📌 #تحلیل #تاریخی نوحههای مذهبی
و
افزایش #صمیمیت با حضرت اباالفضل! 😃
💠 در مداحیهای چهلسال پیش، هیچوقت اینقدر بازحضرت اباالفضل راحت و صمیمی نبودهایم؛ ولی در مداحیهای امروز کاملا رفیقیم.
📚 #روش_تحقیق با تکیه بر حوزه علوم قرآن و حدیث؛ دکتر پاکتچی؛ ص۳۴.
[ #برش | #ازکتاب | #نکته ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
. باسمه
. 🎬 #نقد_فیلم سینمایی🎬
. « #تنگه_ابوقریب »
✳️عنوان: «جنگ بیفرمانده یا فرماندهی "بدو ماشااللهی"»
✳️نقدی بر نمایش و جایگاه فرمانده در فیلم تنگهابوقریب
. ▫️علی ابراهیمپور▫️
. ( #بخش_اول از دو)
💠 «تنگه ابوقریب» با نامزدی در 11رشته و کسب 6سیمرغ، پرافتخارترین فیلم سیوششمین جشنواره فیلم فجر است که سیمرغ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین جلوههای ویژه میدانی مهمترین آنهاست. برچسب «بهترین فیلم جشنواره» بیش از آنکه امکان و احتمال وجود ارزشمندیهای ذاتی را در فیلم به لحاظ فنی افزایش دهد، ارزشهای خبری و رسانهای را برای ایجاد اتمسفر ویژهای حول فیلم به ارمغان میآورد؛ اتمسفری که تبلیغ و ارتباط با مخاطب را تقویت کرده، بیننده را جذب میکند تا پای تصویر بنشیند و برای فیلم وقت بگذارد. ازاینرو اگر تنگهابوقریب فیلمی درجه چندم بود، شاید دقتنظر دربارهی محتوایش اهمیت چندانی نداشت؛ اما وقتی فیلمی قابل و پرافتخار است، اثر یا اثرات قابلتوجهی نیز میتواند داشته باشد.
💠 فیلم «تنگه ابوقریب» برداشتی آزاد و دراماتیزهشدهای است از داستان واقعی فداکاری بچههای در شُرُف مرخصیِ گردان عمار لشکر ۲۷ محمدرسولالله در 21تیرماه1367؛ یعنی دقیقا یکهفتهمانده به تصویب قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران. در خلاصهداستانی که رسماً از سوی تیم سازندهی فیلم منتشر شده است، میخوانیم: «در ۲۱ تیرماه ۱۳۶۷، حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر میکند، یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهرها و جادههای کلیدی ایران را دارد تنگه ابوقریب است، تنگهای که نام و خاطرهاش در میانهی تاریخ رسمی روزهای پایانی جنگ گم شده... تنگهای که محل مقاومت افراد گردان عمار بود...»
💠 به لحاظ فنی، تنگهابوقریب پلهی رشدی در سینمای دفاع مقدس است و نشان از نبوغ کارگردانی بهرام توکلی و مدیریت حرفهای و دلسوزانه سعید ملکان دارد. کسب سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین چهرهپردازی و بهترین فیلم، شاهدی بر این مسئله است. هدایت دوربین توکلی در پلانهای کشدار و امدادی، نوعی همراهی در صحنه را برای مخاطب به ارمغان میآورد که در سینمای دفاعمقدس ایران بیسابقه است و درک دردها، رنجها، تشنگیها، ازخودگذشتیها و انبوهی از تجربههای روحی و معنوی خوب را به مخاطب هدیه میدهد. اما با اینحال، فیلم از مشکل فیلمنامه و روایت رنج میبرد. فیلم سینمایی، مستند نیست. فیلم یعنی روایت و روایت یعنی داستان و تنگه ابوقریب فاقد داستان است. اما این تمام مشکل نیست. یکی از مشکلات اساسی این فیلم، تصویری است که از جایگاه «فرمانده» ارائه میدهد.
💠 اساسا نیروی نظامی و «نظم» از یک خانوادهاند. بدون نظم، نیروی نظامی معنای واقعی خود را ندارد. شاخصترین ملاک نظم در نیروی نظامی، جایگاه فرمانده و نوع و اثر فعالیتهای اوست. اما تنگه ابوقریب، روایتی فاقد فرماندهی، عقلانیت و مدیریت از صفحهای طلایی از جنگ ارائه میدهد؛ ازاینرو هرچند به لحاظ دراماتیک اثرگذار است، با اندکی بدبینی حتی میتواند بوی ضدجنگ بدهد.
💠 فرماندههای گردان عمار (با بازی مهدی پاکدل)، اصلیترین فرمانده موثر در فیلم است؛ اما هیچ فعالیت موثری در مدیریت ندارد. او در ابتدای فیلم به بچههای گردان که از نبردهای قبلی خستهاند و قول برگشتنشان را به خانواده دادهاند و میخواهند به مرخصی بروند میگوید که من به فرمانده هم گفتم که شما خستهاید، ولی گفتند به شما بگویم هرکس دوست دارد بیاید و هرکس میخواهد برود، اتوبوسها آمادهاند. بچهها را جمع میکند و به سمت خط حرکت میکنند و تا انتهای فیلم دیگر هیچگونه برنامهریزی و مدیریتی از او شاهد نیستیم. او منفعلترین و دستوپاچلفتیترین فرماندهای است که میتواند باشد. راه میرود و بدون آنکه برنامه و طرحی داشته باشد، منتظر رویدادهاست و منفعل از اتفاقات بیرونی. بیشترین فعالیتی که از او میبینیم آن است که حتی در حساسترین و بحرانیترین شرایط معرکه و میان بارانی از فشار روانی و گلوله گوشهای میایستد و فقط میگوید: «بدو ماشاالله!» همین!
💠 این فرمانده، غیر از آنکه منفعل است، فاقد فکر نیز هست و نمیداند چه میکند. زمانی که یکی از مسئول دستههایش از او میپرسد برنامه چیست و چه طور بدون پشتیبانی میخواهند به خط بزنند؛ صرفا میگوید: «نمیشود که دست روی دست بگذاریم!»
(ادامه...)
🗓📝 تاریخ نگارش: 97/6/10
[ #فیلم #نقد #سینما #نقد_فیلم_سینمایی #نقدفیلم #رزومه #یادداشت ]
1⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/440 [بخش اول]
2⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/441 [بخش دوم]
🌐 @aliebrahimpour_ir
. باسمه
. 🎬 #نقد_فیلم سینمایی🎬
. « #تنگه_ابوقریب »
✳️عنوان: «جنگ بیفرمانده یا فرماندهی "بدو ماشااللهی"»
✳️نقدی بر نمایش و جایگاه فرمانده در فیلم تنگهابوقریب
. ▫️علی ابراهیمپور▫️
. ( #بخش_دوم از دو)
💠 جانشین لشکر، نمونهی دیگری از فرمانده نمایشدادهشده در فیلم است. جانشینی که مقر را رهاکرده و رفته جلوی خط. چرایش معلوم نیست. اتفاقا این سوال را در خود فیلم هم میبینیم. از مقر به او بیسیم میزنند که چرا رفتهای جلو؟ عقب موثرتری. اما او نیز در راه بازگشت شهید میشود.
💠 در صحنهای دیگر، در میانهی میدان، زمانی که فشار بعثیها به تنگه افزایش پیدا میکند، فرماندهی یکی از دستهها (با بازی حمیدرضا آذرنگ) نیروهای اندک باقیماندهاش را پشت خاکریزی جمع میکند و به آنها میگوید، تنگه را مینگذاری کردهاند و اگر تانکها از خاکریز عبور کنند، منفجر میشوند و تنگه بسته شده، گیر میکنند و برمیگردند. مجید (با بازی جواد عزتی) میگوید: «اگر اول جنگ بود، دوتاشونو میزدیم، بقیه فرار میکردن؛ الان که دیگه اینطوری نیست». این سوالی مهم و اساسی است؛ اما فرمانده پاسخی برای آن ندارد. نگاهی به علیکوچولوی قصه میاندازد برای اینکه حالوهوای او را آرام کند، از او میپرسد «علیآقا نظر تو چیه؟» و اینگونه سوال اساسی بیپاسخ میماند.
💠 در میانهی میدان، حسن (با بازی مقبول و برنده سیمرغ امیر جدیدی) است که میدانداری میکند؛ او که خودش بدون هماهنگی با فرمانده و مسئول دسته تا خط آمده؛ بیش از خود فرمانده دسته، بچهها را در خطمقدم هدایت میکند. او همزمان که مشغول شلیک آرپیجی است، نیروهای اطراف را نیز راهنمایی میکند و به سمت محلهای مناسب میفرستد.
💠 اینها همهوهمه این کلانالگو را در ذهن ایجاد میکند که اینجا آنچه پیشبرنده است، فقط عشق است و نیروها انگار فقطوفقط با دل کار میکنند. روایت تنگه ابوقریب، مملو از شهود و عشق است و عاری از برنامه! علی که در میانه راه میپرسد این نیروها چرا دارند عقب بر میگردند، تنها جوابی که از مجید دریافت میکند آن است که «کلاه خودت را بچسب باد نبرد!» این جواب هرچند تلنگری برای سلوک شخصی است، اما دلالتی پنهان دارد بر تاکید بر فردیت و بیتوجهی به نگاه کلان.
💠 واقعیت آن است که باید کوشید در نمایش جنگ، در کنار دلاوریها و جانفشانیها و ایثارها، از ابعاد دیگر غافل نشد. هرچند منکر معجزات و اتفاقات خارقالعاده و شگفتآور الهی در طول دفاع مقدس نیستیم، اما پیروزی اصالتا در گرو نهفقط تلاش صادقانه، بلکه نیازمند کوشش متعهدانه است. اگر مردم دیروز، نمایش رِنجِروار و ماورایی از جنگ را میپذیرفتند، جوان امروز نمیتواند با تصویری بینظم و پُر سوال و شبهه از جنگ، عمیقا به پیروزی آن افتخار کند. میتوان با سلاخی و نمایش واضح از دردها اشک گرفت؛ اما نمیتوان عقل را اقناع کرد.
💠 افتخار زمانی به وجود میآید که جانفشانی در بستر عقلانیت رخ دهد. پرواضح است که منظور از عقلانیت، عقل خودبنیاد نیست. در عقلانیت اسلامی، هرچند فاعلیت الهی و امدادهای او و صدق نیت از عوامل اصلی و موثر محسوب میشوند، اما نظم و برنامهریزی و تدبیر نیز از اصلیترین پارامترها هستند. توصیه به «نَظْمِ أَمْرِکُم» در کنار تقوا جزو آخرین وصیتهای حضرت امیر علیهالسلام است. در سیرهی حضرات نیز نظم و برنامه خصوصا در میدان جنگ، اصلی اساسی بوده. حضرات اجازه نمىدادند كه بىنظمى بر سپاه حاكم شود و افراد شايسته را به فرماندهى بر مىگزيدند و در صورت تخلّف، از متخلّف بازخواست مىكردند. حضرت على عليهالسلام به سپاهيان خود در صفين چنين سفارش كرد: «فَسَوُّوا صُفُوفَكُمْ كالْبُنْيانِ الْمَرْصُوصِ وَ قَدِّمُوا الدَّارِعَ وَ اخِّرُوا الْحاسِرَ؛ صفهايتان را چون ديوارى سربى منظم كنيد، زره پوشان را جلو و سپرداران را پشت سر آنان قرار دهيد.» امام حسين عليهالسلام نيز در ماجراى كربلا، نيروى 72 نفرى خود را با نظم و آرايش خاصى وارد كارزار كرد و به طور دقيق و منظم، فنون نظامى و اصول جنگى را اجرا نمود.
💠 تاریخ جنگ مشهون از برنامهریزیهای دقیق علمی مبتنی بر اطلاعاتعملیاتهای موشکافانه است. ناگفته پیداست دفاع مقدس هشتساله همچون یک اتفاق ساده کوچک گذرا نبوده و نیست و جز در پرتو برنامهریزی دقیق به پیروزی نمیرسد. سخن اینجاست که در روایت ارائه شده از آن روی پرده نمایش، گاهی از این بُعد غفلت میشود. اتفاقی که در تنگهابوقریب افتاده و عقلانیت و مدیریت جمعی را به نفع رشادتهای فردی، حذف کرده است.
//پایان//
🗓📝 تاریخ نگارش: 97/6/10
[ #فیلم #نقد #سینما #نقد_فیلم_سینمایی #نقدفیلم #رزومه #یادداشت ]
1⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/440 [بخش اول]
🌐 @aliebrahimpour_ir
🌷 « #گزارش #یادداشت / #نقد » 🌷
[ #گزارش_یادداشت #گزارش_نقد_فیلم ]
✅موضوع: #نقد_فیلم « #تنگه_ابوقریب »، اثر سینمایی بهرام توکلی.
🏷 عنوان: «جنگ بیفرمانده یا فرماندهی "بدو ماشااللهی"»
🖌 علی ابراهیم پور
🗓تاریخ نگارش: 97/6/10
📇تعداد واژگان: 1283
🗒تاریخ انتشار: 97/6/13
📎توضیح: منتشر شده در سرویس فرهنگیاجتماعی #خبرگزاری #رسا
📸 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/447
💠مطالعهی نسخه #کامل و #نهایی :
1⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/440 [بخش اول]
2⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/441 [بخش دوم]
💠 لینکهای مربوط به انتشار:
🔗 http://www.rasanews.ir/detail/News/576652/2066
🔗 http://www.rasanews.ir/002Q0q [لینک مطلب در #رسا]
🔹پ.ن: دربارهی تنگه ابوقریب، سه نقد نوشتم. نقد کامل و مفصل قرار است در شماره اخیر نشریه #نقد_سینما منتشر شود.
🌐 @aliebrahimpour_ir
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
خبرگزاری رسا | یادداشت | علی ابراهیم پور
🔶 نقد فیلم؛
🔴 غفلتی که نباید در "تنگه ابوقریب" میشد
🔷 واقعیت آن است که باید کوشید در نمایش جنگ، در کنار دلاوریها و جانفشانیها و ایثارها، از ابعاد دیگر غافل نشد. هرچند منکر معجزات و اتفاقات خارقالعاده و شگفتآور الهی در طول دفاع مقدس نیستیم. #نقد_فیلم
http://mobile.rasanews.ir/data?id=576652
📌«ظلمی که به خود و انقلاب میکنیم»
به مناسبت وفات آیتالله هاشمی شاهرودی
[ قسمت اول ]
🏴 تقدیر از شخصیتها و فعالیتهای آنها، بیش از آنکه تشکر از شخصیت باشد، پاسداشت ارزشها و الگوهای راهبردی جامعه است؛ خصوصا در جامعهی ما که عموما بعد از فوت افراد، سراغ بزرگداشت آنها میرویم. ترویج، معرفی خدمات و برجستهسازی چنین شخصیتهایی، بیش از هر چیز، بهمعنای الگوسازی و تقدیر از مشی آن شخصیت بوده، نمونههای عینی و محققشدهی شعارها و اهداف را نمایش میدهد.
🏴 متاسفانه آنچنان که شایسته و بایسته بود، معرفی و پاسداشتی از شخصیت آیتاللّه هاشمی شاهرودی نه در فضای عمومی جامعه و نه در حوزههای علمیه پس از رحلت ایشان صورت نگرفت. آیتاللّه هاشمی شاهرودی از جنبههای مختلف شخصیت شاخصی بود که نهتنها آنچنان که حق بود، معرفی نگردید، بلکه رحلتش، زمینهای برای انتقامگیریهای سیاسی و علمی کهنهکینهها شد؛ برخی مجلات و نشریات، مطالب ناجوانمردانهای نوشتند و برخی افراد مدعی فضیلت، گاهی بدون پیام و اشاره، از کنار آن گذشتند.
🏴 شخصیتهایی نظیر آیتاللّه شاهرودی، که جمع میان «نظر و عمل»، «بینش و کنش» و «اندیشه و فعالیت» اند، نادر اند. در میان حوزویان، افراد عموما یا متمرکز در فعالیتهای علمی میشوند و کتابنویسی میکنند و یا در فعالیتهای سیاسی ذوب شده و شخصیتی اجرایی تلقی میشوند. آیتاللّه هاشمی اما در کنار تالیفات متعدد هم در فضای علمی جزو قلهها بود و کرسی درس فقه و خصوصا اصول او، جزء پر رونقترینها؛ و هم درعینحال، -به نقل آیتاللّه شبزندهدار- خود را سرباز نظام میدانست و میگفت هرکجا رهبری امر بفرمایند، حاضرند خدمترسانی کنند.
🏴 اگر فقه و اصولِ اصیل حوزوی میکوشد با مدرنیته و مسائل اساسی جامعهی مدرن درگیر شود و پاسخی سالم برای آن بیاید و در مرحله عمل اجرا کند، نمونهی عینی آن بدون شک در شخصیت مرحوم هاشمی شاهرودی نمایان و متبلور است. ازاینرو چنین شخصیتی بیش از همه ظرفیت شاخصسازی و معرفی، خصوصا به طلاب جوان، را داراست. معرفی مرحوم آیتاللّه هاشمی شاهرودی، یکی از بهترین راههای ترویج عملی و تحققیافته مسیر «حوزه انقلابی» است. آیتاللّه هاشمی پاسخ محکم عملی است به شبهههای ذهنهای زنگزدهی افرادی که تصور میکنند، خدمت به نظام و سرباز انقلاب بودن، با اصالت حوزوی و فعالیت اصیل فقهی-اصولی طلبگی جمع نمیشود و حوزوی واقعی زمانی حوزوی است که دامن خود را به عناوین حکومتی آلوده نکند!
🏴 حوزهی عملیه اگر میخواهد در برابر سوالات اذهان عمومی جامعه نسبت به کارآمدی و پاسخگویی حوزه به نیازهای جامعه، پاسخ بدهد، بهتر است به جای نوشتن نامههای تند و انکار و تقاضای گرفتن تریبون از مطالبهگران، پاسخی حلی ارائه کند. معرفی شخصیت آیتاللّه هاشمی شاهرودی، یکی از بهترین پاسخهای حلی به این سوال است. آیتاللّه هاشمی که خود نمونهی عینی و عملی تولید و کادرسازی حوزه علمیه برای نظام اسلامی است و سراسر فعالیتهای اجرایی او را میتوان تلاشهای قابلاعتنا و ثمربخش برای اقامهی عملی دین و فقه در جامعه دانست، در بعد نظر و علمی، نیز کوششهایی در عالیترین سطح ارائه کرده است. نشریهی فقه اهلبیت که قدیمیترین نشریه علمی-تخصصی حوزوی در زمینهی مباحث فقه و اصولی است و قریب به 90شماره آن در دو زبان متفاوت فارسی و عربی زیر نظر آیتاللّه شاهرودی منتشر شد، عموما در مسائل مستحدثه و نوین فقهی-اصولی تدوین گشته است. همچنین لوایح مختلف روزآمد قضایی که مهمترین آنها «قانون مجازات اسلامی» (مصوب1392) با اشراف ایشان انجام شد که بدون شک، تحققیافتن فقه در عرصه اجتماع است.
(ادامه...)
1⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/450 [بخش اول]
2⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/451 [بخش دوم]
#یادداشت | #یادداشتک | #حوزه
[انتشار در #خبرگزاری #رسا 👇]
🖇 http://www.rasanews.ir/002U7n
🌐 @aliebrahimpour_ir [1397.10.11]
📌«ظلمی که به خود و انقلاب میکنیم»
به مناسبت وفات آیتالله هاشمی شاهرودی
[ قسمت دوم ]
🏴 متاسفانه همین اطلاعات اولیه از فعالیتهای ایشان نیز برای مردم و جامعه علمی بیان نشد. حداقل جا داشت صداوسیما -همچون جلسات گفتوگو محوری که بلافاصله بعد از فوت مرحوم هاشمی رفسنجانی برگزار کرد- جلساتی با شاگردان و همکاران ایشان برگزار کرده، ابعاد پیدا و پنهان خدمات ایشان را بازخوانی میکرد. معالاسف، صداوسیمای مرکز قم نیز تنها به بازپخش مکرر کلیپِ کوتاهِ بیکیفیتِ تلگرامی که یکی از کانالهای خبری طراحی و منتشر کرده بود، بسنده کرد!
🏴 یکی از فرهنگهای قابل تامل و نیکوی مغربزمینیان، آن است که برای متفکران خود، در هنگام حیات، «یادنامه» تولید و منتشر میکنند و در این یادنامهها از متفکران درجهیک هر عصر میخواهند ناظر بر فکر و اندیشه شخصیت، مقاله تالیف کنند. این یادنامههای نگاشته شده از اساتید درجه یک هر دوره، در سرازیر شدن تفکر و اندیشه آن شخصیت در جریانهای علمی، سهمی بسزا دارد. بعد از وفات نیز با تعیین جایزه به نام آن شخصیت، میکوشند نام و اندیشه وی را زنده نگهدارند و رونق بخشند. این فعالیتها بیش از آنکه نیازی از نیازهای «شخصیت» را برطرف کند، جریان فکری جامعه را تقویت کرده و الگوهای واقعی را به جامعه معرفی میکند و در واقع نیازی از نیازهای اساسی «جامعه» را پاسخ میدهد.
🏴 این هدف، با گذر از یادداشتهای ژورنالی و خطابی، در محیطی جدی و علمی محقق میشود. لازم است بدون تعارف و غلو و اسطورهسازی، شخصیت آیتاللّه هاشمی شاهرودی -ودیگر شخصیتها و متفکرین امروز- بهدرستی به مردم و جامعه علمی معرفی شود. چگونه چنین شخصیتی تربیت شد؟ نبوغ، کوشش و اساتید چقدر در آن نقش داشت؟ چه ظرفیتهای فکری در این شخصیت وجود دارد؟ ثمرات عینی و عملی فعالیتهای او کداماند؟
🏴 مرحوم آیتاللّه هاشمی شاهرودی رضواناللّهتعالیعلیه، امتداد و امتزاج اندیشههای علمی و عملی دو رهبر بزرگ انقلاب اسلامی ایران و عراق، یعنی امام خمینی و شهید صدر بود. با «معرفی» صحیح این شخصیت میتوان -وباید- از ظرفیتهای او استفاده کرد و تفکر انقلابی و انقلاب اسلامی را یک گام در نظر و عمل جلوتر برد. وظیفهای که بیش از هرکس به دوش رسانههای انقلابی و صداوسیما و شاگردان و دغدغهمندان انقلاب اسلامی است. آیتاللّه، در جوار حضرت حق، متنعماند؛ اما دود کمکاری در این معرفی و پاسداشت، بیشازهمه به چشم خود جریان انقلاب اسلامی خواهد رفت و میرود.
//پایان//
1⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/450 [بخش اول]
2⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/451 [بخش دوم]
#یادداشت | #یادداشتک | #حوزه
[انتشار در #خبرگزاری #رسا 👇]
🖇 http://www.rasanews.ir/002U7n
🌐 @aliebrahimpour_ir [1397.10.11]
🌷 #گزارش #یادداشت 🌷
🏷عنوان: «ظلمی که به خود و #انقلاب میکنیم»
🔑 به مناسبت وفات آیتالله #هاشمی_شاهرودی
🖌علی ابراهیمپور
📇تعداد واژگان: 905
🗓تاریخ نگارش: 97.10.11
🗒تاریخ انتشار: 97.10.15
🔻مطالعه متن کامل:
1⃣ eitaa.com/aliebrahimpour_ir/450 [بخش اول]
2⃣ eitaa.com/aliebrahimpour_ir/451 [بخش دوم]
🔻مطالعه در خبرگزاری #رسا :
📱 http://www.rasanews.ir/002U7n
💻 http://www.rasanews.ir/fa/news/592459
🌐 @aliebrahimpour_ir
انتشار #یادداشت
در #خبرگزاری_رسا
🏷عنوان: «ظلمی که به خود و #انقلاب میکنیم»
🔑 به مناسبت وفات آیتالله #هاشمی_شاهرودی
🖌علی ابراهیمپور
📇تعداد واژگان: 905
🗓تاریخ نگارش: 97.10.11
🗒تاریخ انتشار: 97.10.15
🔻مطالعه متن کامل:
1⃣ eitaa.com/aliebrahimpour_ir/450 [بخش اول]
2⃣ eitaa.com/aliebrahimpour_ir/451 [بخش دوم]
🔻مطالعه در خبرگزاری #رسا :
📱 http://www.rasanews.ir/002U7n
💻 http://www.rasanews.ir/fa/news/592459
🌐 @aliebrahimpour_ir
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸 #یادداشت | ظلمی که به خود و انقلاب میکنیم
🔹آیتاللّه #هاشمی_شاهرودی از جنبههای مختلف شخصیت شاخصی بود که نهتنها آنچنان که حق بود، معرفی نگردید، بلکه رحلتش، زمینهای برای انتقامگیریهای سیاسی و علمی کهنهکینهها شد؛ برخی مجلات و نشریات، مطالب ناجوانمردانهای نوشتند و برخی افراد مدعی فضیلت، گاهی بدون پیام و اشاره، از کنار آن گذشتند.
🔹اگر فقه و اصولِ اصیل حوزوی میکوشد با مدرنیته و مسائل اساسی جامعهی مدرن درگیر شود و پاسخی سالم برای آن بیاید و در مرحله عمل اجرا کند، نمونهی عینی آن بدون شک در شخصیت مرحوم هاشمی شاهرودی نمایان و متبلور است؛ از اینرو چنین شخصیتی بیش از همه ظرفیت شاخصسازی و معرفی، خصوصا به طلاب جوان، را داراست.
🔹مرحوم آیتاللّه هاشمی شاهرودی، امتداد و امتزاج اندیشههای علمی و عملی دو رهبر بزرگ انقلاب اسلامی ایران و عراق، یعنی امام خمینی و شهید صدر بود. با «معرفی» صحیح این شخصیت میتوان و باید از ظرفیتهای او استفاده کرد و تفکر انقلابی و انقلاب اسلامی را یک گام در نظر و عمل جلوتر برد
📝 علی ابراهیمپور
ادامه در لینک زیر👇👇👇
🌐 yon.ir/6B4RF
🆔 @rasanews_agency
🔖نفرتپراکنی با بازیهای رسانهای تحت پوشش شفافیت
📌یادداشتی دربارهی #بودجه_حوزه
🖌 علی ابراهیم پور - 1397.10.18
🍀 یکیدوسال اخیر، ماکیاولیستهای رسانهای با استفاده ابزاری از شعار #شفافیت، این شعار را بهانه میکنند تا کاملا مغرضانه، اذهان عمومی را نسبت به #حوزه و #روحانیت مشوش کرده، در این زمینه نفرت ایجاد کنند. قالب عمومی روش این جریان، یکیاز بدترین انواع مغالطات رسانهای است: «نمایش کاریکاتوری واقعیت». ناگفته پیداست که اطلاعاتی که تحت عنوان شفافیت ولی به صورت گزینش و مدیریت شده به اذهان تزریق میشود، عملا #ضدشفافیت است. متاسفانه ضعف رسانهای حوزههای علمیه نیز به تاثیرگذاری این تشویشگریها بیشازپیش میافزاید.
🍀 به عنوان مقدمه باید گفت، اصل فلسفه هزینهی دولت برای آموزش عالی و تربیت نیروی متخصص به صورت #رایگان میتوان تامل کرد. آیا واقعا دولت وظیفه دارد از سرمایهی کشور را برای تربیت نیروی متخصص مصرف کند؟ فرض اولیهی ما و دولت آن است که بله. تربیت نیرو برای کشور، جزو مهمترین محلهای هزینه است و بهنوعی خود سرمایهگذاری است. با این پیشفرض مقایسهی اندک میان #بودجه حوزه با سازمانهای مشابه، میتواند اندکی به شفافیت واقعی کمک کند. به عبارتی، با این مبنا که دولت برای #تربیت_متخصص سرانهای را در نظر میگیرد، میتوان وضعیت بودجه حوزه را سنجید.
🍀 بودجه #شورای_عالی، مربوط به #کل حوزههای علمیه سراسر کشور است و امور اداری و برنامههای حوزهها (بیش از 500 مدرسه علمیه) را سامان میدهد که در مقایسه با بودجه دانشگاه تهران، کمتر از #یک_سوم است. و این غیر از بودجه 13,000,000 میلیونی وزارت علوم، 638,000 میلیونی سازمان امور دانشجویی و 6,452,000 میلیونی صندوق رفاه دانشجویان سال97 است. در واقع سرانه بودجه تخصیصی به هر طلبه، #یک_هفتم یک دانشجو است. در حالی که عموما در مرحلهی عمل، حدود 50 الی 60درصد این بودجه تخصیص داده میشود.
🍀 انصاف و عدالت حکم میکند که هر ایرانی از تحصیل رایگان برای دستیابی به تخصص برخوردار شود. در مقابل نیازهایی جامعه به نیروهای مبلغ، محقق و اندیشمند دینی و مذهبی بالاست؛ از سادهترین کارها تا تحقیقهای پیچیده و تخصصی، همگی تنها توسط متخصصان این عرصه انجام میشود. تربیت امامان جماعت، امام جمعه، مشاوران مذهبی، پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی، تالیف و تدوین کتب دینی، تربیت سخنرانان مذهبی، تربیت محققین، مدرسین و نویسندگان در عرصه های مختلف فقه، اصول، کلام، اخلاق، تفسیر و فلسفه، تربیت نیروهای اجرایی تخصصی نظیر قاضیان همگی وظایفی است که حوزههای علمیه به طور مستقیم برای آنها تلاش میکند.
🍀 اساسا قراردادن عنوان بودجه مرکز مدیریت حوزه، که ذاتا هزینهای « #علمی #آموزشی» است و همچنین عنوان مرکز خدمات حوزه که نیمی از بودجه آن بهعنوان حقبیمه به دولت بازمیگردد و بیشاز 80درصد خرجهایش « #معیشتی و #رفاهی» است، تحت ردیف بودجه « #فرهنگی» شیطنتی برای برانگیختن حساسیتهاست. درحالی که هنگامی که هرکدام از این عناوین در کنار سایر همردههای واقعی خود قرار میگیرند، با نسبت بسیار بالایی، سرانهی کمتری را به خود اختصاص میدهند.
🍀 بهنظر میرسد شرایط رسانهای ایجاد شده نه فقط برای حوزه، بلکه برای تمامی سازمانها، بنیادها و نهادهای کشوری موقعیتی مناسب است تا قبل از هرچیز و هرکس، بتوانند خود را به اذهان عمومی جامعه اثبات کنند. نهفقط حوزه، بلکه بودجههای نهچندان کم برای سازمانهای نهچندان بزرگ مثل مرقد امام و موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام، بنیاد سعدی، پژوهشکدهها و سمینارهای ریز و درشت نیز بایستی بتوانند لزوم و #کارآمدی خود را برای بدنه #مردم به اثبات برسانند. بدون شک، پاسخگویی شفاف و درنظرگرفتن مطالبهی عمومی، میتواند هر نهاد و سازمانی را به سمت کارآمدی و بهرهوری بالاتر سوق دهد.//
📰 انتشار #یادداشت ، در #خبرگزاری #رسا 👇
🖇 http://www.rasanews.ir/fa/news/592840
🖇 http://www.rasanews.ir/002UDw
🖇 https://t.me/RasaNewsAgency/21736 [خبر در کانال]
🌐 @aliebrahimpour_ir
🔖نفرتپراکنی با بازیهای رسانهای تحت پوشش شفافیت
📌یادداشتی دربارهی #بودجه_حوزه
🖌 علی ابراهیم پور - 1397.10.18
📮 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/460
انتشار #یادداشت ، در #خبرگزاری #رسا 👇
🖇 http://www.rasanews.ir/002UDw
🖇 https://t.me/RasaNewsAgency/21736 [خبر در کانال]
🌐 @aliebrahimpour_ir
🔖 «اوکنیو آنها و بانویعمارت ما!»
📌[نقد و مقایسهای تطبیقی میان دو سریال سیما]
🖌 علی ابراهیم پور – 1397.10.18
(قسمت اول)
👸 در طول هفته، شبها از چند دقیقه مانده به 8شب، دو سریال پشتسرهم مهمان خانههای بینندگان شبکه سوم سیما بود (و هست). اولی سریالی کرهای به نام «اوکنیو» و دومی سریالی ایرانی به نام «بانوی عمارت». این همزمانی در پخش، ناخودآگاه ذهن بیننده را به مقایسهی میان این دو سریال، بر میانگیزاند؛ مقایسهای که به لحاظ فرهنگی، نکات قابل توجهی دارد.
👸 #اوک_نیو و #بانوی_عمارت، هر دو سریالی در #ژانر تاریخیاند. طبق تعریف اصطلاحی، فیلم #تاریخی به سریال یا سینمایی گفته میشود که یا موضوع تاریخی مبتنی بر حقیقت را روایت میکند و یا اینکه داستانی دارد با پیشینهی تاریخی اما مبتنی بر تخیل و ذهنیات. براین اساس موضوع میتواند حول محور یک شخص حقیقی یا یک منطقهی خاص و یا یک واقعه ثبت شدهی تاریخی شکل بگیرد. اما دستمایهی تاریخی این دو اثر یکسان نیست.
👸 اوکنیو اساساً #افسانه است؛ اما بانویعمارت کبادهی روایتگری از تاریخ معاصر را میکشد. این تفاوت، ارزیابی متفاوتی از این دو اثر را نتیجه داده و توقع مخاطب را نسبت به آنها تغییر میدهد. کرهایها با هنر سریالسازی، میکوشند برای خود تاریخ بسازند و ابایی هم ندارند که از ابتدا بر «ساختگیبودن» این تاریخ تصریح کنند؛ لذا «از اول حساب را تصفیه میکنند و میگویند «افسانه» است». این تاریخ، هرچند برساختهی ذهن نویسنده و کارگردان است، اما تأثیر غیرقابلانکاری در هویتسازی و فرهنگسازی برای خود آنها و دیگران دارد. «یک تاریخ برای گذشتهی خودشان درست میکنند، که وقتی یک جوان کُرهای به این فداکاریها و به این شجاعتها و به این کارهای عجیب غریبِ سینمایی نگاه میکند، خب احساس هیجان میکند، احساس هویّت میکند، احساس افتخار میکند».[1] علاوه بر مصرف داخلی، کاربرد خارجی نیز دارد و در ذهن مخاطبان غیرکرهای، تصویری –هرچند کاملاً ساختگی- از هویت غنی و پرسابقه از #فرهنگ ملت کره، مینگارد: بروکراسی قوی، مبارزه، عدالتطلبی، اقتصاد پویا و... .
👸 اما بانوی عمارت به هیچ عنوان خود را افسانه ندانسته و نمیداند؛ بلکه کاملاً مدعی بیان برخی از رویدادهای تاریخی زمان قاجار است. حق نیز این است که فرهنگ اصیل و واقعی ایرانی، برای حکمتآموزی و فرهنگسازی، نیازی به خلق افسانههای موهوم ندارد. اما متاسفانه بانویعمارت هرچند مدعی است برخی رویدادهای تاریخی در زمان قاجار را در خود بازسازی کرده است، اما شدیداً از این جهت عقیم است و سریال فقط از تاریخ، عنوان تاریخیبودن را یدک میکشد. این ضعف را میتوان –و باید- در تم پوسیده و صنعت فرهنگی سریال جستوجو کرد.
👸 اوکنیو و بانوی عمارت، علاوه بر آنکه در #تاریخی بودن مشترکاند، محوریت هر دو، یک #شخص حقیقی است و اشتراک سوم اینکه هر دو این شخصیتها، #زن هستند. اوکنیو دختری است که از کودکی با #سختی بزرگ میشود؛ در زندان کارگری میکند؛ برای موفقیت و رسیدن به اهدافش، از جان و دل تلاش و مبارزه میکند؛ میکوشد؛ برنامهریزی میکند؛ گاهی شکست میخورد و تبعید میشود ولی از پای نمینشیند. در کنار تمام مشکلات شخصی، دلسوزیهای انسانی و دغدغههای اجتماعی فراوانی با درونمایهی عدالت و انصاف و مروت دارد و در کنار تمام اینها، عاشق هم میشود.
(ادامه)
[1] بیانات مقاممعظمرهبری در دیدار عوامل فیلم سینمایی شیار143، 26/3/1393
📇 انتشار در:
پیج اینستا سوره سینما: www.instagram.com/p/BslGmqDlK5O
سایت خبری سوره سینما: www.sourehcinema.ir/?p=113411
خبرگزاری رسا: www.rasanews.ir/fa/news/593110
1⃣ eitaa.com/aliebrahimpour_ir/464 [بخش اول]
2⃣ eitaa.com/aliebrahimpour_ir/465 [بخش دوم]
🌐 @aliebrahimpour_ir
🔖 «اوکنیو آنها و بانویعمارت ما!»
📌[نقد و مقایسهای تطبیقی میان دو سریال سیما]
🖌 علی ابراهیم پور – 1397.10.18
(قسمت دوم)
(...ادامه)
👸اما بانویعمارت، تم اصلی نخنما و تکراری #ازدواج و عشقوعاشقی را بازتولید میکند. هنوز چندروزی از اتمام سریال «بازی نقابها» در شبکهدو نگذشته بود که بانویعمارت در شبکه سه متولد شد! بازی نقابها هم داستان دو جوان است که هرکدام عاشق فردی دیگر هستند و چالش داستانی آنجا شکل میگیرد که باید عشقشان را فراموش و زیر یک سقف زندگی کنند. بانویعمارت نیز دقیقاً همان تم را دارد؛ اما به مراتب شدیدتر و غلیظتر. فخرالزمان دختر شخص شناخته شدهای است که پدر خود را از دست داده، و پسرِ دوستِ پدرش خواستگار اوست که فخرالزمان مایل به این ازدواج نیست. از طرفی برادر وی اصرار به این ازدواج دارد، اما دل این دختر پیش خواستگار دیگری گیر است که شاهزاده قجری نیز هست که قبلاً ازدواج نموده و صاحب فرزند نیز شده است. هرچند برادرش مخالف است، ولی این ازدواج رخ میدهد و اینجاست که روابط چندگانه عشق و عاشقی و شکوشبهههای روابط میان افراد شکل میگیرد. فیلم تا پایان سریال، هر رابطه و شک را به عنوان یک گره ایجاد میکند و با حل آن، فراز و فرودهای فیلم ساخته میشود. اوک نیو، فراز و فرودهای داستانی را در کنشوواکنشهای عدالتطلبانه و مبارزه تعریف میکند و بانوی عمارت، در روابط خالهزنکی. و این میشود فرق اوکنیوی آنها و بانوی عمارت ما!
👸 واقعیت آن است که سریالهای کرهای، از طراحی صحنه، کارگردانی و پرداختهای بسیار نازلی برخوردارند؛ گاهی روابط و کنشهای متقابل بینفردی و دیالوگهای افراد به شدت #سطحی و حتی گاهی #احمقانه بهذهن میرسند و عموماً نمایشی سیاه و سفید از عناصر خیر و شر را به صورت دو بعدی به تصویر میکشد؛ اما با این حال، حتی همین کنشهای متقابل احمقانه، چون در بافت و ساختاری پر چالش و افتوخیر قرار میگیرند، مخاطب را با خود همراه میکنند.
👸 «در دفاع از فرهنگ، هویت و جامعهی ایرانی-اسلامی، باید #هنر میداندار باشد و در میان هنر نیز، جایگاه فیلم و سریال بسیار برجسته است.» #سریال تراز #صداوسیما، هم در جذب مخاطب قوی است و هم با تمی مناسب، محتوای مطلوب را ارائه میدهد. سخن در نفی و بیتوجهی به روابط عشق و عاشقی در سریال نیست؛ کلام در رد مرجعیت و محوریت این تم است که ذاتاً عاری از محتواست. در سریال تراز، باید از #سبک_زندگی ایرانی اسلامی، انگیزههای ایمانی ملت و مظاهر آن، از #ایستادگی، #مبارزه و #مقاومت و روحیهی خستگیناپذیر ملت سخن گفته شود. «پرداخت درست و هنرمندانهی این موضوعات بسی جذّاب و پُرمخاطب است، هم در داخل کشور و هم در دیگر کشورها و ملّتها».[2] این امری شدنی است و « #در_چشم_باد » نمونهای از آن است. چنانکه بانوی عمارت ما در رقابت با اوکنیوی آنها، کممایه است، اساساً اوکنیو خود را قابل رقابت با بیژن ایرانی (نقش اصلی سریال در چشم باد) ما نمیبیند! اگر بخواهیم؛ میشود. باید بخواهیم، تا بشود! //پایان//
[2] بیانات مقاممعظمرهبری در دیدار جمعی از تهیهکنندگان سیما، 24/8/1397
📇 انتشار در:
پیج اینستا سوره سینما: www.instagram.com/p/BslGmqDlK5O
سایت خبری سوره سینما: www.sourehcinema.ir/?p=113411
خبرگزاری رسا: www.rasanews.ir/fa/news/593110
1⃣ eitaa.com/aliebrahimpour_ir/464 [بخش اول]
2⃣ eitaa.com/aliebrahimpour_ir/465 [بخش دوم]
🌐 @aliebrahimpour_ir
🌷 #گزارش #یادداشت / #نقد 🌷
[ #گزارش_یادداشت #گزارش_نقد_فیلم ]
🏷عنوان: «اوکنیو آنها و بانویعمارت ما!»
🔑 نقد و مقایسهای تطبیقی میان دو #سریال #صداوسیما
🖌علی ابراهیمپور
📇تعداد واژگان: 951
🗓تاریخ نگارش: 97.10.18
🗒تاریخ انتشار: 97.10.23
🔻مطالعه متن کامل:
1⃣ eitaa.com/aliebrahimpour_ir/464 [بخش اول]
2⃣ eitaa.com/aliebrahimpour_ir/465 [بخش دوم]
🔻مطالعه در خبرگزاری #رسا :
📱 http://www.rasanews.ir/002UII
💻 http://www.rasanews.ir/fa/news/593110
🔻مطالعه در #سوره_سینما :
📮 http://www.sourehcinema.ir/?p=113411
📲 https://www.instagram.com/p/BslGmqDlK5O/
🌐 @aliebrahimpour_ir
🌷 #گزارش #یادداشت / #نقد 🌷
[ #گزارش_یادداشت #گزارش_نقد_فیلم ]
🏷عنوان: «اوکنیو آنها و بانویعمارت ما!»
🔑 نقد و مقایسهای تطبیقی میان دو #سریال #صداوسیما
🖌علی ابراهیمپور
📇تعداد واژگان: 951
🗓تاریخ نگارش: 97.10.18
🗒تاریخ انتشار: 97.10.23
🔻مطالعه متن کامل:
1⃣ eitaa.com/aliebrahimpour_ir/464 [بخش اول]
2⃣ eitaa.com/aliebrahimpour_ir/465 [بخش دوم]
🔻مطالعه در خبرگزاری #رسا :
📱 http://www.rasanews.ir/002UII
💻 http://www.rasanews.ir/fa/news/593110
🔻مطالعه در #سوره_سینما :
📮 http://www.sourehcinema.ir/?p=113411
📲 https://www.instagram.com/p/BslGmqDlK5O/
🌐 @aliebrahimpour_ir
متن جلسه استیضاح مهاجرانی سال 78.doc
1.23M
#دانلود #ورد
متن جلسه #استیضاح عطاءالله #مهاجرانی
وزیر ارشاد دولت خاتمی - سال78
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌نقدی بر یادداشت «سیاستزدگی در مسئله حجاب»
🔖ضرورت تفکیک مسئله «حجاب اجباری» از «حجاب قانونی»
🖌 علیابراهیمپور - 98.2.15
🍀 دوست صاحبقلمام -جناب آقای بانیانی- در یادداشت اخیر خود در متنی -که بیش از هر چیز، رنگ و بوی یادداشتهای دلسوزانه جناب حجتالاسلام زائری را میدهد و احتمالا از عوارض مطالعه «گاف فرهنگی» باشد- به مسئله «سیاستزدگی در مسئله #حجاب» پرداختهاند. [https://t.me/shathyat/372]
🍀 دربارهی یادداشت ایشان،ملاحظاتی به ذهنم میرسد:
1.تا تقریر درستی از مسئله صورت نگیرد، نمیتوان حکم مناسبی دربارهی آن داد. به نظر بنده ایشان تقریر کاملی از اصل مسئله ندارند: #اولا بنده با جنبه نمادین پیداکردن چادر موافقم؛ اما موافق نیستم که اصل حجاب به عنوان نماد هواداری نظام تثبیت شده است. این مغالطه در بند اول فرمایش ایشان سبب سستی استدلالشان شده است. #ثانیا آیا حاکمیت به حجاب، رنگ سیاسی پاشیده است که توصیه میشود رنگ سیاسی نپاشیم؟ پوشش، قانونی از قوانین کشوری است، چنانکه ممنوعیت رشوه و ردشدن از چراغ قرمز، قانون است. چه کسی آن را سیاسی کرده است؟ حاکمیت؟! #ثالثا منظور ایشان از مراکز تصمیمساز کجاست؟ قوه مقننه و شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا جای دیگر؟ و منظور ایشان از حل مشکل چیست؟ تغییر قانون حد پوشش یا حذف آن؟
🍀 2.مهمتر از همه این نکات، من خطای اساسی را در خط اول این یادداشت میدانم: « #حجاب_اجباری». کل یادداشت ایشان حول این مفهوم میچرخد و ازاینرو آن را به قهقرا برده است. مفهوم حجاب اجباری، اساسا مفهومی نادرست و استفاده از آن، بازی در زمین رقیب است. مفهوم درست مسئله « #حجاب_قانونی» است نه « #حجاب_اجباری». به نظر بنده، همین نقطه شروع، منشاء اختلاف اساسی و حلناپذیری مسئله شده است. این دو مفهوم را بایستی به کمک اصل همنشینی معنا کرد.
🍀 حجاب اجباری در مقابل حجاب اختیاری است. اما حجاب قانونی در مقابل حجاب غیرقانونی. به حکم فطرت، آدمی میل به #اختیار دارد و از هرگونه #اجبار بیزار است؛ بنابراین با استفاده از اصطلاح حجاب اجباری، پیشاپیش مخالف فطرت و وجدان بودن مسئله را پذیرفتهایم! در حالی که پوشش، یکی از عناصر فرهنگی اجتماعی هر جامعه است و هر جامعه دارای فرهنگ، به حکم آنکه #فرهنگ دارد، چارچوبهایی برای پوشش افراد معین میکند که بهصورت نانوشته در جامعه جریان پیدا میکند. همچنین هرجامعهای برای پاسداری و حراست از فرهنگ خویش، اصول مهم فرهنگی خود را به صورت قانون در میآورد تا بتواند از بینظمیهای احتمالی و اختلال در نظام اجتماعی جلوگیری کند. بنابراین اصل «پوشش و حجاب قانونی» اصلی وجدانی است؛ هرچند هر فرهنگ پویا، دربارهی حدود آن بستر گفتوگو را فراهم میکند. چنانکه بسیاری از کشورها حد و مرزهای مشخصی برای پوشش شهروندان معین کرده و میکنند. (مثلا قانون میکنند که کسی نباید حجاب داشته باشد!)
🍀 به نظر میرسد این مواجه با مسائل فرهنگی، در نهایت به نوعی وادادگی فرهنگی میانجامد که رقیب شما برای تحمیل فرهنگ خود، با استفاده از ابزارهای رسانهای دست روی هر مسئله فرهنگی گذاشت، تحت قالب زیبا و فریبندهی گفتوگو، از موضع خود عقب نشینی کنیم.
🍀 اما، بله! دو نکته مهم در مسئله حجاب قانونی در جامعه امروز ما وجود دارد: اولا قانونهای برآمده از فرهنگ، باید #فرهنگ_پشتیبان خود را حفظ کنند؛ مگرنه از درون تهی میشوند. جامعهای که یک روز پوشش موی سر خانم را مساوق حیای زن تعریف میکرد، امروز بهراحتی بین حیا و پوشش مو، تفکیک قائل میشود. بنابراین فرهنگ پشتیبان تغییر کرده. لذا مطالعه این فرهنگ جدید برای پاسداری از فرهنگ اصیل، ضروری است. (همچنین مطالعه این فرهنگ، به معنای تایید آن نیست. چراکه فرهنگ را قابل مهندسی میدانیم. چنانکه رقیب شما بدون آنکه اعلام کند، فرهنگ شما را به سمت مورد علاقه خویش هدایت میکند، شما نیز بایستی طبق مصلحت مطابق با واقع، بکوشی فرهنگ را به سمتی که میخواهی مهندسی کنی.)
🍀 ثانیا مخالفت با قانون پوشش، در ایران جنبهای نمادین پیدا کرده است. در واقع مخالفت با این قانون، مخالفت با حجاب نیست؛ واکنش خلاقانهای است بدین معنا که «من میاندیشم و من تصمیم میگیرم». بنابراین نباید سادهاندیشانه تصور کنیم هر کسی که از مخالفت با این قانون دم میزند، رهیافتی سیاسی دارد! باید مطالعه کنیم و ببینیم آیا بستر مناسبی برای ابراز وجود و ابراز استقلال عمل به نسل جدید خود دادهایم؟ یا ببینیم آیا کاری کردهایم که باعث شود نسل جوان همچون فرزندی که از پدر خود دلخور است، بهانهای پیدا میکند تا لج کند؟ این مطالعات فرهنگی برای حل مسئله حجاب قانونی، ضرورتی اجتنابناپذیر دارد؛ در حالی که تقریر مسئله بهعنوان مسئلهای سیاسی، خود پاشیدن رنگ سیاسی به مسئله است.
🌐 @aliebrahimpour_ir
بسماللهالرحمنالرحیم
🌺نوشتن باید جزئی از زیست ما باشد. روزگاری بود که #نویسندگی به مثابه #ابراز بود؛ کسی مینوشت که میدانست. برای همین هم معمولا علما موقعی دست به قلم میشدند و توصیه به نوشتن میکردند که به حدی از پختگی علمی میرسیدند. امروز نویسندگی بهمثابه #تفکر است. قلم ابزاری برای فکر است. پس #می_نویسم_پس_هستم .
🌺مشغولیتهای زندگی و ایجاد نقطه (بلکه نقاط) عطف در آن، باعث شد مدتی این مثنوی تعطیل شود. گمشدهای که هرچه زودتر باید احیا شود. #یک راهکار آن، تمامکردن هرچه سریعتر پروندههای عقب افتاده است که به امیدخدا انشاءالله این ماه مبارک رمضان را به آن اختصاص داده ام. راهکار #دوم، احیای هرچه سریعتر اینجا و پیج اینستاگرام است.
🌺دربارهی #اینستاگرام، من هنوز با چالش نظری مواجهم. در واقع کانال تلگرامی را جایی برای آرشیو مطالب اینستاگرام تاسیس کردم؛ اما به مرور خودش اصالی شد و شد هووی اینستا. این نمودی از چالش نظری است. اینستا نوعی #رسانه است که هرچه بیشتر خود را در اعماق زندگی شخصی ما فرو میکند و میخواهد هرچه بیشتر اطلاعات ریز شخصی ما را ببلعد. و من چرا باید با او همراهی کنم؟ از هر مکانی عکس بگیرم؛ از هر خوراکی؛ از هر لحظه لذتبخشی؛ از هر خبری؟! خب این چالش هنوز با من همراه است. گاهی عامدا عکسی میگیرم یا متنی مینویسم، ولی منتشر نمیکنم. مثلا تقریبا خبری از نقدهای سینمایی من در پیج اینستا نیست! در هر صورت ذهنم با این چالش همراه است. شاید بعدا بیشتر در این باره گفتم و نوشتم.
🌺 در طول یکسال اخیر، بیشتر یادداشتهای من در همکاری با خبرگزاری #رسا بودهاند؛ چنانکه مشهود است. سعی میکنم وقایع و نوشتههای #سال97 را در اینجا و #اینستا جمعبندی کنم. همینطور لازم است که یادداشتهای قدیمی که در اینستا نیامدهاند را هم قرار بدهم.
🌺 الیه توکلت و الیه انیب
🌐 @aliebrahimpour_ir