حاشیهنگاری دیدار ستایشگران اهلبیت(ع) با رهبر معظم انقلاب
(قسمت دوازدهم)
«مادح خورشید، مداح خود است...»
بالاخره بعد از یازده قسمت به متن صحبتهای جلسه میرسیم، خودم برای بازخوانی این صحبتها لحظهشماری میکردم!
مردی با بیشاز هشتادوسهسال سن، نزدیک دو ساعت است بهسان کوهی از نور نشسته است و گوش میکند! آقا حدود ساعت ۹:۲۵ وارد حسینیه شده بودند و الآن ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه است که بعد از بسمالله و خطبهای کوتاه، شروع به صحبت میکنند، مثل همیشه ساده و باصلابت، مهربان و مقتدر:
«خیلی خوش اومدید! اینجور جلسات شروع با خودمونه، ختمش با خداست!»
صدای خنده جمعیت بالا میرود...
آقا توجهی به صحبتهای غیررسمی و خارج از برنامه مطرحشده قبل از صحبتهایشان نمیکنند، اگر همین عبارت اول را کنایه به این عزیزان تلقی نکنیم...
از جلسه ابراز رضایت میکنند (البته بعدتر هم خبر رضایت و تأیید کلی ایشان از جلسه و اجراها به گوش میرسد):
«امروز خیلی جلسه خوبی بود؛ جدّاً، حقّاً، بهرهمند شدیم. انوار و فیوضاتِ وجودِ مبارکِ فاطمه زهراء، سیّدةالنساء، صدّیقه کبریٰ(س)، فضا را انباشته؛ خدا را شکر! محبّت و ارادت و شوق دلهای پاک شما به اُمّالائمّةالنّجباء قطعاً تأثیرات بنیانی خواهد داشت در همه اموری که در پیش داریم در زندگیمان؛ در امور شخصی، در امور عمومی، در آینده این کشور.»
و باز هم جامعه مداحان را مورد تفقد قرار میدهند:
«من در جمع شما مدّاحان اهلبیت(ع) که حقیقتاً مفتخرید به اینکه مدّاح این بزرگواران هستید ــ که «مادحِ خورشید مدّاحِ خود است» ــ مایلم اوّلاً یادآوری کنم افتخار بزرگ شما را؛ افتخار کنید به این خصوصیّت و سعی کنید همه شما شرایط مدّاحی این انوار مقدّسه را هرچه بیشتر تأمین کنید، هم در خودتان، هم در مستمعینتان.»
✳️✳️✳️
نمیدانم بهخاطر همین تنگی وقت بود یا امر دیگری، اما امسال عمده تمرکز بیانات صرفاً روی مسأله مداحی بود، همچنان که در ابتدای کلام خودشان هم تصریح کردند: «امروز، من فقط چند جمله در مورد مسأله مدّاحی میخواهم عرض بکنم»
بعد هم در تبیین جایگاه مداحی عبارتی طلایی را به کار بردند: «مدّاحی میراث ما است، میراث شیعه است.»
در ادامه اشارهای به تاریخ تطور مداحی داشتند و در آخرین مرحله این سیر تحول، از مداحی امروز بهعنوان یک هنر ترکیبی یاد کردند:
«معلوم نیست که کُمیت و دعبل و سیّد حمیری مثلاً با آهنگ میخواندند، امّا شعر میگفتند، شعر میخواندند، معارف اهلبیت را منتشر میکردند. شما آمدهاید این را تبدیل کردهاید به یک هنر مرکّب. مدّاحی، امروز، یک هنر ترکیبی است. «هنر است» یعنی زیبایی است؛ هنر، زیبایی است دیگر؛ هم زیبایی است، هم زیباسازی است.
شما چند هنر را با هم جمع کردهاید که مجموع اینها میشود مدّاحی.»
و بعد چند قِسم از این هنرها را برشمردند:
۱. صدای خوش
۲. شعر خوب
۳. آهنگ خوب
۴. مضمون و محتوای خوب
و این تذکر را هم دادند که «هر کدام از اینها یک خصوصیّاتی، شرایطی و حدودی دارد.»
✳️✳️✳️
نکته بسیار ظریفی که در قامت یک کارشناس و استاد ادبیات مطرح کردند، تفاوت شعر خوب و مضمون و محتوای خوب بود و علت اینکه چرا این دو مؤلفه را مستقل بیان کردند:
«چون شعر خوب یک مسأله است، محتوای خوب یک مسأله دیگر است. ممکن است یک شعری خیلی خوب باشد، امّا محتوای آنچنان برجستهای نداشته باشد یا محتوای درستی نداشته باشد؛ یعنی در محتوا اشکال باشد. ما در شعرهای بسیار خوبمان از اینجور شعرها داریم که شعر خوب است، امّا محتوا بیاشکال نیست.»
بعد هم برای جاانداختن مطلب معلموار حسینیه را تبدیل به کلاس درس میکنند و مثالی از صائب میزنند:
«نسازد لنترانی چون کلیم از طور مأیوسم
نمکپرورده عشقم زبانِ ناز میدانم»
اکثر جمعیت تشویق میکنند و صدای بهبه و احسنت بالا میرود، بعد از آنکه جمعیت حسابی ابراز عواطف کرد، با رندی خاصی سؤال میکنند:
«قشنگ بود؟»
جمعیت یکپارچه تأیید میکنند، آقا هم بلافاصله میگویند:
«ولی غلط بود!»
این بار صدای خنده جمعیت است که بالا میرود! به نظرم اگر نگویم جذابترین، یکی از جذابترین تصاویر دیدار امسال همینجا شکل گرفت! آقا ادامه میدهند:
«یعنی خدای متعال، ذات اقدس الهی(جلّجلاله)، ناز کرده گفته «لَن تَرانی»! نه، «لَن تَرانی»، «لَن تَرانی» است دیگر؛ در کلام خدا مبالغه وجود ندارد. خب شعر به این قشنگی است، امّا مضمون، مضمون نادرست. پس ما اینجا دو چیز داریم: یک شعر خوب، یک مضمون خوب و محتوای خوب که همه اینها را شما باید در نظر بگیرید.»
ادامه دارد...
@qoqnoos2
حاشیهنگاری دیدار ستایشگران اهلبیت(ع) با رهبر معظم انقلاب
(قسمت سیزدهم)
«ای لشکر صاحبزمان آماده باش، آماده باش»
آقا قدمت این جلسه را یادآور میشوند که از دوران ریاست جمهوری ایشان آغاز گشته است:
«به نظرم الان چهل سال است که این جلسه تشکیل میشود»
و در یک نگاه کلان این مسیر طولانی را موفق ارزیابی میکنند:
«امروز که من نگاه میکنم، نسبت به سالهای قبل، از لحاظ نوع مدّاحی و شعری که خوانده میشود، کاری که انجام میگیرد خیلی پیشرفتهتر و بهتر است؛ در این شکّی نیست.»
✳️✳️✳️
در ادامه ریشه هنر مداحی را در گنجینه متون دینی میبینند:
«کار شما یک هنر مرکّب است، هنر هم که زیبایی است. این را ما از متون دینیمان داریم؛ متون دینی ما یعنی #قرآن، #نهجالبلاغه، #صحیفه_سجّادیّه و بسیاری از #دعاها.»
درباره قرآن به روایتی اشاره کردند: «فرمود «ظاهِرُهُ اَنیق»؛ «اَنیق» به معنای زیبا نیست، به معنای زیبای شگفتآور است، ...از لحاظ زیبایی و هنر نظیر ندارد...»
#نهجالبلاغه و #صحیفه_سجادیه را در نهایتِ فخامت و استحکام و زیبایی توصیف کردند، از دعاها هم به دعای #ابوحمزه_ثمالی، دعای روز #عرفه امام حسین اشاره کردند و آنها را در نهایتِ زیبایی برشمردند.
و متذکر شدند که هنر مداحی دنباله آن هنری است که در این متون دینی تجلی یافته...
✳️✳️✳️
و بعد تأکید میکنند بر جامعیت هنر مداحی:
«#جامعبودن این هنر به این است که #همه بخشهایش زیبا باشد؛ فقط زیبایی ظاهری کافی نیست، محتوا هم بایستی زیبا باشد»
و روایتی که قبلتر گفته بودند را کامل کردند:
«ظاهِرُهُ اَنیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیق»
و نکته مهم میزان و خطکشی بود که در این زمینه ارائه دادند: «این شیوه کار است؛ یعنی ظاهر، زیبا و باطن، پُرمحتوا و محکم.»
در ادامه بحث بسیار مهم و پرمغزی را درباره نغمه و آهنگ مداحی بیان کردند و تأکید داشتند که این مطلب را مخصوصاً در یاد نگه داشته بودند که به مداحان بگویند:
«آهنگ مفهوم دارد، معنا منتقل میکند؛ یعنی شما اگر چنانچه یک آهنگی را اجرا کنید که لفظ هم نداشته باشد... زبان ندارد، امّا معنا دارد، معنایی را منتقل میکند...»
بعد هم چند دسته از انواع تأثیرات آهنگها را برشمردند:
- آهنگهایی شجاعت را القا میکنند
برای این دسته از آهنگها، به حاج #صادق_آهنگران اشاره کردند و فرمودند: «این آهنگی که ایشان میخواند «ای لشکر صاحبزمان آماده باش، آماده باش»، اگر این کلمه را هم نخوانند، این لحن، لحن آمادهسازی است.»
- آهنگهایی افسردگی میآورند، انسان را مأیوس میکنند
- آهنگهایی انسان را به گناه میکشانند
بعد هم بسیاری از آهنگهای معروف گذشته را از همین قسم اخیر دانستند که انسان را به گناه میکشاند و ادامه دادند: «این دستگاههای موسیقیِ معروف، هر کدام یک ترانهای قبلش دارد که این آهنگ، ترانه را القا میکند به آن خواننده؛ این ترانهها اغلب، ترانههای نامناسب است.»
و هشدار دادند:
«مواظب باشیم شعری که میخوانیم، آهنگی که میخوانیم، مدّاحیای که میکنیم ــ چه آنجایی که مصیبت میخوانیم، چه آنجایی که سینه میزنیم، چه آنجایی که مدح میخوانیم ــ با اینها مخلوط نشود؛ این نکته مهمّی است؛ من اصرار دارم به این توجّه کنید.»
این بخش را اینگونه جمعبندی کردند:
«پس بنابراین،
#محتوا باید خوب باشد،
#کالبد_شعر هم باید خوب باشد.
#قواره_شعر،
#کالبد_شعر،
#ظاهر_شعر
باید خوب باشد؛
این، سطح فکر مخاطب را بالا میبرد.
اگر بهترین مضامین را شما در یک شعرِ سست بریزید و ارائه کنید، تأثیرش خیلی کاهش پیدا میکند.
ذهن مخاطب را عادت بدهید به اینکه با ادبیّات فاخر اُنس پیدا کند؛ این به رشد فکری جامعه کمک میکند. من چند سال قبل از این، در همین جلسه اشاره کردم به بعضی از غزلهای #صائب که غزلهای عشقی نیست، غزلهای حکمتی است، پُر از حکمت است، شعر هم در نهایت استحکام و زیبایی است؛ اینها را آدم پیدا کند بخواند...»
ادامه دارد...
@qoqnoos2
هدایت شده از شعر هیأت
میان شعله میسوزد مگر باران؟ نمیسوزد
اگرچه «جسم» هم آتش بگیرد، «جان» نمیسوزد
به آتش میکشند این روزها قرآنِ ما را... لیک
نمیدانند «فجر» و «طارق» و «فرقان» نمیسوزد
نمیدانند این اصحاب نار، این شعله بر دوشان
که «حمد» آتش نمیگیرد که «الرحمان» نمیسوزد
خدای قصۀ قرآنیِ «عاد» و «ثمود»! آخر
چرا این شهرها در آتشِ کفران نمیسوزد؟
مگر قرآن چه دارد؟ سوره سوره، خط به خط، ایمان
دل مردم برای این همه ایمان نمیسوزد؟
به این کافرمرامان، منکرانِ نور و زیبایی
بگو قرآن نمیسوزد، بگو قرآن نمیسوزد
📝 #رضا_یزدانی
🌐 shereheyat.ir/node/5873
✅ @ShereHeyat
حاشیهنگاری دیدار ستایشگران اهلبیت(ع) با رهبر معظم انقلاب
(قسمت چهاردهم)
«چون شمع، تازیانه پروانهایم ما»
کلاس درس ادامه دارد:
«در مدّاحی، علاوه بر #معرفتآموزی، #احساسبرانگیزی هم هست؛ این هم نکته مهمّی است.»
ابتدا بر وجهه معرفتآموزی مداحی تأکید میکنند:
«معرفتآموزی... یعنی شما با شعری که میخوانید درس میدهید. خیلی از چیزها را ما پای مدیحهخوانی مدّاحان یاد میگیریم که خودمان آنها را قبلاً به زبان عادّی بارها گفتهایم به دیگران، حالا که مدّاح با صدای خوش و با آهنگ خوب همان مضمون را میخواند، ما یک چیز تازهای کأنّه میشنویم و میفهمیم و یاد میگیریم.»
بعد به تفاوت اساسی مداحی و منبر اشاره میکنند:
«البتّه #در_امتداد_منبر؛
مدّاحی منبر نیست؛
یک طبیعت دیگر است،
یک حقیقت دیگر است.
هم این است، هم احساسبرانگیزی است.»
دقتنظر و توجه آقا به مقوله احساس، برایم جالب است، امری که در فضای عقلانیت، گاه مغفول واقع میشود و گاه مطرود، اما اینجا به اقتضای حکمت، در کنار معرفت مینشیند:
«این مسأله #احساس را نباید دستِکم گرفت.
خصوصیّت ما شیعیان این است که
در تعالیم ما و معرفتآموزی ما، از اوّل تا آخر،
#احساس وجود دارد،
انباشته از #احساس است؛
دیگران کمتر دارند.
ذکر مصیبتمان #احساس است،
مدحخوانیمان #احساس است،
دعایمان #احساس است،
زیارتمان #احساس است؛
احساسات را برانگیخته میکنند.»
و بلافاصله تذکر میدهند:
«البتّه #احساس اگر بدون #تعقّل باشد، فایده ندارد. حُسن کار معرفتآموزی متون شیعی این است که در کنار برانگیختن احساس، عمق معرفتی را هم به انسان اهدا میکند»
این درجه از اعتدال هر ناظر منصفی را به خضوع وادار میکند؛ در ادامه این خصوصیت ممتاز مکتب تشیع را با ظرفیتهای مشابه مقایسه میکنند:
«من یک وقتی دعاهای رایج بین غیرشیعه را از مسلمین نگاه میکردم ــ که در یکی از کتابهای «زمخشری» مفصّل ذکر کرده دعاها را ــ دیدم اگر ما مثلاً فرض کنید ده سطر از #دعای_عرفه_امام_حسین را یا #دعای_چهلوهفتم_صحیفه_سجّادیّه را بغل اینها بگذاریم، ده سطر آنها از همه اینها بیشتر مطلب دارد، بیشتر روح دارد!»
✳️✳️✳️
آقا حکمت این توجه به احساسات را بیان میکنند که در معرکههای حسّاس کشور، مانند دفاع مقدس به داد کشور رسید؛ این مدّاحها و شاعران خوب بودند که واقعاً توانستند فضا را آماده کنند برای آن حماسه بزرگ. و این شعر #صائب را در وصف حال مداحان خواندند:
عشّاق را به تیغ زبان گرم میکنیم
چون شمع، تازیانه پروانهایم ما
این انس آقا هم با اشعار صائب، جالب و درسآموز است...
آقا نقش بزرگ مداحی را آمادهسازی دلها و معنویکردن فضا برمیشمارند و عرصههای مختلفی را که در طول این سالیان محل تجلی این نقش بودند، فهرست میکنند:
«در مراسم اعزام بسیجیها و دیگران به جبهه،
در شبهای عملیّات،
در صبحگاههای نظامی،
در تشییع پیکر شهداء،
در مراسم ختم شهداء،
در مسجد،
در حسینیّه،
در میدان جنگ،
همهجا...
در سالهای بعد از جنگ هم تا امروز همینجور...
در قضایای گوناگون
در فتنه ۸۸
در نهم دی
در موارد گوناگون...»
در همین بین هم اشاره میکنند به نورانیّتی که در دفاع مقدّس ما حضور داشت و در هیچجای دنیا و در هیچوقت تاریخ، جز در صدر اسلام، سابقه ندارد...
در ادامه هم غرضشان را از تکرار این نقش بیان میکنند:
«برای اینکه شما به عنوان مدّاح بدانید کجا ایستادهاید، بدانید چه کار میکنید و چه کار میتوانید بکنید؛ مقصودم این است.»
آقا با اشاره به ظرفیت هزاران نفر در سراسر کشور که با تسلّط بر شگردهای گوناگونِ جذبِ مخاطب، مشغول کار مدّاحیاند، این امر را پدیده بزرگی دانستند که باید مورد استفاده قرار بگیرد:
«مقصود استفاده کشور، استفاده نظام، استفاده انقلاب است. انقلاب باید استفاده کند؛ انقلاب محتاج #پیشرفت است، محتاج #تحوّل روزبهروز است. شما میتوانید در این زمینه نقش ایفا کنید؛ حرف من این است. شما باید #مبارزه_با_طاغوت را، #مبارزه_با_ظالم را، #مبارزه_با_استکبار را، #مبارزه_با_فساد را در فضای کشور منتشر کنید.»
ادامه دارد...
@qoqnoos2
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ گزارشی از وضعیت هموطنان زلزلهزده #خوی و الزامات خدمترسانی جهادگران هیآت حسینی
🔹 درحالحاضر نیازی به اعزام نیروهای جهادی به منطقه نیست و جهادگران بومی و هیأتی عملیات خدمترسانی را دنبالمیکنند.
بخاطر پسلرزهها مردم از خانهها خارج شدهاند و بههمیندلیل نیازمند وسایل گرمایشی و غذای گرم هستند که بهترین فرصت برای فعالیت
موکبداران پخت غذا و نان است.
🔹 موکبدارن و هیأتیهایی که میتوانند در عرصه پخت غذا و نان کمکی به زلزلهزدگان شهرستان خوی داشتهباشند،
میتوانند پیگیری لازم را از طریق شماره تلفن
📞۰۲۱ ۹۱۶ ۹۱۵ ۹۱۴
انجام دهند.
🔹 هموطنان عزیز میتوانند کمکهای نقدی خود را به شماره کارت:
۶۰۳۷ ۹۹۷۹ ۵۰۰۴ ۴۷۷۷
بهنام "میاندارخدمت"
ارسال نمایند.
#میاندار_خدمت
💠 جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
حاشیهنگاری دیدار ستایشگران اهلبیت(ع) با رهبر معظم انقلاب
(قسمت پانزدهم)
«دغدغه هدایت مردم را داشته باشید»
آقا در ادامه ضمن آسیبشناسی بسیاری از اقدامات فرهنگی، به توان و ظرفیت مداحان برای جبران این نقیصه اشاره میکنند:
«اشکال کار ما در بسیاری از جاها این است که
#دستور میدهیم،
#نصیحت میکنیم،
#استدلال میکنیم،
#منطق میآوریم،
اثر نمیکند؛
چرا؟
برای اینکه #فضای_عمومی، فضای متناسب با آنچه ما خواستهایم نیست.
من بارها تکرار کردهام «#فرهنگ_سازی»؛
#فرهنگ_سازی یعنی همین کاری که شما میتوانید بکنید.»
و سپس نمونههایی از فضاسازیهای لازم را برشمردند:
«یکجا لازم است فضای کشور #فضای_استقامت در مقابل دشمن باشد،
یکجا لازم است #فضای_هجوم به دشمن باشد،
یکجا لازم است #فضای_پیروی_از_دانش_و_علم باشد،
یکروز لازم است #فضای_تعقّل_و_تدبّر باشد؛
فضاسازی باید بشود.»
و در ادامه تکالیفی که پیش از این در همین زمینه به شاگردان سپرده بودند را یادآوری کردند؛ #خانواده و #فرزندآوری
و تأکید کردند: «نقشی که شما در این زمینه میتوانید ایفا کنید از نقش #وزارت_بهداشت و #سازمان_بهداشت و مانند اینها خیلی بیشتر است!»
این عبارت از طرفی مدال افتخاری بر گردن جامعه مداحان بود و از طرف دیگر، بار سنگینی را بر گُرده آنان نهاد...
البته برای کاستن از شگفتی حاصل از شنفتن این کلام، توان #فضاسازی، #بصیرتدهی، #امیددهی مداحان را دلایل این تحلیل عنوان کردند...
و تزریق ناامیدی را یکی از مهمترین شگردهای دشمن دانستند و نقطه هدف این ناامیدسازی را بیان کردند:
«در مهمترین نقطه وجودی کشور،
یعنی #جوانان که آنها را با انواع شیوهها و طرق و شگردها مأیوس کنند.»
و دقیقاً در نقطه مقابل اقدامات دشمن به توان مداحان اشاره کردند:
«شما میتوانید درست ضدّش عمل کنید،
امیددهی کنید؛
شما میتوانید در فکر و عمل هدایت کنید»
البته برای اینکه جامعه ستایشگران اهلبیت(ع)، در این امر موفق شوند، سه شرط را بیان کردند:
شرط اول:
«شرط لازم و اوّلش این است که #دغدغه_هدایت_مردم را داشته باشید.»
و اشاره کردند که چون ماها آدمهای ضعیفی هستیم، بهکلّی نمیتوانیم خودمان را از پول و شهرت و جایگاه اجتماعی و مانند اینها برکنار کنیم! امّا این موارد باید تحتالشّعاع باشد:
«وقتی شعر را حفظ میکنید یا روی کاغذ مینویسید که بخوانید،
وقتی دعوت مجلس را قبول میکنید،
وقتی میروید روی منبر مینشینید،
همه فکرتان این باشد که میخواهید مخاطب را #هدایت کنید.»
شرط دوم:
«شرط دوّم #معرفت_اندوزی است.»
بلافاصله هم این بیت معروف را از هفت اورنگ جامی خواندند:
«ذات نایافته از هستی بخش
کِی تواند که شود هستیبخش»
و شرح دادند:
«اگر خود انسان مبانی معرفتی مستحکمی در درون نداشته باشد، بعید است که بتواند در دیگران معرفت ایجاد کند.»
و بعد هم فهرستی از کتابهای مفید برای جامعه ستایشگران را توصیه نمودند:
«شماها جوانید،
شماها باحوصلهاید،
شماها وقت دارید؛
مطالعه کنید، کتاب بخوانید:
هم #کتاب_شعر،
هم #کتاب_نثر؛
#کتابهای_شهیدمطهّری را بخوانید،
#کتابهای_اخلاق را بخوانید،
#کتابهای_حدیث را بخوانید،
#تفسیر بخوانید؛
ما تفسیرهای خوبی داریم؛
اگر به عربی هم مسلّط نیستید،
تفسیرهای فارسیِ خیلیخوبی امروز دردسترس همه هست.»
شرط سوم:
«#بهروز باشید.»
توضیح دادند:
«شرایط جهانی روزبهروز دارد تغییر پیدا میکند.
بهروز باشید، حوادث را در حیطه ذهن خودتان و در حیطه فکر خودتان حاضر و موجود داشته باشید.»
اشاره کردند که در دلِ یک پیچِ تاریخیِ مهم داریم حرکت میکنیم... و بعد هم دو واحد آیندهپژوهی فشرده را در چندجمله خلاصه کردند:
«دنیا دارد تغییر میکند، تغییرات اساسی؛ تغییرات اساسی و بزرگ را نمیشود در ظرف یک هفته و یک ماه و یک سال فهمید؛ اینها به تدریج انجام میگیرد. باید مسلّط باشید ببینید در دنیا چه دارد اتّفاق میافتد، در کشور چه اتّفاقی دارد میافتد.»
ادامه دارد...
@qoqnoos2
هدایت شده از هیات شهدای گمنام
🔰 ویژه برنامه ولادت امیرالمومنین(ع)
مراسم هفتگی هیأت شهدای گمنام
✅ جلسه قرآن: برادر #محمد_سجاد_نوری
🔹 منبر فقهی: برادر #علی_دیالآبادی
🎙 به بیان برادر #رحیم_آبفروش
🔸 با نوای ذاکرین هیات شهدای گمنام
☑️ مسجدالنبی(ص)
شبستان امیرالمؤمنین(ع)
📆 پنجشنبه 13 بهمن ماه ۱۴۰۱
از ساعت ۱۹
|به ساعت شروع توجه فرمایید|
همراه با پخش زنده برنامه از صفحه آپارات هیات به آدرس زیر:
https://www.aparat.com/heyat1342/live
🌹ثواب مراسم این هفته هدیه میشود به شهید حمید دیالمه
#منتظرتان_هستیم
🆔 @heyat1342
حاشیهنگاری دیدار ستایشگران اهلبیت(ع) با رهبر معظم انقلاب
(قسمت شانزدهم)
«نقشه جامع، محاسبه غلط»
به پایان جلسه نزدیک میشویم، آقا مباحث مرتبط با مداحی را جمع میکنند و به مناسبت اشارهای به قضایای اخیر میکنند:
«در این قضایای اخیر،
#نقشه دشمن، نقشه جامعی بود،
#محاسبه دشمن محاسبه غلطی بود...»
ابتدا نقشه جامع دشمن را توضیح میدهند:
«همه عوامل مسلّطی را که یک قدرت میتواند برای اخلال و تخریب در یک کشوری به کار ببرد به کار انداخت»
و در ادامه این عوامل را فهرست میکنند:
۱. عامل اقتصادی
۲. عامل امنیّتی
۳. ایرانهراسی
۴. همراهکردن عناصر داخلی
۵. عامل تبلیغات فراگیر؛ تلویزیونها، ماهوارهها، فضایمجازی، اینترنت
آقا برای هر عامل توضیحاتی دادند، اما در بحث همراهکردن عناصر داخلی نکتهای گفتند که به نظر جای تأمل دارد:
«یککسی را در کشور با
انگیزههای مختلف:
- انگیزه قومی،
- انگیزه مذهبی،
- انگیزه سیاسی،
- انگیزههای شخصی:
- چرا به سلام من درست جواب ندادید
- چرا من را فلانجا نگذاشتید
...آماده کنند برای همراهی.»
ذهنت به هزار راه میرود، خیلیها را در دور و نزدیک از نظر میگذرانی و گمان میبری شاید مصداق کلام آقا باشند، اصلاً همین ماجرای دعوتهای بیت را به یاد میآوری و کارتدادنها و ندادنها را، جایگاه ویژه و عادی را و... که یک لحظه به خودت میآیی و نهیب میزنی که دیگران را چه کار داری! کارَت به خود باشد! مبادا روزی، جایی، در موقعیتی قرار بگیری که مصداق این کلام باشی! زنده نباشیم روزی که دشمن روی همراهی ما حسابی باز کند...
اولینبار است که تحسین آقا را درباره نقشه دشمن اینگونه صریح میشنوم:
«بنده به عنوان یک آدمی که
این مسائل را نگاه میکنم
و زیر نظر دارم
و میفهمم،
در دلم به #مهندسی_خوب_دشمن آفرین گفتم!
خوب مهندسی کرده بود؛
همه چیز را در #جای_خود، به #اندازه_خود، آماده کرده بود.»
بعد از توضیح #نقشه_جامع_دشمن، #محاسبه_غلط_دشمن را هم بهعنوان علت عدم موفقیت دشمن، شرح دادند و متناظر با پنج عاملی که موجب قوت نقشه دشمن شده بود، پنج محور محاسبات غلط را هم بیان کردند؛ یک لحظه احساس کردم این صحبتهای آقا، برای ما که هیچ، چهقدر برای دشمنان مفید و مورد استفاده است! کسی اینگونه اقداماتشان را تجزیه و تحلیل نکرده است... جالب اینجا بود اگرچه آقا نقشه دشمن را تحسین کردند، اما محاسبات دشمن را با عبارت «خیال میکرد»، در حد خیالپردازی تحقیر کردند:
«۱. خیال میکرد ملّت ایران به خاطر مشکلات اقتصادی ــ که وجود دارد ــ با نقشه براندازی و تجزیهطلبی دشمن همراهی خواهد کرد...
۲. خیال میکرد با فحش و بددهنی و اهانتهای گوناگون میتواند مسئولین کشور را از میدان خارج کند، منفعل کند. وقتی یک خرده بدگویی شد، هتّاکی شد، بعضیها منفعل میشوند دیگر...
۳. خیال کردند با وسوسهها و هیاهوها میتوانند مسئولان سطح بالای کشور را دچار اختلاف نظر کنند؛ یکی بگوید این کار را بکنیم، یکی بگوید نکنیم، بینشان اختلاف بیفتد...
۴. خیال میکردند میتوانند با دلارهای نفتی فلان کشور مزدور آمریکا، اراده جمهوری اسلامی را تحت تأثیر قرار بدهند.
۵. خیال میکردند با اینکه چندعنصر خودفروخته را تشویق کنند که بروند پناهنده بشوند به این کشور یا به آن کشور و علیه کشور خودشان لجنپراکنی کنند، این موجب میشود جوانهای ما ناامید بشوند؛ اشتباه کردند؛ رفتند پناهنده شدند، لجنپراکنی هم کردند، کسی به آنها اعتنائی نکرد.»
و در آخر هم تیر خلاص را شلیک کردند:
«این محاسباتِ دشمن بود، محاسباتِ غلطی بود. چهلسال است که دشمن، با انواع طرق، علیه نظام جمهوری اسلامی تلاش میکند و چون محاسباتش غلط بوده و غلط است، تا حالا شکست خورده، در این قضیّه هم شکست خورد، در آینده هم هر وقت اقدام کند شکست خواهد خورد.»
ادامه دارد...
✍️ #رحیم_آبفروش
@qoqnoos2
هدایت شده از مرکز تخصصی احیاء امر
مرکز تخصصی احیاء امر با همکاری گروه فرهنگ و هنر دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات برگزار میکند:
📌 آهات؛ سلسله نشستهای تخصصی تحلیل هنری و اجتماعی عزاداری ها و سوگواری های فاطمیه ۱۴۰۱ (نشست دوم)
👤 با حضور حاج حنیف طاهری
🗣 دبیر علمی: دکتر محمدمهدی سیار
👥️️ کارشناسان:
▫️ رحیم آبفروش، کارشناس اجتماعی
▫️ مهدی زنگنه، کارشناس ادبی
▫️ امیرحسین سمیعی، کارشناس موسیقایی
🗓 تاریخ برگزاری: سه شنبه ۱۸ بهمنماه
🕰 زمان: ساعت ۹ صبح
🏢 مکان: دانشگاه امام صادق علیهالسلام
✅ هماهنگی جهت حضور از طریق شناسه @ehyayeamr1 در پیامرسان بله
#آهات
#مرکز_تخصصی_احیاءامر
#دانشگاه_امام_صادق_علیهالسلام
🔻🔻🔻
🌐 ehyayeamr.ir
🆔 @heyatiha72
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ گزارشی
🔹 بخشی از مهمترین فعالیتهای جامعهایمانیمشعر
در بازه زمانی
چهاردهم جمادیالثانی تا چهاردهم رجب
💠جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
ققنوس
🎥 کلیپ گزارشی 🔹 بخشی از مهمترین فعالیتهای جامعهایمانیمشعر در بازه زمانی چهاردهم جمادیالثانی
«چهاردهمهای چهاردهتومانی»
#جامعه_ایمانی_مشعر، جریانی است #مردمی در خدمت ترویج و گسترش #مکتب_اهل_بیت(ع) که در طول این سالها با هر سختی که بوده، فرازوفرودهای روزگار را سپری کرده است و اکنون در آغاز #دهه_دوم فعالیت خود بیش از هر زمان دیگری، به همراهی شما نیاز دارد...
🚩🚩🚩
ما آموختهایم که در سختترین شرایط و در تنگناهای زندگی شخصی خود، به کسی جز این خاندان پاک رو نزنیم
امروز هم باافتخار از شما دعوت میکنیم برای ادامه فعالیتهای این جریان فرهنگی
همراه ما بوده و #مشارکت_فعال_و_مستمر داشته باشید.
🚩🚩🚩
قرار ما #چهاردهم_هرماه_قمری، حداقل #چهارده_هزار_تومان و حداکثر هرمقدار که در توان داشتید...
🚩🚩🚩
راههای مشارکت و حمایت مالی:
🌐 درگاه پرداخت آنلاین:
https://zarinp.al/www1542org
💳 شماره کارت:
5041721112174868
💳 شماره حساب:
1088550691
💳 شماره شبا:
IR760700001000228855069001
نزد #بانک_رسالت به نام جامعه ایمانی مشعر
@qoqnoos2
هدایت شده از هیات شهدای گمنام
📷 #گزارش_تصویری | هیات هفتگی
🔹 ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۱
🔸مسجدالنبی(ص)
💠 هیات شهدای گمنام
🆔 @heyat1342
حاشیهنگاری دیدار ستایشگران اهلبیت(ع) با رهبر معظم انقلاب
(قسمت هفدهم)
«تار و پود فرش اتحاد و انسجام ملی در حسینیه امام خمینی(ره) بافته میشود»
از نیمه جلسه، دیگر نمیشد زیلوهای کف حسینیه را تحمل کرد، به ناچار کاپشنم را گذاشته بودم زیرم تا کمی زمختی زیلوها را بگیرد...، اما دیگر کاپشن هم جواب نمیداد! این پا و اون پا میکردم که ادامه صحبتهای آقا مرا به خودم آورد:
«ما هم خودمان حواسمان باشد!
ما هم #مغرور نشویم،
ما هم #غفلت نکنیم،
غافل نشویم بگوییم خب قضایا تمام شد،
از #میدان عقب نرویم،
در میدان باشیم.»
باز هم به اقتضای حکمت، بلافاصله پس از تخفیف دشمن، به جبهه خودی تنذیر میدهند و باز هم اکسیر امید و وحدت است که از سرچشمه کلام آقا میجوشد:
«ما هم بدانیم آن چیزی که ملّت را نگه میدارد #امید است و #وحدت؛ اتّحاد میان آحاد مردم.»
آقا یادآور وجود سلایق مختلف و اختلافات نظر در مسائل گوناگون میشوند، امّا #اسلام، #نظام و #انقلاب را محور
وحدت بین مردم برمیشمارند و تأکید میکنند:
«نگذاریم این #وحدت_نظر از بین برود.
به اختلافات کمک نکنیم؛
#اختلافات_قومی،
#اختلافات_مذهبی،
تحریک احساسات یک گروهی علیه یک گروه دیگر.»
شاید این تأکید بر وحدت و عدم اختلاف، از پربسامدترین مفاهیم ارائهشده از لسان ایشان در این سالها بوده است، اینبار برای چندمینبار اتمام حجت میکنند و صریحتر هشدار میدهند:
«#هر_کس در زمینه خدشه به #اتّحاد_ملّت حرکتی انجام بدهد #برای_دشمن کار کرده،
#در_نقشه_دشمن کار کرده،
#در_زمین_دشمن بازی کرده؛
این را #همه توجّه داشته باشند!
#منبری باشد،
#مدّاح باشد،
#روحانی باشد،
#دانشگاهی باشد،
#نویسنده باشد،
#شاعر باشد»
و دوباره تأکید میکنند:
«#هر_کسی باشد.»
#اتحاد_ملت، برای آقا شوخیبردار نیست، با هیچ کس هم تعارف ندارند...
کلام آقا، بین تذکر به خودیها و تأکید بر ظرفیتهای داخلی و توجهدادن به خطرات دشمن، رفتوبرگشت میکند و مانند دستانی هنرمند تار و پود فرش اتحاد و انسجام ملت را رجرج میبافد و بالا میآید:
«دشمن را دستِکم نگیریم؛ دشمن هست.
آن روزی که شما آنقدر #قوی بشوید که دشمن مأیوس بشود، آن روز میتوانید یک آسودگی و آسایش خاطری پیدا کنید.
باید سعی کنیم #قوی بشویم؛ این تأکید و تکرار و اصرار این حقیر برای اینکه کشور باید #قوی بشود به خاطر این است. باید دشمن را مأیوس کرد.»
دوباره از دشمن رو برمیگردانند و از ملت میگویند:
«بحمدالله ملّت
با معنویّت،
با کمک الهی،
با هدایت الهی،
در خدمت انقلابند،
پشت سر انقلابند،
پشت سر نظامند،
کمک میکنند.»
تمجیدی هم از دستاندرکاران و مسؤولین میکنند، البته با احتیاط:
«عوامل خوبی داریم، نهادهای مؤثّر و بسیار مفیدی داریم، روزبهروز رشحات انقلاب در خارج از مرزهای کشور بیشتر بُروز میکند.»
بنا داشتم در همین یادداشت، فرمایشات را به اتمام برسانم و وارد حواشی پس از دیدار شوم که محدودیت تعداد حروف در یک متن اجازه نداد، به همین علت قسمت هفدهم و هجدهم با هم تقدیم میشود...
ادامه دارد...
✍️ #رحیم_آبفروش
@qoqnoos2
حاشیهنگاری دیدار ستایشگران اهلبیت(ع) با رهبر معظم انقلاب
(قسمت هجدهم)
«ای عشق دلافروز دل من به تو گرم است»
اگرچه مانند اکثر مواقع فهرست مطالب را از قبل در کاغذ نوشتهاند و در دست دارند، اما ظاهراً نکتهای از بخش مداحی جا ماندهاست:
«یک نکتهای که میخواستم بگویم و حالا یادم آمد،
مسأله #آمیختن_مدّاحی_با_سرود است که
اخیراً این کار باب شده و کار خیلی خوبی است.
سرودهای خوبی گفته میشود.»
بعد هم مثالی برای این مسأله بیان میکنند:
«همین سرود «فرمانده»، سرود خوبی بود.»
وجه این خوبی را هم بیان میکنند:
«دیدید جاهای دیگر این سرود را ترجمه کردند، بازخوانی کردند؛
در بعضی از کشورها -که البتّه خبرهایش منعکس نشد، امّا ما اطّلاع پیدا کردیم!- همانکه بچّهها، اینجا خوانده بودند، با همان زبان فارسی در کشورشان تکرار میکردند، در حالی که زبان فارسی را هم بلد نبودند، امّا همان را تکرار میکردند.
اینها عواملی است که میتواند به #اقتدار این کشور کمک کند.»
به نظر میآید شرح و بسط این نکته حساس، باقی ماند و شاید علت اصلیاش همانهایی بودند که ابتدای سخنان آقا، افاضه فرمودند!
کاش فرصت بود و آقا ابعاد این مسأله را مبسوط بیان میکردند، اما با همین اجمال هم میتوان با مراجعه به #منظومه_بیانات ایشان، تاحدی حدودوثغور مسأله را درک کرد... امیدوارم این بخش بیانات، بهانهای برای افراط و تفریط برادران هیأتیام نگردد...
در آخر هم پدری را تمام میکنند و از کنج خانه دلهایی که ممکن است غبار گرفته باشد، غمزدایی میکنند و باز هم قوت میدهند و امید میکارند:
«...شما وقتی وارد این میدان شدید...
یک عدّهای به شما ارادت پیدا میکنند،
امّا یک عدّهای هم با شما دشمن میشوند.
استکبار با شما دشمن میشود،
عوامل استکبار با شما دشمن میشوند،
علیه شما کارشکنی میکنند،
علیه شما اقدام میکنند؛
خب بکنند؛
این دشمنی یک چیزی است که وجود دارد.
آن چیزی که جوهر شما را نشان میدهد و میتواند #تکلیف_نهایی را فراهم کند،
#ایستادگی شما است،
#استقامت شما است،
#توکّل شما است.»
و در تأیید و تکمیل این سخن بیتی میخوانند:
«گفت:
گرم است به هم پشت رقیبان پِی قتلم
ای عشق دلافروز دل من به تو گرم است»
شعری از #فصیحی_هروی، شاعری از بزرگان سادات خطه #هرات، اما نه آنقدر آشنا که با دیوانش انس داشته باشی و اشعاری را از بر و در جای خودش هم به کار بری! مگر آنکه اهل ادب باشی و خرّیط فن...
البته سالها پیش #ایرج_خواجهامیری هم این شعر را در برنامه #یک_شاخه_گل رادیو اجرا کرده بود و برای جماعتی دیگر از این جهت آشنا بود!
آقا عزم رفتن میکنند:
«خب، ظهر شد دیگر؛ انشاءالله که خداوند همه شماها را موفّق بدارد.»
خانمهای جلسه در این لحظه برمیخیزند و ابتدا چندنفر و سپس همه یکصدا فریاد میزنند:
«هدیه روز زنم / دعای خیر رهبرم»
آقا هم درجا پاسخ میدهند:
«حتماً دعایتان میکنم؛ شما هم ما را دعا کنید.»
و با دعایی کلامشان را خاتمه میدهند:
«پروردگارا! به محمّد و آل محمّد، برکات خودت را به برکت نام مبارک زهرای مرضیّه بر این جمع و بر این ملّت نازل بفرما. والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته»
ادامه دارد...
✍️ #رحیم_آبفروش
@qoqnoos2
حاشیهنگاری دیدار ستایشگران اهلبیت(ع) با رهبر معظم انقلاب
(قسمت نوزدهم)
«مثل پری که روی علَمت تاب میخوره...»
هنوز آقا از جایشان برنخاستهاند که جمعیت از زمین کنده میشود، کسی روی پایش بند نیست، آن دیواره کوتاه زیلوپوشیده هم اگرچه به خوبی نقش پدافند غیرعامل را ایفا میکند! نمیتواند مانع حرکت جمعیت به جلو شود، اما محافظان کارشان را بلدند، عدهای مراقب هستند تا جمعیت جلوتر نرود، دوسه نفری هم آقا را دوره میکنند تا برخیزند، آقا میایستند، عصا را میاندازند گَلِ دست راستشان و دست چپ را در امتداد قامت استوارشان بالا میکشند، شعارها و فریادهای جمعیت در هم آمیخته شده و همهمهای به پا میشود... آقا از گوشه راست تا کنج چپ حسینیه را مورد توجه قرار میدهند و با لبخندی وداع میکنند... محافظان، آقا را همراهی میکنند تا از همان درب کوچک جلوی حسینیه خارج شوند، در همین لحظه گروه دیگرِ محافظان شُل میکنند و دیگر مانع جمعیت نمیشوند... جمعیت در صحن حسینیه، پهن میشوند... هر کسی چشم میدواند تا آشنایی بیابد یا به آشنایی که از قبل نشان کرده برسد و... چهرههای مختلف با هم خوشوبش میکنند، عدهای یکدیگر را در آغوش میگیرند و دور هر کدام از پیشکسوتان یا نامداران عدهای از جوانترها حلقه زدهاند...
✳️✳️✳️
از ترس اینکه دیر به قرار برگشت برسم، از همان درب جلوی حسینیه به سرعت میزنم بیرون، در راهروی این قسمت چند نفری در حال خارجشدن هستند، اما در خروجی مشترک، محوطه جاکفشیها و دستگاههای بازرسی ورودی، ازدحام شکل گرفته، لابلای جمعیت #محمود_امامی را میبینم، بعد از کسالتی که عارض شده بود، به سختی و با همراهی دوستان راه میرود و با همان حال برای دیدار خودش را رسانده است...
قبل از درب خروجی به سمت محوطه باز بیرون حسینیه، روی میز جزوهای از صحبتهای سال قبل آقا را گذاشتهاند، قطع و قالب مناسبی دارد، عدهای یکی برمیدارند و عدهای بیشتر... عده بیشتری هم بیتوجه خارج میشوند! اجازه میگیرم و به مرتضی میگویم پنجاه نسخه بردارد!
✳️✳️✳️
از نماز جماعت که خبری نیست، مثل سالهای گذشته! به نظر میرسد این امر با توجه به ختم جلسه در آستانه اذان ظهر، از ضعفهای برنامهریزی مراسم باشد، مگر مصلحت دیگری پشت پرده باشد که ما بیخبریم! خاطرم هست پارسال در انتهای حسینیه، جماعت محدودی به امامت حاج #سعید_حدادیان شکل گرفته بود!
با این وضعیت نماز جماعت، توقع ناهار داشتن که دیگر خیلی نابجاست! غالباً #مسجد_جامع_جمهوری، بعد از تقاطع ولیعصر محل اقامه نماز شهرستانیها میشود و غذاخوریهای اطراف هم از رستوران تا فلافلی، بسته به جیب و ذائقه، مقصد سدّجوع دوستان...
اگر هم حرفهایتر باشی یا رفقای تهرانی مرامکُشت کنند، ممکن است پایت به #هفت_خوان_شاندیز باز شود، پاتوق حاج #علی_انسانی سختپسند و خوشذائقه که جای خالی او هم امسال نمود میکرد...
✳️✳️✳️
وارد محوطه باز بیرون حسینیه میشوی، جایی که سالها پیش از این، ادامه #خیابان_آذربایجان بود... باز هم جمعیت دو دسته میشوند، فلسطینیها سمت راست، کشوردوستها سمت چپ! در همان نقطه تقاطع، گروههایی شکل گرفته است... جمعی دور حاج #مرتضی_طاهری حلقه زدهاند و از اجراها گله دارند، #حاج_مرتضی هم دارد فرایند انتخاب را برایشان شرح میدهد! اینسو #امیرحسین_کسایی دارد مواد لازم برای گزارش ویژه #فارس را تأمین میکند، همینجا دستبهنقد از هرکسی نظرش را جویا میشود... لطفمیکند و نظر من را هم جویا میشود، پاسخ میدهم «خواهم نوشت» و میشود همین که دارید میخوانید...، هرچند اعتراف میکنم خودم گمان نمیکردم اینقدر به درازا بکشد!
✳️✳️✳️
حاج #احمد_واعظی، مثل همیشه خوشتیپ و سرزنده با پالتوی چرمین، از راه میرسد، مزاح میکنم و میگویم: «حاجی شما یکی از انگیزههای این جوانان هستید برای مداحی! همین که بزرگترهای این صنف رو اینقدر خوشتیپ میبینند، براشون کافیه!» #حاج_احمد هم ابراز لطفی میکنند و راهی میشوند...
آنطرفتر #عبدالرضا_هلالی و #میثم_مطیعی را میبینم که جمعی دورشان حلقه زدهاند... #محسن_عراقی به #مهدی_رسولی میرسد، #مهدی را محکم در آغوش میگیرد، از زمین میکند و نیمدوری میزند، یک لحظه یاد این نوحه محرم امسال #مهدی میافتم: «مثل پری که روی علَمت تاب میخوره یا کفتری که تو حرمت آب میخوره...» #مهدی تاب میخورد و در گوشش غرونالهای میکند به این مضمون که بگذار زمین، کمرم شکست! به گرمی و با زبان خودشان حالواحوال میکنند، نوکرتم، خیلی مردی به مولا و... این ایام اغتشاشات ذکر خیر #محسن و عدهای دیگر را زیاد شنیدیم، از مرامشان و غیرتشان که کف خیابانهای تهران، میدان را خالی نگذاشته بودند...
ادامه دارد...
✍️ #رحیم_آبفروش
@qoqnoos2
حاشیهنگاری دیدار ستایشگران اهلبیت(ع) با رهبر معظم انقلاب
(قسمت بیستم و پایانی)
«در باغ شهادت را نبندید...»
#اکبر_شیخی، را میبینم که دغدغه #معلی را دارد، این فصل معلی قرار است در نیمه اول شعبان به شادی مردم در ایام فرح اهلبیت(ع) بپردازد و #اکبر هم دست راست #سید_بشیر است برای بستن محتوای برنامه، دنبال قولگرفتن از حاج #صادق_آهنگران است برای شب میلاد امام حسین(ع) و روز پاسدار، با #حاج_صادق صحبت میکنیم و مثل همیشه با بزرگواری و متانت میشنود و با تأملی هم میپذیرد... باز هم #حاج_صادق ابراز محبت میکنند و از هدیهای که بچهها برای تجلیل به ایشان داده بودند، تشکر میکنند، با آب و تاب برای #اکبر توضیح میدهند که من هدایای زیادی دریافت کردم، اما این تابلو چیز دیگری است... تابلوی خوشنویسی که در وسطش این مصرع نقش بسته: «در باغ شهادت را نبندید» و در اطراف آن چهارده نفر یادداشتی نوشتهاند و حدود سیصد نفر از مداحان جوان با اثر انگشتشان تأیید کردهاند...
#سید_بشیر_حسینی را هم کنار درب خروجی میبینم، عجله دارد، برای برنامه معلی و اختبار یا همان شکار سوژهها، عازم سفر هستند، الحمدلله پرانرژی و باانگیزه... هم #اکبر و هم #سید چندباری تأکید میکنند که برای این فصل هم باید بنشینیم و صحبت کنیم، اما ظاهراً هم سر آنها خیلی شلوغ است و هم سر ما...
✳️✳️✳️
مقابل درب خروجی کشوردوست، #میثم_مطیعی و #محسن_عراقی، با هم گرم گرفتهاند، #میثم میگوید که با یکی از کارهای #محسن خیلی حال کرده است و چندبار گوش داده، #محسن هم میگوید « داداش! خب این نظرت رو بگو دیگه! همه فقط «سلانه» رو گیر میدن! این همه کار دیگه ما خوندیم...» آخرین نفرات هم از یکدیگر پراکنده میشوند، #میثم تأکید میکند که باید با هم بنشینیم و صحبت کنیم و یادآور میشوم امروز سالگرد آخرین همنشینی است، پارسال، همین روز، همین ساعات، #هفت_خوان_شاندیز!
✳️✳️✳️
کشوردوست را میروم بالا به سمت جمهوری، بعد هم جمهوری به غرب به سمت ماشین، بلافاصله بعد از گرفتن گوشی با #عبدالله تماس گرفته بودم و قرار بود کنار ماشین یکدیگر را ببینیم...
در همین حین، حاج #عباس_حیدرزاده را سر یکی از کوچهها میبینم، منتظر همراهان قمی است، از فرصت استفاده میکنم و دقایقی درباره اجراهای امسال گپ میزنیم، حاج #غلامرضا_فلاح و حاج #محمد_نعیمی سوار بر ماشین میرسند و #حاج_عباس همراهشان میرود... مسیر را ادامه میدهم تا ماشین #عبدالله... و بعد هم بازگشت به مینودر...
✳️✳️✳️
بعدتر (در همان سفر سوریه) حاجآقای #محمدزمانی برایم نقل کردند که بعد از اتمام برنامه خدمت آقا میرسند، #حاج_احمد هم بوده، میخواهند #حاج_محمود را هم بگویند که رفته وسط جمعیت و نمیشود...
آقا ابراز رضایت کرده بودند از برنامه امسال و خاصةً از اجرای #حاج_احمد، سه مرتبه تکرار کرده بودند: «اجراتون خیلی خوب بود»
#جواد_آقا برای چند نفر از مهمانان خارجی تقاضای تبرکی میکنند، آقا هم میسپارند که هفت عدد چفیه برسانند به #جواد_آقا که البته دیر میرسد و مهمانان رفتهاند، ایشان هم همراه خودش آورده بود سوریه شاید از آنجا بتواند برساند...
اخبار و اتفاقات بعد از دیدار کم نبودند، اگر بخواهم به همه آنها بپردازم، حالاحالاها باید این سلسله یادداشت را ادامه دهم که نمیدهم!، اما کاش قلمهای بیشتری به گردش دربیاید، ما به این واقعهنگاریها نیاز داریم، آیندگان بیش از ما...
✍️ #رحیم_آبفروش
@qoqnoos2