ❸و يا به مادّه و كيفيت هر دو، و آن را  گویند ❹و يا به كيفيت و مادّه هر دو، و آن را  گویند ❺و يا به  [نوعیه] فقط، و آن را ذوالخاصيه گويند. 📕قرابادین شیخ الرئیس ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
📿اهمیت مراقبات باطنی در (۲) 🔹هنر در ، نه بالا بردن کمیت عمل و تحمیل شاق و سنگین بر است 🔹بلکه در درجه اول، باید در و بالا بردن کیفیت عمل کوشید تا با عباداتی مساوی با دیگران، سرعت سیر بیشتری داشت و در میدان مسابقه سلوک الی الله، با بیشتر و مقام عقل، کوی سبقت را از دیگران ربود. ✍ استاد فیاض بخش ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✨امام صادق(ع): شفاى هر دردى در تربت قبر حسين(ع) است و همان است كه بزرگترين داروست. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖الفصل الثّانى: في الأخلاط فصل دوم: ها ( ) 📃الخِلطُ جِسمٌ رَطبٌ سَيّالٌ يَستَحيلُ اليه الغِذاءُ أوَّلًا. خلط، جسمى است كه [بالفعل‏] و روان‏ است و ابتدا بدان تبديل مى‏شود. 🟢و أنواعُهُ أربَعَةٌ : ①الدَّمُ، و هو حارٌّ رَطبٌ. ②و الصَّفراءُ، و هي حارَّةٌ يابِسَةٌ. ③و البَلغَمُ، و هو بارِدٌ رَطبٌ. ④و السَّوداءُ، و هي بارِدَةٌ يابِسَةٌ. 🟢خلط بر چهار نوع است: ❶دم، كه گرم و تر است. ❷صفرا، كه گرم و خشك است. ❸بلغم، كه سرد و تر است. ❹و سودا، كه سرد و خشك است. 📃و كُلُّ واحِدٍ منها يَنقَسِمُ الى طَبِيعىٍّ و غَيرِ الطَّبيعىِّ. هر يك از اين اخلاط، دو نوع طبيعى و غیرطبيعى دارند: 1⃣أمّا الدَّمُ الطَّبيعىُ‏: فهو أحمَرُ اللَّونِ لا نَتْنَ لَهُ حُلوٌ جِدّاً. خلط دم طبيعى‏: دم طبيعى سرخ‏رنگ و فاقد بوى بد است و شيرين‏ترين خلطهاست. 1⃣و أمّا غيرُ الطَّبيعىِ‏: فهو الّذى يُخالِفُهُ. خلط دم غیر طبيعى‏: ويژگيهاى دم غیرطبيعی مخالف ويژگيهاى دم طبيعى است. 2⃣و أمّا الصَّفراءُ الطَّبيعيَّةُ: و هي رَغوَةُ الدَّمِ الطَّبيعىِّ، و هو أحمَرُ ناصِعٌ خَفيفٌ حادُّ الطَّعمِ تَتَوَلَّدُ في الكَبِدِ. خلط صفراى طبيعى‏: صفراى طبيعى كه در كبد به وجود مى‏آيد، در حكم سرجوش‏ دم طبيعى است. رنگش سرخِ روشن‏، وزنش سبك، و طعمش تيز است. 2⃣و أمّا غَيرُ الطَّبيعيَّةِ فَأربَعَةُ أقسامٍ: خلط صفراى غیرطبيعى‏، اين خلط بر چهار نوع است: ①أحَدُها: المِرَّةُ الصَّفراءُ، و هي الّتى يُخالِطُها رُطُوبَةٌ رَقيقَةٌ اول، صفراى مرّه‏: و آن صفرائى است كه اندكى رطوبت رقيق با آن آميخته باشد. ②الثَّانِي: المِرَّةُ المُحيَّةُ، و هي الّتى يُخَالِطُها رُطُوبَةٌ غَلِيظَةٌ. دوم، صفراى محيه‏: و آن صفرايى است كه اندكى رطوبت غليظ با آن آميخته باشد. ③الثَّالِثُ: الصَّفراءُ الكُرّاثيَّةُ، و هي مُرَكَّبَةٌ من الصَّفراءِ المُحتَرَقَةِ و من المِرَّةِ الصَّفراءِ و تَوَلُّدُها إنّما يَكُونُ في المَعِدَةِ. سوم، صفراى كراثى: اين نوع مركب از صفراى محترق و صفراى مره است و در معده پديد مى‏آيد. ④الرَّابِعُ: الصَّفراءُ الزِّنجاريَّةُ، و هي أسخَنُ أصنافِ الصَّفراءِ، و طَبْعُها قَرِيبٌ من السُّمُومِ. چهارم، صفراى زنگارى: گرم‏ترين نوع صفرا بوده و طبعى نزديك به سمومات دارد. 📗قانونچه فی الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
1⃣غذای مطلق آن است كه تأثير و تأثر آن در بدن به فقط باشد، نه به و ؛ بدين قسم كه چون وارد بدن گردد و تأثير در آن نمايد، به‌توسط كيفيتی كه لازم (همراه) آن است، بدن از آن متأثر و متغير نشود و از مزاج اصلی خود برنگردد، بلكه [بدن] در آن تصرف نموده بالقوة آن را به فعل درآورد و متغير و متبدّل از صورت غذايی به صورت خلطی گرداند و مستعدّ [کند بر] اينكه بگردد جزو عضو، و بر اقطار ثلاثة آن بيفزايد و فائض گردد بر آن صورت عضوی از مبدأ فياض جلّ شأنه به استعداد قريب مانند های لطيف و نيم‌برشت، و يا [به استعدادِ] بعيد مانند و ساير حبوب و بقول و غيرها؛ و كيفيت حاصله از آن ، منافی و غالب بر كيفيت اصلی بدن و اعضا نباشد. 📕قرابادین شیخ الرئیس ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
📎شرح و توضیح:تأثیر غذای مطلق در بدن، تنها به ماده و جوهر آن است، نه به کیفیت و صورت؛ یعنی بعد از ورودش به بدن، در آن، تصرف می کند و آن را به و تبدیل می کند؛ اما در بدن کیفیت خاصی افزون بر کیفیت خود بدن ایجاد نمی کند؛ مانند گندم و زرده تخم مرغ نیم برشت که به کیلوس و کیموس و خلط تبدیل شده و اين اخلاط به صورت اعضاء در می‌آیند و موجب رشد و نموّ بدن می‌شوند و اجزای تحلیل رفته را جبران می کنند؛ ولی ، ، و جدیدی افزون از آنچه در بدن بوده به وجود نمی آورد؛ از این رو این نوع غذاها برای همه، با طبیعت های مختلف(اعتدال در طبیعت خود) مناسب است. ❶بعضی از غذاها استعداد قريب (نزدیک) و شايستگی درونی زيادی برای تبديل شدن به صورت عضوی دارند، بدن به سرعت روی اين گونه غذاها اثر می‌گذارد و آنها را به مواد مورد نياز برای رشد و افزایش اقطار ثلاثه تبديل می‌كند، مثل آبِ گوشت‌های لطيف (گوشت مرغ، برّه و پرندگان) يا تخم‌مرغ عسلی. (چنین غذاهایی برای اطفال و افرادی كه ضعف دارند مناسب است). ❷بعضی غذاها نيز استعداد بعيد (دور) برای پيدا كردن صورت خلطی و عضوی دارند و در مسیر تبدیل به عضو باید راه طولانی‌تری را بپیمایند، مثل گندم (حِنطه) و ساير حبوبات و سبزيجات. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
📿 مراقبات ماه شعبان(۳) 📌 دستورات عملی برای مراقبات باطنی در ماه شعبان ۱. پرهیز از حریم گناه ۲. اهتمام بر نقاط ضعف کلیدی (یعنی آن رذائل اخلاقی اصلی که انسان بیشتر از آن نقطه از شیطان آسیب می خورد) ۳. انقطاع نسبی (یعنی فراهم کردن اوقات خوش و خلوت برای مناجات با پروردگار، بخصوص در ثلث پایانی شب) ۴. توجه به مقام حضور (یعنی دائما خود را در محضر پیامبر (ص) ببینید) ۵. هدیه اعمال به محضر رسول خدا (ص) ✍استاد فیاض بخش ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
به کجا چنین شتابان⁉️ ✍در تاریکی و ظلمات بی دانشی، گمراه شده ایم و نعره های نا آگاهی، گوشِ حقیقت را کر کرده است. نامِ "استاد" بر تار و پودِ دروغ و توهمات می بافند، با سخنان بی پایه و اساس، مردم را گمراه کرده و این سیلِ خزعبلات، جانِ مردم را تهدید می کند. ای کاش در این آشفته بازارِ "استادخوانده ها" ، نغمه ای از علم و آگاهی برمی خاست؛ و در این ظلماتِ جهل، نوری از حقیقت می تابید تا بعضأ تعدادی از همه چیز بی خبر، با مکتوبات و سخنان بدون منبع و سند، نتوانند اینگونه موجب گمراهی و سردرگمی بیماران و علاقمندان به طب شوند. استاد واقعی، گمشده ی این روزگار ماست. کسی که علم و عمل را در هم آمیخته، و با دلی سرشار از معنویت، راهِ نجات را نشان می دهد. اما چه سود که در این آشفته بازار، فریاد جهل و بی دانشی، گوش ها را کر کرده است و طبیب و استاد دلسوز، در غمِ جانِ مردم و طالبان علم، می سوزد و از سیلِ ویرانگرِ این جهل، به خدا پناه می برد. خدایا، ما را در این راه یاری رسان. و نوری از حقیقت بر تاریکیِ این روزگار بتابان. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
🔹ماساژ، در واقع دلک سبک های متفاوتی از در طب ایرانی است که با روش های پرفشار، طولانی مدت، ملایم و ضعیف برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. 🔹این نوع ماساژ توسط افراد ماهری که تخصص در این کار داشتند و  نامیده می شدند انجام می شد و از آنجایی که نیاز بود بیماران بدون لباس باشند و در بعضی مواقع برای درمان از انواع و یا حیوانی برای بهبود درد بیمار استفاده می کردند از های عمومی برای انجام دلک استفاده می‌شد. 🔹ثمره اصلی حرکت یا دلک، کمک به پایه بدن و بهبود سوخت و ساز و عملکرد بدن در جهت مقابله با عوامل آسیب رسان، و بهتر مواد است. از نظر حکما برانگیخته شدن حرارت درونی به کمک حرکت ، شایسته ترین راه کمک به فرد در اداره بدن است. 🔸غمز (رگ‌گیری) از روش‌های علمی و تجربی طب سنتی ایرانی است که برای ، و برخی بیماری‌ها به کار می‌رود. این روش‌ها هیچ عارضه‌ای ندارند و بر تمام و اعضای بدن تأثیر دارند و در جهان یک مکتب طبی شناخته‌شده اند. 🔸ﻏﻤﺰ واژه‌ای عربی است و در ﻃﺐ اﻳﺮانی ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﻓﺸﺮدن ﺑﺎ اﻧﮕﺸﺖ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻫﺪف درﻣﺎنی ﺧﺎص روی برخی از نقاط بدن انجام می‌شود و به عنوان یک نوع ماساژ ویژه طب سنتی ایران و به عنوان روشی مؤثر در درمان انواع  ، بهبود ، کاهش درد و محدودیت حرکات و انواع دردهای  مورد استفاده قرار می‌گیرد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍يافتن اخلاق مردم بسبب چگونگى صورت و رنگ و شكل 📜بدانكه رو(صورت) بهترين و شريف ترين اعضاى آدميست. چونکه كمال تن و شرفش به سبب خوبى و حسن و جمال است، و نقصان تن سبب قبح و زشتى؛ و محل حسن و قبح روی است، و حسن و قبح ديگر اعضاها زياده اعتبارى ندارد و علاماتى را كه در روى آدمى ظاهر شود، دلالت بر بغايت قويست، بخلاف عضوهاى ديگر، و دليل بر اين سخن آنست كه در حالت و و فرح و و خجالت، رنگهایی بر وى پيدا شود چنانكه از هر رنگى ميتوان دانستكه در بطن او كدام حالت حادث شده است، تا بسبب آن حالت اين رنگ بر وى ظاهر شد. چنانكه در حالت او را رنگى است كه در حالت خوف نيست و در حالت خوف رنگيست كه در حالت خجالت نيست. 📜و اين اختلاف عوارض در ظاهر به سبب تغیير در عضوهاى ديگر نيست. پس درست شد كه دلالت نشانه هاى روى بر قويتر است. 📗نفائس الفنون فی عرایس العیون ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
2⃣دوای مطلق ✍ آن است كه تأثير آن در بدن به فقط باشد و آن قابليت غذائيت و جزو بدن شدن نداشته باشد، بدين قسم كه چون وارد بدن گردد و درآن تصرف نمايد، متأثر و متغير نگردد بلكه ثانياً او تصرف در بدن نمايد و آن را متأثر و متغير به كيفيت خود سازد از و و و ، مفرداً یا مركباً، مانند فلفل و زنجبيل و نيلوفر و كافور و رازيانه و امثال اينها. 📃وقتي وارد بدن می‌شود از ماده آن و حاصل نمی‌شود و به صورت و عضوی در نمی‌آید، بلکه دوا(با همان مقدار اندک) با كيفيت غالبش در ، ، ، (مفرد يا دو كيفيتی)، مزاج اصلی بدن را، به حسب مراتب و شرایط تغییر می‌دهد. مثلاً فلفل كه جزء ادويه حارّه است می تواند گرمی را در بدن افزایش دهد و در صورت تداوم مصرف موجب خشکی بدن شود. زنجبيل و رازيانه گرم، و کافور و نيلوفر سرد هستند. 📕قرابادین شیخ الرئیس ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
۞هوَ مَعَکُمْ أَيْنَ ما کُنْتُمْ۞ او با شماست هرجا که باشید ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
3⃣و أمَّا البَلغَمُ الطَّبيعىُ‏ فهو الّذى يَصلُحُ لِأن يَصِيرَ دَماً كَامِلًا و كَأنَّهُ‏ دَمٌ قَاصِرٌ عن تَمامِ النُّضجِ. خلط بلغم طبيعى‏: بلغم طبيعى، دمى است كه به قدر كافى نضج نيافته و قابليت تبديل شدن به خلط دم را دارد. 3⃣و أمّا غَيرُ الطَّبيعىِ‏ فَأصنافُهُ‏ خَمسَةٌ: بلغم غیرطبيعى‏، اين خلط بر پنج نوع است: ①أحَدُها: الحُلوُ، و هو الّذى يُخالِطُهُ قَدرٌ من الخِلطِ الحُلو اول: بلغم حلو (شيرين) و آن بلغمى است كه اندكى خلط شيرين (دم) بدان آميخته باشد. ②الثّانى: المالِحُ، و هو الّذى يُخالِطُهُ مِرَّةٌ مُحتَرَقَةٌ و هو أسخَنُ أصنافِ البَلغَم‏ دوم: بلغم مالح (شور) كه گرم‏ترين اقسام بلغم است و آن بلغمى است كه بدان اندكى صفراى محترق آميخته باشد. ③الثّالِثُ: الحامِضُ، و هو بَلغَمٌ قَد عَمِلَتْ‏ فيه حَرارَةٌ ضَعيفَةٌ. سوم: بلغم حامض (ترش) و آن بلغمى است كه اندكى حرارت در آن اثر كرده باشد. ④الرّابِعُ: العَفِصُ، و هو الّذى يَغلِبُ عليه الجَوهَرُ الأرضيُّ و هو أكثَفُ الأصنافِ. چهارم: بلغم عفص (گس) كه فشرده‏ ترين نوع بلغم است: و آن بلغمى است كه ميزان جوهر ارضى آن از اندازه طبيعى بيشتر باشد. ⑤الخامِسُ: التَّفِهُ، و هو الّذى لا طَعمَ لَهُ و يَغلِبُ عليه الجَوهَرُ المائِيُّ و هو أبرَدُ أصنافِ البلغم‏ پنجم: بلغم تفه(بی مزه) كه سردترين نوع بلغم است: اين بلغم فاقد طعم است و ميزان جوهر مائى در آن از اندازه طبيعى بيشتر است. 4⃣و أمَّا السَّوداءُ الطَّبيعيَّةُ فهو عَكَرُ الدَّمِ الطَّبيعىِّ. سوداى طبيعى‏: سوداى طبيعى در حكم دُرد دَم طبيعى است. 4⃣و أمّا غيرُ الطَّبيعيَّة فهو خِلطٌ مُحتَرَقٌ‏ سوداى غیر طبيعى‏: سوداى غیر طبيعى خلط محترق‏ است. 📗قانونچه فی الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍اندر شناختن مزاج اصلى 📜هرگاه كه يعنى به گرايد، اين تن اندر همه سالهاى عمر به ماند و اگر اين مزاج به گرايد يا به ، اندر همه سالها به پيران ماند. 🟥و هر تنى چون در عمر بدان سال رسد كه مزاج او اندران سال مانند مزاج اصلى باشد، حال او بد شود و به بيمارى گرايد، از بهر آنكه چون دو مزاج از يك گونه بر يك تن گرد آيد از بيرون شود. 📎چنانكه اگر مثلا مزاج اصلى و باشد چون از حدّ بيرون آيد و به رسد بد حال شود، از بهر آنكه مزاج روزگار جوانى هم گرم و خشك باشد. و هر گاه كه دو مزاج گرم و خشك به يكبار بر تنى پديد آيد آن تن از اعتدال سخت دور شود. 🟩و هر تنى كه در عمر بدان سال رسد، كه مخالف مزاج اصلى او باشد در آن سال نيك حال تر باشد. 📎چنانكه اگر مثلا مزاج اصلى و باشد، چون به جوانى رسد شود، از بهر آنكه مزاج سالهاى جوانى گرم و خشك باشد، كه ضد و ترى است. 📎و اگر مثلا مزاج اصلى گرم و تر باشد اندر سال‌هاى كهلى نيك حال تر باشد از بهر آن را كه مزاج سالهاى كهلى به قياس با مزاج سالهاى جوانى سرد و خشك باشد و بدين سبب معتدل گردد. 📗ذخیره خوارزمشاهی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
تا زنده ایم مدیون شهدا و خانواده های شهداییم. مدیون فرزندان شهداییم
📜بايد دانست كه اين ها كه ياد كرده شد، همه اندر با آميخته است و از يكديگر جدا نتوان كرد مگر بقوت ، كه هريكى را از ديگرى جدا كند و بيرون آورد. و آفريدگار جل و علا از بهر هر خلطى داروهاى جداگانه آفريده است تا طبيب به هريكى از آن داروها آن خلط‍‌ را كه خواهد جدا كند و از تن بيرون آرد، و اگر همۀ خلطها به يك‌بار افزون شود رگ فرمايد زدن(فصد کردن)، تا از هر خلطى لختى با خون بيرون شود. 📃و اين خلطها اندر بيشتر وقتها اندر تن بكار مى‌آيد و تن بدان برپاست، و گاه باشد كه يك خلط‍‌ و يا دو خلط‍‌ فزونتر شده يا تباه شود، آن را لختى كمتر بايد كرد و از ديگر خلطها جدا كردن و از تن بيرون آوردن، طبيب بايد كه از بهر هر خلطى اندر هر تنى آن دارو بكار دارد كه آن خلط‍‌ را بيرون آرد و با ديگرى نكوشد. 📃و اگرچه هرگاه كه اين دارو در كار آيد بضروره خلطى ديگر را لختى بجنباند، بسبب آنكه خلطها بهم آميخته است. 📕مبانی طب حکیم جرجانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍مزاج پيرى، و است و هر گاه كه مردم پير شوند، جمله تدبيرهای او به و بايد كردن. 🌸چون و معتدل به های و خوش‌بویی چون و سوسن و معتدل و اندر غلتيدن و رياضت(ورزش و تحرک) اندك كردن و خوش‌دلى و شادكامى جستن. ⭕️و از هرچه دارد، چون و و عطرهای سرد، چون كافور و نيلوفر، و از ، دور بايد بود. ⭕️و ببايد دانست كه هوای بد و بخارها و بوهای ناخوش و دود و غبار، اندر پيران اثر زيادت از آن كند كه اندر ديگران، از اين همه خويشتن را نگاه بايد داشت. 📓الاغراض الطبیه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
🔮 دوستان عزیز، ما در پست‌های قبلی گفتیم که مزاج پیری سرد و تر است، اما در پستِ آخر به تناقضی برمی‌خوریم: مزاج پیری سرد و خشک است!!! 🔴چرا این تناقض به وجود اومد⁉️ 💰به ۳نفر اولی که پاسخ صحیح و کامل ارائه بدن جایزه نقدی تقدیم میکنیم. 📩ارسال پاسخ به خصوصی مدیر کانال. 🆔آیدی مدیر در بیوگرافی کانال هست.
نفر اول