eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
67 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 💢بخش 9️⃣3️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (24) 🌐 دورۀ پنجم: دورۀ احیا و بازیابی 🔘 عارفان دورۀ پنجم 🔘 عرفای مکتب قم دورۀ پنجم 4️⃣1️⃣ علامه سیدمحمدحسین طباطبایی (م 1402) 🔺 وی در حکمت شاگرد آقا سید حسین بادکوبه ای و در عرفان، اخلاق و سیر و سلوک از بهترین شاگردان مرحوم قاضی بود. 🔺 برخی از آثار ایشان عبارت اند از: بدایة الحکمة و نهایة الحکمة _که امروزه کتاب اول و دوم دروس فلسفی در حوزه های علمیه محسوب می شود _اصول فلسفه و روش رئالیسم، تعلیقات بر اسفار، رسالة الولایة و از همه مهم تر، تفسیر المیزان، تفسیر ماندگار و اثر ابدی ایشان است. 🔺 علامه طباطبایی در تربیت شاگردان و پرورش عالمان سترگ اسلامی نیز موفقیتی چشمگیر داشتند، برخی از شاگردان درسی ایشان که هریک درعالم علم ستاره ای درخشان شدند، عبارت اند از: سیدجلال الدین آشتیانی، حکیم عارف، سیدمحمدحسین تهرانی، آیت الله شیخ محمدتقی مصباح یزدی، آیت الله شهید مرتضی مطهری، آیت الله علامه حسن زاده آملی، آیت الله جوادی آملی و عده ای دیگر... 5️⃣1️⃣ علامه حسن زاده آملی 🔺 ایشان شاگرد بزرگان تهران مانند: علامه شعرانی، الهی قمشه ای، فاضل تونی، شیخ محمدتقی آملی و جولستانی بوده و پس از مهاجرت به قم از محضر علامه طباطبایی و برادر بزرگوارشان آقا سیدمحمدحسن الهی و آقا سیدمهدی، فرزند مرحوم قاضی بهره های فراوانی بردند. 🔺 ما شرح احوال بزرگان دورۀ متأخر به ویژه شرح احوال باطنی، کرامات، مکاشفات و مقامات ایشان را به جهت آنکه هم اینک کتب فراوانی در دسترس همگان است، مطرح نمی کنیم. 🔺 ایشان در واقع آخرین حکیم ذوفنون از سنخ حکمای بزرگ گذشته می باشند و در سلوک و مراحل و مقامات عرفانی دارای عالی ترین درجات می باشند که گوشه ای کوچک از مکاشفات خود را در کتاب انسان در عرف عرفان ذکر نموده اند. 🔺ایشان آثار فراوانی در زمینه های مختلف عرضه کرده اند. از جملۀ آنها: تصحیح و تعلیق اسفار و اشارات، شرح منظومه، تمهید القواعد، شرح فصوص قیصری و مصباح الانس است. از دیگر آثار ایشان: اتحاد عاقل به معقول، شرح فصوص فارابی، دروس معرفت نفس، دروس هیئت و دیگر رشته های ریاضی، معرفة الوقت و القبلة و ده ها رسالۀ دیگر و به ویژه کتاب نفیس عیون مسائل النفس می باشد. 🔺 از جمله آثار علامه حسن زاده که در تکمیل فصوص الحکم ابن عربی است، اضافه کردن یک فصّ به بیست و هفت فصّ آن کتاب است با نام فصّ حکمة عصمتیّه فی کلمة فاطمیة و شرحی که خود بر آن نوشته اند. 🔺 ایشان شاگردان فراوانی برای انتقال معارف به نسل های آینده تربیت کرده اند. 6️⃣1️⃣ آیت الله سیدرضا بهاءالدینی (ره) (م1418) 🔺 ایشان از بزرگان اهل معرفت مکتب قم می باشند و بیشتر از راه هوش ذاتی، تفکر مداوم و پیروی کامل از شریعت به مقامات معنوی دست یافتند و استاد به خصوصی نداشتند. 7️⃣1️⃣ آیتا الله سیدعبدالکریم کشمیری (م 1419) 🔺 ایشان از جوانی به سیر و سلوک و ذکر علاقه ای زیاد داشتند و در نجف از شاگردان مرحوم قاضی بودند و از فیوضات ایشان استفاده می کردند. در حکمت، شاگرد شیخ صدرا بادکوبه ای، حاج آقا فیض خراسانی و شیخ عبدالحسین رشتی بوده اند. 8️⃣1️⃣ آیت الله شیخ محمدتقی بهجت 🔺 ایشان از شاگردان سلوکی آقا سیدعلی قاضی در نجف بوده اند. در ریاضت ها، مجاهدت ها و ذکر ها ید طولایی داشتند. 9️⃣1️⃣ آیت الله جوادی آملی 🔺 ایشان از شاگردان برجستۀ درسی علامه میرزاابوالحسن شعرانی، الهی قمشه ای، شیخ محمدتقی املی، فاضل تونی و به ویژه علامه طباطبایی (ره) بوده اند. از جمله اندیشه ورانی هستند که در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، قرآنی، فقهی، فلسفی و عرفانی صاحب اثر می باشند؛ تفسیر تسنیم، شرح مفصّل بر اسفار با نام رحیق مختوم، تحریر تمهید القواعد و حماسه و عرفان از جمله آثار ارزشمند ایشان می باشد. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 225_228 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰کتاب «مکتب امام به روایت رهبری» با تهیه و تنظیم حجت الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی در 700 صفحه، به همت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی آماده چاپ گشته و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم به زیور طبع آراسته شد. 💠 در توضیحات پشت جلد کتاب آمده است: «پس از رحلت امام خمینی ره در نیمه خرداد 1368 سکان انقلاب به دست شاگرد قابل و وفادار ایشان آیت الله خامنه حفظه الله تعالی افتاد. هر ساله در زمان رحلت حضرت امام ره سالگردی نیز به رسم وفاداری و تجلیل از آن بزرگ مرد در کنار حرم مطهر ایشان برگزار می گردد. این مراسم به هیچ وجه از رونق نیافتاده است و به فرموده رهبری:«هر سال روز چهار دهم خرداد فرصتی است برای مطرح شدن بخشی و بعدی از ابعاد زندگی مطهر امام و خط مبارک و روشن آن بزرگوار.»(1390/3/14) از نظر ایشان امام بنیانگذار یک مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است؛ اندیشه ای که امام ارائه کرد خصوصیات کامل یک ساخت منسجم نظری را داراست و به همین واسطه به معنای واقعی یک مکتب فکری را تشکیل داده است. کل این مراسم مورد اعتنای جهان امروز است و به آن با نگاهی تحسین برانگیز می نگرند. با توجه به سوگیری و سطح خوب مباحث به نظر رسید می توان برای تبیین «مکتب امام به روایت رهبری» از این 31 سخنرانی مدد گرفت و با استخراج ابعاد بحث ایشان و تعریف ساختاری برای آن، مجموعه این سخنان را در مدونه ای پردازش شده ارائه کرد.» 📧 نسخه الکترونیک را از اینجا دانلود کنید. —---— 🇮🇷 کلام انقلابی |@kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
(۱۴۰۰_۱۴۰۱) 📢📢ثبت نام مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام آغاز شد. تحت اشراف اساتید معظم: 1️⃣ حجت الاسلام والمسلمین یزدان‌پناه 2️⃣ حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد 3️⃣ حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی در مقطع تمهیدی - با محوریت کتاب بدایه الحکمه (حضوری و مجازی) 👈 ثبت نام : www.baqerain.ir ⏱مهلت ثبت نام: ۱۴۰۰/۲/۴ الی ۱۴۰۰/۳/۴ 🔎پاسخ به سوالات: 🆔 @hekmat_bagherain 📳تلفن تماس فقط برای بانوان ⬅️ ۰۹۲۱۳۱۴۰۳۱۰ ⌚️ زمان پاسخگویی: ساعت ۱۴ تا ۱۶ _____________ ❇️مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام @madresehbagherain 🔷 ثبت نام دوره برادران به زودی اطلاع رسانی خواهد شد —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3124 9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/3141 0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3158 1️⃣2️⃣درهم تنیدگی شهود و عقل https://eitaa.com/fvtt_ir/3171 2️⃣2️⃣انواع کنش‌های عقل نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/3180 3️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3188 4️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3195 5️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3203 6️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3211 7️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3220 8️⃣2️⃣کنش های عقلی زمینه ساز علم یقینی https://eitaa.com/fvtt_ir/3231 9️⃣2️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3243 0️⃣3️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3253 1️⃣3️⃣دیدگاه علامه در خصوص حضور برهان لمی در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3266 2️⃣3️⃣منظور از ملازمات عامه در دیدگاه علامه https://eitaa.com/fvtt_ir/3278 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 2️⃣3️⃣ 🌐 منظور از ملازمات عامه در دیدگاه علامه 🔺 علامه معتقد است در فلسفه تنها برهان انّی، که در آن بر ملازمات عامه تکیه می شود، به کار می رود. 🔺 ایشان دو ملازم عام را دو صفت عام متلازم خوانده است. برخی گفته اند منظور از ملازمات عامه، اموری اند که به فلسفۀ اولی اختصاص دارند؛ زیرا فلسفه علم عام، و مسائلش نیز عام است. اما باید گفت منظور از عام بودن لزوم، جزئی و شخصی و موردی نبودن آن است. لازم عام الف، لازم ذات الف است، نه لازم آن در موردی خاص. شرط افادۀ یقین کلی در برهان انّی از راه لوازم این است که لزوم عمومی برقرار باشد. این همان نکته ای است که شیخ رئیس در بیان شرط یقینی بودن این نوع از برهان بیان کرده است. 🔘 بررسی و نقد دیدگاه علامه طباطبایی 🔺 دیدگاه علامه بر پایۀ اندیشیۀ ایشان در باب عرض ذاتی و اینکه محمولات مسائل علم باید مساوی موضوع علم باشند، شکل گرفته است. پس اگر این مبنا پذیرفته نشود، نتیجه ای که علامه از آن به دست آورده است نیز استوار نخواهد ماند. 🔘محمول اخص از موضوع نیز می تواند باشد 🔺 بنابراین حضور برهان لمّی در فلسفه با مشکلی روبه رو نخواهد بود. البته انکار نمی کنیم که برخی برهان های فلسفی، انّی مطلق اند و از راه ملازمات عامه به نتیجه می رسند، لیکن تمام براهین فلسفی از این دست نیستند. اما افزون بر این، حتی بر مبنای خود علامه نیز نمی توان اثبات کرد که برهان لمّی در فلسفه راه ندارد. 🔺 در برهان لمّی، حد وسط علت ثبوت حد اکبر برای حد اصغر است. آن گاه که برهان اقامه می کنیم، از ثبوت اکبر برای اصغر آگاه نیستیم، وگرنه نیازی به برهان نداشتیم. در برهان فلسفی، قرار است به واسطۀ حد وسط، محمولی را بر موضوع فلسفه (الموجود) حمل کنیم که از ثبوت آن برای موضوع آگاه نیستیم. 🔺 اگر برهان فلسفی، لمّی باشد، تنها لازم است حد وسط علت خارجی پیوند حد اکبر و حد اصغر باشد، و لازم نیست علت خود اصغر یا اکبر باشد. این علت، لازم نیست ورای موجود بما هو موجود باشد، و حتی لوازم «الموجود» می توانند علت چنین پیوندی باشند. نیز حد وسط می تواند از معالیل الموجود باشد، اما نمی تواند از علل آن باشد؛ زیرا الموجود علتی ورای خود ندارد. حتی حد وسط می تواند معلول حد اکبر باشد؛ لیکن آنچه اهمیت دارد این است که علت خارجی پیوند اکبر و اصغر باشد. 🔺 می شود معلول الموجود، علت خارجی ثبوت برخی از احوال الموجود باشد. در این صورت، هم برهانِ اقامه شده لمّی خواهد بود و هم محذوری که علامه طباطبایی از آن سخن گفته است (الموجود علتی ورای خود ندارد) روی نخواهد داد. 🔘 خلل بیان توجیه گر دیدگاه علامه 🔺 برپایۀ بیان پست قبل، محمولاتْ نفسِ موضوع اند. در این صورت همۀ محمولات باید بیّن باشند و دیگر نامعلوم نخواهند بود تا اثبات آنها نیازمند برهان باشد؛ مگر اینکه گفته شود در واقع محمولات نفس موضوع اند، ولی ما از همۀ آنها خبر نداریم و با برهان به آنها آگاهی می یابیم. در این صورت باید علت تصدیق به ثبوت محمول برای موضوع را بررسی کرد. اگر علت تصدیق، در خارج نیز علت ثبوت محمول برای موضوع باشد، برهان اقامه شده لمّی، وگرنه انّی خواهد بود. اما اگر ثبوت محمول برای موضوع اصلاً نیازمند علت خارجی نباشد، بیّن و بدیهی خواهد بود و به اقامۀ استدلال نیازی ندارد. 🔘 در برهان لمّی فلسفی، وراء بودن علت لازم نیست 🔺 محمول می تواند مساوی موضوع و عین آن باشد و از موضوع بجوشد، اما در عین حال گونه ای مغایرت نیز با آن داشته باشد، و همین اندازه از مغایرت، برای صحت تحقق میان موضوع و محمول و شکل گیری برهان لمّی کافی است. 🔺 اگر علیت مطرح در برهان لمّی، به نحو وراء بودن هم تصویر شود، نباید آن را لزوماً به گونه ای مطرح کرد که از دایرۀ موجود مطلق بیرون رود. 🔺 هر علتی ورای معلول است؛ اما لازم نیست وراء بودن به معناسی بیرون بودن از موطن وجود باشد. 🔺 در علم منطق معیار لمّی یا انّی بودن برهان بیان شده است، اما برای تشخیص اینکه چه برهانی انّی و چه برهانی لمّی است، باید معیار مطرح شده در منطق را با واقعیت تطبیق کرد. اگر حد وسط برهان، علت خارجی ثبوت اکبر برای اصغر بود، برهان لمّی، وگرنه انّی است. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 201_207 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🌐 1 خرداد روز بزرگداشت حکیم متأله جناب صدالمتألهین شیرازی گرامی باد. ❇️ در کلام امام خمینی (ره) 💠قال صدر الحكماء المتألهين و شيخ العرفاء الكاملين قدس سره، شرح دعاء السحر / 57 💠قال صدر الحكماء المتألهين و شيخ العرفاء السالكين، رضي اللَّه تعالى عنه، شرح دعاء السحر/ 84 💠هذا حقيقة الامر بين الامرين الذي حققه السلف الصالح من اولياء الحكمة و منابع التحقيق كمولانا الفيلسوف صدر الحكماء و المتألهين، رضوان اللَّه عليه، شرح دعاء السحر/ 95 💠قال صدر الحكماء المتألهين و شيخ العرفاء الشامخين، رضوان اللَّه عليه، شرح دعاء السحر/ 119 💠جناب محقق فلاسفه، صدر الحكماء و المتألهين، قدّس اللّه سرّه و أجزل أجره، شرح چهل حديث / 395 💠و جناب محقق فلاسفه و فخر طايفه حقه، صدر المتألهين، رضوان اللّه عليه، شرح چهل حديث / 413 💠اعظم الفلاسفة على الاطلاق، حضرت صدر المتألهين، است. شرح چهل حديث/ 528 💠از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به حكمت متعاليه صدر المتألّهين - رضوان اللَّه تعالى عليه و حشره اللَّه مع النبيين و الصالحين- مراجعه نمايند. صحيفه امام، ج‏21 / 224 پيام به آقاى ميخائيل گورباچف(دعوت به اسلام و پيش‏بينى شكست كمونيسم) 💠«قد أقام شيخ العرفاء الكاملين و أعظم الفلاسفة المعظّمين، صدر الحكماء و المتألّهين، قدّس اللّه نفسه الشريفة.» مصباح الهداية إلى الخلافة و الولاية/ 60 💠 جناب صدرالمتألهین را، که است، زندیق می خوانیم و از هیچ گونه توهینی درباره او دریغ نمی کنیم. شرح چهل حدیث، ص 456 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 🌐 1 خرداد روز بزرگداشت حکیم متأله جناب صدالمتألهین شیرازی گرامی باد. ❇️ در کلام امام خامنه ای (مدظله) 1️⃣ در فلسفه، ملّا صدرا، فلسفه ى اسلامى، متعلّق به زمان صفويه است. 🔘 (22/ 02/ 1377) دیدار دانشجويان دانشگاه تهران 2️⃣ امام (رضوان اللَّه عليه) چكيده و زبده ى مكتب ملّا صدراست 🔘 (08/ 09/ 1386) ديدار جمعى از اساتيد، فضلا، مبلغان و پژوهشگران حوزه هاى علميه 3️⃣ از مبانى ملّا صدرا،- اگر نگوييم از همه ى اينها، از بسيارى از اينها- مى شود يك دستگاه فلسفىِ اجتماعى، سياسى و اقتصادى درست كرد. 🔘 (29/ 10/ 1382) ديدار گروهى از فضلاى حوزه ى علميه ى قم 4️⃣ مكتب فلسفي صدرالمتألّهين همچون شخصيت و زندگي خود او، مجموعه ي در هم تنيده و به وحدت رسيده ي چند عنصر گرانبها است.
در فلسفه ي او از فاخرترين عناصر معرفت يعني عقل منطقي، و شهود عرفاني، و وحي قرآني، در كنار هم بهره گرفته شده، 
و در تركيب شخصيّت او تحقيق و تأمّل برهاني، و ذوق و مكاشفه ي عرفاني، و تعبّد و تديّن و زهد و انس با كتاب و سنّت، همه با هم دخيل گشته [است] 5️⃣ همان گونه كه فلسفه ي صدرايي - كه خود او بحق آن را حكمت متعاليه ناميده - در هنگام پيدايش خود، نقطه ي اوج فلسفه ي اسلامي تا زمان او و ضربه يي قاطع بر حملات تخريبي مشكّكان و فلسفه ستيزان دورانهاي ميانه ي اسلامي بوده است، امروزه پس از بهره گيري چهار صد ساله از تنقيح و تحقيق برجستگان علوم عقلي، و نقد و تبيين و تكميل در حوزه‌هاي فلسفه، و ورز يافتن با دست تواناي فلاسفه ي نامدار حوزه‌هاي علمي بويژه در اصفهان و تهران و خراسان، نه تنها استحكام بلكه شادابي و سرزندگي مضاعفي گرفته و
ميتواند در جايگاه شايسته ي خود در ، بايستد و چون خورشيدي در ذهن انسانها بدرخشد و فضاي ذهني راتابناك سازد.
6️⃣ مكتب فلسفي صدرالمتألّهين همچون همه ي فلسفه‌ها در محدوده ي مليت و جغرافيا نمي گنجد و متعلق به همه ي انسانها و جامعه‌ها است. همواره همه ي بشريت به يك چهارچوب و استخوان بندي متقن عقلاني براي فهم و تفسير هستي نيازمندند. هيچ فرهنگ و تمدني بدون چنين پايه ي مستحكم و قابل قبولي نميتواند بشريت را به فلاح و استقامت و طمأنينه ي روحي برساند و زندگي او را از هدفي متعالي برخوردار سازد. و چنين است كه
بگمان ما فلسفه ي اسلامي بويژه در اسلوب و محتواي حكمت صدرايي، جاي خالي خويش را در انديشه ي انسان اين روزگار ميجويد و سرانجام آن را خواهد يافت و در آن پابرجا خواهد گشت.
7️⃣ ما ايرانيان بيش از همه به اين فلسفه الهي وامدار و بيش از همه در برابر آن مكلّفيم. دوران ما با دميدن خورشيدي چون امام خميني كه يگانه ي دين و فلسفه و سياست و خود يكي از صاحبنظران برجسته در حكمت متعاليه بود، و نيز با حوزه ي درسي و تحقيقي پربركت حكيم علامه ي طباطبايي كه استاد يگانه ي مباني ملاصدرا در طول سي سال در حوزه ي قم به شمار ميرفت، و تلاش تلامذه و همدوره هاي آنان، بيشك دوره ي با بركتي براي فلسفه الهي است. و اكنون بر پايي اين گردهمايي بزرگ از فرزانگان ايراني و غير ايراني مژده ي آگاهيهاي ژرفتر و گسترده تري در باب فلسفه ملاصدرا ميرساند. 🔘 (01/ 03/ 1378) پيام به كنگره ى بزرگداشت صدر المتألهين(ملا صدرا) —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3150 6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3162 7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3174 8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3182 9️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3197 0️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3205 1️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3214 2️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3223 3️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3233 4️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3245 5️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3262 6️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3283 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 6️⃣3️⃣ 🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (15) 7️⃣ عالم ماده و طبیعیات 🔘 جایگاه هستی شناختی عالم ماده در حکمت اشراقی 🔺 در نظام نور و ظلمت، که شاکله حکمت اشراق بر آن استوار است؛ عالم ماده و موجودات مادی یکسره موجوداتی غیر ادراکی اند و از این رو، ظلمت و تاریکی به شمار می آیند و کاملاً در برابر موجودات نوری قرار دارند. به همین جهت، در فرهنگ واژگان اشراقی، از اجسام مادی به «برازخ»، «برازخ مظلمه»، «برزخ میّت» و «جوهر غاسق» و مانند آن یاد شده است. 🔺 سهروردی منشأ عِلّی عالم ماده و جواهر و اعراض ظلمانی را جهات فقری موجود در عقول طولی و عرضی میداند. 🔺 در حقیقت جهات نقصِ موجود در عوالم بالا، همان جهات ظلمانی نهفته است که در عالم ماده به صورت ظلمت محض بروز می کند. 🔺 این نظر سهروردی که عالم ماده را به کلّی غاسق و تاریک می داند، هم از منظر شریعت و هم از نگاه عرفان و حتی از نظرگاه فلسفه و عقل نادرست می نماید؛ زیرا عالم ماده، از جنبه هایی دارای شعور و ادراک است و از همین روی، عالم ماده بهرۀ ضعیفی از نور دارد. 🌐 دیدگاه های خاص سهروردی در حوزۀ طبیعیات 🔘 الف) حقیقت جسم 🔺 شیخ اشراق از همان آغاز، بحث های مربوط به طبیعیات را تغییر داده است. او پیش از بیان حقیقت جسم، هیولای اولای مشایی را نفی کرده و از این طریق راه را برای ابراز نظریه خود دربارۀ حقیقت جسم هموار ساخته است. «جسم» مشترک لفظی میان «جسم طبیعی» و «جسم تعلیمی» است. 🔺 آنچه اکنون می خواهیم دربارۀ حقیقتش بحث کنیم، جسم طبیعی است نه جسم تعلیمی. حکمای مشایی معتقدند جسم طبیعی حقیقتی ترتیبی دارد که یک جزء آن امتداد و اتصالِ جوهری است که آن را «صورت جسمیه» می نامند و جزء دیگرش جوهری است که این صورت جسمیه را می پذیرد و آن را «هیولای اُولی» و «ماده نخستین» می گویند. 🔺 شیخ اشراق بر این دیدگاه حاکم در فلسفه، هجوم می برد و معتقد است جسم طبیعی، حقیقتی بسیط بوده و هیولای اُولی در حقیقت جسم، دخالتی ندارد و جسم همان صورت جسمیه و به تعبیر صحیح تر، همان امتداد جوهری است. 🔘 ابطال تخلخل و تکاثف حقیقی در بیان حقیقت جسم 🔺 تخلخل حقیقی بدان معناست که جسمی بی آنکه چیزی بدان افزوده شود، حجم آن گسترش یابد؛ چنان که تکاثف حقیقی آن است که جسم بی آنکه چیزی از آن کاسته شود، حجم آن تقلیل یابد. سهروردی گمان می کند حکیمان مشاء با پذیرش تخلخل و تکاثفِ حقیقی در واقع در پی آن هستند که حقیقت جسم را غیر از مقدار تلقی کنند؛ زیرا در تخلخل و تکاثف حقیقی با آنکه جسم ثابت است مقدار تغییر می کند، معلوم می شود جسم غیر از مقدار است. 🔺 سهروردی می پندارد که با ردّ تخلخل و تکاثف حقیقی، ذاتی بودن مقدار برای جسم از خدشه و اشکال مصون می ماند؛ این درحالی است که مشاییان خود به مقدار و امتداد جوهری باور دارند و اساساً صورت جسمیّه و اتصال جوهریِ مشاییان، مفید همین معناست، آنچه در عبارت مشاییان آمده، تنها برای اثباتِ تغایر عَرَضی و جسم تعلیمی با جسم طبیعی است. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 119-124 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3176 4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3184 5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3191 6️⃣2️⃣ملاک‌های فصلیت فصل https://eitaa.com/fvtt_ir/3199 7️⃣2️⃣جوهر و عرض https://eitaa.com/fvtt_ir/3207 8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم https://eitaa.com/fvtt_ir/3216 9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی https://eitaa.com/fvtt_ir/3227 0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن https://eitaa.com/fvtt_ir/3237 1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت https://eitaa.com/fvtt_ir/3248 2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی https://eitaa.com/fvtt_ir/3264 3️⃣3️⃣حرکت https://eitaa.com/fvtt_ir/3272 4️⃣3️⃣حرکت قطعیه و حرکت توسطیه https://eitaa.com/fvtt_ir/3285 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 4️⃣3️⃣ 🌐 حرکت قطعیه و حرکت توسطیه 🔘 حرکت قطعی 🔺 حرکت به معنای امر متصلی است که برای متحرک از مبدأ تا مقصد تعقل می شود. بی گمان حرکت، امر متصل و قابل تجزیه به اجزای مفروض است. اگر این امر متصل، امری باشد که از مبدأ حرکت تا منتهای آن را دربرگیرد، حرکت به معنای قطع نامیده می شود. به دیگر سخن، حرکت به معنای قطع حرکت انجام یافته و به پایان رسیده است. 🔺 در خارج آنچه تحقق می یابد یا تحقق یافته است، نفس خروج تدریجی است. این خروج تدریجی گرچه از یک مبدأ آغاز و به یک منتها ختم می شود، اما امتداد واقع میان مبدأ و منتها هرگز به نحو قار و مجتمع در خارج تحقق نمی یابد. حرکت به معنای قطع، یعنی آن امر متصلی که ابتدا و انتها دارد. 🔘 حرکت توسطی 🔺 حالتی که متحرک نه در ابتدای مسافت قرار دارد و نه در انتهای مسافت، بلکه بین آن دو قرار دارد، اما نه آنکه در حدی از حدود مفروض بین مبدأ و منتهای مسافت قرار و سکون داشته باشد، بلکه متحرک در هر لحظه ای از لحظه ها در حال پیمودن حد مفروض از مسافت یاد شده است. 🔺 در نظر ابن سینا و شاگرد او بهمنیار، حرکتی که در خارج موجود است، حرکت به معنای توسط است، ولی حرکت به معنای قطع در خارج وجود ندارد؛ چون حرکت بودن حرکت به آن است که متحرک مبدأ را ترک کرده باشد و به منتها نرسیده باشد. 🔺 در فلسفه مشاء، حرکت به معنای قطع را باید حرکت پیموده شده و به سرانجام رسیده، و حرکت به معنای توسط را حرکت در حال انجام دانست. 🔺 حرکت به معنای توسط، حالتی است برای متحرک، وقتی مبدأ را ترک کرده و هنوز به مقصد نرسیده است و در هر لحظه ای از مدت این حرکت در حال پیمودن حدی از مسافت آن است و در هر لحظه ای از این مدت در حد خاصی از آن مسافت است؛ به طوری که نه در لحظه قبل در آن حد یافت می شود و نه در لحظه بعد. این حالت برای متحرک امری متصل، پیوسته و قابل تجزیه، ولی سیال و در حال انصرام و تقضی است. 🔘 مراد از صورت گرفتن حرکت در زمان 🔺 حرکت، خروج تدریجی از قوه به فعل است و این خروج امری متصل و ممتد است و زمان نیز که مقدار این حرکت است، امری متصل و ممتد است. گرچه حرکت در زمان صورت می گیرد، منظور آن نیست که این خروجی تدریجی در زمان که دارای مبدأ و منتهای معیّن است، انجام می گیرد. البته حرکت قطعیه، یعنی حرکت انجام یافته ای که متحرک در آن به منتها رسیده است، لزوماً در چنین ظرفی از زمان صورت می پذیرد و همان طور که زمان یاد شده امتدادی معیّن با مبدأ و منتهایی خاص است، حرکت انجام یافته نیز امتدادی معیّن با مبدأ و منتهای معیّن است و مبدأ و منتهای آن دو، و نیز دیگر اجزای مفروض آن دو بر هم منطبق خواهند بود. 🔺 حرکت به معنای توسط ذاتاً در زمان نیست، بلکه بالعرض در زمان است. آنچه ذاتاً در زمان است، حرکت به معنای قطع است، ولی از آنجا که حرکت به معنای توسط، مستلزم حرکت به معنای قطع است، زمان به حرکت به معنای توسط نیز نسبت داده می شود. 🔘 تفاوت مسافت با حرکت 🔺 مسافت به عنوان یک کل موجود است و سپس می توان در آن اجزاء یا نقاطی را فرض کرد، ولی حرت امر متصلی است که کل آن با هم وجود ندارد، بلکه در هر آن غیرمنقسمی شخص خاصی از «خروج از قوه به فعل» تحقق می یابد؛ به طوری که این شخص از خروج، نه در آنِ قبلی محقق بود و نه در آنِ بعدی، و متحرک در همۀ این آنات مفروض در حال خروج از قوه به فعل است و همۀ نقاط مسافت یاد شده را درمی نوردد. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 165_171 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac