💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 4️⃣1️⃣
🌐 کتاب شناسی توصیفی آثار اشراقی
🔘 آثار شیخ اشراق
1️⃣ چهار کتاب بزرگ اصلی که مضمون های فلسفه اشراق به طور مفصل در آنها آمده
🔺این کتاب ها عبارت اند از : تلویحات، مقاومات، مطارحات، حکمة الاشراق، هر چهار کتاب متضمن سه بخش منطق ، طبیعیات و الهیات هستند.بنابراین، هریک از آنها شامل یک دوره فلسفه به معنای عام اند و هرکس بخواهد به تعالیم اشراقی دست یابد، از آنها بی نیاز نخواهد بود.
🔺سه کتاب نخست از طریق بحثی و استدلالی پس از ذکر آرای فلسفه مشاء به نقد آنها پرداخته و بسیاری از آموزه های اشراقی را به صورت تحلیلی و استدلالی بیان کرده است. به درستی بنیان گذار فلسفه اشراق این کتاب ها را به منزله مقدمه برای اصلی ترین کتاب اشراقی اش، حکمة الاشراق، نگاشته است.
🔺سهروردی بر این باور است که نخست باید کتاب تلویحات او خوانده شود ،سپس مطارحات که مفصل تر است و پس از آن با ریاضت هایی که طالب اشراق متحمل می شود، کتاب حکمة الاشراق را درس بگیرد.
🔺مقاومات با اینکه کتابی جداگانه است، در حکم تعلیقات و حواشی بر تلویحات است.حکیم سهروردی سبب آن را شدّت ایجاز کتاب تلویحات دانسته است، و از این روی در مقاومات می کوشد مباحث را قدری بیشتر بسط دهد. در برخی مواضع این کتاب نکات و بیاناتی آمده اند که در کمتر کتابی از این حکیم اشراقی پیدا می شود.
🔺 اما کتاب حکمة الاشراق در حقیقت مهم ترین و برجسته ترین اثر شیخ اشراق در فلسفۀ اختصاصی اوست؛ همان گونه که تلقی شیخ اشراق نیز چنین است. بلکه وی بر آن است که هیچ کتابی در الهیات و فلسفه الهی به پای آن نمی رسد. در این کتاب افزون بر مسائل بحثی و نقد آموزه های مشاء، بیشترین آموزه های مابعدالطبیعه نوری و مباحث اشراقی او به طریق ذوقی و شهودی آمده اند. این کتاب، تنها کتابی است که دستگاه سازوار هستی شناختی در مابعدالطبیعة نوری (علم الانوار و فقه الانوار، به تعبیر خود شیخ اشراق) را به طور کامل منعکس می سازد.
2️⃣رساله های فلسفی کوچک تر اشراقی
🔺کتاب های الواح عمادیة و هیاکل النور از این دسته اند. کتاب الواح عمادیة در عین سادگی در تطبیق معارف اشراقی با شریعت در میان مصنفات شیخ شهید بی نظیر است.
3️⃣رساله های فلسفی کوتاه که صیغه مشایی آنها غلبه دارد
🔺این رساله ها عبارتند از : اعتقاد الحکماء، پرتونامه و لمحات. این رسائل جز به جهت نکات اندک اشراقی درآنها، چندان به کار فهم فلسفه اشراق نمی آیند. دو رساله بستان القلوب و یزدان شناخت را می توان جزء این دسته برشمرد؛ ولی در این دو رساله، از آموزه های اشراقی خبری نیست. این دو کتاب را به عین القضاة همدانی و میرسیدشریف جرجانی نیز نسبت داده اند.
4️⃣ رسائل کوتاه عرفانی که به تعالیم عرفانی صوفیه نظر انداخته
🔺 کتاب های صفیر سیمرغ، لغت موران، کلمة التصوف و روزی با جماعت صوفیان در این دسته جای می گیرند. رساله «صفیر سیمرغ» فشرده ای از احوال سالکان و مراتب وصول به حق است. رسالۀ «لغت موران» حاوی نکاتی درباره عرفان و سلوک است. در رساله« کلمة التوصف» می کوشد آموزه های عرفان را در باب نفس و مقامات عرفانی ، با تمهیداتی از تعالیم فیلسوفان به کرسی بنشاند. رسالۀ « روزی با جماعت صوفیان» بی آنکه رمزی و تأویلی باشد، به زبان داستان نگاشته شده است.
🔺این رساله ها و نیز رساله های دسته پنجم که خواهند آمد، از گستره اطلاع بنیان گذار فلسفه اشراق در حوزه عرفان و تمایل وی بدان خبر می دهد.
5️⃣ رساله های رمزی و تأویلی فلسفی و عرفانی
🔺 شیخ اشراق در نگاشتن این رساله ها، از شیوۀ کتاب های حی بن یقظان، سلامان و ابسال و رسالة الطیر، اثر ابن سینا پیروی کرده است. رساله های فارسی؛ آواز جبرئیل، عقل سرخ، رسالة فی حالة الطفولیة، فی حقیقة العشق ( مونس العشاق) و رساله های عربی قصة الغربة الغریبة و کلمات ذوقیه ( رسالة الأبراج) از این دسته به شمار می آیند.
6️⃣ ترجمه ها و شرح ها بر متون فلسفی پیشین و نیز تفسیر و شرح قرآن کریم و احادیث
🔺ترجمه فارسی رسالة الطیر، اثر تأویلی و رمزی ابن سینا و شرح اشارات وی و رسالۀ تفسیر آیات من کتاب الله و خبر عن رسول الله از این دسته اند.
7️⃣ رساله هایی که به سبک نیایش و مناجات نامه و مخاطبات نگاشته شده
🔺 الواردات و التقدیسات به زبان عربی از این جمله است. الدعوات الشمسیة، گویا گفتگوهایی است که حکیم سهروردی با خورشید و نیّر اعظم دارد.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 42_46
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
1️⃣ اهمیت حکمت مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2517
2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2561
3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2594
4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2616
5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2638
6️⃣ علوم و اقسام آن (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2677
7️⃣ علوم و اقسام آن (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2715
8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2848
9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2869
🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2886
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
💢بخش 🔟
🌐 معرفت شناسی در فلسفه مشا
🔘 تقسیم ادراک به جزئی و کلی
🔺 در ادراک جزئی انسان از امر جزئی مادی آگاه می شود و این آگاهی از طریق انتزاع صورت حسی یا خیالی یا درک معنای جزئی از شیء به دست می آید.
🔺 در ادراک عقلی انسان از اشیاء به نحو کلی آگاه می شود؛ یعنی صورت کلی اشیاء که از ماده و عوارض آن به طور کامل مجرد شده، معلوم عقل واقع می شود. بنابراین، ادراک یا به امر جزئی مادی تعلق می گیرد یا به امر کلی که مجرد از ماده است.
🔘 چگونگی علم انسان به ذات خود
🔺 اگر ادراک منحصر در دو قسم جزئی مادی و کلی مجرد است، ادراک انسان به ذات خود چگونه ادراکی است و به کدام یک از این قسم متعلق است؟
🔘 پاسخ ابن سینا
🔺 آنچه درباره انواع ادراکات و مدرَکات آنها گفته شده، آن است که معنای کلی هرگز با ادراک جسمانی ادراک نمی شود، ولی این طور نیست که مدرک هر امر جزئی لزوماً باید جسمانی باشد.
🔺 امور جزئی دو دسته اند: برخی با مدرک جسمانی درک می شوند و برخی با مدرک غیرجسمانی. آن امور جزئی که با عوارض مادی تشخص می یابند به وسیله مدرک جسمانی، یعنی حس، خیال و وهم درک می شود و امر جزئی ای که تشخص آن از طریق ماده و عوارض آن به دست نمی آید، به وسیله مدرک جسمانی ادراک نمی شود و هرگز اثبات نشده است که مدرک موجود جزئی فقط جسم و جسمانی است؛ یعنی قوه مدرکه مجرد ممکن است امر جزئی را ادراک کند. همین طور در هیچ جایی اثبات نشده که امر جزئی در حکم امر کلی در نمی آید.
🔺 هیچ استدلالی بر این مدعا نداریم که هر امر جزئی، یعنی حتی شخص مجرد، فقط با جسم درک می شود و شیء مجرد هرگز هیچ جزئی را درک نمی کند.
🔘 تفکیک ابن سینا میان دو دسته از اشخاص جزئی:
🔺 تشخص برخی از اشخاص ناشی از عوارض مشخصه هیولانی، مانند کمّ، وضع، زمان و مکان است، اما تشخص برخی از اشخاص ناشی از هیئات و عوارضی است که مختص امور غیرجسمانی است.
🔺 اشخاصی که تشخص آنها به عوارض مادی است، با اشخاصی که تشخص آنها به عوارض غیرمادی است، تفاوت دارند. عقل و نفس عاقله قادر به ادراک اشخاصی اند که تشخص آنها ناشی از عوارض غیرمادی است.
🔘 تقسیم ادراک به تصور و تصدیق
🔺 صورتی که در ذهن نقش می بندد و علم ما به یک معلوم را تشکیل می دهد، ممکن است یکی از این دو قسم باشد: آن صورت، یا فهم صدق قضیه است یا فهم صدق قضیخ نیست. فهم صدق قضیه «تصدیق» نامیده می شود و صورتی که فهم صدق قضیه نباشد «تصور».
🔺 تقسیم علم به تصور و تصدیق را نخستین بار فارابی مطرح کرده است.
🔘 تصور
🔺 آن صورت ذهنی ای است که مشتمل بر حکم و اذعان نفس به وقوع یا عدم وقوع نباشد.
🔺 صورت ذهنی مفرد، صورت ذهنی مرکب، صورت ذهنی قضیه مشکوکه و صورت ذهنی جمله های انشایی به دلیل آنکه فاقد فهم صدق اند، تصور به معنای خاص کلمه اند.
🔘 تصدیق
🔺 تصدیق، فهم صدق قضیه است. با توجه به آنکه تصدیق قسمی از علم، و عمل نیز صورت حاصل از شیء در ذهن است، پس تصدیق صورت حاصله خاصی است. ویژگی صورت حاصله ای که تصدیق است، حکم است. منظور از حکم، همان فهم و علم به مطابقت صورت ذهنی مشتمل بر نسبت حکمیه با واقعیت خارجی است.
🔺 حکم، پدیده ای معرفتی و دارای کاشفیت و حکایت گری است و این طور نیست که فعل نفسانی ای باشد که از پیزی کاشفیت نداشته باشد و مانند دیگر حالت های نفسانی مثل غم، اندوه، شادی و محبت خارج از مقوله علم باشد.
🔺 بنابراین، می توان گفت تصدیق همان فهم صدق قضیه یا علم به درستی قضیه است.
📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 58_62
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #مناسبتی
💠 #سال_روز_درگذشت_ابن_عربی
❇️ #ابن_عربی از منظر امام خمینی
🔺امام خمینی در آثار عرفانی خود از محییالدین به عظمت یاد می کند. ایشان برخی متون عرفانی مانند شرح فصوص الحکم ابن عربی را به طور خصوصی در طول مدت هفت سال از محضر سالک واصل و عارف کامل آیتالله میرزا محمدعلی شاه آبادی که خود از شاگردان دو حکیم و عارف بزرگ میرزا جهانگیرخان قشقایی و میرزا هاشم اشکوری بود، فرا گرفت.
🔺حضرت امام خمینی به مجموعه آثار این عارف بنام عموماً و به دو کتاب فتوحات مکیه و فصوصالحکم خصوصاً عنایت خاصی داشته اند.
به طور کلی اصل مباحث ابن عربی برای امام قابل قبول بوده، ولی در بعضی جاها با او اختلاف نظر دارند. تعلیقه ای هم بر فصوص نگاشته اند.
🔺امام خمینی در آثار عرفانی خود مانند شرح دعای سحر، مصباح الهدایة الی الخلافة والولایة، تعلیقة علی الفوائد الرضویه، سرّ الصلوة، آداب الصلاة و چهل حدیث، در موارد متعدد از محییالدین به عظمت یاد کرده است. و تحت عناوین با شکوهی مانند: شیخ کبیر، شیخ عارف، شیخ محقق، بزرگمرد، از او نام برده و به عنوان یکی از «بزرگان مشایخ ارباب عرفان» او را ستوده است
🔺از مواردی که اشاره به نظر حضرت امام درباره محییالدین دارد، نامه معروف و پیام تاریخی ایشان خطاب به گورباچف می باشد که در بخشی از آن آمده است: «دیگر شما را خسته نمی کنم و از کتب عرفا به خصوص محییالدین ابن عربی نام نمی برم که اگر خواستید از مباحث این بزرگمرد مطلع گردید، تنی چند از خبرگان تیزهوش خود را که در این گونه مسائل قویاً دست دارند، راهی قم گردانید تا پس از چند سالی با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موی منازل معرفت آگاه گردند که بدون این سفر، آگاهی از آن امکان ندارد.»
🔺مطلب دیگر پیرامون نظر حضرت امام خمینی درباره محییالدین ابن عربی، سخن استاد سید جلالالدین آشتیانی است که در انتهای مقدمه مبسوط خود بر کتاب مصباح الهدایة الی الخلافة والولایه چنین مرقوم نموده است: «مرحوم امام رضوانالله علیه از کثیری از اکابر ارباب عرفان به
«خلّص شیعیان امیر مؤمنان علیه السلام»تعبیر کرده اند. نمونه آن بیانات ابن عربی است در جواب 153 سؤال حکیم ترمذی در مسائل مختلف که برخی از آن مسائل از عویصات است. شیخ اکبر سالیان متمادی بعد از رحلت ترمذی در فتوحات مکیه[28] به این سؤالات جواب داده است» منبع
💠 #معرفی_کتاب📚
1️⃣جایگاه عزم
https://eitaa.com/fvtt_ir/2814
2️⃣درآمدی بر دیدگاهها و باورداشتهای اسلامی-انقلابی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2871
3️⃣پنج رویکرد مادر در مکتب امام
https://eitaa.com/fvtt_ir/2889
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #معرفی_کتاب📚
🔰🔰 «پنج رویکرد مادر در مکتب امام» عنوان کتابچه ایست که مختصرا به یکی از ویژگی های پایه و اصلی مکتب امام می پردازد.
🔰این کتاب که به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) پیشتر منتشر شده بود بنا به درخواست فرهیختگان ارجمند بصورت #الکترونیکی منتشر شد.
برای دریافت کتاب اینجا کلیک فرمایید.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
1️⃣ معرفی محتوای کتاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/2466
2️⃣ معنای لغوی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2492
3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2541
4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2582
5️⃣ عرفان عملی و نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2603
6️⃣ عرفان عملی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2628
7️⃣ عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2655
8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2688
9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2704
🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین
https://eitaa.com/fvtt_ir/2718
1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر
https://eitaa.com/fvtt_ir/2755
2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2813
3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2820
4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2834
5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2855
6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2874
7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2892
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 7️⃣1️⃣
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (2)
🌐 دورۀ اول: دورۀ آغازین عرفان اسلامی
🔘 شخصیت های دورۀ آغازین عرفان اسلامی
1️⃣ اویس قرنی (م 37)
🔺 از سرزمین یمن و از قبیلۀ بنی مراد است. زندگی او به گونه ای بوده که اطرافیانش وی را دیوانه می پنداشتند اما بعد ها به خاطر انتشار جملاتی از رسول الله (ص) در شأن اویس، آرام آرام مورد توجه مردم و مسلمین قرار گرفت.
🔺 ایشان در زمان خلیفۀ دوم او را به ترک خلافت توصیه می کند، اما در زمان خلافت ظاهری حضرت علی (ع) با وی بیعت می کند و در پیکار صفین به فیض شهادت می رسد.
2️⃣ حسن بصری (م110)
🔺 از جمله افرادی که سلسله های صوفیه به او اعتنای فراوان دارند و مطابق برخی نظرات، سلسله صوفیه از طریق وی خود را به امیر مؤمنان، علی (ع) می رسانند ،حسن بصری است. وی در اصل ایرانی است.
🔺 استاد شهید مطری (ره) در کلیات علوم اسلامی در شرح احوال حسن بصری می گوید: کتابی به نام رعایة حقوق الله تألیف کرده که می تواند اولین کتاب تصوف شناخته شود.
3️⃣ حبیب عجمی (م119)
🔺 در ابتدا اهل فساد و ربا خواری بوده است، اما پس از توبه و انقلاب درونی، آن قدر در مسیر طاعت و بندگی پیش می رود که صاحب کرامات می شود.
4️⃣ مالک بن دینار (م131)
🔺 آنچه از وی نقل شده است، افراط در زهد است، آن چنان که گاهی با ازدواج نیز مخالفت می نموده و وقتی از او می پرسند: چرا ازدواج نمی کنی؟ در پاسخ می گوید: اگر بتوانم، خود را طلاق می دهم!
🔺 در زندگی او علاوه بر زهد، دو چیز دیگر نیز قابل دقت است؛ یکی غلبۀ حال حزن بر اوست، دیگر اینکه از کتب مقدس همچون تورات و انجیل کلمات فراوان نقل کرده است که از دیدگاه برخی بررسی های تاریخی دارای اهمیت است.
5️⃣ ابوهاشم صوفی کوفی
🔺 وی آغازگر مرحلۀ دوم در دورۀ آغازین است؛ زیرا اول کسی است که به اسم صوفی خوانده شده است و به نظر می رسد قبل از او نحلۀ صوفیه وجود داشته است؛ زیرا سفیان ثوری که از شاگردان ابوهاشم است، می گوید: من صوفی را نمی دانستم که چیست تا اینکه ابوهاشم صوفی را دیدم. پس معلوم می شود قبل از آنکه ثوری، ابوهاشم را ببیند، مسئلۀ صوفی و تصوف مطرح بوده است.
6️⃣ ابراهیم ادهم (م161_166)
🔺 وی از اشخاصی است که بسیار مورد توجه عرفاست. جنید دربارۀ او می گوید: «مفاتیح العلوم ابراهیم؛ ابراهیم ادهم کلیدهای علوم الهی و سلوکی است».
🔺 در زندگی خود داستانی شبیه داستان بودا دارد؛ زیرا در بلخ پادشاه زاده بوده و پس از توبه مسافرت ها دارد و با فضیل عیاض و سفیان ثوری صحبت داشته است.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 107_114
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2526
2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2572
3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2600
4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2622
5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2644
6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2735
7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2858
8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2878
9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2895
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac