فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ_تصویری
📚 #شبهای_بندگی
📖 مردم سه گروه هستند ...
🗓 شب ١٩ ماه رمضان | سال ۱۴۰۰
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
🔴 شرح #دعای_روزهای_ماه_رمضان
✅ خواستههای روز بیستوهشتم ماه مبارک رمضان
1️⃣ بهره مرا از #نوافل زیاد فرما.
2️⃣ با محقق کردن درخواستهایم مرا گرامی بدار.
3️⃣ وسیله رسیدن به حضورت را برایم نزدیک گردان.
✳️ «اللّٰهُمَّ وَفِّرْ حَظِّى فِيهِ مِنَ النَّوافِلِ»
🔸 نوافل جمع #نافله و از ریشه نفل است. نفل به دو معنا است:
📌 زیادی و اضافی. هر عملی که بیشتر از #واجبات انجام شود را نافله میگویند. پس #نماز_نافله را از آن جهت نافله میگویند که اضافه بر نمازهای #واجب است.
👈 بر اساس این معنا در واقع از خدا میخواهیم که به اعمال زیادی موفق شویم. نقش نوافل در #عبادات این است که انسان را برای انجام کیفی #واجبات آماده میکند و دیگر اینکه اگر کمبود و کاستی در انجام عمل واجب باشد این #عمل نافله آن کسری را جبران میکند و عامل بسیار مهمی برای #تقرب به حضرت حق است.
💠 در #حدیث_قدسی آمده است: با انجام نوافل به من نزدیک میشود تا آنجا که محبوب من میگردد پس چون محبوب من شد، من گوش او میشوم که با آن میشنود و چشمی میشوم که با آن میبیند و زبانی میشوم که بدان سخن میگوید و دست قدرت او میشوم اگر مرا بخواند اجابتش مینمایم و چون از من درخواستی داشته باشد حاجتش را برمیآورم.
🔆 محبوب خدا و نزدیک خدا شدن اثر نوافل است و به همین دلیل درخواست میکنیم که بهره ما از این ظرفیت بیشتر بشود.
📌 معنای دوم نافله، بخشش و عطیه است.
💠 در سوره انبیاء آیه ۷۲ میفرماید: و اسحاق و یعقوب را به عنوان عطایی افزون، به او بخشیدیم.
👈 با ملاحظه این معنا، عطیه و بخشش بیشتری را در این روز از خداوند خواستار هستیم.
✳️ «وَأَكْرِمْنِى فِيهِ بِإِحْضارِ الْمَسائِلِ»
🔸 #انسان موجودی سراسر #نیاز و #احتیاج است. همچنانکه در سوره فاطر آیه ۱۵ میفرماید: ای #مردم، شمایید نیازمندان به خدا، و فقط خدا بی نیاز و ستوده است.
👈 اگر برای برآورده شدن این نیاز به دیگری امیدی ببندیم، خداوند در حدیث قدسی میفرماید: به #عزت و جلالم سوگند، آنکه به غیر من دلبسته است حتماً امیدش را به #ناامیدی و #یأس میکشانم.
🔆 بنابراین توصیه شده است که احتیاجات و نیازهایمان را از خدا بخواهیم:
💠 در سوره نساء آیه ۳۲ میفرماید: و به #فضل خداوند از او بخواهید.
👈 خداوند #قادر و #کریم و #حکیم و #عالم است و برای برآورده کردن حاجات و مرتفع ساختن نیازها همین چهار خصوصیت لازم است.
💠 امام صادق (ع) میفرمایند: بر شما لازم است به #دعا کردن و خواستن چون چیزی مانند دعا شما را به خدا نزدیک نمیکند.
🔆 خدا هم به دعا کننده نزدیک است.
💠 در سوره بقره آیه ۱۸۶ میفرماید: و چون بندگانم درباره من بپرسند بگو یقیناً من نزدیکم، دعای دعا کننده را وقتی مرا بخواند #اجابت میکنم.
📍ارزش پیدا کردن ما نزد خداوند به همین دعا است.
💠 در سوره فرقان آیه ۷۷ میفرماید: بگو اگر دعای شما نباشد پروردگارم هیچ اعتنایی به شما نمیکند.
💠 امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند: محبوبترین مؤمنان نزد خداوند کسی است که بیشتر درخواست و سؤال از خدا دارد.
💠 امام صادق (ع) نیز فرمودهاند: همانا جایگاهی نزد خداوند است که شخص فقط با سؤال و درخواست کردن از او به آن میرسد.
✳️ «وَقَرِّبْ فِيهِ وَسِيلَتِى إِلَيْكَ مِنْ بَيْنِ الْوَسائِلِ»
💠 در سوره مائده آیه ۳۵ میفرماید: وسیلهای برای تقرب به سوی خدا انتخاب نمایید.
💠 در سوره شوری آیه ۲۳ میفرماید: بگو از شما در برابر رسالتم هیچ پاداشی جز #مودت نزدیکانم را درخواست ندارم.
👈 این مودت که به عنوان #پاداش و #مزد_رسالت است، وسیلهای برای تقرب به سوی خداست.
💠 در سوره فرقان آیه ۵۷ میفرماید: بگو من از شما در برابر رسالتم هیچ پاداشی نمیخواهم مگر کسی بخواهد به سوی پروردگارش راهی داشته باشد.
🔆 پس راه و وسیله تقرب به سوی حضرت حق، مودت ذویالقربای رسول گرامی (ص) است.
✳️ «يَا مَنْ لَا يَشْغَلُهُ إِلْحاحُ الْمُلِحِّينَ»
🔸ای کسی که پافشاری اصرارکنندگان در درخواست خود، تو را از توجه به دیگران باز نمیدارد و مشغول نمیکند.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
@Fares_ir
4_5825645506595916231.mp3
31.8M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #شیطان | جلسه ۲۲
🗓 ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳
🎤 حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
🔴 سلسله مباحث #شیطان / جلسه ۲۲
✅ یکی از بحثهای مهمی که درباره شیطان مطرح میشود این است که آیا میتوانیم شیطان را ببینیم یا نمیتوانیم. امکانپذیر هست یا نیست؟
📌 در جلسات قبل گفته شد که شیطان از جنیان است.
📚 مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر شریف المیزان مینویسد: #جن به معنای پوشاندن است. اجنه، طایفهای از موجودات هستند که به حسب ذاتشان از حواس ما پنهان هستند و مانند ما دارای #شعور و #اراده هستند و در قرآن کریم اسمشان بسیار برده شده است و کارهای عجیب و غریب و حرکات سریع از قبیل کارهایی که در داستان سلیمان (ع) هست، انجام میدهند. و نیز مانند ما، #مکلف به تکالیف هستند و مثل ما زندگی و حیات دارند. حشر و #مرگ دارند. میمیرند و یک روزی نیز برانگیخته میشوند. (همان روزی که انسانها محشور میشوند اینها نیز محشور میشوند.)
👈 موجوداتی دارای شعور هستند پس مکلف هستند. موجوداتی دارای اراده هستند پس به آنها #ثواب میدهند. چون میتوانند #سعادت را انتخاب کنند و میتوانند #شقاوت را انتخاب کنند. ولی از نظر قوای جسمانی از #انسان برتر هستند. ویژگی دیگرشان هم این است که قابل رؤیت نیستند.
💠 در سوره اعراف آیه ۲۷ میفرماید: شیطان و همجنسهای او شما را میبینند از آن جهتی که شما آنها را نمیبینید.
📌گاهی قابل رؤیت میشود.
💠 در سوره سبأ آیه ۱۲ میفرماید: و از طایفه جنیان، کسانی بودند که در پیش روی حضرت سلیمان کار میکردند.
👈 خدمتگزار جناب سلیمان بودند. یعنی در یک حالت انقباض جسمانی قرار میگیرند و مشاهده میشوند.
💠 در سوره انبیاء آیه ۸۲ میفرماید: برخی از شیاطین برای جناب سلیمان غواصی میکردند و بسیاری از کارهای دیگر را برای سلیمان انجام میدادند و ما مراقب آنها هستیم.
📎 به حسب خلقت اولیه، قابل رؤیت نیستند؛ اما اگر در شرایط خاصی قرار بگیرند قابل رؤیت میشوند. اینکه میخواهند به آب بروند و کارهای دیگری بکنند از قبیل اینکه محراب بسازند، مستلزم این است که رؤیت شوند.
جنیان به شکل تمثّل قابل رؤیت میشوند. تمثل یعنی ظهور پیدا کردن موجود نامرئی به هیئت و صورتی که انسان با آن الفت دارد.
شیطان نیز به همین شکل تمثل پیدا میکند و به صورت جسم حقیقیاش بر هیچکس ظهور پیدا نمیکند مگر انبیاء (ع).
💠 صورت تمثل شیطان به اذن خداوند برای برخی قابل #ادراک هست. [سبأ / ۱۲]
🔸 اگر کسی در این حیطه باشد میتواند آنها را ببیند و اگر نباشد نمیتواند.
💠 جنیان صحبت میکنند مانند همه موجودات صحبت میکنند. [نمل / ۱۶]
⭕️ اما الزاماً نوع سخن گفتنشان مانند بشر نیست. ولی قابلیت #نطق در آنها وجود دارد. علم نمیتواند اثبات کند. #علم، بسیاری از امور را نمیتواند اثبات کند. #وحی این را بیان میکند. وحیی که مصون از #تحریف است.
_____________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
موضوع: #شیطان / جلسه ۲۲
ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳
#مسجد_حضرت_امیر (ع)
@Fares_ir
🔴 شرح #دعای_روزهای_ماه_رمضان
✅ خواستههای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان
1️⃣ غوطهور شدن با تمام وجود در #رحمت حضرت حق.
2️⃣ روزی شدن #توفیق و مصونیت از #گناه.
3️⃣ پاک گردیدن از تاریکیهای #بهتان.
✳️ «اللّٰهُمَّ غَشِّنِى فِيهِ بِالرَّحْمَةِ»
🔸 در این روز از خداوند میخواهیم که تمام وجودمان را #رحمت_الهی فراگیرد.
👈 این فراگیری رحمت در #دعا با تعبیر غَشِّنی آمده است. غشّ در لغت به معنای پوشاندن و فراگرفتن است.
📌 رحمت بر سه بخش است:
🔹 #رحمت_عام که همه مخلوقات از این نوع رحمت الهی برای پیدایش اصل وجودشان، تداوم وجودشان و رسیدن هر آنچه برای هستی آنها لازم است، بهرهمند هستند.
🔹 #رحمت_خاص که فقط شامل #انسان است و سایر پدیدهها از آن محروماند. مانند برخوردار بودن از قوه #عقل و #اندیشه، #قلب و شهود و مکاشفه و ...
🔹 #رحمت_ویژه که بین انسانها فقط شامل #اهل_ایمان میگردد. یکی از نمودهای این رحمت ویژه، همان مسئله تبدیل #سیئات به #حسنات است. خداوند #گناهان را پاک میکند و آن را تبدیل به حسنات میکند.
💠 در سوره فرقان آیه ۷۰ میفرماید: خدا بدیهای آنها را به خوبیها تبدیل میکند؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.
✳️ «وَارْزُقْنِى فِيهِ التَّوْفِيقَ وَالْعِصْمَةَ»
🔸 در این روز از خداوند، توفیق را به عنوان #رزق و #روزی مطالبه مینماییم. توفیق از سوی خداوند، توفیق الهی نام دارد.
📚 مرحوم محدث قمی از کتاب مجمعالبیان، توفیق الهی را اینطور معنا میکند:
توفیق الهی، مهیا ساختن زمینه و ابزار کار از سوی خداوند برای رسیدن به اهداف #خیر است.
📌 در واقع این بخش به دو چیز اشاره میکند:
۱. خداوند زندگی را به سوی خیر قرار دهد.
۲. اسباب محقق کردن آن خیر را عنایت کند.
🔹از خداوند مصونیت میخواهیم یعنی ما را از #عباد_مخلص قرار بدهد. یعنی خالص شده، یعنی در #بندگان خالص قرار بگیریم که #شیطان از نفوذ وسوسهاش مأیوس گردد.
💠 در سوره یوسف آیه ۲۴ میفرماید: او از بندگان مخلص ما بود.
👈 شیطان خیلی تلاش کرد ولی هیچ ثمرهای برایش نداشت.
📎 برای این خالص شدن یک قاعده بیشتر وجود ندارد.
💠 در سوره ص آیه ۴۶ میفرماید: ما آنان را با خصلت #آخرت اندیشی از هر شائبه و عیبی #خالص ساختیم و آنان را از دسترس شیطان خارج ساختیم.
💠 در آیات ۸۲ و ۸۳ همین سوره به کلام شیطان اشاره کرده و میفرماید: #ابلیس گفت پس به عزتت قسم که همه آدمیان را #گمراه میسازم مگر آن گروه از بندگان خالص شدهات.
🔆 باید #معاد باور بود و انذار #دین که همان معاد است را جدی گرفت. باید آیات معاد را تلاوت کنیم و اگر خدا بخواهد باور کنیم تا جزو مخلَصین (خالصشدگان) شویم، کسانی که دارای مصونیت هستند.
✳️ «وَطَهِّرْ قَلْبِى مِنْ غَياهِبِ التُّهَمَةِ»
💠 امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: #ایمان چون نقطه سفید در دل پدیدار میشود هر چه ایمان زیادتر شود آن سفیدی بزرگتر و بیشتر میشود تا همه قلب را میگیرد.
⭕️ ولی خطری ایمان را تهدید میکند.
💠 امام صادق (ع) میفرمایند: هنگامی که مسلمانی برادر مسلمانش را به چیزی که در او نیست متهم سازد، ایمان در قلب او ذوب میشود همانند نمک که در آب ذوب میشود.
🔸ایمان نورانیت قلب است و با بهتان زدن از بین میرود. وقتی #نور برود #ظلمت میآید. به همین دلیل از خداوند میخواهیم که از تیرگیهای تهمت قلبمان را پاک کند.
🖌 تهمت از #گناهان_کبیره است. باید مواظب باشیم نه به کسی تهمت بزنیم و نه خودمان در مظان و معرض تهمت واقع بشویم. تهمت یعنی متهم کردن به چیزی که هیچ واقعیت ندارد.
💠 در سوره احزاب آیه ۵۸ میفرماید: و کسانی که مردان و زنان با ایمان را به خاطر کاری که انجام ندادهاند #آزار میدهند بار بهتان و گناه آشکاری را به دوش میکشند.
📌 تهمت و نسبت ناروا به دیگران یا از روی #جهل و ناآگاهی است یا از روی #سوء_ظن که در هر دو صورت نباید انجام شود.
اگر آن نسبت از روی آگاهی باشد یعنی بدانیم که چنین نسبتی هست و واقعیت دارد باز هم نمیتوان آن را اعلام کرد چون ترویج #فساد است.
👈 هر سه صورت از مصادیق گناه است که باید ترک بشود.
✳️ «يَا رَحِيماً بِعِبادِهِ الْمُؤْمِنِينَ»
🔸ای کسی که به بندگان مؤمنت مهربان هستی، درخواستهای امروز ما را به اجابت برسان.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
@Fares_ir
🔴 #اطلاعیه
#فطریه و #کفاره برای کمک به نیازمندان تحت پوشش
💢 پرداخت فطریه بر #سرپرست_خانوار واجب است. سرپرست مکلف است به تعداد همه نفرات خانواده که به اصطلاح نانخور او هستند، فطریه را پرداخت نماید. (چه کودک باشند چه سالمند، چه روزه گرفته باشند، چه نگرفته باشند)
♻️ فطریه برای هر نفر معادل قیمت سه کیلوگرم غذای غالب خانواده است.
(#برنج یا #گندم)
چنانچه بیشتر اوقات نان مصرف میکنند فطریه هر نفر، قیمت سه کیلو گندم است. فطریه امسال نفری ۲۰.۰۰۰ تومان میباشد.
چنانچه بیشتر برنج مصرف میکنند به ازاء هر نفر، قیمت سه کیلو برنج مصرفی خود را باید پرداخت نمایند.
📣 چنانچه سرپرست خانواده سید است، فطریه خانواده با عنوان "#سادات" نامیده میشود و چنانچه سرپرست سید نباشد، فطریه خانواده با عنوان "#عام" نامیده میشود.
📲 شما میتوانید از طریق درگاه امن زیر وجوه فطریه خود را پرداخت نمایید.
حتما در قسمت #توضیحات درگاه، نوع فطریه را (از جهت سادات یا عام بودن سرپرست خانواده) قید نمایید.
ضمناً چنانچه کفاره روزه واریز نمودید، در توضیحات آن قید نمایید.
مبلغ کفاره غیرعمد یا عذر، هر روز ۵.۰۰۰ تومان است. 👇
https://idpay.ir/fares
🔺چنانچه فطریه و کفاره را به حسابهای امور خیریه واریز میکنید حتما اطلاع دهید. اطلاعات حسابها در سایت خیریه آمده است.
♨️ طاعات و عبادات شما قبول و عیدتان مبارک
📞 شماره تماس دفتر: ۶۶۹۲۳۲۳۴ - ۰۲۱
🌐 Ehsan.Fares.ir
🆔 @Fares_ir
4_5827897306409600910.mp3
31.1M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #شیطان | جلسه ۲۳ (آخر)
🗓 ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳
🎤 حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
🔴 سلسله مباحث #شیطان / جلسه ۲۳ (آخر)
✅ آخرین بحث از #شیطانشناسی این است که چگونه از دست شیطان فرار کنیم؟ راههای فرار از دست شیطان چیست؟ چهارده راه را معرفی میکنیم که اگر کسی اهلش باشد و دو موردش را هم انجام بدهد از شر او خلاص میشود.
🔸 یاد #قیامت است. #معادباوری است. ما #معاد را باور نداریم.
💠 در سوره اعراف آیه ۲۰۱ میفرماید: کسانی که تقوا پیشه کردند هنگامی که تحت وسوسه گروهی از شیاطین قرار میگیرند، به یاد پاداش و جزای خدا در قیامت میافتند پس در این لحظه بینا میشوند.
⭕️ باید آن را #باور کنیم. میگوییم: قیامت هست اما باور این با گفتنش متفاوت است. شما میدانید آتش میسوزاند و به همین دلیل هرگز به سمت آتش نمیروید، چون باور دارید. قیامت را چون باور نداریم اینطور هستیم. #علم به قیامت داریم، ولی باور به آن نداریم.
👈 خود شیطان گفته است که من همه را وسوسه میکنم مگر #بندگان #مخلص را.
💠 در سوره ص آیه ۴۶ میفرماید: ما آنان را با [صفت بسیار پرارزش] یاد کردن سرای #آخرت با اخلاصی ویژه خالص ساختیم.
🔹 مهمترین عامل برای فرار از شیطان، همین #یاد_قیامت است.
🔸 پناه بردن به حضرت حق.
💠 در سوره اعراف آیه ۲۰۰ میفرماید: هر گاه وسوسهای از شیطان متوجه تو شد به خداوند پناه ببر که خداوند شنوا و داناست.
🔸ما در جلسات قبل، ده مورد را از قرآن و هفت مورد را از روایات بیان کردیم و گفتیم که اینها زمینههای پیروزی شیطان را فراهم میکند. کسی که دچار #عجب و #تفاخر و #تکبر و #ربا شود زمینه تسلط شیطان را فراهم کرده است. راه فرار از شیطان این است که اگر شما از تکبر و عجب و ربا دوری کنید یعنی از شیطان هم دوری کردهاید. پس باید یاد بگیریم که راه درمان عجب و تکبر چیست.
🔸 #توسل به #اهل_بیت ( ع)
💠 امیرالمؤمنین (ع) به کمیلبنزیاد میفرمایند: زمین پر است از دامهای شیطان. نجاتی از این دامها وجود ندارد مگر برای کسی که به #ولایت ما چنگ بزند. خداوند اعلام کرده است که #نجات از شیطان وجود ندارد مگر برای بندگانش و #بندگان حضرت او، دوستان ما هستند. این همان سخن خداوند است که فرموده است: شیطان بر بندگان من تسلطی ندارد.
🔸 #صدقه دادن
💠 حضرت رسول (ص) فرمودند: صدقه، کمر شیطان را میشکند.
🔸 #روزه گرفتن
💠 پیامبر (ص) میفرمایند: روزه، چهره شیطان را سیاه میکند.
🔸 #استغفار
💠 رسول اکرم (ص) فرمودهاند: استغفار، رگ حیات شیطان را قطع میکند.
🔸 #دعا
💠 پیامبر (ص) میفرمایند: اسلحه مؤمن، دعا است.
🔸 #صبر و #نماز
💠 سوره بقره آیه ۴۵ میفرماید: از صبر و نماز کمک بگیرید.
🔸 مخالفت با شهوات
💠 امام رضا (ع) فرمودند: کسی که عقلش مسلط بر نفسش باشد #عقل خوبی دارد و اگر کسی به تمایلاتش توجهی نکند و آنها را مهم نشمارد شیطان از سایه او فرار میکند.
🔸 دیدار دوستان و #اهل_ایمان
💠 امام کاظم (ع) فرمودهاند: برای شیطان و همدستانش عملی رنجآورتر و دردناکتر از ملاقات برادران ایمانی برای #رضای_خدا نیست.
🔸 #سکوت
💠 حضرت امیر (ع) میفرمایند: چیزی مانند سکوت، شیطان را خشمگین نمیکند.
🔸 #ذکر خداوند
💠 حضرت باقر (ع) فرمودند: شیطان به سپاهش دستور میدهد که در دو زمان به بنی آدم حمله کنند. یکی زمان غروب آفتاب است و دیگری زمان طلوع آفتاب است. در این دو زمان، زیاد ذکر خدا را بگویید و از #شر شیطان و سپاهیانش به خدا پناه ببرید. این دو ساعت، زمان #غفلت #انسان است.
🔸 #تلاوت_قرآن
💠 پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: اگر اراده کردهاید که یک زندگی سعادتمند داشته باشید و مرگتان، #شهادت در راه خدا باشد و در روز قیامت از مواقف پنجاهگانه نجات پیدا کنید و در روزی که گرما و حرارت اذیت میکند، سایه داشته باشید و در روز گمراهی در راه راست باشید، #قرآن را یاد بگیرید. قرآن، کلام خدای رحمان است و #امنیت از شیطان بوده و سنگینی ترازوی عمل است.
_____________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
موضوع: #شیطان / جلسه ۲۳ (آخر)
ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳
#مسجد_حضرت_امیر (ع)
@Fares_ir
🔴 شرح #دعای_روزهای_ماه_رمضان
✅ خواسته روز سیام ماه مبارک رمضان
👈 خدایا روزهام را در این ماه مورد قدردانی و قبولی قرار بده آنگونه که خشنودی تو و پیامبرت را داشته باشد در حالی فرعیات روزهام به اصولش متصل باشد.
📌 در این روز یک خواسته بیشتر وجود ندارد اما آن خواسته جامع و کامل است. یعنی یک #حقیقت است که از چند جزء ترکیب شده است.
✳️ در جزء اول، میخواهیم تا #روزه ما مورد قدردانی و قبولی خداوند باشد. یعنی روزه ما طوری باشد که موانع قبولی در آن وجود نداشته باشد.
🔸خداوند عمل را از #متقین میپذیرد. خداوند روزه خالصانه را میپذیرد. روزه باید از #ریا و #منتگذاری بر دیگران دور باشد. همراه با #آزار و اذیت دیگران نباشد. بدون پذیرش #ولایت #اهل_بیت (ع) هم قبول نمیشود.
✳️ در جزء دوم، میخواهیم روزه مورد پسند خدا و پیامبر باشد. یعنی روزهای باشد که علاوه بر شرایط فقهی روزه مانند: رعایت شرایط #وجوب روزه و ملاحظه و دور بودن از مبطلات آن، فقط تحمل گرسنگی و تشنگی نباشد. بلکه #فکر، #قلب، وهم، زبان، گوش، چشم، دست و پا نیز از #حرام دور باشند. امساک همه جانبه از سوی روزهدار انجام شود و تمام اعضاء و جوارح ما به دور از حرام باشد. همچنین به #نوافل، نمازها و #ادعیه و آنچه از طرف ذوات مقدسه آمده است اهتمام کنیم و در تعامل با #مردم به نیکی و خیرخواهی رفتار کنیم. در واقع از خداوند میخواهیم که هم جنبه فردی و هم جنبه اجتماعی را رعایت کنیم.
✳️ در جزء سوم، از خداوند درخواست میکنیم تا روزه طوری باشد که فروعش به اصولش متصل باشد.
🔸 اصل و فرع چیست؟
💠 در سوره بقره آیه ۳ وقتی میخواهد متقین را معرفی کند، میفرماید: «اَلَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ؛ #ایمان به غیب دارند.»
👈 #غیب همان عالم #ملکوت است یعنی متقین افرادی هستند که در حوزه #جهانبینی و #اعتقادات، #ایمان_حقیقی و #باور تعیینی تردیدناپذیر به خدا، انبیاء، ملائکه، #آخرت، کتب آسمانی و #امامت دارند و در حوزه #عمل نیز سرسختانه و حریص و مشتاق و عاشقانه با #تواضع و #خضوع همراه با #ورع و تلاش جدی در انجام تمامی دستورات دینی از جمله روزه ماه مبارک رمضان گام برمیدارند. این چنین علمی را به آنچنان بینشی گره زده و متصل مینمایند.
🔆 بنابراین اصل یعنی «جهانبینی و بینش» منطبق بر #وحی، #قرآن، پیامبر (ص) و عترت (ع).
فرع هم یعنی «عمل» منطبق بر وحی، قرآن، پیامبر (ص) و #عترت (ع).
📌 در این روز از خداوند درخواست داریم که این دو به هم متصل باشند.
📎 معانی دیگری هم برای اصل و فرع گفته شده است، مانند:
👈 شروع عمل روزه را اصل و باقیماندن و به پایان رساندن آن را فرع میدانند.
👈 یا اینکه #واجبات روزه اصل ولی نوافل و #مستحبات فرع است.
🔹همه این خواستهها را به برکت وجود مبارک پیامبر اکرم و اهل بیت ایشان از خداوند مسأالت میکنیم و شکر و سپساس خود را برای تمامی نعمتها مخصوصاً توفیق درک ماه مبارک رمضان به محضر حضرت حق عرضه میداریم.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
@Fares_ir
🔴 #اطلاعیه
#فطریه و #کفاره برای کمک به نیازمندان تحت پوشش
💢 پرداخت فطریه بر #سرپرست_خانوار واجب است. سرپرست مکلف است به تعداد همه نفرات خانواده که به اصطلاح نانخور او هستند، فطریه را پرداخت نماید. (چه کودک باشند چه سالمند، چه روزه گرفته باشند، چه نگرفته باشند)
♻️ فطریه برای هر نفر معادل قیمت سه کیلوگرم غذای غالب خانواده است.
(#برنج یا #گندم)
چنانچه بیشتر اوقات نان مصرف میکنند فطریه هر نفر، قیمت سه کیلو گندم است. فطریه امسال نفری ۲۰.۰۰۰ تومان میباشد.
چنانچه بیشتر برنج مصرف میکنند به ازاء هر نفر، قیمت سه کیلو برنج مصرفی خود را باید پرداخت نمایند.
📣 چنانچه سرپرست خانواده سید است، فطریه خانواده با عنوان "#سادات" نامیده میشود و چنانچه سرپرست سید نباشد، فطریه خانواده با عنوان "#عام" نامیده میشود.
📲 شما میتوانید از طریق درگاه امن زیر وجوه فطریه خود را پرداخت نمایید.
حتما در قسمت #توضیحات درگاه، نوع فطریه را (از جهت سادات یا عام بودن سرپرست خانواده) قید نمایید.
ضمناً چنانچه کفاره روزه واریز نمودید، در توضیحات آن قید نمایید.
مبلغ کفاره غیرعمد یا عذر، هر روز ۵.۰۰۰ تومان است. 👇
https://idpay.ir/fares
🔺چنانچه فطریه و کفاره را به حسابهای امور خیریه واریز میکنید حتما اطلاع دهید. اطلاعات حسابها در سایت خیریه آمده است.
♨️ طاعات و عبادات شما قبول و عیدتان مبارک
📞 شماره تماس دفتر: ۶۶۹۲۳۲۳۴ - ۰۲۱
🌐 Ehsan.Fares.ir
🆔 @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ_تصویری
📚 پاداش در عید فطر !
📖 پاداش کسیکه شب قدر را درک کرده، در غروب عید فطر معلوم میشود ...
🗓 شب جمعه ماه رمضان ١٣٩٧
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۴۳
✅ یکی از مسائل عمومی در دوره #غیبت_کبری این است که آیا امام عصر (ع) همسر و فرزند دارند یا ندارند. عرض کردیم که چهار #عقیده در این مسئله وجود دارد. یکی از آنها را در جلسه قبل گفته شد.
📌 قول دوم این بود که امام همسر دارند ولی فرزند ندارد. ادله این قول در دل ادله گروه اول قرار دارد.
📌 قول سوم این بود که حضرت نه همسر دارند و نه فرزند. این گروه به شش شاهد استناد کردهاند:
🔸 ازدواج و اولاددار شدن امام (ع) با مهمترین فلسفههای #غیبت که شناخته نشدن #امام است، سازگای ندارد. کسی که ازدواج میکند و فرزنددار میشود، خانوادهاش او را میشناسند در حالی که غیبت امام زمان (ع) از همگان است.
🔸 سفرا و وکلای امام در دوران #غیبت_صغری خدمت امام میرسیدند ولی هیچ یک به ازدواج و همسر و فرزند حضرت مهدی (عج) اشارهای نکرده است.
🔸 ما روایاتی داریم که صراحتاً به این مطلب اشاره میکند که حضرت اولاد ندارند.
🔸 حضرت خضر ملازم امام زمان (ع) است و تنهایی امام در دوره غیبت را رفع میکند. اگر حضرت زن و فرزند داشتند، نباید تنها باشند.
🔸 اصبغ بن نباتة میگوید: از امیرالمؤمنین (ع) شنیدم که فرمودند: «صاحب این امر، آواره، راندهشده، تک و تنهاست»
👈 تک و تنها به این نکته اشاره میکند که امام زن و فرزند ندارند.
🔸 امام عصر (ع) همواره حلقهای متشکل از سی نفر دارند.
💠 امام صادق (ع) میفرمایند: صاحب امر #امامت باید غیبتی داشته باشد. در این غیبت ناگزیز است که در عزلت به سر ببرد. بهترین خانه برای او طیبه است که با همراهی سی نفر وحشتی نخواهد بود که تنهایی او را پر میکنند.
⭕️ این دلایل ششگانهای که این گروه آوردهاند، حکایت از این معنا دارد که ایشان زن و فرزند ندارند اما هیچکدام از این امور متقن نیست و اثباتکننده هیچ معنایی نیستند.
📌 نظریه چهارم، #سکوت یا #تردید در مسئله است. قائلین به این نظریه میگویند پرداختن به این مسئله هیچ لطمهای به #اعتقاد ما به امامت نمیزند و هر چقدر هم کنکاش کنیم، نمیتوانیم به نتیجه نهایی برسیم. آنها نیز چند دلیل میآورند:
🔸 این مسئله، حاشیهای است و اظهار نظر در این مورد لزومی ندارد. چرا که تاریخی است و مسائلی از این دست داریم که کسی به آن نمیپردازد چون اثری ندارد.
🔸 در منابع قدیمی از این مسئله بحث نشده است.
🔸 ادلهای که اقوال قبل به آن استناد کردهاند اعتبارشان در آن حد نیست که بتوان با آنها تکلیف این مسئله را روشن کرد.
🔸 روایات با هم معارض هستند. برخی روایات میگوید ایشان همسر و فرزند دارد و برخی روایات میگوید ایشان همسر و فرزند ندارد. هیچکدام بر دیگری رجحان پیدا نمیکند. ادله موافقین بیشتر هست ولی تعداد بیشتر، اطمینانآور نیست.
_______________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۴۳، #مهدویت
@Fares_ir
4_5843438542490962157.mp3
24.16M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۵۶
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۵۶
✅ در توضیح این فقره از دعای #مکارم_الاخلاق امام زینالعابدین (ع) بودیم که از خداوند درخواست میکنند: «وَ اسْتَفْرِغْ أَيَّامِي فِيمَا خَلَقْتَنِي لَهُ»
🔸 گفته شد، اهدافی که برای #آفرینش انسان بیان کردهاند به دو دسته تقسیم میشود: مقدماتی و نهایی.
👈 باید این اهداف مقدماتی را محقق ساخت و در آنها توقف نکرد. بلکه زمینهای برای اهداف نهایی شود.
📌 اهداف مقدماتی سه مورد بودند: #آزمون و #بلا، #معرفت و #شناخت، #عبادت و #عبودیت.
👈 عرض شد که مسئله آزمون و ابتلا برای همه موجودات بوده است.
✳️ چرا خداوند #امتحان میگیرد؟
🔸 امتحان برای این است که بر خود شخص اتمام #حجت شود و نیز برای برطرف شدن #جهل #انسان است.
💠 در سوره تغابن آیه ۱۵ میفرماید: دارایی و فرزندانتان، وسیلهای برای آزمون شما هستند.
💠 حضرت امیر (ع) تفسیر آیه را اینطور بیان فرمودهاند: «معنای آزمون بودنِ دارایی و فرزند این است که خداوند بندگانش را با اولاد و مالشان امتحان میکند تا برای شخص معلوم شود که راضی به قسمت الهی هست یا بر آن خشمگین است. خداوند این فرصت را میدهد تا تو رفتاری را از خودت ظاهر کنی که اگر راضی بودی مستحق #بهشت میشوی و اگر ناراضی بودی مستحق #جهنم شوی.»
👈 خداوند بستری را مهیا کرده تا ما خودمان را نشان بدهیم.
🔆 یکی از دلائلی که برای #غیبت امام زمان (ع) بیان شده همین مسئله امتحان و ابتلا است یعنی غیبت حضرت ولی عصر (ع) وسیلهای برای آزمون بندگان خداست که مدعی #ولایت معصومین هستند، چون هیچ ادعایی را بدون دلیل نمیپذیرند.
💠 امام صادق (ع) در روایتی درباره آزمون بودن امام زمان (ع) میفرمایند: «بسیاری از منادیان ولایت از #دین خارج میشوند و طوق #اسلام را از گردنشان باز میکنند، آن طوقی که خداوند در سوره مبارکه اسراء آیه ۱۳ به آن اشاره کرده است: (و ما طائر هر انسانی را به گردنش وصل کردیم.) مراد از طائر، #ولایت است.»
👈 #دینداری، سخت است. فقط #نماز خواندن نیست. #دین_داری این نیست که صاد و ضاد را درست بگوییم، اینکه گام اول است. در نماز #حضور_قلب داریم؟
⭕️ بزرگترین مسئلهای است که در #جامعه متدینین، مفقود است و از آن #غفلت کردهاند، بحث #تربیت است. جامعه ما تربیت ندارد. همه ما باید تغییر کنیم و در مسیر درست باشیم. هنوز دیر نشده است، یک روز هم که به دین #عمل کنیم خداوند ارحم الراحمین، بقیه را درست میکند. میگوید تو دو رکعت نماز برای من بخوان تا من همه نمازهایت را قبول کنم.
🔆 واقعاً ما عرضه نداریم که یک کار برای خدا انجام بدهیم؟
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۵۶
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۴۴
✅ مسئله دوم از مباحث عمومی غیبت، محل زندگی امام زمان است.
🔹 امام زمان (ع) در دوره اول زندگیشان یعنی از سال ۲۵۵ تا ۲۶۰ قمری در سامراء بودند. عموم روایات این مطلب را تأیید میکنند.
🔹 دوره دوم از سال ۲۶۰ هجری پس از شهادت امام عسکری (ع) شروع میشود و تا سال ۳۲٩ قمری به مدت ۶۹ سال ادامه دارد.
🔸 روایاتی که به محل زندگی امام در این دوره میپردازد، دو دسته است. دسته اول هیچ جایی را نام نمیبرد. دسته دوم، مکانی را برای زندگی امام در دوره #غیبت_صغری مشخص میکند.
👈 به استناد این دسته از روایات، ایشان در دوره غیبت صغری به مدینه رفت و آمد دارند ولی عموماً در عراق بودهاند. مشخص نیست در کدام منطقه از عراق بودهاند. چون #نواب_اربعه در عراق هستند. بنابراین باید نتیجه بگیریم که محل زندگی امام در عراق است.
🔹 دوره سوم، دوره #غیبت_کبری است. چند مکان را برای زندگی امام (ع) در این دوره ذکر کردهاند:
👈 نخستین مکانی که نام بردهاند، شهر مدینه است.
👈 دومین مکان، کوهی است به نام ذیطُوی که در یک فرسخی مکه است. یعنی در محدوده حرم قرار داد.
👈 سومین منطقهای که نام میبرند، رَضْوی است. رضوی، نام کوهی در بیرون مدینه است. در دعای ندبه به ذیطوی و رضوی اشاره شده است.
👈 چهارمین دیدگاه این است که به دلیل اینکه امام زمان (ع) دائماً در حال نقل مکان هستند، جای ثابتی ندارند و میتوانند هر جایی از این کره خاکی باشند.
👈 پنجمین مکانی را که برای سکونت امام (ع) در دوره غیبت کبری ذکر میکنند، #جزیره_خضراء است.
⭕️ بحث جزیره خضراء، #عقیده ما نیست. حتی عقیده علامه مجلسی هم نیست. بلکه فقط یک نقل قول است. جزیره خضراء، منطقهای است در جنوب اسپانیا نزدیک تنگۀ جبل الطارق. در کتابهای تاریخی که درباره منطقه آندلس و مغرب نوشته شده، از جزیرة الخضراء به عنوان باب الآندلس نام برده شده است و اینکه جزیره خضراء محل سکونت امام عصر (ع) است.
📎 این نقل از دوره #صفویه مطرح شد و به ادبیات #شیعه راه پیدا کرد.
📚 این داستان را محدث نوری در کتاب جنةالمأوی و مرحوم علامه مجلسی در بحارالأنوار در جلد ۱۳ باب نوادر ذکر میکند.
🔆 شیوه علامه مجلسی در کتاب بحارالأنوار این است که مطلب را فقط نقل کرده و اظهار نظر نمیکند. ایشان هر آنچه را که هست، نوشتهاند. ایشان با دربار ارتباط داشت و این ارتباطات، موجب باز شدن راه علامه به کتابخانههای مختلف میشد. ایشان این فرصت طلایی را مغتنم شمرده و هر چه را در کتابها بوده، نوشته است. داعیهای هم ندارد که بگوید آنها صحیح است یا غلط.
📍شیوه ایشان در بحارالانوار صرفاً نقل است. بنابراین اگر ما در مورد جزیره خضراء بحثی را از علامه مجلسی میآوریم، به این معنا نیست که ایشان میگوید درست است، بلکه ایشان در صدد نقل است.
👌توان علمی ایشان را باید در کتاب مرآةالعقول دید که ۲۶ جلد در شرح #اصول_کافی است.
🔹 مقطع چهارم زندگی امام که إنشاءالله خداوند به همه ما توفیق درک آن را بدهد، مقطع #ظهور است. محل زندگی حضرت در دوره ظهور #مسجد_سهله (در شهر کوفه) است.
💠 حضرت صادق (ع) میفرمایند: مسجد سهله محل زندگی صاحب ماست وقتی با اهلش #قیام کند.
_______________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۴۴، #مهدویت
@Fares_ir
4_5859735817370470447.mp3
31.22M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۵۷
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۵۷
✅ در اهداف مقدماتی آفرینش امتحان و #ابتلاء و #آزمون است که علما یکی از دلایل #غیبت امام زمان (ع) را امتحان میدانند. گفتیم که #دینداری در #آخر_الزمان، کار بسیار سختی است.
⭕️ #دین_داری در آخرالزمان، جنبه فردی پیدا میکند. یعنی ممکن است شخصی، اهل و عیال داشته باشد و خودش #ایمان داشته باشد و بقیه نداشته باشند. روزی هم که ازدواج کرده، همسرش #مؤمن بوده ولی عوض شده است.
💠 امام صادق (ع) در حدیثی میفرمایند: صاحب این امرِ #ولایت و #امامت، غیبتی دارد. کسی که در این زمان، #دین خودش را حفظ کند مثل این است که با دستش بخواهد خارهای درخت قتاد را قطع کند. کدام یک از شما میتواند با دستش این خارها را بتراشد؟ تقوای الهی پیشه کنید و به دین خودتان باقی بمانید.
👈 درخت قتاد، خارهای درشتی دارد.
📌 یکی از ویژگیهای آخرالزمان، بیدین شدنِ ناخودآگاه است. ناخودآگاه به این معنا که به آن توجه ندارید. چون تغییرات، تدریجی است. تغییرات بیدینی هم در کشور ما تدریجی است. تدریجی که باشد افراد متوجه نمیشوند ولی تغییر کردهاند. به همین دلیل است که میگویند وقتی امام زمان(ع) میآیند #مردم تصور میکنند که امام دین جدیدی را آورده است.
💠 امام باقر (ع) فرمودند: ای #پیروان آل رسول، قطعاً برای پاک شدن مورد امتحان قرار میگیرید، نظیر پاک شدن سورمه در چشم. کسانی که سورمه میکشند میفهمند چه زمانی سورمه را کشیدهاند؛ ولی پاک شدن سورمه از چشم را نمیفهمند. همینطور شخص بر حکمی از دستورهای ما صبح میکند و همان روز را به شب میرساند در حالی که همان حکم را #عمل نمیکند و در یک مقطع زمانی روز را به شب میرساند در حالی که طرفدار حکم ما هست ولی وقتی به صبح میرسد از آن حکم خارج شده است.
💠 وقتی حضرت ختمیمرتبت (ص) از امام زمان (ع) یاد میکنند، اینطور میفرمایند: خوشا به حال کسانی که در دوره #غیبت، صبرکننده هستند. خوشا به حال کسانی که #محبت #اهل_بیت در دلشان ریشه کرده. اینها همان کسانی هستند که خداوند در #قرآن آنها را توصیف کرده و فرموده: اینها کسانی هستند که به #غیب ایمان دارند.
💠 امام کاظم (ع) فرمودهاند: زمانی که پنجمین فرزند از نسل هفتمین امام غایب شد، خدا را در دینداریتان لحاظ کنید. از خدا بخواهید دینتان را حفظ کند. نشود که مردم شما را از دین برگردانند. پسرم، برای امام دوازدهم غیبتی وجود دارد که حتمی است. این غیبت آن قدر طولانی میشود که کسانی که قائل به امامت او بودند از امامت او بر میگردند؛ چون این غیبت، یک امتحان است. یک ابتلا است از سوی خداوند که با این موضوع، آفریدهها را امتحان میکند.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۵۷
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
4_5866391973002218769.mp3
27.07M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۵۸
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۵۸
✅ #امتحان یکی از اهداف مقدماتی #آفرینش است. ما را #خلق کردهاند تا امتحان کنند.
📌 گفتیم که #غیبت حضرت مهدی (عج) امتحان است و درباره غیبت، سه دسته روایت وجود دارد. دسته اول، روایاتی است که میگویند #دینداری در #آخر_الزمان سخت است. دسته دوم به این نکته اشاره دارد که غیبت، امتحان است.
🔸 دسته سوم روایات میگوید نتیجه این امتحان چیست و چرا امتحان را میگیرند.
💠 حمیری نقل میکند که حضرت صادق (ع) فرمودند: به خدا آن چیزی که شما منتظرش هستید ایجاد نمیشود مگر اینکه از هم جدا شوید و مورد #آزمون قرار بگیرید که از هم جدا شوید. خوبها یک طرف باشند و بدها در طرف دیگر. از هر ده نفر، هفت نفر خارج میشوند و سه نفر میمانند.
سپس حضرت آیه ۱۴۲ سوره آلعمران را تلاوت نمودند که میفرماید: #فکر کردید وارد #بهشت میشوید؟ تا خدا آزمون نکند و نتیجه حاصل نشود که کدامیک از شما اهل #مجاهدت و #صبر هستید وارد بهشت نمیشوید.
🔆 به دو دلیل #شیعه را این همه امتحان میکنند:
💠 امام صادق (ع) فرمودند: خداوند دوست دارد شیعه را امتحان کند.
👈 قانون الهی تغییر و تبدیل ندارد. خدا اینطور خواسته است. گر تو نمیپسندی تغییر ده قضا را.
🔸غیر شیعه قبل از اینکه به غیبت امام زمان (ع) برسند، مردود شدهاند، چه #اهل_سنت و چه از ادیان دیگر. کسی که مردود شده را دوباره امتحان نمیکنند.
💠 سوره عنکبوت آیه ۲ میفرماید: آیا مردم تصور کردند که گفتند #ایمان آوردیم و ما رهایشان میکنیم و آزمایششان نمیکنیم؟
⭕️ امتحان امت آخرالزمان به امیرالمؤمنین (ع) بوده است.
💠 حضرت امیر (ع) از پیامبر (ص) پرسیدند: آزمایشی که در آیه مطرح شده، چیست؟ حضرت فرمودند: علی جان، تو امتحان میشوی و مردم با تو امتحان میشوند. تو مورد خصومت و دشمنی قرار میگیری. آماده دشمنی مردم با خودت باش.
👈 پس دیگران امتحان #ولایت داشتند. ولایت را نپذیرفتند و مردود شدند. امتحان غیبت ندارند. این فضائل را سنیها هم گفتهاند. ما باید از آنها یک پله بالاتر باشیم.
📚 نسائی در خصائص میگوید: پیامبر فرمود: من شما را به #محبت برادر و پسرعمویم علی ابن ابی طالب توصیه میکنم؛ چراکه علی را دوست ندارد مگر انسان #مؤمن و او را #دشمن نمیدارد مگر انسان #منافق.
💢 ولایت و #اطاعت و محبت علی امتحان است. غالب #مردم در محبت برنده هستند ولی در اطاعت، برنده نیستند.
👈 باید سطح خود را بالا ببریم. اگر #انسان کسی را دوست داشته باشد خود را شبیه او میکند.
💠 حضرت امیر (ع) فرمودند: امت پیامبر (ص) به ۷۳ فرقه تقسیم میشود. ۷۲ فرقه به #جهنم میرود و یک فرقه به بهشت. ۱۳ فرقه از آن ۷۲ فرقه، محب من هستند.
🔆 تا از #صراط عبور نکنیم نمیدانیم نمره ما چند است.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۵۸
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir