ماهنامه «سوره سینما» شماره 7 شهریور 96.pdf
10.33M
🎬 #انتشار #نقد_فیلم سینمایی
✳️عنوان: «ساعت5عصر»، سینما یا برنامهای آیتمی؟
🔰نسخه کامل ماهنامه #سوره_سینما 🗞
🔰شماره هفتم - شهریور1396📰
✅ در صفحات 31الی33 متن کامل و نهایی #نقد _فیلم «ساعت 5عصر»، نوشته علیابراهیمپور به چاپ رسیده است.
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
🎬 #انتشار #نقد_فیلم سینمایی ✳️عنوان: «ساعت5عصر»، سینما یا برنامهای آیتمی؟ 🔰نسخه کامل ماهنامه #سوره_
🎬 #انتشار متن کامل و نهایی #نقد_فیلم
✳️عنوان: « #ساعت5عصر، برنامه آیتمی یا سینما؟»
🔺ماهنامه #سوره_سینما
🗒انتشار: شهریور1396 - شماره هفتم - صص 31-33
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
🎬 #انتشار متن کامل و نهایی #نقد_فیلم ✳️عنوان: « #ساعت5عصر، برنامه آیتمی یا سینما؟» 🔺ماهنامه #سوره_س
سه صفحه یادداشت ساعت 5عصر - نشریه سوره سینما.jpg
2.43M
🎬 #انتشار متن کامل و نهایی #نقد_فیلم
✳️عنوان: «ساعت5عصر، برنامه آیتمی یا سینما؟»
🔺ماهنامه #سوره_سینما [تصویر باکیفیت]
🗒انتشار: شهریور1396 - شماره هفتم - صص 31-33
🌐 @aliebrahimpour_ir
🌷 « #گزارش #یادداشت / #نقد » 🌷
✅موضوع: #نقد_فیلم ساعت 5عصر، اولین اثر سینمایی آقای مهران مدیری
🏷 عنوان: «ساعت5عصر»، سینما یا برنامهای آیتمی؟
🖌 علی ابراهیم پور
🗓تاریخ نگارش: 15مرداد1396
📇تعداد واژگان: 1970
📎توضیح: خلاصهای از این یادداشت، در شماره 303 (شنبه - 4شهریور1396) روزنامه #صبح_نو به چاپ رسید. نسخهی اولیه نیز در سایت #سوره_سینما (در تاریخ 30مرداد1396) درج شد. نسخه نهایی (با ویرایش صوری و ادبی به همراه اندکی حذف و اضافه) در شماره هفتم نشریه #سوره_سینما (شهریور 96) چاپ شد.
💠مطالعهی نسخه #کامل و #نهایی :
🔰 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/143 (بخش اول)
🔰 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/145 (بخش دوم)
🔰 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/146 (بخش سوم)
🔰 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/147 (بخش چهارم)
💠 لینکهای مربوط به انتشار:
♻️ http://www.sourehcinema.ir/?p=92694 (سایت سوره سینما)
🗞 http://sobhe-no.ir/newspaper/303/13 (ص13 شماره 303 صبحنو)
📥 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/150 (دانلود نسخه شماره 303 )
🌀 https://t.me/Sobhe_no/6197 (بازنشر در کانال صبحنو)
📚 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/152 [دانلود ماهنامه #سوره_سینما ]
📃 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/154 [تصویر در ماهنامه سوره سینما]
🔹پ.ن: مثل همیشه، از شنیدن نظرات دوستان همراه، خوشحال خواهم شد.☺️🙏💐
[ #گزارش_یادداشت #گزارش_نقد_فیلم ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
🌺 « #نقطه » 🌺
✅ روایتی #منسوب به #امیرالمومنین هست که: «كلّما في القرآن في الحمد، وكلّما في الحمد في البسملة، وكلّما في البسملة في الباء، وكلّما في الباء في النقطة، وأنا النقطة الّتي تحت الباء؛ علم تمام قرآن در سوره فاتحه است ، و علم تمام سوره فاتحه در بسم اللَّه است و علم تمام بسم اللَّه در حرف باء آن است و من #نقطه_زير_باء هستم.» (قطرهاى از درياي فضائل اهلبيت، ج1، ص177)
✅ شاعر هم دربارهی این مضمون گفته:
آن #نقطه که زیر باء بسم الله است/آن راهنمای کل خلق الله است
گنجیده در آن #نقطه تمام قرآن/ آن خال لب علی ولی الله است
✅ حکما و فلاسفه اسلامی، بحث مبسوطی دربارهی این روایت دارند. برای نمونه:
🌴حضرت امام (رضواناللهعلیه)، در کتاب شریف تفسیر سوره #حمد میفرمایند:
🔻تمام دايره وجود و تجلّيات غيب و شهود، كه قرآن شريف ترجمان آن است جمعاً در بِسْمِ اللَّهِ كه اسم اعظم است موجود است؛ و در «باء» كه مقام سببيّت مىباشد و «نقطه» كه سرّ سببيّت است، موجود است؛ و على- عليه السلام- سرّ ولايت و سببيّت است، پس اوست #نقطه تحت الباء؛ يعنى نقطه تحت الباء، #ترجمان_سرّ_ولايت است. (تفسير سوره حمد ؛ ص55-56)
🔻سوره شريفه «فاتحة الكتاب» و «امّ الكتاب»، صورت اجماليّهاى از مقاصد قرآن است؛ و چون جميع مقاصد كتاب الهى برگشت به مقصد واحد كند و آن حقيقت توحيد است، كه غايت همه نبوّات و نهايت مقاصد همه انبياى عظام- عليهم السلام- است، و حقايق و سراير توحيد در آيه مباركه بِسْمِ اللَّهِ منطوى است؛ پس اين آيه شريفه، اعظم آيات الهيّه و مشتمل بر تمام مقاصد كتاب الهى است؛ چنانچه در حديث شريف وارد است. و چون «باء» ظهور توحيد، و #نقطه تحت الباء سرّ آن است، تمام كتاب ظهوراً و سراً در آن «باء» موجود است؛ و انسان كامل، يعنى وجود مبارك علوى- عليه الصّلاة و السلام- همان #نقطه سرّ توحيد است؛ و در عالم، آيهاى بزرگتر از آن وجود مبارك نيست پس از رسول ختمى- صلى اللَّه عليه و آله- چنانچه در حديث شريف وارد است. (تفسير سوره حمد ؛ ص82)
🌴صدرالمتالهین نیز در ج7، ص33 اسفار اربعه، در فصلی تحت عنوان «في تحقيق كلام أمير المؤمنين و إمام الموحدين علي ع» شرح مفصلی برای «أنا النقطة الّتي تحت الباء» ارائه میدهد.
🌴آیتالله حسنزاده آملی نیز در سه اثر ده رساله فارسى (ص28)، هزار و يك كلمه (ج2، ص: 190) و انسان در قرآن (ص171) بر اساس همین متن ملاصدرا و متون مشابه، روایت مذکور را شرح فرمودهاند که خلاصه آن چنین است:
🔻«اطلاق كلمه #نقطه بر بارى تعالى است، تا معلوم گردد كه غرض از #نقطه باء بسم اللّه چيست، و دانسته شود كه #نقطه كتبى نمودى است و رقيقت و حكايت و ظلّى از حقيقت است، و واقع فوق مفهوم واحد و وجود و #نقطه و نظاير آنهاست... »
🔻«مقصود از #نقطه ذات حق تعالى است و بسيط الحقيقة يعنى نقطه كل اشياء است. و نيز اين طائفه نقطه را بر نبوت و ولايت اطلاق مىكنند كه مىگويند نقطه نبوت و نقطه ولايت از اينرو كه سريان ولى در عالم چون سريان حق است در عالم كه ولايت كليه سارى و سائر در هر موجود است و مولاى او است زيرا كه اسم اعظم است و متقبل افعال ربوبى و مظهر قائم به اسرار الهى و نقطه پرگار نبوت است.»
