فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فرازی کمتر شنیده شده از استاد عبدالباسط
📖 آیه 44 سوره اعراف
#تلاوت_های_به_یاد_ماندنی
✅شرح_بیشتر_صفت_(( قلقله))
🌱الف_اگر در حروف قلقله دقت شود ؛ ملاحظه می گردد که تماس حروف مذکور؛ #دوصفتِ (( جَهر و شِدَّه )) جمع شده است. گویند : (( قلقله از اجماع #جَهر و شِدّه ایجاد می شود ))
همین مطلب ؛ نظر نگارنده را در تعریف صفات #فرعی تقویت می کند.
🌱 #صفت_شدّت ؛ صدای حرف را در مخرجش ؛حَبس می کند و #جَهرآن درخروج #آسان_هوا از #چاکنای_حنجره مانع ایجاد می نماید ؛
🔶لذا درسکون مطلق ؛ صدای #مجهوره حرفِ #قلقلة ؛ هیچ فرصتی برای(( #رهش ))ندارد.
در اینجا فقط (( قلقلة )) می تواند به شنونده در #استماع صدای حرف کمک کند. #مهمّ
🌱ب_گاه برخی از قاریان ؛ پس از قلقله ؛ (( سکت ))مختصری بین حرف #مُقَلقَل و حرف بعدی ؛ می آورند که غلط❌است . #دقت_شود.
🔶لذا حرق قلقلة باید بدون فاصله و هر تکلّف دیگر؛ به حرف بعد متّصل گردد.
🌱ج_در(( همزه )) نیز ((شدّت و جهر ))جمع آمده اند امّا #قلقلة نمی گیرند.
علت آن را شاید بتوان ویژگی #همزه یعتی(( نَبرۀ )) و رسایی و تیزی مخصوص آن داتست که #همزه را از #قلقلۀ بی نیاز می کند. #مهمّ
🔶مٶلف(( نهایتاً القُولُ المُفید فی العلم التجوید )) گوید (( قلقلة همزه به ویژه در آخر کلمه (هنگام وقف) ؛ صوتی ناخوشایند شبیه (( تهوّه )) ایجاد می کند که با لطافت و حلاوت کلمات الهی منافات دارد)) . ❌
🌱د_همان گونه که گفته شد ؛ #قلقلة در #ساکن_موقوفٌ علیه ؛(( آشکاتر )) از زمانی است که حرف در #وسط کلمه قرار داشته باشد.
✳️موقوفٌ علیه 💢 مانند : طَرِیقْ_مُحِیطْ_نَصیبْ_بَهیجْ_بَعیدْ_ و نوع #مشدد آن 💢 مانند: بالحَقّ_الجُبّ _بالحَجّ_وَاَعَدّ_
✳️ساکن وسط کلمه 💢مانند :
👈اَقْلَامٌ_اَطْرافِ_اَبْرَارَ_اَجْدَاثِ_اَدْبَارَ_
البته وجود(( مراتب ))در صفحه #قلقلة را می توان چنین توجیه کرد ((قلقلة)) در وسط کلمه ؛ به تلفظ حرف بعد #محدود می شود اما در وقف بر آخر کلمه #نامحدود است و از طرفی؛ احتمال غفلت از قلقلة در آخر کلام زیادتر است.
🔶لذا بر بیان آشکارتر آن تأکید شده است .
🌱ه_غیراز حروف #پنج_گانه #قلقلۀ بقیه حروف را هنگام #سکون ؛ باید کاملاً ساکن تلفظ نمود( بسیار مهمّ )
🔶اهمیّت این نکته کمتر از(( قلقلة)) نیست؛ به طوری که #اساتید گفته اند: : ((#حفظ_سکون_در_حرف_ساکن_غیر_قلقلة_از_نشانه_های_بارز_مهارت_قاری_قرآن_است )).
🔷حرف ساکن را به اسب_وحشی تشبیه کرده اند که لحظه اے مایل به #سکون و آرامش نیست و این #مهارت سوارکار است که می توان آن را کنترل نماید ❗️
رعایت سکون دو حرف(( ت))و(( ک )) که از حروف # مهموسه_شدیده هستند و لذا #قلقلة ندارند ؛ نیازمند دقت ویژه است.🌱
🔷در این دو حرف ؛ به علت #صفت_شدّت ؛ #سکون_مطلق و #انسداد_کامل ؛ معنا ندارد امّا(( #رهش ))این در هنگام سکوت ؛ باید با دقت کامل انجام شود و صدایی(( آهسته و خفه )) از آنها به گوش برسد.
#سلامت و موفّق باشید 🔶⚜🔶
🔶 @eshragholqoran
بِسمِ رَبِّ الشُهَدَاءِ وَ الصِِدِیقِین
🌿چله گفتمان سازی با محوریت موضوعات درج شده بر یادواره اولین سالگرد سردار سلیمانی. .
https://iqna.ir/00GWVo👈را لمس بفرمایید.
✅@eshragholqoran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 قاری استاد کریم منصوری
📖 تلاوت سوره مبارکه انسان
#روی_صفات_حروف_دقت_عالی_شود. .
✅در مورد صفت قلقله چند نکته را متذکر می شویم:
✨1-تمام صفات فرعی از اصل خود در انفراد تبعیت می کنند.
✨۲_حروف(( ق_ط_ب_ج_د)) #انسدادی هستند ؛ در انسداد آنها افراط نشود.
✨۳-تنها حروف(( ق_ط_ب ج_دّ )) در حال سکون مختصری در مخرج خود حرکت داده میشود.
🌱 این حرکت نباید به حرکت کامل برسد #تنها_یک_سوّم_حرکت
✨۴-حرف (( مقلقل)) نباید روی حرف قبل و بعد خود #اَثر بگذارد.
✨۵-بیست و سه حرف دیگر + ء در حال سکون به #هیچ_وجه در مخرج خود لرزش ایجاد نکند.
✨۶-حروف مقلقل در آخر کلام اگر متحرک باشند باید((ساکن شوند ))
و باید ((صدا یشان )) شنیده شود. و در ((انسداد )) انها دقت شود.
✨۷-در حروف مقلقل اگرآخرکلام و مشدِّد هم باشد صفت قلقلة آشکارتراست درهنگام وقف با
(( شدّت و محکم تر تلفظ می شود )) اما باید دقت شود حرف (( #مشدّد #باز نشود )) بسیار مهمّ
💢مثال ها : بالحَقِّّ=بِالحَقْ_مُحیطٍ=مُحِیطْ(طّ=طْ)
طاء مشدد در وقف نداریم❗️
اَلجُبِّ=الجُبْ_بالحَجِّ=بالحَجْ_وَأعَدَّ=وَأَعَدْ
🔶⚜🔶
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت مجلسی
قاری : استاد_محمد_صدیق_منشاوی
سوره : انسان ، فجر ، حمد ، بقره آیات 1 تا 2
روی این صوت بسیار تمرین شود
وسوره انسان تقلید شود..
بِسمِ_اللهِ_کَلِمُةٍ_النُّور
وسلام علیکم و رحمة الله و برکاتهُ ُ
✅درادامه شرح صفات فرعی #همراه
با#صفت_لین: 🍃🌸🍃🌾
✳️کلمه(( لین ))به معنای((نرمی))
(ضدّ خشونت) و در تجوید عبارت است از : (( به نرمی اداء شدن حرف)) و
🔶چنانکه قبلاً ذکرشده این صفت مخصوص حروف مدّی به ویژه واو
ساکن ماقبل #مفتوح و یاء ساکن ما قبل مفتوح می باشد. 🍃🌸🍃🌾
#چند مثال👇👇
💢 وْ : یَوْمًا_قَوْمُ_خَوْفٍ_أَوْ کَفُورًا
(دقت شود فتحه ماقبل وْ بوی #ضمّه به خود نگیرد) #مهمّ
💢يْ : اِلَيْکَ_شَيْ ءُ_عَلَيْکُم_بَيْتٍ( که دقت شود فتحه ماقبل يْ بوی #کسره به خود نگیرد.) #مهمّ
✳️ شرح بیشتر #صفت (( لین ))
💎الف _آنچه باید در تلفظ این دو حرف: بدان #دقت نمود؛ این است که #سایش_هوا و #فشاربی مورد روی مخرج این دو حرف ؛ صفت (( لین )) آسیب نبیند❌ #مهمّ
💎ب_به عقیده نگارند صقت #لین صفتِ دائمی واو و یاء بوده ؛ و در تمامی حالات ؛ با دو حرف مذکور #همراه است. امّا در ((فتحه)) ے ما قبل؛ و سپس جمع شدن آن در((و_ی))
ساکنه ؛ حالت(( نرمی )) و(( لین )) این حروف ((بروز )) بیشتری پیدا می کند💢 (مانند: فرود نرم و قوس دار یک پروانه)
💎ج_درکُتب تجویدی و #آواشناسی جدیذ عرب ؛ از حروف مدّ ؛ به حروف ((مدّ وَ لِین )) و یا (( آوای لین )) تعبیر شده است. که علت آن #نرمی و قابلیّت #کشش این صداها است. 🔶⚜🔶
🔶 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️إنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُو صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلّمُوا تَسْلِيما
💠صلوات فرستادن به حضرت محمد(ص)باصدای استاد #عبدالباس
@Laylatolghadrnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اذان سید متولی عبد العال
به وقت شرعی تهران...
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
✅ ودر ادامه توصیف صفات فرعی :
🌱#_صفت_انحراف
🔶انحراف در لغت به معنی : ((مایل_میل_عدُول_)) و در تجوید عبارت است از :
((میل و انحراف حرف از مخرجش به سوی مخرج دیگر))
#البته(( انحراف به سوی صفات دیگر)) نیز ذکر شده است. صاحبان علم تجوید ؛ دو حرف(( ل_ر )) را دارای صفت (( انحرافی )) دانسته اند :
🔶گویند صدای(( ل )) از مخرج خود به کنار زبان( به سوی مخرج ضاد ) منحرف می گردد.
🌱نیز به #پشت_زبان و به سوی(( ل ))و گاهی ((ی)) #منحرف می گردد.
💢انحراف زبان خردسال: یربِّکَ=لِربِّکَ
🔷((ل حرف وسیع المخرجی است)) و بایددر (( تلفظ )) آن دقت شود.
🔶به نظر می رسد این صفت نیز کاربردی عملی درتجوید ندارد و نگارنده را قانع نمی کند ؛ جهت هماهنگی با #دیگر کُتُب تجویدی می باشد و اُمیدواریم اهل نظر نکته اے را کشف و اعلام نماید. 🔶⚜🔶
#در ادامه :
🌱5_#صفت_فرعی_تکریر
🔶این عبارت به معنی((تکرار کردن)) آمده و در اصطلاح #تجویدی ؛عبارت است از(( قابلیّت تکرار بسیار سریع حرف ))
🔶این صفت فقط در حرف(( ر))وجود دارد.
💢مانند :تکرار راء در کلمه ((مرَّة)) به صورد(( مرْْ رْ رْ رّة ) ) ! در اثر ارتعاش بسیار #نوک_زبان
🔶این صفت شاید تنها صفتی است که مقصد از ذکر آن ؛ احتراز❌ و خود داری از انجام آن است !
🔷به ویژه هنگامی که راء ساکن یا مشدّد باشد
💢مانند : وَا لاَرضَ_ترْمِی_ أَنصارْ_ الرَّحمَنِ_ ذُوم-رَّةٍ_أَلبَرُّ الرَّحِیمِ
🔶مجددًا یادآوری می شودکه در اداء حرف(( رْ ))به نظر می رسد دو نوع آن (( مقبول ))و دو نوع (( مردود))است.
🌈دونوع #مقبول عبارتتند از(( راء زنشی ))و (( راء سایشی )) که نوع اول در واقع ؛ اصل تلفظ راد است و در زمان #تفخیم به خوبی اجراء می شود ؛ و نوع دوّم ؛در حالت #ترقیق قابل اجراء است.🌱
🔷 انواع #مردود آن تیز عبارتند از ((راء)) (( لرزشی )) و (( راء جوفی )) که قبلًا به تفضیل ذکر شده است.
(باب مخارج حروف _مخرج یازدهم )
#در_سرای_ سلامت_باشید.
🔶 @eshragholqoran
🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