📌 جریان سوم
🔹 در درگیری میان دو دیدگاه و دو جمعیت، بخصوص اگر یک طرف حکومت دینی باشد، همواره افرادی هستند که با پرچم #جریان_سوم در کنار میایستند و ژست همراهی با یک طرف دعوا را میگیرند اما حرف و سخن طرف دیگر دعوا را با آرایش دیگری بیان میکنند. طبیعتا ژست همراهی با حکومت دینی و قانون اسلامی میگیرند اما سخن مخالفان و معارضان را در لفافه کلمات پر طمطراق سیاسی و اجتماعی و با لعاب دلسوزی و عاقبتبینی تکرار میکنند.
🔸 #جریان_سوم جریانی است که همواره در درگیریها به نحو هوشمندانهای و با توجیهات اخلاقی، دینی و علمی از میدان جنگ و معرکه درگیری کنار میماند تا آسیبی نبیند و ضرری را متحمل نشود، اما از آن معرکه هم جدا نمیشود بلکه به دنبال منافع و غنائم خود از درگیری است. بدین جهت خوب معرکه را مشاهده و درصد میکند و به گونهای کنش میکند که از طرف پیروز صله بستاند و از طرف مغلوب هم سواری بگیرد.
🔹 #جریان_سوم ، به جای حل معارضه و کمک به پایان درگیری و حمایت از نهادهای قانونی و مدیریتی کشور، همواره پای مسائل حاشیهای و نظری و گلهگذاریهای شخصی و حزبی را به میدان میکشاند و با ژست روشنفکری و آیندهبینی، از یک سو مسائل گذشته را دوباره زنده میکند و میگوید: "ببینید که در گذشته من این چیزها را پیشبینی کردم" و "ببینید در گذشته چه ظلمهایی به من کردند" و "یادتان هست که قول دادند و عمل نکردند" خلاصه از خود چهرهای، باسواد، مظلوم، دلسوز و آیندهبین نشان میدهد. از سوی دیگر به تجویز دستورالعملهای آرمانی و خیالی میپردازد که "فلان چیز را حذف کنید"، "به فلانی چه بدهید"، "چنین حقی هست و چنان تکلیفی". و ... .
🔸 #جریان_سوم آغازی نرم و تدریجی بر جدا شدن کنشگران آن از رویههای عمومی و حاکمیت و نظام سیاسی است. این سرنوشت شاید در مراحل اولیه مورد انکار آن کنشگران باشد و خود را همراه و دلسوز و فعال بدانند. اما فاصله گرفتن از جماعت و حاکمیت و مرزگذاری فکری خود با متفکران و اندیشمندان حقیقی انقلاب و نظام ، آرام آرام جریان سوم را از جریان اول جدا میکند و به جریان دوم متصل میسازد.
🔹 نمونه های زیادی از #جریان_سوم وجود دارد. برخی از این جریانها عبارتند از:
✔️خوارج با پرچم جریان سوم در درگیری جریان امام علی و جریان معاویه،
✔️مجاهدین خلق با پرچم جریان سوم در درگیری جریان امام خمینی و جریان پهلوی،
✔️ جریان بهار (احمدینژاد و مریدان حوزوی و دانشگاهی مشایی) با پرچم جریان سوم در درگیریهای جریان اصولگرایی و جریان اصلاحطلبی در فتنه ۸۸
و امروز هم جریانهای سومی با عناوین عدالتخواهی، فسادستیزی، حکمرانی، تمدنسازی و ... در حال شکل گیری است.
🔸 در ماجرای ماجرای فوت خانم امینی و در نقشهای که دشمن به خوبی طراحی و اجرا کرد آنچه بیش از همه خودنمایی میکند افرادیاند که پرچم #جریان_سوم را بلند کرده و با لعاب دلسوزی، رنگ انقلابی و ژست روشنفکری و آیندهنگری، تمام حرفهای جریانهای مخالف، برانداز، اصلاحات و کهنهگرایان را با آرایشی نوین تحت عناوین حکمرانی و عدالتخواهی، فسادستیزی و مردمدوستی بیان میکنند و بر تیرگی و غبارآلودگی فضای ملتهب مجازی و شبکههای اجتماعی میافزایند.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
@hekmat121
📌راهکنش پس از فتنه ۱۴۰۱
🔹فتنهی اخیر درسها و عبرتهای زیادی داشت. یکی از درسهای مهم این فتنه، مشاهدهی نتایج و پیامدهای #بیتوجهی به نسل نوجوان و رهاشدگی فرهنگ عمومی و جذب آنها به سمت استفاده نامحدود و بی ضابطه از محتواهای بیدر و پیکر شبکههای مجازی و اشتغال فکری و قلبی به بازیهای خشن رایانهای است که در مجموع سازندهی یک #جهان_معنایی و انتقال دهندهی شبکهای از پیامهای آرمانساز، هویتدهنده و تمایز دهنده است.
🔸 خطرناکترین بحران برای هر جامعهای، #گسست_نسلی و قطع ارتباط نسل جدید با ارزشها و هنجارهای ملی و دینی #سازندهی_جامعه است البته نه هر ارزش و هنجاری. طبیعتا این گسست و قطع ارتباط به تقابل و تضاد اجتماعی میانجامد؛ چرا که نسل جدید گمشدهی هویتی خود را نه در تاریخ و فرهنگ خود بلکه در فرهنگ و آیین دیگری جستجو میکند که در ابتدا ظاهری متفاوت و اما به تدریج آرمانی متقابل را بازآفرینی میکند و بدین واسطه هویتی متعارض را برمیگزیند و کنشهای خود را بر آن اساس تنظیم میکند.
🔹 طبیعت نوجوان، احساسی بودن، پر شور و نشاط بودن و داشتن قدرت تخیل بالا و آرزوی قهرمان بودن است، اما صرف این ویژگیها موجب کنشهای متعارض نیست بلکه این سنخ از کنشها در نوجوانان نتیجهی بحران در شخصیت و ایجاد تعارض در هویت کنشگر و غلبهی هیجانات شدید برآمده از آن بحران شخصیتی و سرگردانی هویتی بر کنشگری اواست. تعارضی که بخش عمدهی آن، محصول تلقی تخیلی از "خود"، "دیگری" و "ضد خود" است. تلقیای که نه در متن ارتباطات انسانی واقعی و مشارکت اجتماعی برای برآمده از جهان ذهنی و برساختهی رسانههای ارتباطی و سرگرمیهای تخیل ساز است.
🔸 به تعبیر دیگر، وقتی مشارکت معنادار، سازنده و پرنشاط از نسل نوجوان گرفته شود و تمام مسئولیت او به نمره آوردن در ازمونهای پایان سال و قبولی در کنکور محدود شود و باقی اوقات به سرگرمیهای رایانهای و فعالیت مجازی مشغول داشته میشود تا مزاحم کار پدر و مادر نشود(تربیت گلخانهای)، این نوجوان نمیتواند درکی هرچند اولیه از همهی واقعیتهای زندگی داشته باشد و با لایههای متنوع هویت فرهنگی خود ارتباط برقرار کند، لذا نمیتواند همه ابعاد وجودی خودش را به اندازه رشد و بلوغ جسمی بالفعل کند لذا رشد او رشد کاریکاتوری است.
🔹 حال اگر این رشد کاریکاتوری با یک فرهنگ مسئولیت گریز و توجیهگر تنبلیها و عقبماندگیهای خود با مقصر دانستن دیگران و بخصوص حاکمیت و دولت همراه شود، نوجوان کنشگر ما نیز به تبع فرهنگ عمومی، ریشهی همهی عقبماندگی شخصی و اجتماعی خود (در مقایسه با جهان تخیلی) را دیگران و مقصر را دولتمردان و مسئولان میدانند. لذا همواره نسبت به وضع موجود اعتراض دارد و در مخیله خود به خروج از این جهان (مسئولیت گریزی) و ورود به جهان بدیل رؤیایی (بیمسئولیت) میاندیشد.
🔸 اگر این احساسات پرشور و نشاط با آن جهان معنایی ذهنی، تخیلی و مجازی در هم آمیزد و در اختیار جریانهای سیاسی و چهرههای اجتماعی (سلبریتیها) قرار گیرد با ابزار قدرتمند رسانه به تحریک و بهرهبرداری از آن نیروی متراکم پرقدرت در جهت منافع و مقاصد خود میپردازند.
🔹مهمترین راهکنش و راهبرد جبهه انقلاب و دلسوزان ایران اسلامي مشارکت فعال در بسیج عمومی #رفاقت و دوستی با نوجوانان به عنوان سرمایههای بزرگ انقلاب و پیشران پیشرفت وتعالی کشور است. امروز همهی ما مسئولیت داریم که این نسل را همانگونه که هستند درست بشناسیم و از در دوستی و رفاقت با آنها وارد گفتگو بشویم و آنها را در برنامههای متنوع فکری، مذهبی، تفریحی، اجتماعی و مانند آن مشارکت بدهیم.
🔸 مشارکت دادن نسل نوجوان در فعالیتهای سازنده و بانشاط اجتماعی موجب احساس شخصیت و ارتباط عملی با هویت ملی و تاریخ فرهنگی خود میشود و همین موجب دلبستگی او به ارزشها و احساس مسئولیت نسبت به سرمایهها و آیندهی جامعه خودش میشود.
🔹 در این رفاقتها و مشارکتها به طور طبیعی (نه دستوری و تجویزی) جهان معنایی متفاوتی برای نوجوان ساخته میشود و نوع نگاه او به اطراف و گرایش او به پدیدهها و کنش او در اجتماع تغییر میکند.
#نوجوان
#رفاقت
#مشارکت
#مسئولیت_پذیری
#هویت
#مجازی
#جهان_معنایی
#حکمت_عملی
#حکمرانی_مردمی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌راهکنش پس از فتنه ۱۴۰۱ 🔹فتنهی اخیر درسها و عبرتهای زیادی داشت. یکی از درسهای مهم این فتنه، مش
روایتی از اشوبگران تهران که با تحلیل فوق کاملا هماهنگ است:
⏬⏬⏬
یک شب با اغتشاشگران
🔹فیلمهای منتشرشده از اغتشاشات و حضور پررنگ نوجوانها در آن برایم عجیب بود. عصر چهارشنبه برای شناخت بیشتر این طیف میان معترضان رفتم. پیدا کردنشان سخت نبود. ساعت ۱۷:۳۰ در تقاطع خیابان مظفر با چند دختر و پسر جوان همراه شدم؛ همگی تقریبا زیر ۱۸ سال. با اولین شعارها همراهی کردم و وارد خیابان ولیعصر شدیم. پلیس مانعِ تجمع میشد. شلیک اولین گاز اشکآور حسابی چشم و گلویم را سوزاند.
🔹روال کار این بود که اول شعار میدادیم و وقتی حدود ۴۰ نفر میشدیم با هدایت لیدرهای موتورسوار خیابان را میبستیم. برخوردها خشن بود. متوجه شدم برخی چاقوی جیبی و اسپری فلفل داشتند.
🔹قرار بعدی میدان فردوسی بود. در مسیر همکلام شدیم. کار را جدی گرفته بودند اما بعضا شوخیهای غیراخلاقی بین دختر و پسرها رد و بدل میشد. در شوخیهایشان هم عصبی بودند. واژههایی به کار میبردند که ویژه زیست مجازی بود. رفتارشان مثل قهرمان بازیهای رایانهای بود. انگار خرابکاری را برای هیجانش انجام میدادند؛ یکجور تخلیه انرژی اما در گوشه دیگر میدان، ماجرا فرق میکرد.
ماجرای بازی گیمرهای خشن در پازل لیدرهای موتورسوار را اینجا بخوانید
@Farsna
📌 تازه فتنه آغاز شده است❗️
🖇بخش اول:
🔹فتنه 1401 شاید کم تعداد و کم رمق شروع شد و به سرعت به اشوب واغتشاش وفحاشی وکشتار مردم وآتشزدن کتاب آسمانی وافراد جامعه منتهی شد و همین موجب فاصله گذاری عموم ملت شریف ایران ونسل جوان شد و تبوتاب خیابانی آن فروکش کرد اما با فتنههای پیشن بسیار متفاوت است.
🔸 این تازه اول فتنه است. آثار وپیامدهای مخرب این فتنه در آینده بیشتر خواهدبود. چراکه اینبار اصل قران کریم ودین اسلام وشریعت اسلامی مورد هجمه قرار گرفت و آشوبگران و رسانههای بیگانه برخی ازنسل جوان ونوجوان و بخصوص دختران جوان را در این فتنه درگیر ساختند و به ایمان ستیزی و ارزشگریزی و اباحهگری دعوت کردند، دعوتی برای نوع خاصی از توسعه و ترقی، که پیش ازآن در برنامههای تبلیغاتی رسانهها و محتواهای شبکههای مجازی و بازیهای رایانه انجام پذیرفته است و آداب و رسوم این کنشگری رانیز اموزش گرفتهاند و باحضور ذهنی وقلبی درمیدانهای وموقعیتهای مختلف وبا تمرینهای مکرر در بازیهای رایانهای توانستهاند این آداب و رسوم را ملکهی ذهنی وآرزوی قلبی خود کنند.
🔹 این فتنه ریشه در ساخت #جهان_معنایی جدید نسل نوجوان و جوان دارد. جهان معنایی تهی از معنا و صفا، فارغ از حقیقت و معنویت، همراه با جنگ و جدال، کشت و کشتار، خون و طلا، خیانت و شهوت، ساخت و تخریب. از اینرو تعجبی ندارد که کنشگران این #جهان_معنایی در جهان واقعی به آتش زدن کتاب مقدس، سوزاندن انسانهای زنده، فحاشی به بزرگمردان بشریت، تخریب نمادهای مذهبی و کشتار مردم کوچه و بازار روی آورند و هیچ احساس شرم و خجالت، عصیان و تبهکاری هم نداشته باشند بلکه آن را نماد عقلانیت و توسعه بدانند.
🔸اینها #تربیت شدهی خانواده و مدرسه و رسانهای هستند که تربیت فرزندان خود را به جامعه و رسانهها سپردهاند و انواع و اقسام فنآوریهای مدرن را تازه به تازه برای فرزندان خود تهیه کرده و استفاده بیحد و حصر از آنها را ارزش تلقی دانستهاند و بدان خشنود بودهاند و آن را آغاز ترقی و نخبگی فرزند خود پنداشتهاند، در واقع این فرزندان تربیت شدهی رسانهها و بازیهای رایانهای هستند و آرمانها و ارزشهای خود و حتی زبان و #سبک_زندگی خود را از شبکههای اجتماعی و بازیهای رایانهای و تبلیغات رسانهای اخذ کردهاند و در آن جهان زیست ذهنی میکنند و از جهان واقعی بیگانهاند.
🔹همهی این فرایند معلول رشد ایدهای از ترقی و پیشرفت در جامعهی ایرانی است که غربی شدن را تنها راه پیشرفت و توسعه میانگارد و سبک زندگی انسان غربی (به روایت هالیوود) را تنها ارزش بنیادین ترقی و توسعه میپندارد و غیر آن را متعلق به دوران پیشامدرن و نماد کهنهگرایی و تحجر میداند. این ايدئولوژي را به نام فلسفه و تفکر #لیبرال_سرمایهداری، تبلیغاتچیان علمی و رسانهای به فکر مردم فروکردهاند و با نظریهپردازیهای علمی و بهرهگیری حداکثری از هنر و رسانههای جذاب به ترویج و تحکیم آن در قاموس نخبگانی فرهنگ عمومی پرداختهاند.
🔸در این ایدئولوژی، دین شریعتمحور و ارزشهای ثابت و پایدار اخلاقی در تقابل با سرمایهداری و ارزشهای برآمده از بازار همچون دنیامداری، آزادی (رهاشدگی) شخصی، مصرفگرایی و رقابت حداکثری است. چرا که دین شریعت محور و اخلاق ثابت فطری از آخرتمداری، عدالت، قناعت گذشت و ایثار هم سخن میگوید و دریک شبکهی معرفتی جامع، دنیا را در پرتو آخرت، آزادی را در چارچوب عدالت، مصرف وبهرهگیری از منابع را همراه باقناعت و پرهیز ازاسرف و رقابت را همنشین با ایثار وگذشت طراحی وترسیم میکند و این مانع بزرگی برای اندیشهی سرمایهداری است. بدین جهت، همواره تقابلی میان ایدئولوژی سرمایهداری ودین حقیقی و اخلاق فطری وجود دارد.
🔹 #ایدئولوژی سرمایهداری همزمان دو راهکنش در برابر دین و اخلاق اتخاذ کرده است و در دو جبهه به تقابل با آن برخواسته است:
۱. نفی مطلق دین و تخریب حداکثری بنیانها و احکام دین در فرهنگ عمومی و برانگیختن احساسات عمومی عليه دین و نهادهای دین به بهانهی مختلف، بخصوص با ارائه تفسیری از دین به عنوان محور تجددستیزی، کهنهگرایی، اسطورهمداری و خرافهگرایی.
۲. جبهه دوم، مصادرهی به مطلوب دین، به نحوی که تفسیرهای مدرنی از دین ارائه میدهند که در این تفسیرها جوهر دین را به امر شخصی فروکاسته و آن را مؤید سرمایهداری و اخلاق سرمایهداری را نتیجه دینمداری جلوه میدهند.
🔸 علی رغم این دو راهکنش متفاوت، اما نتیجه یک چیز است وآن برتری ایدئولوژی سرمایهداری وپذیرش بیچندوچون فرهنگ و اخلاق برآمده از آن درقالب شیوه و سبکی همه جانبه از زندگی. یعنی همه زندگی انسان وهر امر انسانی همچون دین واخلاق میبایست در چارچوب توسعه هضم ودرخدمت سرمایهداری قرار گیرد والا ازحوزه عمومی باید حذف شود.
🔴 ادامه دارد...
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 تازه فتنه آغاز شده است❗️
🖇بخش دوم:
🔹 برخلاف ایدئولوژی مارکسیسم، در ایدئولوژی #لیبرال_سرمایهداری درگیری با دین و اخلاق و هضم و خذف آنها از #حوزه_عمومی امر تدریجی و فرایندی است. همانگونه که این ایدئولوژی در غرب گام به گام شکل گرفت و جلو آمد تا توانست #غرب_مسیحی را تصاحب کند در سایر جوامع نیز میبایست گام به گام وارد شود و به صورت تدریجی دین و اخلاق را حذف یا هضم کند. در هر دورهای نیز باید یارگیری جدی داشته باشد و براساس نیازها و اقتضائات یاران جدید پروژه #مدرنیزاسیون را بازآرایی وعملياتي کنند.
🔸 پس از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی، و با رشد اقتصادی و شکلگیری طبقات مرفه و سرمایهدار در ایران و چهرهشدن برخی از آنها در قالبهای سیاسی، اقتصادی، ورزشی و هنری و اسوه شدن آنها در جامعهی ایرانی برای بخشی از نوجوانان و جوانان، پروژه مدرنیزاسیون در این چهره جدیدی به خود گرفته است و وارد مرحلهی جدیدی شده است.
🔹 این بار برخی از نوجوانان و زنان طبقه مرفه و یا در آرزوی رفاه مادی با هدایت چهرهها (سلبریتی) کنشگران کف میدان مدرنیزاسیون در ایران شدهاند که تفکر سرمایهداری را در چهره اباحهگری و عریانشدگی مشاهده کردهاند و بر این اساس اتوپیا و جامعه آرمانی خود را در ذهن میپرورانند و به دنبال تحقق آن در جهان بیرونی هم هستند.
🔸طنز تلخ قضیه اینجاست که این طیف در جامعه ایرانی، سرمایهداری و رفاه برآمده از آن را در کتابهای فلسفی و علمی عمیق و فیلسوفان و تظریهپردازان اصلی نخوانده و از زبان متخصصان واقعی نشنیدهاند تا از بنیانهای فلسفی و از لوازم و مقدمات طولانی مدت علمی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مدرنیزاسیون و سرمایهداری و همچنین از نسبت میان توسعه و فرهنگ مطلع شوند و با مسئولیتپذیری در مسیر ایجاد زیرساختهای ترقی و پیشرفت تلاش شبانهروزی کنند. بلکه مدرنیته و توسعهی مادی را از قاب سینمای هالیوودی، بازیهای رایانهاي، امپراتوریهای رسانهای غرب و سلبریتیهای بیگانه از فلسفه و دانش آموختهاند که میخواهند یک شبه معجزهای صورت گیرد و همگان با آنها همراه شوند و با آشوب و اغتشاش، توسعه و ترقی ایجاد کنند. غافل از اینکه این مسیر تخریب جامعه است و سوریهسازی نتیجهی این فرایند مدرنیزاسیون است که غربیان در اتاقهای دربسته طراحی کردهاند و این فقیران فلسفی و علمی هم جاهلانه از نمایشهای تبلیغاتی آنها پیروی میکنند.
🔹 اما به هرحال، جامعهی ایرانی با فتنه ۱۴۰۱ وارد مرحلهای جدید از مدرنیزاسیون آمرانه شده است که اشتراک مبنایی با مراحل پیشین آن دارد: از مشروطه تا پهلوی اول و از اصلاحات پهلوی دوم تا مبارزات چریکی چپاسلامی و از شرافتگرایی تا اصلاحات آمریکایی دهه ۷۰ و ۸۰. اما کنشگران این مرحله در ادامه تحقق مراحل پیشین، نسل جدیدی با نیازها و اقتضائات متفاوت و دارای جهان معنایی کاملا متمایز هستند که شخصیت و هویت خود را در آن جهان متفاوت بازسازی کردهاند و براساس آن میخواهد در سایر جهانها دیده شوند. در این جهان معنایی، دین و ارزشهای اخلاقی و فطری و اصول انسانی نقش محوری و معنای ثابتی ندارند و محوریت فقط از آن رفاه مادی و اباحهگری رفتاری به نام آزادی بدون هرگونه مسئولیت اجتماعی (رهایی آنارشیستی) است.
🔸آمران این مدرنیزاسیون نه فیلسوفان، روشنفکران و مصلحان اجتماعی بلکه #سلبریتیهای سیاسی، ورزشی و هنری و رسانههای پرقدرت و متنوعِ ذهنیتساز و بسیجگر هستند که در بستر فضای مجازی به خلق جهانهای رؤیایی و اتوپیایی (از غرب، از شهوت، از رفاه، حتی از دین، اهلبیت(ع) و حکومت دینی) میپردازند و به یارگیری مشغولند.
🔹این جنگ، #جنگ_ارادهها و #جنگ_روایتها است و دشمن به صورت ترکیبی با غبارآلود ساختن فضا و درهم آمیختن حق و باطل به ساخت بینشها و گرایشهای متنوع و متکثری میپردازد که ذهن و قلب همهی مخاطبان و همهی سلایق مختلف را تسخیر کند حتی #غربستیزان و #عدالتخواهان و #دینداران نیز از همان زاویهای به مسائل بنگرند و کنشگری کنند که در نتیجه، موجب تقویت ايدئولوژي لیبرال سرمایهداری و تضعیف دین و ارزشهای فطری و غبارالودگی فضای اندیشه و کنش شود.
🔸 ان شاءالله این مرحله هم با هوشیاری عموم ملت شریف ایران و گسترش فعالیتهای فرهنگی و تربیتی پایدار و مستمر و حضور و مشارکت فعال عموم نسل دههی هشتاد و نودیها به پیروزی جبهه حقیقت و شکلگیری تمدن نوین اسلامی خواهد انجامید.
🔴 پایان.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌نظریه رفاه بیهزینه و بیمسئولیت
و
ساخت فرهنگ سیاسی بخشهایی از جامعه ایرانی
🔹 یکی از ابتکارات مدعیان تفکر و چهرههای سیاسی ایرانی (در جناحهای مختلف) ارائه نظریه "مطالبهی رفاه بدون هزینه و بدون مسئولیت" است که به طور غیر مصرح در اظهارات آنها مطرح شده است و به جامعه القا میکنند. به این معنا که با طرح دوگانهی دولت و ملت، به جامعه چنین القا میکنند که:
اولا یک دوگانه حقیقی و متقابل وجود دارد که یک طرف حکومت و دولت است که متشکل از افرادی خاص با امتیازات ویژه و استثنایی است و طرف دیگر مردم، که سایر افراد جامعه هستند و غیر از افراد درون حکومت و دولتمردان هستند.
ثانیا حکومت عهدهدار تهیهی همهی مقدمات و لوازم ایجاد #منفعت_شخصی و #رفاه تک تک افراد جامعه است و در این جهت باید عهدهدار اجرای همهی کارها و اقدامات منتهی به رفاه باشد و در این میان مردم هیچ وظیفه و نقشی ندارند و در مسیر پیشرفت و دستیابی به رفاه هیچ هزینهای نباید پرداخت کنند. مردم در مقام ذی نفع مطالبهگر مطلقاند و حکومت در مقام خادم و بدهکار مطلق است. ایجاد شغل و کار، تعلیم و تربیت فرزندان، ازدواج، اقتصاد، مدیریت بازار، به صورت مطلق وظیفه حکومت است و خانوادهها، پدر و مادر، اهل شهر و محله هیچ کدام مسئولیتی ندارند.
🔸لذا هیچ نقص و خطا و کمکاری نباید از حکمرانان اتفاق بیافتد و اگر نقصی بود و یا خطایی به جهت ناآگاهی و یا اشتباه انسانی هم صورت گرفت بدون تردید جفا و خیانت از سوی حکومت به مردم است و باید پاسخگو باشد. لذا افراد جامعه باید فقط حکومت و دولتهای غیر همسوی با خودشان را مقصر همه عقبماندگیها و مشکلات بدانند و عليه آنها اعتراض کنند.
🔹از مجموع این سخنان استفاده میشود که تنها مسئولیت مردم در فرایند رفاه و پیشرفت جامعه، اعتراض به حکومت است و در بقیه موارد باید بنشینند و منتظر خدمات حداکثری دولت باشند. اگر بخشی از این خدمات دیر شد و یا کم وزیاد شد فقط باید اعتراض کنند و هیچ تکلیف و وظیفه ای برای کمک به حکومت و جبران عقبماندگیها ندارند.
🔹این تلقی در فرهنگ عمومی هم منتشر شده است و جا افتاده است و برخی از افراد جامعه هم این انگاره را پذیرفته و به نسل بعدی انتقال داده اند. آنچنان این دوگانه متقابل در جامعه ایرانی نهادینه شده است که اکثر افراد خود را خارج از دولت و طلبکار از دولت می دانند حتی حقوق بگیران دولت و بخصوص کسانی که روزی از مسئولان دولتی بودند و امروز به هر دلیلی در سمتهای دولتی کلان حضور ندارد اما همچنان از حقوق و مزایای دولتی استفاده میکنند.
🔸از اینرو، در فرهنگ سیاسی بخشهای زیادی از جامعه، #منفعت_شخصی اساس رفتارهای اجتماعی و سیاسی است و هیچ درکی از #منافع_عمومی وجود ندارد و این افراد وجود مسئولیت و وظیفه را از خود و سایر مردم نفی کرده اند وحتی نزد آنان بار معنایی منفی پیدا کرده است تا جایی که اگر به نسبت به کار کسی گفته شود «وظیفه ات هست» انگار بزرگترین فحش را به او داده ای. اگر کسی هم کاری انجام میدهد حتی اگر هزینه ان را هم دریافت کند او وظیفه ای نداشته است و صرفا لطفی کرده و بر دیگران منتی دارد.
🔸 در این فرهنگ سیاسی و اجتماعی، افرادجامعه مسئول و پاسخگو در برابر کارها و نقش اجتماعی خود نیستند. مثلا فروشندگی نه یک نقش اجتماعی و پذیرش مسولیت اجتماعی است بلکه یک انتخاب شخصی است و هرکس با هرکه دوست دارد معامله میکند و با دیگری معامله نمی کند و خدمات خود را سلب می کند و هیچ حقی هم ندلرند که از چرایی این عمل او پرسش کنند و او هم به هیچ کسی پاسخگو نیست. ریختن زباله در خیابان، آزار و اذیت همسایهها، بلند کردن صدای ضبط ماشین، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، بی توجهی به سالخوردگان در مترو و اتوبوس، توهین و دعواهای خیابانی، عدم وجدان کاری و رعایت نظم، بیارزشی وقت و اتلاف سرمایهها و ... و صدها روحیه و کنش دیگر نشانههایی از اعتقاد به نظریه "مطالبهی رفاه بدون هزینه و بدون مسئولیت" است.
#مسئولیت_اجتماعی
#منفعتطلبی
#منفعت_شخصی
#منافع_عمومی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌دو جمله مهم از عهدنامه امام علی (علیه السلام) به مالک اشتر:
🔹سه ملاک اصلی در نظر والی (مانعه الخلو):
وَ لْيَكُنْ أَحَبَّ الْأُمُورِ إِلَيْكَ
۱. أَوْسَطُهَا فِي الْحَقِّ
۲. وَ أَعَمُّهَا فِي الْعَدْلِ
۳. وَ أَجْمَعُهَا لِرِضَي الرَّعِيَّةِ
"همانا محبوبترین امور نزد تو امری باشد که ۱. میانهترین در حق ، ۲. شاملترین در عدالت و ۳. جامعترین در رضایت مردم باشد."
🔸عدم تساوی محسن و مسیئ برای جهت دادن به نظر والی :
« لَا يَكُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَ الْمُسِيءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَةٍ سَوَاءٍ فَإِنَّ فِي ذَلِكَ تَزْهِيداً لِأَهْلِ الْإِحْسَانِ فِي الْإِحْسَانِ وَ تَدْرِيباً لِأَهْلِ الْإِسَاءَةِ عَلَى الْإِسَاءَةِ وَ أَلْزِمْ كُلًّا مِنْهُمْ مَا أَلْزَمَ نَفْسَه»
«هرگز نيكو كار و بدكار در نظرت يكسان نباشند، زيرا نيكوكاران در نيكوكارى بىرغبت، و بدكاران در بد كارى تشويق مىگردند، پس هر كدام از آنان را بر أساس كردارشان پاداش ده»
📌دهه هشتادیها
🔹حضور پر رنگ برخی از دهه #هشتادیها در اعتراضات و آشوبهای ۱۴۰۱ امر #طبیعی بود. چرا که دهه هشتادیها مانند دهه هفتادیها و دهه شصتیها و دهه پنجاهیها و دهههای قبلتر #فرزند_زمانه خود هستند و هر کدام در زمانهی خودشان نقشآفرین در حرکتهای اجتماعی_ هیجانی و اعتراضات خیابانی و میدانی با هدف و آرمان متفاوت هستند.
🔸 اصولا شور و نشاط، حس جستجوگری و ماجراجویی، و هیجانات و احساسات لازم برای کنشهای هیجانی متعلق به دوران بلوغ و سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی است که سن نوجوانی و جوانی است. بعد از این سن، عمده افراد وارد دوران پختگی و درگیر با مسائل زندگی و معیشت و کار میشوند که دیگر نه فرصت زیادی دارند و نه از هیجانات احساسی شدیدی برخوردارند تا بتوانند وارد چنین حرکتهایی بشوند مگر کسانی که هنوز در همان سنین ماندهاند و به اقتضائات آن پایبند هستند.
🔹از این رو:
محور حرکتها و کنشهای هیجانی دهه ۵۰ نوجوانان و جوانان دهه ۳۰ و اوایل دهه ۴۰ بودند.
محور کنشهای هیجانی دهه ۶۰ نوجوانان و جوانان دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ بودند.
در قضایای دهه ۷۰ متولدین دهه ۵۰ نیروی کف خیابان بودند،
و همین طور در فتنه ۸۸ نوعا دهه شصتیها دارای مشارکت بیشتری بودند.
🔸بنابراین تعجبی نیست که در هیجانات اخیر ۱۴۰۱ دهه هشتادیها بیشترین افراد کف خیابان باشند، چون اینها اهل هیجان و دارای شور و نشاط و دارای فرصت و وقت کنشهای هیجانی هستند و انگیزه لازم جستجوگری و ماجراجویی را دارند.
🔹هرچند میداندار و فرماندهی کف خیابان از آن سلبریتیهای میانسال و پیر(۳۰ تا ۶۲ ساله) و شبکههای جاسوسی دهه پنجاهی و دهه شصتی بودند.
🔸از این تحلیل استفاده میشود که تاکید بیش از اندازه بر حضور برخی از دهه هشتادیها نباید موجب تحلیل غلط از وقایع اخیر شود. بلکه طبیعت کنشهای هیجانی و اعتراضات خیابانی حضور نوجوانان و جوانان سنین ۱۷ تا ۲۵ سال است. همچنان که اگر یک دهه بعد چنین موقعیتی فراهم شود دهه #نودیها در کف خیابان خواهند بود.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
f.sh. molla sadra.mp3
25.13M
💢 فلسفه شریعت از دیدگاه ملا صدرا
بخش (۱)
آیت الله احمد مبلغی
#حکمت_عملی
#فلسفه_فقه
#شریعت
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌فضای مجازی، جهان شبکهای و فتنه ۱۴۰۱
(سازو کار نوین قدرت و آیندهپژوهی ایران)
🔹هر فتنه و واقعهای در این کرهی خاکی، خطرات و فرصتهایی را به همراه دارد.
🔸فتنه ۱۴۰۱ هم از این قاعدهی کلی مستثنی نیست و از خطرات و فرصتهای برخوردار بوده و خواهد بود.
🔹یکی از آثار مثبت این فتنه آشکار شدن قدرت فوق العادهی #فضای_مجازی (سایبری) و شبکههای اجتماعی است. ظهور این قدرت نوپدید موجب تغییر الگوهای تربیت و اجتماعی_شدن و تحول اساسی تمام معادلات اجتماعی، تضعیف دولتهای ملی و تخریب زیرساختهای اخلاقی، فرهنگی و هنجاری جامعه میشود که نتیجه آن تغییر #هویتهای ملی و حاکمیت شرکتهای چندملیتی غربی بر سرنوشت بشر است.
🔸 امروزه بشریت وارد یک مرحلهی جدیدی میشود و در حال شکل گیری دنیای دیگری است با قواعد نوینی از مشارکت اجتماعی و حضور جهانی با تلقیهای متفاوتی از هستی، انسان، فکر، معرفت، زمان و مکان، سرعت، هویت، استقلال و حکمرانی.
🔸کارویژهی فضای مجازی در خلق جهان جدید در ادامهی جهان تجدد و تکنیک است جهانی که بر اصول لیبرالیسم و سرمایهداری بنا شده است. این جهان با فردانیت و منفعت، سرعت و عجله، قدرت و اراده، تضاد و دیالکتیک، قهر و غلبه، رقابت و مصرف سرشته شده است. در ابن جهان، انسانیت انسان نه به ذات و فطرت، عقل و معرفت، بلکه به اعراض و نسبتها گره خورده است، حتی جوهر #عقل هم نفی شده است و به عقلانیت و سنجش نسبتها فروکاسته شده است در هر نسبت و موقعیتی انسانیت تغییر مییابد و به تبع ارزشهای اخلاقی و هنجارهای فرهنگی بیاعتبار میشوند. در واقع این معنای انسانیت است که گم میشود و این انسان است که ریشههای خود را از دست میدهد و همواره در میدان تضاد و دیالکتیک، قهر و غلبهی و موفعیت سرعت و مصرفزدگی برآمده از تجدد وتکنیک "خود" را بازسازی میکند. این بازسازی نه براساس خلقت طبیعی (زن و مرد) و نه براساس فطرت ثابت انسانی وارزشهای پایدار اخلاقی یا عقل ومابعدالطبیعه ونه حتی براساس پیشینهی تاریخی وهویتی، بلکه فقط براساس مد ومصرفگرایی، جلوهگری وخودنمایی، دیده شدن ومتفاوت بودن است البته نه آنگونه که خود میاندیشد، انتخاب میکند و میخواهد بلکه آن گونه که رسانههای سازندهی ذهنیت وذائقه او میطلبند و میسازند وضروری والزامی میکنند. دراین جهان معنایی، زنبودن یا مردبودن، لختبودن یا عفیفبودن، مادربودن یا پرستار حیوان خانگیبودن، ایرانیبودن یا وطنفروش بودن، همگی امورحاشیهای وعارضی وکم اهمیت هستند آنچه اصیل است هرآنچیزی است که رسانهها القا میکند و موقعیتی است که خلق میکنند تامجال کنشگری واحساس "بودن" پیدا کند. "بودن" برپایه نمایش نمودهای قدرت، همچون نمایش "بدن".
🔹فتنه ۱۴۰۱ نشان داد که مفهوم حکمرانی و شیوههای جامعهپذیری(اجتماعی شدن) در جهان امروز درحال تغییر است. شرکتهای بزرگ بینالمللی درتلاشند با تطمیع واجیر کردن چهرهها (سلبریتیها) وسیاسیون یک جهان شبکهای وزیستبوم نوینی رادر جهت توسعهی "من سفلی" خلق کنند که درآن بازیگران مختلف ومتنوع وحتی متضاد درکنار همدیگر به گونهای فعالیت کنند که ادارهی کشورها _ در بیرون مرزهای جغرافیایی _ بدست آنها قرار گیرد.
🔹 فتنه ۱۴۰۱ کمک بزرگی به جامعه ایرانی کرد وقبل ازآنکه خیلی دیر بشود #تلنگرهای جدی وضربههای اولیه رابه هویت دینی وملی بخش هایی از کنشگران اجتماعی واردکرد تامتولیان خواب آلوده را متنبه کند که ورود به این جهان جدید وحکمرانی درآن متوقف برصیانت وباغبانی پیچیده، چندلایه وچندوجهی از اخلاق، فرهنگ و هویت است واین نیازمند سیاستگذاری وطراحی قواعد و الگوی جدیدی از حکمرانی و سیاست و بازتعریف "خود" درفضاهای مجازی ودرک عمیق قدرت سایبری وجهان آینده است.
🔹در این نقش آفرینی میبایست قدرتمندانه، عالمانه، مبتکرانه و تاثیرگذار بود و از همهی ظرفیتهای دینی، بومی و بشری استفاده کرد و الا از این حرکت و تغییر پرشتاب عقب خواهیم ماند.
🔸اگر برای عرصههای نوین پیشرو فکر نکنیم و نسبت خود را با فضای مجازي و قدرت سایبری و زیستبوم آن مشخص نکنیم و نقش موثر و سازندهی خود را در جهان پیشرو ترسیم نکنیم و به روند فعلی #رهاشدگی اجتماعی شدن در فضای مجازی و تحت تربیت چهرهها و رسانهها ادامه دهیم در آیندهی نزدیک با خطرات و فتنههای عمیقتر و پرشتابتری مواجه خواهیم بود. فتنههایی که در گام اول تعارضهای شخصیتی و هویتی را در جامعه ایجاد میکند و در گام دوم، هویتهای دینی، انقلابی و ملی کنشگران اجتماعی را نقض میکند و به تضاد با آن وا میدارد. به طور قطع اگر هویت از جامعهای رخت بربست، هرج ومرج داخلی، طمع بیگانه و ویرانی و تخریب سرنوشت محتوم آن است.
#فضای_مجازی
#قدرت_سایبری
#قدرت_نوین
#جهان_شبکهای
#هویت
#تجدد
#اجتماعی_شدن
#حکمت_عملی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://ble.ir/hekmat121
https://eitaa.com/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 پیشبینی رهبری که به آن توجهی نشد
۱۵ سال پیش رهبر معظم انقلاب در جمع عموم مدیران و نخبگان حوزوی درباره نقش فنآوری اطلاعات و تغییر سبک زندگی و شیوههای حکمرانی مطالب مهمی فرمودند اما دریغ که مدیران و نخبگان حوزه اعتنا نکردند حالا در ۱۴۰۱ نتیجه این بی توجهی آشکار شد ...
#فضای_مجازی
#تربیت
#مسئولیت_اجتماعی
#حکمرانی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
@hekmat121
📌 در غیاب مسئولیت اجتماعی
🔹دو عنصر مفهومی مهم و مفقود در فرهنگ سیاسی و اجتماعی بخش زیادی از جامعهی ایرانی #عقلانیت و #مسئولیت_اجتماعی است و اگر هم باشند به عنوان مفاهيم حاشیهای در عرض سایر مفاهیم سیاسی و اجتماعی مطرح است که در حاشیه مفاهیم دیگر از معنای غیر پویا و غیر سازنده برخوردارند.
🔸 اما با نگاه دقیق روشن میشود که مرکزی ترین مفهوم مرتبط با عمل انسانی و کنش اجتماعی و سیاسی مفهوم #مسئولیت است و بنیان عقلانیت عملی و حکمت عملی را #انسان_مسئول تشکیل می دهد. اگر این مفهوم حضور فعال و مرکزی در فرهنگ سیاسی و اجتماعی پیدا کرد #حکمت_عملی، معرفتی ضروری وارزشمند برای حرکت و تعالی جامعه تلقی میشود و به عنوان دانش معناساز و جهت دهنده، پیشران همه علوم انسانی و موتور محرک نظریهپردازی های راهبردی و عملياتي قرار می گیرد.
🔹بدون مرکزیت و اصالت مفهوم #مسئولیت در فرهنگ اجتماعی و سیاسی و عدم استقرا آن در فرهنگ عمومی هیچ یک از مفاهیم عملی و علوم انسانی همچون قانون، شریعت، تربیت، عدالت، آزادی، سیاست در جایگاه خود قرار نمیگیرد و هیچ سیاستگذاری و عملياتي به سرانجام مطلوب خود نمیانجامد.
🔸 در غیاب مرکزیت مفهوم #مسئولیت اجتماعی نمیتوان از پایایی و پویایی اعتبارات و تعاعدهای اجتماعی و وفاداری و همراهی کنشگران اجتماعی سخن گفت.
🔹درباب اهمیت و مرکزیت مفهوم مسئولیت همین بس که پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
أَلاَ كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ فَالْأَمِيرُ عَلَى اَلنَّاسِ رَاعٍ وَ هُوَ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ وَ اَلرَّجُلُ رَاعٍ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَ هُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُمْ فَالْمَرْأَةُ رَاعِيَةٌ عَلَى أَهْلِ بَيْتِ بَعْلِهَا وَ وُلْدِهِ وَ هِيَ مَسْئُولَةٌ عَنْهُمْ وَ اَلْعَبْدُ رَاعٍ عَلَى مَالِ سَيِّدِهِ وَ هُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُ أَلاَ فَكُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ.
همه شما نسبت به آنچه عهده دار شده اید مسئولید، زمامدار و امام مسئول ملّت، مرد مسئول خانواده، زن مسئول امور منزل و فرزندان است ... پس هر کس نسبت به انجام وظایف و حقوقی که به او واگذار شده مسئول است.
#مسئولیت
#انسان_مسئول
#جامعه_ایرانی
#عقلانیت
#حکمت_عملی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 غیاب و حضور
🔸در غیاب #مسئوليت_اجتماعی، حکمت و عقلانیت به حاشیه رانده میشوند و احساسات و هیجانات مبدأ کنشهای افراد ومیداندار تحولات اجتماعی قرار میگیرد. متفکران نادیده گرفته میشوند و چهرهها (سلبریتیها)ی سیاسی، دینی، هنری و ورزشی میداندار و مرجع مستقل کنشگران میشوند و بدون اتصال به چشمه حکمت و نمایندگی از حکما و متفکران و بر اساس استحسانات و ذوقیات جامعه را به چپ و راست میکشانند و از طریق وسطی، توازن و تعادل دور میکنند. این خصیصه اختصاصی به هیچ حزب و گروهی ندارد بلکه در غیاب مسئولیت اجتماعی، خانهنشینی حکمت و پستوماندگی عقلانیت، چپ و راست، انقلابی و غیرانقلابی، اصولگرا و اصلاحطلب، عدالتخواه و آزادیطلب، همگی به چهرهها و سلبریتیهای همکیش خود پناه میبرند و از حکما و متفکران بیزار و از تفکر و اندیشهی اصیل تهی میشوند، و به جای آن، عجله و شتاب، غرور علمی، ادعای علامهگی چهرهها، اظهارنظر متخصصگونه پیرامون هر پدیده و مطلبی و اخلاقستیزی و قانونگریزی به بهانههای مختلف به فرهنگ عمومی تبدیل میشود.
🔹اما در حضور #مسئولیت_اجتماعی ضرورت حکمت و عقلانیت در راهبری تصمیمات و کنشهای انسانی احساس میشود و توسط عموم کنشگران، مرجعیت حکما و محوریت متفکران و متخصصان اصیل به رسمیت شناخته میشود و تاملات و نکتههای حکمتآميز راهبر کنش اجتماعی خواهد بود. زیرا بر اساس میدانداری حکمت و سازندگی عقلانیت، امکان رفع تعارضها و تضادهای درونی و بیرونی ممکن است و از این طریق تعادل و توازن (عدالت و نظم) بر جامعه حکمفرما میشود و حقوق و آزادیهای افراد محترم شمرده میشود. در این جامعه، احتیاط و مراقبت (حلم و تقوا) محترم است، نظر کارشناسی ازسوی متخصص مربوطه معيار است، قانون فصل الخطاب است و تمکین به قانون (حتی اگر عليه من باشد و به نفع مخالف من) بزرگترین ارزش اخلاقی و هنجار اجتماعی است. هویت، پیشرفت و امنیت ملی اصل و اساس میشوند، استقلال و میدانداری چهرهها و سلبریتیها نفی میشود و صرفا طریقی برای راهیابی به محضر ارباب معرفت و متفکران اصیل در جهت تقویت هویت، پیشرفت و امنیت ملی تلقی میشوند.
#مسئولیت_اجتماعی
#انسان_مسئول
#جامعه_ایرانی
#عقلانیت
#حکمت_عملی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌اغتشاش و تحریم دو روی یک سکه
🔹هدف اصلی اغتشاشات و ناآرامیهای اخیر همان هدف تحریمها بعد از فتنه ۸۸ است. هدف هر دو ناامن کردن فضای کسب و کار و آشفته سازی #اقتصاد ایران عزیز است. تا از این طریق مردم را از ادامهی حرکت پرشتاب پیشرفت و توسعه بار دارند.
🔸چرا که رشد اقتصادی و رونق کسب و کار در گرو #امنیت و #آرامش روانی جامعه و اعتماد مردم به بازار و کسب و کار است. اگر امنیت اقتصادی و آرامش بازار وجود داشته باشد همهی تحریمها ناکارآمد خواهد شد. همچنان که بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم بارقههای امید به اقتصاد و کسب و کار در جامعه قابل مشاهده است.
🔹از این رو دشمن و مزدوران داخلی انها درصدد هستند تا با اغتشاشات و ناامنسازی جامعه و تعطیلی بازار، دولت سیزدهم و مسؤلان را مشغول حواشی کنند و کارآمدی تحریمها را در به زانو درآوردن ملت ایران تضمین کنند.
#اقتصاد
#بازار
#آرامش
#امنیت
#فتنه
#لبیک_یا_خامنه_ای
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
قال الامامُ الرِّضا عليه السّلام :
ألا إِنَّ الفَقيهَ مَنْ أَفاضَ عَلَى النّاسِ خَيْرَهُ وأَنقَذَهُمْ مِنْ أَعْدائِهِمْ وَوَفَّرَ عَلَيْهِمْ نِعَمَ جَنانِ اللهِ وَحَصَّلَ لَهُمْ رِضْوانَ الله تَعالى.
بحار الانوار / 2 / 5
متوجه باشید که فقیه کسی است که به مردم خدمت کند و وجودش برای اجتماع سودمند باشد و مردم را از چنگال دشمنان نجات بخشد
L’imam Alí Ar-ridà disse: «Sappiate che il [vero] sapiente [divino] è colui che riversa il proprio bene sugli uomini, li protegge dai loro nemici, aumenta loro i doni del Paradiso di Dio e fa in modo che il Signore Eccelso sia soddisfatto di loro»
{Biharu-l’anwar 2: 5}
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌فلسفه مسئولیت اجتماعی
❇️بخش اول:
۱. انسان در بدو تولد از فعلیتها و استعدادهایی برخوردار است که خداوند متعال در سرشت او به ودیعت نهاده است. جسم نحیف و اعضای کوچک بدن و امکان گریه کردن و مکیدن سینهمادر از فعلیتهای اوست و هزاران امکان برای رشد و پرورش جسمی، عاطفی و روحی از استعدادها و ظرفیتهای بالقوه اوست که میتوانند بالفعل بشوند. ترکیب این فعلیتها و استعدادها سازندهی مجموعهای از #نیازهای انسان برای بقا و تکامل است. بنابراین انسان موجود نیازمند به غیر است.
۲. چون انسان از بدو خلقت و تولد موجود نیازمند به غیر است همواره در حال مطالبه، اکتساب و تحصیل امور مختلف از محیط پیرامونی برای رفع نیازهای خود است. چون نیازهای انسان متنوع و متکثر است مطالبات و اکتسابات انسان نیز عرض عریض و ابعاد مختلفی دارد جسمی، معیشتی، عاطفی، شناختی، امنیتی و مانند آنها. هرچقدر انسان جلوتر میآید، نیازهای او بیشتر و گستردهتر میشود بر همین اساس مطالبات و اکتسابات او هم متنوعتر و متکثر میشود.
۳. با متنوع و متکثر شدن نیازها، مطالبات و اکتسابات، به تدریج نوعی سلسله مراتب و نظام اولویتگذاری میان نیازها و مطالبات شکل میگیرد، نیازهای قویتر در رأس این سلسله قرار میگیرد و نیازهای بعدی هم به ترتیب قدرت، غلبه و نفوذ در ساختار شخصیتی انسان در مراتب بعد قرار میگیرند. البته ممکن است که برخی از نیازها به جهت ضعف و کمرنگی آنها مزد افراد به تدریج مورد غفلت قرار گیرند و از نظام رتبهبندی نیازها حذف شوند.به همین ترتیب مطالبات و اکتسابات انسان هم رتبه بندی میشود و در یک نظام اولویتگذاری قرار میگیرند. مطالبات اهم آن مطالباتی میشود که به نیازهای قدرتمند و غالب پاسخ میدهد و مطالبات کماهمیت در پاسخ نیازهای ضعیف شکل میگیرند. بواسطه غفلت از برخی نیازها در افراد، طبیعتا برخی از مطالبات و اکتسابات هم در آن افراد شکل نگیرد.
۴. براساس حرکت جوهری، انسان بواسطه مطالبات و اکتسابات خود، وجود خود را تعیّن میبخشد وساختار وجودی، خُلق و شاکلهی شخصیتی خود(ماهیت) را میسازد. چرا که انسان تنها موجودی است که بواسط قوه ادراک و اراده متکفل ساختن خود است و میتواند استعدادها و ظرفیتهای نهفته خود را بالفعل کند و یا از آنها غافل شود و جلوی بالفعل شدن آنها را بگیرد. بنابراین انسان آن چیزی است که میخواهد و میطلبد لذا در گرو اکتسابات و مطالبات خویشتن است یا بدین واسطه خود را گروگان میگیرد و به اسارت در می آورد و شاکله¬ای محدود برای خود میسازد یا آنکه خود را از قید و بندها آزاد می کند و در این رهایی، استعدادهای حقیقی خود را فعال میسازد و شاکلهای نامحدود و متعالی را برای خود انتخاب میکند.شاکلهای که سازنده ماهیت و شخصیت انسان است و نشان دهنده ی حدود و ظرفیتهاو امکانهای انسان است. خُلق و شاکله مبدا رفتارها و برون دادهای حقیقت آدمی است. لذا انسان یک چیستی و ماهیت ثابت و واحدی ندارد بلکه بواسطه مکتسبات و اعمال خود، چیستی و ماهیت خود را میسازد. بنابراین انسان #مسئول ساختن شخصیت خود و رشد ابعاد وجودی و استعدادهای نهفته در خود است. این مسئولیت به شناخت، دقت، استحکام و توازن نیازمند است.
5. انسان علاوه بر نقش آفرینی در ساخت خود، در ساخت دیگران و جامعه هم می¬تواند دخیل باشد. والدین در ساخت فرزندان، معلم در ساخت شخصیت شاگرد، کنش همسایه در واکنش همسایه¬ها و ساخت محله، شهروندان در ساخت شهر، کارمندان در ساخت سازمان و مانند آن.
⛔️ ادامه دارد ...
#مسئولیت
#فلسفه_عمل
#حکمت_عملی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/907
📌 عصر پساحقیقت
🔹دوران #پسا_حقیقت، دورانی است که احساسات و باورهای شخصی بیش از حقایق عینی بر شکلگیری افکار عمومی تأثیر میگذارد.
🔸لغتنامه آکسفورد، واژه «پسا حقیقت» (post truth) را در سال 2016 به عنوان لغت بینالمللی سال معرفی کرد، صفتی که موقعیتی را توصیف میکند که در آن «حقایق عینی تاثیر کمتری از حرفهای تحریک کننده دارند». یعنی جایی که حقیقت تحت الشعاع بازی با احساسات قرار میگیرد.
🔹در این دوران مرزهای بین حقیقت و دروغ، وهم و واقعیت و صداقت و ناراستی تار میشود.
🔸دنیای پسا حقیقت، دنیایی است که در آن حقیقت دچار وارونگی میشود و یک جنایتکار جنگی با عنوان "مرد صلح" مورد تکریم قرار میگیرد.
🔹پساحقیقت به این معنی نیست که حقیقت اهمیتی ندارد بلکه به این معناست که راهکار و شیوه عمومی برای دریافت و درک حقیقت تغییر کرده است و درکل دسترسی مفرط به اطلاعات از حساسیت افراد نسبت به حقایق کاسته است.
🔸در این دوران رابطه مخاطب و رسانه هم تغییر کرده و مخاطب میتواند مستقیماً به رسانه واکنش نشان دهد و آن را تأیید یا رد کند. مهمترین مسئله این است که مرز بین رسانه و مخاطب کمرنگ شده است، چراکه مخاطب هرلحظه میتواند خودش به رسانه تبدیل شود یا در انتشار اخبار سهیم باشد.
🔹گسترش بیسابقه کنونی اخبار جعلی را میتوان در دو موضوع دید:
یک- پست مدرنیسم، سنت فلسفی فرانسوی اواخر قرن بیستم که شروع به زیر سوال بردن عینی بودن و ذهنی بودن مفاهیم کرده و همه چیز را یک برساخت اجتماعی میدانست.
دو – تکنولوژی، آمار، و اینترنت، ابزاری که باعث میشود تمام آن دادهها با یک کلیک در دسترس قرار بگیرند.
🔸یادمان باشد که برای رفتار صحیح در این جهان تغییر شکل یافته باید نسبت به شناخت آن تلاش و توجه کنیم.
🔹برای مقابله با اخبار جعلی در عصر حاضر چه باید کرد؟
باید یاد بگیریم که از درون حباب شبکههای اجتماعی خود خارج شویم و دیدگاههای مخالف را بخوانیم و درک کنیم، درحالیکه نظرات خود را نیز با دقت مورد تحقیق قرار میدهیم.
#پسا_حقیقت
#رسانه
#حکمت_عملی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
#معرفی_کتاب
📌حقیقت مهم است: یک راهنمای شهروندی برای تمایز حقایق از دروغها و توقف پیگیری اخبار جعلی
نوشتهی بروس بارتلت
نویسنده پرفروش نیویورک تایمز
این کتاب نخست نشان میدهد که چرا دیگر مانند گذشته رسانههای سنتی نیازهایتان را برآورده نمیکنند، سپس کمک میکند تا اخبار ابهامبرانگیز را از حقایق روز تشخیص دهید.
#پسا_حقیقت
#رسانه
#حکمت_عملی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
#معرفی_کتاب
📌پسا حقیقت: جهانی در تسخیر اخبار جعلی و مبتذل
جیمز بال
کتاب «پسا حقیقت» نوشته «جیمزبال» روزنامهنگار سرشناس بریتانیایی و برنده جایزه پولیتزر، با ترجمه مسعود میرزایی منتشر شد. ترجمه این کتاب که نحوه تسخیر جهان توسط اخبار جعلی و مبتذل را با مطالعه چند مورد عینی در اروپا و آمریکا بررسی کرده، در 4فصل و 11گفتار از سوی انتشارات روزنامه ایران روانه بازار شده است. «قدرت ابتذال و دروغ»، «چه کسانی دروغ و ابتذال را اشاعه میدهند؟»، «چرا مطالب دروغ و مزخرف تأثیرگذارند؟» و «چگونه جلوی مطالب دروغ و مزخرف را بگیریم؟» عناوین اصلی فصول چهارگانه کتاب پسا حقیقت (جهان در تسخیر اخبار جعلی و مبتذل) هستند.
#پسا_حقیقت
#رسانه
#حکمت_عملی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
#معرفی_کتاب
📌پساحقیفت
امروزه همهی ما حقیقت را در اینترنت، مجلات و اخبار جستوجو میکنیم و باید بدانیم این منابع در اغلب موارد به نفع احزاب و سیاستهای خاص جهتگیری میکنند. سیاستمداران، قدرتمندان و مدیران فضای مجازی با ابزار و امکانات خود ما را وادار به پذیرش بدون تفکر موضوعات میکنند.
موضوع کتاب منحصربهفرد و متفاوت است. نظریهی پساحقیقت به وسیلهی کسانی که از کمارزش شدن حقیقت نگران و پشیمان بودند متولد شد. موضوعی که اگرچه آشکارا جانبدارانه به نظر نمیآید، اما دستکم یک دیدگاه را مطرح میکند: اینکه فکتها و حقیقت در فضای سیاسی این روزها بهشدت در معرض خطرند.
در گذشته، حتی در بیان حقیقت نیز با چالشهای بسیار جدی مواجه میشدیم، اما تابه حال هیچگاه به این اندازه از آن به عنوان استراتژی سیاسی در تبعیت از واقعیت استفاده نشده بود. در نتیجه، در بحث پساحقیقت تنها به چالشبرانگیز بودن حقیقت توجه نمیشود، بلکه از آن به عنوان سازوکار جدیدی در چیرگی سیاسی سیاستمداران یاد میشود. پس اگر بخواهیم با «مفاهیم ضروری» پساحقیقت آشنا شویم، نمیتوانیم از سیاست پرهیز کنیم.
این تصمیم ما است که چگونه به دنیایی که در آن کسی میکوشد روی چشمان ما پرده بکشد واکنش نشان دهیم. حقیقت همچنان اهمیت دارد، چنان که همیشه اینطور بوده است. اینکه خیلی زود به این موضوع پی ببریم به عهدهی ما است.
#پسا_حقیقت
#رسانه
#حکمت_عملی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
#معرفی_کتاب
📌 دروغهای مسلح (شیوههای اندیشیدن انتقادی در عصر پساحقیقت)
«دروغهای مسلح (شیوههای اندیشیدن انتقادی در عصر پساحقیقت)»
نوشته دَنیل جی. لِویتین (-۱۹۵۷).
این کتاب برنده جایزه کتاب تجاری سال ۲۰۱۷، درواقع کنکاشی درباره حقیقت و مهارت کشف آن در میان انبوهی از دروغها است.
روزگار پساحقیقت دورهای از بیخردی خودخواسته است. چشم پوشی جاهلانه از تمام دستاوردهای کلان بشری.
آنچه دروغها را مسلح میسازد، نه رسانهها هستند و نه فیسبوک در آن نقشی دارد، بلکه آن مسئلهای که میتواند خطرناک باشد، میزان شدت باور و اعتقاد ما است.
مواردی که از جانب ما برچسب غیرقابل سوال میخورند و دارای اطمینان حداکثری از طرف ما خواهندبود. این کتاب سه بخش با عناوین ارزیابی اعداد، ارزیابی لغات و ارزیابی جهان دارد و در هر بخش به ما توضیح میدهد چگونه دروغهایی را میتوان با چهرهای متفاوت عرضه کرد و چگونه میتوان به حقیقت نهفته در پس این آنها دست یافت.
#پسا_حقیقت
#رسانه
#حکمت_عملی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌انسان مجازی
فضای سایبری و شبکههای اجتماعی در حال ساخت انسان مجازی هستند. چرا که ساخت وجودی انسان را علم و عمل میسازد و علمی که در فضای سایبری و توسط شبکههای اجتماعی منتشر میشود علم گزینشی، توهمی و مجازی است و عملی را که هم مطالبه میکند عمل احساسی و واکنشی و التذاذی است.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 درخت تناور
رهبر انقلاب: غلط میکند کسی فکر کندن درخت تناور جمهوری اسلامی را بکند
🔹اتّفاق و اتّحاد بین ملّتهای اسلامی ممکن است. منتها کار لازم دارد. ما حالا از سیاستمداران و زمامداران و حکمرانان کشورهای اسلامی هم ناامید نیستیم امّا بیشترین امیدمان به خواص دنیای اسلام است؛ به علمای دین، روشنفکران، اساتید دانشگاه، جوانان روشنبین، فرزانگان، ادبا، شعرا، نویسندگان و گردانندگان مطبوعات. وقتی خواص در یک راهی وارد شدند، افکار عمومی را به آن سمت حرکت میدهند. وقتی افکار عمومی در یک کشوری شکل گرفت، سیاستهای اداره کشور هم بهطور قهری به آن سمت حرکت میکند.
🔹نمونهی کوچکش ما هستیم، جمهوری اسلامی. ما درمقابل قدرتهای بزرگ ایستادیم. یک روزی این دنیا دست دو قدرت بزرگ بود: قدرت آمریکا و قدرت شوروی سابق. هر دو قدرت که در دهها مسئله با هم اختلاف داشتند. در یک مسئله متّفق بودند و آن، ضدیت با جمهوری اسلامی بود. خیال میکردند این نهال را میتوانند از ریشه بکنند. این نهال امروز تبدیل شده به یک #درخت_تناور. غلط میکند فکر کندن آن را هم کسی بکند. ایستادیم و پیش رفتیم.
#درخت_تناور
#جمهوری_اسلامی
#امام_زمان
#ایران
#لبیک_یا_خامنه_ای
#حجاب
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121