eitaa logo
« پُرسانــــــــــــــ پُرسانــــــــــــــ » «...ن‌...»
28 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
995 ویدیو
20 فایل
بسم‌الله الرحمن‌الرحیم انا اعطیناک #الکوثر فصل لربک #وانحر ان شانئک هو #الابتر قرآن،حدیث،دعا،احکام،متن،شعر،و... (جهان، انقلاب اسلامی، ولایت فقیه) پُرسان‌پُرسان تا آسمان
مشاهده در ایتا
دانلود
آشنائی با اماکن مقدسه : ۱- هنگام در زمان - ع و همچنین هنگام در زمان - ع ، برای کعبه قرار داده شد، در و در و هر دو درب هم سطح با زمین بودند تا مردم بتوانند بسهولت وارد کعبه شوند ، ج۱۳ ، ص۲۱۰ ۲- پنج سال قبل از بعثت پیامبر(ص)، کعبه بوسیله سیل خراب شد، قریش هنگام تجدید بنای کعبه، را مسدود کردند و فقط را باز گذاشتند اما درب را از سطح زمین بالا بردند تا ورود به کعبه با اجازه آنها امکان پذیر باشد ، ألأزرقی ، ج۱ ، ص۱۷۱ ۳- سال ۶۴ هجری، هنگام تجدید بنای کعبه برای کعبه دو درب در ضلع شرقی و غربی قرار داد اما سال ۷۳ هجری ، پس از کشتن عبدالله بن زبیر برای محو آثار او درب غربی را بست و درب شرقی را باقی گذاشت ۴- امروزه کعبه فقط یک درب در ضلع شرقی دارد که سطح درب حدود دو متر از سطح زمین بالاتر است و فقط در مواقع خاص بوسیله پلکان بداخل کعبه می‌روند، در ضلع غربی دربی وجود ندارد اما در سنگها نقشی از درب غربی باقی گذاشته اند ۵- هنگام طواف هرگاه مقابل درب کعبه رسیدی، - ع می‌فرمایند : بر پیامبر(ص) بفرست، - ع می‌فرمایند بگو : سائلک، مسکینک ببابک، عبیدک بفنائک، فقیرک نزل بساحتک، تفضل علیه بجنتک ، سائل و گدای توام که بدرگاه تو آمده‌ام، بنده ناچیز توام که فدای تو هستم، محتاج و فقیر توام که به حریم تو فرود آمده‌ام، را بر من تفضل بفرما ، ج۱۳ ، ص۳۳۳ ، چاپ بیروت، ج۹۶، ص۱۹۶
اماکن مقدسه : ۱- از ابتدای بنای کعبه تا کنون ، همواره پارچه بلندی بر کعبه آویزان شده و بنام از آن یاد شده است و بخاطر انتسابش به همیشه مورد احترام بوده است و تهیه و نصب آن نیز ، امری مهم و مقدس شمرده شده است ۲- ع، (ع) ، ع ، - ص در و - ع در خلافت خود از ، برای کعبه پرده تهیه نمودند ، ج۱۳ ، ص۲۰۸ ۳- نزد اولیاء خدا، بدست گرفتن پرده کعبه و با خدا راز و نیاز کردن، نمادی از و محسوب می شود بدین جهت نقل شده ؛ - ع و حضرت (عج) با گرفتن پرده کعبه با خدا راز و نیاز نموده اند ، ج۱۳ ، ص۲۵۹ ۴- در گذشته سلاطین و پادشاهان هر ساله پارچه فاخری برای پرده کعبه هدیه می‌نمودند اما در چند دهه اخیر با تاسیس کارگاه اختصاصی پرده بافی در شهر مکه، پرده کعبه فقط در این کارگاه تولید می‌شود و هر ساله روز ( ) که حجاج در سرزمین عرفات هستند، تعویض می‌شود روی پرده‌ی ؛ نَبِّئْ عِبَادِی أَنِّی أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِیمُ بندگانم را آگاه کن که من بخشنده‌ی مهربانم
: - ع ۱- در مقابل ( نزدیک درب کعبه ) و حدود ۱۴ متری آن، محفظه‌ای بلوری قرار دارد که مقام ابراهیم - ع نامیده می‌شود، این محفظه محل نگهداری سنگی است که حضرت ابراهیم - ع بر آن ایستاده و جای پای او بر آن نقش بسته است و امروزه این سنگ با روکش نقره‌ای در داخل این محفظه بلوری قرار دارد ۲- هنگامیکه به -ع فرمان داد تا مردم را بسوی دعوت نماید، حضرت ابراهیم - ع سنگی را کنار قرار داد و بر آن ایستاد و مردم را به حج دعوت نمود، در آن هنگام پاهای حضرت بر سنگ فرو رفت و جای پاها بر سنگ نقش بست ، ج۲ ، ص۴۲۳ ۳- کریم در ۹۷ از -ع بعنوان یکی از و یاد می‌کند : فیه آیات بینات مقام ابراهیم ۴- سنگ مقام ابراهیم - ع توسط حضرت ابراهیم - ع و قرار داده شد، تا اینکه ، توسط سیل خراب شد و مشرکین قریش پس از بازسازی کعبه ، سنگ مقام را در فاصله ۱۴ متری دیوار کعبه قرار دادند، - ص در را به مکان اصلی آن در کنار دیوار و چسبیده به آن بازگرداندند، ولی پس از رسیدن به خلافت، عمل حضرت ابراهیم - ع و - ص را نادیده گرفت و سنگ مقام را به مکانی که مشرکین قریش قرار داده بودند بازگرداند، و تا به امروز مکان آن تغییر نکرده‌است ، ج۲ ، ص۴۲۳ ۵- کسی که انجام می‌دهد، است را - ع بخواند ، ج۱۳ ، ص۴۲۵ همچنین مقام ابراهیم - ع بعنوان یکی از مکانهای برای ، و معرفی شده است
: ۱- ، که قرار دارد، نام دارد و چون بسوی نیز می‌باشد هم نامیده می‌شود ۲- این در ابتدای قرار دارد و شخص از حرکت نماید و در نتیجه با فاصله از روبروی آن طواف انجام می‌شود و شاید بدین جهت است که استلام این رکن توسط پیامبر - ص و - ع گزارش نشده‌است
اماکن مقدسه : ۱- سومین گوشه پس از شروع ، که بسوی غرب قرار دارد، نام دارد و چون بسوی نیز می‌باشد رکن شامی هم نامیده می‌شود ۲- این رکن در قرار دارد و شخص کننده باید از حرکت نماید و در نتیجه با فاصله از روبروی آن طواف انجام می‌شود و شاید بدین جهت است که؛ استلام این رکن توسط پیامبر - ص و امامان معصوم - ع گزارش نشده‌است
اماکن مقدسه : ۱- بر روی رکن، گوشه شرقی کعبه، سنگی نصب شده است که حجرالاسود نام دارد این سنگ نشانی است برای شروع و پایان طواف و دست کشیدن بر این سنگ توصیه شده است ۲- - ص : خانه خدا را طواف کنید و حجرالاسود را نمایید زیرا حجرالاسود دست راست خدا بر روی زمین است و خدا بوسیله آن با بندگانش ( بعنوان بنده یا مهمان او ) دست می‌دهد و این سنگ برای کسانی که بر او دست کشیده‌اند شهادت می‌دهد که آنان به عهد و پیمان خود با خدا، وفا نمودند ، ج۲ ، ص۴۲۴ ۳- - ع : هنگامیکه - ع بر روی زمین قرار گرفت، حجرالاسود بهمراه او بود و ایشان حجرالاسود را در جای خود در قرار داد در سالهای بعد هنگامیکه کعبه ویران شد ، حجرالاسود در میان صخره‌های قرار گرفت تا اینکه - ع و - ع کعبه را باز سازی نمودند و با راهنمائی خداوند حجرالاسود را از یافتند و در جای خود در رکن‌شرقی قرار دادند ، چ بیروت ، ج۹۶ ، ص۲۱۷ ۴- - ع : هنگامیکه پنج سال قبل از بعثت کعبه بخاطر سیل خراب شد ؛ کعبه را باز سازی نمودند و همگی در بنای آن مشارکت داشتند تااینکه به نصب حجرالاسود رسید و برای نصب آن با یکدیگر مشاجره نمودند تا بالاخره توافق کردند اولین کسی که وارد مسجد الحرام شد بین آنها حکم کند، تا پس از مدتی - ص وارد شدند و پارچه ای پهن نمودند و حجرالاسود را بر آن نهادند و سران قبائل آن را بلند کردند و نزدیک جایگاه آن آوردند ، سپس حضرت با دستان مبارک خود آن را در جای خود قرار دادند ( بدین ترتیب همانند دفعات گذشته ، این مرتبه نیز پیامبر الهی حجرالاسود را نصب نمود ) ، ج۱۳ ، ص۲۱۴ ۵- - ع : حجرالاسود را استلام کن درحالیکه راضی به قسمت الهی و خاضع در برابر عزت خدا هستی ، چ بیروت ،ج۹۶ ، ص۱۲۵ ۶- - ع : در هر از ، را کن و اگر نتوانستی، با دستت بسوی آن اشاره کن ، چ بیروت ، ج۹۶ ، ص۱۹۶ ۷- - ع : انجام چند بر نیست، بلند گفتن، بین و ، ، و باید آنها نمایند ، چ بیروت، ج۹۶، ص۱۸۹
به نام الله خروج (ع) در ۲۸ رجب سال ۶۰ قمری از به طرف مکه پس از مرگ معاویه خبیث در ۱۵ رجب همان سال و آغاز جانشینی یزید ملعون و اقدامات ناجوانمردانه وی بر علیه آل الله شروع گردید و امام(ع) در سوم شعبان همان سال وارد شدند در المبارک سنه 60ه‍، رسولان اهل نامه‌هاى ایشان (دعوت کنندگان) را براى (ع) به رسانیدند پیوسته کاغذها و نامه ها رسید تا نیمه ماه، دوازده هزار کاغذ نزد آن حضرت جمع شد پس آن حضرت جناب را به کوفه روانه فرمود 🚩 در تاریخ همان سال امام_حسین(ع) از مکه خارج و به سمت حرکت نمودند دهم سال ۶۱ قمری ایشان به علت خیانت کوفیان در به رسیدند
🍃🌹🍃🌹 🌹🍃🌹 🍃🌹 به نام ‌الله ای‌آنکه خدای‌خویش خوانیم تورا [ طاعت ]به سزا کجا توانیم تو را گویند خدای را به حاجات بخوان حاضرتر از آنی، که بخوانیم تو را سلام ایام‌‌تان به خیر و با عافیت زیبا باد به برکت؛ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌹 🍃🌹 🌹🍃🌹 🍃🌹🍃🌹 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩی ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَيُؤْمِنُونَ بِهِ وَيَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَّحْمَةً وَعِلْمًا فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِيلَكَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎنی ﻛﻪ ﻋﺮﺵ [ ﺧﺪﺍ ] ﺭﺍ ﺣﻤﻞ میﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺁﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺳﭙﺎﺱ ﻭ ﺳﺘﺎﻳﺶ، ﺗﺴﺒﻴﺢ میﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﺮﺍی ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ، ﺁﻣﺮﺯﺵ میﺧﻮﺍﻫﻨﺪ [ ﻭ میﮔﻮﻳﻨﺪ: ] ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﺭﺣﻤﺖ ﻭ ﻋﻠﻢ ﺗﻮ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﻛﺴﺎنی ﺭﺍ ﻛﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺗﻮ ﺭﺍ ﭘﻴﺮﻭی ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺩﻭﺯﺥ ﻧﮕﺎﻩ ﺩﺍﺭ! - آیه ٧ ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ رَبَّنَا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَّحْمَةً وَعِلْمًا فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِيلَكَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ
به نام الله امروز سعی این است که دینی را تضعیف کند، را تضعیف کند، خوش‌بینی به آینده و به مدیریّت کشور را تضعیف کند؛ اینها چیزهایی است که روی آن دارند برنامه‌ریزی میکنند، روی آن برنامه‌ریزی میشود [ مثلاً ] چه کار کنند که عقیده‌ی مردم این بشود که آینده‌ای ندارند، آینده بن‌بست است و در کوچه‌ی بن‌بست قرار دارد؛ روی این برنامه‌ریزی میکنند، برنامه‌سازی میکنند، در فضای مجازی و گاهی متأسّفانه در فضاهای رسمیِ خودِما اینها را بین مردم جوری پخش می‌کنند که مردم به این نتیجه برسند که راه‌ها بن‌بست است، راه‌ها خطا است یا به این نتیجه برسند که مسئولین کشور، مدیریّت کشور، بلد نیستند کشور را اداره کنند این همه زحمت دارد کشیده می‌شود، این همه تلاش می‌شود، در مقابلِ این تلاشها این جوری [ برخورد می‌شود ] ... هر کسی که مردم را از آینده ناامید کند برای دشمن دارد کار میکند؛ چه بداند، چه نداند هر کسی ایمان‌های مردم را تضعیف کند به سود دشمن دارد کار می‌کند؛ چه بداند، چه نداند هر کسی مردم را نسبت به فعّالیّت و تلاش و برنامه‌ریزی‌های مسئولین کشور بی‌اعتقاد و بدبین بکند، دارد به سود دشمن کار می‌کند؛ چه بداند، چه نداند ۱۴۰۱/۳/۲۲
به نام الله ‌‏قطعه شعری از حضرت (ره) بدین‌‎ ‌‏مضمون:‏ بهار آمده دستار زُهد پاره کُنید!‏ ‌‏به‌پیش پیرمغان رفته اِستشاره‌کُنید!‏ ‌‏ سِزد ز دانۀ انگور سُبحه‌ای سٰازید!‏ ‌‏برای رفتن استخاره‌کُنید! دانه انگور را به دانه تسبیح تشبیه کردن، آن هم برای رفتن میخانه! مناسبت می و انگور و استخاره و تسبیح، داد مقدسین را در آورده بود ‌‏ می‌گویند که عده ای نزد مرحوم حاج ، رئیس حوزه‌‎ ‌‏علمیه قم رفته، و به ایشان گفته‌اند: چه نشسته‌اید که آقا روح‌الله دیگر چه بی‌دینی که نکرده است! که می‌گوید! اهل هم که هست! اين هم شعرش! او را از حوزه بیرون کنید!!! حاج شیخ عبدالکریم حائری ـ که خیلی مورد‌‎ ‌‏علاقه و احترام امام نیز بودند ـ در جواب خندیدند و گفتند: عجب، از قول‌‎ ‌‏من به ایشان سلام برسانید و بگویید: [در کار خیر حاجت هیچ استخاره‌‎ ‌‏نیست] ‌‎ ‎ مجموعه اشعار امام خمينى سلام الله عليه - ص . ۳۰۵ - سیری در عرفان امام خمینی(س) صفحه . ۵۳۲
ای عقل خِجِل ز جَهل و نادانی ما در هم شده خَلقی ز پَریشانی ما بُت در بَغلُ و به سَجده پیشانی ما کافِر زده خَنده بر مُسلمانی ما
به نام الله مرحوم استاد فاطمی نیا (ره): نقل شده است؛ روزی نشسته بو‌د عدّه‌ای از جوانان در دجله سوار بر قایق بودند و ساز و آواز سر می‌دادند چند نفر از مقدّسین آمدند به معروف کرخی گفتند: آقا آن‌ها را نفرین کن، چه جوان‌های بدی هستند! دست‌های خود را بلند کرد و فرمود: خدایا به عزّت خودت قسم می‌دهم کسانی را که در این این‌قدر خوشحال کردی؛ در هم همین‌طور آن‌ها را خوشحال کن! آنها به معروف اعتراض کردند: ای معروف! تو یک عارف هستی! چرا چنین می‌گویی؟ چرا یک عدّه که مشغول گناه هستند را نفرین نکردی و برای آن‌ها دعا کردی؟ معروف کرخی پاسخ داد: وای بر شما که نادان هستید، من آن‌ها را دعا کردم؛ اگر قرار شود در آخرت خوشحال باشند، باید در این‌ دنیا توبه کنند ✔️ این دعا یعنی: خدا به آن‌ها عنایت کند حالا ببینید، منِ رو سیاه که معروف کرخی نیستم، خاک پای او هم نمی‌شوم، از کنار بعضی عروسی‌ها که عبور می‌کنم می‌بینیم بی‌بند و باری زیاد است می‌گویم خدا آن‌ها را مبارک گرداند می‌گویند آقا شما چرا؟! می‌گویم پس چه بگویم ؟ برکت مصادیق مختلف دارد یعنی خدا آن‌ها را متحوّل کند، به آن‌ها آگاهی بدهد تا توبه کنند آدم؛ برادر و خواهر خود را نمی‌کند! بگو خدا آن‌ها را خیر دهد، خدا متنبّه کند گاهی مواقع آن‌ها متحوّل می‌شوند 🙏
به‌نام‌الله : ما در سابقه‌ى اين پايگاه؛ [ هوایی ] كسى‌مثل را داريم كه به‌خاطر ايمان جان خودش را آشكار و صريح بر سر يك هدف گذاشت اگر ماجراى شهيد دوران را در كتاب‌ها خوانده بوديم يا امروز هر كس مى‌خواند، احتمال مى‌داد كه باشد؛ اما ما آن را با چشم خودمان ديديم، كه اگر نديده بوديم، مى‌گفتيم افسانه است اينها شوخى نيست؛ اينها عظمت دارد؛ همت انسان‌ها اينجور است و ما بايستى در هر بخشى همت‌كنيم ۱۳۸۳/۰۴/۱۸ ‌ حضور مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا حضرت بر مزار سرلشگرخلبان ۱۴ اردیبهشت‌ ۱۳۸۷ 🍃🍃🌹🍃✨🍃🌹🍃🍃
هدایت شده از 📃دیوار احادیث📃
علیه‌السلام وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي يَأْمُرُ اللَّهُ فِيهِ الْكِرَامَ الْكَاتِبِينَ أَنْ يَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنْ مُحِبِّي أَهْلِ الْبَيْتِ وَ شِيعَتِهِمْ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ مِنْ يَوْمِ الْغَدِيرِ وَ لَا يَكْتُبُونَ عَلَيْهِمْ شَيْئاً مِنْ خَطَايَاهُمْ كَرَامَةً لِمُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ الْأَئِمَّةِ و روز غدير همان روزى است كه خداوند به فرشتگان گرامى كه اعمال بندگان را مى‌نويسند، دستور مى‌دهد كه تا  سه روز بعد از دست از نوشتن گناهان دوستداران و شيعيان اهل بيت بردارند و به خاطر كرامت محمد و على و امامان ديگر عليهم‌السّلام، هيچ‌يك از خطاهاى آنان را ننويسند و همان روزى است كه خداوند آن را ويژه‌ى محمد و آل محمد و نزديكان آنان قرار داده است - ط.القدیمة ج ۱ فرازی از  ص ۴۶۴ 🍃🕊🍃
هدایت شده از 🌏 اَزَل 🌏
[ پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام و دشمنان ایشان ... ] مَعاشِرَالنّاسِ، أَنَا صِراطُ الله الْمُسْتَقیمُ الَّذی أَمَرَکُمْ بِاتِّباعِهِ، ثُمَّ عَلِی مِنْ بَعْدی. ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةُ(الْهُدی)، یَهْدونَ إِلَی الْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلونَ. ثُمَّ قَرَأَ: «بِسْمِ الله الرَّحْمانِ الرَّحیمِ الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِ الْعالَمینَ...» إِلی آخِرِها، هان مردمان! صراط مستقیم خداوند منم که شما را به پیروی آن امر فرموده. و پس از من علی است و آن گاه فرزندانم از نسل او، پیشوایان راه راستند که به درستی و راستی راهنمایند و به آن حکم و دعوت کنند. ✔️ سپس صلّی‌الله علیه و آله قرائت فرمود: «بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمدللّه ربّ العالمین الرّحمن الرّحیم ... » تا آخر سوره ... وَقالَ: فِی نَزَلَتْ وَفیهِمْ (وَالله) نَزَلَتْ، وَلَهُمْ عَمَّتْ وَإِیَّاهُمْ خَصَّتْ، أُولئکَ أَوْلِیاءُالله الَّذینَ لاخَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاهُمْ یَحْزَنونَ، أَلا إِنَّ حِزْبَ الله هُمُ الْغالِبُونَ. أَلا إِنَّ أَعْدائَهُمْ هُمُ السُّفَهاءُالْغاوُونَ إِخْوانُ الشَّیاطینِ یوحی بَعْضُهُمْ إِلی بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُروراً. أَلا إِنَّ أَوْلِیائَهُمُ الَّذینَ ذَکَرَهُمُ الله فی کِتابِهِ، فَقالَ عَزَّوَجَلَّ: (لاتَجِدُ قَوْماً یُؤمِنُونَ بِالله وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوادُّونَ مَنْ حادَّالله وَ رَسُولَهُ وَلَوْکانُوا آبائَهُمْ أَوْأَبْنائَهُمْ أَوْإِخْوانَهُمْ أَوْعَشیرَتَهُمْ، أُولئِکَ کَتَبَ فی قُلوبِهِمُ الْإیمانَ) إِلی آخِرالآیَةِ. هان! به خدا سوگند این سوره درباره‌ی من نازل شده و شامل امامان می‌باشد و به آنان اختصاص دارد. آنان اولیای خدایند که ترس و اندوهی برایشان نیست، آگاه باشید: البته حزب خدا چیره و غالب خواهد بود. هشدار که: ستیزندگان با امامان، گمراه و همکاران شیاطین اند. برای گمراهی مردمان، سخنان بیهوده و پوچ را به یکدیگر می رسانند. بدانید که خداوند از دوستان امامان در کتاب خود چنین یاد کرده: «[ی پیامبر ما] نمی‌یابی ایمانیان به خدا و روز بازپسین، که ستیزه گران خدا و رسول را دوست ندارند، گرچه آنان پدران، برادران و خویشانشان باشند. آنان [ که چنین‌اند ] خداوند ایمان را در دل هایشان نبشته است.» - تا آخر آیه. أَلا إِنَّ أَوْلِیائَهُمُ الْمُؤْمِنونَ الَّذینَ وَصَفَهُمُ الله عَزَّوَجَلَّ فَقالَ: (الَّذینَ آمَنُوا وَلَمْ یَلْبِسُوا إیمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدونَ). (أَلا إِنَّ أَوْلِیائَهُمُ الَّذینَ آمَنُوا وَلَمْ یَرْتابوا). أَلا إِنَّ أَوْلِیائَهُمُ الَّذینَ یدْخُلونَ الْجَنَّةَ بِسَلامٍ آمِنینَ، تَتَلَقّاهُمُ الْمَلائِکَةُ بِالتَّسْلیمِ یَقُولونَ: سَلامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلوها خالِدینَ. أَلا إِنَّ أَوْلِیائَهُمْ، لَهُمُ الْجَنَّةُ یُرْزَقونَ فیها بِغَیْرِ حِسابٍ. أَلا إِنَّ أَعْدائَهُمُ الَّذینَ یَصْلَونَ سَعیراً. أَلا إِنَّ أَعْدائَهُمُ الَّذینَ یَسْمَعونَ لِجَهَنَّمَ شَهیقاً وَ هِی تَفورُ وَ یَرَوْنَ لَهازَفیراً. أَلا إِنَّ أَعْدائَهُمُ الَّذینَ قالَ الله فیهِمْ: (کُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها) الآیة. أَلا إِنَّ أَعْدائَهُمُ الَّذینَ قالَ الله عَزَّوَجَلَّ: (کُلَّما أُلْقِی فیها فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُها أَلَمْ یَأتِکُمْ نَذیرٌ، قالوا بَلی قَدْ جاءَنا نَذیرٌ فَکَذَّبْنا وَ قُلنا مانَزَّلَ الله مِنْ شَیءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلاّ فی ضَلالٍ کَبیرٍ) إِلی قَوله: (أَلافَسُحْقاً لاَِصْحابِ السَّعیرِ). أَلا إِنَّ أَوْلِیائَهُمُ الَّذینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَیْبِ، لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ کَبیرٌ. ص - ۱۲
هدایت شده از 🌏 اَزَل 🌏
هان! دوستداران امامان ایمانیان‌اند که قرآن چنان توصیف فرموده: «آنان که ایمان آورده و باور خود را به شرک نیالوده‌اند، در امان و در راه راست هستند.» هشدار! یاران پیشوایان کسانی هستند که به باور رسیده و از تردید و انکار دور خواهند بود. هشدار! اولیای امامان آنانند که با آرامش و سلام به بهشت درخواهند شد و فرشتگان با سلام آنان را پذیرفته، خواهند گفت: «درود بر شما که پاک شده‌اید. اینک داخل شوید که در بهشت، جاودانه خواهید بود.» هان! بهشت پاداش اولی آنان است و در آن بی حساب روزی داده خواهند شد. هان! دشمنان آنان آن کسانی‌اند که در آتش درآیند. و همانا ناله‌ی افروزش جهنم را می‌شنوند در حالی که شعله‌های آتش زبانه می‌کشد و زفیر (صدای بازدم) جهنم را نیز درمی‌یابند. هان! خداوند درباره ی ستیزه‌گران با آنان فرموده: «هرگاه امتی داخل جهنم شود همیشه خود را نفرین کند.» هشدار! که دشمنان امامان همانانند که خداوند درباره‌ی آنان فرموده: «هر گروهی از آنان داخل جهنم شود نگاهبانان می‌پرسند: مگر برایتان ترساننده‌ای نیامد؟! می‌گویند: چرا ترساننده آمد لیکن تکذیب کردیم و گفتیم: خداوند وحی نفرستاده و شما نیستید مگر در گمراهی بزرگ!» تا آن جا که فرماید: «هان! نابود باد دوزخیان!» هان! یاران امامان در نهان، از پروردگار خویش ترسانند، آمرزش و پاداش بزرگ برای آنان خواهد بود. هان مردمان! چه بسیار راه است میان آتش و پاداش بزرگ! مَعاشِرَالنَاسِ، شَتّانَ مابَیْنَ السَّعیرِ وَالْأَجْرِ الْکَبیرِ. (مَعاشِرَالنّاسِ)، عَدُوُّنا مَنْ ذَمَّهُ الله وَلَعَنَهُ، وَ وَلِیُّنا (کُلُّ) مَنْ مَدَحَهُ الله وَ أَحَبَّهُ. مَعاشِرَ النّاسِ، أَلاوَإِنّی (أَنَا) النَّذیرُ و عَلِی الْبَشیرُ. (مَعاشِرَالنّاسِ)، أَلا وَ إِنِّی مُنْذِرٌ وَ عَلِی هادٍ. مَعاشِرَ النّاس (أَلا) وَ إِنّی نَبی وَ عَلِی وَصِیّی. (مَعاشِرَالنّاسِ، أَلاوَإِنِّی رَسولٌ وَ عَلِی الْإِمامُ وَالْوَصِی مِنْ بَعْدی، وَالْأَئِمَّةُ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدُهُ. أَلاوَإِنّی والِدُهُمْ وَهُمْ یَخْرُجونَ مِنْ صُلْبِهِ). هان مردمان! خداوند ستیزه جویان ما را ناستوده و نفرین فرموده و دوستان ما را ستوده و دوست دارد. هان مردمان! بدانید که همانا من انذارگَرم و علی مژده دهنده. هان! که من بیم دهنده‌ام و علی راهنما. هان مردمان! بدانید که من پیامبرم و علی وصی من است. هان مردمان! بدانید که همانا من فرستاده و علی امام و وصی پس از من است. و امامان پس از او فرزندان اویند. آگاه باشید! من والد آنانم ولی ایشان از نسل علی خواهند بود. ص - ۱۳
🕊🌼🕊🌼🕊 🌼🕊🌼🕊 🕊🌼🕊 🌼🕊 🕊 به نام الله ‌شنبه هجدهم تیر روز عرفه، روز نیایش آغاز یک‌شنبه نوزدهم تیر دوشنبه بیست‌ و هفتم ‌تیر ۱۸ ذی‌الحجه ۱۴۴۳ خُم (سال دهم هجری قمری) 🕊 🌼 🕊 🌼 🕊 🌼 🕊 🌼 🕊 🌹 🌹 🌹 تا 🌹 🕊 🌼🕊 🕊🌼🕊 🌼🕊🌼🕊 🕊🌼🕊🌼🕊 https://eitaa.com/niyazha
🕊🌙🕊 🌙🕊 🕊 ✨اللهم عجل لولیک الفرج✨ ای امیرعرفه؛ بـی ‌تو صفا نیست ‌که‌ نیست حاجتی غیر ظهورت؛ به خدا نیست ‌که‌ نیست 🌙 🕊🌙 🌙🕊🌙 🕊🌙🕊🌙🕊🌙🕊🌙🕊🌙
هنگام ، در در شب ، است حجاج از زمانی که به مشعر الحرام می‌رسند تا وقوف کنند و سپس از اذان صبح تا روز ، نیز در مشعر وقوف کنند علیه السلام فرمودند : ( در ) را نخوان، تا اینکه هرگاه به سرزمین ( مشعر الحرام ) رسیدی، نماز مغرب و عشا را با یک اذان و دو اقامه، با هم در مشعر الحرام بخوان، و در وسط بیابان و سمت راست مسیر، نزدیک ( ) مشعر کن و بگو : اللَّهُمَّ هَذِهِ جَمْعٌ ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَجْمَعَ لِي فِيهَا جَوَامِعَ الْخَيْرِ اللَّهُمَّ لَا تُؤْيِسْنِي مِنَ الْخَيْرِ الَّذِي سَأَلْتُكَ أَنْ تَجْمَعَهُ لِي فِي قَلْبِي وَ أَطْلُبُ إِلَيْكَ أَنْ تُعَرِّفَنِي مَا عَرَّفْتَ أَوْلِيَاءَكَ فِي مَنْزِلِي هَذَا وَ أَنْ تَقِيَنِي جَوَامِعَ الشَّرِّ وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تُحْيِيَ تِلْكَ اللَّيْلَةَ فَافْعَلْ فَإِنَّهُ بَلَغَنَا أَنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ لَا تُغْلَقُ تِلْكَ اللَّيْلَةَ لِأَصْوَاتِ الْمُؤْمِنِينَ لَهُمْ دَوِيٌّ كَدَوِيِّ النَّحْلِ يَقُولُ اللَّهُ جَلَّ ثَنَاؤُهُ أَنَا رَبُّكُمْ وَ أَنْتُمْ عِبَادِي أَدَّيْتُمْ حَقِّي وَ حَقٌّ عَلَيَّ أَنْ أَسْتَجِيبَ لَكُمْ فَيَحُطُّ اللَّهُ تِلْكَ اللَّيْلَةَ عَمَّنْ أَرَادَ أَنْ يَحُطَّ عَنْهُ ذُنُوبَهُ وَ يَغْفِرُ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يَغْفِرَ لَهُ ، ج۴ ، ص۴۶۸ ، ح۱ ، شیخ کلینی ، قرن چهارم هجری
هنگام وقوف مشعرالحرام ، در در شب عید قربان ، واجب است حجاج از زمانی که به مشعرالحرام می‌رسند تا اذان صبح وقوف کنند و سپس از اذان صبح تا طلوع آفتاب روز عید قربان ، نیز در مشعر وقوف کنند امام صادق علیه السلام فرمودند : ( ) نماز صبح را اقامه کن : صبح را با طهارت باش هر کجا از سرزمین مشعرالحرام که خواستی وقوف کن هنگام وقوف ، خدا را حمد و ستایش کن و ثنای الهی بگو تا آنجا که می توانی ، نعمتهای الهی را بیاد بیاور صلوات بر پیامبر (ص) بفرست در بین دعاهای خود ، این دعا را نیز بخوان : اللَّهُمَّ رَبَّ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ فُكَّ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ مِنْ رِزْقِكَ الْحَلَالِ وَ ادْرَأْ عَنِّي شَرَّ فَسَقَةِ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ اللَّهُمَّ أَنْتَ خَيْرُ مَطْلُوبٍ إِلَيْهِ وَ خَيْرُ مَدْعُوٍّ وَ خَيْرُ مَسْئُولٍ وَ لِكُلِّ وَافِدٍ جَائِزَةٌ فَاجْعَلْ جَائِزَتِي فِي مَوْطِنِي هَذَا أَنْ تُقِيلَنِي عَثْرَتِي وَ تَقْبَلَ مَعْذِرَتِي وَ أَنْ تَجَاوَزَ عَنْ خَطِيئَتِي ثُمَّ اجْعَلِ التَّقْوَى مِنَ الدُّنْيَا زَادِي ثُمَّ أَفِضْ حِينَ يُشْرِقُ لَكَ ثَبِيرٌ وَ تَرَى الْإِبِلُ مَوْضِعَ أَخْفَافِهَا ، ج۴ ، ص۴۶۹ ، ح۴ ، در سرزمین مشعرالحرام این دعا را بخوان : اللَّهُمَّ رَبَّ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ وَ رَبَّ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ وَ رَبَّ الْحَجَرِ الْأَسْوَدِ وَ زَمْزَمَ وَ رَبَّ الْأَيَّامِ الْمَعْلُومَاتِ فُكَّ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ مِنْ رِزْقِكَ الْحَلَالِ وَ ادْرَأْ عَنِّي شَرَّ فَسَقَةِ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ شَرَّ فَسَقَةِ الْعَرَبِ وَ الْعَجَمِ اللَّهُمَّ أَنْتَ خَيْرُ مَطْلُوبٍ إِلَيْهِ وَ خَيْرُ مَدْعُوٍّ وَ خَيْرُ مَسْئُولٍ وَ لِكُلِّ وَافِدٍ جَائِزَةٌ فَاجْعَلْ جَائِزَتِي فِي مَوْطِنِي هَذَا أَنْ تُقِيلَنِي عَثْرَتِي وَ تَقْبَلَ مَعْذِرَتِي وَ تَتَجَاوَزَ عَنْ خَطِيئَتِي وَ تَجْعَلَ التَّقْوَى مِنَ الدُّنْيَا زَادِي وَ تَقْلِبَنِي مُفْلِحاً مُنْجِحاً مُسْتَجَاباً لِي بِأَفْضَلِ مَا يَرْجِعُ بِهِ أَحَدٌ مِنْ وَفْدِكَ وَ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ‏ ، ج۲ ، ص۵۴۵
آشنائی با اماکن مشاعر حج معنای لغوی : ریشه لغوی : ( با سین مکسور )، ( با سین مفتوح )، به معنی ، می‌باشد ، وقتی این لغت به باب تفعیل می‌رود، به معنی ، می‌باشد کلمه ، از است که : هم می تواند به معنی « خوار و کوچک کننده » و « افسوس دهنده » باشد ، و هم می تواند با ساختار اسم فاعل ، بعنوان « اسم مکان » استفاده شود یعنی « مکان خوار و کوچک شدن » معنای اصطلاحی : مطابق نقل یکی از منابع تاریخی ، هنگامیکه برای تخریب با فیل های خود بسوی می‌آمدند ، در منطقه با عذاب الهی هلاک شدند بدین مناسبت این سرزمین را « وادی مُحَسِّر » نامیدند زیرا این سرزمین ، مکان خوار و ذلیل شدن ابرهه و سپاهیانش بوسیله عذاب الهی ، بوده است ج۱ ، ص۵۵۱ ، تقی الدین الفاسی ، قرن نهم هجری نکته مهم : گرچه موضوع نازل شدن عذاب الهی بر سپاه ابرهه ، در همه کتب حدیثی و تاریخی نقل شده است اما اینکه این واقعه در وادی محسر، واقع شده است، در هیچکدام از کتب حدیثی و همچنین کتب مشهور تاریخی نقل نشده است، و فقط تقی الدین الفاسی ، در قرن نهم هجری آن را مطرح کرده و سپس در صحت این مطلب، تردید می‌کند موقعیت جغرافیایی « وادی مُحَسِّر » : وادی‌مُحَسِّر ، سرزمینی است محدود که بین و قرار دارد برای انجام ، هنگامیکه پس از طلوع آفتاب از سرزمین حرکت می‌کنند تا خود را به سرزمین برسانند، باید از عبور کنند تا وارد شوند وظیفه حجاج هنگام عبور از وادی مُحَسِّر : هنگامیکه حجاج ، از مشعرالحرام بسوی منی حرکت نمودند ، توصیه شده است که هنگام عبور از « وادی مُحَسِّر » با از این منطقه عبور کنند و با سرعت این محدوده را پشت سر گذاشته و وارد سرزمین منی شوند امام صادق علیه السلام فرمودند : هرگاه از وادی مُحَسِّر ، عبور نمودی ، پس با سرعت حرکت کن، زیرا رسول‌خدا(ص) در این سرزمین با سرعت حرکت نمود ، ج۱۴ ، ص۲۲ ، ح۲ علیه السلام فرمودند : هنگامیکه از وادی مُحَسِّر عبور نمودی، که این منطقه، سرزمینی است بین ( ) و ، پس با سرعت حرکت کن تا از آن عبور کنی، زیرا رسول خدا(ص) ( در حالیکه سوار بر شتر بودند )، شتر خود را حرکت دادند و فرمودند : اللَّهُمَّ سَلِّمْ عَهْدِي وَ اقْبَلْ تَوْبَتِي وَ أَجِبْ دَعْوَتِي وَ اخْلُفْنِي فِيمَنْ تَرَكْتُ بَعْدِي‏ ، ج۱۴ ، ص۲۲ ، ح۱
هنگام عبور از « وادی محسر » در حرکت از مشعر الحرام بسوی منی ، پس از طلوع آفتاب عید قربان « وادی محسر » سرزمینی است بین مشعر الحرام و منی ، که حجاج پس از طلوع آفتاب روز عید قربان با حرکت از مشعر الحرام ، از این منطقه عبور می کنند تا وارد منی شوند ، توصیه شده است ، هنگام حرکت ، با شتاب از این منطقه عبور نمایند علیه السلام فرمودند : هنگامیکه از « وادی محسر » عبور می‌کنی ، که این محل بیابانی است بین مشعر و منی که به منی نزدیک تر است ، با سرعت حرکت کن تا از آن عبور کنی ، همانا رسول خدا (ص) نیز ( در این مکان ) شتر خود را حرکت داد ( و به سرعت عبور نمود ) و فرمود : اللَّهُمَّ سَلِّمْ لِي عَهْدِي وَ اقْبَلْ تَوْبَتِي وَ أَجِبْ دَعْوَتِي وَ اخْلُفْنِي فِيمَنْ تَرَكْتُ بَعْدِي ، ج۴ ، ص۴۷۱ ، ح۳ ، شیخ کلینی ، قرن چهارم هجری
آشنائی با اماکن مقدسه مشاعر در حدود قرار دارد این منطقه در گذشته ، بیرون از شهر مکه قرار داشته است اما اکنون بدلیل توسعه شهر مکه ، در مجاورت محله های شهر مکه قرار دارد سرزمین منی ، نزدیک ترین منطقه از مشاعر حج به شهر مکه است و بین سرزمین مشعرالحرام و شهر مکه واقع شده است ، را تشکیل داده و واقع شده است این منطقه به طول تقریبی ۳۵۰۰ متر و عرض تقریبی ۵۰۰ متر ، بین دو رشته کوه ممتد ، احاطه شده است که البته در پشت این دو رشته کوه ، امروزه مناطق شهری مکه قرار گرفته است حدود سرزمین منی ، بوسیله تابلو های آبی رنگ ، مشخص شده است و هنگام ورود به منی ، بر روی تابلو ها نوشته شده است : ، یعنی: اینجا ابتدای سرزمین منی است و هنگام خروج از منی، بر روی تابلو ها نوشته شده است : ، یعنی: اینجا انتهای سرزمین منی است امروزه با احداث خیمه های ثابت و مراکز مختلف خدماتی و درمانی در پیرامون آن ، امکانات لازم برای حجاج در سرزمین ، فراهم شده است ، پس از طلوع آفتاب ( ) از سرزمین مشعرالحرام وارد سرزمین منی می شوند و تا در منی حضور دارند، و اعمال و مناسک حج آنان عبارت است از : ، روز دهم ذی‌الحجه کردن ، روز دهم ذی الحجه یا ، روز دهم ذی‌الحجه اقامت و در منی، دهم ذی الحجه ، روز یازدهم ذی الحجه و بیتوته در منی ، شام یازدهم ذی الحجه ، روز دوازدهم ذی الحجه و تا دوازدهم ذی الحجه با انجام توصیه‌شده، و ذکر و یاد خدا در سرزمین منی، با نزدیک شدن هرچه بیشتر به خدا، خود را برای و تشرف در امن الهی ، آماده می‌سازند
و معارف چرا ، نامیده‌شد؟ معنای لغوی « منی » : کلمه « منی » از ریشه « م ن ی» و از کلمه به معنی ساخته شده است ، و بدین خاطر و می باشد : کلمه « منی » برای سرزمینی در جنوب شرقی مسجد الحرام که مکان انجام مناسک حج است ، نامگذاری شده است اما علت انتخاب این اسم ، برای این سرزمین ، بدین خاطر است که : هنگامیکه (ع) انجام می‌داد، (ع) نزد او آمد و به او گفت در این سرزمین ، هر چه می‌خواهی از محضر پروردگارت بخواه و آرزو کن، و چون این سرزمین ، مکان آرزو کردن ، و درخواست از محضر متعال است، آن را نامگذاری کرده‌اند علیه السلام فرمودند : جبرئیل (ع) نزد حضرت ابراهیم (ع) آمد و گفت : ای ابراهیم (ع) ، آرزو کن و ( از خدا ) بخواه ، پس این سرزمین ، « منی » نامیده شد و مردم نیز آن را نامیدند ، ج۲ ، ص۴۳۵ ، ح۱