eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3150 6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3162 7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3174 8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3182 9️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3197 0️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3205 1️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3214 2️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3223 3️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3233 4️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3245 5️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3262 6️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3283 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 6️⃣3️⃣ 🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (15) 7️⃣ عالم ماده و طبیعیات 🔘 جایگاه هستی شناختی عالم ماده در حکمت اشراقی 🔺 در نظام نور و ظلمت، که شاکله حکمت اشراق بر آن استوار است؛ عالم ماده و موجودات مادی یکسره موجوداتی غیر ادراکی اند و از این رو، ظلمت و تاریکی به شمار می آیند و کاملاً در برابر موجودات نوری قرار دارند. به همین جهت، در فرهنگ واژگان اشراقی، از اجسام مادی به «برازخ»، «برازخ مظلمه»، «برزخ میّت» و «جوهر غاسق» و مانند آن یاد شده است. 🔺 سهروردی منشأ عِلّی عالم ماده و جواهر و اعراض ظلمانی را جهات فقری موجود در عقول طولی و عرضی میداند. 🔺 در حقیقت جهات نقصِ موجود در عوالم بالا، همان جهات ظلمانی نهفته است که در عالم ماده به صورت ظلمت محض بروز می کند. 🔺 این نظر سهروردی که عالم ماده را به کلّی غاسق و تاریک می داند، هم از منظر شریعت و هم از نگاه عرفان و حتی از نظرگاه فلسفه و عقل نادرست می نماید؛ زیرا عالم ماده، از جنبه هایی دارای شعور و ادراک است و از همین روی، عالم ماده بهرۀ ضعیفی از نور دارد. 🌐 دیدگاه های خاص سهروردی در حوزۀ طبیعیات 🔘 الف) حقیقت جسم 🔺 شیخ اشراق از همان آغاز، بحث های مربوط به طبیعیات را تغییر داده است. او پیش از بیان حقیقت جسم، هیولای اولای مشایی را نفی کرده و از این طریق راه را برای ابراز نظریه خود دربارۀ حقیقت جسم هموار ساخته است. «جسم» مشترک لفظی میان «جسم طبیعی» و «جسم تعلیمی» است. 🔺 آنچه اکنون می خواهیم دربارۀ حقیقتش بحث کنیم، جسم طبیعی است نه جسم تعلیمی. حکمای مشایی معتقدند جسم طبیعی حقیقتی ترتیبی دارد که یک جزء آن امتداد و اتصالِ جوهری است که آن را «صورت جسمیه» می نامند و جزء دیگرش جوهری است که این صورت جسمیه را می پذیرد و آن را «هیولای اُولی» و «ماده نخستین» می گویند. 🔺 شیخ اشراق بر این دیدگاه حاکم در فلسفه، هجوم می برد و معتقد است جسم طبیعی، حقیقتی بسیط بوده و هیولای اُولی در حقیقت جسم، دخالتی ندارد و جسم همان صورت جسمیه و به تعبیر صحیح تر، همان امتداد جوهری است. 🔘 ابطال تخلخل و تکاثف حقیقی در بیان حقیقت جسم 🔺 تخلخل حقیقی بدان معناست که جسمی بی آنکه چیزی بدان افزوده شود، حجم آن گسترش یابد؛ چنان که تکاثف حقیقی آن است که جسم بی آنکه چیزی از آن کاسته شود، حجم آن تقلیل یابد. سهروردی گمان می کند حکیمان مشاء با پذیرش تخلخل و تکاثفِ حقیقی در واقع در پی آن هستند که حقیقت جسم را غیر از مقدار تلقی کنند؛ زیرا در تخلخل و تکاثف حقیقی با آنکه جسم ثابت است مقدار تغییر می کند، معلوم می شود جسم غیر از مقدار است. 🔺 سهروردی می پندارد که با ردّ تخلخل و تکاثف حقیقی، ذاتی بودن مقدار برای جسم از خدشه و اشکال مصون می ماند؛ این درحالی است که مشاییان خود به مقدار و امتداد جوهری باور دارند و اساساً صورت جسمیّه و اتصال جوهریِ مشاییان، مفید همین معناست، آنچه در عبارت مشاییان آمده، تنها برای اثباتِ تغایر عَرَضی و جسم تعلیمی با جسم طبیعی است. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 119-124 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3176 4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3184 5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3191 6️⃣2️⃣ملاک‌های فصلیت فصل https://eitaa.com/fvtt_ir/3199 7️⃣2️⃣جوهر و عرض https://eitaa.com/fvtt_ir/3207 8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم https://eitaa.com/fvtt_ir/3216 9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی https://eitaa.com/fvtt_ir/3227 0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن https://eitaa.com/fvtt_ir/3237 1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت https://eitaa.com/fvtt_ir/3248 2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی https://eitaa.com/fvtt_ir/3264 3️⃣3️⃣حرکت https://eitaa.com/fvtt_ir/3272 4️⃣3️⃣حرکت قطعیه و حرکت توسطیه https://eitaa.com/fvtt_ir/3285 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 4️⃣3️⃣ 🌐 حرکت قطعیه و حرکت توسطیه 🔘 حرکت قطعی 🔺 حرکت به معنای امر متصلی است که برای متحرک از مبدأ تا مقصد تعقل می شود. بی گمان حرکت، امر متصل و قابل تجزیه به اجزای مفروض است. اگر این امر متصل، امری باشد که از مبدأ حرکت تا منتهای آن را دربرگیرد، حرکت به معنای قطع نامیده می شود. به دیگر سخن، حرکت به معنای قطع حرکت انجام یافته و به پایان رسیده است. 🔺 در خارج آنچه تحقق می یابد یا تحقق یافته است، نفس خروج تدریجی است. این خروج تدریجی گرچه از یک مبدأ آغاز و به یک منتها ختم می شود، اما امتداد واقع میان مبدأ و منتها هرگز به نحو قار و مجتمع در خارج تحقق نمی یابد. حرکت به معنای قطع، یعنی آن امر متصلی که ابتدا و انتها دارد. 🔘 حرکت توسطی 🔺 حالتی که متحرک نه در ابتدای مسافت قرار دارد و نه در انتهای مسافت، بلکه بین آن دو قرار دارد، اما نه آنکه در حدی از حدود مفروض بین مبدأ و منتهای مسافت قرار و سکون داشته باشد، بلکه متحرک در هر لحظه ای از لحظه ها در حال پیمودن حد مفروض از مسافت یاد شده است. 🔺 در نظر ابن سینا و شاگرد او بهمنیار، حرکتی که در خارج موجود است، حرکت به معنای توسط است، ولی حرکت به معنای قطع در خارج وجود ندارد؛ چون حرکت بودن حرکت به آن است که متحرک مبدأ را ترک کرده باشد و به منتها نرسیده باشد. 🔺 در فلسفه مشاء، حرکت به معنای قطع را باید حرکت پیموده شده و به سرانجام رسیده، و حرکت به معنای توسط را حرکت در حال انجام دانست. 🔺 حرکت به معنای توسط، حالتی است برای متحرک، وقتی مبدأ را ترک کرده و هنوز به مقصد نرسیده است و در هر لحظه ای از مدت این حرکت در حال پیمودن حدی از مسافت آن است و در هر لحظه ای از این مدت در حد خاصی از آن مسافت است؛ به طوری که نه در لحظه قبل در آن حد یافت می شود و نه در لحظه بعد. این حالت برای متحرک امری متصل، پیوسته و قابل تجزیه، ولی سیال و در حال انصرام و تقضی است. 🔘 مراد از صورت گرفتن حرکت در زمان 🔺 حرکت، خروج تدریجی از قوه به فعل است و این خروج امری متصل و ممتد است و زمان نیز که مقدار این حرکت است، امری متصل و ممتد است. گرچه حرکت در زمان صورت می گیرد، منظور آن نیست که این خروجی تدریجی در زمان که دارای مبدأ و منتهای معیّن است، انجام می گیرد. البته حرکت قطعیه، یعنی حرکت انجام یافته ای که متحرک در آن به منتها رسیده است، لزوماً در چنین ظرفی از زمان صورت می پذیرد و همان طور که زمان یاد شده امتدادی معیّن با مبدأ و منتهایی خاص است، حرکت انجام یافته نیز امتدادی معیّن با مبدأ و منتهای معیّن است و مبدأ و منتهای آن دو، و نیز دیگر اجزای مفروض آن دو بر هم منطبق خواهند بود. 🔺 حرکت به معنای توسط ذاتاً در زمان نیست، بلکه بالعرض در زمان است. آنچه ذاتاً در زمان است، حرکت به معنای قطع است، ولی از آنجا که حرکت به معنای توسط، مستلزم حرکت به معنای قطع است، زمان به حرکت به معنای توسط نیز نسبت داده می شود. 🔘 تفاوت مسافت با حرکت 🔺 مسافت به عنوان یک کل موجود است و سپس می توان در آن اجزاء یا نقاطی را فرض کرد، ولی حرت امر متصلی است که کل آن با هم وجود ندارد، بلکه در هر آن غیرمنقسمی شخص خاصی از «خروج از قوه به فعل» تحقق می یابد؛ به طوری که این شخص از خروج، نه در آنِ قبلی محقق بود و نه در آنِ بعدی، و متحرک در همۀ این آنات مفروض در حال خروج از قوه به فعل است و همۀ نقاط مسافت یاد شده را درمی نوردد. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 165_171 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3095 5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3119 6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3137 7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3156 8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3169 9️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3178 0️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3186 1️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3193 2️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3201 3️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3209 4️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3218 5️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3229 6️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3239 7️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3251 8️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3267 9️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3274 0️⃣4️⃣عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/3287 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 0️⃣4️⃣ 🌐 عرفان نظری 🔘 مقدمات 🔺 برخی از این مقدمات همچون تعریف عرفان نظری، مقایسه و تعامل آن با عرفان عملی، هماهنگی عرفان نظری با عقل و دین و همچنین میزان عرفان نظری و عملی در مبحث نخست به عنوان «شناخت کلی اسلامی» مطرح شد. 🔘 مقدمۀ 5_ سیر تاریخی عرفان نظری 🔺 هرچند عرفان نظری؛ یعنی بُعد معرفتی عرفان اسلامی، از همان ابتدای دروۀ اول وجود داشت، اما در آغاز تا چندین قرن، جنبۀ عمل و عرفان عملی غلبه داشت و به تدریج جنبۀ معرفت رشد بیشتری یافت، ولی تا قبل از دورۀ سوم، حیات مستقل پیدا نکرده. 🔺با ظهور ابن عربی و آغاز دورۀ سوم عرفان اسلامی، بُعد معرفتی عرفان اسلامی که هم اینک از آن با عنوان «عرفان علمی یا نظری» یاد می کنیم، حیات مستقل پیدا کرد و از عرفان عملی به عنوان یک علم مستقل جدا شد. 🔺در تمام دورۀ سوم، برجسته ترین آثار عرفان نظری به جهان معرفت عرضه شد که آغازگر همۀ آنها دو کتاب مهم محیی الدین؛ یعنی فصوص الحکم و فتوحات مکیه می باشد. 🔺 پس از ابن عربی، بارزترین شاگرد او؛ یعنی صدرالدین قونوی در عرفان نظری آثار برجسته ای ارائه کرد که عبارت اند از: مفتاح الغیب، نصوص، فکوک، النفحات الالهیة، شرح الحدیث، تفسیر فاتحه یا اعجازالبیان. 🔺 نقش قونوی در حیات مستقل یافتن عرفان نظری بسیار کلیدی و ممتاز است؛ زیرا وی به شکلی بسیار فنی و با رعایت همۀ ضابطه های یک علم مستقل، عرفان نظری را عرضه نمود. 🔺 بعد از قونوی، شاگردان او آثار مهمی عرضه می کنند. مؤیدالدین جندی اولین و مهم ترین شرح را بر فصوص الحکم ابن عربی می نویسد. سعیدالدین سعید فرغانی مشارق الدراری و منتهی المدارک را به عنوان دو شرح فارسی و عربی بر تائیه ابن فارض می نویسد که مقدمه های این دو کتاب در ساختار عرفان نظری و عملی پس از وی تأثیر فراوانی داشته است. 🔺 ملاعبدالرزاق کاشانی آثاری همچون: شرح فصوص الحکم، تأویلات القرآن و اصطلاحات الصوفیة ارائه می کند. پس از وی شاگردش محقق قیصری علاوه بر آثار مختلفی همچون: شرح بر تائیه و میمیه ابن فارض، در شرح فصوص الحکم اثر نفیسی عرضه می کند که تا کنون به عنوان دومین متن درسی حوزه های عرفانی قرار دارد. 🔺 در پی ایشان، سیدحیدر آملی، جامع الاسرار و نص النصوص در شرح فصوص الحکم می نویسد. صائن الدین علی بن محمدبن ترکه شرح فصوص الحکم و التمهید فی شرح قواعد التوحید را که اولین کتاب درسی در عرفان است، عرضه می کند و محقق فناری مصباح الانس را در شرح مفتاح الغیب قونوی به نگارش در می آورد که آخرین کتاب درسی عرفان اسلامی است و در نهایتِ دورۀ سوم ملاعبدالرحمن جامی نقد النصوص، لوایح و لوامع، اشعة اللمعات و شرح فصوص الحکم را در عرفان نظری می نگارد. 🔘 موضوع و مسائل عرفان نظری 🔺 در مقام تبیین موضوع عرفان نظری، دو طرح ارائه می شود. طرح اول آن است که موضوع علم عرفان نظری، وجود حق سبحانه و تعالی است. طرح دوم آن است که موضوع علم عرفان نظری «موجود بما هو موجود» یا «وجود بما هو موجود» یعنی «وجود صرف» است. 🔺 جمع این دو طرح در تبیین موضوع علم عرفان نظری چگونه است؟ توجه به یک نکته مشکل را حل خواهد کرد و آن این است که نزد عرفا «وجود بما هو موجود» یعنی وجودِ صرف و مطلقِ وجود، همان حق تعالی است. 🔺 وقتی موضوع عرفان نظری «وجود حق» باشد، مسائل این علم نیز اسما، صفات و شئون حق خواهد بود. از آنجا که در عرفان همۀ غیر خدا، شئون وجود او به شمار می آید، پس بحث از انتشای کثرت و صدور همۀ ممکنات از خداوند و اعیان ثابته و خارجه که مظاهر اسمای الهی هستند، بحث از احوال و احکام وجود خدا تلقی شده و جملگی مسائل علم عرفان نظری شمرده می شود. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 237_242 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3124 9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/3141 0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3158 1️⃣2️⃣درهم تنیدگی شهود و عقل https://eitaa.com/fvtt_ir/3171 2️⃣2️⃣انواع کنش‌های عقل نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/3180 3️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3188 4️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3195 5️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3203 6️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3211 7️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3220 8️⃣2️⃣کنش های عقلی زمینه ساز علم یقینی https://eitaa.com/fvtt_ir/3231 9️⃣2️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3243 0️⃣3️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3253 1️⃣3️⃣دیدگاه علامه در خصوص حضور برهان لمی در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3266 2️⃣3️⃣منظور از ملازمات عامه در دیدگاه علامه https://eitaa.com/fvtt_ir/3278 3️⃣3️⃣روش اشراقی به مثابه روش خاص حکمت متعالیه https://eitaa.com/fvtt_ir/3290 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 3️⃣3️⃣ 🌐روش اشراقی به مثابه روش خاص حکمت متعالیه 🔺 از مؤلفه های ممتازگر هر فلسفه ای، روش آن است. در فلسفۀ اسلامی دو روش فلسفی به کار رفته است: روش بحثی، که از مختصات فلسفۀ مشائی است، و روش اشراقی، که دو مکتب حکمت اشراق و حکمت متعالیه آن را به کار گرفته اند. 🔘 روش خاص و روش عام 🔺 روش هایی که در هر علمی، از جمله در فلسفه می توان به کار گرفت، بر دو دسته اند: روش خاص و روش عام. 🔺 روش خاص، شیوۀ ویژه ای است که هر علمی در کار خود آن را به کار می گیرد و از مقوّم های آن علم است. ممکن است بتوان از راه دیگری نیز به کشف حقایق مربوط به یک علم پرداخت، اما تا از راه و روش خاص آن علم بهره گرفته نشود، حقایق کشف شده جزو مسائل آن علم قرار نمی گیرند. 🔺 در کنار روش خاص، گاه می توان از روش های دیگری نیز بهره گرفت که مربوط به حوزه های دیگر دانش یا معطوف به کشف حقایق مربوط به آن علم باشند، ولی نه تا جایی که از آن شیوه ها برای تثبیت مسائل علم استفاده شود، برای اینکه دستاورد شیوه های مربوط به حوزه های دیگر بتواند در علمی وارد شود، باید ابتدا با روش خاص آن علم، تثبیت شود؛ البته به این شرط که آن حوزه های دیگر به حقایق مربوط به آن علمِ نخست، به نحو دیگر و از سَر کشف حقیقت بپردازد. 🔺 استفاده از دین یا هر منبع اطمینان بخش دیگری در علم طب، روش عام است، نه روش خاص. 🔘 روش خاص فلسفی 🔺 روشی که در فلسفه به کار می رود و قوام فلسفه بدان است و بهره گیری از این روش خاص، موجب افزوده شدن مسائل این دانش می شود. فیلسوف گاه از منابع دیگری نیز در کار خود بهره می گیرد، ولی نه به این معنا که آن منابع، تأمین کنندۀ بُعد فلسفی کار او باشند. این بهره گیری از منابع دیگر را «روش عام» می خوانیم. 🔘 روش عام 🔺 بهر گیری فیلسوف از منابع مفید دیگر که آن منابع مرتبط با حقایق و معارف مربوط به علم فلسفه، مطالبی را عرضه می کنند و به روش و شیوه های دیگر، موجب کشف این حقایق به نحو نفس الامری می شوند و این دستیابی به حقایق از روش های دیگر می تواند برای فیلسوف مفید و راه گشا باشد. اما این حقایق در متن فلسفه اش، نمی تواند به گونۀ مباحثی فلسفی حاضر شوند. 🔺 فیلسوف مسلمان از دین و عرفان نیز بهره می برد، اما سرانجام خود باید به شیوۀ فلسفی نتایج را تثبیت کند. وقتی سخن از روش عام در میان است، حوزه هایی در نظرند که فیلسوف بدان ها اعتنا می کند و از آنها بهره هایی می برد. 🔘 چیستی روش اشراقی 🔺 روش خاص فلسفی، گاه تنها «بحثی» است، یعنی فیلسوف فقط از استدلال و بحث و نظر عقلی در کار خویش بهره می گیرد؛ ولی گاه شهود را نیز به کار می گیرد. این شیوه را «روش اشراقی» می خوانیم. 🔺 روش مکتب فلسفی اشراق، اشراقی است. ملاصدرا نیز همین روش را در فلسفۀ خویش به کار بسته است. 🔺 منظور از شهودی که با بحث و نظر همراه می شود و روش اشراقی را شکل می دهد، شهود خود فیلسوف است، نه شهود شخصی دیگر. از شهود دیگران در فلسفه می توان استفاده کرد، اما به مثابه روش عام. 🔺 منظور از شهود، وصول به واقعیت با شهود قلبی است که معمولاً عارفان از آن سخن می گویند. منظور از اینکه فلسفه ای دارای روش اشراقی است، این است که از شهود قلبی در آن فلسفه استفاده می شود. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 215_220 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آخرین نفس شیطان است... انتخاب با ماست: سرمای سوزناک یا گرمای الهام بخش ؟ 🔰تهیه شده در قرارگاه مردمی گام مردم 🆔 @gamemardom —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙تو قانون نیستی! 🔺توضیحات در خصوص عملکرد اخیر این فایل در انتهای درس کلام انقلابی چهارشنبه ۵ خرداد بیان شده است. 🔰قرارگاه مردمی گام مردم 🆔 @gamemardom —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
❇️ جزوه که توسط طلاب دوره مؤسسه فتوت زیر نظر جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا تولید شده است منتشر شد. 💠برای تولید این جزوه ابتدا کل بیانات رهبر معظم انقلاب از سال 92 تا امروز مطالعه شد و موضوعات مهم و کلیدی آن استخراج شده است، سپس تلاش شد که دال مرکزی گفتمانی حضرت آقا در این سال ها به دست آید و دوال پشتیبان مهمی که برای تحقق این دال مرکزی نیز ایشان لازم می دانند مشخص گردد. 🔺 علت اتخاد این روش این بود که تیم با راهنمایی استاد معتقد بود از آنجایی که روش اداره انقلاب توسط رهبران انقلاب اساساً روشی گفتمانی بوده است و یکی از کارهای مهم رهبری گفتمان سازی است، اگر ما می خواهیم کشور را از تفکر لیبرال عبور بدهیم، مهم ترین اقدام مطالعه کنشی بود که رهبر انقلاب به عنوان نایب امام زمان (عج) در این سال ها داشته است. 🏷 نسخه الکترونیک این جزوه را از اینجا دانلود کنید. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac