eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
392 دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
232 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
🌍نقشه موقعیت رودخانه ازرو نسبت به بابلرود طول= ۱۶ کیلومتر 🖌 محمد عابدی ۰۱/ ۰۲/ ۱۴۰۳ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2685 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌍نقشه رودخانه های منتهی به سد آیت الله صالحی مازندرانی (سد البرز یا سد پاشکلا یا سد لفور) از سرشاخه های بابلرود انجلیکا دره (طول= ۶ کیلومتر )، اسکلیم رود (طول= ۲۰ کیلومتر)، کارسنگ رود (۲۱ کیلومتر)، رود گزو (طول ۱۵ کیلومتر)، آذر رود(۸ کیلومتر) 🖌 محمد عابدی ۰۱/ ۰۲/ ۱۴۰۳ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2685 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌍نقشه بابلرود طول از مرزیدره تا تته= ۳۳ کیلومتر ازرو= ۱۶ کیلومتر اسپر دره= ۶ کیلومتر چالسره دره= ۹ کیلومتر کر روآر = ۷ کیلومتر 🖌 محمد عابدی ۰۱/ ۰۲/ ۱۴۰۳ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2685 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔎جستجوی آسان در پژوهش ادملاوند: 👇👇 ■ ■#لموکی ■#احفاد ■#جورسره ■#سیده_خیرون ■#سیده_جده ■#سیده_نورخانم ■#رضی ■#سیدشریف ■#کرات ■#سوواشن ■#طبرستان ■#رستمدار ■#تپوری ■#رویان ■#گنجکلا ■#نمد ■#لمه ■#دیارباکر ■#خالاردباکر ■#داداش_باکر ■#خرنوای_باکر ■#صفربیک_باکر ■#معصومه_باکر ■#عیسی_خان_باکر ■#ملاآقبا_بیک_باکر ■#محسن_داداش_پور_باکر ■#میرزاغلامحسین_باکری ■#میرزامحمدباکری ■#حقوقی ■#گشنیانی ■#میرزامحمدشفیع ■#کیجابور ■#ملکشاه ■#عمران ■#کرچال ■#وسطی_کلایی ■#ایرج_نیازآذری ■#امیر_گوهر ■#امیر_پازواری ■#امیری_خوانی ■#حیدری_سوادکوهی ■#پرسش_و_پاسخ ■#ماه_رمضان ■#دعای_سحر ■#وصیت_نامه ■#شکایت_نامه ■#نیشابوری ■#سوادکوهی ■#ساروی ■#تلارمی ■#ایران ■#مشهد ■#اده ■#آدمول ■#ناصرالحق ■#واعظی ■#مهطن ■#اشکنامه ■#پوستکلا ■#غلفر ■#قلعه ■#گنیو ■#روزنامه ■#دانش_پژوه ■#رودخانه ■#پا ■#سد ■#شهید ■#فرهنگ ■#تحقیق ■#قبرستان ■#آمار ■#لاسم ■#علما ■#کتاب ■#حوزه_علیمه ■#سعدی ■#فرش ■#اصطلاحات ■#واژگان ■#تاریخ #برج
پژوهش اِدمُلّاوَند
╲\╭┓ ╭‌🌺🍂🍃 ┗╯\╲ 📩شناسه۱۴۰۰۰۷۱۲۱۶۱۶ 🌍#بندپی ⚪️#گنجکلا 💠#پایین_گنجکلا 🕌#امامزاده 🟢امامزاده ابوالحسن
📜 📜اجازه نامه ی آیت الله العظمی محمدحسن مازندرانی معروف به شیخ کبیر (۱۳۴۵-۱۲۴۰ ق)؛ عالم وقت [بابل] به برای تعمیر بقعه ی امامزاده ابوالحسن روستای پایین گنج کلا بخش بندپی شرقی 🗓تاریخ: ۱۶ ربیع الثانی ۱۳۲۹ ق 🔎: 👇 {{عُلیاجاه خدارت پناه صنم خانم کاغذ شما رسید در خصوص تعمیر بقعه امامزاده واحب التعظیم و آستانه مبارکه که در رویا به شما امر کردند. یقین آن رویا صادقه است و تزئین و تعمیر بقاع و مبارکه از شعائر اسلام است. حتی در خبر است کسی که تعمیر کند و آستانه امام علیه السلام و امامزادگان را چنان است که یاری کرد ابن داوود را در بنای بیت المقدس اذن و اجازه خواستید که در تعمیر مبارکه اقدام نمائید. احقر، نام شما را در این خدمت اجازه دادم. البته خود متصدی شده اگر دیگران از متدینین آن محل و اهالی میخواهند معاون شما باشند ایشان هم از قِبَل احقر ماذون و مجازند ان شاالله مثاب و مآجور باشید چون که همه در ثواب شریک باشند. حالا که بنای تعمیر دارید یک بنای صحیح قابل بنا نمائید که مناسب باشد. [سجع مهر:] "محمدحسن بن صفرعلی" 📌توضیح آن که امامزاده و آن بنا را به شما واگذار نمودم که در خدمات کمال همراهی داشته باشید. تحربرا فی شانزدهم شهر ربیع الثانی ۱۳۲۹ [سجع مهر:] "محمدحسن بن صفرعلی" 📌سجلّلات: ■بسم تعالی شانه البته بر عموم شیعه علی بن ابوطالب صلوات الله علیه تکریم و تعظیم شعائر اسلام لازم خصوص امامزاده واجب التعظیم و التکریم که هر کس را باید کوشش در تعمیر او سنه ۱۳۲۹ [سجع مهر:] "الراجی عبدالصّمد" ■بسم الله تعالی از قدیم الایام این امامزاده ابوالحسن معروف و مومنین بود و آثار بزرگواری آن حضرت روز به روز تزاید میباشد. [سجع مهر:] "ناخوانا" ■بسم الله تعالی البته بر تمام اهالی بندپی خصوص اربابان مکنت و صاحبان ثروت لازم است که توجه کامل داشته باشند بر مطلق وجوه الخیر و سبیل القربه خصوص بر تعمیر امامزاده ابوالحسن که از شعائر اسلام است. [سجع مهر:] "عبده الراجی لطف الله" 📙نبی اله باقری زاد گنجی، گنج کلا (پایین)، ۱۳۹۹، ص۲۱۵و۲۱۶ ✍بازنگری: ۱۴۰۰/۰۷/۱۲ 🖨بازنشر ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ 🌐mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2686 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/953 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2684 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜 1⃣ 📜اجازه نامه ی آیت الله العظمی محمدحسن مازندرانی معروف به شیخ کبیر (۱۳۴۵-۱۲۴۰ ق)؛ عالم وقت [بابل] به برای تعمیر بقعه ی امامزاده ابوالحسن 🗓تاریخ: ۱۶ ربیع الثانی ۱۳۲۹ ق 🔎بازخوانی سند: {{عُلیاجاه خدارت پناه صنم خانم کاغذ شما رسید در خصوص تعمیر بقعه امامزاده واحب التعظیم و آستانه مبارکه که در رویا به شما امر کردند. یقین آن رویا صادقه است و تزئین و تعمیر بقاع و آستانه مبارکه از شعائر اسلام است. حتی در خبر است کسی که تعمیر کند و امام علیه السلام و امامزادگان را چنان است که یاری کرد ابن داوود را در بنای بیت المقدس اذن و اجازه خواستید که در تعمیر مبارکه اقدام نمائید. احقر، نام شما را در این خدمت اجازه دادم. البته خود متصدی شده اگر دیگران از متدینین آن محل و اهالی میخواهند معاون شما باشند ایشان هم از قِبَل احقر ماذون و مجازند ان شاالله مثاب و مآجور باشید چون که همه در ثواب شریک باشند. حالا که بنای تعمیر دارید یک بنای صحیح قابل بنا نمائید که مناسب باشد. [سجع مهر:] "محمدحسن بن صفرعلی" 🌐mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2686 ادامه👇👇
📜 📝ادامه 2⃣ 📌توضیح آن که امامزاده و آن بنا را به شما واگذار نمودم که در خدمات کمال همراهی داشته باشید. تحربرا فی شانزدهم شهر ربیع الثانی ۱۳۲۹ [سجع مهر:] "محمدحسن بن صفرعلی" 📌: ■بسم تعالی شانه البته بر عموم شیعه علی بن ابوطالب صلوات الله علیه تکریم و تعظیم شعائر اسلام لازم خصوص امامزاده واجب التعظیم و التکریم که هر کس را باید کوشش در تعمیر او سنه ۱۳۲۹ [سجع مهر:] "الراجی عبدالصّمد" ■بسم الله تعالی از قدیم الایام این امامزاده ابوالحسن معروف و مزار مومنین بود و آثار بزرگواری آن حضرت روز به روز تزاید میباشد. [سجع مهر:] "ناخوانا" ■بسم الله تعالی البته بر تمام اهالی بندپی خصوص اربابان مکنت و صاحبان ثروت لازم است که توجه کامل داشته باشند بر مطلق وجوه الخیر و سبیل القربه خصوص بر تعمیر امامزاده ابوالحسن که از شعائر اسلام است. [سجع مهر:] "عبده الراجی لطف الله" 📙نبی اله باقری زاد گنجی، گنج کلا (پایین)، ۱۳۹۹، ص ۲۱۵و۲۱۶ ✍بازنگری: ۱۴۰۰/۰۷/۱۲ 🖨بازنشر ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ 🌐mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2686 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
╲\╭┓ ╭‌🌺🍂🍃 ┗╯\╲ 🕌تخریب قبور ائمه بقیع (ع) 🔴 📜در گنجینه مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی سندی مبنی بر عزاداری و اعلام عزای عمومی به مناسبت سالگرد این واقعه در ایران و نیز حرم مطهر رضوی جود دارد. 📄در این سند به برگزاری مجالس عزا و سوگواری این واقعه بر حسب توصیه ی👈 سید حسین طباطبایی قمی معروف به حاج حسین آقا قمی از علمای معروف اشاره شده است. ... 👇 {تعطیلی نقاره خانه و به تعبیر سند، عمله شکوه و نیز سیاه پوشانی گلدسته ها و ضریح مطهر از جمله اقدام پیشنهادی به منظور اقامه عزا در این روز در حرم مطهر بوده است.} 📌در بخشی از این سند چنین آمده است: « الساعه جناب مستطاب شریعتمدار ملاذ الاسلام آقای شیخ مهدی و جمعی از ائمه جماعه و غیره این بنده منزل بر حسب تلگراف حجه الاسلام آقای قمی دامت برکاته جهت روز هشتم ماه که فردا می شود که روزیست که بقاع متبرکه ائمه بقیع را منهدم نموده به این مناسبت اقامه عزا و سوگواری عمومی فراهم نمایند و مشغول شده اند. عموما، لذا آقایان خواهشمند می باشند که مصیبت برای اجداد حضرت ثامن روحی و ارواح العالمین فداه می باشد و فراهم شده ، مقرر فرمائید امشب و فردا شب عمله شکوه خدمت ننمایند و ضریح مطهر و مناره ها را سیاه بپوشند و تعطیل فرمایند. ». 📩متن کامل در 👇 B2n.ir/a71870 🆔️ @DocRazavi 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2687 🌐http://mzm22mzm.blogfa.com/post/212 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🌍 🌍 📍 📜هزارجریب نامی است که از دیرباز تاکنون به منطقه ای مشتمل بر مناطق کوهستانیِ رشته کوه های البرز ِ شهرستان های گلوگاه ، بهشهر، نکاء، ساری و شرق سوادکوه در استان مازندران ، شهرستانهای بندرگز و کرددکوی در استان گلستان و قسمتی از ناحیه کوهستانی شهرستان های سمنان و دامغان در استان سمنان اطلاق می شود. 🇮🇷با توجه به تغییر تقسیمات کشوری در سالیان اخیر ، در حال حاضر منطقه ی شامل: ۳۳۸ روستا و ۳ شهرِ استان های مازندران ( شهر کیاسر و محمد آباد ) و سمنان( مهدیشهر ) می باشد . ۱۶۳ روستا و دو شهر شهرستان ساری ، ۶ روستای شهرستان میاندورود ، ۷۵ روستای شهرستان نکا ، ۶۳روستای شهرستان بهشهر ، ۱۳ روستای شهرستان گلوگاه استان مازندران و ۱۵ روستا و ۱ شهر شهرستان مهدی شهر [سنگسر] و ۳ روستای شهرستان دامغان استان سمنان در منطقه ی هزارجریب قرار دارند . 📜 یا هزارجریب که 👈اعتمادالسلطنه آن را همان «کوهستان ونداد هرمز» می‌داند ، منطقهٔ وسیعی در رشته‌کوه البرز است حد فاصل سوادکوه تا گرگان. 👈هزارجریب از سمت شمال به جلگه مازندران و گلستان و از طرف جنوب به ارتفاعات سمنان و دامغان محدود می‌باشد. در تقسیمات کشوری از واژه هزارجریب فقط برای نامیدن یکی از دو بخش شهرستان نکا استفاده شده‌است. 💠 = هزار جریب بهشهر،جزئی از هزارجریب بزرگ و وسیع مازندران است که در جنوب و جنوب شرقی شهرستان بهشهر قرار دارد. منطقه هزارجریب بهشهر ،شامل ۶۳ روستا و منطبق بر تمامی (بخش یانه سر به مرکزیت روستای بیشه بنه با ۵۵ روستا = دهستان ِعشرستاق با ۳۵ روستا + دهستان شهدا به مرکزیت روستای سفید چاه با ۲۰ روستا ) + (دهستان ِ پنج هزاره با ۷ روستا + یک روستا به نام کِنِت از دهستانِ کوهستان ِ بخش مرکزی بهشهر) میباشد . 💠 = هزارجریب گلوگاه بخشی از هزارجریب بزرگ و وسیع مازندران است منطبق بر دهستان توسکا چشمه با ۱۳ روستا می باشد 💠 : هزار جریب نکا ،جزئی از هزارجریب بزرگ و وسیع مازندران است که در جنوب شرقیِ شهرستان نکا قرار دارد . منطقه هزار جریب ِ نکا شامل ۷۵ روستا و منطبق بر تمامیِ بخش هزار جریب نکا (شامل دهستان استخر پشت با ۲۲ روستا به مرکزیت روستای استخر پشت + دهستان زارِم رود با ۳۹ روستا به مرکزیت روستای زیارت کلا ) + (دهستان پِی رَجه ِ از بخش مرکزی نکا با ۱۴ روستا) است. 💠= هزارجریب ساری جزئی از هزارجریب بزرگ و وسیع مازندران است که در جنوب و جنوب شرقی شهرستان ساری قراردارد.منطقه هزارجریب ساری شامل ۱۶۳ روستا و ۲ شهر (کیاسر و محمد آباد) میباشد که شامل تمامی روستاهای بخش های چهاردانگه و دودانگه و تعدادی از روستاهای بخش کلیجان رستاق شهرستان ساری می باشد . هزار جریب ساری شامل ۱۶۳ روستا و دو شهر به نام های کیاسر و محمد آباد و منبطق بر (بخش چهاردانگه با ۵۰ روستا = دهستان چهار دانگه به مرکزیت روستای کیاسر با ۳۵ روستا + دهستان پشت کوه به مرکزیت روستای تلماردره با ۱۵ روستا + شهر کیاسر) + (بخش دو دانگه با ۵۹ روستا = دهستان فریم به مرکزیت روستای محمد آباد با ۳۹ روستا + دهستان بنافت به مرکزیت روستای سنگده با ۱۱ روستا + شهر محمد آباد) + (بخش کلیجان رستاق با ۴۵ روستا = دهستان گرماب به مرکزیت روستای خالخیل با ۳۳ روستا + دهستان تنگه سلیمان با ۱۰ روستا + دهستان کلیجان رستاق علیا با ۲ روستا) میباشد‌. 💠= هزارجریب میاندورود جزئی از هزارجریب بزرگ و وسیع مازندران است که در جنوب و جنوب شرقی شهرستان میاندورود قرار دارد. منطقه هزارجریب میاندورود، تقریباً منطبق بر ۶ روستا از دهستان کوهدشت غربی از بخش مرکزی شهرستان میاندورد میباشد. 💠 = هزارجریب سمنان بخشی از هزارجریب بزرگ و وسیع است که قسمت جنوب هزارجریب ِبهشهر و نکا واقع شده است. هزارجریب سمنان شامل ۱۸ روستا و یک شهر ِ شهرستان مهدیشهر یعنی منطبق بر (۱۵ روستای سمنان + شهرستان مهدیشهر + ۳ روستا از شهرستان دامغان) می باشد. ❌چنانچه ، اشتباهی در اطلاعات فوق مشاهده کردید یا نام روستایی در متن بالا نبود ، کامنت کنید و ما را یاری کنید . 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2689 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
‍ 📜 📜 🔶؛ ابزار یا وسیله یا ظرف چوبیِ گود و عمیق و دارای فرورفتگی (جُول دِله) که قسمت میانیِ آن برآمدگی ِ استوانه ای شکل دارد برای شکستنِ👈 کَلّه قند به کمک تیشه (قند شِکَن ، قن اِشکِن) کاربرد دارد . قند چوله توسط استادکار هنرمند لاکتراش یا چوتراش در یا به کمک تیشه و ماتکل ساخته می شود.‌ 🧕بانوان هزارجریبی، هنگامِ شکستن و خُرد کردِن قند، قندچوله را روی سفره پارچه ای گِرد قرار می دهند از دور تا دور حاشیه یِ این سفره ،نخی عبور می کند بعد از ریختنِ قند خرد شده داخل《 قند سفره: سفره یِ قند 》، با جمع کردنِ دو سر نخ ِ حاشیه و کناری ، قند سفره هم جمع و بسته می شود معمولاً جنس پارچهِ لایه یِ بیرونی ِ سفره یِ قند ، مخمل لطیفِ قرمز هست . 🧕بانوان هزارجریبی، از پودر و خاکه های قند داخل ِ قندچوله یا قند سفره، آبنبات تخته ای خانگی، شکلات خانگی یا آبنبات شیری درست می کنند . یا داخل مربّا می ریزند یا به جای شکر، هنگام صبحانه ،برای درست کردنِ چای شیرین استفاده می کنند .‌ 🔶 و یا ابزارهای دیگری برای خرد کردن ِ قند به حبّه های کوچکتر در هزارجریب بودند یا هستند . اگر قسمتِ پشتِ سرِ تیشه یِ قند شِکَن برای شکستنِ قند کارایی نداشته باشد از سنگ گرد دارای فرورفتگی در یک طرف، به ابعاد کفِ دست به نام《 دَس سنگ ، دَست سنگ》استفاده می کنند . یا دو تا کلّه قند بزرگ‌ را به هم‌می کوبند تا از برخورد به یکدیگر ، نصف و دونیم‌ شوند . 📌 گاهی مادران برای صرفه جویی در مصرف قند در مقابل مصرف زیاد توسط کودکان، قند را به حبّه های خیلی کوچک تقسیم و خرد می کنند در مقابل، کودکان هم هنگام نوشیدنِ چای، تعدادی چند حبّه بیشتر را در کنار یکدیگر جُفت می کنند و با چای نوش جان می کنند . 📌یکی از سرگرمی های کودکان هزارجریب، کشیدن حبّه های قند بر روی بخاری هیزمی داغ (هیمه ای کوره) ، بود این کار را با سرعت و مهارت انجام می دادند تادست شان نسوزد، قند به رنگ قهوه ای و سیاه ، سوخته می شد و طرح های مختلف روی بخاری ایجاد می شد . 📸عکس قندچوله: از آقای سیّد رضی سجّادی 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2690 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📜 🌸 🌸 🌸 🌸 🌍: روستای بی نمد دهستان باریک رود جنوبی بخش مرکزی شهرستان فریدونکنار بصورت دشتی می‌باشد. 🌍: روستایی از توابع بخش میمند  شهرستان فیروزآباد در استان فارس ایران است. این روستا از هستند که در دوران رضاشاه پهلوی به فیروز آباد تبعید شدند. شغل اکثر این روستا است به همین دلیل اسم روستا و نام خانوادگی‌شان نمدی ، نمدیان، نمدمالیان است. 🌍 📜: در سند مبایعه نامه سال ۱۲۳۵ قمری نام این روستای "نَمدمال محله" قید شده است. این روستای جنگلی در دهستان پریجا بخش بندپی شرقی بابل واقع شده است. 🌍 روستایی است از توابع بخش بندپی غربی شهرستان بابل در استان مازندران  🔎در کاوش‌هایی که در سال ۱۳۴۹ در تپه چیاگاوانه اسلام آبادغرب استان کرمانشاه انجام گرفت ۸۴ لوح گِلی پیدا شد که در ترجمه این الواحه به کارگاه‌های تولید نمد (پارچه) اشاره شده است که متعلق به بابل قدیم و شهر پلوم در ۱۸۰۰ قبل از میلاد می‌باشد. 📝ادامه دارد... ✍ ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2691 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📝کد خبر ۴۲۰۲۹ ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰ 1⃣ 🌍اسلام آباد پایتخت ایران / میثم رجبی ✍سرویس کرمانشاه _ میثم رجبی از فعالان فرهنگی و اجتماعی به بهانه نصب المان "نمد" در شهر اسلام آباد، در مطلبی به روایت ریشه های تاریخی رواج صنعت نمدمالی در این منطقه پرداخته است. 📝خبرگزاری کردپرس _ پروژه تاریخ، فرهنگ و هنر در اسلام آبادغرب قصد دارد ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و هنری شهرستان را با همکاری شهرداری در قالب ایجاد شهری با الگو آفرینش خلاق نمایان سازد که در این میان نمد یکی از میراث کهن اسلام آباد است که دارای تاریخ ۴۰۰۰ ساله می باشد. 📌اسلام آبادغرب_ در زبان محلی نه تنها یکی از شهرهای تاریخی ایران بلکه یکی از شهرهای تاریخی جهان می باشد. ردپای انسان نئاندرتال در غار وزمه(بین چهل تا هفتاد هزار سال پیش) یا کشف انبار غله در تپه چیاگاوانه، که اولین خاستگاه کشت بشر را در ۱۲ هزار سال پیش، مربوط به دشت اسلام آبادغرب می داند، دو نمونه از منابع تاریخی است که وجه جهانی این شهر را اثبات می کند. 📌در کاوش‌هایی که در سال ۱۳۴۹ در تپه چیاگاوانه انجام گرفت ۸۴ لوح گِلی پیدا شد که در ترجمه این الواحه به کارگاه‌های تولید نمد (پارچه) اشاره شده است که متعلق به بابل قدیم و شهر پلوم در ۱۸۰۰ قبل از میلاد می‌باشد. 📌با توجه به این که نمد را نوعی پارچه ضخیم می‌دانند در ترجمه این الواح که با زبان اکدی است، متن مربوطه توسط باستان شناسان امریکایی به پارچه ترجمه شده است. همچنین اشاره به خرید فروش احشام و نگهداری آنها نشان می دهد که در کارگاه های شهر تاریخی پلوم نمد تولید شده است. 📌نمد نوعی پارچه ضخیم است که توسط نمد مال درست می شود. 🌍استان با توجه به آب و هوای چهار فصل، دامداری از گذشته در آن رونق داشته و نمد و وسایل نمدی جزء لاینفک از زندگی عشایر و مردم روستایی آن بوده است. 🌍اسلام آبادغرب در یک قرن گذشته دارای قابلی بوده است و همچنان در این شهرستان نمد مالی رونق دارد و نه تنها نیاز مردم شهرستان بلکه صادرات به استانهای دیگر نیز در دستور کار است. 📌نمد اسلام آبادغرب دارای سبک و نقش متفاوت از نمد دیگر استان ها است که برای درک بهتر این تفاوت با شرح بیشتر نقوش نمد عبارتند از: 🏵نقوش حیوانی 🏵پرنده 🏵اشیا و آبزیان 🏵گیاهان 🏵اشکال هندسی 🏵-نقوش حیوانی: گوزن، کلِ بز. 🐐 👈در نقوش حیوانات در کنار ترسیم آنها به تنهایی بعنوان نقش (خال) نمد گاهی دست به ترکیب تصویر زده و پرنده‌ای روی شاخ‌ها یا پشت آن می کشیده اند و یا در فضای خالی زیر شکم حیوان گُلی را ترسیم کرده اند. این کار نمدمالان برای تنوع و هنرنمایی بیشتر بوده است و گاهی نیز پُر کردن فضا نمد مورد نظر واقع گردیده است. 📌آنچه که در نمد حائز اهمیت بوده کارایی نمد بوده است و برای نمدمال و یا صاحب نمد نقش مسئله مهمی نبوده است. یکی از علت‌های محدود بودن تصاویر نمد در هر منطقه‌ای همین موضوع است. 🐐نقش کلِ بز دارای آمیختگی معنایی است آنچه بیشتر وجه‌ی زیبایی در میان عشایر داشته کل بوده است و دیدن تصویر آن، توانسته آنها را به شور بیندازد. بزهای اهلی حیواناتی در دسترس بوده اند و آن جذابت را برای نقش نمد نداشته اند. هر چند در کنار هم آمدن «کلِ بز» همواره این ذهنیت را ایجاد نموده است و گاهی خود مردم هم آن را نقش بز و از نوع اهلی دانسته اند. 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2692 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 2⃣ 🏵-پرنده: مل(پرنده)، کبک، طاووس، غاز 🕊🦚🦢 ✍پرندگان کمتر به عنوان نقش اصلی نمد مورد استفاده قرار گرفته اند و بیشتر در ترکیب با حیوانات بوده اند. اما استثنا نیز وجود دارد و برخی نمدمالان آنها را به تنهایی با حاشیه‌ی هفت و هشتی که دور نمد ایجاد کرده‌اند به عنوان نقش اصلی نمد به کار گرفته اند. 📌معمولاً در طاووس این نقش بیشتر دیده می‌شود. همچنین ترکیب پرندگان و گیاهان از موارد مرسوم در خالهای نمد بوده است. 🏵-اشیا و آبزیان: ماهی، تفنگ، شمیر 🔫🐬 📌در نمدمالی اسلام آبادغرب ماهی، تفنگ و شمیر برای نقش خامه‌زین اسب بیشتر به کار رفته است و در نمد به عنوان زیرانداز مرسوم نبوده است. تفنگ و شمیر با اسب‌سواری دارای رابطه معنایی هستند اما ماهی شاید بخاطر سادگی و فضای کم خامه‌زین روی آن ایجاد شده است که این نشان می دهد هر دلیلی می توانسته در انتخاب این نقوش نقش داشته باشد. 🏵-گیاهان: گُل قرمز، سه گُل یا تک گُل 🌺💐🌷 📌گُل نیز نقشی نبوده که به تنهایی خال نمد قرار گیرد. گُل قرمز در کنار دیگر اشکال به صورت بلند با دایره ای در وسط و چند گلبرگ به صورت نیم دایره یا بیضی شکل ایجاد شده است. گُل قرمز معمولاً دارای دو برگ بزرگ بوده است که از پایین ساقه به سمت بالا ایجاد شده اند. 📌اگر نمده مال همین طرح را اما با داشتن سه شاخه گُل ترسیم می کرد به آن نقش سه گُل گفته میشد. این نقش نیاز به فضای بزرگتری در نمد داشت و در ترکیب با اشکال کوچکتر قرار گرفته است. 🏵-اشکال هندسی: توق قالی، حاشیه قاچ بزی یا هفت و هشت 🍥🍄 📌نمدمالان با وام گیری از قالی تونسته‌اند تصویری به نمد اضافه کنند. در قالی نقوش با فراخ بال بیشتری ایجاد می شوند اما نمد با سادگی همراه است و شرایط بهره‌گیری از طرح‌های متنوع قالی را ندارد. 📌توق قالی در وسط نمد ایجاد می شود و معمولاً به تنهایی انجام می گیرد. حاشیه قاچ بزی و هفت و هشت دو حاشیه در نمد است که دور نمد را به صورتی تذهیب گونه آرایش می دهد. در بیشتر نمدها حاشیه وجود دارد و جز جدا ناپذیری از نقوش نمد محسوب می شود. 🌐 https://www.kurdpress.com/news/42029/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%AE%D8%AA-%D9%86%D9%85%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C%D8%AB%D9%85-%D8%B1%D8%AC%D8%A8%DB%8C 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2692 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🌍 ✍شهر کنونی اسلام‌آباد غرب در دوران مختلف تاریخی نام‌های متعددی داشته و بارها توسط حاکمان مختلف تغییر نام داده‌است. 📜در الواح به دست آمده از تپهٔ چیاگاوانه، به دفعات از شهری به نام نام برده شده که گمان می‌رود نام قدیم شهر است. 📌این سرزمین که از گذشته‌های دور شاهد رخدادهای تاریخی بسیاری بوده، پیشینه‌ای کهن را در کتاب تاریخ خود به ثبت رسانده‌است. 📌با توجه به متون ثبت شدهٔ «اصطخری» در «مسالک‌الممالک» و نیز تالیفات «حمدالله مستوفی». «» اولین نامی است که این شهر، به آن شهرت یافته که احتمالاً متعلق به زمان حکومت ساسانیان است. 📌این شهر در اوایل اسلام «» یا «» نام داشت، و در دوران خلافت عباسیان نیز «» نامیده شد. 📌در دوران اسلامی، به «» تغییر نام و شهرت یافته‌است. شهری که بنای آن را به خلیفهٔ وقت عباسی «هارون‌الرشید»، در سال‌های ۱۴۸ تا ۱۹۳ هجری قمری، نسبت می‌دهند. 📌تا سال ۱۳۱۴ شهر اسلام‌آباد روستایی به نام (هارون‌آباد) بود و یکی از آبادی‌های بخش کلهر محسوب می‌شد. 📌در سال ۱۳۱۴ به دستور  رضاشاه  نام کلهر به باوندپور، و نام هارون‌آباد به «» و سپس به «» تغییر یافت. پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ نام شهر به دستور محمد یزدی به اسلام‌آباد غرب تغییر پیدا کرد. 📌هم‌اکنون نیز [برخی از] بزرگان و ریش‌سفیدان شهر و منطقه آن را با همان نام (شاه‌آباد) می‌خوانند. 🇮🇷 این شهر تا قبل از انقلاب ۱۳۵۷، شاه‌آباد غرب نام داشت. [سپس به نام اصلیش تغییر نام یافت.] 📗کتاب سبز (بانک اطلاعات استان کرمانشاه)، سید ضیاءالدین خرمشاهی، کانون تبلیغاتی دالاهو، دی  📌پژوهش‌های باستان‌شناسی نشان داده که دشت اسلام‌آباد از دورهٔ پارینه‌سنگی میانی مورد سکونت انسان بوده‌است. 📌قدیمی‌ترین بقایای سنگ‌وارهٔ  انسان که در ایران یافت شده مربوط به غار وزمه در شهرستان اسلام‌آباد است. این نمونه یک دندان آسیای کوچک مربوط به کودکی حدوداً هشت ساله از گونهٔ نئاندرتال است. 📌آثار سکونت نخستین روستانشینان  زاگرس  در چیا جانی کشف شده‌است که حدود نُه هزار سال قدمت دارد. 📌علاوه بر این پژوهشگران دانشگاه ماینس آلمان، موزهٔ تاریخ طبیعی پاریس و موزهٔ ملی ایران موفق به استخراج دی‌ان‌ای باستانی از یک تکه استخوان کف پای انسان دورهٔ نوسنگی از غاری در شهرستان اسلام‌آباد شدند. 👈این استخوان به روش کربن ۱۴ سالیابی شده و حدود ۹ هزار سال قدمت دارد. 👈مطالعات ژنتیک نشان داده که وی مرد بوده و دارای موهای سیاه، چشمان قهوه‌ای و پوستی نسبتاً تیره بوده‌است. بررسی ایزوتوپی استخوان حاکی از این است که رژیم غذایی فرد مذکور بیشتر متکی بر غلات بوده‌است. نتایج این کشفیات مهم در ژورنال ساینس در تیر ماه ۱۳۶۵ منتشر شد. 🌐https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%E2%80%8C%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF_%D8%BA%D8%B1%D8%A8 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2693 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ◻️(۱) 📜نمد مالي و نقش هاي نمد ✍نمد و یا به قول مازندرانی ها  از جمله زمین پوش هایی بوده است که به دلیل رطوبت بالای مناطق جلگه ای در استان مازندران و بویژه روستای و از آن استفاده می شد. هر چند امروزه خبری از آن نیست اما در بعضی از خانه ها می توان آنرا مشاهده نمود. 📝در این گفتار مقاله ای را از نظر می گذرانیم از وبسایت وهومن، که درباره نمد، اطلاعات کاملی را به دست می دهد. 🌸واژه ي « نمد » به يكي از زمين پوش هاي متعددي گفته مي شود كه تحقيقاً مورد استفاده و كاربرد اكثريت قريب به اتفاق اقوام و طوايف ساكن در نواحي مختلف ايران زمين است. 📌در واژه نامه ها (لغتنامه ها)ي فارسي  از واژه ي « نمد»(Namad ) چنين معاني و تعاريفي به دست داده اند: (( لبد (منتهي الارب) (دهار) لبده (منتهي الارب) . نمد . لباده . ( يادداشت دهخدا از نصاب) . نوعي از فرش  كه از پشم يا كرك ماليده سازند و از آن فرش و كلاه و جامه كنند. (فرهنگ فارسي معين) : و از وي [ خوارزم ] روي مخده و قزاكند و نمد و كرباس و ترف و رخبين خيزد. (حدود العالم) ….. هر پوشاكي كه از پشم و يا كركِ ماليده ترتيب دهند (ناظم الاطباء). نيم تنه ي نمدي. بالا پوشِ نمدين. كپنك . (فرهنگ فارسيِ معين). بالا پوشي كه از نمد سازند  و چوپانان و ساربانان براي محفوظ ماندن از باران و سرما آن را به دوش افكنند يا بر سر كشند )). (لغتنامه ي دهخدا؛ روايت دويُم؛ ذيلِ واژه ي: نمد). 📌همچنين واژه ي « نمد » در فرهنگ كنايات سخن و قاموس اصطلاحات جاري، كنايه از: ((…هر چيز لخته شده و به هم ماليده و دستمالي و چركين شده [است؛ و في المثل ] گويند: موهايش مثل نمد شده است؛ يعني : سخت بر هم نشسته و غرق عرق و چرك است)) ( لغتنامه ي علامه دهخدا؛روايت دويُم؛ ذيلِ واژه ي: نمد). 📌در ميان مَتَل ها و اصطلاحات توده ي مردم، گهگاه عبارت هايي همچون: (( از نمد … كلاهي داشتن)) [ به گوش مي رسد كه به معنيِ] : از آن سهمي و بهره اي داشتن [ است]. گويند: ما را هم از اين نمد كلاهي است؛ يعني از اين غنيمت سهمي داريم؛ يا از اين مقوله اطّلاعي و علمي داريم؛ يا: در اين كار دستي داريم)). (پيشين؛ ذيل همان واژه) و يا گهگاه در ميانه ي سخنانِ توده ي مردم مي شنويم: ((فلاني، نمد توي آب دارد))؛ اصطلاحِ: (( نمد در آب داشتن، كنايه از: مكر كردن و در فكر حيله و دغا بودن[ است] (برهان قاطع). 📌همچنين اصطلاحات و كناياتي نظير: (( نمد شدن)) نيز در فرهنگ كنايات استعمال مي شود كه  به معني: كِرِخ شدن يا كِرِخت شدن ؛ سِرْ شدن و يا خواب رفتن است و در موردِ اعضاء و جوارح انساني همچون : دست و پا به كار مي رود. و گاه نيز عبارتِ  : (( با نمد سر بريدن)) را مي شنويم؛ اين عبارت مترادف و معادلِ: (( با پنبه سر بريدن)) است؛ كه (( كنايه از : با زبانِ خوش، دمار از روزگارِ كسي و يا خصمي در آوردن است )) (دهخدا؛ ذيل همان واژه). 📌همچنين ، نام ها، عبارت ها و كناياتي نظير: از نمد گذشتن؛ با نمد داغ كردن؛ نمدِ آبچين؛ نمد آبداري؛ نمدِ آهكي؛ نمد افكندن يا نمدْ افكنده؛ نمد به گردن افكنده رفتن؛ نمدِ بيد زده و….نيز درقاموس اصطلاحاتِ توده ي مردم استعمال مي شده، كه بعضاً ( و بلكه: عمدتاً!) امروزه منسوخ گشته و ديگر كاربردِ چنداني ندارد، مگر در ميانِ سخن ها و عبارت هاي روزمرّه ي توأم با كنايات و مَثَل هايِ برخي پيران وسالخوردگان. 👆غرض از ذكر مطالب فوق طرح چنين پرسشي بوده: آنچه كه تقريباً همه ي ايرانيان «» مي نامند و توده ي مردمِ اقوام و طوايفِ گوشه و كنارِ ايران زمين، در زندگي خويش از آن سود مي برند؛ در مورد اين شيء مَتَل ها و ضرب المثل ها ساخته اند و نيز برخي از اسباب و لوازم، با تركيبِ چنين واژه اي نامگذاري شده و حتي با استفاده از نامِ آن، برخي اصطلاحات و كنايات ساخته و پرداخته اند، چيست؟ چگونه ساخته مي شود؟ موارد كاربرد آن در كجا هاست؟ و روي هم رفته برآنيم: از چئي، چگونگي و موارد سودمندي آن آگاهي يابيم و به قولي كه پيشتر: در سطورِ فوق نيز گفته ايم (( ما نيز ميخواهيم از اين نمد كلاهي داشته باشيم!! )). از اين رو در سطورِ پسين، سعي خواهيم نمود، تا حد امكانِ اين دفتر و برگه هايِ آن ، به معرّفيِ چئي، چگونگيِ طرز ساخت ، طرحها و نقوشِ مورد استفاده و نحوه ي نقش نمودن بر رويه ي نمدهايي كه توسط نمد مالانِ بخشِ مركزي و غربيِ استان مازندران ساخته يا ماليده مي شود، بپردازيم. 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2694 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ◻️(۲) 📜نمد مالي و نقش هاي نمد در سنّتِ نمدمالانِ مركز و غرب مازندران ✍به گواهي ساختار، شكل و شمايل اين زمين پوش، «» نسبت به ساير زمين پوش هايي كه در ميانِ اقوام و طوايف ساكن در ايران و اقاليم همجوار ساخته مي شده و در زندگي روزمرّه ي ايشان، از دير باز تا كنون استفاده مي شده است؛ يعني نسبت به زمين پوش هايي همچون: گليم؛ جاجيم؛ قالي؛ گبه و ديگر زمين پوش ها، بسيار كهن تر و واجد عمري دراز تر است. برهان ديگر ما درباره ي ديرينگي اين زمين پوش، وجود واژه هايي در زبان مردم ايران باستان است كه اشاره به جنس و حتي خودِ نمد دارد. 📌«نمد» و البته همگيِ وسايل و ابزارهاي همجنسِ آن ، كه گذشته از نمدِ پوشاننده ي زمين، شامل: البسه يا پوشاكِ انساني؛ پوششِ حيوانات وديگر ابزار و وسايل نيز مي شود و جملگي از پشمِ فشرده شده ي حيوانات اهلي ساخته مي شود، در زبان ايرانيان باستان و در دوره ي رواج زبان اوستايي: « نِمَتَ » ( Nemata ) يا « نيمَتَ » ( Nimata ) خوانده مي شد. 📌واژه گانِ پيشگفته در زبان اوستايي به معنيِ: نمدِ زمين پوش؛ لباس و ابزارِ پشمين، و نيز به طورِ كلّي و عام ، به جنسِ پارچه، لباس و وسايلي كه از جنسِ پشمِ فشرده شده  و پشم و كُرك هاي ماليده شده و به هم ماسيده (وَ نَه بافته شده! ) ساخته مي شد، گرفته شده است. 👇👇 [📘كتابشناسي: فرهنگِ واژه هاي اوستايي ؛ احسان بهرامي ؛ به ياريِ : فريدون جنيدي ؛ نشرِ بلخ، وابسته به نشرِ بنيادِ نيشابور؛ چاپ نخست؛ تهران ۱۳۶۹ خورشيدي ؛ جلد دويُم؛ ص ۸۲۲ ]. 📌اين ابزارِ برساخته ي دستِ انسان، در دوره هاي بعد و در زمانِ ساسانيان كه خط و زبان رايج در دوره ي ايشان، در نزدِ عالمانِ تاريخ و زبان شناسي، زبانِ«پهلوي» يا «پهلويك»  ( Pahlavi – Or: Pahlavik ) ناميده شده و شهرت يافته است، با اندك تفاوتي نسبت به پيشينه ي اوستايي اش و تنها با تفاوتي جزئي در تلفظ و اِعراب گذاري: «نَمَتْ » ( Namat ) يا « نُمَتْ » ( Nomat ) ناميده ميشد. 👇 [📗فرهنگِ زبان پهلوي؛ دكتر بهرام فَرَه وَشي؛ مؤسسه ي انتشارات و چاپ دانشگاهِ تهران؛ چاپ پنجم ، تهران؛ ۱۳۸۶؛ ص ۳۹۴ ؛ ذيلِ واژه ي : Namata]. 📌و همانطور كه در جملات پسين خواهد آمد، گونه ي تلفّظِ پهلويكِ اين نام، هنوز هم در ميانِ ساكنينِ غرب مازندران و بخشي از گيلانِ شرقي، موسوم به « گيلانِ بيه پيش» ، عيناً باقي مانده است. 📌اما «نمد» در نزد تبري زبانانِ مازندرانِ مركزي: « لَمِه» ( Lame ) ؛ نمد مال : « لَمِه سو» ( Lame Soo)؛ پيشه ي نمد مالي: «لَمِه سويي» ( Lame soo Ei ) و فعلِ نمد ماليدن:« لَمه بَسوسّـِن» ( LameBasoossen ) يا «لَمِه بِساتِن» ( Lame Besāten ) خوانده مي شده است. 📌در غربِ مازندران و در مناطقِ سرحّديِ مازندران و استان گيلان، نامِ نمد، با اندك تفاوتي نسبت به زبان فارسي: « نَمَتْ» ( Namat ) تلفظ مي شود و همانطور كه ذكرِ آن گذشت، با پيشينه ي پهلويِ اين نام ، بسيار همانند است. «لَمه» ، نَمَت يا نمد: زمين پوشي است كه از جنس پشم و از كرك ها و اليافِ پشم حيواتِ اهلي ساخته مي شود. به هم پيوستن كركها در روند ساختن اين زمين پوشِ بسيار كهن سال و باستاني، به واسطه ي ماليدن يا عملِ مالش  انجام مي پذيرد كه در مناطقِ مختلفِ ايران، بسته به سنّتِ نمد ماليِ هر منطقه، يا: با دست و آرنجِ دست انجام مي شود؛ و يا : در مناطقي همچون و برخي ديگر از مناطق البرز شمالي، توأماً: هم با دست و آرِنجِ دست و هم با مالش و كوبش به وسيله ي زانو و ساقِ پا انجام مي پذيرد. در زبان تبري به عملِ مالش به وسيله ي دست و آرنجِ دستان: « بال بَزوئِنْ» (Bāl BazooEn) و به عملِ مالش و كوبش با زانو و ساقِ پا : « ساقْ بَزوئِنْ» (Sāgh BazooEn) گفته مي شود كه عبارتِ اخير، عمدتاً در ميان مازندرانيها :« ساخ بَزوئِنْ» (Sākh BazooEn) تلفظ مي شود. 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2694 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ◻️(۳) 📌بر رويه ي اين زمين پوش هاي سنّتيِ اقوام و طوايفِ مختلفِ ايران، از دير باز شكل ها، فرمها، نقوش، علائمي نمادين، نگاره ها و موتيف هاي گونه گوني ترسيم مي شده كه عمدتاً سلسله نقوشي ديرين و سنتي بوده و سينه به سينه ، از نسلي به نسل ديگر در خانواده ها و طوايفي كه به كارِ ساختنِ نمد اشتغال داشته اند، منتقل مي شده است؛ و به خاطرِ آنكه هيچ محدوديتي در ترسيم نقوش و نگاره هاي نمد وجود نداشته و به نسبتِ سايرِ زمين پوشها، به هنگامِ ساختِ نمد، اندك تغييري در اضلاع هندسي نقوش ترسيم شده بوجود مي آمده و از حالتِ هندسيِ تمام عيارش مي كاست، گهگاه مهارت و خلاقيت هاي فرديِ نمد مالان نيز در ترسيمِ نقش ها و زيبا شدنِ نگاره ها دخيل بوده است. 📌«نمد» ( Namad ) از كهن ترين روزگار تا سال هاي پيشين و حتي تا روزگار ما، از مهمترين ابزارهاي فراهم آوردن پوشاك و فرش هاي زمين پوشِ خانه ها و اغلبِ عمارتهاي مسكوني در ميان قشرِ شبان و برزيگرِ فلاتِ ايران و خاصه مازندران بوده است. در قاموسِ اصطلاحاتِ جاري نيز، « نمد به لباس، فرش يا زمين پوش، كلاه و روي هم رفته البسه اي گويند كه از پشم حيوانات مختلف و به ويژه گوسپند و به واسطه ي فشرده كردنِ آن مي سازند. به نظر مي رسد كه اين گونه از گونه هاي زمين پوشِ برساخته ي دستِ انسان ، بسيار قديم تر از صنعت نسّاجي باشد. 📌هر ذهنِ پژوهنده و كنكاش گري، با افكندنِ نگاهي نه چندان ژرف كاوانه بر ساختارِ گونه هاي متعددِ زمين پوشها، به ساده گي در خواهد يافت كه: زمين پوشي كه ما آن را«» مي خوانيم، بسيار كهنتر از سايرِ گونه هاي زمين پوشهايي است كه در ميان اقوام و طوايف مختلف ايراني مورد استفاده قرار مي گيرد. زيرا اين زمين پوش [= يعني: نمد] محصولِ ذهنيْ كاملاً تكامل يافته و مخترع نيست! بلكه محصولِ ذهني است كه تازه به مرحله ي بلوغ و اكتشاف رسيده است؛ و با توجه به رواياتي كه اصناف و پيشه ورانِ اين كار: «نمد مالان» براي اين زمين پوش و درباره ي چگونگيِ به منصه ي ظهور رسيدنِ آن در زندگيِ انساني روايت مي كنند، قديم بودنِ آن بر ما متيقّن تر نيز مي شود. 📌تلّه اي نمدِ لب سياه؛ اين تصوير در نزد نمد مالان فاقد نام است. به زعم نگارنده اين تصوير كه مأخوذ از باورهاي توده ي مردم و نگاه آئين هاي باستاني به آسمانِ شب و ستاره گان است، بيش از هر چيز ياد آورِ توصيف و تعريفي است كه آئينِ مهرِ باستانيِ ايران و نيز باورهاي آئين مزديسنا، از آسمانِ شب و ستارگان ارائه مي دهد. در كيشِ مهر، ستارگانِ شب، جاسوسانِ ايزدِ مهر اند و فروغ هايي هستند كه اجازه نمي دهند، در طول چيرگيِ شب بر زمين تا فرا رسيدنِ بامداد، تاريكي كاملاً بر گيتي و موجوداتش چيره شود. كار: نمد مالانِ غربِ مازندران. 📌نمد يك گل سودار بته جقّه اي با حاشيه ي هفت و هشت –  نقشِ لوزيِ ميانيِ اين نمد، از قديم الايام، طلسمي جهتِ دور داشتنِ چشمِ شور و ارواح خبيثه و نيز: ديوان و دروجان بوده است. تضادّ رنگيِ اين موتيف بدآن خاطر بوده كه : هر تازه واردي به اتاق و يا جايي كه اين زمين پوش بر كفِ زمينِ آنجا پهن بوده ، وارد مي شد، چشمانش پيش از نگريستن به اشيا و ابزارهاي ديگر، به اين نقش  و نتيجتاً به زمين جلب و جذب شود و در همان وحله ي ورودِ افرادِ شور چشم و بدْ نهاد، نيتِ پليد ايشان خنثي گردد. 📌توده ي مردمِ ايران و از جمله ساكنينِ و به تأثيرِ بي چون و چراي اين نماد در دفع نمودنِ آزارِ شورْچشمان و حتي ديوان و دروجان، بسيار معتقدبوده اند. ترنج هاي نقش شده در حاشيه ي اين نماد، مبينِ تواناييِ و قدرتمنديِ صاحبِ خانه است. كار: نمد مالانِ غرب مازندران. 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2694 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ◻️(۴) 📌نمد بته جقّه اي با حاشيه ي هفت و هشت – عناصر نقش شده بر اين نمد ، كاملاً تزئيني است . اما شايان ذكر است كه: ترنج نمادي از پهلواني است. با نگاهي دقيقتر به البسه ي ورزشكارانِ « ورزش باستانيِ ايران» به روشني مي توان دريافت كه اين نقش بر روي شلوارك هايي كه ايشان به هنگام ورزش در زورخانه مي پوشند، نقش گرديده است؛ كه به نظر مي رسد از ديرينگيِ قابل ملاحظه اي برخوردار است و امري حادث نيست. همچنين: حاشيه ي هفت و هشت كه در اغلبِ نمد ها مشاهده مي شود، مأخوذ از نمادِ ايزد يا ايزد بانوانِ باستاني است كه خويشكاريِ ايشان سرپرستي و اداره ي اوضاعِ آبهاي گيتي بود و به عنوان موكل آبها شناخته و انگاشته مي شدند. كار: نمد مالانِ غرب .   📌نمدِ محرابيِ با حاشيه ي هفت و هشت. نمد هايي از اين دست، همانگونه كه از عبارتِ نوشته شده بر آن بر مي آيد: نذر و وقفِ تكايا، مساجد و بقعه هاي متبركه مي شده است . از اينرو كه در بنايي اسلامي – شيعي  قرار گرفته است، نقشِ محراب كه اساساً مأخوذ از فرهنگِ اسلامي است بر آن مشاهده مي شود. عبارت نوشته شده بر نمد: «هديه به واجبِ احترام،۱۳۷۶ هجري قمري». آنچه كه واجبِ احترام و منظورِ نظرِ اين عبارت است: مسجد و يا بقعه ي متبركه و مقدسي است كه اين زمين پوش در آن قرار مي گيرد. كار: نمد مالانِ غرب مازندران. 📌نمد چهارگلِ جوزي – پشم هايي كه به رنگِ جوزي يا گردويي اند، به نظرِ نمدمالانِ غرب مازندران واجدِ بهترين كيفيت و برخوردار از عمري طولاني اند. نقشِ اين نمد، از چهار نمادِ چشمِ اژدهاي در كنار هم قرار گرفته تشكيل شده كه به واسطه ي قرار گرفتن در كنار هم، از انرژيِ دافعه ي بيشتري به منظورِ دور راندنِ چشم هاي بد برخوردار شده اند. 📌اجراي اين نقش، به نسبت، بيش از نقش هاي ساده تر كار  و زمان مي برد و از همين رو از ارزش ماديِ بيشتري برخوردار است. در گوشه اي از اين نمد، عددِ « ۱۳۶۰» به ديده مي نشيند كه مبينِ سالِ ساختنِ نمد است، يعني : ۱۳۶۰ خورشيدي. اين امر به منظورِ تعيينِ عمر نمد و كيفيتِ بالايِ آن توسط نمد مال اعمال مي شده است . زيرا توده ي مردم با ديدنِ تاريخ و پي بردن به عمرِ طولانيِ نمدي خوب، نام و نشانِ نمد مال را جويا شده و اگر برآن شوند كه نمد خوب و با كيفيت تري خريداري نمايند، به همان نمد مال مراجعه نموده و نمد هاي مورد نياز خويش را از او خريداري مي كنند. كار: نمد مالانِ غرب مازندران. 📌نمد يك گلِ سودار – نقشِ وسط اين نمد لوزي است كه توسط يك مربع احاطه شده است. مربع در نمادهاي اغلبِ اقوام نمادي از تماميت ارضي، كمال و تعقّل است. در دين مبين اسلام، و در احاديثِ نبوي آمده است كه: « إنَّ اَوَّلَ مَا خَلَقَ اللهُ الْعَقْلُ » : اول چيزي كه خداوند آفريد عقل بود (نك . به : اصول كافي؛ علامه كليني – نيز. به : اللآلي المصنوعه ، ج ۱ ؛ ص ۱۳۰ و ۱۲۹ ؛ همچنين : وافي فيض ، ج ۱ ، ص ۱۹ و ۱۷ ). 📌بنابراين شايد اين محصور بودنِ عناصر در چهار چوبِ مربع كه خود نمادِ تعقّل و خردِ انساني است، نمادي از گوهري باشد كه خداوند آفريده و آن را موجب فخر و مباهاتِ انسان قرار داده است. كار: نمد مالانِ غرب مازندران. 📌نمدِ چراغبونيِ گردِ گلدار، لب سياه –  از نام اين نمد واضح مي نمايد كه نمد مالان نامِ «چراغ بوني» بدين نقش داده اند.شايد از آن رو كه رنگِ زرد كه در كنارِ تيره گيِ مركزيِ نقش اين نمد همچون شعله ي چراغ يا فانوسي به نظر مي رسد، چنين نامي بر آن نهاده باشند. اما بايد افزود كه: در كنارِ هم نشستنِ تيره گي و روشنايي، از قديم الايام، خاصه در ايرانِ باستان، معرفِ ديدگاهِ دوبُن نگرانه ي توده ي مردم ايران بوده است. اين نمادِ ثنويت، كه آميخته به فرمي تزئيني است، توسط ستاره اي چهار پر، محصور شده است. كار : نمد مالان غرب مازندران. ✍عبدالرضا حجازی پژوهشگر در زمینه ی: انسان شناسی فرهنگی. فرهنگ و هنر اقوام فلات ایران 🌐http://www.imanabadkarokela.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2126:2015-04-06-18-14-18&catid=85&Itemid=688&lang=fa 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2694 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
╲\╭┓ ╭‌🌺🍂🍃 ┗╯\╲ 📜 🟢 📗کتاب نسخه خطی صفحه ی ۱۰۳ 💚شجره نامه ی سادات: ■یحیی نژاد ■مرتضی پور ■مرتضوی ■مرتضی زاده ■مرتضوی نژاد ■اسدی ■عباس پور 🌍این سادات در محلات شیاده، دیوا و بورای بندپی غربی، همچنین مقیم گلیا بندپی شرقی و در شهر بابل و شهرستان آمل اقامت دارند. 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2695 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ❤️مردگانتان را که در قبرها آرمیده‌اند از یاد نبرید. ✍️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: {مردگانتان را که در قبرها آرمیده‌اند از یاد نبرید. مردگان شما امید احسان شما را دارند. آن‌ها زندانی هستند و به کارهای نیک شما رغبت دارند. شما صدقه و دعایی به آن‌ها هدیه کنید.} 📗منبع: انوار الهدایه، ص ۱۱۵ 📌اکنون یادی كنيم از مسافرانی که روزی در کنارمان بودند و اكنون فقط یاد و خاطرشان در دلمان باقیست با ذكر فاتحه و صلوات روحشان را شاد کنیم‌. 📸نمایه: مرحوم علیرضا داداش پور باکر آملی فرزند محسن 🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄﷽🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🎋🕌حرم مطهر امام رضا علیه السلام 👈 در گذر زمان 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🌼السلام علیک یا اباصالح مهدی ✨ جمعه یعنی روی مه سیمای تو 🍃حس خوب عاشقی هم پای تو 🌼 جمعه ها دل را هوایی می کند ✨ یاد ناز چشمت و آوای تو 🍃روز جمعه بر نمیخیزم به جز 🌼 از برای خنده ی لب های تو ✨ چشم از این دنیا ببندم تا دمی 🌼 هم نفس با من شود رویای تو 🍃 جمعه یعنی دل ز دنیا شستن و ✨جان گرفتن در رخ زیبای تو ✨الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج 🟢: ((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.)) 🌐http://mzm22mzm.blogfa.com/post/213 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─