♨️مصاحبه با موضوع امتداد حکمت
⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
💢بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1230
💢بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1258
💢بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1286
💢بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1305
💢بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1339
💢بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1389
💢بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1441
💢بخش 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1503
💢بخش 9️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1546
💢بخش 0️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1568
💢بخش 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1602
💢بخش 2️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1803
💢بخش 3️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1857
💢بخش 4️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1888
💢بخش 5️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1938
💢بخش 6️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2006
💢بخش 7️⃣1️⃣ (بخش پایانی)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2058
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🎤مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
🔰موضوع مصاحبه: امتداد حکمت
💢بخش 2️⃣1️⃣
🔺ارتباط فلسفه و فقه
🔹 اینکه مقام معظم رهبری در صحبت های اخیرشان فرمودند فلسفه خوب است، بلکه لازم است، منتها الان آن که سر صحنه مشکلات ما را حل می کند بحث فقه است، وقتی به اجزای مختلف این بحث توجه کنیم، این بیان خیلی بیان حکیمانه و عمیقی بوده است.
🔹 من یک بحثی را از یکی از اقتصاددانان برجسته ی کشورمان شنیدم که اتفاقاً اعتقاد جدی به اقتصاد اسلامی داشتند، هم اقتصاددانی هستند که در فضاهای آکادمیک و دانشگاهی ما مطرح هستند و هم معتقد به فضای اقتصاد اسلامی هستند که ما باید به اقتصاد اسلامی برسیم، برخی از دانشجویان آن بزرگوار مطرح می کردند که ما وقتی اخیراً خدمتشان رسیدیم، ایشان فرمودند الان ما کارهای روی زمین مانده ی وسیعی داریم که نمی توانیم منتظر بمانیم تا اقتصاد اسلامی به معنای حقیقی و وسیع و دقیق کلمه شکل بگیرد و بعد آنها را حل بکنیم، الان سر میدان ما مشکل داریم. فرمایش مقام معظم رهبری این است که الان ما در میدان عمل نیازمند به نظر هستیم، نیازمند به ارائه ی یک سری گزاره ها هستیم، این گزاره ها را الان اگر بتواند دانشی برای ما برآورده بکند، دانش فقه است که دارد انجام می دهد. اما اگر بخواهیم فقه به معنای حقیقی و عمیق کلمه، آن طوری که تمدن عظیم بزرگ اسلامی را بسازد، آن طوری که تمام نیازهایی که جوامع اسلامی ما به دانش های متعدد غربی اعم از دانش های مرتبط با فرد و خانواده و اجتماع، در خودشان احساس می کنند، همه را برطرف بکند، اگر فقه بخواهد همه ی این ساحت های نیازمندی های ما را برطرف بکند، ما باید کار را از ریشه شروع کنیم.
🔹 یعنی معنای این سخن این است که دائماً باید در ارتباط با فلسفه ی اسلامی، امتدادهای فلسفه ی اسلامی و مسائلی که مطرح کردیم، فکر بشود تا ما به یک سری نتایج برسیم، آن وقتی که ما به این نتیجه رسیدیم، خودش را در عرصه ی عمل، نمود و ظهور خواهد داد. چنانچه بخش هایی را جواب داده و بخش هایی را همچنان مسئله هست؛ آن کیفیت ترابط فقه و فلسفه که عرض کردم که می تواند بسیار مبارک و عالی باشد، آنها را هم که به آن توجه کنیم.
🔹ما الان نیازهایمان را باید چکار کنیم؟ ما در عرصه ی بین الملل ده ها پرسش داریم، ما در عرصه ی حکومت ده ها پرسش داریم، ما در عرصه ی مسائل اجتماعی اسلام، ده ها پرسش داریم، در مسئله ی حجاب پرسش داریم، در مسائل اقتصاد پرسش داریم، الان کی می تواند اینها را جواب بدهد؟ فقه است که سر صحنه است، لذا دائماً فقه پژوهان ما باید کار بکنند.
🔹ولی همیشه یک تلاش جدی و پیگیر باید صورت بگیرد، همان که خود مقام معظم رهبری هم شروع اصلی آن را مطرح فرموده، آن هم اینکه باید فلسفه امتدادهای خودش را در عرصه ی عینیت به نحو تمام عیار نشان بدهد، آنجاست که رابطه ی عمیق حکمت و فلسفه با فقه کاملاً روشن خواهد شد. حالا ببینید این مسئله ای که عرض کردیم چقدر در اصول فقه اثرگذار خواهد بود، چقدر در قواعد فقهی اثرگذار خواهد بود، چقدر در باز شدن فضاهای متعدد اثرگذار خواهد بود.
🔘 مرتب پرسیده می شود که فلسفه چه تأثیری در فقه دارد؟ اگر تنظیمات حکمت عملی این طور ضعیف نمی شد، [این مشکلات را نداشتیم]. حکمت عملی یعنی مجموعه دانش هایی را که همه ی ساحت های حیات بشری را پوشش می دهد یعنی ما به نحو فلسفی فکر کردیم به این نتیجه رسیدیم که حکمت عملی یا اخلاق است یا تدبیر منزل است یا سیاست مدن، اگر هم قرار باشد ساحت های دیگر مطرح بشود، این باز با مطالعه ی فلسفی و حکمی در ارتباط با انسان فضایش باز خواهد شد. به عبارتی وقتی شما راجع به انسان تأمل می کنید متوجه می شوید این شئون را دارد، فلسفه است که این کار را می کند، وقتی فلسفه این کار را کرد، زاویه دیدهای جدیدی برای فقه باز می شود و فقه استنباط های خودش را با همان روش های مجربی که دارد، انجام می دهد و آن ساحت ها را پر می کند.
🔹اگر حکمت عملی جدی بود، تبویب ابواب فقهی ما به سبک خاصی شکل می گرفت، اگر حکمت عملی ما جدی بود، آن وقت مسئله ی اخلاق در دنیای اسلام تا به این حد مغفول نمی ماند و استنباط حوزه ی اخلاق و گزاره های اخلاقی از دین تا بدین حد ضعیف نمی شد. اگر بحث حکمت عملی ما جدی بود، الان ما مشکلی در فقه حکومتی نمی داشتیم چون می دانستیم بخش وسیعی از شأن انسانی، سیاست مدن است، چون ما به آن ساحت توجه نکردیم، ذهن ما در ابعاد حکومتی در مسائل فقهی چندان تیز نشده، پس بنابراین به این بحث باید ما توجه داشته باشیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#امتداد_حکمت
#مصاحبه
#ارتباط_فلسفه_و_فقه
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از تعلیم حکمت
🔰رویداد هم اندیشی مجازی با موضوع:مصاحبه
🔹متدولوژی مصاحبه
🔹تکنولوژی مشاوره تحصیلی از طریق مصاحبه
🔹مصاحبه به مثابه ابزاری برای راهبری فکری فرهنگی وگفتمانسازی
🔶حجتالاسلام سید مصطفی مدرس
📆پنجشنبه 7فروردین
⏱ساعت 18
🔸از طریق لینک زیر در فضای اسکای روم
https://www.skyroom.online/ch/samm.mostafa/neshast
🔸کافی است لینک را لمس کرده و به عنوان مهمان وارد کلاس شوید ونام خود را وارد کنید
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔰 کارگروه فناوری تعلیم حکمت
🇮🇷 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
@talim_hekmat
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_امام
💢 شرایط سخت فلاسفه (تقيه و رمز در كلمات پيشينيان)
🔺مرحوم آخوند رحمه الله مىفرمايد: افلاطون و ارسطو و ديگر قدما هم به همين قول اعتقاد داشتند و چون در زمان خودشان گرفتار تقيّه بودند، نتوانستند با صراحت لهجه، مراد و مقصود خودشان را بيان كنند، بلكه طبق عقيده و اعتقاد عامه مردم سخن گفتند؛ چنانكه هم اكنون در قلوب مسلمانان همين معنى راسخ است كه نفس قبل از بدن وجود داشته و سپس وارد بدن شده است، با اينكه اين عقيده از آنِ مسلمين نيست، بلكه از قديم در قلوب مردم ارتكاز داشته است و عدهاى از روضهخوانها به چند روايتى كه سند مشخصى نداشته و در كتب شيعه هم نمىباشد بلكه متّخَذ از روايات عامه است و معنايش را هم درست تلقّىنكرده و نفهميدند، براى اثبات اين ارتكاز عمومى تمسّك جستند و به عنوان روايات نقل كردند و گويا از ضروريات دين شمرده مىشود.
🔺اكنون هم بين عامه مردم، بلكه حتى بين علما هم نمىشود گفت كه مرحوم آخوند رحمه الله چه گفته است، پس به نظر مىرسد كه افلاطون و ارسطو هم در زمان خودشان گرفتار تقيه بودند و لذا كلماتشان را طورى ادا مىكردند كه اگر مخالفين قصد مؤاخذه مضامين كلماتشان را داشته باشند، آنها بتوانند محاجّه كنند و در عين حال مرادشان را هم با اشاره و ايماء بيان داشتند كه اگر به دست اهلش افتد، بتواند مراد و مذاق آنها را دريابد.
📚 تقريرات فلسفه ج3 / 414
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه #استاد_یزدان_پناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
🔷 #درباره_طلبگی
🔴 بخش 1️⃣0️⃣
📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/525
🔴بخش 2️⃣0️⃣
📝 موقعیت ویژه طلبه در عصر انقلاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/549
🔴 بخش 3️⃣0️⃣
📝 تنظیم زندگی با درس
https://eitaa.com/fvtt_ir/823
🔴 بخش 4️⃣0️⃣
📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم
https://eitaa.com/fvtt_ir/869
🔴 بخش 5️⃣0️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/962
🔴 بخش 6️⃣0️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1010
🔴 بخش 7️⃣0️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1080
🔴بخش8️⃣0️⃣
📝استقلال طلبه(قسمت 1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1147
🔴بخش9️⃣0️⃣
📝استقلال طلبه(قسمت 2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1207
🔴بخش0️⃣1️⃣
📝 نحوه فعالیت در عرصه های غیرحوزوی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1237
🔴بخش1️⃣1️⃣
📝 بیان ضرورت و شیوه پرداختن طلاب علوم دینی به مسائل طلبگی(قسمت اول)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1272
🔴بخش2️⃣1️⃣
📝 بیان ضرورت و شیوه پرداختن طلاب علوم دینی به مسائل طلبگی(قسمت دوم)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1276
🔴بخش3️⃣1️⃣
📝فلسفه های مضاف
https://eitaa.com/fvtt_ir/1310
🔴بخش 4️⃣1️⃣
📝 قرآن خواندن و استفاده از قرآن
https://eitaa.com/fvtt_ir/1770
🔴بخش 5⃣1⃣
📝 روش تحصیل
https://eitaa.com/fvtt_ir/1816
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه حضرت آیت الله #استاد_یزدان_پناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
🔷 #درباره_طلبگی
🔷 بخش 5️⃣1️⃣
📝روش تحصیل 1️⃣
✅سوال: چند تا از همین روش های تحصیلی که خودتان مفید دیدید، مثلاً همین سبک علامه که یکی از این نمونه هاست، چند تا از همین ها که خودتان تجربه کردید بفرمایید.
☑️پاسخ: تجربه زیاد است، هر کس به حسب خودش، من معتقدم هیچ کدام طلبه ها را نمیشود در یک سایز قرار بدهی، هر کسی به شکلی، الان طلبه ای آمده بود گفته بود من میخواهم درس بخوانم، چند ساعت بخوانم؟ گفتم من واقعیتش نمیتوانم درباره ی شما قضاوت کنم، توان خودتان را باید ببینید، یک طلبه میتواند دوازده ساعت بخواند، من الان خودم هشت ساعت بیشتر نمیتوانم، یکی دیگر ده ساعت. من اگر هشت ساعت بیشتر بخوانم بعدش فردا هر چه میخواهم بخوانم میبینم هیچی نمیتوانم، این مشخص است دیگر، این دسته از مسائل برمیگردد به فرد، مثلاً شاید یک نفر باشد هم به لحاظ مزاجی، هم به لحاظ تربیتی که شده اصلاً نشستن این طوری که علامه طباطبایی نشسته خودکشی باشد! اصلاً میگوید از دستم برنمی آید.
🔹 راه ها متعدد است، هر کس انتخاب میکند، مثلاً یکی از راه ها تمرکز است، تمرکز در یک رشته، شما یک رشته را شروع کردید، آن رشته ای که اصلی میشود روی آن تمرکز بیشتری کن، تمرکزها شیوه هایی دارد، هر کس به حسب کار خود، مثلاً فرض کنید طلبه ای است در طول سال اصول میرود، فقه میرود، فلسفه هم میرود، میخواهد اصول را تمرکز کند، به او میگوییم در طول سال که این طوری میخوانی، تعطیلات حوزه چقدر است، دو سوم است، حالا دو سوم نه، یک سوم، یک سوم هم اختصاص بده به اصول، شما که رشته ات میخواهد اصول باشد. یک سوم را اختصاص دادی یعنی چکار کردی؟ اینجا روزی سه تا درس میگرفتی، آن سه تا درس رفته روی یک درس، یک سوم که جدا کردید از سال، آن را تمرکز میکنید راحت میبینید به اندازه ی چهار سال اصول خواندید، یک سال درس، سه سال هم تعطیلات، بلکه بیشتر میشود، این یک شیوه تمرکز است.
🔹بعضی از آقایان میگویند شما این کار را بکنید، این شیوه ی تمرکز را ما خیلی میپسندیم، میگویند میخواهی در چهار رشته متخصص بشوی، اول در یک رشته متخصص شو، اول یاد بگیر در یک فضا مجتهد شو، بعد یاد گرفتی میتوانی آن شیوه را در بخش های دیگر هم اعمال کنی، این را ما میگوییم تمرکز، شیوه ی تمرکز خیلی چیز خوبی است، مثلاً شیوه های موجود در علم که قبلاً هم خدمتتان گفتم، در یک رشته میشود گفت، بنده خدایی، علم رجال را نمیدانم حتماً رفتید کارهایش را دیدید، علم رجال انضباط علمی اش به زحمت است، یعنی شما بخواهید بگویید چه چیزهایی است، ولی بعضی رفتند گفتند این بزرگوار که در رجال این قدر قوی است، من روش هایش را به دست آوردم، ببینید یعنی این قدر که انضباط ضعیف است معمولاً، قوت های انضباطی در علم رجال نیست، بلکه باید انواع راه ها را باز کرد تا بتوان درستش کرد، ایشان رفته تمام شیوه هایش را به دست آورده، شیوه را به دست آوردی راه را درست کردی، [بقیه اش ساده است]
وقتی میروید درس استاد، [شیوه استاد را] یاد بگیرید، ولی یک جور هم نباشد بعضی را من میبینم از بس برایشان شیوه جدی میشود، از درس میافتند، این را نمیگویم اصلاً، من اصلاً این را معتقد نیستم، درس را آن موقع خوب گوش بدهید ولی بعدش میتوانید بگویید حالا ببینم چه شد؟ چکار کرد استاد؟ این که کار سختی نیست.
🔹حتی دیدم بعضی ها را، این شیوه را میگویم سخت است ولی به حسب افراد دیگر، طرف میگفت من آنجا سر درس پیش مطالعه میکردم، حرف استاد را گوش میدادم، مباحثه اش را هم کردم آنجا، سر درس، یک درس می-رفت هر سه کار را یکجا انجام میداد، شاید تعجب کنید که چطور میشود، بسته به افراد است، یعنی یاد که بگیرد میتواند انجام بدهد، تا استاد میخواست مطلب را توضیح بدهد، متن را می¬خواند، سه سطر چهار سطر را خوانده، بعد استاد که میگوید همراهش هم خوانده، بعد اینجا مطالبی به نظرش رسیده، مباحثه اش را هم کرده، ولی این شیوه که برای همه نیست، بسته به افراد است دیگر، آقا این کارها را نکنید! یعنی کاری حل نمیکند، این برای بعضی است که میتوانند این شیوه ها را اعمال کنند.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه حضرت آیت الله #استاد_یزدان_پناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
🔷 #درباره_طلبگی
🔷 بخش 5️⃣1️⃣
📝روش تحصیل 2️⃣
🔹بنده خودم الان این طوری هستم که طبقه بندی نمیتوانم بکنم، مثلاً بخواهم هم آن کار را برسم، هم آن کار را، هم آن کار را. طبقه بندی ذهنی ام خوب نیست، یکی هست طبقه بندی ذهنی اش خوب است، یک ساعت درس میدهد، یک ساعت کار میکند، یک ساعت چه میکند، همه را هم میتواند جمع و جور کند، خب این یک شیوه ای را دارد اعمال میکند، من بلد نیستم. یعنی میخواهم بگویم اینها برمی گردد به افراد.
🔹دیگر باید خودشان انتخاب کنند ولی یاد بگیریم روشمند عمل کنیم، تأمل کنیم در کار خودمان که چکار کنیم، اینهایی که عرض کردم انجام بدهید میشود، مثلاً یکی از کارها را به شما بگویم، من دیدم بعضی از آقایان، نمیگویم این را اجرا کنید فقط بدانید، مثلاً یکی از بزرگواران که خیلی آدم قوی ای هست، سبک مطالعه اش اینطوری است که قطاری حرکت میکند، آهسته آهسته آهسته آهسته، ولی یک وقتی که حل میکند، میبینی همه چی را حل کرده، اصلاً سطر به سطر دارد درست میکند، دارد همان جا فکر میکند، یعنی یک جمله را تمام میکند، زود نمیرود جمله ی بعد، این کار را اگر من بکنم، من بیچاره میشوم، تا یک دور کتاب را نخوانم، ندانم چی گذشته، نمیتوانم ببینم اینجا الان چه خبر است؛ ولی ایشان یک سطر را میخواند، تأمل میکرد، حلش میکرد، نظرش را پیدا میکرد بعد ادامه میداد، یک جمله یک جمله، یک پاراگراف یک پاراگراف، ایشان این کار را میکرد، بسته به افراد است، میخواهم بگویم بستگی دارد به خودتان و جوشش خودتان.
🔹یکی از آقایان این کار را میکرد در تتبع، کتاب را که میخواند، رسیده به بحث بعدی، یک دفعه میدید مطلبی هست که میخورد به بحث قبلی، زود آدرس میداد، مینوشت آنجا، اینجا هم مینوشت، البته نه سر درس، بعدش این کار را میکرد، بعد از مدتی این کتاب را هر جایش را باز میکردی میدیدی آدرس داده به آنجا، آنجا میرفتی میدیدی آدرس داده، تمام مطالب به هم وصل است، این یک شیوه است. ولی شیوه ی خواندن یک متن است.
🔹بعضی افراد مثلاً طرف میدید اینجا مطلبی وجود ندارد، میگفت قول اول، خودش میساخت، جواب میداد، قول دوم، جواب میداد، قول سوم، بعد میدیدی حالا دیگر فضا برایش آشنا شده و راحت نظر میدهد، این دیگر بسته به افراد است و شما باید انتخاب کنید.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
🔘 خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
🔻 بخش 1️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1456
🔻 بخش 2️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1488
🔻 بخش 3️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1511
🔻 بخش 4️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1526
🔻 بخش 5️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1527
🔻 بخش 6️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1528
🔻 بخش 7️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1529
🔻 بخش 8️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1560
🔻 بخش 9️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1562
🔻 بخش 0️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1599
🔻 بخش 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1622
🔻 بخش 2️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1640
🔻 بخش 3️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1681
🔻 بخش 4️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1822
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#بدایة_الحکمة
#فلسفه_ی_فلسفه
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
#نسبت_فلسفه_با_دین
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
4️⃣1️⃣ خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
🔺نسبت فلسفه با دین
2️⃣ تقارن محتواها
🔹 دین به دغدغههایی که فلسفه دارد توجه میکند و میخواهد به آنها پاسخ دهد و خیلی از دغدغهها و هدفهای مشترک در آن وجود دارد.
🔹 این تقارب موجب شده است که در دهههای ترجمه که در دو دوره صدر اسلام و در دهههای اخیر بوده است، باعث شد نهضت ترجمه به شکل خاصی پیش برود. هر چند در دوره اول به دلیل هیمنهای که دین داشت و قوی بود بسیار قوی و مشتاق و استقبال گونه و محققانه با ترجمه و اندیشههای فلسفی برخورد کردند اما در دورههای اخیر به دلیل ضعیف شدن مباحث دینی با رعب با آن مواجه شده اند.
☑️ خیلی از آموزههای فلسفی تحت تاثیر ادبیات دین پیگیری شده است. مانند:
🔺مسئله واجب الوجود به شکل خیلی ظریف و به نام محرک اول بوده اما فلاسفه اسلامی با استفاده از علت و معلول و مواد ثلاث به دلیل جهت دهیهای دینی به اینها عمق داده اند؛ و کم کم به برهان صدیقین میرسد که توسط بوعلی شکل گرفت. اینها تاثیراتی است که به واسطه هدایت دین رخ داده است. مثلا دین به شکل ارشادی گفته که در تحلیل ذات باری تعالی نیا و جز تحیر را نمیرساند و برو سراغ صفات و اسماء الهی که با همین ارشادها به شکل عقلی اثبات کرده که نمیتوان به حوزه ذات الهی راه یافت.
🔺 عینیت صفات با یکدیگر و عینیت آنها با ذات
🔺 اختیار واجب الوجود: تبیین اختیار باری تعالی که انواع تجددها در ذات رخ ندهد.
🔺 تبیین علم قبل از ایجاد
🔺 تبیین دقیق رابطه بین حق و خلق: که خیلی مشکل است، ولی در فلسفه ربط معنا میکنند در عالیترین مرتبه
🔺 تجرد نفس ناطقه
🔺 اثبات حدوث زمانی و حدوث ذاتی عالم
🔺 تکامل برزخی و تجسم اعمال
☑️ و خیلی مسائل دیگر ...
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#بدایة_الحکمة
#فلسفه_ی_فلسفه
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
#نسبت_فلسفه_با_دین
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️
🏴 "إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ."
⚫️ رحلت #والد مکرم جناب #استاد_فلاح دام ظله مدیر محترم مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی را به محضر شریف ایشان و بازماندگان آن مرحوم #تسلیت عرض میکنیم.
خداوند آن عزیز فقید را قرین اصناف رحمت خود بگرداند و با اولیای اطهار علیهم السلام محشور نماید.
▪️ لطفا فاتحه ای به روح ایشان هدیه بفرمائید.
▪️ مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
شرح_پیام_تبریک_حضرت_امام_بابت_12فروردین-استاد فلاح.pdf
759.6K
جزوه "پیامی الهام بخش در روزی شگفت و مبارک":
شرح پیام امام خمینی به مناسب سالروز جمهوری اسلامی ایران به قلم استاد فلاح تقدیم مخاطبین کانال میگردد.
#حکومت_الله
#امامت_مستضعفان
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
☑️ #كاركردهاي علمي معنوي فرهنگي #فلسفه_خواني
💠گفتوگو با #استاد_یزدان_پناه
🔻 بخش 1️⃣
📝سوال: فلسفه خوانی چه نقشی در حیات علمی، معنوی و فرهنگی طلبه دارد؟ آیا خواندن فلسفه، فقط به عنوان یک حسن است یا اینکه برای طلبه یک ضرورت است و برای هر تخصصی هم که میخواهد در حوزه کسب کند، باید نسبتی با فلسفه برقرار کند؟
✅ پاسخ: [بخش اول]
🔹 طلبه برای بسیاری از کارها باید به معقول تن دهد. کسی که امروز در وادی معارف دینی میآید، در کنار بحث احکام، به رشتهی معقول نیز احتیاج دارد. همان گونه که ما برای دانستن احکام شریعت، باید یک سری علوم مختلف، مانند فقه و اصول و حدیث بخوانیم، برای کارهای معارف و عقاید دینی به طور اعم که شامل بحث توحید و معاد و امامت و نبوت و ملائکه و ... که در کتب دینی بسیار زیاد هم هست، به این سنت فلسفی نیاز داریم.
🔹سنت فلسفی ما، اشاره به یک تلاش هزار و چند ساله دارد و ما بر سر یک سفرهی آماده نشسته ایم. من نمیگویم اینجا پایان راه است، ولی این سفرهای است که راه فهم معارف را باز کرده است.
🔹ما در برابر این سنت معقول فیلسوفان و عارفان، دو راه دیگر هم داشتیم: یکی راه حدیث و نگاه به ظاهر متون بود که صرفاً تبدیل به «ظاهرگرایی» شد؛ راه دیگر همان حرکت متکلمان در طول تاریخ به ویژه آن سدههای نخست است که میخواستند تلاشهای زیادی در دفاع از معارف دینی، ولی با یک سبک خاص کنند. حرکت ظاهرگرایی، عملاً با مشکلات زیادی مواجه شد و بیشترین مشکل، در بحث تشبیه و تجسیم آن بود. ظاهرگرایی این حرکت را به سمتی سوق داد که تقریباً از عمل معارف دینی تهی شد و عملاً این روش جواب نداد و بسیاری از آن حذر کردند.
🔹حرکت و جنبش دیگر، سبک کلامی بود که در دورههای گذشته طی شد. در روش کلامی، بنا بر این بود که از دین دفاع کنند و چون محور، فقط دفاع از دین در نظر گرفته شد نه یافت حقایق دینی آن گونه که هست، مجدداً با مشکلاتی رو به رو شد و باز هم این روش جوابگو نشد؛ چون فهم معارف آن گونه که بایسته و شایسته و عمقی باشد، حاصل نشد و تقریبا سعی شد فقط یک خِرَد سطح پایین را به کار بگیرند که از آن به «خرد جدلی» تعبیر میشود.
🔹چون بنای این خرد جدلی بر اقناع بود، با دو مشکل جدی برخورد کرد: یکی از ناحیه فهم متون دینی؛ چرا که متون دینی ناظر به تبیین واقع، آن گونه که هست، بودند؛ ولی اینها با روشی که در پیش گرفتند عملا در فهم متون دینی موفق نبودند؛ مشکل دیگر هم در حل و فصل واقع آن گونه که هست، به لحاظ مستقل عقلانی بود که موفق نبودن و راه آ«نها هویت برهانی نداشت.
🔹ولی سنت فلسفی که در نهایت با عرفان نظری گره خورد، عملاً جواب داد و خیلی خوب توانست به بسیاری از اسرار دین دست پیدا کند و بسیاری از متون و روایاتی که در ظاهر اولیه با یکدیگر تفاوت داشتند را جمع کرده و به حقیقت مطابق همهی این آیات و روایات برسد از فارابی تاکنون، آهسته آهسته تلاشی صورت گرفت که بتواند هم واقع را آن گونه که هست و هم متون دینی را بفهمد. بسیاری از مسائل باب توحید با تمام ریزه کارهای ها، مانند قرب وریدی حضرت حق، توحید افعالی، توحید صفاتی، باب معاد و ... در این روش بررسی شد. اگر کسی به بحث معاد متکلمین نگاه کند و در کنار معاد صدرا در جلد 9 اسفار قرار دهد، آن وقت میتواند بفهمد که اینها چقدر با هم فاصله دارند؛ حتی در کمیت پرداختن به مسائل.
🔹آنقدر مسائل ریز معارفی وجود دارد که اگر بگوییم بیش از ده هزار گزاره میشود، اغراق نیست که آن دو، عملاً به اینها نپرداخته اند؛ اما در این سنت فلسفی که بُعد عرفان نظری هم از قرن هفتم در آن جا باز کرد و بعد در سنت صدرایی که عرفان نظری با حکمت متعالیه آمیخته شد، به اینها پرداخته شده است. آنها در عین اینکه سر سفرهی فارابی و بوعلی و شیخ اشراق نشستند، بسیاری از اسرار متون دینی را هم با روش فلسفی فهمیدند.
📖منبع: مصاحبه نشریه خط با استاد یزدانپناه
#كاركردهاي_فلسفه_خوانی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #بیانات_اخلاقی، #استاد_فلاح_شیروانی
💠 #داشتن_سوگیری_اساسی
🔺ما در زندگی یک سری سوگیریهای اساسی داریم، که در لحظه متوجه آن سوگیری اساسی نیستیم؛ ما در لحظه در افعال بسیار خُرد، عواطف بسیار خُرد و برداشتهای بسیار خُرد غوطه ور هستیم؛ اگر مراقب نباشیم اندازه بزرگی ما همان میشود. ماها ناچار از برداشت لحظهای هستیم، عواطف لحظهای حضور دارد و افعال هم الان یک کار میتوانم بکنم؛ ولی ما گاهی بی دقتی میکنیم به صورت بالفعل همینقدر هستیم. بعضیها به خاطر اینکه اهل توجه هستند این لایه ظاهری وجودشان باطن پیدا میکند.
🔺مثل اینکه آدم با یک کسی میخواهد برخورد کند، عصبانیاش میکند؛ یک حسابی میکند میگوید کار من دست این گیر است، میگوید در این اداره درست است که این خیلی دارد خباثت میکند اما کار من دست این گیر است. اگر بخواهد به عواطف خودش بسپارد همین الان صندلی را بر سر او میزند، اما نگاه که میکند میگوید نه! دارد در بازه بازتری نگاه میکند.
🔺بعضیها اینطوری زندگی میکنند، وجود در لحظهای ندارند، وسیعتر از لحظات هستند؛ به نظر میرسد دین کلا دنبال این قضیه است اما وسعتی که میخواهد پدید بیاورد وسعت فطری است.
ما در زندگیمان یک سری سوگیریهای اصلی و اساسی داریم که در لحظه انسان متوجه آنها نمیشود، از لحظه باید بیرون بیاید تا متوجه سوگیریها بشود. رفتار خودش را در یک هفته یا در ده حادثه مواجهات خودش را بررسی میکند متوجه میشود که حواس من به یک چیزی نیست.
🔺اگر سوگیریهای اساسی در زندگی مهم است، یافتن چارچوبها اصلی و انس عمیق و استقرار در آنها مهم است. انسانهای کمی هستند که اهل این داستان هستند، خیلیها اینطور چیزها را خواب و خیال میدانند، موقعی که به این ساحت میخواهی او را بکشی حوصلهاش سر میرود. انسانهای کمی هستند که میتوانند این ساختارها را بببیند و در این ساختارها مستقر بشوند.
🔺به لحاظ اجتماعی سهم اینها و اثر اجتماعی اینها فرق میکند؛ مثل اینکه داریم میرویم مسافرت یک نوسان که پیش میآید آن پزشک شناخته میشود.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝 #فقه_اقتصاد_مقاومتی
(با رویکرد حمایت از کالای ایرانی)
🔘 #استاد_یوسفی
صوت و خلاصه جلسه 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1780
صوت و خلاصه جلسه 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1833
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه اقتصاد مقاومتی-استاد یوسفی-ج2-980711-LQ.mp3
14.4M
🎧 #فقه_اقتصاد_مقاومتی
(با رویکرد حمایت از کالای ایرانی)
🔘 #استاد_یوسفی
📝جلسه دوم
🗓 تاریخ جلسه: #11_07_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📗#فقه_اقتصاد_مقاومتی (حمایت از کالای ایرانی)
👤#استاد_یوسفی
⬛️#خلاصه #جلسه_دوم
در این جلسه دو موضوع در کلاس ارائه شد:
🔘محور اول- جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران
☑️اهمیت بحث: مقام معظم رهبری بعد از طرح جنگ تمام عیار اقتصادی بحث حمایت از کالای ایرانی را مطرح فرمودند.
از طرفی تاریخ نشان می دهد، هر گاه حوزه و علما درک روشنی از اقدامات اقتصادی دشمن داشتند، واکنشان هم مناسب بوده و هرگاه درک روشنی از فعالیت دشمن نداشته اند، ساکت و آرام بوده اند.
⬜️گزارش تاریخی جنگ اقتصادی:
◻️1. دوره جنگ تحمیلی
▫️منع همه کشورها از فروش کلیه تجهیزات نظامی به ایران
▫️تحریم های وسیع اقتصادی، علمی، نظامی در آبان 66؛
◻️2. دوران بعد از جنگ تحمیلی
▫️منع گسترش تجهیزات نظامی و تحریم ایران از طرف امریکا و متحدانش در سال 72
▫️قطع تمام ارتباطات تجاری با ایران از جمله خرید نفت در سال 73
▫️منع سایر کشورها برای معاملات تجاری و سرمایه گذاری با ایران با تصویب داماتو
▫️بعد از 11 سپتامپر ایران محور شرارت خوانده شد و تحریم های جدید شکل گرفت
▫️از سال 2004 به بعد تحریم های هسته ای با مصوبه شورای امنیت شکل گرفت
▫️در سال 2006 ده نفز از دانشمندان ایرانی که به دعوت امریکا به گردهمایی علمی رفته بودند بازداشت شدند
▫️سال 2007 شرکت های نرم افزاری امریکایی مثل مایکروسافت و یاهو ایران را از لیست خدمات خود خارج کردند
▫️در همین سال تعدادی از بانک های ایرانی و شرکتهای سپاه توسط امریکا و بانک جهانی تحریم شدند
▫️در سال 2009 تحریم های جدیدی برای فشار بیشتر به برنامه های هسته ای شکل گرفت. در این تحریم ها، هرگونه همکاری با شرکت های مرتبط به صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و بانک مرکزی ممنوع شد. و برای کمک به ایران برای فروش نفت خام و دور زدن تحریم ها مجازات اعلام شد.
در اینجا بود که رهبری تعبیر جنگ اقتصادی را به کار بردند.
◼️اعتراف آمریکایی ها به جنگ اقتصادی
▪️هیلاری کلینتون: هدف ما این بود که آنقدر فشار مالی به رهبران ایران وارد کنیم تا هیچ راهی نداشته باشند، جز اینکه با یک پیشنهاد جدی به میز مذاکره برگردند. [...] این یک حمله همه جانبه بود.
▪️معاون وزیر خارجه امریکا: آمریکا مصمم است از تمامی امکانات و ابزارهایی که در اختیار دارد برای تضعیف تواناییهای مالی و اقتصادی ایران استفاده نماید.
▪️ریچارد نفیو: به رغم تحریم کالاهای مورد نیاز ایرانیان، مانع واردات کالای لوکس به ایران نشدیم تا ذخیره ارزی ایران با سرعت بیشتری تحلیل برود.
▪️استارت لوی رییس سازمان مقابله با تروریسم و تامین مالی امریکا می گوید تعداد اقتصاددانان این سازمان از 7 نفر به 700 نفر رسیده که مسئولیت کار روی اقتصاد کشورهای هدف از جمله ایران را دارند. تا مانع از معامله تجاری سایر کشورها با کشورهای هدف شوند.
🔘محور دوم- تبیین مفهومی «حمایت» از کالای ایرانی
برای بررسی حکم فقهی حمایت، باید ابعاد مختلف این موضوع دقیقا مشخص شود. یکی از این ابعاد هدف از ایجاد پدیده، موضوع و واژه است.
☑️هدف از ارائه موضوع حمایت از کالای ایرانی، مقابله با جنگ تمام عیار اقتصادی است. بر این اساس باید به گونه ای حمایت اتفاق بیفد که بتواند با این جنگ مقابله کند. پس صرف مسمای این عمل کفایت نمی کند.
🔸مراد از کالا، اعم از کالای اولیه، واسطه ای و نهایی است.
🔹تعریف حمایت: خریداری و مصرف پایدار کالای تولید شده ایرانی، توسط هر فرد ایرانی یا غیر ایرانی.
🔶الزامات پایداری در خرید و مصرف
🔹1. تولید مطابق با نیاز و ذائقه مصرف کننده.
تولید بر اساس نیاز واقعی و ذائقه مصرف کننده و حتی ذائقه سازی بر اساس معارف اسلامی.
🔸2. تولید با کیفیت مناسب
مقابله با تولید کنندگانی که از حمایت از کالای داخلی سوء استفاده می کنند از طریق جریان مطالبه گری.
🔹3. مصرف متعصبانه
این مورد تعبیر دقیق رهبری است: آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصّبانه و با تعصّبِ تمام، ملّت ایران، خارجیِ آن را مصرف نکنند. من فقط برای متدیّنین و افرادی که برای حرف ما حجّیّت شرعی قائلند، این را نمیگویم.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ #کلام_استاد
🔻 #استاد_يزدانپناه
☑️ ریشه داری عرفان اسلامی در کتاب و سنت / بخش 2️⃣
🔘این ادعا که عرفان اسلامی در قرآن و سنت ریشه دارد، با شواهد متعددی همراه است:
1️⃣ شاهد نخست، تصریح و پافشاری مشایخ عرفان در طی سده ها، به ویژه سدههای نخستین بر این امر است.
🔺عارفان بارها به زبان آورده اند که حقایق سلوکی و معرفتی را در سایهی تأمل و تدبر معنوی در کتاب و سنت و عمل به دستورات دینی یافته اند. جنبید بغدادی (م297) گوید: «این راه کسی رود که کتاب خدای عزوجل بر دست راست گرفته باشد و سنت مصطفی بر دست چپ گرفته و به روشنایی این دو شمع میرود تا نه در مغاک شبهت افتد و نه در ظلمت بدعت». همو گوید: «شیخ ما در اصول و فروع و بلا کشیدن، امیرالمؤمنین علی (ع) است». وی گفته است: «این علم عرفان ما مقید به کتاب و سنت است». ابوسلیمان دارانی (م215) گفته است: «چه بسا نکتهای از نکات عرفا روزگاری در دلم بود؛ آن را نمیپذیرفتم مگر به دو شاهد عدل که همان کتاب و سنت است.». تستری (م283) گوید: «هر وجدی که کتاب و سنت بر آن شهادت ندهد، باطل است».
2️⃣ شاهد دوم، وجود نکات عرفانی بسیار در آیات و روایات است که در فکر و ذهن و جان هر مسلمان حضور دارد. ابعاد معنوی، سیر و سلوکی و معرفتی در شریعت به اندازهای است که هر تشنهی معنویتی را سیراب میکند. به گفتهی شهید مطهری در کتاب علوم اسلامی: «مایههای اول اسلامی بسی غنیتر است از آنچه این گروه به جهل یا به عمد فرض کرده اند. نه توحید اسلامی به آن سادگی و بی محتوایی است که اینها فرض کرده اند؛ و نه معنویت انسان در اسلام، منحصر به زهد خشک است؛ و نه نیکان صحابهی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آنچنان بوده اند که توصیف شده؛ و نه آداب اسلامی محدود است به اعمال و جوارح و اعضا».
آموزههای فراوانی مانند مجاهده با نفس، تزکیهی نفس، عبادت احرار، قرب نوافل و فرایض، لقای الهی، رضوان حق، کمال انقطاع الی الله، شهود دل، ولی خدا و مقرب درگاه دوست شدن و نیز آیت بودن هستی برای حق، قرب وریدی خداوند به اشیاء، احدیت ذات و واحد قهار بودن خداوند، بینونت وصفی نه عزلی و حصر ظهور و بطون در خداوند، میتوانست الهام بخش معنویتی عظیم و گسترده شود.
📖منبع: نشریه حکمت عرفانی، بهار 1391، شماره 3
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac