eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 💢بخش 1️⃣3️⃣ 🌐 دیدگاه علامه طباطبایی در خصوص حضور برهان لمّی در فلسفه 🔺 در فلسفۀ اولی برهان لمّی راه ندارد. ایشان بر این مدعا چنین استدلال می کند: از آنجا که فلسفه اعم العلوم است، موضوع آن نیز اعم الموضوعات و اعم الاشیا خواهد بود. اعم الاشیا هرگز معلول واقع نمی شود؛ زیرا اگر معلول باشد؛ خارج از آن و ورای آن هم چیزی موجود است و در این صورت اعم الاشیا نخواهد بود. 🔘 برخی نقدها بر دیدگاه علامه طباطبایی 🔺 برخی صاحب نظران بر دیدگاه علامه طباطبایی سه اشکال گرفته اند: الف) حد وسط در برهان لمّی، تنها علت ثبوت اکبر برای اصغر است. در برهان فلسفی، موجود بما هو موجود را حد اصغر قرار می دهیم و حد وسط را برآن حمل می کنیم. همچنین در کبرا، حد وسط موضوع قرار می گیرد و حد اکبر بر آن حمل می شود. در نتیجه، حد اکبر بر حد اصغر، یعنی موضوع فلسفه، حمل می شود و آنچه مجهول است، ثبوت اکبر برای اصغر است. اگر این برهان لمّی باشد، حد وسط علت ثبوت خارجی حد اکبر برای موضوع فلسفه خواهد بود، اما لازم نیست علت خارجی خود موضوع فلسفه، که حد اصغر است، نیز باشد. بنابراین از علت نداشتن موضوع فلسفه، نمی توان نتیجه گرفت که برهان لمّی در فلسفه وجود ندارد. علت نداشتن حد اصغر، ربطی به علت نداشتن ثبوت اکبر برای اصغر ندارد. 🔺 ب) علامه عرض ذاتی را مساوی با موضوع می داند، اما حق آن است که عرض ذاتی می تواند اخص از موضوع نیز باشد. 🔺 ج) در بحث های الهیات بالمعنی الاعم گاه از راه صفات الهی به افعال الهی می رسیم، که سلوک از راه برهان لمّی است؛ زیرا در خارج نیز صفات، منشأ افعال اند. 🔘 توجیه دیدگاه علامه طباطبایی بر اساس مبانی ایشان 🔺 برخی از اشکال های مطرح شده، مبنایی و برخی بنایی اند. بر اساس دیدگاه علامه، سخن علامه قابل تبیین است؛ علامه طباطبایی بر آن است که در هر مسئله ای محمول باید مساوی موضوع باشد، نه اخص و نه اعم از آن. 🔺 ایشان سپس نتیجه گرفته است که موضوعات مسائل باید مساوی موضوع علم باشند؛ بدین صورت که در علم حقیقی، یا احوال مساوی خود موضوع علم بررسی می شوند یا احوالی که مقابل هایشان مساوی با موضوع علم می شوند. بنابراین دسته ای از گزاره های علم، از نوع مرددة المحمول اند. مطابق این مبانی، برهان فلسفی چنین خواهد بود: موضوع فلسفه، یعنی موجود بما هو موجود، موضوع صغرا قرار می گیرد و حد اوسط، محمولی است که مساوی موضوع فلسفه است. آنچه مساوی موضوع فلسفه است، نفس آن است. 🔺 در کبرا، حد وسط، که مساوی و نفس موجود بما هو موجود است، موضوع قرار می گیرد و حد اکبر بر آن حمل می شود. مطابق مبنای علامه، حد اکبر نیز باید مساوی حد اوسط باشد. بنابراین حد اکبر هم مساوی و نفس موجود بما هو موجود خواهد بود. در این حال ارتباط میان حد اکبر و حد اصغر، که موجود بما هو موجود است نیز علتی ورای موجود نخواهد داشت؛ چنان که ثبوت حد اوسط بر حد اصغر نیازمند چنین علتی نبود. بنابراین ثبوت اکبر برای اصغر علت ندارد و این برهان، لمّی خواهد بود. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 192_197 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔴 ❇️ آثار 🔰نحوه تهیه کتابها مراجعه حضوری به فروشگاه کتاب باقرالعلوم علیه السلام 📞تماس با شماره 02537835554 📱یا شماره همراه 09191593080 آقای زین العبادی 🔴در صورت عدم پاسخگویی پیامک به شماره همراه داده شود. 📖 نسخه های الکترونیک را نیز از اینجا دانلود بفرمایید. —---— 🇮🇷 کلام انقلابی |@kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3176 4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3184 5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3191 6️⃣2️⃣ملاک‌های فصلیت فصل https://eitaa.com/fvtt_ir/3199 7️⃣2️⃣جوهر و عرض https://eitaa.com/fvtt_ir/3207 8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم https://eitaa.com/fvtt_ir/3216 9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی https://eitaa.com/fvtt_ir/3227 0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن https://eitaa.com/fvtt_ir/3237 1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت https://eitaa.com/fvtt_ir/3248 2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی https://eitaa.com/fvtt_ir/3264 3️⃣3️⃣حرکت https://eitaa.com/fvtt_ir/3272 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 3️⃣3️⃣ 🌐 حرکت 🔺 عده ای منکر حرکت بوده اند و آن را پدیده ای موهوم و غیر واقعی دانسته اند. منکران وجود واقعی حرکت، تحلیل و تبیین عقلی حرکت را ناممکن و بلکه مستلزم محال می دانستند. کوشش فیلسوفان دیگر آن بوده است که تحلیل قابل قبولی از حرکت به دست دهند. ارسطو با تفکیک میان ماده و صورت از یک سو و تفکیک میان امر بالقوه و امر بالفعل از سوی دیگر، کوشید حرکت را توجیه کند. 🔘 تحلیل حرکت با استفاده از قوه عقل 🔺 اشیاء از حیث قوه و فعلیت بر دو قسم اند: اشیائی که بالفعل محض و عاری از هرگونه قوه هستند، و اشیائی که از جهتی بالفعل و از جهت دیگر بالقوه اند. 🔺 منظور از فعلیت تحقق و وجود عینی کمال مفروض است و منظور از قوه، توان، زمینه و قابلیت تحقق کمال مفروض می باشد. 🔺 شیئی که از جهتی بالفعل و از جهت دیگر بالقوه است، برخی از کمالات در او موجود است، ولی برخی دیگر از کمالات در او معدوم است، اما امکان حصول آنها را دارد. 🔺 معنای بالقوه بودن یک چیز آن است که آن چیز می تواند از حالت قوه خارج شود و به فعلیت برسد. 🔺 خروج از قوه به فعلیت دو قسم است: خروج دفعی و خروج غیر دفعی (یا خروج تدریجی) که حرکت نامیده می شود. خروج دفعی یک شیء از قوه به فعل در صورتی که خروج جوهر از قوه به فعل باشد، کَون و فساد نامیده می شود (بنا بر امتناع حرکت جوهری). 🔘 تعریف حرکت 🔺 حرکت کمال اول شیء بالقوه است از آن جهت که آن شیء بالقوه است: «فالحرکة کمال اول لما هو بالقوة من جهة ما هو بالقوة». 🔺 هر شیئی از آن جهت که بالقوه است، فاقد کمال خاصی است. دیگر کمالات وقتی در یک شیء حاصل شوند، آن شیء از نظر آن کمال فعلیت می یابد و حالت بالقوه نخواهد داشت. اما خروج از یک قوه به فعلیت، یعنی حرکت با آنکه خود یک کمال و فعلیت است، همچنان دارای قوه است: اولاً با توجه به اینکه خروج از قوه به فعلیت یعنی حرکت امری اتصالی و غیر آنی است، همچنان این خروج در حال تحقق است و مراحلی از خروج هنوز به فعلیت نرسیده است. ثانیاً هر خروجی مستلزم یک مقصد و منتهاست. اگر کسی از جایی خارج می گردد، به جای جدیدی وارد می شود. از این رو، آنچه فعلیت خروج پیدا می کند و بالفعل متحرک می شود، نسبت به بودن در منتها و غایت، بالقوه است و فقط در صورتی نسبت به غایت و منتها بالفعل می شود که کمال خروج به پایان برسد و حرکت پایان یابد. حرکت همین کمال اول است که برای شیء بالقوه حاصل می شود. 🔘 مقوله حرکت 🔺 مشائیان به تبع ارسطو این تعریف را برای حرکت برگزیدند. در این تعریف حرکت به کمال تعریف شده است، اما روشن نیست این کمال از سنخ چه مقوله ای است. آنچه سبب شده در تعریف حرکت به مقوله آن اشاره نشود، ابهام در مقوله حرکت است. ابن سینا فرض هایی را درباره اینکه حرکت به چه مقوله ای تعلق دارد، مطرح کرده است و با ردّ فرض های دیگر، این فرض را پذیرفته که حرکت متعلق به مقوله انفعال است. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 162_165 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3095 5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3119 6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3137 7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3156 8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3169 9️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3178 0️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3186 1️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3193 2️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3201 3️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3209 4️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3218 5️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3229 6️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3239 7️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3251 8️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3267 9️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3274 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 9️⃣3️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (24) 🌐 دورۀ پنجم: دورۀ احیا و بازیابی 🔘 عارفان دورۀ پنجم 🔘 عرفای مکتب قم دورۀ پنجم 4️⃣1️⃣ علامه سیدمحمدحسین طباطبایی (م 1402) 🔺 وی در حکمت شاگرد آقا سید حسین بادکوبه ای و در عرفان، اخلاق و سیر و سلوک از بهترین شاگردان مرحوم قاضی بود. 🔺 برخی از آثار ایشان عبارت اند از: بدایة الحکمة و نهایة الحکمة _که امروزه کتاب اول و دوم دروس فلسفی در حوزه های علمیه محسوب می شود _اصول فلسفه و روش رئالیسم، تعلیقات بر اسفار، رسالة الولایة و از همه مهم تر، تفسیر المیزان، تفسیر ماندگار و اثر ابدی ایشان است. 🔺 علامه طباطبایی در تربیت شاگردان و پرورش عالمان سترگ اسلامی نیز موفقیتی چشمگیر داشتند، برخی از شاگردان درسی ایشان که هریک درعالم علم ستاره ای درخشان شدند، عبارت اند از: سیدجلال الدین آشتیانی، حکیم عارف، سیدمحمدحسین تهرانی، آیت الله شیخ محمدتقی مصباح یزدی، آیت الله شهید مرتضی مطهری، آیت الله علامه حسن زاده آملی، آیت الله جوادی آملی و عده ای دیگر... 5️⃣1️⃣ علامه حسن زاده آملی 🔺 ایشان شاگرد بزرگان تهران مانند: علامه شعرانی، الهی قمشه ای، فاضل تونی، شیخ محمدتقی آملی و جولستانی بوده و پس از مهاجرت به قم از محضر علامه طباطبایی و برادر بزرگوارشان آقا سیدمحمدحسن الهی و آقا سیدمهدی، فرزند مرحوم قاضی بهره های فراوانی بردند. 🔺 ما شرح احوال بزرگان دورۀ متأخر به ویژه شرح احوال باطنی، کرامات، مکاشفات و مقامات ایشان را به جهت آنکه هم اینک کتب فراوانی در دسترس همگان است، مطرح نمی کنیم. 🔺 ایشان در واقع آخرین حکیم ذوفنون از سنخ حکمای بزرگ گذشته می باشند و در سلوک و مراحل و مقامات عرفانی دارای عالی ترین درجات می باشند که گوشه ای کوچک از مکاشفات خود را در کتاب انسان در عرف عرفان ذکر نموده اند. 🔺ایشان آثار فراوانی در زمینه های مختلف عرضه کرده اند. از جملۀ آنها: تصحیح و تعلیق اسفار و اشارات، شرح منظومه، تمهید القواعد، شرح فصوص قیصری و مصباح الانس است. از دیگر آثار ایشان: اتحاد عاقل به معقول، شرح فصوص فارابی، دروس معرفت نفس، دروس هیئت و دیگر رشته های ریاضی، معرفة الوقت و القبلة و ده ها رسالۀ دیگر و به ویژه کتاب نفیس عیون مسائل النفس می باشد. 🔺 از جمله آثار علامه حسن زاده که در تکمیل فصوص الحکم ابن عربی است، اضافه کردن یک فصّ به بیست و هفت فصّ آن کتاب است با نام فصّ حکمة عصمتیّه فی کلمة فاطمیة و شرحی که خود بر آن نوشته اند. 🔺 ایشان شاگردان فراوانی برای انتقال معارف به نسل های آینده تربیت کرده اند. 6️⃣1️⃣ آیت الله سیدرضا بهاءالدینی (ره) (م1418) 🔺 ایشان از بزرگان اهل معرفت مکتب قم می باشند و بیشتر از راه هوش ذاتی، تفکر مداوم و پیروی کامل از شریعت به مقامات معنوی دست یافتند و استاد به خصوصی نداشتند. 7️⃣1️⃣ آیتا الله سیدعبدالکریم کشمیری (م 1419) 🔺 ایشان از جوانی به سیر و سلوک و ذکر علاقه ای زیاد داشتند و در نجف از شاگردان مرحوم قاضی بودند و از فیوضات ایشان استفاده می کردند. در حکمت، شاگرد شیخ صدرا بادکوبه ای، حاج آقا فیض خراسانی و شیخ عبدالحسین رشتی بوده اند. 8️⃣1️⃣ آیت الله شیخ محمدتقی بهجت 🔺 ایشان از شاگردان سلوکی آقا سیدعلی قاضی در نجف بوده اند. در ریاضت ها، مجاهدت ها و ذکر ها ید طولایی داشتند. 9️⃣1️⃣ آیت الله جوادی آملی 🔺 ایشان از شاگردان برجستۀ درسی علامه میرزاابوالحسن شعرانی، الهی قمشه ای، شیخ محمدتقی املی، فاضل تونی و به ویژه علامه طباطبایی (ره) بوده اند. از جمله اندیشه ورانی هستند که در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، قرآنی، فقهی، فلسفی و عرفانی صاحب اثر می باشند؛ تفسیر تسنیم، شرح مفصّل بر اسفار با نام رحیق مختوم، تحریر تمهید القواعد و حماسه و عرفان از جمله آثار ارزشمند ایشان می باشد. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 225_228 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰کتاب «مکتب امام به روایت رهبری» با تهیه و تنظیم حجت الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی در 700 صفحه، به همت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی آماده چاپ گشته و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم به زیور طبع آراسته شد. 💠 در توضیحات پشت جلد کتاب آمده است: «پس از رحلت امام خمینی ره در نیمه خرداد 1368 سکان انقلاب به دست شاگرد قابل و وفادار ایشان آیت الله خامنه حفظه الله تعالی افتاد. هر ساله در زمان رحلت حضرت امام ره سالگردی نیز به رسم وفاداری و تجلیل از آن بزرگ مرد در کنار حرم مطهر ایشان برگزار می گردد. این مراسم به هیچ وجه از رونق نیافتاده است و به فرموده رهبری:«هر سال روز چهار دهم خرداد فرصتی است برای مطرح شدن بخشی و بعدی از ابعاد زندگی مطهر امام و خط مبارک و روشن آن بزرگوار.»(1390/3/14) از نظر ایشان امام بنیانگذار یک مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است؛ اندیشه ای که امام ارائه کرد خصوصیات کامل یک ساخت منسجم نظری را داراست و به همین واسطه به معنای واقعی یک مکتب فکری را تشکیل داده است. کل این مراسم مورد اعتنای جهان امروز است و به آن با نگاهی تحسین برانگیز می نگرند. با توجه به سوگیری و سطح خوب مباحث به نظر رسید می توان برای تبیین «مکتب امام به روایت رهبری» از این 31 سخنرانی مدد گرفت و با استخراج ابعاد بحث ایشان و تعریف ساختاری برای آن، مجموعه این سخنان را در مدونه ای پردازش شده ارائه کرد.» 📧 نسخه الکترونیک را از اینجا دانلود کنید. —---— 🇮🇷 کلام انقلابی |@kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
(۱۴۰۰_۱۴۰۱) 📢📢ثبت نام مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام آغاز شد. تحت اشراف اساتید معظم: 1️⃣ حجت الاسلام والمسلمین یزدان‌پناه 2️⃣ حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد 3️⃣ حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی در مقطع تمهیدی - با محوریت کتاب بدایه الحکمه (حضوری و مجازی) 👈 ثبت نام : www.baqerain.ir ⏱مهلت ثبت نام: ۱۴۰۰/۲/۴ الی ۱۴۰۰/۳/۴ 🔎پاسخ به سوالات: 🆔 @hekmat_bagherain 📳تلفن تماس فقط برای بانوان ⬅️ ۰۹۲۱۳۱۴۰۳۱۰ ⌚️ زمان پاسخگویی: ساعت ۱۴ تا ۱۶ _____________ ❇️مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام @madresehbagherain 🔷 ثبت نام دوره برادران به زودی اطلاع رسانی خواهد شد —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3124 9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/3141 0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3158 1️⃣2️⃣درهم تنیدگی شهود و عقل https://eitaa.com/fvtt_ir/3171 2️⃣2️⃣انواع کنش‌های عقل نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/3180 3️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3188 4️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3195 5️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3203 6️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3211 7️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3220 8️⃣2️⃣کنش های عقلی زمینه ساز علم یقینی https://eitaa.com/fvtt_ir/3231 9️⃣2️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3243 0️⃣3️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3253 1️⃣3️⃣دیدگاه علامه در خصوص حضور برهان لمی در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3266 2️⃣3️⃣منظور از ملازمات عامه در دیدگاه علامه https://eitaa.com/fvtt_ir/3278 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 2️⃣3️⃣ 🌐 منظور از ملازمات عامه در دیدگاه علامه 🔺 علامه معتقد است در فلسفه تنها برهان انّی، که در آن بر ملازمات عامه تکیه می شود، به کار می رود. 🔺 ایشان دو ملازم عام را دو صفت عام متلازم خوانده است. برخی گفته اند منظور از ملازمات عامه، اموری اند که به فلسفۀ اولی اختصاص دارند؛ زیرا فلسفه علم عام، و مسائلش نیز عام است. اما باید گفت منظور از عام بودن لزوم، جزئی و شخصی و موردی نبودن آن است. لازم عام الف، لازم ذات الف است، نه لازم آن در موردی خاص. شرط افادۀ یقین کلی در برهان انّی از راه لوازم این است که لزوم عمومی برقرار باشد. این همان نکته ای است که شیخ رئیس در بیان شرط یقینی بودن این نوع از برهان بیان کرده است. 🔘 بررسی و نقد دیدگاه علامه طباطبایی 🔺 دیدگاه علامه بر پایۀ اندیشیۀ ایشان در باب عرض ذاتی و اینکه محمولات مسائل علم باید مساوی موضوع علم باشند، شکل گرفته است. پس اگر این مبنا پذیرفته نشود، نتیجه ای که علامه از آن به دست آورده است نیز استوار نخواهد ماند. 🔘محمول اخص از موضوع نیز می تواند باشد 🔺 بنابراین حضور برهان لمّی در فلسفه با مشکلی روبه رو نخواهد بود. البته انکار نمی کنیم که برخی برهان های فلسفی، انّی مطلق اند و از راه ملازمات عامه به نتیجه می رسند، لیکن تمام براهین فلسفی از این دست نیستند. اما افزون بر این، حتی بر مبنای خود علامه نیز نمی توان اثبات کرد که برهان لمّی در فلسفه راه ندارد. 🔺 در برهان لمّی، حد وسط علت ثبوت حد اکبر برای حد اصغر است. آن گاه که برهان اقامه می کنیم، از ثبوت اکبر برای اصغر آگاه نیستیم، وگرنه نیازی به برهان نداشتیم. در برهان فلسفی، قرار است به واسطۀ حد وسط، محمولی را بر موضوع فلسفه (الموجود) حمل کنیم که از ثبوت آن برای موضوع آگاه نیستیم. 🔺 اگر برهان فلسفی، لمّی باشد، تنها لازم است حد وسط علت خارجی پیوند حد اکبر و حد اصغر باشد، و لازم نیست علت خود اصغر یا اکبر باشد. این علت، لازم نیست ورای موجود بما هو موجود باشد، و حتی لوازم «الموجود» می توانند علت چنین پیوندی باشند. نیز حد وسط می تواند از معالیل الموجود باشد، اما نمی تواند از علل آن باشد؛ زیرا الموجود علتی ورای خود ندارد. حتی حد وسط می تواند معلول حد اکبر باشد؛ لیکن آنچه اهمیت دارد این است که علت خارجی پیوند اکبر و اصغر باشد. 🔺 می شود معلول الموجود، علت خارجی ثبوت برخی از احوال الموجود باشد. در این صورت، هم برهانِ اقامه شده لمّی خواهد بود و هم محذوری که علامه طباطبایی از آن سخن گفته است (الموجود علتی ورای خود ندارد) روی نخواهد داد. 🔘 خلل بیان توجیه گر دیدگاه علامه 🔺 برپایۀ بیان پست قبل، محمولاتْ نفسِ موضوع اند. در این صورت همۀ محمولات باید بیّن باشند و دیگر نامعلوم نخواهند بود تا اثبات آنها نیازمند برهان باشد؛ مگر اینکه گفته شود در واقع محمولات نفس موضوع اند، ولی ما از همۀ آنها خبر نداریم و با برهان به آنها آگاهی می یابیم. در این صورت باید علت تصدیق به ثبوت محمول برای موضوع را بررسی کرد. اگر علت تصدیق، در خارج نیز علت ثبوت محمول برای موضوع باشد، برهان اقامه شده لمّی، وگرنه انّی خواهد بود. اما اگر ثبوت محمول برای موضوع اصلاً نیازمند علت خارجی نباشد، بیّن و بدیهی خواهد بود و به اقامۀ استدلال نیازی ندارد. 🔘 در برهان لمّی فلسفی، وراء بودن علت لازم نیست 🔺 محمول می تواند مساوی موضوع و عین آن باشد و از موضوع بجوشد، اما در عین حال گونه ای مغایرت نیز با آن داشته باشد، و همین اندازه از مغایرت، برای صحت تحقق میان موضوع و محمول و شکل گیری برهان لمّی کافی است. 🔺 اگر علیت مطرح در برهان لمّی، به نحو وراء بودن هم تصویر شود، نباید آن را لزوماً به گونه ای مطرح کرد که از دایرۀ موجود مطلق بیرون رود. 🔺 هر علتی ورای معلول است؛ اما لازم نیست وراء بودن به معناسی بیرون بودن از موطن وجود باشد. 🔺 در علم منطق معیار لمّی یا انّی بودن برهان بیان شده است، اما برای تشخیص اینکه چه برهانی انّی و چه برهانی لمّی است، باید معیار مطرح شده در منطق را با واقعیت تطبیق کرد. اگر حد وسط برهان، علت خارجی ثبوت اکبر برای اصغر بود، برهان لمّی، وگرنه انّی است. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 201_207 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🌐 1 خرداد روز بزرگداشت حکیم متأله جناب صدالمتألهین شیرازی گرامی باد. ❇️ در کلام امام خمینی (ره) 💠قال صدر الحكماء المتألهين و شيخ العرفاء الكاملين قدس سره، شرح دعاء السحر / 57 💠قال صدر الحكماء المتألهين و شيخ العرفاء السالكين، رضي اللَّه تعالى عنه، شرح دعاء السحر/ 84 💠هذا حقيقة الامر بين الامرين الذي حققه السلف الصالح من اولياء الحكمة و منابع التحقيق كمولانا الفيلسوف صدر الحكماء و المتألهين، رضوان اللَّه عليه، شرح دعاء السحر/ 95 💠قال صدر الحكماء المتألهين و شيخ العرفاء الشامخين، رضوان اللَّه عليه، شرح دعاء السحر/ 119 💠جناب محقق فلاسفه، صدر الحكماء و المتألهين، قدّس اللّه سرّه و أجزل أجره، شرح چهل حديث / 395 💠و جناب محقق فلاسفه و فخر طايفه حقه، صدر المتألهين، رضوان اللّه عليه، شرح چهل حديث / 413 💠اعظم الفلاسفة على الاطلاق، حضرت صدر المتألهين، است. شرح چهل حديث/ 528 💠از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به حكمت متعاليه صدر المتألّهين - رضوان اللَّه تعالى عليه و حشره اللَّه مع النبيين و الصالحين- مراجعه نمايند. صحيفه امام، ج‏21 / 224 پيام به آقاى ميخائيل گورباچف(دعوت به اسلام و پيش‏بينى شكست كمونيسم) 💠«قد أقام شيخ العرفاء الكاملين و أعظم الفلاسفة المعظّمين، صدر الحكماء و المتألّهين، قدّس اللّه نفسه الشريفة.» مصباح الهداية إلى الخلافة و الولاية/ 60 💠 جناب صدرالمتألهین را، که است، زندیق می خوانیم و از هیچ گونه توهینی درباره او دریغ نمی کنیم. شرح چهل حدیث، ص 456 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac