تو قانون نیستی.mp3
4.98M
#پادکست
🎙تو قانون نیستی!
🔺توضیحات #استاد_فلاح در خصوص عملکرد اخیر #شورای_نگهبان
این فایل در انتهای درس کلام انقلابی چهارشنبه ۵ خرداد بیان شده است.
🔰قرارگاه مردمی گام مردم
🆔 @gamemardom
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#مهم
#گفتمان_انتخابات_1400
❇️ جزوه #گفتمان_انتخابات_1400 که توسط طلاب دوره #کلام_انقلابی مؤسسه فتوت زیر نظر جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا #فلاح_شیروانی تولید شده است منتشر شد.
💠برای تولید این جزوه ابتدا کل بیانات رهبر معظم انقلاب از سال 92 تا امروز مطالعه شد و موضوعات مهم و کلیدی آن استخراج شده است، سپس تلاش شد که دال مرکزی گفتمانی حضرت آقا در این سال ها به دست آید و دوال پشتیبان مهمی که برای تحقق این دال مرکزی نیز ایشان لازم می دانند مشخص گردد.
🔺 علت اتخاد این روش این بود که تیم با راهنمایی استاد معتقد بود از آنجایی که روش اداره انقلاب توسط رهبران انقلاب اساساً روشی گفتمانی بوده است و یکی از کارهای مهم رهبری گفتمان سازی است، اگر ما می خواهیم کشور را از تفکر لیبرال عبور بدهیم، مهم ترین اقدام مطالعه کنشی بود که رهبر انقلاب به عنوان نایب امام زمان (عج) در این سال ها داشته است.
🏷 نسخه الکترونیک این جزوه را از اینجا دانلود کنید.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
نظام معنایی گفتمان انتخابات . نسخۀ تفصیلی2.pdf
1.54M
#گفتمان_انتخابات_1400
❇️ جزوه #گفتمان_انتخابات_1400 که توسط طلاب دوره #کلام_انقلابی مؤسسه فتوت زیر نظر جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا #فلاح_شیروانی تولید شده است منتشر شد.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2508
2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2553
3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2591
4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2635
5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2667
6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2694
7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2710
8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود
https://eitaa.com/fvtt_ir/2728
9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2761
🔟 منابع حکمت اشراق (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2817
1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2830
2️⃣1️⃣نامهای بهکار رفته برای فلسفه سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2845
3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2866
4️⃣1️⃣کتابشناسی توصیفی آثار اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2883
5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2899
6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2927
7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2947
8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2976
9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3015
0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3049
1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3072
2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3088
3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3108
4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3126
5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3150
6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3162
7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3174
8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3182
9️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۸)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3197
0️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۹)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3205
1️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۰)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3214
2️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3223
3️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3233
4️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3245
5️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3262
6️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3283
7️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3296
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💢بخش 7️⃣3️⃣
🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (16)
7️⃣ عالم ماده و طبیعیات
🔘 دیدگاه های خاص سهروردی در حوزۀ طبیعیات
🔘 ب) هیولی در اصطلاح حکمت اشراق
🔺 تبدیل و تغییر یک صورت به صورت دیگر و نیز تبدیل یک عرض به عرض دیگر، مستلزم قابلی است که پذیرای هر دو صورت و هر دو عرض باشد. شیخ اشراق که هیولای اُولای مشایی را ابطال کرد، ناگریز باید پذیرندۀ اَعراض و صورت ها را امر دیگر معرفی می کرد. از این رو، وی پذیرا و قابلِ اَعراض و صورت های نوعیۀ عنصری و مرکب را خودِ جسم و امتداد جوهری می داند.
🔘 ج) نفی جوهریت صورت های نوعی
🔺 در فضای مشایی پس از ماده و صورت جسمیه که حقیقت جسم را می سازد، صورت های نوعیۀ عنصری مطرح می شوند که عناصر چهارگانه آب و خاک و هوا و آنچه را به منزلۀ عنصر و طبیعت پنجم در افلاک مشهور است، در بر می گیرد. پس از آن، صورت های نوعیه مرکبات و مزاج ها و موالید سه گانه از معدنیات، نباتاب و حیوانات تا صورت نوعیه انسان مطرح می شوند.
🔺 صورت های عنصری و مرکب در مقایسه با صورت های بعدی، جوهر مادّی لا متحصل و نسبت به صورت های پسین، جوهر متحصل اند و از ترکیب آنها جواهر مرکبات تحقق می یابند.
🔺 شیخ اشراق دیدگاه مشاییان را قبول ندارد و لزوم جوهریت صورت های نوعی بسیط و مرکب را نمی پذیرد. به نظر او آنچه پس از جسم به آن ملحق می شود، خواه صورت های عنصری باشد و خواه صورت های نوعیِ مرکبات از معدنیات، نباتات و حیوانات، هیچ یک از این صورت ها جوهریتشان ضروری نیست، بلکه جوهر یا عرض باشند.
🔺 روشن است که نظریات شیخ اشراق در هیولی و صورت، صرفاً یک اصطلاح گذاریِ خاص نیست، بلکه نظام ویژه ای در تبیین حقایق مادّی موجود ارائه می دهد که براساس آن، تنها موجود جوهری در عالم ماده، جسم خواهد بود که همۀ حالات و اعراض را به خود می پذیرد و محل، برای آنها و "هیولی" برای انواع خواهد بود. ولی به جز جسم و امتداد جوهری، در عالم مادی چیزی جز اعراض و هیئات به عنوان سازندۀ انواع وجود نخواهد داشت.
🔘 نظر شیخ اشراق
🔺 نظر شیخ اشراق در نفی جوهریت صورت های نوعی، با مبانی فلسفی خود وی، هماهنگ و سازگار نیست؛ زیرا یکی از مباحث اصلی حکمت اشراق، بحث «مُثُل و ارباب انواع» است که بنیاد آموزه «مُثُل» پذیرش انواع جوهری است.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 125-129
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
1️⃣ اهمیت حکمت مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2517
2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2561
3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2594
4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2616
5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2638
6️⃣ علوم و اقسام آن (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2677
7️⃣ علوم و اقسام آن (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2715
8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2848
9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2869
🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2886
1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2902
2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2930
3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2950
4️⃣1️⃣هستیشناسی در فلسفه مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2982
5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3026
6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3053
7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3078
8️⃣1️⃣ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3093
9️⃣1️⃣اصالت وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3113
0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3133
1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3154
2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3164
3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3176
4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3184
5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3191
6️⃣2️⃣ملاکهای فصلیت فصل
https://eitaa.com/fvtt_ir/3199
7️⃣2️⃣جوهر و عرض
https://eitaa.com/fvtt_ir/3207
8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم
https://eitaa.com/fvtt_ir/3216
9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3227
0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن
https://eitaa.com/fvtt_ir/3237
1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3248
2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3264
3️⃣3️⃣حرکت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3272
4️⃣3️⃣حرکت قطعیه و حرکت توسطیه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3285
5️⃣3️⃣لوازم حرکت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3300
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
💢بخش 5️⃣3️⃣
🌐 لوازم حرکت
🔺 حرکت شش لازمه دارد: متحرک (موضوع)، محرک (فاعل)، ما فیه (مسافت)، ما منه (مبدأ)، ما الیه (منتهی) و زمان (مقدار). هیچ حرکتی بدون این امور تحقق نمی یابد.
🔘 1.موضوع حرکت
🔺 حرکت از دیدگاه مشائیان یک عرض است و هر عرضی نیازمند موضوع است. حرکت همواره در موضوعی که آن را می پذیرد و متصف به آن می شود، تحقق می یابد، و ممکن نیست حرکت بدون متحرک، یعنی شیئی که صفت حرکت را می پذیرد، تحقق یابد. هر متحرکی، جسم است و شیئی که جسم نباشد، محال است حرکت کند. بر اساس تعریف از حرکت، فقط شیء بالقوه می تواند حرکت کند و خاستگاه قوه، ماده است. از این رو، موجود غیرمادی، به سبب قوه نداشتن، حرکت نخواهد داشت. اما موجود مادی جسم است. بنابراین، موضوع حرکت فقط جسم است و مجردات حرکت ندارند.
🔘 2. نیاز حرکت به محرک
🔺 هر حرکتی نیازمند فاعلی است غیر از متحرک، که آن را در متحرک ایجاد می کند. ممکن است تصور شود فاعل حرکت، همان ذات متحرک است. فیلسوفان استدلال کرده اند محال است فاعل حرکت، همان قابل حرکت باشد. اگر حرکت ناشی از ذات متحرک باشد، آنگاه حرکت این شیء با وجود آن، وجوب خواهد یافت؛ در حالی که این طور نیست و با وجود ذات جسم حرکت واجب نمی شود؛ چه بسا اجسامی موجود می شوند؛ در حالی که حرکت ندارند و اگر علت حرکت یک جسم ذات آن جسم باشد، آن جسم باید همواره حرکت داشته باشد، نه آنکه گاه حرکت داشته باشد و گاهی نداشته باشد.
🔘 3و4. مبدأ و منتها
🔺 هر حرکتی از نقطه ای آغاز می شود و به نقطه ای ختم می گردد. مبدأ حرکت، آن وضعیتی برای متحرک است که متحرک در خصوص هر دو کمال، یعنی کمال نخست که همان حرکت است، و کمال ثانی که با پایان حرکت حاصل می شود، بالقوه است و منتهای حرکت، حصول کمال ثانی برای متحرک است. اینکه هر حرکتی دارای مبدأ و منتهاست، بدان معنا نیست که متحرک لزوماً در مبدأ و منتها فاقد حرکت بوده، بلکه بدان معناست که در هر حرکتی متحرک مبدأ را ترک می کند و به منتها می رسد.
🔘 5. مسافت حرکت
🔺 یکی از ویژگی های متحرک، پیوسته در حال عوض شدن است. آن ویژگی ای از متحرک که در حرکت به طور پیوسته عوض می شود، «مسافت حرکت» نام دارد.
🔺 مسافت حرکت، مقوله ای است که حرکت به آن نسبت داده می شود. حرکت سیب از رنگ سبز به رنگ قرمز، حرکت کیفی؛ حرکت علی از قم به تهران، حرکت أینی؛ حرکت کره حول محور خود، حرکت وضعی؛ و حرکت بوته گیاه از طول یک متری به دو متری، حرکت کمّی نامیده می شود. متحرک در طول حرکت در هر لحظه و آنی نوع یا صنفی از مقوله را دارد؛ غیر از نوع یا صنفی که در آن قبل یا بعد دارد.
📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 173_177
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
1️⃣ معرفی محتوای کتاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/2466
2️⃣ معنای لغوی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2492
3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2541
4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2582
5️⃣ عرفان عملی و نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2603
6️⃣ عرفان عملی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2628
7️⃣ عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2655
8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2688
9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2704
🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین
https://eitaa.com/fvtt_ir/2718
1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر
https://eitaa.com/fvtt_ir/2755
2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2813
3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2820
4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2834
5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2855
6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2874
7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2892
8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2908
9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2935
0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2955
1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2987
2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3033
3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3081
4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3095
5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3119
6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3137
7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3156
8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3169
9️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3178
0️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3186
1️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3193
2️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3201
3️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۸)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3209
4️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۹)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3218
5️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۰)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3229
6️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3239
7️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3251
8️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3267
9️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3274
0️⃣4️⃣عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/3287
1️⃣4️⃣خداشناسی عرفانی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3302
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 1️⃣4️⃣
🌐 عرفان نظری
🔘 خداشناسی عرفانی (وحدت شخصیه)
🔺 مهم ترین و مبنایی ترین مسئله در عرفان اسلامی، نگاه ویژۀ عرفا به خدای متعال است که با عنوان «وحدت شخصیه» از آن یاد می شود و از طرفی پیچیده ترین مسئلۀ عرفان اسلامی، بلکه تمام علوم الهی نیز همین مسئله است.
🔺 از همین رو در این مسئله کج فهمی های فراوانی پدید آمده است. همین فهم ها موجب شده تا بسیاری از بزرگان اهل معرفت از شرح و توضیح آن روی بگردانند.
🔘 طرح اجمالی از وحدت شخصیه
🔺 وحدت شخصیۀ وجود در نگاه عرفا در یک کلمه عبارت است از: وجود شخصیِ بی نهایت که تمام هستی و همۀ واقع و خارج را پر کرده است، به صورتی که دیگر برای وجود غیر و دوم جایی نیست و به عبارت دیگر یک وجودِ به هم پیوستۀ یک پارچه و بی نهایت همۀ متن واقع را در همۀ سطوح و مراتب پر کرده است و این وجود بسیط صرف و مطلق وجود، همان حق تعالی و خداوند متعال است.
🔘 برداشت های غلط از این طرح
🔘 الف) حلول و اتحاد
🔺 از جمله برداشت های غلط، آن است که بر اساس این نظریه حق تعالی در همۀ موجودات رسوخ و حلول کرده و با وجود آنها متحد شده است. لازم به ذکر است که طایفه ای از صوفی نمایان که خود را به عرفا منتسب می کنند، به طور رسمی همین برداشت را اظهار و ترویج می کنند که از دیدگاه عرفانی بزرگ و محققان عرفانی آشکارا نفی و رد شده اند.
🔘 ب) همه خدایی
🔺 برداشت غلط همه خدایی از کلمات عرفا را می توان نتیجۀ برداشت غلط سابق دانست؛ زیرا وقتی وجود حق در همه موجودات حلول نماید و با آنها متحد شود، نتیجۀ طبیعی آن، خدا بودن همۀ موجودات خواهد شد، هرچند می توان این سوءبرداشت را به طور مستقل نیز تقریر کرد؛ زیرا هنگامی که عرفا وجود بی نهایت را خدا معرفی می کنند، باید چنین نتیجه گرفت که پس همه چیز خداست. برخی از شطحیات و کلمات پیچیده و سخت فهمِ عده ای از عارفان نیز به این برداشت نادرست و برداشت هایی از این دست دامن زده است.
🔘 ج) پوچ بودن غیرخدا
🔺 برخی با شنیدن این جمله که «وجود بی نهایت کران تا کران هستی را فراگرفته و جایی برای وجود دیگر نگذاشته است»، می پندارند که از دیدگاه عرفا غیر از خداوند، هیچ چیز دیگری واقعیت و حقیقت نداشته و همۀ موجودات و ممکنات، فقط خیال، توهم، یک سره هیچ و پوچ می باشند.
🔺 این برداشت موجب نقد فلسفی روشن بر اساسی ترین معرفت عرفانی شده است و آن این است که عرفان واقعیت کثرات و موجودات را نفی می کند و آنها را هیچ و پوچ به معنای حقیقی کلمه می شمارد؛ در حالی که تحقق موجودات و واقعیت داشتن کثرت بدیهی بوده و جای هیچ شک و تردیدی ندارد، پس تحلیل عرفا از مسئلۀ توحید، نادرست و خطاست.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 242_245
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰قرارگاه انتخاباتی شهید رجایی بسیج دانشجویی ممسنی با همکاری مرکز گفتمان توحید قم برگزار می کند؛
💠 *سلسله نشست های مجازی #تحول_توحیدی * 💠
📝 جلسه دوم: #مردمی بودن، راه #خروج از #بن_بست ها
👨💻سخنران: حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی
📆یکشنبه : ۱۴۰۰/۳/۱۶
🕚ساعت: ۱۸
لینک حضور در جلسه
🔗https://online.lmskaran.com/ch/1216-11088-daneh.ir
-------------------------------------------------
🔰 گفتمان توحید
@goftemane_tohid
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2508
2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2553
3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2591
4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2635
5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2667
6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2694
7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2710
8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود
https://eitaa.com/fvtt_ir/2728
9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2761
🔟 منابع حکمت اشراق (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2817
1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2830
2️⃣1️⃣نامهای بهکار رفته برای فلسفه سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2845
3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2866
4️⃣1️⃣کتابشناسی توصیفی آثار اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2883
5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2899
6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2927
7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2947
8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2976
9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3015
0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3049
1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3072
2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3088
3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3108
4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3126
5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3150
6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3162
7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3174
8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3182
9️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۸)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3197
0️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۹)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3205
1️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۰)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3214
2️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3223
3️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3233
4️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3245
5️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3262
6️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3283
7️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3296
8️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3305
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 8️⃣3️⃣
🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (17)
7️⃣ عالم ماده و طبیعیات
🔘 دیدگاه های خاص سهروردی در حوزۀ طبیعیات
🔘د) عناصر از دیدگاه شیخ اشراق
🔘 تعداد عناصر
🔺 مهم ترین مخالفت وی با حکماء مشایی در باب عناصر، در تعداد عناصر است. حکیمان مشایی به چهار عنصر معتقد بودند؛ آب، خاک، هوا و آتش. سهروردی در میان این عناصر به سه عنصر آب، خاک و هوا اعتقاد دارد و ضمن نقد ادلّه مشاء، آتش را عنصری مستقل نمی شمارد و آن را نوعی از هوا تلقی می کند.
🔺 سهروردی براساس نظام نوری و محوریت مسئله نور، عکس العمل عناصر در برابر نور را مقیاس تقسیم قرار می دهد و می گوید؛ جسم یا به گونه ای است که نور از آن عبور نمی کند یعنی "حاجزیت" دارد مثل خاک؛ یا چنان است که نور از آن به راحتی می گذرد یعنی" لطافت" دارد مثل هوا؛ و یا در حاجزیت و لطافت، حالت بینابین و میانه یعنی "اقتصاد" دارد، همچون آب.
🔘 آتش و ویژگی های آن
🔺 در میان عناصر، آنچه اهمیت بیشتری در کلمات سهروردی دارد، آتش است. هوا دو گونه است؛ هوای متسخّنِ شدیدالحرارة و هوای غیر متسخّن و بارد. چون شیخ اشراق شکل گیری انواع را مربوط به اعراض لاحقه می داند، علی القاعده وی آتش را نوعی مستقل به شمار می آورد، ولی همه سخن وی آن است که آتش از زیر مجموعه هواست و در عرض هوا نیست.
🔺 سهروردی آتش را برای داشتنِ خاصیت نوری، صاحب شرافت می داند و ربّ النوع ویژه ای با نام "اردیبهشت" برای آتش قائل است.
🔺 شیخ اشراق دربارۀ آتش و نور مادی براین باور است که هرگونه حرکتی در نشئۀ مادّی برگرفته از نور است، اعم از نور جوهری و نور عرضی. سهروردی حرکات فلکی را نیز متأثر از نور دانسته است.
🔺 در عالم اَرضی، یعنی مادون فلک قمر تنها دو چیز موجب حرکت و منشأ حرارت است؛ یکی نور جوهری نفس و دیگری آتش که نوعی از هواست.
🔺 در ظلمات عالم مادّی، نورِ نفس ناطقه و نورِ آتش، دو خلیفۀ انوار عالم علوی اند؛ بدین صورت که نفس ناطقه، خلیفه کبرا و آتش خلیفه صغراست و سرّ توجهی که حکمای قدیم ایرانی به آتش می کردند و تعظیم و احترام به آن را لازم می دانستند نیز در همین نکته نهفته است.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 130_133
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac