بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 568
1* كیفر در قیامت با گناهان متناسب است. كسى كه در دنیا براى مسكین سوز ندارد، در آخرت دوست دلسوزى ندارد. «فلیس له الیوم هاهنا حمیم» و كسى كه در دنیا به كسى طعام نداد، در آن روز با طعام شكنجه مىشود.
2* دوزخیان، نه از نظر روحى در رفاه هستند «لیس له الیوم ههنا حمیم» و نه از نظر جسمى. «و لا طعام الاّ من غسلین»
3* ایمان نیاوردن به خداى بزرگ و بى تفاوتى نسبت به گرسنگان، خطایى نابخشودنى است. «لا یأكله الا الخاطئون»
4* مبلّغ، توقّع ایمان آوردن تمام یا اكثریّت مردم را نداشته باشد. «قلیلاً ما تؤمنون»
5* ایمان به تنهایى كافى نیست، ذكر هم لازم است. ممكن است ایمان باشد ولى انسان غافل باشد. «قلیلاً ما تؤمنون... قلیلاً ما تذكّرون»
6* به خاطر عدم پذیرش اكثریّت، از گفتن سخن حق صرف نظر نكنید. «لقول رسول كریم... قلیلاً ما تؤمنون»
7* در آیات قبل خداوند از پیامبرش بهترین دفاع را كرد ولى در عین حال در این آیه تهدید هم مىكند كه اگر سخنى به ناحق به خدا نسبت دهد، شاه رگ او با قدرت قطع شود.
8* دفاع از حق، مهمتر از شخص است. براى مصونیّت وحى، حتّى جان بهترین افراد را مىگیریم. «لو تقوّل... لاخذنا...»
9* براى حفظ حدود و حریم قرآن، قاطعانه باید سخن گفت. «لاخذنا منه بالیمین»
10* گناهان بزرگ، كیفر بزرگ دارد. «لاخذنا منه... ثمّ لقطعنا...»
11* هر چیز كه ارزش بیشترى دارد باید حراست از آن شدیدتر باشد. «تنزیل من ربّ العالمین... لو تقوّل... لاخذنا... لقطعنا...»
12* قهر خداوند نسبت به كسانى كه حریم وحى را بشكنند، نابودى است. «لقطعنا منه الوتین»
13* تأثیر قرآن روى متقین جدى و قطعى است. «و انّه لتذكرة للمتّقین»
14* شرط پند پذیرى، روحیه تقواست. «لتذكرة للمتّقین»
15* در برابر موضعگیرىهاى مكذّبین، در پناه یاد خدا به راه خود ادامه بده. «فسبّح باسم ربّك العظیم»
16* تسبیح خداوند در راستاى تربیت انسان است. «فسبّح باسم ربّك العظیم»
17* مرحوم علامه امینىقدس سره در كتاب شریف الغدیر(الغدیر، ج1، ص 239 تا 246) نام سى نفر از بزرگان مفسّرین و محدّثین، از قرن سوم هجرى تا قرن چهاردهم را نقل كرده كه گفتهاند: شأن نزول آیه «سأل سائل» مربوط به شخصى مىباشد كه به پیغمبر گفت: نصب امیرالمؤمنین به خلافت در روز غدیر از طرف خودت بود یا از طرف خدا؟! ما را به حج و روزه و زكات فرمان دادى و ما قبول كردیم، امّا راضى نشدى، تا آن كه پسر عموى خودت را بر ما حاكم كردى! سپس گفت: «اللّهم اِن كان هذا هو الحقّ من عندك فامطر علینا حجارة من السماء»(2) خدایا اگر این امر حق است از آسمان سنگى بباران (تا نابود شویم و شاهد چنین روزى نباشیم). سنگى فرود آمد و او نابود شد و این آیه نازل شد. «سأل سائل بعذاب واقع»
18* حدود بیست مرتبه خداوند پیامبرش را در قرآن به صبر دعوت كرده است، آن هم صبر جمیل، كه در آن جزع و فزع و سخنان ناروا نباشد. البتّه خطاب صبر به پیامبر است، ولى امت نیز باید صبر داشته باشند.
19* حتّى پیامبر، نیازمند توصیه به صبر و پایدارى هستند. «فاصبر صبراً جمیلاً»
20* كسى كه قیامت را نزدیك ببیند، در برابر مشكلات صبر و پایدارى مىكند. «فاصبر... نراه قریباً»
21* به دوستىها و روابط گرم دنیوى دل نبندید كه در آخرت به كار نیاید. «لا یسئل حمیم حمیماً»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_568
#کیفر
#دوزخیان
#ایمان
#مبلغ
#اکثریت
#سخن_حق
#دفاع_از_حق
#حفظ_حدود_و_حریم_قرآن
#گناهان
#قهر_خداوند
#پندپذیری
#تربیت
#خلافت
#امیرالمومنین
#صبر
#قیامت
#دوستی
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 569
1* مجرم در قیامت سه آرزو مىكند:
الف) با خاك یكسان شود. «لو تُسوّى بهم الارض»(نساء، 42)
ب) از اعمالش دور شود. «امداً بعیداً»(آل عمران، 30)
ج) با فدیه دادن رها شود. «یوم یودّ المجرم لو یفتدى...»
2* مجرم براى فدیه دادن و نجات یافتن، فرد یا گروهى را انتخاب نمىكند، بلكه مىگوید: همه را بگیرید و مرا آزاد كنید؛ فرزند، همسر، برادر، فامیل و همه مردم زمین. (كلمات با حرف واو عطف شده نه با حرف «اَوْ»)
در آن روز، عاطفه فرزندى، غیرت همسرى، محبّت برادرى و حمایت فامیلى و آشنایى مردمى همه فدا مىشود، ولى چه سود؟!
3* بر اساس این آیات، عوامل دوزخى شدن چهار چیز است: فرد در ظاهر به حق پشت مىكند: «ادبر» در قلب تنفّر دارد و روى بر مىتابد: «تولّى» ثروت اندوزى مىكند: «جمع» و به دیگران نمىدهد. «فاوعى»
4* مراقب باشیم كه در دنیا به خاطر رفاه همسر و فرزندان و جلب رضایت دوستان و خویشان، خود را دوزخى نكنیم. زیرا در آن روز هیچ یك از آنها به داد ما نمىرسند و به درد ما نمىخورند. «لو یفتدى... ببنیه و صاحبته و اخیه»
5* بر اساس روایات، بهترین عمل آن است كه تداوم داشته باشد.(تفسیر نورالثقلین) «الّذین هم على صلاتهم دائمون»
6* انسان بسیار كم ظرفیّت است، با تماس با سختى فریاد مىزند و بخل مىورزد. «مسّه... مسّه»
7* راه نجات از اخلاق ناپسند، مداومت به نماز است. «خلق هلوعاً... الاّ المصلّین»
8* طبع مادّى انسان به سوى حرص و بخل میل دارد و نماز و یاد خدا آن را مهار مىكند. «انّ الانسان خلق هلوعاً... الاّ المصلّین»
9* انسان بدون نماز مضطرب است. «جزوعاً... منوعاً... الاّ المصلّین»
10* در نهج البلاغه مىخوانیم: «انّ اللّه سبحانه فرض فى اموال الاغنیاء اقوات الفقراء فما جاع فقیر الاّ بما متّع به غنىّ و اللّه تعالى سائلهم عن ذلك»(نهجالبلاغه، حكمت 328) همانا خداوند قوت فقرا را در اموال اغنیا قرار داده است و هیچ گرسنهاى نیست مگر آن كه ثروتمندى از حقّ او بهرهبردارى مىكند و خداوند از آنان بازخواست خواهد كرد.
11* حضرت علىعلیه السلام به فرزندش مىفرماید: آن گونه از خدا خوف داشته باش كه اگر تمام خوبىها را داشته باشى، احتمال بده از تو نپذیرند و آن گونه امید داشته باش كه اگر تمام بدىهاى مردم زمین را داشته باشى، احتمال بده تو را ببخشند.(تفسیر نمونه)
12* نماز و رسیدگى به محرومان، پیوند ناگسستنى دارند. «الاّ المصلّین... حقّ معلوم للسائل و المحروم»
13* انفاق، تعدیل كننده روحیه حرص و بخل است. «خلق هلوعا... جمع فاوعى... فى اموالهم حقّ معلوم»
14* مؤمن و نمازگزار واقعى، خود را مالك همه دارایىهاى خود نمىداند و سهمى از آن را حق دیگران مىداند. «فى اموالهم حقّ معلوم»
15* نیازمندان، در اموال توانگران حق دارند و شریكند.«حقّ معلوم للسائل والمحروم»
16* در فقرزدایى تنها به ظاهر افراد ننگرید، گروهى از محرومان صورت خود را با سیلى سرخ نگه مىدارند و سؤال نمىكنند. «و المحروم»
17* نیازمندى، شرط دریافت است، مؤمن باشد یا نباشد. «للسائل و المحروم»
18* دینِ جامع آن است كه هم به مسائل اجتماعى توجّه كند، «حقّ معلوم للسائل و المحروم» و هم به مسائل اعتقادى. «الّذین یصدّقون بیوم الدّین»
19* اسلام، دینى فطرى است. هم باید غرائز از راه درست ارضا شود و هم جلوى فحشا و منكر گرفته شود. «الّذین هم لفروجهم حافظون... الاّ على ازواجهم»
20* اسلام با طرد غریزه جنسى، مخالف است. «الاّ على ازواجهم»
21* خطر، همیشه در كمین است: خطر انحراف و سوء عاقبت و بدون توبه مردن، خطر پذیرفته نشدن اعمال، خطر حبط اعمال، و... «و الّذین هم من عذاب ربّهم مشفقون»
22* ارضاى غریزه جنسى از راههاى حرام، نوعى تجاوزگرى است. «فمن ابتغى وراء ذلك فاولئك هم العادون»
23* سكوت آگاهان، جرم و گواهى به حق، نشانه ایمان است. «بشهاداتهم قائمون»
24* آغاز و پایان تمام كمالات، توجّه به نماز است. در آغاز فرمود: «الّذین هم على صلاتهم دائمون» و در پایان نیز مىفرماید: «و الّذین هم على صلاتهم یحافظون»
25* علم غیر از ایمان است، منافقان نسبت به پیامبرصلى الله علیه وآله شناخت داشتند ولى تسلیم او نبودند و لذا لقب كافر در مورد آنان به كار رفته است.
26* چه بسا دشمن براى گرفتن اخبار و تصمیمات مؤمنان، در اطراف آنان حضور یابند. «فمال الّذین كفروا... عن الیمین و عن الشمال عزین»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_569
#مجرم
#قیامت
#عوامل_دوزخی_شدن
#بهترین_عمل
#راه_نجات_از_اخلاق_ناپسند
#بخل
#مضطرب
#فقرا
#اغنیا
#خوف
#امید
#نماز
#محرومان
#مومن
#دارایی
#فقرزدایی
#شرط_دریافت_کمک
#دین
#اسلام
#غریزه_جنسی
#آگاهان
#دشمن
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 570
1* هیچگاه خود را بهترین ندانید كه خداوند بهتر از شما را بیاورد. «نُبدّل خیراً»
2* تا احتمال اثر هست، ارشاد لازم است، امّا بعد از یأس از هدایت باید آنان را رها كرد. «فذرهم»
3* سخنان یاوه و بىپایه درباره دین و رهبران دینى، انسان را در باتلاق گناه فرومىبرد و او را گرفتار و مشغول مىسازد. «یخوضوا و یلعبوا»
4* وظیفه دعوت و ارشاد، مادامى است كه زمینهاى براى پذیرش باشد، امّا اگر آنان یاوهگویى مىكنند و همه چیز را به بازى گرفتهاند، باید به حال خود رها شوند. «ذرهم یخوضوا و یلعبوا»
5* عقاب قبل از بیان، جایز نیست. «انذر قومك من قبل ان یأتیهم عذاب الیم»
6* پیروى از انبیا، نتیجه و ثمره ایمان به خدا و معاد است. اول توحید و تقوا، سپس اطاعت از پیامبر. «ان اعبدوا اللّه واتّقوه و اطیعون»
7* انسان داراى دو اجل است:
اجلى كه با عبادت و تقوا به تأخیر و با گناه و خلاف جلو مىافتد.
اجل نهایى كه قابل تغییر نیست و نامش «اجل مسمّى» است.
امام صادقعلیه السلام فرمودند: «یعیش الناس باحسانهم اكثر ممّا یعیشون باعمارهم و یموتون بذنوبهم اكثر ممّا یموتون بآجالهم»(بحارالانوار، ج5، ص140) بیشتر عمر مردم بخاطر احسان و بیشتر مرگ ها بخاطر گناهان است و كمتر كسى است كه عمر یا مرگش به طور طبیعى باشد.
8* گناهان گذشته، با ایمان آوردن بخشیده مىشود. «اَن اعبدوا اللّه... یغفر لكم من ذنوبكم»
9* ایمان و عمل صالح، سبب طول عمر و دفع بلا مىشود. «یؤخّركم الى اجلٍ»
10* انسان رابطه میان ایمان وعمل صالح با طول عمر را نمىداند. «لو كنتم تعلمون»
11* ناله به درگاه حق، شیوه انبیاست. «ربّ انّى دعوت قومى»
12* ارشاد و تبلیغ مردم باید مستمر باشد. «لیلاً و نهاراً»
13* اگر زمینه پذیرش نباشد، دعوت شبانه روزى پیامبر هم اثرى ندارد. «لیلاً و نهاراً فلم یزدهم دعاءى الاّ فرارا»
14* در تبلیغ باید شرایط زمان و مكان و حالات افراد را در نظر گرفت. گاهى باید سرّى باشد و خصوصى، گاهى علنى و عمومى. «لیلاً و نهاراً... دعوتهم جهارا... اعلنت لهم... اسررت لهم»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_570
#بهترین
#احتمال_اثر
#وظیفه
#عقاب
#اجل
#گناهان
#طول_عمر
#ناله
#ارشاد
#تبلیغ
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 571
1* از انسان استغفار، از خدا بخشش. «استغفروا ربّكم...انّه كان غفارا»
2* باران، یكى از مهم ترین نعمتهاى الهى است. «یرسل السماء علیكم مدرارا»
3* توجه به مراحل آفرینش، انسان را به عظمت خداوند متوجه مىكند. «لاترجون للّه وقارا و قد خلقكم اطوارا»
4* تمام هستى، كلاس توحید است. «خلقكم، خلق اللّه سبع سموات، جعل القمر، جعل الشمس، انبتكم، یعیدكم، یخرجكم»
5* كارهاى الهى، هدفمند است. «جعل لكم الارض بساطاً لتسلكوا»
6* توجه به نقش خورشید و ماه در زندگى بشر، راهى براى خداشناسى است. «جعل القمر... نوراً و جعل الشمس سراجاً»
7* كسى كه از رهبر حق پیروى نكند، دنبال نااهلان مىرود. «عصونى واتّبعوا من لم یزدهم... الاّ خسارا»
8* در قرآن، افراد و امورى، وسیله انحراف معرفى شدهاند، از جمله: سخن لهو، نشر اكاذیب و شایعات، سوء استفاده از مقدّسات، بدل نمایى، شیطان، طاغوت، هنرمند منحرف، علماى بىتعهّد و دین فروش كه حقیقت را كتمان مىكنند، كسانى كه دنیا را بر آخرت ترجیح مىدهند و منافقان.(لقمان، 6؛ انفال، 144؛ نساء، 44 و 60؛ منافقون، 2؛ انفال، 36؛ طه، 79 و 85؛ احزاب، 10؛ آل عمران، 69؛ توبه، 9؛ ابراهیم، 3.)
9* تبلیغات سوء، اثر خود را مىگذارد. «قالوا لا تذرنّ الهتكم... و قد ضلّوا كثیرا»
10* قهر و كیفر الهى به خاطر عملكرد خود ماست. «ممّا خطیئاتهم اغرقوا»
11* سلامت فكرى جامعه بر سلامت جسمى فرد مقدّم است. كسانى كه مردم را منحرف مىكنند، اگر هلاك شوند بهتر است. «لاتذر على الارض... یضلّوا عبادك»
12* وراثت در تربیت نقش مهمى دارد. «و لا یلدوا الاّ فاجراً كفّارا»
13* در آمرزش خواهى از خداوند، مقدم داشتن خود بر دیگران كارى پسندیده است. «اغفرلى و لوالدىّ...»
14* در دعا، براى مؤمنان رحمت و مغفرت و براى ظالمان، نابودى و هلاكت، طلب كنید. «ربّ اغفر... للمؤمنین... و لا تزد الظالمین الاّ تباراً»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_571
#استغفار
#بخشش
#باران
#عظمت_خداوند
#کلاس_توحید
#خورشید
#ماه
#پیروی
#وسیله_انحراف
#تبلیغات
#سلامت_فکری
#وراثت
#آمرزش_خواهی
#دعا
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 572
1* تمام امور تعجب آور و ابتكارى، پس از چند روز عادى مىشود ولى قرآن كتاب عجیبى است كه ابدى است و هرگز عادى نمىشود.
2* تمام امور تعجب آور از یك زاویه تعجبآور است، ولى قرآن از جهات بى شمارى اینگونه است كه رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: «لا تحصى عجائبه»(كافى، ج 2، ص 599) قرآن از زاویه لفظ، محتوى، جامعیّت و هماهنگى با فطرت و نیاز بى نظیر است.
3* گوش دادن به تلاوت قرآن، در وجود انسان تاثیرگذار است. «استمع... فقالوا... قرآناً عجبا»
4* قرآن از نظر الفاظ و محتوى با تمام كتب تفاوت دارد. «قرآناً عجبا»
5* به سخنى گوش دهیم كه ما را به رشد رساند. «سمعنا قرآناً... یهدى الى الرشد»
6* قدرت شنیدن «سمعنا»، گفتن «فقالوا» و تجزیه و تحلیل «یهدى الى الرشد» در جنّ وجود دارد.
6* هدایت قرآن دائمى است. «یهدى الى الرشد»
7* رشد واقعى انسان، رشد معنوى است. «یهدى الى الرّشد»
8* وسیله رشد داشتن كافى نیست، رشد كردن مهم است. «قرآناً عجباً یهدى الى الرّشد فآمنّابه»
9* نشانه رشد، ایمان و اخلاص است. «یهدى الى الرشد فآمنّا به ولن نشرك»
10* ایمانى كامل است كه هرگز با شرك همراه نشود. «آمنّا به ولم نشرك بربّنا احدا»
11* اولین گام در رشد، خداشناسى است. «یهدى الى الرشد - انّه تعالى جدّ ربّنا...»
12* همسر و فرزند داشتن دور از شأن یكتایى و بى نیازى خداست. «تعالى جدّ ربّنا ما اتّخذ صاحبة و لا ولداً»
13* سخن ناحق گفتن نشانه سفاهت است.«یقول سفیهنا على اللّه شططا»
14* جنّ از افكار و عقاید انسانها آگاه است. «و انّا ظنّنا ان لن تقول الانس و الجن على اللّه كذباً»
15* پناه بردن به جن، كارى لغو و سفیهانه است. «یقولوا على اللّه سفیهنا على اللّه شططا... یعوذون برجال من الجنّ»
16* جنّیان مثل انسان، مرد و زن دارند. «برجال من الجنّ»
17* پیام ارتباط با جنّ كه عموماً براى رسیدن به مقاصد نادرست است، بر گمراهى دو طرف مىافزاید. «یعوذون... فزادوهم رهقا»
18* جنّ از عقاید انسان آگاه است.«ظنّوا كما ظننتم»
19* جن، توان تماس با آسمان را دارد. «لمسنا السماء»
20* نااهلان را به هر جا راه ندهید. «فوجدناه ملئت حرساً شدیداً»
21* جنّ، آینده بشر و جهان را نمىداند. «و انّا لا ندرى...»
22* كیفر استراق سمع برخورد شدید است. «شهاباً رصداً»
23* رشد دادن از شئون ربوبیّت است. «ربّهم رشداً»
24* قرآن یكسره هدایت است. «سمعنا قرآناً...سمعنا الهدى»
25* سرعت در كار خیر ارزش آن را افزون مىكند. «لمّا سمعنا...آمنّا به»
26* ایمان به قرآن، ایمان به پروردگار عالم است. «سمعنا... آمنا به...یؤمن بربّه»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_572
#تعجب_آور
#قرآن
#گوش_دادن_به_تلاوت_قرآن
#جن
#نشانه_رشد
#خداشناسی
#نااهلان
#رشد
#هدایت
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 573
1* مسلمان عدالتخواه است. «منّا المسلمون و منّا القاسطون»
2* اعراض از ذكر خدا هم در دنیا زندگى را سخت مىكند. «ومن اعرض عن ذكرى فانّ له معیشةً ضنكاً»(طه، 124) وهم در آخرت انسان را گرفتار عذاب سخت و فراگیر مىكند. «و من یعرض عن ذكر ربّه یسلكه عذاباً صعدا»
3* مهمتر از ایمان، پایدارى و استقامت بر آن است. «و ان لواستقاموا على الطریقة»
4* آثار ایمان تنها در آخرت نیست، بلكه در دنیا نیز ظاهر مىشود. «لاسقیناهم ماء غدقا»
5* استقامت بر راه حق ارزش است. و هر استقامتى ارزش ندارد، زیرا بعضى استقامتها لجاجت و یك دندگى است. «استقاموا على الطریقة»
6* توسعه رزق، یكى از اسباب آزمایش است. «لاسقیناهم ماء غدقاً لنفتنهم فیه» (چنانكه حضرت سلیمان نیز توسعه رزق خودش را سبب آزمایش دانست. «هذا من فضل ربّى لیبلونى»( نمل، 40))
7* با توسعه رزق مغرور نشوید. «لنفتنهم فیه»
8* حتّى بعد از استقامت بر راه حق و دریافت پاداش، كار خود را پایان یافته ندانید كه تازه آزمایش دیگرى شروع مىشود. «ماء غدقا لنفتنهم فیه...»
9* اخلاص، زمانى به اوج مىرسد كه انسان خودش را نبیند و هر چه هست از او ببیند. در این آیات ابتدا مىفرماید: من احدى را شریك او نمىدانم. سپس مىفرماید: حتّى خودم را مالك چیزى نمىدانم. «لا اشركُ به احداً... لا املك لكم ضراً و لا رشدا»
10* نكاتى چند پیرامون مسجد
1. اول بناى روى كره زمین مسجد بود. «انّ اول بیت وضع للناس للذى ببكّة مباركا»( آل عمران، 96)
2. جایگاه مسجد باید از قداستى برخوردار باشد. چنانكه مؤمنان گفتند: بر مزار اصحاب كهف مسجدى بنا مىكنیم: «نتّخذن علیهم مسجداً»(كهف، 21)
3. اولین كار پیامبر در مدینه، ساختن مسجد بود. «لمسجد اسّس على التقوى من اوّل یوم»(توبه، 108)
4. بیش از ده مرتبه نام مسجدالحرام در قرآن آمده است.
5. خداوند، مسجد را خانه خود دانسته و برترین مردم، یعنى ابراهیم و اسماعیل، دو پیامبر بزرگ را خادم آن قرار داده است. «طهّرا بیتى»(بقره، 125)
6. براى حضور در مسجد، سفارش زینت شده است. «خذوا زینتكم عند كلّ مسجد»(اعراف، 31)
7. اگر ساخت مسجد بر اساس تقوا نباشد، و مسجد، عامل تفرقه گردد،باید خراب شود. «مسجداً ضرارا»(توبه، 107)
8. قداست مسجد تا آنجاست كه هر كسى حق ساخت و تعمیر مسجد را ندارد. «ما كان للمشركین ان یعمروا مساجد اللّه»(توبه، 17) و این امر، مخصوص مؤمنان متقى است. «انما یعمر مساجد اللّه من آمن باللّه... ولم یخش الاّ اللّه»( توبه، 18)
9. مسجد و سایر مراكز عبادت یهود و نصارى (دیرها و صومعهها و معابد) به قدرى ارزش دارد كه براى حفظ آنها، باید خون داد. «...لهدّمت صوامع و بیع و صلوات»(حج، 41)
10. مسجد آدابى دارد از جمله این كه با صداى بلند در آن گفتگو نشود، سخنان باطل مطرح نشود، درباره خرید و فروش صحبتى نشود و از مطالب لغو دورى گردد.
11. براى هر گامى كه به سوى مسجد برداشته شود، پاداش است.
12. نشستن در مسجد به انتظار نماز پاداش دارد.
13. مسجدى كه در آن نماز خوانده نشود، نزد خدا شكایت مىكند.
14. همسایه مسجد اگر نمازش را در مسجد نخواند، ارزشى ندارد.
15. خداوند به خاطر اهل مسجد، عذاب را از دیگران برطرف مىكند.(موارد 10 تا 15 بر اساس روایاتى است كه در میزان الحكمه باب مسجد آمده است.)
16. شخصى از نزد معتصم (خلیفه عباسى) غمناك بر مىگشت و مىگفت: سارقى به سرقت خود اعتراف كرد و خلیفه فقها را جمع كرد و حكم او را پرسید. یكى گفت: دست سارق باید از مچ قطع شود، زیرا در آیه تیمم مىخوانیم: «فامسحوا بوجوهكم و ایدیكم»(نساء، 43) دیگرى گفت: دست را از آرنج قطع كنید زیرا قرآن در آیه وضو مىفرماید: «و ایدیكم الى المرافق»
آنگاه معتصم كه از قبل امام جوادعلیه السلام را دعوت كرده بود، حكم سرقت را از حضرتش پرسید. امام جوادعلیه السلام فرمود: فقط چهار انگشت قطع شود. زیرا قرآن مىفرماید: «وانّ المساجد للّه» جاى سجده مخصوص خدااست و آنچه در سجده روى زمین قرار گیرد، نباید قطع شود. معتصم استدلال امامعلیه السلام را پسندید و به نظریه آن حضرت عمل شد.(وسائل الشیعه، كتاب حدود، حدّ سرقت.)
11* هفت موضعى كه هنگام سجده بر زمین نهاده مىشود مخصوص خداست و سجده براى غیر خدا ممنوع است.«وانّ المساجد للّه»
12* احدى را در كنار خدا و هم ردیف خدا نخوانید. «فلا تدعوا مع اللّه احدا»
13* دعایى ارزش دارد كه خالصانه باشد. «ادعوا ربّى ولا اشرك به احدا»
14* كسى كه دیگران را به اخلاص فرا مىخواند باید خودش مخلص باشد. «فلا تدعوا مع اللّه احدا... انّما ادعوا ربّى ولا اشرك به احدا»
15* یكى از راههاى دعوت به اخلاص آن است كه انسان فكر كند چه كسى مىتواند بلاها را از او دفع كند: «لن یجیرنى من اللّه احد»
16* همه در برابر قانون الهى یكسانند و هیچ كس مصونیت ویژه ندارد. «قل انّى لن یجیرنى من اللّه احد»
17* تنها راه نجات از قهر الهى، انجام وظیفه و رسالت است. «الّا بلاغاً... و رسالاته»
18* عاقبت، سرهاى متكبران به سنگ خواهد خورد. «حتى اذا رأوا ما یوعدون»
19* روز قیامت، روز ظهور ضعف و ناتوانى انسان و همه تكیهگاههاى اوست. «فسیعلمون من اضعف ناصراً و اقلّ عدداً»
20* گفتن نمىدانم، عیب نیست. «قل ان ادرى»
21* در مدیریّت، هم باید اطلاعات لازم را در اختیار مسئولان گذاشت. «عالم الغیب فلا یظهر على غیبه احدا الاّ من ارتضى من رسول»، هم از او حفاظت كرد. «فانه یسلك من بین یدیه...» و هم بر عملكرد او نظارت دقیق داشت. «لیعلم ان قد ابلغو رسالات ربّهم»
22* كسانى مثل فالگیرها، كفبینها و كاهنان كه ادعاى علم غیب مىكنند دروغگو هستند، زیرا خداوند فقط به امثال پیامبران علم غیب عطا مىكند. «الّا من ارتضى من رسول»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_573
#عدالت_خواه
#ذکر_خدا
#مهم_تر_از_ایمان
#آثار_ایمان
#توسعه_رزق
#آزمایش
#اخلاص
#مسجد
#دعا
#انجام_وظیفه
#عاقبت
#قیامت
#نمی_دانم
#مدیریت
#فالگیر
#کف_بین
#کاهن
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)