[ #امام_علی #امیرالمومنین #حدیث #روایت #فقه_معارف #غدیر ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
✅ #ترجیع_بند معروف #هاتف اصفهانی: «که یکی هست و #هیچ نیست جز او» 💐 ↩️ yon.ir/tarjeeband (شعر در گنج
رشته چهارم از #شعر #ترجیع_بند معروف #هاتف اصفهانی:
«که یکی هست و #هیچ نیست جز او» 💐
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
رشته چهارم از #شعر #ترجیع_بند معروف #هاتف اصفهانی: «که یکی هست و #هیچ نیست جز او» 💐 🌐 @aliebrahimpo
💠 « #خاطره شب امتحان » 💠
🍀 از این شعر، خاطرهای خوب دارم. بخشی از این #ترجیع_بند زیبا، جزو متن درسی ادبیات دبیرستان بود. خاطرم نیست دوم یا سوم؛ شب امتحان ترم. ایام انتخابات بود و روزها در خیابانها پلاس بودیم و دورگردی میکردیم. شبها تا صبح بیدار میماندم برای امتحانها. این شعر هم تقریبا اواخر کتاب بود. خب بازیگوش بودیم و قسمتهای زیادی از کتاب، برایم جدید بود و شب امتحان، اولین باری بود که چشمم به جمالشان روشن میشد! ازاینرو آن شب، شبِ شعر و ادبیاتی شده بود برای خودش. یکی دو ساعت به اذان صبح، رسیدم به این شعر. همین رشته چهارم، افتاده بود صفحه فرد کتاب (یعنی سمت چپ) و دقیقا #بند_گردان اش افتاده بود صفحه بعد.
🍀 شعر را که شروع کردم، دیدم جالب و روان است؛ ناخودآگاه شروع کردم به نیت لذتبردن خواندن تا رسیدم به این رشته چهارم. چهار-پنج بیت آخرش (چنانکه معلوم است) خواننده را به #بند_گردان هول میدهد. من هم با رغبت دنبال این بودم که: خب وقتی از مضیق جهات درگذری، آنچه نشنیده گوش، آن شنوی، دقیقا چیست و آن نادیده چشم چیست که میبینی...؟ لذت ماندگارش دقیقا آنجا بود که با ذوق، ورق زدم که ببینم تا به عینالیقین دقیقا چه چیزی را عیان میبینم؛ که دیدم میگوید: «که یکی هست و...»
🍀 خب شعر، عرفانی است و در آن سکوت آخر شب، خواندنش خیلی شیرین بود. آنقدر شیرین که خاطرهاش یادم نرفته و هنوز مزهاش زیر زبانم است!
🌐 @aliebrahimpour_ir
🔥 #داغ 🔥
☄ نوبت 21 #خشت_خام، صحبت دهباشی با #نوری_زاد بود. دقایقی پیش دیدنش را تمام کردم. دیدن این گفتوگوی چالشی دوساعتونیمه، با اجرای دقیق و حسابشدهی #دهباشی، به خوبی نمایانگر وضعیت منشی نوریزاد است. چهطور میشود آدمی که در صف اول روحیهی تندوتیز انقلابیگری بوده، چپ میکند و از چپترین چپها هم چپتر میشود! روایتفتح کجا و نامه اعتراضی به امیرالمومنین کجا!
☄ برداشت من از نوریزاد، با دیدن این گفتوگو، شخصیتی #داغ و گداخته است که راه نمیشناسد! عین قطرهی آبی که روی سینی داغی که روی آتش باشد، هی به اطراف میچرخد! چون داغ است، عربده میزند و از همه -حتی آیتالله وحید و سیدمحمّد خاتمی- هم توقع دارد عربده بزنند! منطق و مناسبات حاکم بر روابط انسانی را نمیداند و به محض احساس چیزی که اندک مغایرتی با #مسلمات اش دارد، آشوبزده میشود.
☄ چنین شخصیتی، از آنجا که صرفا #داغ است و فاقد منطق، زیر بار هیچ تاملی نمیرود! گزارههای ذهنیاش، بر اساس کشف واقع نیست؛ متولد #ذوق و احساس اوست. این، در رفتوبرگشتهای تروتمیزی که دهباشی با او انجام میدهد، به خوبی مشخص است.
☄ رفتارهای دوقطبی نوریزاد، فقطوفقط ریشه در مشکلات روانشناختی او دارد.
🌸 «خدا آخر و عاقبت ما را به خیر کند!»
🌸 آموختن منطقِ عالمانه -و نه صرفا فطری- برای مواجهه با اجتماع و کنشهای اجتماعی، ضروری است!
↩️ http://www.aparat.com/v/sSxi2
🌐 @aliebrahimpour_ir
🔆 « گاهی #تغافل لازمه! » 🔆
🔅باید جمله هرکسی رو در ادبیات و سطحِ فهم همون فرد فهم کرد. نمیشه از همه توقع داشت در حدی که ما میخوایم باشن؛ اگر چنین توقعی داشته باشیم، همش چالش ایجاد میشه.
🔅خب بعضیها قدشون کوتاس و بعضیها قدشون بلنده؛ گاهی باید #تغافل کرد. گاهی باید وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً کرد.
🔅شنونده باید عاقل باشه بالاخره. اینطور نیست؟
🔅فقط پیامبرا نیستن که امر شدن که «أَنْ نُكَلِّمَ النَّاسَ عَلَي قَدْرِ عُقُولِهِمْ»؛ هرکسی بخواد تعامل اجتماعی داشته باشه باید اینو در نظر بگیره دیگه. مگه نه؟
🔅«یکی بر سر راهی، مستْ خفته بود و زمام اختیار از دست رفته؛ عابدی بر وی گذر کرد و در آن حالت مستقبح او نظر کرد. جوان از خواب مستی سر بر آورد و گفت: اذا مَرّوا بِاللغو مَرّوا کراماً . .
▫️اگر من ناجوانمردم به کردار / تو بر من چون جوانمردان گذر کن
▫️دریای فراوان نشود تیره به سنگ / عارف که برنجد تنک آب است هنوز
▫️ای برادر چو خاک خواهی شد / خاک شو پیش از آن که خاک شوی»
[ #گلستان #سعدی ، باب دوم؛ حکایت شمارهٔ ۳۸]
( #مهارت #روابط_اجتماعی #اخلاق #یادداشتک )
🌐 @aliebrahimpour_ir
💠 «کسی رو دیدی که فکر کنه خدا به کار زشت دستور داده؟»
✅ #تفسیر امام از #آیه 28 اعراف.
🌐https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/164
عقل یشمی خالخال پشمی
💠 «کسی رو دیدی که فکر کنه خدا به کار زشت دستور داده؟» ✅ #تفسیر امام از #آیه 28 اعراف. 🌐https://eita
💠 «کسی رو دیدی که فکر کنه خدا به کار زشت دستور داده؟»
✅همینطوری داشتم میخوندم، رسیدم به اینجا؛ آیه 28 اعراف. برام تعجب داشت. بیایید با هم یک بار بخونیمش:
🔸میگه کار زشت که میکنن، میگن «خدا بهمون دستور داده که کار زشت کنیم.» بعد خدا جواب میده: «خدا به کار زشت که دستور نمیده.»
✳️خب تعجبش اینجاست که چرا اون افراد، در توجیه کار زشت، میگن «الله امرنا»؟ خب این خیلی ضایع است! این خیلی واضح و معلومه که خدا دستور به کار بد مثل تهمت و دزدی و... نمیده! بدیهیه. پس قاعدتا چنین توجیهی آوردن، خیلی عقلانی نیست. علامت زدم تا پیگیریش کنم.
🔘نمیدونم چهطوری، ولی خیلی اتفاقی به این روایت رسیدم. در کافی شریف است و راوی از حضرت دربارهی این آیه پرسیده. حضرت هم دقیقا همون سوال ذهنی منو مطرح میکنن: (الكافي (ط - دارالحديث) ؛ ج2 ؛ ص256)
▫️ حضرت از راوی میپرسن: «اصلا کسی رو دیدی که فکر کنه خدا به شراب و امثال اینطور کارای حرام، دستور داده؟»
▪️ راوی میگه: «نه»
▫️ حضرت میگن: «خب پس این چه جور #فحشا ای هست که ادعا میکنن خدا بهشون امر کرده؟»
▪️ میگه: «خدا و ولی خدا میدونن؛ من نمیدونم.»
▫️ حضرت میفرمان: «این دربارهی (طرفداران و) پیشوایان و سردمداران #غاصب و #طاغوت است. چون مردم ادعا کردند خدا بهشان دستور داده پیروی و تبعیت کنند (و به عنوان ولی و سرپرست بپذیرند) «افرادی» را که خدا (اصلا) چنین دستوری برای پیروی از آن افراد نداده! ازاینرو خدا این حرفشان را رد کرده، و گفته که مردم چنین دروغی به خدا بستند، و چنین اقتدا و تبعیتی را هم « #فاحشه » نامید.»
✅ خب! معما حل گشت!!☺️
🔹پ.ن: آیه 33 اعراف هم شبیه همین آیه هست و میگه: «قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ». دقیقا همین راوی، از حضرت دربارهی این آیه هم سوال پرسیده. روایتش هم باز در کافی و با یک فاصله از روایت قبلی است. حضرت در جواب فرمودن: «إِنَّ الْقُرْآنَ لَهُ ظَهْرٌ و بَطْنٌ ، فَجَمِيعُ مَا حَرَّمَ اللَّهُ فِي الْقُرْآنِ هُوَ الظَّاهِرُ ؛ و الْبَاطِنُ مِنْ ذلِكَ أَئِمَّةُ الْجَوْرِ، و جَمِيعُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ تَعَالى فِي الْكِتَابِ هُوَ الظَّاهِرُ؛ و الْبَاطِنُ مِنْ ذلِكَ أَئِمَّةُ الْحَقِّ؛ براى قرآن ظاهرى است و باطنى، همه آنچه را خدا در قرآن حرام كرده ظاهر قرآن است و باطن آن پيشوايان جورند. و همه آنچه را خداى تعالى در قرآن حلال فرموده ظاهر قرآنست و باطن آن پيشوايان حق (ائمه معصومين عليهم السلام) هستند.»
( #روایت #حدیث #قرآن #ائمه #فواحش #جور #کافی )
📜 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/163
🌐 @aliebrahimpour_ir
#فلسفه_آموزی
☑️ #بدایه و #نهایه مرحوم #علامه_طباطبایی با تمام ویژگیهای بیبدیلش، فضای آموزش #فلسفه را با چالشهایی جدی مواجه کرده است:
▫️اولا فاقد پتانسیل انتقال #ذوق_حکمت_متعالیه است.
▫️ثانیا #حکمت_اسلامی را منحصر در وجودشناسی کرده و درنتیجه باعث ایستایی آن شده و ارتباط فلسفه با دامنهی دانشها را قطع کرده است.
🌐 @aliebrahimpour_ir
#توییت
🚘 رانندگان گرامی! لطفا در بین خطوط برانید؛
تا ما موتورسوارها بتوانیم از بینتان عبور کنیم... 🏍
با تشکر✋
🌐 @aliebrahimpour_ir
#توییت / #دین
💠 #گاهی با خودم میگویم ناکارآمدی ادعاهای پرطمطراق در #منطق_عمل تا کجا باید جلو برود تا از #استدلال_کلامی مان مبنی بر #دین_حداکثری_متحقق دست برداریم؟
🌐 @aliebrahimpour_ir #کارآمدی #عمل
#توییت
💠 #چه_بد_روحیه ای است:
خودم را #معیار اسلام و ایمان و ولایتمداری و انقلابیگری بدانم و این حق را به خود بدهم بقیه را هم #بر_اساس_خود محک زده و مهر قبولی یا ردّی بزنم!
🌐 @aliebrahimpour_ir
#توییت
💠 #چه_بد_روحیه ای است:
اگر کسی #مثل_من نظر داد و #مثل_من نقد کرد، آدم خوب و انقلابی است؛ اما اگر از کسی نقد کرد که طرفدار من بود یا من دوستش داشتم، #دشمن_شاد_کن و نامیزان است!
🌐 @aliebrahimpour_ir
#توییت
💠 #چه_بد_روحیه ای است:
تا آنجایی که عواطف و احساسات من آسیب نبیند، دیگران حق #آزاداندیشی و #تفکر دارند؛ اما به محض اینکه پَرِ فکرشان به گوشهی مقبولات و احساسات من گرفت، #بی_سواد و #خود_نظریه_پرداز_پندار و #خود_مشاور_پندار #خود_پدر_پندار اند و به خود حق میدهم آنها را از حیّزِ انتفاع ساقط کنم!
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#توییت 💠 #چه_بد_روحیه ای است: تا آنجایی که عواطف و احساسات من آسیب نبیند، دیگران حق #آزاداندیشی و
🔳 #چه_بد_روحیه هاییست این #روحیه های بد؛
▪️«ما أُبَرِّئُ نَفْسِي» از اینها؛
▪️فرار از این روحیهها خیلی سخت است و «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ»؛
▪️«إِلَّا ما رَحِمَ رَبِّي»...
🌐 @aliebrahimpour_ir
🌼 فرازی از #دعای_بیست_و_دو #صحیفه_سجادیه
✅ دیگران برای ما سودی ندارند...
[ #دعا #روایت #حدیث #نمودار #حدیث_نموداری ]
📜 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/177 [ترجمه فارسی]
عقل یشمی خالخال پشمی
🌼 فرازی از #دعای_بیست_و_دو #صحیفه_سجادیه ✅ دیگران برای ما سودی ندارند... [ #دعا #روایت #حدیث #نمو
🌼 فرازی از #دعای_بیست_و_دو #صحیفه_سجادیه
✅ دیگران برای ما سودی ندارند...
[ #دعا #روایت #حدیث #نمودار #حدیث_نموداری ]
📜 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/176 [متن عربی]
. باسمه
. 🎬 #نقد_فیلم سینمایی🎬
. « #بیست_و_یک_روز_بعد »
✳️عنوان:
. (ابد و) «بیست و (یک روز) بعد»
. [نسخه #کامل و #نهایی]
. ▫️علی ابراهیمپور▫️
. ( #بخش_اول از دو)
💠 «بیستویکروزبعد» فیلمی است پُرمدعا در اکران؛ که هر کدام از آن ادعاها در سنجهی انصاف میتواند وزنکشی شود:«1.فیلم سینماییِ 2.امیدبخشِ 3.کودکونوجوان».
💠 «بیستویکروزبعد»، روایتیست از زندگی پسربچهای یتیم و علاقهمند به سینما و فیلمسازی به نام مرتضی (مهدی قربانی) که در هنگامهی کوششاش برای تهیه دوربین و ساخت فیلم، متوجه سرطان مادرش (ساره بیات) میشود که از او و برادر کوچکترش مخفی کرده و درمانش نیازمند آمپولی گرانقیمت است؛ ازاینرو تمام تلاشش را میکند و حتی ایدهی فیلمش (داستان پسری که پدرش شاگرد مرتاضی هندی بوده و میخواهد قطار را با قدرت ماورایی نگهدارد) را و تنها وسیلهی قیمتی باقیمانده از پدرش (موتور سیکلت) را میفروشد تا پول دارو را تهیه کند؛ ولی بعد از خرید آمپول متوجه میشود این دارو بایستی هر «بیستویکروز» یکبار مصرف شود.
💠 بیستویکروزبعد خوشساخت است و -غیر از پایانبندیاش- روایتی روان و صحیح و مشخص دارد. شخصیتسازی مرتضای فیلم در روند داستان زیباست و دلنشین؛ مرتضی مغرور، آرمانی، بامرام، کوشا و داداشبزرگ است. امتزاج این خصوصیات، صحنههای شیرینی میآفریند. با این حال فیلمنامه روایتی متصل ندارد؛ چراکه داستانهای زائد و فرعیِ زیادی دارد که غیرمتصل به داستان اصلیاند. بهعبارتدقیقتر فرازهای فرعی فیلم، فاقد ارتباط عمودی با بدنه داستاناند که حذف آنها آسیبی به داستان اصلی نمیزند. برای نمونه شرطیبازیکردن مرتضی با جوانان بزرگسالی که در اتاق پشتی کلوپ هستند و سپس فرارکردن از دست آنها، هرچند تلاشی برای کسب درآمد است، اما نقشی در پیکرهی اصلی داستان بازی نمیکند. همچنین است ورود و خروج پدر بچه پولدار کلاسشان.
💠 تا قبل از دهدقیقهی پایانی فیلم، گرچه شاهد دردی از اجتماع هستیم، از تلاشهای امیدوارانهی مرتضی و دوستانش لذت میبریم. اما دهدقیقهی آخر فیلم، همانطور که دنیا را روی دوش مرتضی هوار میکند، شیرینی قبل را هم به کام مخاطب تلخ کرده و ویرایشی جدید به طعم کل فیلم میدهد. مرتضی بعد از اینکه از مسئول داروخانه میشنود دارو را باید بیستویکروزبعد هم تهیه کند، وا میرود! او تمام زندگیاش را برای خرید این دارو خرج کرده و هیچ راهی برایش باقی نمانده: ایدهی فیلماش را فروخته؛ قولی که به مادرش داده را شکسته و شرطیبازیکردن را هم امتحان کرده؛ رفیق حبابسازش هم درآمدش را به او داده؛ تنها هنرش که همان نگهداشتن قطار است را هم با تعداد زیاد تماشاچی به کار گرفته و حتی موتور پدرش که تنها بازمانده قیمتی از اوست و مادرش در حفظ آن تاکید زیادی دارد را هم فروخته. دیگر راهی برای بیستویکروزبعد جلوی پای مرتضی باقی نمانده؛ بنابراین منطقا آیندهاش تاریک و کور است. ازاینرو اینکه در پایانبندی فیلم، جلوی قطار میایستد و میخواهد آن را نگه دارد، بیش از آنکه بخواهد دلالتی به «ایستادگی در برابر مشکلات» داشته باشد، ناامیدی و خودکشی روحی اوست! ازاینرو ایستادن قطار بسی بیمعناست. این قطار جز در ذهن نویسنده و بریده از داستان، نمیتواند بایستد! قطار واقعی همان خبر مسئول داروخانه بود که از روی او رد شد...
(ادامه دارد...)
[ #فیلم #نقد #سینما #نقد_فیلم_سینمایی #رزومه #یادداشت #نقدفیلم #نقدسینما]
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
. باسمه . 🎬 #نقد_فیلم سینمایی🎬 . « #بیست_و_یک_روز_بعد
. باسمه
. 🎬 #نقد_فیلم سینمایی🎬
. « #بیست_و_یک_روز_بعد »
✳️عنوان:
. (ابد و) «بیست و (یک روز) بعد»
. [نسخه #کامل و #نهایی]
. ▫️علی ابراهیمپور▫️
. ( #بخش_دوم از دو)
💠 گردش و تناوب «بیستویکروز بعد»های او، ابدویکروز تلخاش را میآفریند. ابدویکروز، نتیجهی روزهای مصیبتبار هر بیستویکروز یکبار اوست؛ ابدویکروزْ تلخ و بیامید. ابدویکروزی که فرصت بچگیکردن و رسیدن به آرزوها را از او میگیرد و در عمل او را زیر چرخهای قطار له میکند. بنابراین مهدیقربانیِ (مرتضی) «بیستویکروزبعد» همان مهدیقربانیِ (نوید) «ابدویکروز» است! آنجا خواهرش (سمیه) به او دروغ میگوید و دنبال نخودسیاه میفرستدش؛ و اینجا مادرش. آنجا باید فندک و آتوآشغال بخرد؛ اینجا داروی گرانقیمت. منتها در ابدویکروز ازآنروکه فرزند کوچک خانواده است، رفتاری منفعل دارد؛ ولی در بیستویکروزبعد چون جوان است و کاراکتر اصلی، نهایت تلاشش را میکند و فعال است. آنجا برادروخواهر و مادرش فحش میدهند، ولی اینجا صلوات میفرستند! اما فرجام هر دو یکی است: «آیندهای سیاه و بیامید». نوید ابدویکروز هم دارد در تیزهوشان قبول میشود؛ چنانکه مرتضای بیستویکروز بعد عاشق سینماست؛ اما هردو استعداد و تواناییشان زیر چکمههای روزگار نابود میشود و هر دو تا ابدویکروز در منجلاب دستوپا میزنند. هرچقدر آنجا با برگشتن خواهرش به خانه -در پایان فیلم-، امید میگیرد؛ اینجا هم با نگهداشتن ماورایی قطار-در پایان فیلم-، امیدوار است!!
💠 بیستویکروزبعد، در باطن فیلم کودکونوجوان نیست؛ نه «برای» کودکونوجوان است و نه «از منظر» آنها. «برای» کودک و نوجوان نیست؛ چراکه این حجم از فشار و سیاهی روی دوش هر کودکی سنگینی میکند و روانشناسی رشد این اجازه را نمیدهد که دنیای سخت و پرمعادلهی بزرگها را بر کوچکترها تحمیل کنیم. فیلم فرصت زندگی کودکانه را از بچه سلب میکند و نمیگذارد کودکی کند و «حالخوبکن» نیست. اگر مرتضای فیلم مجبور است، اما چرا این سختی روحی را -با دیدن فیلم- به مرتضاهای اطرافمان تحمیل کنیم؟
💠 فیلم حتی «از منظر» کودک و نوجوان هم نیست! یعنی مواجههی کودکانه با پدیدهها ندارد و از زاویهی دید یک کودک مسئله را نشان نمیدهد. زاویهی دید کودکانه دقیقا همان نمایش مواجهه پسربچهی بوشهریِ «تنهایتنهایتنها» با اخبار مختلف مذاکرات بینالمللی و نتیجهی آن بر رابطهی دوستانهی کودکانهاش است. مرتضای بیستویکروزبعد اما حتی کودکی هم نمیکند. او کاملا جدی و منطقی برادرش را پای میز مذاکره میبرد و از بیماری مادرش میگوید و فرآیند نگهداشتن قطار را به او آموزش میدهد و او هم کاملا جدی و منطقی کار را انجام میدهد! ما از مرتضی خوشمان میآید و با او ارتباط برقرار میکنیم، نه از آن جهت که نوجوان است و نوجوانی میکند؛ بلکه ازاینرو که عاقلهْمردی است مغرور و مصمم و جدی!
💠 اما در مجموع اگر ادعاهای پُرطمطراق سازندگان فیلم را -مثل سینمای امیدبخشِ کودکونوجوان- کنار بگذاریم و از پایانبندی فیلم اغماض کنیم، «بیستویکروزبعد» فیلم سینمایی خوب و قابل قبولی صرفا در ژانر اجتماعی است و هرچند مفهومی تکراری اما بیانی جدید از دردهای اجتماعی دارد و میتواند انتخاب یک خانواده برای فیلمدیدن در سینما باشد. «بیستویکروزبعد» از این جهت که فیلم سالمی برای خانواده است و تلاش قابل قبولی برای ارائهی معنای زندگی دارد، شایسته تقدیر و قدردانی است.
//پایان//
[ #فیلم #نقد #سینما #نقد_فیلم_سینمایی #رزومه #یادداشت #نقدفیلم #نقدسینما]
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
🎬 #انتشار #نقد_فیلم سینمایی « #بیست_و_یک_روز_بعد » ✳️عنوان: (ابد و) «بیست و (یک روز) بعد» 🔺سایت « #ب
کل متن.jpg
2.32M
✅ تصویر کامل مطلب در سایت
🎬 #انتشار #نقد_فیلم سینمایی « #بیست_و_یک_روز_بعد »
✳️عنوان: (ابد و) «بیست و (یک روز) بعد»
🔺سایت «بانیفیلم»
🗒تاریخ انتشار: 12شهریور1396
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
🎬 #انتشار #نقد_فیلم « #بیست_و_یک_روز_بعد » ✳️عنوان: (ابد و) «بیست و (یک روز) بعد» 🔺 #روزنامه #بانی_ف
نقد فیلم - (ابد و) «بیست و (یک روز) بعد» - علی ابراهیمپور - بانی فیلم - یکشنبه، 12شهریور96 - 3.jpg
2.97M
🔰 نسخه کامل ص4 #روزنامه #بانی_فیلم
🔰 یکشنبه، 12شهریور96 - شماره3517
✅ در این صفحه، نقد فیلم « #بیست_و_یک_روز_بعد »، نوشته علیابراهیمپور به چاپ رسیده است.
🌐 @aliebrahimpour_ir
🌷 « #گزارش #یادداشت / #نقد » 🌷
✅موضوع: #نقد_فیلم «بیست و یک روز بعد»، اثر سینمایی آقای محمدرضا خردمندان.
🏷 عنوان: (ابد و) «بیست و (یک روز) بعد»
🖌 علی ابراهیم پور
🗓تاریخ نگارش: 10شهریور1396
📇تعداد واژگان: 937
🗒تاریخ انتشار: 12شهریور1396
📎توضیح: انتشار همزمان این یادداشت در سایت #بانی_فیلم و #روزنامه بانی فیلم به تاریخ یکشنبه، 12شهریور96 - شماره3517 - ص4.
💠مطالعهی نسخه #کامل و #نهایی :
🔰 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/181 (بخش اول)
🔰 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/182 (بخش دوم)
💠 لینکهای مربوط به انتشار:
🗞 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/185 (تصویر مطلب در روزنامه)
📥 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/186 (دانلود ص4 روزنامه بانیفیلم )
🌀 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/184 (تصویر کامل مطلب در سایت)
♻️ http://www.banifilm.ir/%D8%A7%D8%A8%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%A8%D8%B9%D8%AF/ (لینک مستقیم بانی فیلم)
🔹پ.ن: مثل همیشه، از شنیدن نظرات دوستان همراه، خوشحال خواهم شد.☺️🙏💐
🔹پ.ن2: از سه دوست عزیز و البته گمنامم کمال تشکر را دارم که مهربانانه برای قوام گرفتن متن، من را کمک و همراهی کردند.😌
[ #گزارش_یادداشت #گزارش_نقد_فیلم ]
🌐 @aliebrahimpour_ir