💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره)
💢بخش 2️⃣1️⃣ (بخش پایانی)
📝 پرسش و پاسخ حضار (بخش 5)
☑️ سلوك عرفاني حضرت امام
🏷 سؤال: آيا امام عرفان عملي هم ميدانستند؟ مقام معظم رهبري در جمع اعضاي هيئت مديره مجمع عالي حكمت از امام نقل كردند كه افسوس داشت كه از ميرزا جواد ملكي استفاده نكرد، اين را توضيح دهيد؟
✅ پاسخ: من در شرح كتاب مصباح الهدايه در حاشيه مباحث مقدمه اين را آوردم. افسوسي كه حضرت امام داشت در دورهاي است كه ادبيات ميخواند. چون ميرزاجواد ملكي متوفاي 1304 است. وفات مرحوم ميرزاجواد ملكي موقعي است كه امام چهار سال است كه به قم آمده و در اين ايام مشغول ادبيات و ديگر علوم سطح مشغول بود و افسوس امام اين است كه چرا اين چهار سال را درك نكردم. بعدها يعني سال 1307 جناب آقاي شاهآبادي آمدند و از ايشان استفاده كردند. افسوس ايشان از اين است به لحاظ عملي كه نتوانسته دستور ويژه بگيرد؛ ولي خود حضرت امام داراي سلوك است.
🔺خيلي خلاصه عرض ميكنم، سبك سلوكي حضرت امام برآمده از معرفت عرفان نظري ايشان است. شيوهاي است كه ما از اينها به راههاي ميانبر تعبير ميكنيم. كسي كه حتي عرفان نظري نخوانده، كار عملي ميكند كه شيوهاي دارد. راههاي ميانبر چيست؟ حضرت امام از استادش، آقاي شاهآبادي نقل ميكند كسي كه عرفان نظري ميخواند مثل كسي است كه در درون دريا داخل شيشهاي قرار گرفته، فقط بايد تلنگري بزند و شيشه بشكند تا وصل شود؛ يعني فاصله او تا حقيقت به لحاظ عملي و سلوكي، اندك است و راههاي ميانبر دارد. كسي كه عرفان نظري خوانده باشد فقط با انديشه موجود در «فَأَينَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ» ميتواند سلوك كند. امام بيانش اين است گرچه اين علوم حصولي حتي علم عرفان نظري حجاب است ولي بايد براي رسيدن به حقيقت وارد اين حجاب شد و با مجاهده قلبي خرق حجاب كرد و به حقيقت رسيد.
🔺حضرت امام تكنيكهاي سلوكي ويژه دارند. حضرت امام، اينها را داشتند و در آثارشان و عمل ايشان هم منعكس شده است. ما در بيانات حضرت امام بعد از انقلاب هم ديديم كه براي خودش توضيحي دارد؛ بلي سبك سلوكي ديگران را ايشان نداشت؛ اما اين سبك ويژه خود را اتفاقاً داشت و صاحب باطن و سلوك عملي نيز بود.
🔹 همايش «عرفان اسلامي از نگاه امام خميني؛ بنيادها و دستاوردها» 7/3/94 (برگزار کننده: مجمع عالی حکمت شعبه مشهد)
🔚 به پایان رسید بحمدالله
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1935
💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2003
💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2051
💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2104
💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2155
💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2185
💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2203
💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2243
💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2333
💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2404
💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2456
💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2487
💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2536
💢بخش 4️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2576
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 2️⃣1️⃣
🌐 واقع بما هو واقع (5)
❇️اطلاق مقسمي موجود بما هو موجود
🏷 أن الفلسفة أعم العلوم جميعا لأن موضوعها أعم الموضوعات و هو الموجود الشامل لكل شيء.
🔺 در ذيل اين عبارت، محشي بزرگوار سخني دارند كه از آن بدست ميآيد ايشان به اطلاق قسمي موضوع فلسفه معتقدند.
🔺اساسا برخي معتقدند اطلاق موضوع فلسفه، «اطلاق قسمي» است؛ زيرا در مورد آن گفته ميشود: «من دون اين يقيد بقيد و من دون ان يصير رياضيا او طبيعيا». به بياني ديگر، موضوع فلسفه مقيد به اطلاق است، بنابراين داراي اطلاق قسمي است
🔺اينان قيدهاي مذكور را احترازي و تأسيسي معنا ميكنند. اگر قيد احترازي باشد، بايد حتما موضوع را مقيد كند. محشي بزرگوار بر اين مطلب استدلالي هم ارائه فرمودهاند: اگر موضوع فلسفه داراي اطلاق مقسمي باشد، تمام مسائل علوم ديگر، مسائل علم فلسفه خواهند بود.
🔹نخست بايد ديد كه منظور از اطلاق مقسمي و قسمي در اين بحث چيست گفته شد كه موضوع فلسفه، موجود بما هو موجود است و اگر هم سخن از مفهوم موجود است، ازآنرو است كه اين مفهوم حاكي از حقايق و موجودات خارجي است. اطلاق قسمي و مقسمي، در دو مقام قابل بحث است: خارج و مفهوم. گاه منظور از اطلاق قسمي و مقسمي، اطلاق خارجي است. موجود خارجي گاه بشرط شيء است و گاه بشرطلا و گاه لابشرط. اما گاه منظور از اطلاق، اطلاق مفهوم است، ازآنجهت كه حاكي ار مصداق است. منظور از اطلاق موجود، گاه اطلاق مفهوم وجود است، ازآنجهت كه حاكي از خارج است.
🔺 موجود مطلق به اطلاق مقسمي خارجي، موجود نامتناهي است كه حتي قيد اشتراك و اطلاق را هم ندارد و فوق سريان است. موجود مطلق به اطلاق قسمي خارجي، حقيقت واحد مشترك ميان موجودات است و ساري در همه است، و همهجا را گرفته است و با تمام موجودات خاص بشرط شيء، جمع ميشود؛ كه گاه از آن به نفس رحماني تعبير ميشود.
🔺 در بحث حاضر، دربارة مفهوم موجود، ازآنجهت كه حاكي از حقايق خارجي است، سخن ميگوييم؛ يعني اطلاق، وصف مفهوم موجود است، ازآنجهت كه حاكي است، نه وصف حقيقت خارجي موجود. در اين حال، منظور از موجود مطلق به اطلاق مقسمي، هر چيزي است كه عنوان «موجود» بر آن صادق باشد، چه موجود بيقيد و نامحدود باشد، چه موجود محدود. در اين مقام، در آغاز فلسفه قرار داريم و هنوز دربارة اينكه مصاديق واقعي موجود در خارج داراي چه انحائي است، سخن نگفتهايم. درحقيقت منظور از اينكه موجود مطلق موضوع فلسفه است، اين است كه موضوع فلسفه مقيد به انحائي ويژه از موجود نيست، بنابراين
دربارة تمام موجودات ميتوان از منظر فلسفي، بحث كرد. در فلسفه از تمام مصاديق موجود، چه موجود نامحدود و نامتناهي باشد، چه موجود محدود و چه موجود داراي حقيقت واحد سرياني، ميتوان بحث كرد. 🔺بنابراين مقصود اين است كه تمام انحاء موجودات مصداق موضوع فلسفه هستند، چه در عالم خارج، يك موجود واحد نامتناهي تحقق داشته باشد (مطابق نظرية وحدت شخصيه)، و چه موجودات متباين خارجي تحقق داشته باشند. به بياني ديگر، بحث فلسفي از آغاز مخصوص نحوه يا انحاء خاصي از موجودات نيست. البته ممكن است در پي بحثهاي فلسفي، به اين نتيجه برسيم كه اصلا موجود نامتناهي تحقق ندارد، و يا اينكه جز موجود نامتناهي در هستي تحقق ندارد. ممكن است به اين نتيجه برسيم كه موجود اصيل، ماهيت است، و ممكن است دريابيم كه وجود اصيل است. بنابراين اكنون در فضاي آغاز علم فلسفه و تعيين دايرة موضوع آن هستيم، نه تعيين تكليف دربارة مسائل فلسفه. موضوع فلسفه، مطلق از انحاء تحقق است، بنابراين هم موجود نامحدود را شامل است و هم موجود محدود را، هم موجود واحد را شامل است و هم موجود كثير را و ... . به همين سبب است كه علامه تعبير كردند موضوع فلسفه شامل همة موجودات است. 🔺اما مطلق به اطلاق قسمي، يعني مطلقي كه مقيد به قيد اطلاق است. اگر موضوع فلسفه چنين باشد، شامل موجودات مقيد نخواهد بود. در اين صورت فلسفه فقط ميتواند دربارة موجود داراي اطلاق بحث كند، كه يا موجود نامحدود است و يا موجود داراي حقيقت واحد سرياني، اما موجودات محدود از دايرة بررسيهاي فلسفه بيرون خواهند افتاد. نيز در اين صورت، موضوع فلسفه شامل تمام موجودات نخواهد بود. 🔺اكنون روشن است كه موضوع فلسفه بايد مطلق به اطلاق مقسمي در نظر گرفته شود. بنابراين هم فلسفة اصالت ماهوي، مانند حكمت اشراق، فلسفه است و هم فلسفة اصالت وجودي. چه معتقد شويم موجودات، حقايق متباين هستند و چه به تشكيك وجود معتقد شويم و چه به وحدت شخصية وجود اعتقاد پيدا كنيم، همة اينها جزو فلسفه خواهند بود. موضوع فلسفه از اول آزاد از اين قيدها است. نتيجة بحثهاي فلسفي است كه نظريهاي دربارة انحاء تقرر خارجي بدست ميدهد. 📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
1️⃣ معرفی محتوای کتاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/2466
2️⃣ معنای لغوی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2492
3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2541
4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2582
5️⃣ عرفان عملی و نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2603
6️⃣ عرفان عملی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2628
7️⃣ عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2655
8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2688
9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2704
🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین
https://eitaa.com/fvtt_ir/2718
1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر
https://eitaa.com/fvtt_ir/2755
2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2813
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 2️⃣
🌐 معنای لغوی تصوف
🔘ریشه های غیرقابل قبول
🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صحبتهای فراوانی وجود دارد. بعضی گفتهاند: لفظ صوفی از «صفا» گرفته شده است؛ چرا که عارف اهل صفاست و از این رو به او صوفی میگویند. بعضی نیز گفتهاند: لفظ تصوف و صوفی از «اهل صفّه» که در زمان پیامبر بودند و از ایشان شرح مختصری خواهد آمد، گرفته شده است و این طایفه به جهت شباهت عملی که با اهل صفّه داشتهاند، به صوفی شهرت یافتهاند. بعضی از اهل تحقیق نیز معتقدند که لفظ صوفی برای عارفان اسم علم است.
🔘 ریشه های قابل بررسی برای صوفی
🔺لفظ صوفی در زبان عرب ریشۀ لغوی ندارد، بلکه از کلمۀ «سوفیا»ی یونانی گرفته شده است.بنابراین، صوفی به معنای حکیم و دانشمند خواهد بود و این اشتقاق را میتوان اشتقاق مناسبی دانست.
🔺 لفظ صوفی به قبیلهای از عرب به نام «بنی صوفه» نسبت داده شده است؛ زیرا مردم این قبیله، در زمان جاهلیت خدمتگزاران خانۀ خدا بودند و به عبادت و ریاضت شهرت داشتند.این اشتقاق قابل دقت و پذیرش است.
🔺لفظ صوفی برگرفته از «صوف» به معنای پشم میباشد و دلیل آنکه به صوفی، صوفی گفته میشود، بهخاطر لباس پشمینهای است که میپوشد.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 39-40
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاه_ها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1854
2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1885
3️⃣ دغدغهها انسانسازند
https://eitaa.com/fvtt_ir/1915
4️⃣ ظرفیتهای حیاتطلبگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1941
5️⃣ انقلاب اسلامی حادثهای عظیم(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1985
6️⃣ انقلاب اسلامی حادثهای عظیم(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2010
7️⃣ پیچ تاریخی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2029
8️⃣ پیچ تاریخی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2063
9️⃣ پیچ تاریخی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2108
🔟 روند تعریف مأموریت(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2137
1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2159
2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2209
3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2251
4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2350
5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2410
6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2450
7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2472
8️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(6)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2496
9️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(7)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2514
0️⃣2️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(8)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2547
1️⃣2️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(9)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2606
🌐 این مجموعه به صورت یک کتاب چاپ شده است، برای تفصیل بیشتر و برای تکمیل این مباحث می توانید از لینک زیر کتاب را تهیه فرمایید.
https://eitaa.com/fvtt_ir/2579
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
💠 بخش 8️⃣1️⃣
🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی
#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی (6)
✅ #نیاز_نظری_نهضت (5)
🌐ضرورت اندیشه (2)
🏷 یک معضل بزرگ: عدم پشتیبانی دانشهای موجود از نهضت اسلامی امام
🔺پس از پیروزی انقلاب نیز وقتیکه سؤالات جامع دینی ما بسط فراوان یافت و همهی آنها متوجه پایگاه معرفتی دینی شد.
🔺 نه فلسفه، نه فقه و نه اخلاق اسلامی برای پاسخ به این سؤالات آماده نبودند
◀️ کلام که یکی از دانشهای ارزشمند اسلامی است در اندیشهی اقناع مخاطبان و نهایتاً اِسکات مخالفان بود، و به تأمین نیازهای معرفتی یک زندگی بالندهی اسلامی فکر نمیکرد.
◀️ فلسفه در کار روشن کردن متفکران نسبت به جهان هستی و نهایتاً نفس آدمی بود. و دغدغهی پشتیبانی از پویشهای نظری جهت برآوردن صورتها و قوارههای فاخر اجتماعی برای حیات انسان نداشت.
◀️ فقه اخلاق هم پیش روی خود فرد مکلفی را میدیدند که باید رفتار او را در تعامل با خود، خدا و جامعه به انضباط بکشند.
🔺اینها همه یعنی اسلام بهصورت یک مکتب اجتماعی جلوه نکرده بود و اساساً این دردِ عمیق ناشناخته مانده بود.
🔹حضرت آقا میفرمایند:
«در ميان كتب فقهى شيعه، بسيارى از مباحثى كه مربوط به ادارهى كشورند مثل مسئلهی حكومت، مسئلهی حسبه و چيزهايى كه با كارهاى جمعى و داشتنِ قدرت سياسى ارتباط پيدا مىكند چند قرن است كه جايشان خالى است. بعضى از آنها، از اوايل هم در كتب فقهى شيعه، مورد تعرّض قرار نگرفته است... علّت هم معلوم است. فقهاى شيعه، در اين مورد تقصير يا قصورى نكردهاند. براى آنها، اين مسائل مطرح نبوده است. شيعه، حكومت نداشته است. فقه شيعه، نمىخواسته است جامعهى سياسى را اداره كند. حكومتى در اختيار او نبوده است كه جهاد بخواهد آن حكومت را اداره كند و احكامش را از كتاب و سنّت استنباط نمايد. لذا فقه شيعه و كتب فقهى شيعه، بيشتر فقه فردى بود؛ فقهى كه براى ادارهى امور دينى يك فرد، يا حدّ اكثر دايرههاى محدودى از زندگى اجتماعى، مثل مسائل مربوط به خانواده و امثال آن كاربُرد داشت.»(14/ 03/ 1376) —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #تاریخ_فلسفهی_اسلامی
💢بخش 1️⃣
🌐 دانش تاریخ فلسفه
🔺تاریخ هر علم، جزئی است جدایی ناپذیر از آن. هیچ علم بشری ای، بر دست یک فرد، و در یک زمان، به تمامت و کمال پدید نمی آید. مفاهیم، مسائل، فرضیات، براهین و قواعد، در هر حوزۀ معرفتی، به تدریج و در رهگذار تاریخ به میدان اندیشه ها گام می نهند و بر قلم عالمان جاری می شوند. علوم اسلامی نیز به طور عام، و فلسفۀ اسلامی به طور خاص، از این قاعده مستثنا نیستند. فلسفۀ اسلامی یکباره، در یک زمان یا بر دست یک یا چند فرد معین پدید نیامده است؛ بلکه در پیدایش، شکل گیری، توسعه و تعمیق اندیشه های فلسفی در اسلام، هم میراث فرهنگها و تمدنهای دیگر، هم آموزه های اسلامی، هم باریک اندیشیها و نوآوریهای حکیمان مسلمان، و هم انتقادهای منتقدان _اعم از متکلمان، عارفان و فقیهان_ دخیل و مؤثر بوده است، و این ماجرا روندی تدریجی و تاریخی است. بر این اساس، تاریخ فلسفه دانشی است که این جریان را در گسترۀ زمان باز می نماید.
🔺 بدین ترتیب، کتاب تاریخ فلسفه نه تنها مبین اندیشه های درست، مقبول و مفید است، بلکه آنچه در تاریخ این حوزه از تفکر، اعم از صحیح و خطا، نو و کهنه، و مقبول و منسوخ، روی داده است باز می تاباند. برای مورخ فلسفه نه تنها موفقیتها بلکه شکستها، نه تنها توافقها بلکه نزاعها و کشمکشها، نه تنها تأسیسها بلکه تخریبها نیز ارزشمند است. او می کوشد تا حد امکان امین ماوقع باشد، اما این امانت داری و بی طرفی در مقام نقل و گزارش، او را از ارزش گذاری و رد و قبول در مقام تحلیل و ارزیابی باز نمی دارد؛ البته به شرطی که این دو مقام را در هم نیامیزد.
📚 منبع: کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی جمعی از نویسندگان : زیر نظر دکتر محمد فنایی اشکوری جلد ص 1
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 1️⃣
🌐 توضیحی در مورد فلسفه اشراق
🔺فسلفه اشراق برآمده از شهود و تلاشی فلسفی آمیخته به نبوغِ حکیم سهروردی است. وی با عرضه فلسفهاش توانست برای فلسفه مشاء در عین داشتن هیمنه و ریشه و نیز بهرهمندی از بزرگانی بسیار برجسته همچون فارابی و بوعلیسینا، رقیبی جدی شود.
🔺شیخ اشراق با تثبیت مباحثی همچون عالم مثال منفصل، مُثُل افلاطونی و عمل حضوریِ حسی و پیشنهاد تبیینهای نو مانند علمِ واجب_تعالی ذکره _ ومعاد جسمانی وطرح مسائل نو، همچون اعتباریت معقولات ثانی، اصالت و تشکیک در ماهیت و نیز تأکید بر روش اشراقی و تعمیق آن، توانست دانشِ فسلفه را در عصر خود به شدت متأثر سازد.
🔺وی مکتب اشراقیاش را براساس نظام نور و ظلمت و بر پایه روش اشراقی_بحثی بنیاد نهاد. تلاش وی برای مطرح کردن دستگاه سازوار و نظاممند نوری در آن عصر، مثال زدنی است. نظام فلسفی جدیدش از سویی و اصطلاحات نوپدیدش از سوی دیگر و روش اختصاصی اشراقیاش از سوی سوم، همه موجب آن شدند که مکتب جدیدی در برابر فلسفه مشاء پدید آید از اینرو، تنها با اندوختههای پیشینی از فلسفه مشاء نمیتوان این فلسفه را به خوبی دریافت. چنین امری سبب میشود بتوان روی فلسفه اشراق در قامت یکی از مکاتب مهم دوره سنّت معقول اسلامی کاوشی مستقل انجام داد.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 1
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاه_ها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1854
2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1885
3️⃣ دغدغهها انسانسازند
https://eitaa.com/fvtt_ir/1915
4️⃣ ظرفیتهای حیاتطلبگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1941
5️⃣ انقلاب اسلامی حادثهای عظیم(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1985
6️⃣ انقلاب اسلامی حادثهای عظیم(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2010
7️⃣ پیچ تاریخی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2029
8️⃣ پیچ تاریخی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2063
9️⃣ پیچ تاریخی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2108
🔟 روند تعریف مأموریت(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2137
1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2159
2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2209
3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2251
4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2350
5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2410
6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2450
7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2472
8️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(6)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2496
9️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(7)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2514
0️⃣2️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(8)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2547
1️⃣2️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(9)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2606
🌐 این مجموعه به صورت یک کتاب چاپ شده است، برای تفصیل بیشتر و برای تکمیل این مباحث می توانید از لینک زیر کتاب را تهیه فرمایید.
https://eitaa.com/fvtt_ir/2579
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
💠 بخش 9️⃣1️⃣
🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی
#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی (7)
✅ #نیاز_نظری_نهضت (6)
🌐ضرورت اندیشه (3)
🔘 #خلأ_تئوریک انقلاب اسلامی
1️⃣ دعوت حضرت امام از روحانیت برای #حضور_در_متن_مسائل و مشکلات
🔺 حضرت امام دانشمندان اسلامی را به امتداد بخشی به دانشهای دینی دعوت نمود و راه آن را حضور فعال و مسئولانه #روحانیت در متن این مسائل و مشکلات ببیند
🏷حضرت امام ره در #منشور_روحانیت:
«ما بايد بدون توجه به غرب حيله گر و شرق متجاوز و فارغ از ديپلماسى حاكم بر جهان در صدد تحقق فقه عملى اسلام برآييم و الّا مادامیکه فقه در كتابها و سينه علما مستور بماند، ضررى متوجه جهان خواران نيست. و روحانيت تا در همه مسائل و مشكلات حضور فعال نداشته باشد، نمىتواند درك كند كه #اجتهاد_مصطلح براى #اداره_جامعه كافى نيست. حوزهها و روحانيت بايد نبض تفكر و نياز آينده جامعه را هميشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهياى عکسالعمل مناسب باشند. چهبسا شيوههاى رايج اداره امور مردم در سالهای آينده تغيير كند و جوامع بشرى براى حل مشكلات خود به مسائل جديد اسلام نياز پيدا كند. علماى بزرگوار اسلام از هماکنون بايد براى اين موضوع فكرى كنند.»🔺 این خیلی مهم است که روحانیت باید درون مسئله زندگی کند؛ باید آن مسئله، مسئلهی خودش بشود، والا با کارهای پژوهشی سفارشی چیزی از آب درنمیآید. هرکسی کار اساسی کرد وضعیتش اینطور بود، تمام وجودش را بسیج کرد به یک مسئلهی عمیق جواب داد، و شدنی است و خداوند راه بازکرده است، 2️⃣ عقب بودن دانشها از موقفی که حضرت امام داشت عملیات میکرد 🔺 اما دانشها درجایی ایستاده بودند و حضرت امام در منطقهای بسیار جلوتر از موقف دانشهای اسلامی در دل واقعیتهای تلخ و دشوار آن روز عملیاتی را علیه هجمههای گسترده، متنوع و پیچیدهی #مستکبرین عالم علیه دین مبین اسلام و سعادت دنیایی و اُخروی بشر تعریف کرده بود. 3️⃣ توقف میراث علمی اسلامی و نرسیدن به آستانه نیازهای یک انقلاب 🔺# توقف_میراث_علمی اسلامی و به آستان #نیازهای_یک_انقلاب توفنده و جامع و نظام انقلابی نرسیدن نارسایی سختی را دامن میزند. 4️⃣ آزاری که رهبر اسلامی ما از این فاصله میراث علمی و نیازهای انقلاب میدید 🔺 فاصله میان دانشهای مرسوم اسلامی و میدان #مبارزه_تمدنی این یک نارسایی بسیار سخت است، اینکه دانشها درجایی دورتر از عرصهی مبارزه با طاغوت ایستاده بودند؛ یک رهبر اسلامی و جامعهای را که بنا داشت به نام اسلام قیام کند و دورانی که #جوانان_پرشور برای انقلابی بودن رو به فرهنگ بیگانه داشتند، نسخۀ جدیدی از انقلابیگری ارائه نماید، سخت میآزرد. 💭 این همان چیزی است که سالها است بهعنوان خلأ نظری یا #خلأ_تئوریک انقلاب اسلامی از آن یاد میشود. ⚠️ تصویری که در پست بعد میآید را مشاهده بفرمایید⚠️ 🔺 دانشهای غربی خودش را به صحنهی واقعیتهای اجتماعی از طریق اندیشهها و #دانشهای_کاربردی میرساند یعنی یک مسیر متصلی است، #دانشهای_بنیادین به وسیلهی دانشهای کاربردی چنگ میزند به واقعیتها و سعی میکند واقعیتها را رقم بزند، ویرایش بکند، صحنه را عوض بکند. 👈 اما دانشهای اسلامی چه؟ اینجا ما دانشهای کاربردی نداریم، این فاصله و گسل هست، درنتیجه چه اتفاقی میافتد؟ این را به شما میگویم تا اشک بریزید ببینید جلوی این اتفاق را بگیرید، عزیزان الآن این اتفاق میافتد؛ با نام خدا و حضرات اهلبیت و کتاب و سُنت شروع میکنیم میآییم موقعی که میرسیم به آن شکاف میرویم به سمت دانشهای کاربردی غربی، بعد هم هر چه نگاه میکنیم میبینیم هر که میخورد دارد میرقصد دارد! —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
💠 بخش 9️⃣1️⃣
🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی
#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی (7)
✅ #نیاز_نظری_نهضت (6)
🌐ضرورت اندیشه (3)
🔘 #خلأ_تئوریک انقلاب اسلامی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
💢بخش 1️⃣
🌐 اهمیت حکمت مشاء
1️⃣نقطه شروع فلسفۀ اسلامی
🔺 فلسفه اسلامی در قالب مشرب های سه گانۀ مشاء، اشراق و متعالیه بروز و ظهور یافته، و با شکل گیری فلسفۀ مشائی اسلامی تأسیس شده است. فلسفۀ مشاء گرچه مرحلۀ اولیۀ فلسفه اسلامی را تشکیل می دهد، در عین حال شاکلۀ اصلی آن است
2️⃣سوار شدن بقیه مکاتب فلسفه اسلامی بردارایی های حکت مشاء
🔺فلسفۀ اشراقی و حکمت متعالیه بر شالوده های فلسفی مشائی بنا نهاده شده اند و این طور نیست که آن را به طور کامل طرد و نفی کرده باشند. این دو مشرب فلسفی، به نوعی جرح ، تعدیل ، اصلاح، تکمیل و ترمیم فلسفۀ مشائی اند و فهم دقیق آن دو، بر فهم دقیق و درست فلسفۀ مشائی متوقف است. بنابراین، اگر بخواهیم بر حکمت متعالیه، به عنوان آخرین دستاورد حکمی و فلسفی اسلامی احاطه یابیم، پیش از آن باید فهم درستی از حکمت مشائی به دست آوریم.
3️⃣ ناظر بودن بیشتر سخنان ملاصدرا بر سخنان مشائیان
🔺بسیاری از دیدگاه ها و سخنان ملاصدرا، مؤسس حکمت متعالیه، ناظر به آراء و سخنان ابن سینا و پیروان مشائی اوست. به همین دلیل، فهم درست این سخنان و آراء بر فهم درست سخنان و آراء ابن سینا و دیگر مشائیان متوقف است.
📚 منبع: کتاب حکمت مشاء 17_18
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #معرفی_مؤسسه
💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
🔺 بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2141
🔺 بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2173
🔺 بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2192
🔺 بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2226
🔺 بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2311
🔺 بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2382
🔺 بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2434
🔺 بخش 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2523
⏳ ادامه دارد ...
⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #معرفی_مؤسسه
💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
💠 بخش 8️⃣
❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنیشده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید.
4️⃣ تلاشها و دستآوردها
1️⃣ تعلیم و تربیت
[در پست های قبل توضیح داده شد.]
2️⃣ پژوهش
❇️ منظومۀ دغدغههای پژوهشی مؤسسه تا کنون در قالب سه گروه علمی به شرح ذیل دنبال شده است:
1. گروه مطالعات پایه تمدنی: (در پست قبل توضیح داده شد)
2. گروه مطالعات تراث و تحقیقات بنیادین تمدن: (همین پست)
3. گروه مطالعات کاربردی تمدن: (همین پست)
2️⃣ گروه مطالعات تراث و تحقیقات بنیادین تمدن:
این گروه به بازخوانی تراث حوزوی از قبیل دانش حکمت، عرفان، تفسیر، اصول و فقه متمرکز است.
➖ کارگروه «دانشیار»
این کارگروه به تدوین برخی از مؤثرترین تحقیقات شفاهی اساتید برجستۀ حوزه میپردازد. از جمله آثار چاپ شده این گروه کتاب «فلسفه فلسفه اسلامی» «چیستی و نحوۀ وجود فرهنگ» و «شرح مصباح الهدایة امام» و نیز آثار در دست چاپ «حکمت عملی»، «اسرار الصلوة»، «سرّ ترتیب منازل»، «اصول و مبانی تأویل»، «عرفان در وادی عمل» از آثار آیت الله یزدانپناه و «رهبانیت در اسلام» و «رویت ملکوت: مجموعه مقالات عرفانی» از آثار حجتالاسلام علی امینی نژاد و «به سوی ظهور: بازخوانی عرفانی، فلسفی، اجتماعی ظهور» اثر استاد آیت الله محمدرضا عابدینی میباشد. همان گونه که مشاهده میشود برخی آثار در آستانه چاپ و برخی مراحل پیش از چاپ و بلکه آمادهسازیهای پایانی را میگذرانند.
➖ کارگروه «فقه تمدنی»
این کارگروه با تعریف «فقه راهبردی» و تلاش جهت ترسیم مختصات «فقه نوین» در قالب پروژههای گفتارپژوهی و مطالعات کتابخانهای در صدد است به تعریف دقیقتر و عمیقتری از فقه حکومتی دست پیدا کند.
این کارگروه در صدد است سلسله «گفتگوهای فقه تمدنی» را ناظر به حل مسائل عینی اداره کشور میان فقها و کارشناسان ترتیب دهد که با توجه به نوپا بودن مؤسسه این کار هنوز در مراحل نخست قرار دارد.
3️⃣ گروه مطالعات کاربردی تمدن:
این گروه دارای کارگروههای متعددی در حوزههای مختلف تمدنی است.
➖ کارگروه سبک زندگی:
علاوه بر کتاب «هستیشناسی نحوه وجود سبک زندگی» که در گروه مطالعات پایه در جریان است، 3 جلد کتاب «مبانی و اصول تولید دانش در حوزه سبک زندگی» در حال تدوین نهایی است. کتاب «تحلیل و بررسی سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری» نیز در دست چاپ و کتاب «نقد و ارزیابی نظریهپردازان علوم اجتماعی در حوزه سبک زندگی» نیز در حال تدوین نهایی است.
➖ کارگروه مهندسی فرهنگی:
اعضای این کارگروه پس از دو سال، جلسات علمی در نقد و بررسی آثار استاد پارسانیا و حجتالاسلام و المسلمین پیروزمند به تدوین «درسنامه مهندسی فرهنگی» پرداخته و بر اساس آن «اندیشه پشتیبان» و «طرح عملیاتی تربیت مهندس فرهنگی» را طراحی نمودند. برخی از تحقیقات یاد شده توسط تعدادی از مخاطبان مجموعه در محیط دانشگاهی با همکاری برخی مجموعههای دیگر دنبال شده است.
➖ کارگروه منطق و سیره رهبری:
این کارگروه طی چندین سال تحقیق و تدوین و تدریس به تنظیم و تدوین کل تاریخ انقلاب با محوریت حیات رهبرانه امام خمینی و مقام معظم رهبری در قالب 4 جلد قبل انقلاب (دوره طلبگی، استادی امام، از رحلت آقای بروجردی تا تبعید و از تعبید تا پیروزی انقلاب) پرداخته است. تاریخ پس از انقلاب نیز یک جلد به بازۀ زمانی 57-60 و پس از آن هر دوره 4 ساله یک جلد کتاب شده است(لازم به ذکر است که به دلیل عدم تدوین تاریخ بعد از انقلاب بخش اعظم مطالب این پروژه ها تولیدی است و تألیفی نمیباشد).
دو اثر دیگر تحلیل قواعد تعامل امام(ره) و رهبر انقلاب با مسائل جامعه تحت عنوان «منطق رهبری امام(ره)» و «منطق رهبری مقام معظم رهبری» نهایی و تدوین و در آستانۀ چاپ میباشد.
در مرحله بعد بر اساس این سرمایه، فعال کردن مطالعه سیره رهبرانه معصومین علیهم السلام در قالب یک گروهپروژه دیگر مد نظر است.
(6 کارگروه دیگر در پست بعد توضیح داده خواهد شد.)
⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 1️⃣
🌐 معرفی فلسفۀ فلسفه
🔺 فلسفه به معنای مابعدالطبیعه، علمی است که به موجود ازآن جهت که موجود است، میپردازد و خواهان دستیابی به حقایق موجودات است. طبیعی است برای کشف حقایق مرتبط با علم، باید از روش مناسب، که به اکتشاف بینجامد، بهره برد. روش علم فلسفه برای اکتشاف حقایق فلسفی، که حقایقی از منظر موجودیت بدون تقید به هر امر دیگرند، روش عقلی برهانی است.
🔺 دانش فلسفه یا مابعدالطبیعه و همچنین دانش های دیگر، با دسته ای از پرسش ها در باب حقیقت خود روبه رویند، که امروزه از آن با عنوان«فلسفۀ فلسفه» یا فلسفۀ هر علمی یاد می کنند. فلسفۀ هر علمی به مسائل درونی آن علم و بررسی صدق و کذب گزاره های درون آن نمی پردازد، بلکه به خود علم به سان امری عینی توجه می کند و در باب اینکه چنین علمی به مثابه دانشی نظام مند چگونه استوار می شود، به جست و جو و کاوش می پردازد.
🔘 پرسش های فلسفۀ هر علم
🔺پرسش هایی از این دست در فلسفه هر علمی مطرح اند:
1️⃣موضوع و محور بررسی و کاوش در آن علم چیست و آن علم دربارۀ چه چیزی سخن می گوید؟
2️⃣غایت آن علم چیست؟
3️⃣روش ویژۀ کاوش در آن علم کدام است؟
4️⃣روش های عام علم چیست؟
5️⃣آن علم از چه مبانی معرفت شناختی اساسی مرتبط با فلسفۀ علم برخوردار است؟
6️⃣گسترۀ مسائل آن علم تا کجاست؟
7️⃣نسبت آن علم با علوم دیگر چگونه است؟
8️⃣ابزارهای مفهومی آن علم کدام اند؟
9️⃣مبادی آغازین علم کدام است و چگونه تثبیت می شود؟
🔟آن علم چه کارکردهایی دارد؟
🔺 این پرسش ها، پرسش های کلان در باب هر علم اند که پاسخ بدانها موجب درک بهتر علم و پیشرفت در آن به لحاظ دستیابی به منطق و فضای کلان و نیز اجرای آن خواهد شد.
🔺
بنابراین علم فلسفه به عنوان علمی نظام مند، با پرسش هایی این چنین روبه روست، که از مجموعۀ آن ها با عنوان «فلسفۀ فلسفه» یاد می شود.📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 15_16 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac