eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 💢بخش 5️⃣3️⃣ 🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (14) 6️⃣ انوار مدبّره (یا نفوس ناطقه) 🔘 علت هستی شناختی نفس و بدن 🔺 ربّ النوع هایی که ضعیف اند در تدبیر تکمیلی نوع مادی خویش نیازی به واسطه ندارند، اما ربّ النوع های قوی ای مانند ربّ النوع انسان «روان بخش»، برای تدبیر تکمیلی مزاج اتمّ انسانی به وساطت نفس ناطقه نیازمند است. از این رو، چنان که بدن انسان معلول ربّ النوع آن است، واسطۀ تدبیری آن، یعنی نفس ناطقه، نیز معلول همان ربّ النوع است، به گونه ای که ربّ النوع به جهت فقرِ خویش علت بدن و به جهت قوّتِ خود، علت نفس ناطقه است. 🔘 روحانیة الحدوث بودن نفس 🔺 در ارتباط با قدم و حدوث نفس، دو دیدگاه پیشین از شیخ اشراق وجود داشته است. قول منسوب به افلاطون آن بود که وی معتقد به قِدَم نفس بود، اما مشاییان به پیروی از ارسطو نفس را مقارن حدوث بدن در عالم ماده و حادث در عالم عقل می دانستند. سهروردی در این بحث جانب مشاییان را گرفته. 🔺 شیخ اشراق، در این مسئله با افلاطون همراهی نکرده است و نفس را در عالم روحانی و عقل حادث می داند یعنی معتقد به روحانیة الحدوث بودن آن است. 🔘 رابطه نفس با قوای حیوانی و نباتی منطبع در بدن 🔺 سهروردی تبیین و تحلیل زیبایی از رابطه نفس با قوای منطبع در بدن دارد. وی معتقد است مجموعه قوائی که در بدن منطبع اند، همچون قوه غضبیه، قوه شهویه و قوای نباتی غاذیه ومولّده و مُنمیه، همگی جلوه هایی از اعتبارات و شئون و صفات موجود در نفس ناطقه اند و به تعبیر خود وی، همه این قوا فروع نفس اسفهبدی در بدن هستند. 🔺 نور اسفهبدی مانند انوار دیگر نسبت به دیگر نورها محبت دارد؛ چنان که نسبت به مادون قهر دارد. پرتو این محبت و قهرِ نور نفس، در بدن به شکل دو قوه شهویه و غضبیه جلوه گر می شود. قوۀ غاذیه که همۀ غذاهای گوناگون را شبیه جوهر مُغتذی می کند، تا جوهر مغتذی آن را جزء خود سازد، رقیقۀ آن خاصیتی است که در نفس ناطقه وجود دارد که همۀ صورت های جزئی مادی مشاهده شده را کلی کرده و به صورت نوری درآورد تا برای جوهر نوری خود شایستگی پیدا کند و غذای روحش شود. 🔺 قوه مولده در بدن، جلوه گر ویژگی مبدأ بودن و علت بودن نور برای ایجاد نور دیگر است. ویژگی ازدیاد نور مجرد از سوی اشراقات و سوانح نوریه به صورت قوۀ نامیه در بدن ظهور می کند. 🔺 از نظر سهروردی رابطه نفس با قوایش، رابطۀ حضوری است؛ بدین صورت که نفس با پرتو افکنی خود به این قوا و صورت های موجود در آنها، به همه آنها علم حضوری اشراقی دارد و در واقع مدرک حقیقی همۀ قوا و صورت ها و معانی ادراک شده در قوای ادراکی، خودِ نفس ناطقه است که در عین خودپیدایی، خاصیت اظهار و آشکارسازی دیگران را نیز دارد و به همین دلیل، حاکم در همۀ قوا، نفس ناطقه است. 🔺 با این بیان، با تصویر جدیدی از نفس روبه رو هستیم که با علم النفس مشایی و رابطۀ نفس با قوا در آن نظام، فاصله دارد. 🔘 ابطال حافظه و خیال در نگاه سهروردی 🔺 حکمای مشاء بر این باور بودند که همه معانی جزئی درک شده با وهم، در خزانه ای با نام حافظه نگهداری می شوند؛ چنان که همه صورت های جزئی در خزانۀ خیال جمع آوری و حفاظت می شوند. با این حال، مشاییان بر این عقیده بودند که انسان، درون خود خزانه ای برای انباشت و نگاهداری معانی کلیِ عقلی ندارد، بلکه عالم عقل، خزانه معقولات است. 🔺 سهروردی افزون بر پذیرش سخن مشاییان در قسمت معانی کلیه، با مطرح کردن استدلال های مشابهی، به نفی قوه حافظه و خیال می پردازد و معتقد است همۀ این دست از معانی و صورت ها در اتصال نفس با نفوس فلکی دریافت می شوند؛ چنان که همه معقولات در اتصال با عقل فعال درک می شوند. 🔺 ریشه اصلی اختلاف سهروردی با مشاییان در قبول حافظه و خیال و ردّ آنها، به این نکته باز می گردد که مشاییان صورت های خیالی و معانی وهمی را مادی می دانستند. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 116_119 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3176 4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3184 5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3191 6️⃣2️⃣ملاک‌های فصلیت فصل https://eitaa.com/fvtt_ir/3199 7️⃣2️⃣جوهر و عرض https://eitaa.com/fvtt_ir/3207 8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم https://eitaa.com/fvtt_ir/3216 9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی https://eitaa.com/fvtt_ir/3227 0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن https://eitaa.com/fvtt_ir/3237 1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت https://eitaa.com/fvtt_ir/3248 2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی https://eitaa.com/fvtt_ir/3264 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 2️⃣3️⃣ 🌐 عرض و مقولات عرضی 🔺 عرض آن ماهیتی است که وجودش در موضوع است. مقولات عرضی نُه قسم اند: کمّ، کیف، اضافه، أین، متی، وضع، ملک، فعل و انفعال. 🔺 عرض بر دو قسم است: یا ماهیتی است که تصور آن بر تصور امری خارج از آن متوقف است یا ماهیتی است که تصورش بر تصور امری خارج از آن متوقف نیست که خود بر دو قسم است: یا ماهیتی است که به سبب آن، معروض آن ماهیت متصف به کمّی و بیشی و مقدار و قسمت می شود یا چنین نیست. قسم نخست کمیت و قسم دوم کیفیت نامیده می شود. 🔘 کمیت 🔺 آنچه بی واسطه، مساوات و عدم مساوات و تجزیه و انقسام را می پذیرد و به واسطه آن جوهر معروض نیز به این اوصاف متصف می شود. کمیت به دو قسم کمّ متصل و کمّ منفصل تقسیم می شود. 🔘 کمّ متصل 🔺 آن است که میان اجزای بالقوه آن می توان حد مشترکی در نظر گرفت که آن جزاء در آن حد به هم می رسند و در آن حد اتحاد دارند؛ مانند خط و سطح. 🔘 کمّ منفصل 🔺 آن است که برای اجزای آن چنین حد مشترکی قابل تصور نیست؛ مانند عدد. کمّ متصل یا قار و دارای وضع است؛ مانند خط و یا بدون وضع و غیرقار است؛ مانند زمان. 🔘 کیفیت 🔺 آن ماهیت عرضی است که به نحو قار در جسم وجود دارد و تصور آن بر امر دیگری متوقف نیست و فرض وجود آن، نه موجب نسبت جسم با امری خارج از جسم است، نه موجب نسبتی میان اجزای آن، و نه مستلزم انقسام و تجزی است. 🔘 اقسام کیف 🔺 کیفیت گاه مختص به کمیت است؛ یعنی حالتی است که عارض بر کمیت می شود از آن حیث که کمیت است؛ مانند فرد بودن برای عدد. 🔺 قسم دیگر کیفیت، کیفیت غیرمختص به کمیت است که به محسوس و نامحسوس تقسیم می شود. کیفیت محسوس، یا کیفیت انفعالیه است یا انفعال محض. کیفیت انفعالیه آن کیفیت محسوسی است که راسخ و ثابت است؛ مانند زردی طلا اما انفعال آن کیفیتی است که به سرعت زوال و استبدال می یابد مانند سرخی صورت کسی که خجالت کشیده است. 🔺 کیفیات نامحسوس به دو قسم استعدادی و غیر استعدادی تقسیم می شود. کیفیات نامحسوس استعدادی، استعداد برای کمالات دیگرند. کیفیات استعدادی، یا استعداد برای مقاومت و منفعل نشدن اند که قوه طبیعیه نامیده می شوند؛ مانند سختی و یا استعداد برای سرعت اذعان و انفعال اند که لاقوه طبیعیه نامیده می شوند؛ مانند نرمی. 🔺 اما کیف نامحسوس غیراستعدادی کمالاتی اند که استعداد کمالات دیگر نیستند و به دو قسم ملکه و حال تقسیم می شوند. ملکه آن کیفیتی است که ثابت است؛ مانند سلامت و علم. حال کیفیتی است که سریع زائل می شود؛ مانند غضبی که از شخص حلیم سر می زند. 🔺کمّ و کیف از ماهیات عرضی است که تصور آنها بر تصور امری خارج از ذات آنها متوقف نیست. قسم دیگر ماهیات عرضی، آن ماهیاتی است که تصور آنها بر تصور امری خارج از ذات متوقف است. این دسته از اعراض، نسبی اند. اعراض نسبی عبارت اند از: اضافه، وضع، این، متی، ملک، فعل و انفعال. 🔘 اضافه 🔺 معنایی است که وجودش بالقیاس به چیز دیگر است و موجودی غیر از این مقایسه ندارد و با صرف همین نسبت است که فهمیده می شود امر دیگری در مقابل آن وجود دارد؛ مانند پدری در مقایسه با پسری. 🔘 وضع 🔺 نسبتی که اجزای یک جسم به همدیگر دارند؛ مانند موازات یا انحرافی که میان اجزای یک جسم وجود دارد؛ مثل ایستادن و نشستن. 🔘 این 🔺 عبارت است از در مکان بودن؛ مانند بودن زید در بازار. 🔘 متی 🔺 عبارت است از در زمان بودن؛ مانند بارش باران در دیروز. 🔘 ملک 🔺 عبارت است از قرار داشتن یک جوهر در جوهر دیگر، به گونه ای که آن دیگری بر اولی احاطه داشته باشد به گونه ای که محیط با انتقال محاط منتقل شود؛ مانند لباس پوشیدن. 🔘 فعل 🔺 عبارت است از نسبتی که یک جوهر با چیزی دارد که از آن جوهر ناشی می شود و تدریجیُّ الوجود است؛ مانند گرم کردن آتش برای آب. 🔘 انفعال 🔺 نسبتی که یک جوهر با چیزی دارد که در آن جوهر به تدریج تحقق می یابد؛ مانند گرم شدن آب یا بریده شدن انگشت دست. 🔘 مقولات در علوم 🔺 جوهر جسمانی همراه با عوارضی مانند کیف، کمّ، این، وضع، فعل و انفعال، موضوع دانش طبیعی را تشکیل می دهند. بخشی از کیفیات، یعنی کیفیات نفسانی (ملکه و حال) در علم اخلاق بررسی می شوند. کمّ منفصل در علم حساب و فروعات آن مانند موسیقی و علم زیجات بررسی می شود. کمّ متصل در هندسه و شعب آن، یعنی تنجیم، مساحت، اثقال و حیل بررسی می شود. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 159_161 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3095 5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3119 6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3137 7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3156 8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3169 9️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3178 0️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3186 1️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3193 2️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3201 3️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3209 4️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3218 5️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3229 6️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3239 7️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3251 8️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3267 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 8️⃣3️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (23) 🌐 دورۀ پنجم: دورۀ احیا و بازیابی 🔘 عارفان دورۀ پنجم 🔘 عرفای مکتب قم دورۀ پنجم 🔺 آنچه تا کنون گفته شد، شرح مختصری از بزرگان مکتب عرفانی نجف و تهران بود و در پی این دو مکتب، مکتب قم پیدایش یافت که در واقع نقطۀ تلاقی حوزۀ عرفانی نجف و تهران می باشد؛ چرا که آن دو شاخه در نهایت به قم می رسند و حوزۀ فلسفی و عرفانی گرمی در قم به پا می شود. 3️⃣1️⃣ آیت الله العظمی امام خمینی(ره) (م 1408) 🔘 امام جمع کنندۀ مکتب تهران و نجف 🔺 ایشان در عرفان شاگرد مرحوم میرزا محمدعلی شاه آبادی و در اخلاق شاگرد میرزا جواد آقا ملکی تبریزی است و از این جهت جمع کننده بین مدرسۀ تهران و نجف می باشند. 🔘 شاگردان عرفانی امام 🔺 حوزۀ فلسفه و عرفان امام خمینی پیش از حوزۀ درسیِ پر رونقی بود که علامه طباطبایی تشکیل داد و شاگردانی مانند: استادان سیدجلال الدین آشتیانی، شهید مرتضی مطهری و دکتر مهدی حایری از آن بهره بردند. 🔺 وی دارای ابهتی الهی و منشی بزرگوارانه بود و شرح احوال ایشان روشن تر از آن است که بازگو شود. 🔘 امام شخصیتی جامع اضداد 🔺 توحید به حقیقت کلمه در او پیاده شده بود و جز قدرت حق تعالی قدرتی دیگر نمی شناخت. شخصیتی همه جانبه بود. صفات و ملکات انسانی به شکل جمع اضداد در او بود. 🔘 تربیت عمومی عرفانی با انقلاب اسلامی 🔺 با روشنگری و شجاعت عارفانه، انقلابی عظیم را رهبری کرد که سابقه نداشته است و بزرگ ترین قدرت های روزگار را به زانو درآورد و معادلات جهانی را برهم زد و دردنیای غرب با عنوان «عارف خطرناک» از او یاد می شد و در این مسیر، هزاران نفر از مردم عادی به درجاتی والا از مقامات انسانی و معنوی رسیدند و در عمل قومی را تربیت کرد. 🔘 آثار عرفانی امام 🔺 آثار عرفانی امام خمینی(ره) از بهترین آثار عرفانی است همانند: آداب الصلوة، سرّ الصلوة، تعلیقات بر شرح فصوص الحکم قیصری و مصباح الانس، شرح حدیث رأس الجالوت، مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة و دیوان شعر. 🔘 شروع یک مرحله اساسی در دورۀ پنجم 🔺 نکتۀ قابل دقت آن است که مدرسۀ قم با ظهور امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی و مردمی، کاروان حکمت و عرفان را وارد مرحله ای تازه می نمود؛ یعنی اگر دورۀ پنجم خود دارای مراحلی باشد، یکی از مراحل مهم و اساسی، در این مقطع زمانی رقم خورده است. 🔘 گشایش اهل معرفت ویژگی بارز این دوره 🔺 از ویژگی های این مرحله، گشایش اهل معرفت است؛ زیرا تا قبل از این برهه، در همۀ طول تاریخ، عرفا و اهل معرفت در تنگناهای جدی به سر می بردند و معارف عرفانی و حکمی را در سرداب ها به اشخاص مستعد منتقل می نمودند و اظهار علوم عرفانی نه تنها منشأ یک سلسله فشارهای مداوم می شد، بلکه اغلب به تکفیر و مانند آن کشیده می شد، اما رخداد مبارک انقلاب اسلامی و شخصیت جامع و عرفانی امام خمینی (ره) به عنوان رهبر کبیر انقلاب، هم زمان با ظهور شخصیتی همچون علامه طباطبایی(ره) موجب تغییر اوضاع، گرم شدن و رسمیت یافتن علوم و دروس فلسفی و عرفانی شد. 🔘 زمینه برای تحولات معنوی عمومی 🔺 از همین رهگذر، ویژگی دیگر این زمان که گسترش بی سابقۀ علوم عرفانی و حکمی است، خود را نشان می دهد، آن چنان که این علوم از حوزۀ خاص خارج و وارد حوزه عام شده است که در صورت هدایت درست این پدیده، می تواند در جامعه منشأ دگرگونی های مثبت عظیم و معنوی شود. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 223_225 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3124 9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/3141 0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3158 1️⃣2️⃣درهم تنیدگی شهود و عقل https://eitaa.com/fvtt_ir/3171 2️⃣2️⃣انواع کنش‌های عقل نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/3180 3️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3188 4️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3195 5️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3203 6️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3211 7️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3220 8️⃣2️⃣کنش های عقلی زمینه ساز علم یقینی https://eitaa.com/fvtt_ir/3231 9️⃣2️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3243 0️⃣3️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3253 1️⃣3️⃣دیدگاه علامه در خصوص حضور برهان لمی در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3266 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 1️⃣3️⃣ 🌐 دیدگاه علامه طباطبایی در خصوص حضور برهان لمّی در فلسفه 🔺 در فلسفۀ اولی برهان لمّی راه ندارد. ایشان بر این مدعا چنین استدلال می کند: از آنجا که فلسفه اعم العلوم است، موضوع آن نیز اعم الموضوعات و اعم الاشیا خواهد بود. اعم الاشیا هرگز معلول واقع نمی شود؛ زیرا اگر معلول باشد؛ خارج از آن و ورای آن هم چیزی موجود است و در این صورت اعم الاشیا نخواهد بود. 🔘 برخی نقدها بر دیدگاه علامه طباطبایی 🔺 برخی صاحب نظران بر دیدگاه علامه طباطبایی سه اشکال گرفته اند: الف) حد وسط در برهان لمّی، تنها علت ثبوت اکبر برای اصغر است. در برهان فلسفی، موجود بما هو موجود را حد اصغر قرار می دهیم و حد وسط را برآن حمل می کنیم. همچنین در کبرا، حد وسط موضوع قرار می گیرد و حد اکبر بر آن حمل می شود. در نتیجه، حد اکبر بر حد اصغر، یعنی موضوع فلسفه، حمل می شود و آنچه مجهول است، ثبوت اکبر برای اصغر است. اگر این برهان لمّی باشد، حد وسط علت ثبوت خارجی حد اکبر برای موضوع فلسفه خواهد بود، اما لازم نیست علت خارجی خود موضوع فلسفه، که حد اصغر است، نیز باشد. بنابراین از علت نداشتن موضوع فلسفه، نمی توان نتیجه گرفت که برهان لمّی در فلسفه وجود ندارد. علت نداشتن حد اصغر، ربطی به علت نداشتن ثبوت اکبر برای اصغر ندارد. 🔺 ب) علامه عرض ذاتی را مساوی با موضوع می داند، اما حق آن است که عرض ذاتی می تواند اخص از موضوع نیز باشد. 🔺 ج) در بحث های الهیات بالمعنی الاعم گاه از راه صفات الهی به افعال الهی می رسیم، که سلوک از راه برهان لمّی است؛ زیرا در خارج نیز صفات، منشأ افعال اند. 🔘 توجیه دیدگاه علامه طباطبایی بر اساس مبانی ایشان 🔺 برخی از اشکال های مطرح شده، مبنایی و برخی بنایی اند. بر اساس دیدگاه علامه، سخن علامه قابل تبیین است؛ علامه طباطبایی بر آن است که در هر مسئله ای محمول باید مساوی موضوع باشد، نه اخص و نه اعم از آن. 🔺 ایشان سپس نتیجه گرفته است که موضوعات مسائل باید مساوی موضوع علم باشند؛ بدین صورت که در علم حقیقی، یا احوال مساوی خود موضوع علم بررسی می شوند یا احوالی که مقابل هایشان مساوی با موضوع علم می شوند. بنابراین دسته ای از گزاره های علم، از نوع مرددة المحمول اند. مطابق این مبانی، برهان فلسفی چنین خواهد بود: موضوع فلسفه، یعنی موجود بما هو موجود، موضوع صغرا قرار می گیرد و حد اوسط، محمولی است که مساوی موضوع فلسفه است. آنچه مساوی موضوع فلسفه است، نفس آن است. 🔺 در کبرا، حد وسط، که مساوی و نفس موجود بما هو موجود است، موضوع قرار می گیرد و حد اکبر بر آن حمل می شود. مطابق مبنای علامه، حد اکبر نیز باید مساوی حد اوسط باشد. بنابراین حد اکبر هم مساوی و نفس موجود بما هو موجود خواهد بود. در این حال ارتباط میان حد اکبر و حد اصغر، که موجود بما هو موجود است نیز علتی ورای موجود نخواهد داشت؛ چنان که ثبوت حد اوسط بر حد اصغر نیازمند چنین علتی نبود. بنابراین ثبوت اکبر برای اصغر علت ندارد و این برهان، لمّی خواهد بود. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 192_197 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔴 ❇️ آثار 🔰نحوه تهیه کتابها مراجعه حضوری به فروشگاه کتاب باقرالعلوم علیه السلام 📞تماس با شماره 02537835554 📱یا شماره همراه 09191593080 آقای زین العبادی 🔴در صورت عدم پاسخگویی پیامک به شماره همراه داده شود. 📖 نسخه های الکترونیک را نیز از اینجا دانلود بفرمایید. —---— 🇮🇷 کلام انقلابی |@kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3176 4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3184 5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3191 6️⃣2️⃣ملاک‌های فصلیت فصل https://eitaa.com/fvtt_ir/3199 7️⃣2️⃣جوهر و عرض https://eitaa.com/fvtt_ir/3207 8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم https://eitaa.com/fvtt_ir/3216 9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی https://eitaa.com/fvtt_ir/3227 0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن https://eitaa.com/fvtt_ir/3237 1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت https://eitaa.com/fvtt_ir/3248 2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی https://eitaa.com/fvtt_ir/3264 3️⃣3️⃣حرکت https://eitaa.com/fvtt_ir/3272 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 3️⃣3️⃣ 🌐 حرکت 🔺 عده ای منکر حرکت بوده اند و آن را پدیده ای موهوم و غیر واقعی دانسته اند. منکران وجود واقعی حرکت، تحلیل و تبیین عقلی حرکت را ناممکن و بلکه مستلزم محال می دانستند. کوشش فیلسوفان دیگر آن بوده است که تحلیل قابل قبولی از حرکت به دست دهند. ارسطو با تفکیک میان ماده و صورت از یک سو و تفکیک میان امر بالقوه و امر بالفعل از سوی دیگر، کوشید حرکت را توجیه کند. 🔘 تحلیل حرکت با استفاده از قوه عقل 🔺 اشیاء از حیث قوه و فعلیت بر دو قسم اند: اشیائی که بالفعل محض و عاری از هرگونه قوه هستند، و اشیائی که از جهتی بالفعل و از جهت دیگر بالقوه اند. 🔺 منظور از فعلیت تحقق و وجود عینی کمال مفروض است و منظور از قوه، توان، زمینه و قابلیت تحقق کمال مفروض می باشد. 🔺 شیئی که از جهتی بالفعل و از جهت دیگر بالقوه است، برخی از کمالات در او موجود است، ولی برخی دیگر از کمالات در او معدوم است، اما امکان حصول آنها را دارد. 🔺 معنای بالقوه بودن یک چیز آن است که آن چیز می تواند از حالت قوه خارج شود و به فعلیت برسد. 🔺 خروج از قوه به فعلیت دو قسم است: خروج دفعی و خروج غیر دفعی (یا خروج تدریجی) که حرکت نامیده می شود. خروج دفعی یک شیء از قوه به فعل در صورتی که خروج جوهر از قوه به فعل باشد، کَون و فساد نامیده می شود (بنا بر امتناع حرکت جوهری). 🔘 تعریف حرکت 🔺 حرکت کمال اول شیء بالقوه است از آن جهت که آن شیء بالقوه است: «فالحرکة کمال اول لما هو بالقوة من جهة ما هو بالقوة». 🔺 هر شیئی از آن جهت که بالقوه است، فاقد کمال خاصی است. دیگر کمالات وقتی در یک شیء حاصل شوند، آن شیء از نظر آن کمال فعلیت می یابد و حالت بالقوه نخواهد داشت. اما خروج از یک قوه به فعلیت، یعنی حرکت با آنکه خود یک کمال و فعلیت است، همچنان دارای قوه است: اولاً با توجه به اینکه خروج از قوه به فعلیت یعنی حرکت امری اتصالی و غیر آنی است، همچنان این خروج در حال تحقق است و مراحلی از خروج هنوز به فعلیت نرسیده است. ثانیاً هر خروجی مستلزم یک مقصد و منتهاست. اگر کسی از جایی خارج می گردد، به جای جدیدی وارد می شود. از این رو، آنچه فعلیت خروج پیدا می کند و بالفعل متحرک می شود، نسبت به بودن در منتها و غایت، بالقوه است و فقط در صورتی نسبت به غایت و منتها بالفعل می شود که کمال خروج به پایان برسد و حرکت پایان یابد. حرکت همین کمال اول است که برای شیء بالقوه حاصل می شود. 🔘 مقوله حرکت 🔺 مشائیان به تبع ارسطو این تعریف را برای حرکت برگزیدند. در این تعریف حرکت به کمال تعریف شده است، اما روشن نیست این کمال از سنخ چه مقوله ای است. آنچه سبب شده در تعریف حرکت به مقوله آن اشاره نشود، ابهام در مقوله حرکت است. ابن سینا فرض هایی را درباره اینکه حرکت به چه مقوله ای تعلق دارد، مطرح کرده است و با ردّ فرض های دیگر، این فرض را پذیرفته که حرکت متعلق به مقوله انفعال است. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 162_165 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac