eitaa logo
قاسم ابراهیمی پور
225 دنبال‌کننده
94 عکس
31 ویدیو
12 فایل
1️⃣ اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، سخنرانی‌ها و کلاس‌ها 2️⃣ معرفی جامعه شناسی اسلامی، انديشه و منابع تفکر اجتماعی مسلمین و تحلیل اجتماعی مسائل روز از آن منظر ارتباط با ادمین: @Ghebrahimipour14
مشاهده در ایتا
دانلود
[ Photo ] ✳️ کارگروه پژوهشی ــ ترویجی عفاف و حجاب با رویکرد بین‌رشته‌ای، وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، از ارائه مسائل و طرح‌های پژوهشی شما استقبال می‌کند. مدیر کارگروه: حجت‌الاسلام دبیر کارگروه: حجت‌الاسلام 🔗 ارسال طرح‌ 🔗 ارسال ایده‌ 🔗 پیشنهاد همکاری مشترک پژوهشی 🔗 برگزاری نشست‌های علمی 🔗 درخواست برگزاری دوره‌های آموزشی تربیت مربی عفاف و حجاب 📌 و کسب اطلاعات بیشتر تماس با دبیر علمی کارگروه: حجت‌الاسلام : ☎️ 09902182380 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
48.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برشی از میزگرد و کرسی «تحلیل اجتماعی مواجهه حکمرانی و مردمی با نابهنجاری پوشش و حجاب» 💢برگزارشده توسط انجمن مطالعات اجتماعی حوزه در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ‌ماه 🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه @motaleate_ejtemai
استفاده و از ظرفیت‌های ماورائی در جنگ ترکیبی قابل انکار نیست. پارچه با طرحی که در تصویر بالا می‌بینید، حاوی نقوشِ و کابالایی صهیونیستی است که در و احضار اجنه شیاطین و ارتباط با آنها کاربرد دارد. 👌اساتید فن مطالب بالا را تایید کرده‌اند. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
؛ 1. ، نوشتۀ شهید 2. ، نوشتۀ شهید 3. ، نوشتۀ علامه رحمت الله علیه 4. ، نوشتۀ آیت الله 5. و اکنون: ، نوشته دکتر دکتر ، جامعه‌شناس معاصر ایرانی، سالها در تلاش بود تا کتابی قرآنی بنویسد و آرزو داشت قبل از پایان عمر آنرا به انجام برساند. خوشبختانه او به آرزوی خود رسید. کاش مرحوم هم که چنین آرزویی داشت، فرصت می‌یافت تا اندیشه‌های قرآنی خود را تدوین نماید. 6. لازم به ذکر است، از دیدگاه ، نوشتۀ حجت الاسلام صادق نیز در حال انتشار است. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
🔸امام خمینی از سرآمدان تاریخ ما🔸 🌱 کجاست فارابی که ببیند چگونه باطن انقلابی «السیاسة المدنية» در قامت «السیاسة الثوریة» او آشکار شد. 🌱 کجاست شیخ الرئیس،ابن سینا که ببیند با قیام و رهبری او از «الاشارات و التنبیهات» به «الابداعات و التحقیقات» رسیده ایم. 🌱 کجاست خواجه طوسی، که ببیند با هدایت و زعامت او از «اساس الاقتباس» به «اساس المقاومة» گام نهاده ایم. 🌱 کجاست ملاصدرا که، تحول آفرینی انقلاب کبیر او و باز شدن دوباره «مفاتیح الغیب» بر روی انسان ایرانی، امت اسلامی و جهان بشری را ببیند و «الشواهد الربوبیه فی مناهج السلوکیه»را با تبیین «الشواهد الربوبیه فی مناهج الثوریة» تکمیل کند. 🌱 کجاست ابن عربی تا درخشش «نگین دانایی انقلابی در نماد آگاهی بخش خمینیه» را شهود کند و «فصوص الحکمة» را با «فص الحکومة و الولایة» استدراک و "فصّ حكمة ثوريّة في كلمة خمينية" را برای ما تأویل و روایت کند. 🔸علی اصغر اسلامی تنها @hamshenasi
🔸هنگامی که مسلمانان با ظواهر روبرو شدند، برخی مات و مبهوت و برخی شیفته و تنها عده کمی هم مشکوک و منتقد شده بودند. اندکی پس از مواجهات نظامی و تکنولوژیک، علم و -غرب نیز به کشورهای اسلامی سرازیر شد. اما به راستی طرف گفت و گوی فلسفی با غرب که بود؟ 🔸پاسخ را در سیره فقهای بزرگ میتوان یافت. هنگامی که مسئله عقلی مشکلی از شیخ انصاری سوال می‌کردند، شیخ می‌فرمود: من اسلامم و است. به ایشان مراجعه نمایید. زیرا از منظر ایشان وظیفه بیان احکام شرعیه فرعیه است. و نباید از این منصب تجاور نمایند و در مسائل عقلیه وارد شوند (میرزامحمد ثقفی، تفسیر روان جاوید، ج1، ص 111-113). 🔸اکنون که ، ، ، و ... جامعه دانشگاهی ما را در نوردیده، و بسیاری را با خود برده است، چرا میراث هزارساله فلسفی ما وارد گفت و گوی رسمی و روشمند با این جریان های فلسفی نمی‌شود؟ تا کی بر حکمت صدرایی شرح و حاشیه خواهیم زد؟ چرا اصول فلسفه و روش رئالیسمی دیگر تدوین نمی‌شود؟ 🔸گاه آن است که حوزه علمیه هماوردی فلسفه غرب را پاسخ گوید و جریان‌ها و مکاتب فلسفی غرب را در خود هضم نماید. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
جلسه شانزدهم: ، 🔹سخنران:🎤حجت الاسلام دکتر 🔰پیش فرض‌ها: 🔸منظور از علم مجموعه مسائل حول موضوع واحد است. 🔸و منظور از ، نظریه‌پردازی حول مجموعه مسائل مزبور است. به عبارت دیگر تولید علم که بر اساس ، و به پرسش‌های مطرح شده در حوزه آن علم پاسخ می‌دهد. 🔸منظور از هم به منظور با مبانی، اهداف و منابع اسلامی است. 🔰مراحل: در سند تولید علوم انسانی اسلامی موسسه امام، برای تولید علم اسلامی هشت مرحله به شرح ذیل تعریف شده است: ۱. نظام انديشه اسلامی؛ ۲. مبانی و روش عام علوم از دیدگاه اسلام؛ ۳. علم مورد نظر با دیدگاه انتقادی؛ ۴. فلسفه آن علم؛ ۵. فلسفه رایج آن علم؛ ۶. روش از منابع اسلامی مربوط به علم مورد نظر؛ ۷. فلسفه آن علم از دیدگاه اسلام؛ ۸. و و نظریه اسلام دربارۀ آن علم. . ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
✍️دوره‌بندی تاریخ علوم حدیث، امکان و آینده را برای ما فراهم می‌آورد. 🔸یکی از روش‌های دوره‌بندی تاریخ علم که کمتر مورد توجه تاریخ‌نگاران علم قرار گرفته، دوره‌بندی بر اساس تعداد عناوین یا مجلدات آثار تولید شده است. 🔸نمودار فوق با استفاده از نرم‌افزار جامع‌الاحاديث (حاوی متن 431 عنوان کتاب در 1153 جلد از منابع روايي شيعه) و تکمیل آن با استفاده سایر منابع ترسیم شده است. 🔸بر اساس نمودار فوق، تعداد مجلدات آثار حدیثی تولید شده در قرون دوم، پنجم، دوازدهم و به‌ویژه پانزدهم، رشد قابل توجهی داشته است. 🔸اما در قرون هشتم، نهم، دهم، یازدهم، سیزدهم و چهاردهم، کاهش تدوین آثار حدیثی مشاهده می‌شود. 👈(منبع: درآمدی جامعه‌شناختی بر ادوار علوم حدیث شیعه، قاسم ابراهیمی‌پور، ص40). ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
✍️یکی دیگر از روش‌های ‌‎ که کمتر مورد توجه تاریخ‌نگاران علوم مختلف قرار گرفته است؛ دوره‌بندی بر اساس آن علم در طول تاریخ است. 🔸نمودار بالا، توزیع تاریخی محدثین شیعه را از قرن چهارم به بعد نشان می‌دهد. فرازوفرودهای تعداد راويان در این نمودار به معناي افزایش یا کاهش است. 🔸تعداد محدثین در قرون چهارم، پنجم، چهاردهم و پانزدهم، رشد داشته، اما در قرون ششم تا سیزدهم به ویژه در قرون هشتم، دهم و سیزدهم، کاهش یافته است. 🔸افزایش یا کاهش تعداد محدثین تقریبا با میزان آثار حدیثی تدوین شده، تناسب دارد. اما افت شدید هر دو متغیر در قرون هشتم، دهم و سیزدهم، قابل توجه و نیازمند تبیین است. 🔸کاهش فعالیت‌های حدیثی در قرون هشتم و دهم، به دلیل باور اندیشمندان به حدیثی موجود از یک سو و به دلیل ناکافی بودن یا فقدان مناسب از سوی دیگر بوده است. 🔸اما در قرن سیزدهم شاهد اسلامی هستیم که دلیل آن را باید در نامناسب جست‌وجو کرد. 👈(منبع: درآمدی جامعه‌شناختی بر ادوار علوم حدیث شیعه، قاسم ابراهیمی‌پور، ص42). ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
👆 ✍️، امکان و آیندۀ آن را به عنوان زمینه‌های ضروری برای علمی فراهم می‌آورد. 🔹یکی از روش‌های که کمتر مورد توجه علم قرار گرفته، دوره‌بندی بر اساس تعداد عناوین یا (حجم) آثار تولید شده است. 🔹رشد آثار تفسیری در قرون 5 و 6، به دلایل مختلفی از جمله غلبۀ عقل‌گرایی در میان تشیع و رونق تفسیر به عنوان رخ داده است. اما در قرن 12 بیشتر موجب فزونی آثار تفسیری با رویکردهای فقهی، روایی و ترویجی شد. 🔹در دو قرن اخیر عرضه به قرآن و ظهور برای اولین بار در طول تاریخ، از جمله عوامل رشد تفسیر است. 🔹افول تفسیر در قرون 7 و 8، علل مختلفی چون ، و مناسب دارد. مثلا در قرون 7 و 8، اندیشمندان برجسته، فقه را رونق بخشیدند و تفسیر تحت‌الشعاع آن قرار گرفت. 🔹قرون 9 و 13 نیز همه علوم اسلامی از جمله تفسیر را تحت تاثیر قرار داده بود. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
👆 ✍️ مورد توجه بسیاری قرار گرفته اما دوره‌بندی بر اساس از ابتکارات این پژوهش است. ♦️بنابر نمودار بالا تا قبل از قرن 13 رونق چندانی نداشته؛ در قرون 4، 11 و 12 رشد داشته و در قرن 8، و از 11 تا دوره کنونی در حال رشد بوده است. ♦️ فقه روایی و استدلالی به غیر از قرون 9، 11 و 12 تقریباً نسبت عکس دارند. که به معنای تقابل معرفتی این دو رویکرد است. در قرون 11 و 12، ظهور و ، رشد آثار فقهی با هر دور رویکرد را به دنبال داشت. اما ، آثار فقهی روایی را بی‌رونق نمود. ♦️ با همۀ رویکردهای سه‌گانه در قرون 6، 7 و 9 بیشتر به دلیل مثل و ایجاد ناامنی‌های سیاسی و اجتماعی است. ♦️اما رشد چشم‌گیر تدوین آثار فقهی با رویکردهای فتوایی و استدلالی و افول فقه روایی در به دلایل مختلفی از جمله ، ، و قرار گرفتن فقه در منصب است. ♦️بدیهی است فقه در مواجهه با فراوان در ، ناگزیر از اتخاذ رویکرد استدلالی است. نسبت تاریخی فقه با علومی مثل و ، حاکی از شکوفایی و رونق فقه بوده و جدایی تاریخی فقه از همواره فقه را دچار رکود ساخته است. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
✍️ بر اساس تعداد آثار کلامی تولید شده در هر قرن، یکی از روش‌های دوره‌بندی تاریخ علم است که کمتر مورد توجه علم قرار گرفته است. 🔹بر اساس نمودار بالا، می‌توان گفت، ناموزون‌ترین نمودار توزیع آثار علمی، مربوط به علم کلام است. 🔹بیشترین آثار کلامی تولید شده مربوط به قرون 3 تا 5 و دورۀ معاصر است. از جمله دلایل در قرون مذکور می‌توان به این موارد اشاره کرد: آغاز و سرازیر شدن سیل علیه باورهای شیعی، ظهور ، رشد علوم عقلی، آل‌بویه، ظهور فرقه‌ای در عرصه اجتماع و افزایش بین جریان های فکری. 🔹در قرن اخیر اما شاهد و افزایش چشم‌گیر تدوین آثار کلامی با رویکردهای متفاوت هستیم، که مهم‌ترین دلیل آن مواجهه با و علم و و و ناشی از آن است. 🔹اما از قرن 6 تا 14 به استثنای قرن 8 و 11، به دلیل رقابت و ادغام کلام در فلسفه، کمرنگ شدن با و همچنین زمینه‌های نامناسب سیاسی با حضور مغول بوده است. 👈نکته: تحولات علم کلام، علوم متعددی چون ، ، و را تحت تاثیر قرار می‌دهد. و برخی از علوم مثل فقه بدون تحول در علم کلام امکان‌پذیر نخواهد بود. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از vahid soheili
استاد ابراهیمی‌پور - شب شهادت حضرت جواد(ع).mp3
38.98M
◾️شب شهادت امام . قم، شهرک پردیسان، منزل حجت‌الاسلام سهیلی، 28 خرداد 1402. 👈سخنران: حجت الاسلام ابراهیمی‌پور🎤 ❇️ در . ❇️ وضعیت در عصر ، ، ، ، علیهم‌السلام. ❇️ وضعیت فرهنگی در عصر ، ، . ❇️ وضعیت فرهنگی در ، ، ، و حجاب. ❇️مواجهۀ امام جواد و اصحاب آن حضرت با https://eitaa.com/ghebrahimipour
👆 ✍️ بر اساس تولید شده، شیوه‌ای است که مسائل متفاوتی را پیش روی علم قرار می‌دهد. 🔰بر اساس نمودار بالا، ، در قرون 5، 11، 14 و 15 صورت گرفته است. 🔺آغاز به زبان عربی در قرن 2 و 3؛ 🔺 توسط اندیشمندانی مثل و در قرون 4 و 5؛ 🔺 توسط مرحوم در قرن 11، 🔺شکل گیری 🔺و احیای حکمت متعالیه در قم توسط و در قرن 14 و 15؛ از جمله هستند. 🔰اما در قرون 8، 9، 10 و 12 و 13 با افول آثار فلسفی مواجه هستیم. 🔺شرایط نامناسب در قرون 8 و 9؛ 🔺حضور در صحنه قدرت سیاسی و عرصه اجتماع در قرن 10؛ 🔺 و پراکنده شدن فلاسفه در قرن 12؛ 🔺و زمینه‌های نامناسب سیاسی در قرن 13؛ موجب افول همه علوم از جمله فلسفه شد. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
تحلیل کلان و تاریخی از حجاب.m4a
8.65M
🔰مواجهه با حجاب به عنوان کانون تمدن رو به 👈فهم دقیق و علمی فرانسه از سیاسی حجاب. 🔰مواجهه با کشف حجاب به عنوان کانون تمدن در حال . نقش فلسفه در تمدنها، تفاوتهای ایران و چین. 👈فهم دقیق و علمی از کشف حجاب 🎤 https://eitaa.com/ghebrahimipour
👆سخنرانی دکتر بیژن عبدالکریمی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد؛ دوره دانشجویی طرح گفتمان، قم اردوگاه وسف، اوائل دهۀ 90.👆 🔸دکتر سالهاست سخنان ایران را تکرار می‌کند و بر این باور است که ما باید همان راهی را برویم که غرب رفته و برای حفظ دینداری در جامعه مدرن باید تعریف خود را از دین تغییر بدهیم. 🔸دین از نظر او نه عقاید و نه احکام بلکه صرفا توجه و در برابر یک امر ماورائی است. فتوای او🤔 این است که نماز و روزه و حجاب و ... واجب نیست فقط دل در گروی یک امر ماورائی داشته باشی کافی است. نقدهای فراوانی در مورد ادعاهای او منتشر شده است از این‌رو در این متن به نقد دو ادعایی که در کلیپ بالا مطرح کرده می‌پردازیم. 🔰ادعای اول او این است که فرهنگ دینی در ایران به آخرین مراحل خود رسیده است. 🔻پاسخ: جامعه‌شناسان دین، تا قبل از انقلاب ایران از عرفی شدن (سکولاریزیشن) و انزوای دین سخن می‌گفتند اما پس از انقلاب ایران و پدیده‌هایی مثل بیداری اسلامی، در نظرات خود تجدید نظر کردند. از جملۀ آنهاست که از احیای دین سخن می‌گوید. دین را در ایران افیون توده‌ها نمی‌داند و ایران را روح یک جهان بدون روح می‌شمارد. دین در ایران را عامل اصلی انتقاد و تحول می‌شمارد. اما دکتر عبدالکریمی به عنوان یک استاد فلسفه که تخصصی در مطالعات جامه‌شناختی دین ندارد، بدون این که دلیلی ارائه کند آرزوهای خود را بر زبان جاری ساخته و از اضمحلال فرهنگ دینی سخن می‌گوید. 🔻از جمله شواهد نقض تاریخی علیه ادعای او می توان به جمعیت میلیونی زوار اربعین، جشن غدیر، شب‌های قدر، اعتکاف، راهپیمایی‌های سیاسی، و عدم همراهی افراد به خصوص شل حجاب‌ها به فراخوان‌های بیگانگان برای کشف حجاب اشاره کرد. مطالعات فراوان دیگری نیز بر دینداری مردم ایران صورت گرفته که همچنان پس از یک دهه از سخنان بیژن، ادعای او را نقض می‌کند. 🔰ادعای دوم او این است که تفسیر ایدئولوژیک از دین مهم ترین علت اضمحلال فرهنگ دینی است. 🔻پاسخ: منظور او از ایدئولوژی، سخن کذبی است که به دین نسبت داده می‌شود. اما جالب است که تعریف او از دین و کنار گذاشتن هرگونه دستور و برنامه عملی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دینی، نیز نتیجه‌ای جز انزوای دین و اضمحلال فرهنگ دینی ندارد. او یک بازی به گمان خود دو سر برد راه انداخته است، اگر جامعه را بر پایه دین سامان بدهیم از نظر او ایدوئولوژی و محکوم به فناست و اگر به منظور حفظ شأن و جایگاه دین، آن را به عرصۀ فردی منحصر کنیم باز هم چیزی از دین باقی نمی‌ماند. 🔻دکتر عبدالکریمی بر این باور است که عقاید، ارش ها و احکام، به دین مربوط نیست، بلکه به قرائت افراد از دین باز می گردد. و چون او قادر نیست بین قرائت‌ها قضاوت کند، ترجیح می‌دهد همه را کنار بگذارد. او در واقع سخن جان هیک را تکرار کرده، اما بدون توجه به تفاوت مسیحیت و اسلام، در مورد نصوص صریح دینی دربارۀ وجوب عبادات، شیوه معاملات، اجرای حدود و دیات و صدها باور دینی در مورد مبدا و معاد که کاملا واضح بوده و امکان تاویل و تفسیر ندارد، سکوت می‌کند. چطور می‌توان این همه آیۀ قرآن راجع به برنامه زندگی فردی و اجتماعی را به بهانه حفظ شأن دین کنار گذاشت. 🔻او از این نکته غفلت کرده که دینداران فاتحه می‌خوانند به آن دینی که او اینگونه بخواهد شأن و مقامش را حفظ کند. این سخن او خود نوعی نظریه کلام اعتزالی است که تلاش می کند خود را از حوزه کلام به دور نگه دارد. 🔰سخن آخر: دکتر بیژن عبدالکریمی از سخن می‌گوید غافل از این که او خود یک تئولوژیست است. https://eitaa.com/ghebrahimipour
و با رحلت نبی اکرم عالم در شب فرو رفت، اما گو این که سحرگاهان نزدیک است. سیاهی عده‌ای را بر آن داشت تا روزی کاذب را به نمایش بگذارند و پرورش یافتگان فرهنگ‌های حس‌گرا را شب‌پره‌وار به سوی نور خیره کننده خورشید دروغین و خودساخته خود جلب نمایند. اما در این میان نسلی نیز حضور داشت که هژمونی آنها را مقهور و نه مغلوب ساخته بود. این نسل با دریافت خرد از و غیرت از بصیرتی یافته که او را قادر به دریافت به رغم فراگیری تاریکی ساخته است. https://eitaa.com/ghebrahimipour
. ✍️واقعه غدیر را نباید به یک حادثه تاریخی صرف و تعیین جانشین سیاسی تقلیل داد. غدیر یک ، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای در گسترۀ است. 🔸غدیر هرچند منجر به جانشینی امیرالمومنین علیه‌السلام، در مسند خلافت نشد، و حتی پس از قتل عثمان نیز جامعه ظرفیت ظهور تام آن را نداشت، اما همواره در طول تاریخ در به حیات خود ادامه داده و جریان‌ها و نهضت‌های خرد و کلان سیاسی اجتماعی بوده است. 🔸در شرایط کنونی غدیر ظرفیت جدید در برابر غرب را فراهم آورده است. عقلانیت، عدالت‌، قدرت، اقتدار، قاطعیت، احسان و ایثار، از جمله عناصری است که ظرفیت جذب حداکثری در فرایند هویت‌یابی جدید را برای ما به ارمغان آورده است. 🔸این عناصر عده‌ای را با استدلال و عده دیگری را با اقناع به قلمروی «ما»ی جدید می‌افزاید و «آنها» را به غرب غارت‌گر محدود و یک را تقدیم جهان اسلام می‌کند. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
، ✍️ خود می‌داند که ادعایش امکان وقوعی ندارد، پس چرا چنین می‌گوید؟ ✅ از منظر جامعه‌شناسی، انسان موجودی است فرهنگی و بدون فرهنگ مثل ماهی بدون آب اصلا قادر به هیچ عملی نیست. زیرا 🔹رفتار انسان مبتنی بر هنجارهای اجتماعی (بایدها و نبایدها) شکل می‌گیرد؛ 🔹هنجارها مبتنی بر ارزش‌ها (خوبها و بدها) تحقق می‌یابند؛ 🔹و ارزش‌ها خود مبتنی بر باورها (هست‌ها و نیست‌ها) می‌باشند. 👈پس هزاران باور(عقیده) در بنیان فرهنگ قرار می‌گیرد تا رفتار رخ دهد. ✅ او زندگی معتقدانه را آفت پیشرفت و حرکت می‌داند؛ 🔹اما پیشرفت و حرکت بدون اعتقاد به وجود مشکل، توانایی‌ حل آن، درستی راه حل و صدها باور دیگر ممکن نیست. 🔹آیا این همه پیشرفت در عرصه‌های مختلف بدون اعتقاد به نصرت الهی میسر بود؟ ✅ به نظر می‌رسد مشکل اصلی او (البته با نگاهی خوشبینانه)، تعارضات اجتماعی است که وی با تقلید از جان هیک، ریشه آنرا اعتقادات مذهبی می‌داند و با این سخن که تفسیر دیگری از همان تز تساهل و تسامح است، تلاش می‌کند راه حل اجتماعی تعارضات را در نفی اعتقادات جست‌وجو نماید. 🔹اما با غفلت از تفاوت اسلام و مسیحیت، پشتوانه‌های برهانی عقاید اسلامی که هر انسان سلیم العقلی را به تواضع و پذیرش وامی‌دارد، تفکری دائمی که هیچ گاه به پذیرش و باور منتهی نشود را پیشنهاد می‌کند. 🔹درحالی که اداره جامعه‌ای بدون اعتقاد(دینی)، تنها با پلیس و خشونت ممکن است و تفکری که او پیشنهاد می‌دهد اگر به اعتقاد منجر نشود، خرج سوداگری، منفعت‌طلبی و تبهکاری می‌شود. https://eitaa.com/ghebrahimipour
کلاس مبانی جامعه‌شناسی، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، خرداد 1402.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا