eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
418 عکس
62 ویدیو
29 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه علمیه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
📍رفقا لطفاً این متن را جدی بگیرید 🔻🔻🔻
تعلیقات
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما 📌 بخش اول: فقدان فناوری جلسه مفید 🔻 ما #زمان را معمولاً جدی نم
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما 📌بخش دوم: "جلسه" و محرومیت از "برکت" 🔻 اساساً "جلسه" در متن و گفتگوی برادران دینی حول مسئله‌ای از مسائل جامعه اسلامی به‌لحاظ عنوانی، قابل اندراج ذیل عناوین اسلامی مختلفی است از جمله "تعاون علی البر"، جلسه می‌شود تجلی " ایمانی" برای حل مسئله "جامعه اسلامی" 🔻 از چنین منظری، جلسه اگر بر اساس یک توجه و با رویکرد دینی منعقد شود، جهت و معنای خاص خواهد داشت. حال اگر چنين اجتماع برخوردار از مفهومی، به زوایای مختلف اتمسفر دینی ملتزم نباشد، طبیعتاً نباید نتیجه مطلوب را از آن انتظار داشت. این بخش را می‌توان توسعه داد و تبیین کرد ولی به‌همین اختصار بسنده می‌کنم. 🔻 اما یک مثال مورد ابتلا جدی: باتوجه به همه آنچه گفته شد، جلسه در فضای تعاملات دینی باید به قواعدی ملتزم باشد. از جمله قواعد "زمان" است. زمان مورد اهتمام دین، مورد اهتمام ما نیست. ما خودمان را با نظام معنایی و مدنظر شارع تنظیم نمی‌کنیم. 🔻 اما با صدها تأسف می‌بینیم بسیاری از جلسات ما برگزار می‌شود و هیچ اعتنایی به ندارد. وقت نماز می‌رسد و جلسه ادامه پیدا می‌کند. شاید این مسئله به ظاهر ساده و پیش‌پاافتاده باشد اما اگر در تحلیل شود دلالت‌های نامناسبی به‌دست می‌دهد. 🔻 جلسه‌ای که زمان نماز را رعايت نمی‌کند نخواهد داشت. ما مفهوم برکت را محدود و محصور به حوزه اقتصاد کرده‌ایم در حالی‌که گستره برکت، همه حیات و زیست انسانی را شامل می‌شود نه فقط اقتصاد و جمعی که به برخی مفاهیم بی‌اعتنا باشد از برکت محروم می‌شود و متأسفانه وقتی کاری به نتیجه نمی‌رسد متوجه نمی‌شویم از کجا ضربه خورديم. ✔️ جلسه‌ای که مراعات زمان نماز را نمی‌کند يعنی هنوز افراد نمی‌دانند اولویت‌ها و نظام ارزشی در چگونه طبقه‌بندی می‌شود. یعنی جایگاه مفاهیم پایه هنوز روشن نیست. یعنی من تعریف درستی از در متن انقلاب اسلامی ندارم. ✔️ جلسه‌ای که مراعات زمان نماز را نمی‌کند یعنی مسئله و موضوع جلسه را عملاً مهمتر از نماز اول وقت می‌داند. جلسه‌ای که مترصد لحظه اذان و نماز نیست، یعنی در نظام اولویت‌ها دچار خطای محاسباتی است. 🔻 ظاهراً مسئله ساده است اما باطن آن نشان از یک عمیق دارد. بی‌توجهی به نماز اول وقت در هر جلسه‌ای بد است، اگر در اتفاق بیافتد بدتر و عجیب‌تر و ناپسندتر... ☘ مگر حدّت و شدّت روایات را نمی‌بینیم که چگونه نماز را در نظام حیات دینی در عالی‌ترین مراتب جانمایی می‌کند؟ این روایت عزیز و محک شیعه با محافظت بر اوقات نماز را چگونه می‌فهمیم؟ عَنِ الإمامِ جَعْفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ عليه السلام قالَ: اِمتَحِنوا شيعَتَنا عِنْدَ ثَلاثٍ: عِندَ مَواقيتِ الصَّلاةِ، كَيْفَ مُحافَظَتِهِمْ عَلَيْها.... بپذیریم در و رفتار مکتبی دچار نقصان هستیم. 🆔@taalighat
تعلیقات
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما 📌بخش دوم: "جلسه" و محرومیت از "برکت" 🔻 اساساً "جلسه" در متن #حیا
چند خاطره درباره التزام به نماز اول وقت ☘ پیرغلام سیدالشهدا جناب که خاطرات زیادی درباره‌اش نوشته‌ام https://eitaa.com/taalighat_list/19 وقتی مجلس روضه می‌گرفت، معمولاً مجالس پر شور و طولانی می‌شد. بااین حال اگر وسط روضه و شور و حال، وقت اذان می‌رسید، به مداح می‌گفت را قطع کند، اذان بگوید و نماز اول وقت جماعت برقرار شود. ☘ برخی از را دیده بودم وقتی زمان اذان و نماز اول وقت می‌شد بی‌اختیار مثل اسفند روی آتش می‌شدند. هر کاری بود قطع می‌کردند که اول وقت، فوت نشود. گاهی وسط جاده حتی، اگر وقت نماز می‌شد کنار جاده نماز را می‌خواندند و بعد راه را ادامه می‌دادند. حضرت پدر می‌فرمودند: به تجربه و بارها دیدیم وقتی به‌خاطر کاری که به‌نظر مهم می‌آمد از نماز اول وقت صرف نظر کردیم، آن کار هم به سامان نمی‌رسید. اما اگر نماز را مقدم می‌کردیم همان کار با انجام می‌شد. ☘ هم ایشان می‌فرمودند: اوائل در جلسه کمیته انقلاب _با تعدادی از افرادی که امروز از چهره‌های سرشناس سیاسی هستند_ بودیم، وقت نماز شد. تعدادی از افراد گفتند جلسه مهم است باید ادامه بدهیم، آقای ا.ح گفتند: کردیم برای نماز، نه اینکه برای کار نماز را عقب بیاندازیم، نماز اول وقت مقدم است بر جلسه. اینطور جدی و مقید بودند. 🆔@taalighat
تعلیقات
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما 📌 بخش اول: فقدان فناوری جلسه مفید 🔻 ما #زمان را معمولاً جدی نم
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما 📌 بخش سوم: جلسه و ضعف عقلانیت 🔻 برخی پیشنهاد می‌دهند برای عبور از مشکلات و عدم بهره‌وری جلسات، باید یک خوب انتخاب کرد تا جلسه فاخر و با دستاورد از آب دربیاید. بنده نقش دبیر خوب در طراحی جلسه را انکار نمی‌کنم اما گمانم مسئله در برگزاری جلسه است. اگر دقت کنیم ما از نوع جلسات مان راضی هستیم. حداقل احساس ناراحتی شدید نداریم. عدم احساس و ادراک خلاء، ناشی از سطح معینی از عقلانیت است. 🔻 عقلانیتی که یک گفتگو را به بهره‌وری می‌رساند، در نقطه فهم مسئله و ایستاده است و اساساً مدل حل مسئله را می‌داند یا سبک مشخصی برای آن دارد. درحالی‌که بسیاری از ما را بخشی از نمی‌دانیم. یعنی آن را در این مسیر جانمایی نمی‌کنیم. ✔️ ضعف عقلانیت برگزاری جلسه یعنی عدم درک درست از نحوه بهره‌مندی از و فقدان مهارت کاربست برای استحصال اندیشه. ✔️ ضعف عقلانیت برگزاری جلسه یعنی عدم امکان تمییز بین لزوم تکرار و ادامه گفتگو تا لحظه تولد رأی صواب و بین موارد توقف گفتگو حین عدم امکان گفتگوی منتج ✔️ ضعف عقلانیت جلسه یعنی عدم ادراک ماهیت گفتگو، ماهیت تفکر و محصول مطلوب از گفتگو ✔️ ضعف عقلانیت جلسه یعنی عدم بهره‌مندی از سناریوی حل مسئله و عدم امکان جانمایی جلسه به‌عنوان یک قطعه از قطعات حل مسئله ✔️ ضعف عقلانیت جلسه یعنی بی‌توجهی به مسئله زمان و مسئله فکر و امکان هزینه‌کرد حداکثری زمان و حداقلی فکر ✔️ ضعف عقلانیت جلسه یعنی عدم شناخت فرآیند اجتماعی حل مسئله به‌معنای ایجاد مسئله، درگیرکردن ذهن، توسعه مسئله در بخشی از افراد مؤثر، خود بخشی از حل مسئله است. 🔻 البته با تفکیکی که در یادداشت اول نسبت به انواع جلسه شد، و تفکیک موقعیت‌های گوناگون، موارد بالا تفاوت خواهند کرد. این متن را می‌توان از زاویه تحلیل ادامه داد، اما دغدغه اصلی متن توجه دادن به کم اعتنایی ما به مقوله‌های مهمی چون "زمان"، "فکر" و "گفتگو" بود. 🆔@taalighat
تعلیقات
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما 📌 بخش سوم: جلسه و ضعف عقلانیت 🔻 برخی پیشنهاد می‌دهند برای عبور ا
این مورد، یادداشت آخر درباره "جلسه" خواهد بود و فعلاً این موضوع رو ادامه نمی‌دیم.
🔻 لینک یادداشت‌هایی با عنوان نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما 🔹 بخش اول: فقدان فناوری جلسه مفید https://eitaa.com/taalighat/1705 🔹بخش دوم: جلسه و محرومیت از برکت https://eitaa.com/taalighat/1709 🔹بخش سوم: جلسه و ضعف عقلانیت https://eitaa.com/taalighat/1714 🆔@taalighat
تعلیقات
#پاره‌های_دل خبر داری که تو رفتی به کوچه‌گردی افتادم به من از تو فقط هجران رسید آن هم چه هجرانی...
سر پیراهن تو گریه‌ی ما را درآوردند میان این‌همه کشته، چرا تنها تو عریانی... 📌لطیفیان 🆔@taalighat
❤️ اندک اندک جمع مستان می‌رسد...
(1) دل، مشغول یار ☘ بسیاری از ما عادت داریم زیارت را با رفقا، دوستان و آشنایان برویم. خوب است، شايد گاهی حتی چاره‌ای هم نباشد ولی اگر این همراهی به رفیق بازی و سرگرمی منجر شود، دیگر است. ☘ مراقب دلمان باشیم که مشغول باشد نه درگیر این و آن... ☘ در بین راه گاهی از جمع جدا باشیم، تنها، من باشم و حواسی که فقط به اوست نه به دیگران... ➖➖➖ (2) هدف و طلب ☘ برای هدف داشته باشیم، داشته باشیم، نیت داشته باشیم. قدم‌هایمان، خستگی‌های راه خرج نیت و طلب مان شود. ☘ و طلب ابراز یک میل و شوق و خواست درونی است. طلب در افق انسان شکل می‌گیرد و هرچه ناب‌تر باشد، وجود را صیقلی تر می‌کند... اما نسبتی است بین طلب آدمی و سعه‌ی وجودی او 🔹 ما از تو نداریم به غیر از تو تمنا 🔹 حلوا به کسی ده که محبت نچشیده است... ➖➖➖ (3) محو روضه ☘ باید کمی با زندگی کرد تا اهل روضه شد. در پیاده‌روی کمی این‌گونه باشیم... قرار نیست چون سفره پهن است، دستمان به همه‌ی سفره دراز باشد... ➖➖➖➖ (4) سلوک با امام ☘ پیاده‌روی بسترِ سیر و سلوک با امام و تا امام است. مراقب باشیم فرصت را به تقلیل ندهیم. ➖➖➖➖ (5) ضیافت امساک سفره نعمت‌های مادی و معنوی همه به‌راه است. همه بر خوان کرم سیدالشهدا علیه السلام نشسته‌اند. هر موکبی سفره‌ای است از کرم حسین... ☘ از این سفره کریمانه را که همیشه تجربه کرده‌ایم، گاهی را هم تجربه کنیم... ➖➖➖➖ (6) مهمان کدام سفره؟ ☘ موکب ها جلوه رحمانیت و سفره امام است که همه مردم از آن متنعم اند. نوری که از اطعام اربعین در دل ایجاد می‌شود، بیمه کننده جان است بی‌تردید ... ☘ اما خوشا به حال آنکه ورای سفره طعام موکب ها، بر سفره سیدالشهداء مهمان شود... ما مهمان کدام سفره‌ایم؟ ➖➖➖➖ (7) خلوت با امام 🔹 زیارت، فرصتِ خاص است، این فرصت را از خود دریغ نکنیم... ☘ گر شبی در خانه‌ی جانانه مهمانت کنند ☘ گول نعمت را نخور، در فکر صاحب‌خانه باش... ➖➖➖➖ (8) ضیافت رنج ☘ اگر در بین راه مشایه از گرما و عطش اذیت شدی، اگر خسته و نالان شدی، اگر در ازدحام و حیران شدی، مبادا در دل گلایه داشته باشی که این پریشانی بخشی از است، پریشانی خودش اذن دخول است. تا پریشان نشوی لایق صحبت نشوی... 🆔 @taalighat
چند نکته درباره نطق 1. پزشکیان زمان قابل توجهی را به مسئله و آثار آن اختصاص داد که نگران‌کننده بود. چراکه اگر او نیز تحریم را مسئله اصلی بداند، یعنی کشور از مدار کار و تولید به مدار خارج خواهد شد یعنی: تشخيص غلط=تجویز غلط 2. نکات مثبت نطق پزشکیان: _ در اقدامی در خور تقدیر فهرستی 9گانه از مزیت‌ها و نقاط قوت کشور ارائه داد. _ او از بیانیه گام دوم و اولویت‌های آن نام برد. _ او توسعه‌ای که موجب زدودن محرومیت نشود را چپاول خواند. _ ضعف در مدیریت داخلی را مهمتر از تحریم نامید که امیدوارم در عمل به آن باور داشته باشد. _ تأکید بر مواردی چون برنامه هفتم و اسناد بالادستی، اولویت اقتصاد و عمل به منویات رهبری 3. پزکشیان فهرستی از مشکلات کشور ارائه داد که یکی از آن‌ها روابط نامناسب با همسایگان بود. این فراز یعنی اطلاعات وی نیازمند به‌روزرسانی است و دستاوردهای شگرف دولت سیزدهم در حوزه را نمی‌شناسد. 4. همچنان احساس می‌کنم پزکشیان شناخت خوبی از کشور، معضلات و راه‌حل‌ها و اساساً امر اداره کشور ندارد. 🆔@taalighat
هدایت شده از فهرست کانال تعلیقات
🔰فهرست مطالب مرتبط با 🔻اربعین، امداد الهی در عصر جدید https://eitaa.com/taalighat/1106 🔹اربعین، فرصت قیام جمعی https://eitaa.com/taalighat/1107 🔹 اربعین حرکت به‌سوی امام https://eitaa.com/taalighat/1116 🔹 اربعین، بازگشت انسان به خویش https://eitaa.com/taalighat/1117 🔹 عاشورا، اربعین، انتظار https://eitaa.com/taalighat/651 🔹 از کربلا رفتن تا کربلایی شدن https://eitaa.com/taalighat/531 🔻 https://eitaa.com/taalighat/1720 @taalighat
جزوه اغتشاشات 1401 نهایی.pdf
1.52M
1⃣ یادداشت‌هایی درباره اغتشاشات 1401 📚 مجموعه یادداشت‌هایی که طی سال گذشته درباره ابعاد مختلف اغتشاشات 1401 به نگارش درآمد (بیش از 30 یادداشت)، دراین جزوه تجمیع شده است. 🆔@taalighat
جزوه حجاب نهایی.pdf
1.03M
2⃣ یادداشت‌هایی درباره مسئله حجاب 📚 مجموعه یادداشت‌هایی که طی چندماه گذشته درباره به نگارش درآمد (بیش از 20 یادداشت)، دراین جزوه تجمیع شده است. 🆔@taalighat
جزوه طوفان الاقصی نهایی.pdf
1.33M
3⃣ یادداشت‌هایی درباره طوفان الاقصی 📚 مجموعه یادداشت‌هایی که طی چندماه گذشته درباره طوفان الاقصی به نگارش درآمد (بیش از 30 یادداشت)، دراین جزوه تجمیع شده است. 🆔@taalighat
تعلیقات
📝 چه باید کرد؟ (تأملی درباره آینده و بازسازی جبهه انقلاب و مناسبات اجتماعی) (1) مقدمه 1. امروز باید
📝 چه باید کرد؟ (2) 1) ما معمولاً پس از هر شکست سیاسی، مشغول انواع تحلیل‌ها و آسیب‌شناسی می‌شویم. بعد از مدتی که به شرایط موجود عادت کردیم و درد شکست التیام یافت، برمی‌گردیم به تنظیمات کارخانه و کارهای قبلی. 2) ما معمولا حوصله کارهای بلندمدت و نداریم. لذا به جنس کارهای سیاسی دم‌دستی و کنش‌گری آن‌چنانی دم انتخابات روی می‌آوریم. درحالی‌که تعامل با جامعه و گرفتن نبض آن را نمی‌توان از لایه سیاست و آن هم با هیجان زودگذر دنبال کرد. 3) قبلاً در دوران دولت شهید درباره‌ی مسئله‌ای به‌نام "فرصتِ داشتنِ دولت" نوشتم که جبهه انقلاب در مسند قوه مجریه بود. https://eitaa.com/taalighat/1149 اکنون باید درباره "فرصتِ نداشتن دولت" تأمل کرد. به‌جای حرص خوردن باید دراین مقطع یک فرصت راهبردی دید. فرصت و فرصت 4) سخن از بازسازی جبهه، مناسبات جبهه انقلاب باهم و با جامعه است. گفتگو درباره ابعاد و اضلاع این بحث فراتر از کشش یادداشت‌های فجازی است و برخی نیز غیر قابل انتشار. اما تلاش می‌کنم برخی موارد را به‌مرور تقدیم کنم و باقی موارد را در حلقه مباحثات دوستانه انشالله بحث می‌کنیم. 🆔@taalighat
تعلیقات
📝 چه باید کرد؟ (2) 1) ما معمولاً پس از هر شکست سیاسی، مشغول انواع تحلیل‌ها و آسیب‌شناسی می‌شویم. بع
📝 چه بايد کرد؟ (3) فرصت نداشتنِ دولت 1⃣ فصل بازگشت به مردم 🔹 اساساً نقطه عزیمت و کانون حرکت او با کانون حرکت و اقدام متفاوت است. انقلاب از آغاز می‌کند و جریان غرب‌گرا از و مسندهای حاکمیتی. پس نقطه عزیمت و تمرکز همت‌ها متفاوت می‌شود. پس "نداشتن دولت" نیز "فرصت" می‌شود. 🔹 همین تفاوت در موجب می‌شود کنش‌گری هریک چه در زمان برخورداری از دولت یا عدم برخورداری متفاوت شود. هرچند جریان انقلابی نیز برخورداری از دولت را فرصت می‌داند و برای آن برنامه‌ریزی نیز دارد اما نبودن در رأس هرم قدرت، او را متوقف نکرده و از کنش باز نمی‌دارد. 🔹 پس امروز که جریان انقلابی در رأس قوه مجریه نیست، وظایفش پایان نمی‌یابد. و باید از این به نفع انقلاب بهره ببرد. عزلت مایه و بازیابی و است و حال که بار اداره را بر دوش نداریم باید درباره مسائل مهم بیاندیشیم و بارهایی که در چنين موقعیتی امکان برداشتن دارد را برداریم. 🔹 بنابراین مهمترین اقدام جریان انقلابی طراحی مناسبات اجتماعی و است. چرا که رأس المال انقلاب مردم اند و با مردم است که انقلاب پدید آمد، می‌ماند و به پیش می‌رود. پیش‌نیاز این امر جبهه انقلاب و اساساً احیای زیست اجتماعی است. 2⃣ فصل بازسازی جبهه 🔹 از سوی دیگر بخشی از فهرست کارهایی که در فرصت نداشتن دولت می‌توان به آن اندیشید عبارتند از: 1. بازیابی هویتی و بازسازی فکری 2. بازسازی ساختاری و قوام درونی 3. امتدادیابی اجتماعی و توسعه 4. شناسایی آسیب‌ها و درمان 5. ایجاد زیرساخت‌های اجتماعی 6. تلاش برای شناخت بهتر کشور، امر اداره و حکمرانی و گلوگاه مشکلات 7. شناخت راه‌حل‌ها و حل مسئله در مقیاس مقدور 8. بهره‌مندی از دسترسی به نقاط اتصال به حاکمیت (نهادهای ذیل ولی فقیه) و ارتقای عملکرد آن‌ها 9. اتصال به ذهنیت اجتماعی و ایستادن در نقطه پاسخ و اقناع (نقطه تبیین) 10. آینده پژوهی نیازهای انقلاب و ایجاد آمادگی برای آینده‌های محتمل 11. طراحی انسان عصر انقلاب اسلامی و تلاش برای کشف مسیر تحقق آن و تبدیل آن به خواست عمومی 12. تجربه‌نگاری نخبگان انقلابی که در حاکمیت حضور داشتند از زاویه حکمرانی و مسئله برای مماس شدن با مسئله عینیت 13. شناسایی مدیران انقلابی نسل جدید که در دولت شهید رئیسی خوش درخشیدند و بهره‌مندی از ظرفیت آن‌ها 14. خیز بلند برای ساخت ایران قوی براساس همه لوازم ایجابی و سلبی آن 🆔@taalighat
"قالوا بلی" به گریه برای تو گفته‌ایم... ما پای سوختن ز غمت ایستاده‌ایم 🆔@taalighat
✅ دو یادداشت بسیار خوب از حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حبیب‌الله بابایی از اساتيد برجسته علوم انسانی و حوزه مطالعات تمدنی، باعنوان "" که در نقد سخنان اخیر وزیر علوم نگاشته شده است و توصیفی از وضعیت حوزه امروز است و می‌توان آن را ادامه دغدغه یادداشت‌های "حوزه‌ای که نمی‌شناسیم" دانست: https://eitaa.com/Habibollah_Babai/1575 https://eitaa.com/Habibollah_Babai/1576 🆔@taalighat
🖤 پیامبر اعظم، وجودی که قدرش را نمی‌دانیم ☘ یادم می‌آید برخی منبری های قدیمی وقتی خطبه ابتدای را می‌خوانند و به نام مبارک رسول‌الله صلی الله علیه و آله می‌رسیدند، به نشانه احترام نیم خیز می‌شدند و سر را به نشانه تعظیم فرود می‌آوردند. این نوع از بروز خضوع و ادب نسبت به پیامبر مکرم اسلام برایم معنای خاصی داشت. یکی از ویژگی‌های قدیمی‌ها بود. قدر نعمت‌ها را می‌دانستند. ☘ ما را نمی‌دانیم. حداقل اندازه عظمتی که او رقم زده است، نمی‌دانیم. پیامبری که از میانه فراگیر در غرب و شرق، اسلام عزیزی را به ارمغان آورد که شاگردان بی‌نظیری چون عمار و و ابوذر و مقداد و حمزه و... تربیت کرد. ☘ ما حتی معنای را درست تبیین نمی‌کنیم، پیامبر خاتم، دین خاتم و اندیشه خاتم، و غالب است، اندیشه بی‌پایان است، دینی است که خدای متعال اراده فرموده: "لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون" پس ما هیچ بن‌بستی در مقابل دنيای و تمدن مادی نداریم. راه عبور از و رهانیدن انسان معاصر از چنگ شیطان مدرنیته، تمسک به ذیل اندیشه آسمانی پیامبر خاتم است. ☘ خاتم ما را به عالی‌ترین که خدای متعال وعده داد بود، می‌برد. نعمتی که ابعاد مهمی از آن در مقابل امم دیگر باز نبود. ☘ ما خود را، امکان تحول و تقرب خود را، امکان رسیدن به مراتب بالای توحیدی را مدیون وجود مبارک و نازنین پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم هستیم ولی او همچنان ناشناخته و است و ما نسبت به وجود مقدسش دچار شده‌ایم. با آنکه آموزه‌های دینی ما فقدان او را چنین عظیم توصیف می‌کند: أُُصِبْنَا بِک یا حَبِیبَ قُلُوبِنَا فَمَا أَعْظَمَ الْمُصِیبَةَ بِک حَیثُ انْقَطَعَ عَنَّا الْوَحْی و حیث فقَدناک... فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ 🆔@taalighat
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ‏ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ‏ 🆔@taalighat
وضعیت دارد از به تنزل پیدا می‌کند. وقتی فرقه ایجاد شد، دعوای حیدری _ نعمتی طبیعی است. 🆔@taalighat
درباره ماجرای پناهیان... 1. پناهیان چه گفت؟ یکبار مرور کنیم، گفت: دوقطبی سازی بد است. هرکسی دوقطبی ایجاد کرد با او برخورد کنید. چه کیهان باشد چه جمهوری اسلامی. کجا نسبت ناروایی به کیهان داد؟ گویی کسی بگوید: آقای رئیس قوه قضائیه هرکسی دزدی کرد و به بیت‌المال تعدی کرد با او برخورد کنید. چه پسر رهبری باشد چه پسر خاتمی باشد... بعد یک عده فریاد واسلاماه بلند کنند که تو به پسر رهبری نسبت دزدی دادی! اسلوب این نوع سخن اقتضا می‌کند هردو سر طیف را بیان کند، در وزان جمله شرطیه که تعلیق در آن جریان دارد نه اسناد. 2. اما درباره پناهیان، او کیست؟ وقتی به نگاه میکنم می‌بینم حلقه وصل مردم و دیانت منبری های اثرگذار هستند: طیفی دین خود را از مرحوم کافی گرفتند و طیفی از مرحوم فلسفی. طیفی پای منبر شیخ حسین انصاریان بزرگ شدند و طیفی پای منبر مرحوم فاطمی نیا. اما طی دو دهه گذشته طیف بسیار زیادی از پای منبر پناهیان بزرگ شدند و قد کشیدند. پناهیان برای شان از اسلام گفت، هم از جمال اسلام و هم از جلال اسلام. پناهیان از نماز خوب گفت، از تشکیلات گفت، از تقوا گفت، از اعتکاف گفت، از تربیت دینی گفت و همه با خوانشی جدید و معمولاً رو به جلو... و شد مایه رشد و ارتقاء طیفی از انقلابی‌ها. آغاز ماجرای را شاید خیلی ها به یاد نداشته باشند. چه کسی بیشترین محتوا را درباره این مناسک اجتماعی تولید کرد، بيشترين تبلیغ را کرد، سال‌های سال رفت و آمد، جماعتی از جوانان را با خود برد تا کم‌کم طعم آن را فراگیر کند. همین پناهیان سال‌های سال گفت. از واقعی گفت، وسط ده‌ها از اولین کسانی بود که سینه سپر کرد، فریاد زد، راه تحلیل را باز کرد. همان موقع هایی که بسیاری از منبری های انقلابی در تقیه یا سکوت یا تردید بودند. چقدر مثال یادمان می‌آید اینجا. 3. همه این‌ها یعنی پناهیان بی عیب و ایراد است؟ یعنی همه حرف های او درست است؟ یعنی هیچ نقدی به او وارد نیست؟ خیلی روشن است پاسخ منفی است. مسئله در نقد نیست، مسئله سطح واکنش و جنس واکنش است. بدانیم کسی را نقد می‌کنیم که حداقل دو دهه خطیب و منبری جبهه انقلاب بوده و چند نسل را برای انقلاب رشد داده. حالا نقد کنیم، جدی هم نقد کنیم اما با لحاظ همین نکته. 4. مسئله این است: نقد کنیم هرجا اشکالی بود اما بدانیم چگونه! زدن امثال پناهیان از بیخ و بن، مصداقی از است. خدا از انسان‌های خوشش نمی‌آید، عقوبت می‌کند. آخرین مورد پیش روی مان است. همان‌هایی که امروز علم زدن پناهیان را در دست دارند، چند صباح قبل با همین سبک و سیاق رئیسی را می‌زدند جماعت و اینجا چقدر جای پای پررنگ است. 5. این حجم از حمله به پناهیان برای چیست؟ برخی واقعاً دلسوزانه از سر درد نقد می‌کنند، می‌دانم بچه‌های انقلابی اینگونه اند. اما را می‌شناسم دردشان چیز دیگری است. نقدشان از روی است. نقد کنیم، اما منصفانه و بدون ناسپاسی، همین! 🆔 @taalighat
هدایت شده از تعلیقات
رویکرد جبهه‌ای و الگوی نقد (الگوی مواجهه درون جبهه‌ای) 🔻 این روزها در هر گروه و کانال و پیجی شاهد تضارب آرا در موضوعات مختلف هستیم که بسیار امیدبخش و نشاندهنده پویابودن جامعه است. اما گاهی این تضارب آرا در بین بچه‌های جبهه انقلاب به جدال و خصومت و عناد کشیده می‌شود. یکی دیگری را متهم می‌کند و دیگری بقیه را نفی. این نقطه و بزنگاه است. مسئله‌ها تمام نمی‌شوند و هر روز با مسئله‌ای جدید مواجهیم پس نمی‌توانیم نسبت به تک تک مسائل نسخه بپیچیم بلکه باید اساس و قواعد کلان را تنظیم کنیم. 🔻 موجب رشد است و موجب فشل شدن و نابودی. وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ (انفال:46) گفتگو و نقد و آزاداندیشی مثل نان شب برای ما واجب است اما بشرطها و شروطها. 🔻 مختصات رویکرد جبهه‌ای 🔹 ما در چه جبهه‌ای ایستاده‌ایم و نقطه مقابل ما کیست؟ پاسخ به این سؤال الگوی مواجهه ما را روشن می‌کند. گاهی ما همه همت خود را برای نفی و کسی می‌گذاریم که در خاکریز خودی است. همین موجب غفلت از دشمن واقعی و موجب تغییر اولویت می‌شود. رویکرد جبهه‌ای مواجهه و کنش را نشان می‌دهد. 🔹 رویکرد جبهه‌ای نافی آزاداندیشی و گفتگو و نقد نیست، بلکه گفتگو ره ضروری می‌داند اما درعین‌حال و نامسئله را از هم تفکیک می‌کند، و را تعيين می‌کند. 🔹 بعد عاطفی و روحی ما با آنهایی که نگاه شان را نمی‌پسندیم را تأمین و اصلاح می‌کند. رویکرد جبهه‌ای بعد را برجسته می‌سازد تا حتی در نسبت به کسی که نقد دارم، نداشته باشم بلکه سرشار از محبت و اخوت باشم درعین اینکه از باور و نقد متقن خود نیز چشم‌پوشی نمی‌کنم اما در مدل ابراز آن دقت می‌کنم. چراکه ما با طرف مقابل اثر مستقیمی بر او دارد. 🔹 رویکرد جبهه‌ای است نه ، ظرفیت ارتباط و و ولایت در جامعه مؤمنین را افزایش می‌دهد، نقد موجب جدایی و فاصله و کدورت نمی‌شود بلکه چنان پخته و برخاسته از اخوت است که مزید انسجام و پیوندهای برادری است. 🔹 بستر است چرا که و امکان شنیده شدن نقد را فراهم می‌کند چون کسی با موضع و قضاوت پیشینی به سخن و نقد برادرش نگاه نمی‌کند و نقد او را هدیه‌ای برادرانه می‌داند نه اقدامی خصمانه. 🔹 رویکرد جبهه‌ای ندارد تا راحت کند، بلکه دارد. طیف را می‌بیند، مجموع را لحاظ می‌کند، نگاهش تشکیکی است، پس دایره خودی را آنقدر مضیق نمی‌بیند که فقط خودش بماند و دوستانش. 🔹 مخالف است. راحت دیگری را یا خطاب نمی‌کند. درعین صراحت و آزاداندیشی در نقد لطافت نیز دارد. و تقوای در تعبیر و در قلم نیز دارد. پس نه تهمت می‌زند، نه برچسب، نه قضاوت می‌کند بلکه متمرکز بر مسئله، حاق موضوع را نقد می‌کند. 🔹 می‌داند آنقدرها زیاد نیستیم که بخواهيم هر روز با نیش قلم و زبان تعداد جدیدی را از جبهه کم و حذف کنیم. ما بايد ما بمانیم. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
تعلیقات
#لینک 🔻فهرست یادداشت‌هایی باعنوان: "حوزه ای که نمی شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب اسلامی" 🔹بخش
📝 به‌بهانه آغاز سالتحصیلی جدید حوزه‌های علمیه امروز رسماً سالتحصیلی حوزه‌های علمیه آغاز شد. اطلاعیه برگزاری انواع دروس سطوح عالی و خارج در زمینه فقه و اصول و تفسیر و کلام و فلسفه و عرفان چشم‌نواز است. 1. حوزه سنتی و دروس خارج امروز بیش از 270 درس خارج فقه و اصول به‌صورت رسمی در حوزه علمیه قم دائر است و تعداد دروس خارج غیر رسمی به بیش از این‌ها می‌رسد. هرچند کرونا بر همه نظام‌های آموزشی اثر منفی داشت و حوزه نیز مستثنی نبود اما همچنان دروس اصلی با نشاط و پویایی در حال برگزاری است. اما برخی را آماج نقد قرار می‌دهند غافل از اینکه حوزه سنتی، میراث دار ده قرن مجاهدت‌های علمی فقها و علمای شیعه در طول تاریخ بوده‌اند که سینه به سینه میراث علمی و منهجی و روشی را به این نسل منتقل کردند. این نقش تاریخی را اگر ناديده بگیریم، یعنی از انتقال غفلت ورزیده‌ایم. تکیه بر این میراث عظیم و به تعبیر امام راحل منهج که شیعی است، امکان حضور در عرصه‌های نوپدید را فراهم می‌آورد. آنچه امروزه تحت عنوان فقه معاصر شنیده می‌شود، بدون تکیه به این تراث غنی امکان پدیدآمدن و پیش رفتن نداشت. اما با بهره به‌هنگام از ظرفیت حوزه سنتی، افق‌های نو را پیش روی آن گشود و بسیاری از بزرگان همین طیف به دعوت انقلاب روی خوش نشان دادند و گام در مرحله نخست پرداختن به نیازهای فکری حکومت دینی نهاد. در چنين بستری بود که فقه معاصر متولد شد. نقش محوری، هوشمندانه و درایت راهبردی آیت‌الله در ایجاد چنين پیوندی بین حوزه سنتی و موضوعات جدید در سال‌های اخیر، انکارناپذیر است. این همه به‌معنای عدم انتقاد نسبت به کنش سیاسی بخشی از حوزه سنتی نیست. 2. فقه معاصر، گستره موضوع و انقلاب بنابر آنچه گذشت امروز در کنار دروس خارج فقه با موضوعات عمومی عبادات و معاملات دروس خارج با موضوعات جدید نیز در جریان است. برخی از این موضوعات عبارتند از: ۱. فقه اجتماعی ۲.فقه احیای حقوق عامه ۳. فقه اخلاق ۴. فقه اداره ۵. فقه امنیت ۶. فقه بورس و بازارهای مالی ۷. فقه بیمه ۸. فقه پزشکی ۹. فقه پول ۱۰. فقه پولشویی ۱۱. فقه تربیت ۱۲. فقه جمعیت ۱۳. فقه حریم خصوصی ۱۴. فقه حقوق بشر ۱۵. فقه حکمرانی ۱۶. فقه حکومت ۱۷. فقه خانواده ۱۸. فقه رسانه و احکام آن ۱۹. فقه رمز ارزها ۲۰. فقه روابط بین الملل ۲۱. فقه رؤیت هلال ماه با چشم مسلح ۲۲. فقه شخص حقوقی و شرکت های سهامی ۲۳. فقه عدالت ۲۴. فقه عقود مستحدثه ۲۵. فقه فضای مجازی ۲۶. فقه قانون ۲۷. فقه مالکیت فکری ۲۸. فقه محیط زیست ۲۹. فقه هوش مصنوعی ۳۰. فقه ورزش ۳۱. فقه کارگزاران ۳۲. نظام اقتصادی اسلام ۳۳. فقه هوش مصنوعی این تنوع نشان می‌دهد در واقع است. حوزه‌ای که به نیازهای روز بی‌اعتنا نیست. خود را متعهد به حل مسئله جامعه اسلامی می‌داند. هرچند در آغاز راه باشد. یک آغاز است، و این آغاز نیاز به افزونه‌های جدی دارد. و تحلیل روند موجود لازمه رساندن این مسیر به مرحله دوم است. مرحله‌ای که درک دقیقی از امر دارد و هم را می‌شناسند که انشاالله در یادداشت‌ مستقلی به آسیب‌شناسی فقه معاصر خواهیم پرداخت. 3. مراجع تقلید، چشم و چراغ حوزه اما این سرمایه با حضور ارزشمند و بی‌بدیل پدید آمده است. چندی پیش که سری به مسجد اعظم زدم، از فقدان تدریس حضرات آیات عظام خراسانی، زنجانی و شیرازی دلگیر شدم. چندی پیش بود که مسجد اعظم برای درس این اعاظم مملو از جمعیت می‌شد و امروز کهولت سن مانع از این فیض شده است. الحمدلله که هنوز درس حضرات آیات عظام همدانی، و آملی برقرار است. مراجع ستون‌های حوزه هستند و به واسطه ایشان است که این فیض جریان می‌گیرد. اساتیدی که امروز تکیه بر مسند تدریس خارج دارند، دیروز از دریای علم این اعاظم متنعم بودند. مبادا نسبت به این سرمایه عظیم ناسپاس و قدرنشناس باشیم. 🆔@taalighat