eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
60 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 💢بخش 2️⃣4️⃣ 🌐 تقسیم های علت 🔺 علت از جهت های گوناگون به اقسامی تقسیم شده است. این تقسیم ها عبارتند از: 1.تقسیم علت به حقیقی و معد؛ 2. تقسیم علت به علت وجود (یا خارجی) و ماهیت (یا داخلی)؛ 3. تقسیم علت به قریب و بعید؛ 4. تقسیم علت به بالذات و بالعرض؛ 5. تقسیم علت به خاص و عام؛ 6. تقسیم علت به کلی و جزئی؛ 7. تقسیم علت به بسیط و مرکب؛ 8. تقسیم علت به بالقوه و بالفعل. 🔺 علت حقیقی، علتی است که وجود معلول به آن وابسته است اما علت معد امری است که زمینه تأثیر علت حقیقی را در معلول فراهم می آورد. 🔺 علت وجود که علت خارجی نیز خوانده می شود، علت فاعلی و غایی را دربر می گیرد و علت ماهیت که علت داخلی هم خوانده می شود، شامل علت های صوری و مادی است. علت بالذات، خود علت شیء است، اما علت بالعرض، امری غیر از علت شیء است که مقارن و همراه علت است. 🔺علت قریب همان علت بی واسطه، و علت بعید علت با واسطه است. 🔘 ضرورت علی_معلولی 🔺 یکی از احکام علت آن است که در مقایسه با معلول، ضروری الوجود است؛ چنان که معلول در مقایسه با علت ضروری الوجود است. منظور از علت در اینجا علت تامه است. ضرورت یادشده در اینجا، ضرورت بالقیاس الی الغیر است و این ضرورت، غیر از ضرورت غیری ممکن الوجود است. 🔺 وجود معلول از آن جهت که معلول است، به علت وابسته است. منظور از علت در اینجا، علت تامه با همه شرایطی است که در علیت آن نقش دارند؛ خواه شرایطی که داخل در ذات علت اند، از قبیل طبیعت شیء یا اراده فاعل و... 🔺 همان گونه که وجود معلول متوقف است بر وجود علت، با همان حالتی که علیت ذات علت را بالفعل می کند، عدم معلول نیز متوقف است بر عدم علتی که بر چنین حالتی است؛ خواه ذات علت وجود داشته باشد، ولی بر آن حالتی که علیتِ علت را بالفعل و تام می کند نباشد، و خواه اصلاً ذات علت وجود نداشته باشد. بدین ترتیب، اگر ذات فاعل موجود باشد و مانعی درکار نباشد، ولی فاعل به تنهایی علت تامه نباشد و به یکی از حالت های یاد شده نیاز باشد، وجود معلول بر وجود آن حالت متوقف خواهد بود. اگر آن حالت موجود شود (یعنی ذات فاعل دارای آن حالت گردد) وجود معلول واجب خواهد شد؛ چون فرض آن بود که وجود معلول فقط بر پیدایش آن حالت برای ذات علت متوقف بود و این حالت نیز حاصل شده است. 🔺 بنابراین، معلول از علت تامه اش تخلف ناپذیر است و با وجود علت تامه، واجب است معلول وجود داشته باشد. 🔺 همان گونه که وجود معلول با وجود علت تامه واجب است، وجود علت تامه نیز با وجود معلول واجب است و معنا ندارد معلول باشد، بی آنکه علت وجود داشته باشد؛ زیرا معلول ذاتاً ممکن الوجود است و با وجود و عدم نسبت یکسان دارد. پس اگر یکی از دو طرف وجود و عدم بر دیگری رجحان پیدا کند، نیازمند مرجحی است که آن طرف را بر دیگری رجحان دهد و این مرجح باید در حال حصول آن ترجیح وجود داشته باشد؛ زیرا اگر مرجح درحال وجود ترجح وجود نداشته باشد، این ترجیح در وجودش بی نیاز از مرجح خواهد بود. از آنجا که مرجح وجود شیء ممکن بر عدمش محال است امر عدمی باشد، پس این مرجح امر ثبوتی است. بنابراین، درحال وجود معلول باید علت نیز که مرجح وجود آن بر عدم است، وجود داشته باشد. 🔺 اگر وجود یا عدم آن حالتی که ذات علت با داشتن آن حالت علت بالفعل می شود دائمی باشد، وجود یا عدم معلول نیز دائمی خواهد بود و اگر قطع باشد، وجود یا عدم معلول نیز موقت خواهد بود. 🔺 اگر فرض شود علت تامه ای وجود دارد که ازلی و ابدی است و هیچ تغییر حالتی نمی پذیرد و معلولی دارد، وجود آن معلول همراه از سوی او واجب خواهد بود. گرچه این معلول را به دلیل آنکه مسبوق به عدم نیست، معلول و مفعول ننامند؛ زیرا با روشن بودن حقیقت امر، مضایقه ای در نام گذاری نیست. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 214_216 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3150 6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3162 7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3174 8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3182 9️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3197 0️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3205 1️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3214 2️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3223 3️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3233 4️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3245 5️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3262 6️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3283 7️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3296 8️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3309 9️⃣3️⃣معاد در حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3316 0️⃣4️⃣معاد در حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3325 1️⃣4️⃣بازتاب اندیشه متافیزیک نوری(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3333 2️⃣4️⃣بازتاب اندیشه متافیزیک نوری(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3341 3️⃣4️⃣بازتاب اندیشه متافیزیک نوری(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3349 4️⃣4️⃣دیدگاه های ویژه شیخ اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3357 5️⃣4️⃣دیدگاه‌های ویژه شیخ اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3361 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 5️⃣4️⃣ 🌐 دیدگاه های ویژۀ شیخ اشراق 🔘 گفتار اول: دیدگاه های فلسفی 1️⃣ معقولات ثانوی 🔘 دیدگاه شیخ اشراق در بارۀ معقولات ثانوی 🔺 شیخِ اشراق همان مسیری را ادامه داد که بهمنیار شروع کرده بود. وی تقریباً کار نیمه تمام بهمنیار را به پایان برد و به نظریه ای کامل در باب مفاهیم فلسفی دست یافت. سهروردی نه تنها ذات و شیء و وجود (یا موجود) را معقول ثانی _با همان برداشت از مفهوم منطقی_ دانست، بلکه وجود، وحدت، وجوب، امکان، امتناع، ماهیت و حقیقت، همگی را مفاهیمی صرفاً ذهنی تلقی کرد که دقیقاً مانند کلی، جزئی، جنس و نوع، نحوۀ وجودشان یکسان است. 🔺اول، روندی است که حکمای مشاء پس از ابن سینا، پی گرفته بودند و به صورت ویژه مرادش بهمنیار است. 🔺 دوم، دقت در مفهوم جزئی است. وقتی می گوییم "تیمور در خارج جزئی است" با آنکه حکم از آن خارج است، ولی محمولِ جزئیّت در خارج وجود ندارد. البته الآن برای ما روشن است که جزئی" مشترک لفظی میان جزئی منطقی و جزئی فلسفی است. وقتی می گوییم "تیمور در خارج جزئی است"، جزئی فلسفی _که همان تشخّص است_ مراد است، ولی مفهوم جزئی در مقابل مفهوم کلّی، مفهومی منطقی است و هیچ گاه در خارج تحقق ندارد. 🔺 سومین دلیل شیخِ اشراق مفهوم ممتنع است. وی می گوید: هیچ تردیدی وجود ندارد که محمول امتناع، دربارۀ اشیا به لحاظ ظرف واقع و خارج است. وقتی می گوییم "اجتماع نقیضین محال است" درباره واقعیت خارج حکم کرده ایم . با این حال نمی توان کمترین تردیدی روا داشت که امتناع در خارج واقعیتی ندارد و صرفاً ساخته ذهن است. 🔺 چهارمین دلیل سهروردی، قاعده ای فلسفی است که وی بدان توجّه کرده است. وی در مبحث مغالطات معتقد است بسیاری از مشاییان گرفتار مغالطه ذهن و عین اند؛ یعنی آنچه را مربوط به ذهن است به خارج نسبت می دهند. برای جلوگیری از این مغالطه سهروردی قاعده و ضابطه ای بدین مضمون مطرح می کند که؛ «کل ما یلزم من وجوده تکرّر فهو امر ذهنی اعتباری». 🔘 اشکال به نظر شیخ اشراق 🔺 مهم ترین اشکال آن است که اگر مفاهیم فلسفی ساخته و پرداخته ذهن باشند، باید بتوان هریک از مفاهیم فلسفی را به هر موضوعی نسبت داد. 🔘 پاسخ شیخ اشراق به این اشکال 🔺 شیخِ اشراق در پاسخ تقریباً به نقطه ای می رسد که به راحتی می تواند از آنجا گام مهم تری بردارد و به نوعی از تفکیک میان مفاهیم فلسفی و مفاهیم منطقی دست یابد، اما او این کار را نکرده است. 🔺 وی می گوید: آیا جزئی مفهومی ذهنی نیست؟! همۀ مشاییان قبول دارند که جزئی، یک مفهوم منطقی و ذهنی است. با این حال، ما نمی توانیم مفهوم جزئی را بر هر ماهیتی حمل کنیم و نسبت دهیم. نمی توانیم بگوییم "انسان جزئی است". ماهیت موضوع باید شایستگی انتساب مفهومِ ذهنی را داشته باشد. خصوصیت های ماهیت های مختلف در انتساب احکام ذهنی تعیین کننده است. ما نمی توانیم انسان را ممتنع و اجتماع نقیضین را ممکن بدانیم، با آنکه قطعاً امتناع امری ذهنی است. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 156_159 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3176 4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3184 5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3191 6️⃣2️⃣ملاک‌های فصلیت فصل https://eitaa.com/fvtt_ir/3199 7️⃣2️⃣جوهر و عرض https://eitaa.com/fvtt_ir/3207 8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم https://eitaa.com/fvtt_ir/3216 9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی https://eitaa.com/fvtt_ir/3227 0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن https://eitaa.com/fvtt_ir/3237 1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت https://eitaa.com/fvtt_ir/3248 2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی https://eitaa.com/fvtt_ir/3264 3️⃣3️⃣حرکت https://eitaa.com/fvtt_ir/3272 4️⃣3️⃣حرکت قطعیه و حرکت توسطیه https://eitaa.com/fvtt_ir/3285 5️⃣3️⃣لوازم حرکت https://eitaa.com/fvtt_ir/3300 6️⃣3️⃣مقولات حرکت پذیر و نفی حرکت جوهری https://eitaa.com/fvtt_ir/3311 7️⃣3️⃣زمان https://eitaa.com/fvtt_ir/3319 8️⃣3️⃣مواد ثلاث https://eitaa.com/fvtt_ir/3327 9️⃣3️⃣احکام واجب الوجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3335 0️⃣4️⃣احکام ممکن https://eitaa.com/fvtt_ir/3343 1️⃣4️⃣علت و معلول https://eitaa.com/fvtt_ir/3353 2️⃣4️⃣تقسیم‌های علت https://eitaa.com/fvtt_ir/3359 3️⃣4️⃣امتناع دور و تسلسل https://eitaa.com/fvtt_ir/3363 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 3️⃣4️⃣ 🌐 امتناع دور 🔺 دور در علیت محال است. به این معنا که معلول، علتِ علت خود باشد. مثلاً «الف» علت «ب» باشد و «ب» نیز علت «الف» باشد. اگر این امر بی واسطه باشد، دور، دور مصرّح نامیده می شود، ولی اگر میان علت و معلول واسطه ای در کار باشد، مثلاً «الف» علت «ب» باشد و «ب» علت «ج» باشد و «ج» علت «الف» باشد دور مضمر نامیده می شود. 🔘 استدلال بر امتناع دور 🔺 لازمۀ دور در علیت آن است که هر یک از حلقه های دور، هم علت وجود خود باشد و هم معلول خود؛ زیرا دور به این معناست که یک شیء علت چیزی باشد که آن چیز علت آن شیء است و علتِ علت شیء، علت شیء است. پس شیء باید علت خودش باشد. 🔺 افزون بر این، اگر چیزی معلول شیء دیگری باشد، لازم است پس از حصول آن شیء دیگر تحقق یابد (یعنی همواره معلول متأخر از علت است)؛ درحالی که در دور، وجود معلول متوقف است بر وجود شیئی که بعد از معلول موجود می شود؛ ولی تحقق چنین موجودی محال است. چیزی که چیز دیگر را ایجاد می کند، لازم است خود در مرتبه قبل موجود باشد؛ حال آنکه وجود این شیء متوقف است بر وجود چیزی که بعد از وجودش تحقق می یابد؛ یعنی لازمه دور، تقدّم شیء بر خود است. 🔘 امتناع تسلسل 🔺تسلسل نامتناهی علل محال است. منظور آن است که سلسله علت ها و معلول ها به علتی که معلول نباشد، نینجامد. 🔘 استدلال بر امتناع تسلسل 🔺اگر چیزی را معلول علتی فرض کنیم و آن علت نیز معلول علتی دیگر باشد، با سلسله ای مرکب از سه امر مواجه می شویم: 1. معلول اخیر که دارای این ویژگی است که معلول است و علت نیست؛ 2. متوسط که دارای این ویژگی است که معلول قبلی و علت امر بعدی است؛ 3. طرف دیگر که دارای این ویژگی است که علت آن دو است و معلول چیزی نیست. اگر این سلسله را نامتناهی فرض کنیم، همۀ اجزای آن در حکم امر متوسط خواهند بود و ویژگی آن، یعنی برای امر بعدی و معلولیت برای امر قبلی را خواهند داشت. اکنون کل این سلسله را در نظر می گیریم و دربارۀ آن می گوییم: این سلسله یا به علتی نامعلول در خارج از سلسله مستند است و آن علت نامعلول، علت کل این سلسله است. پس این سلسلۀ نامتناهی، منتهی شده است به علتی نامعلول، و متناهی است نه نامتناهی، و یا آنکه کل این سلسله به چنین علتی نیاز ندارد. در این صورت، کل سلسله در حکم وسط نخواهد بود و ویژگی معلولیت برای قبلی (و علیت برای بعدی) را نخواهند داشت؛ یعنی واجب بالذات خواهد بود. پس این سلسله با منتهی شدن به واجب الوجود بالذات متناهی خواهد بود، نه نامتناهی. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 217_222 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
جذب تکمیلی مقطع عمومی برای سال تحصیلی 1401-1400 تحت اشراف اساتید معظم: 1️⃣ آیت الله یزدان پناه 2️⃣ حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد 3️⃣ حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی 💠 پذیرش فقط در مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایة الحکمة صورت می پذیرد. 🔴 مزایا 1️⃣ تحصیل فلسفه زیر نظر اساتید مبرز فلسفه 2️⃣ مشاوره های تحصیلی و آینده طلبگی 3️⃣ بهره مندی از امتیازات مراکز هدایت تحصیلی 👈لینک ثبت نام : b2n.ir/e42708 ⏰مهلت ثبت نام: 5 شهریور 1400 📋دفترچه راهنما: b2n.ir/r90033 🔍پاسخ به سوالات: 🆔 @Admin_fvtt 09127461968 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🌱 💠 برنامه افتتاحیه سال تحصیلی 1401-1400 دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) برگزار می شود. ⏳زمان: شنبه 13 شهریور 🕘 ساعت 10:45 الی 13 🏢مکان: مؤسسه طبقه سوم. 📝 با حضور اساتید ارجمند: حضرت آیت الله استاد یزدان پناه، حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد و حجت الاسلام و المسلمین استاد فلاح 📍آدرس: خیابان جمهوری اسلامی، میدان سپاه، خیابان شهید اخلاقی، پلاک 12 (نبش کوچه 1، رو به روی ساختمان پزشکان ایران) —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📢 دوره آموزشی "اصول فقه حکومتی، بر مبنای مکاتب فقاهی" 🔸با تدریس استاد ارجمند حجت الاسلام والمسلمین بغدادی 🔹هر هفته شنبه، ساعت 16 الی 18 در موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ( فتوت) برگزار می‌گردد. 🔻توضیحات دقیق درباره کلاس در جلسه اول، 17 مهر ماه 1400 ارائه خواهد شد. 🔰جهت ثبت نام در دوره نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و پایه تحصیلات حوزوی خود را به آیدی @t_hekmat ارسال فرمایید. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗?http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔴 💠 🔰تخفیف ویژه به مناسبت هفته دفاع مقدس (31 شهریور لغایت 6 مهرماه) ❇️ 🌐برای خرید کتابها اینجا کلیک کنید —---— 🇮🇷 کلام انقلابی |@kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
◾️ پیام تسلیت جناب به مناسبت رحلت علامه حسن زاده آملی «اَلَّذِينَ إِذٰا أَصٰابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ، قٰالُوا إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ»﴿البقرة، 156﴾ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ دریای عشق حقیقت را یافته بود، عمری به آسمان نظر داشت، بی شک آسمانی بود. اهل آخرت اهل خردند، اهل آخرت خدا را زیبا و مهربان و دوست داشتنی یافته اند. علامۀ ذو فنون استاد حسن زادۀ آملی رحمت الله علیه بندۀ خدا بود و همواره در آغوش مهر او روزگار سپری می کرد. به دانش بها داد، به عشق آویخته بود، به جهاد احترام می گذاشت، همواره پشتیبان اهل خدا بود. یاد او ما را گرم می کرد. چه خوشحال بودیم که در این برهه از زمانیم و با او نفس می کشیم و چقدر افسوس می خوریم که او محفل بندگان خدا را ترک کرده است. قطعاً سبب خیرات بی حساب الهی برای مردم ما بود. امید که پس از او به خدا اندیشیدن و او را خواندن دشوارتر از پیش نگردد. خدا این وجود شریف را در دریای عشق خود غوطه ور بگرداند! خدا خود این ثلمه و خسارت را جبران کند! ┄┅••؛••┅┄ رحلت این وجود نازنین و مرد آرام الهی را به بقیة الله الاعظم عج، رهبر معظم انقلاب، بیت مکرم، جامعۀ انقلابی ایران، همۀ دوستداران حقیقت و شاگردان و فرزندان حوزوی ایشان تسلیت می گوییم. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل فاتحه و صلوات، هدیه به روح بلند استاد علامه حسن زادۀ آملی رضوان الله تعالی علیه ◾️@faslefarhang —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📢 دوره آموزشی "شذرات الفقاهة (جستاری در فقه سیاسی براساس جواهر الکلام)" 🔸با تدریس استاد ارجمند حجت الاسلام والمسلمین قنبریان 🔹هر هفته ۴ شنبه، ساعت ۹ الی ۱۰:۳۰ در موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ( فتوت) برگزار می‌گردد. 🔰جهت ثبت نام در دوره نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و پایه تحصیلات حوزوی خود را به آیدی @t_hekmat ارسال فرمایید. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗?http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 برنامه دروس استاد یزدان‌پناه در سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ 🔹 به اطلاع طلاب گرامی می‌رساند دروس حضرت استاد یزدان‌پناه در سال تحصیلی جدید با حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت حضوری_مجازی برگزار می‌گردد. 🔹 از همه سروران گرامی تقاضا می‌گردد با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی، در دروس استاد حضور یابند. @nasimehekmat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗?http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 بزرگداشت علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی ◼️ با حضور بیت آیت الله حسن زاده آملی و سخنرانی شاگردان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی، در مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران برگزار خواهد شد. سخنرانان: اساتید محترم آقایان تحریری، رمضانی، عباسی خراسانی، خسروپناه و یزدان‌پناه زمان: دوشنبه ۱۹ مهر، بعد از نماز مغرب و عشا مکان: تهران، مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) ◽️جلسه به صورت حضوری و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار خواهد شد. https://eitaa.com/nasimehekmat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗?http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📣موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند: مدرسه معرفتی امام خمینی (ره) در سال تحصیلی:1401_1400 ⏰هر هفته پنج شنبه از ساعت 14:30 تا 17:15 ♦️ویژه طلاب پایه 4 تا آخر سطح 2 حوزه های علمیه ‼️لازم به ذکر است هر هفته در ساعت اول کلاس کارگاه لمعه( فقه تراز) و در ساعت دوم یکی دیگر از سر فصل ها ارائه خواهد شد. ❗️حضور در دوره منوط به شرکت در هر دو ساعت آموزشی است. ⌛️لینک ثبت نام https://b2n.ir/f37115 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔴 🔰کتاب "منزلت بی مانند المیزان" اثر استاد سید یدالله یزدان پناه در 162 صفحه مشتمل بر چهار فصل به همت مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی آماده گشته و توسط نشر کتاب فردا به زیور طبع آراسته شد. 💠این کتاب برگرفته از دروس شرح تفسیر المیزان حضرت استاد یزدان پناه بوده که به همت حجت الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی تدوین شده است. ◀️جهت تهیه این کتاب به حساب کاربری ذیل پیام بدهید: 🔗@H32508897 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 برزگداشت اربعین کامل مکمل علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی قدس سرّه 🔹با حضور اساتید محترم: ▫️استاد حسن رمضانی ▫️استاد سید یدالله یزدان پناه ▫️استاد عباسی خراسانی ▫️استاد منصوری لاریجانی 🔸زمان: چهارشنبه 12 آبان 1400 از ساعت 14:30 تا 17 🔹مکان: شهر آمل، مصلی نماز جمعه ▪️همراه با مداحی ذاکران اهل بیت علیهم السلام https://eitaa.com/nasimehekmat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 دوره آموزشی_گفتمانی اندیشه توحیدی در مکتب انقلاب اسلامی 📚 با محوریت کتاب (نگاشته مقام معظم رهبری) 🗓 مهلت ثبت نام ۹ تا ۱۹ آبان ⭕️ دوره به صورت حضوری برگزار می شود ⭕️ طلاب برادر پایه ششم به بالا (شهر قم) ⭕️ طلاب خواهر سطح ۲ به بالا (شهر قم) 🗓 پاییز و زمستان ۱۴۰۰ شروع کلاس ها ۲۳ آبان (۲۵ جلسه) دوجلسه در هفته 💶 هزینه شرکت در دوره: هشتاد هزار تومان 👨‍💻 لینک ثبت نام 🌐 http://yun.ir/g_tohid 🎥 فیلم توضیحات حضرات اساتید حجج اسلام عالم زاده نوری، فلاح شیروانی، خانجانی، هاشمی در ضرورت پرداختن به اندیشه توحیدی و دوره اندیشه توحیدی در مکتب انقلاب اسلامی را در کانال «مرکز گفتمان توحید» ببینید 🆔 @goftemane_tohid —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⬅️ دوازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸:۳۰ با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بصورت مجازی برگزار می شود. پخش مجازی با ترافیک رایگان از: 🌐 http://hekmateislami.com/live @hekmateislami
❇️ آثار 🔴 🔰کتاب درآمدی بر لایه های دانش 💠مؤلف: حجت الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی 🔗برای دریافت کتاب به صورت الکترونیکی اینجا کلیک کنید. 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
2️⃣ 🔶سلسله نشست های دردها، درک‌ها و دغدغه‌های اندیشمندان معاصر اساتید ارائه‌دهنده: 👤حجة الاسلام و المسلمین مبشری (از شاگردان ایشان) 👤دکتر علی حائری (فرزند ایشان) حجت الاسلام رمضانی 🗓پنج شنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ 🕡ساعت ۶:۳۰ تا ۹ 🔺 این جلسات مخصوص طلاب دوره موسسه است. گفتنی است جلسه اول این نشست ها دو هفته قبل با موضوع حضرت برگزار گردید. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ویدئو کلیپ یادداشت استاد قنبریان برای کتاب نوشته جناب مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ موضوع: جنگ جهانی جمعیت 👤 ارائه دهنده: دکتر طه شوکتیان 🕘 زمان: پنجشنبه 11 آذر 1400 ساعت 9 الی 12 🏢 مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 نشست علمی عیار نقد بررسی و پاسخ به شبهات درباره آراء علامه ذوالفنون حسن زاده آملی ره 🔷 با حضور اساتید محترم: 🔸حضرت استاد حسن رمضانی 🔸حضرت استاد سید یدالله یزدان‌پناه ◽️دبیر علمی آقای مهدی مهدوی 🕑 روز چهارشنبه، ۱۰ آذر ۱۴۰۰_ ساعت ۱۴ مکان: شهر آمل، دانشکده علوم قرآنی، سالن اجتماعات @nasimehekmat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 فلسفه و دانش‌های طبیعی ▫️سلسله نشست‌های فلسفه و دانش‌های طبیعی برگزار می‌شود؛ ▫️نشست اول، نگاهی به آراء و اندیشه‌های علامه حسن زاده آملی رحمةالله‌علیه در دانش‌های هیات، ریاضیات و طبیعیات با حضور استاد حجت‌الاسلام والمسلمین علی زمانی قمشه‌ای 🕙 زمان: پنج‌شنبه ١١ آذرماه، ساعت ۱۰ صبح 📍مکان: سالن اجتماعات امام خمینی رحمةالله‌علیه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات 📱لینک مجازی حضور در جلسه: skyroom.online/ch/nafahat_eri/neshast 💢 مؤسسه نفحات @nafahat_eri —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند : ✨ دوره مجازی 💢 با تدریس : استاد فلاح شیروانی (حفظه الله) 💠 با محوریت کتاب: روح توحید نفی عبودیت غیر خدا (اثر رهبر معظم انقلاب) 🔻 ویژه طلاب (برادر و خواهر) 🔺 به صورت آفلاین و در قالب تدریس صوتی 🔻شروع دوره بهمن 1400 🌐 لینک ثبت نام : https://b2n.ir/s54504 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac