eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
474 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
ریشه‌ها و پیامدهای خود تحقیری ملی خودتحقیری ملی پدیده‌ای است که در آن بخش قابل توجهی از جامعه، به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه، ارزش‌ها، دستاوردها و هویت ملی خود را کوچک شمرده و به جایگاه و توانایی‌های سایر ملت‌ها بیش از حد بها می‌دهد. این پدیده ریشه‌های پیچیده‌ای دارد و پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی گسترده‌ای را به همراه می‌آورد. 🔹ریشه‌های روانشناسی خودتحقیری ملی عوامل تاریخی: رویدادهای تاریخی تلخ، شکست‌های نظامی، اشغالگری‌ها و دخالت‌های خارجی می‌توانند در شکل‌گیری احساس خودکم‌بینی و خودتحقیری در یک ملت نقش داشته باشند. مقایسه با سایر ملت‌ها: مقایسه مداوم و نامعقول با سایر ملت‌ها، به ویژه قدرت‌های بزرگ، می‌تواند منجر به احساس حقارت و خودکم‌بینی شود. تأثیر رسانه‌ها و تبلیغات: رسانه‌ها و تبلیغات می‌توانند با برجسته‌سازی نقاط ضعف و کمبودها و نادیده گرفتن دستاوردها، به تقویت احساس خودتحقیری کمک کنند. نقص در آموزش تاریخ و هویت ملی: عدم آموزش صحیح تاریخ و هویت ملی، باعث می‌شود افراد به درستی از ارزش‌ها و دستاوردهای گذشته خود آگاه نباشند. عوامل روانشناختی فردی: عوامل روانشناختی فردی مانند کمبود اعتماد به نفس، ترس از موفقیت و نیاز به تأیید دیگران نیز می‌توانند در بروز خودتحقیری ملی نقش داشته باشند. 🔹پیامدهای خودتحقیری ملی کاهش انگیزه و تلاش: خودتحقیری می‌تواند منجر به کاهش انگیزه و تلاش برای پیشرفت و توسعه شود. ضعف هویت ملی: با تضعیف احساس غرور ملی، هویت ملی نیز تضعیف می‌شود. آسیب‌پذیری در برابر نفوذ خارجی: ملت‌هایی که دچار خودتحقیری هستند، آسان‌تر تحت تأثیر فرهنگ و ارزش‌های خارجی قرار می‌گیرند. مشکلات روانی فردی: خودتحقیری ملی می‌تواند منجر به بروز مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب و کاهش عزت نفس در افراد شود. تاخیر در توسعه: خودتحقیری می‌تواند مانع از شکوفایی پتانسیل‌های یک ملت و توسعه آن شود. 🔹راهکارهای مقابله با خودتحقیری ملی تقویت آموزش تاریخ و هویت ملی: آموزش صحیح تاریخ و هویت ملی به افراد کمک می‌کند تا به ارزش‌ها و دستاوردهای ملت خود پی ببرند. برجسته‌سازی دستاوردهای ملی: رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی باید به برجسته‌سازی دستاوردهای ملی و تقویت احساس غرور ملی بپردازند. تقویت اعتماد به نفس ملی: ایجاد فرصت‌هایی برای مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها و تقویت اعتماد به نفس ملی می‌تواند در مقابله با خودتحقیری موثر باشد. مقایسه واقع‌بینانه با سایر ملت‌ها: مقایسه باید بر اساس واقعیت‌ها و نقاط قوت و ضعف هر ملت صورت گیرد و نه بر اساس کلیشه‌ها و تعصبات. توجه به نقاط قوت و پتانسیل‌های ملی: باید بر روی نقاط قوت و پتانسیل‌های ملی تمرکز کرد و تلاش برای بهبود و توسعه آن‌ها را در اولویت قرار داد. در نهایت، خودتحقیری ملی یک چالش پیچیده است که نیازمند تلاش‌های همه‌جانبه برای رفع آن است. با شناخت ریشه‌ها و پیامدهای این پدیده و اتخاذ راهکارهای مناسب، می‌توان به تقویت هویت ملی و پیشرفت کشور کمک کرد. ✍️ علی اسدی @howzavian_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت دوم؛ کاظمین 😞 دوست داشتیم بریم یادمان حاج قاسم در فرودگاه بغداد اما هر چه اصرار کردیم راننده قبول نکرد و گفت ممنوعه. ☺️ رسیدیم کاظمین و رفتیم حرم. وارد صحن که شدیم اول شیخ مفید رو زیارت کردیم و بعد رفتیم خدمت امامین کاظمین ( علیهما السلام) بیرون حرم کمی آنطرف‌تر هم مزار صاحب نهج البلاغه یعنی سید رضی را زیارت کردیم🤲 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا) 🆔 @rahamedia
سفرنامه‌ اربعین ۱۴۴۶ قمری دانشجویان برادر دانشگاه شهرکرد حدودا ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه روز چهارشنبه ۲۴ مرداد از دانشگاه به سمت کوی عشق حرکت‌ کردند. مسیر انتخابی جاده لردگان، ایذه بود و مرز انتخابی شلمچه بود. من لردگان موکب حضرت ابالفضل (ع) هم منتظر آنها بودم. ۳ عدد هندوانه خوب هم در یخچال‌های موکب گذاشتیم تا وقتی بچه‌ها از راه رسیدند، پذیرایی شوند و سریعتر حرکت کنیم. حدودا ۲۰ دقیقه قبل اذان بچه ها به موکب رسیدند و چقدر خوشحال بودم از دیدن دوستان خوبم. چای نذری این موکب شاید اولین نذری این مسیر بود که نسیب بچه‌ها شد. بنا شد که نماز را بخوانیم و سریعتر سوار شویم و در موکب ابتدای شهر ایذه بچه‌ها پیاده شوند و‌ شامی که‌ خود تدارک دیده بودند را تناول کنند. نماز اول را امام جماعت که‌ خواند جناب آقای غریبی (مسئول موکب) گفتند‌ که حاج‌آقا ۵ دقیقه باید صحبت‌ کنی. آب نطلبیده را گفتند مراد؛‌ اما منبر زوری را نمی‌دانم؟☺️ من هم خیلی کوتاه اشاره‌ای به مسیری کردم که قبل از خلقت بشر برای انسان‌های تدارک دیده شده بود؛ مسیر میان‌بُر حضرت سیدالشهداء (ع) که همه انبیاء طبق روایت با آن آشنا شدند زائر حسین‌بن‌علی (علیهماالسلام) و گریه کن بر حضرت سیدالشهداء در‌ مسیری پای گذاشته که به اندازه تاریخ و حتی پیش از تاریخ قدمت دارد و رقم خورد و طبق روایت امام رضا الی یوم الانقضاء و‌ تا روز قیامت ادامه خواهد داشت... نماز دوم را‌که خواندیم بچه‌ها می‌خواستند سوار اتوبوس شوند‌؛ اما خادم موکب جناب غریبی اجازه نداد و گفت برای آن‌ها شام‌ نذری تدارک دیده است. بچه ها قصد داشتند سریعتر به ایذه برسند؛ اما‌ با‌ اصرار خادمان موکب پای‌ سفری نذری و‌ شام خورشت نشستند و قرار شد دیگر ایذه توقف نکنیم و شام را همینجا بخوریم. شام را خوردیم و از بچه‌‌های موکب خداحافظی کردیم و با دانشجویان سوار اتوبوس شدیم و بچه‌ها هندوانه‌ها را هم با خود به داخل اتوبوس آوردند. ( در دلم بود که چون شام خوردیم دیگر هندوانه‌ها را در یخچال موکب بگذاریم و برویم؛ اما خب شاید تقدیر بچه‌های اتوبوس ما بودند.) نزدیک ساعت ۳:۳۰ دقیقه به پارکینگ پایانه مرزی شلمچه رسیدیم. (اتوبوس ‌ها به خاطر اینکه جلوتر از پارکینگ‌ها و محل استقرار اتوبوس واحدها مسافرین را پیاده می‌کنند‌، وقتی اتوبوس واحدهایی که می‌خواهند به نزدیک‌ترین مکان پایانه مسافرین را برسانند معمولا پر از جمعیت بود و بچه‌ها یا باید پیاده به محل اتوبوس واحدها بر می‌گشتند که مسیری زیادی بود؛ لاجرم پیاده مسیر پیاده‌روی را به سمت پایانه افتتاح کردند‌ و حدودا ۲ کیلومتر راه رفتند. اگر به صورت کاروانی به‌ مرز تشریف می‌آورید و اتوبوستان تا نهایت مسیر پایانه شما را همراهی نمی‌کند؛ در محل استقرار اتوبوس واحدها پیاده شوید و به صورت رایگان تا خود پایانه با آن‌ها همراه شوید.) قبل از اذان صبح به افق شلمچه به پایانه رسیدیم. پس از اقامه نماز با دانشجویان دانشگاه از مرز ایران خارج شدیم و بنا داشتیم قبل از اینکه خورشید طلوع کند اتوبوسی پیدا کنیم و به نجف بروی؛ تا بچه‌ها از همین ابتدای مسیر از هم جدا نشوند. تقریبا مرز شلوغ بود؛ اما جمعیت روان در حال عبور از مرز بودند. پایان قسمت اول نکته‌ای یادم رفت؛ قسمت هیچ کدام از ما قاچی از آن هندوانه‌ها نبود و آن‌ها را در اتوبوس جا گذاشتند و خدا می‌داند قسمت چه کسی خواهند شد. ☺️ (ع) @howzavian_chaharmahalbakhtiari
در دومین دوره پاسخگویی به شبهات وهابیت برای طلاب حوزه‌های علمیه مطرح شد؛ 🔺اعلام اضافه شدن درس "پاسخگویی به شبهات" برای طلاب سطح یک ▫️مراسم افتتاحیه دومین دوره پاسخگویی به شبهات وهابیت برای طلاب منتخب از سراسر کشور در مجتمع یاوران مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در استان قم با حضور آیت الله حسینی قزوینی ریاست موسسه و شبکه جهانی حضرت ولیعصر (عج) و حجت‌الاسلام رستم نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد. حجت‌الاسلام رستم نژاد: 🔹ان‌شاءالله بنا داریم که در رویکرد جدید آموزشی حوزه های علمیه درس آموزشی با عنوان پاسخگویی به شبهات در زمینه های مختلف را بعنوان یک برنامه آموزشی برای طلاب سطح اجرایی کنیم. / از سال جاری طلاب سطح یک میبایست این درس را را جزء یکی از دروس مهم و پرکاربرد خود تلقی کنند چرا که پاسخگویی به شبهات از ابزارهای اصلی یک طلبه است. 🔺لزوم یادگیری ادبیات پاسخ به شبهات در فضای مجازی در حوزه های علمیه آیت الله حسینی قزوینی: 🔸یکی از وظایف ما طلاب در برابر مردم پاسخگویی به شبهات اعتقادی وهابیت و آتئیست‌ها است. / امروزه هر طلبه‌ای باید به روش‌ها و شگردهای پاسخگویی به شبهات اعتقادی مسلط شود و ادبیات پاسخگویی به شبهات را بخصوص در فضای مجازی به خوبی یادگیرد. ✌️ شما هم صدای حوزه باشید! 🆔 @sedayehowzeh
نویسندگان حوزوی
در دومین دوره پاسخگویی به شبهات وهابیت برای طلاب حوزه‌های علمیه مطرح شد؛ 🔺اعلام اضافه شدن درس "پاسخگ
🔆 این خبر خوب است، این که حوزه علمیه به این نتیجه رسیده حتی در مواجهه با کلان شبهه‌ها باید از مقدمات و سطوح پایین حوزوی شروع کند. 🔻برای رسیدن به این فهم آیا می‌دانید چه تلاش‌هایی از خودکنشگرها و خودجوش‌ها صورت گرفته است؟ 🖍 آیا می‌دانید برای تغییر نگرش برخی مدیران حوزه در یک مسأله‌ای باید سال‌ها عمر گذاشت، باید پیر شد؟! 📍۴۶ سال از انقلاب اسلامی گذشته و آقایان سیاستگذار تازه دریافتند تا طلاب پرسش‌های زمان و زمانه و شیوه‌های رویارویی با آن را درنیابند، حوزه ای ناکارا و بی‌رمق تقدیم جهان امروز خواهیم کرد. پ.ن: اما درباره زبان قلم و نگارش رسانه‌ای در حوزه، عمق فاجعه را شرح نتوان کرد؛ لبریز از نافهمی زبانیم. @howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همدلی_کودکانه ✍ دکتر سیدموسی موسوی در کانال رسالتنا نوشت: اندیشمندانِ روانشناسی کودک قائل‌اند کودک در سن هفت هشت‌سالگی شروع به ایجاد یک ویژگی بسیار مهم در زندگی می‌کند؛ آن ویژگی همدلی است، کودکان در این سن توانایی درک دیدگاه‌های دیگران و یادگیری نحوه مدیریت بهتر احساسات خود را توسعه می‌دهند و همدل‌تر می‌شوند. باتوجه به این نکته، یکی از صحنه‌های زیبای تربیتی در همدلی کودکان خردسال با بزرگسالان است. حتما در این سفر لذت‌بخش، بچه‌هایی را می‌بینی که رو به زوّار ایستاده و دستشان را بالا می‌برند و با صدای بلند فریاد می‌زنند: «لبیک یا حسین، لبیک یا حسین»؛ یا بچه‌های کوچکی که دستمال کاغذی یا لیوان پخش می‌کنند، یا اینکه ملتمسانه شما را به موکب عشق دعوت می‌کنند تا برای بشقابی غذا و ماء بارد مهمانشان باشی. اینجاست که یکی از جنبه‌های انسان‌سازِ تربیتی در حسینی را به چشم می‌بینی که چقدر کودکان در این سن و سال مهارت همدلی می‌آموزند. @howzavian_westazarbaijan
. «انقلاب چادرها» ✍🏻سیده ناهید موسوی پلک‌هایم سنگین شد‌ و چشمانم به التماس کردن افتادند،تا بلکه خاموشی زده و سر بر بالین بگذارم. اراده کردم و نباید بدقولی کنم، از طرفی لذت کتاب‌خوانی گاهی استراحت را هم برایم بی معنا می‌سازد. سه فصل پایانی کتاب را باید همین امشب به پایان برسانم، اصلا به اوج قصه رسیدم، راهی جز خواندن خطوط آخر کتاب در ساعت‌های نزدیک به سحر نبود. دشمن مشترک همه بشریت در طول تاریخ، نظام سرمایه داری بوده است، آنانی که شعار می‌دادند؛ بدون تانک و موشک بلکه با عقیده به جنگ با عقیده باید رفت. پرواضح بود که با کشتار مسلمانان عقاید آنان تغییر و نابود نمی‌شود. بلکه با مذهب آنان جنگیدن نتیجه مطلوب نظام استکباری و سرمایه‌داری حاصل شده و به راحتی فکر و روح بشر رو به اسارت می‌گرفتند.از حجاب تا برهنگی، ازشبه روشنفکران و نظریه پردازانی که کَمر همت برای دشمنی با حجاب و اسلام بسته بودند.درواقع از مهم‌ترین دلایل پوشش، مبارزه در برابر فرهنگ سرمایه‌داری و استعماری است‌. گرچه نظام پادشاهی در ایران ۲۵۰۰سال استمرار داشت؛ اما وقتی که این نظام درمسیر مبارزه با دین و به ویژه حجاب قرار گرفت، مردم این سرزمین و خصوصا زنان؛ با اراده‌ای قوی به مبارزه برخاستند و نهایتاً انقلابی آفریدن که در برخی رسانه‌های جهانی «انقلابِ چادرها» نام گرفت. به عقیده برخی این انقلاب نبود که زنان را با حجاب کرد، بلکه حجاب بود که انقلاب آفرید. بی شک سخن از حجاب، فقط سخن از پوشش نیست بلکه سخن از یک مکتب و چارچوب فکری هست. و فریاد بلندِ چادرهایی که انقلاب کرده بودند این بود که زن در عین پای بندی به فطرت و داشتن پوشش مناسب می‌تواند در جامعه، نقش بی‌نظیری داشته باشد. دقیقا نقطه مقابل خط فکری سرمایه‌داران که به مذاق آنان خوش نیامد. همین‌طور که صدای کلمات کتاب در ذهنم می‌پیچد، یاد حرف‌های مهمان چند هفته پیش می‌افتم که برای ادامه تحصیل روسیه را انتخاب کرده بود و از احترام و برخورد فوق العاده مردم روسیه با ایرانیان می‌گفت، از قوانین رعایت لباس‌‌های پوشیده در کلاس درس و دخترانی که ملزم به رعایت قوانین می‌شدند. از انسانیت همکلاسی خود که وقتی متوجه روزه‌دار بودنش می‌شود روبه دیوار لقمه‌اش را تمام می‌کند. همه این‌ها شاید نقاط مشترک فرهنگ زیبای ایرانی با آن کشور اروپایی بود.فارغ از ملیت، مسلمانان درهمه جای دنیا دارای اُبهت و محترم شمرده می‌شوند.و این یک نقطه قوت برای مسلمان است، اما ضعف بزرگی برای دشمنان هست. داستان خوش کتاب با مسلمان شدن دو دختر آمریکایی تبار و محجبه شدن آن‌ها پایان یافت. تا هرگز قدرت دین مبین اسلام و تاثیر حجاب بر درون و فطرت انسان‌ها به ویژه زنان از یادها پاک نشود. هرچند کشورهای اروپایی فراوانی هم‌چون فرانسه و..‌. مخالفان سَرسخت حجاب و محجبه‌ها هستند اما بانوان ایران زمین «پرچمداران» حجاب اصیل اسلامی‌اند. و در نهایت فراموش نکنیم که «ما به دنیا آمدیم تا قیمت پیدا کنیم، نه اینکه به هر قیمتی زندگی کنیم.»*آیت الله العظمی بهجت. @AFKAREHOWZAVI
🔸مجلس ناتمام! 62 نماینده غایب بودند! از مهمترین شئون نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بررسی برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت و رأی اعتماد به آنهاست. مجلس شورای اسلامی ۲۹۰ نماینده دارد. رأی هر کدام از آنان می‌تواند سرنوشت کشور را تغییر دهد. اما سومین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم نیز با حضور ۲۲۸ نماینده محترم آغاز شد! آن ۶۲ نماینده دیگر کجایند؟! چه کار مهم‌تری از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دارند؟! آیا جایی هست که دلیل غیبت آنان در مهم‌ترین روزهای مجلس را جویا شود؟! ✍️ احمد حسین شریفی @howzavian_hamedan
♨️اونایی که هشتگ میزنین "اربعین را مصادره نکنید" آیا نمیدونن هزاران رزمنده بسیجی، حشدالشعبی و ...چقدر سختی کشیدن و جانفشانی کردن تا این مسیر باز شده ♨️حالا با خیال راحت و امنیت کامل کولتو برداشتی و رفتی مشایه اگه نظام اسلامی با عنایات اهل بیت میدون داری نمیکرد شما الان عراق نبودی 🆔 @antisecular_ir
💠سقوط دولت مصدق نتیجه جدایی از دین و روحانیت نهضت ملى ايران با رهبرى آيت‌اللَّه سيدابوالقاسم (ره) و مبارزات قهرمانانه ملت مسلمان ايران در ٣٠ تير ١٣٣١ به اوج خود رسيد و طومار استبداد و استعمار درهم پيچد و دکتر مصدق دولت را به دست گرفت، اما متأسفانه در طول نزدیک به سیزده ماه اتفاقاتی رخ داد كه نهضت مردمى ایران از مسير اصلى خارج شد و بالاخره با یک کودتای نظامی، دولت مصدق سقوط کرد؛ هرچند که اين واقعه بسیار تلخ تاريخی، خیلی زود شیرینی نهضت ملی شدن صنعت نفت را از بین برد، اما در‌س‌های فراوانی برای ملت ايران به همراه داشت که بسیاری از مورخین و سیاستمداران داخلی و خارجی آن را بررسی و تحلیل نموده‌اند؛ یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌ها و اندیشمندانی که این واقعه تاریخی را نقد کرده‌اند، حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) هستند که در سخنرانی‌های مختلف به علل و عوامل شکست نهضت ملی شدن صنعت نفت پرداخته‌اند، که در ادامه به بخشی از یکی از سخنرانی‌های معظم‌له در‌این‌باره اشاره می‌نمائیم: «من به جوانان عرض می‌کنم، با تاریخ گذشته‌ی نزدیک کشورتان آشنا شوید؛ چون یکی از راه‌های فریب و اغواگری، تحریف تاریخ است که امروز متأسفانه این کار به‌وفور صورت می‌گیرد؛ مرحوم کاشانی کسی است که به کمک ایشان، دکتر مصدّق و دیگر سرانِ نهضت ملی شدن صنعت نفت توانستند حمایت مردم را به این حرکت جلب کنند؛ والاّ حمایت مردم جلب نمی‌شد! کسی مصدّق را نمی‌شناخت! کسی معنای ملی شدن صنعت نفت را نمی‌دانست... (در این میان) مرحوم آیةاللَّه کاشانی وارد میدان شد؛ سابقه‌ی این مرد را، علماء می‌شناختند و مردم ایران هم به ایشان ارادت داشتند؛ او کسی بود که به وسیله‌ی قشون غاصبِ مداخله‌گرِ انگلیس در ایران، از کشور تبعید شده بود... وقتی که از تبعید به تهران برگشت، امواج احساسات و ارادت مردم نسبت به این روحانی مجاهد و مبارز، چنان توفانی به راه انداخت که همه‌ی دشمنان را پس زد و انگلیسی‌ها و دیگران حساب کار خود را کردند و فهمیدند که مبارزه با این عالم روحانی به جایی نخواهد رسید؛ بعد (از آن) مرحوم آیةاللَّه کاشانی به عنوان نماینده‌ی مردم تهران و رئیس مجلس آن روز، از طرح ملی شدن صنعت نفت حمایت کرد... او چنان دل‌های مردم را مثل مغناطیس به خود جذب می‌کرد که هیچ عامل دیگری نمی‌توانست جای این حرکت را بگیرد و به این ترتیب در سال ۱۳۲۹ شمسی... مردم طرفدار ملی‌شدن صنعت نفت ایران شدند و علیرغم این‌که محمدرضا (شاه) موافق نخست‌وزیری مصدّق نبود، به پشتیبانی حمایت مردمی، مصدّق نخست‌وزیر شد؛ (بی‌شک) اگر مرحوم آیةاللَّه کاشانی این حمایت عظیم مردمی را برای مصدّق به وجود نمی‌آورد، او نخست‌وزیر نمی‌شد... این‌ها جزو واضحات تاریخ است..؛ (اما نکته) بسیار مهم این ماجرا این است که... دشمن (در این زمان) فهمید که راز پیروزی ملت ایران چیست! لذا درصدد برآمد تا سیاسیّون و سردمداران دولتی را از «روحانیت و دین» جدا کند و متأسفانه موفّق هم شدند..؛ (از شروع نهضت تا سرنگونی دولت مصدق) یک سال و یک ماه بیشتر طول نکشید؛ در این مدت با وساطت ایادی ضدّ استقلال این کشور و با توطئه‌ی دشمنان این ملت، دکتر مصدّق مرتّب فاصله‌ی خود را با آقای کاشانی زیاد کرد، تا این‌که آیةاللَّه کاشانی چند روز قبل از ماجرای ۲۸ مرداد نامه نوشت که من می‌ترسم با این وضعی که دارید، علیه شما کودتا کنند... (اما) دکتر مصدّق گفت: من مستظهر (متکی) به پشتیبانی مردم ایران هستم! اشتباه او همین‌جا بود؛ ملت ایران را سرانگشت روحانیت، کسی مثل آیةاللَّه کاشانی وادار می‌کرد که صحنه‌ها را پُر کند و به میدان بیاید و جان خود را به خطر بیندازد؛ (لذا) در ۲۸ مرداد که... دولت مصدّق او (مرحوم کاشانی) را منزوی و از خود جدا کرده بود... مردم نیز در صحنه حضور نداشتند؛ و کودتاچیان مأمور مستقیم آمريکا... مصدّق را سرنگون کردند؛ پس از آن هم دیکتاتوریِ محمدرضاشاهی به وجود آمد که بیست‌وپنج سال این ملت زیر چکمه‌های دیکتاتوری او لگدمال شد و ملی شدن صنعت نفت هم در واقع هیچ و پوچ گردید... (همه‌ی این‌ها) به خاطر جدا شدن از «روحانیت و دین» بود، این‌ها عبرت است؛ شبیه همین قضیه در صدر مشروطیت اتفاق افتاد..؛ من از این‌که می‌بینم جوانان ما از این قضایا بی‌اطّلاعند، رنج می‌برم! همیشه اطّلاع از آنچه که دشمن در گذشته عمل کرده است، موجب می‌شود که انسان ترفندهای دشمن را در زمان خودش هم بداند...» (سخنان معظم‌له مورخ ۱۳۸۰/۰۸/۲۰) ✍🏼روزبرگ شیعه 🆔 @howzavian_isfahan
بستۀ جامع اربعین (ویژهٔ مبلغان) تنوع محتوایی با بیش از ۱۰۰ محصول ــــــــــــــــــــــــ 1️⃣ اربعین ما را کجا می‌برد؟! از «استاد پناهیان» 🔸برای مشاهده و دریافت محتواها به نشانی زیر مراجعه نمایید: https://B2n.ir/j83421 2️⃣ اربعین اقتصاد 🔹برای مشاهده و دریافت محتواها به نشانی زیر مراجعه نمایید: https://B2n.ir/f83103 3️⃣ بستۀ جامع محتوایی 🔸برای مشاهده و دریافت محتواها به نشانی زیر مراجعه نمایید: https://B2n.ir/y97516 4️⃣ اربعین شروعی برای زندگی تازه از «استاد پناهیان» 🔹برای مشاهده و دریافت محتواها به نشانی زیر مراجعه نمایید: https://B2n.ir/k51964 5️⃣ موج سوم عشق از «استاد قنبریان» 👈برای مشاهده و دریافت محتواها به نشانی زیر مراجعه نمایید: https://B2n.ir/y75836 6️⃣ پای سفرۀ اربعین 👈برای مشاهده و دریافت محتواها به نشانی زیر مراجعه نمایید: https://B2n.ir/b32626 7️⃣ قدم‌قدم تا ظهور 👈برای مشاهده و دریافت محتواها به نشانی زیر مراجعه نمایید: https://B2n.ir/n44516 ــــــــــــــــــــــــ هم‌قلم شبکۀ ملی تولیدکنندگان محتوای تبلیغی eitaa.com/Hamghalam
📌تمدن اربعين ✍قاسم يزدانی آن طرف هتل «پالمز کازینوی لاس وگاس» قرار دارد با شبی چند ده هزار دلار حق اقامت، که تنها پذیرای های عصر مدرن است و این طرف، فراوان حسینی که به رایگان، پذیرای تمامی می شوند(اینجا). دنیای عجیبی است مگر نه؟! در آن سوی به نام علم و به پشتوانه انواع کدکس های غذایی علمی!!، کهنه ترین و کپک ترین غذاها را می کنند و با انواع و اقسام افزودنی های مضر به خورد بشر می دهند و در این سوی، در مسیر تمدن اربعین، در جریان است و سلامت. دنیای عجیبی است مگر نه؟! در آن سوی از تمدن شیطان، را می بینی که برای سلطه حداکثری بر بشر، تنها کردن و حذف می تازد و در این سوی، اربعین را، با واقعی ترین، زنده ترین و گسترده ترین روابط عمیق انسانی. دنیای عجیبی است مگر نه؟! دنیای قارونها و فرعونها را ببین که ثمره اقتصاد مریض و متمرکز نظام سرمایه داری اند و خیل عظیم بردگان بی اختیار را. و این طرف را نظاره کن! دنیای تمدن اربعین و خیل عظیم آزادگان مختار را. در اینجا هرکسی نقشی دارد و سهمی! آنقدر که یکی برای زائران می شود و آن مادر پیر، با تکه کارتنی رهروان را خنک می کند. دنیای عجیبی است مگر نه؟! آن طرف را ببین که در دنیای ظلمانی سند۲٠۳٠ و چه می گذرد. ابلیس را که در تدارک نبردی تمام عیار با خانواده و انسانیت است. از سویی به دنبال احیای است و از دیگر سوی، با انواع روشهای علمی! برای اختلاط نطفه ها و حرام زادگی و تغییر جنسیتها در تلاش. این طرف اما در دنیای تمدن نور، مردان و زنانی وجود دارند که در دانشگاه اربعین، مشق جوانمردی، غیرت، عفاف و حریم می کنند و برای واژه مقدس جان می دهند. دنیای عجیبی است مگر نه؟! آن طرف پاریس را می بینی که مدعی بر شهرهای عالم است و برای میزبانی کمتر از بیست هزار ورزشکار دچار مشکل می شود و این طرف، نجف و کربلا را ببین که بیش از بیست میلیون نفر را به رایگان پذیرا می شوند و پذیرایی می کنند و مشکلی هم ندارند. دنیای عجیبی است مگر نه؟! آن طرف را ببین که با انواع و اقسام دلایل علمی!! کندن از دیگران و له کردن شان را توجیه می کنند و این طرف را دل بده! هرچه دارند فدایت می کنند و باز خود را شرمنده و مدیون تو می دانند. دنیای عجیبی است مگر نه؟! مطالعه بیشتر: تمدن اربعین التماس دعا برای جاماندگان ٢٦ مرداد ۱۴٠۳/سال چهارم https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
. ☑️ شیوخ الازهر شاگرد سید جمال‌الدین همدانی 📌 تبعید غم‌انگیز علامه حکیمی می‌نویسد: «یکی از بزرگ‌ترین متفکرانی که _به تصدیق همه آگاهان شرقی و غربی و حتی خود عرب_ در بازسازی ادبیات اجتماعی عرب نقشی بسیار مهم_بلکه منحصر به فرد_داشته است، سید جمال‌الدین شیعه‌ ایرانی همدانی است. اما روزی که ما او را با تن برهنه در زمستانی مهیب، از حضرت عبدالعظیم بیرون کشیدیم و به دست دژخیم سپردیم و تبعید کردیم، آنان از وی استقبال کردند. هشت سال شب و روز با او بودند و از خرمن اندیشه‌های او خوشه چیدند، روزنامه‌نویسان متعهد و ادیبان آگاه در مکتب او پرورش یافتند و فقها و شیوخ ازهر، دست از بسته‌ذهنی و محدوداندیشی برداشتند و به ندای مصلح روشن‌نگر پاسخ دادند.» 📕 «کلمه و کتاب» 🖊 @howzavian_hamedan
اوصاف مسئول تراز انقلاب اسلامی یک مقام مسئول در تراز انقلاب اسلامی باید دارای ویژگی‌ها و اوصافی باشد که نشان‌دهنده پایبندی عمیق او به ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی بوده باشد. این اوصاف عبارتند از : ▫️ ایمان و تقوا: مسئول در تراز انقلاب اسلامی باید فردی مؤمن و متقی باشد، یعنی در رفتار و عمل به اصول دینی و اخلاقی پایبند باشد و در تصمیم‌گیری‌های خود از معیارهای الهی و اسلامی تبعیت کند. ▫️ تعهد به ولایت فقیه: پذیرش و پیروی از رهبری ولایت فقیه یکی از اصول اساسی برای یک مسئول انقلابی است. او باید در تمامی امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود از خط مشی و رهنمودهای ولی فقیه پیروی کند. ▫️ اخلاص در عمل: اقدامات و تصمیمات او باید خالصانه و برای رضای خداوند باشد، نه برای کسب منافع شخصی یا گروهی. این اخلاص باعث می‌شود که او در هر شرایطی منافع عمومی را بر منافع شخصی ترجیح دهد. ▫️ عدالت‌خواهی: یکی از ویژگی‌های مهم یک مسئول انقلابی، عدالت‌خواهی و تلاش برای برقراری عدالت در تمامی حوزه‌ها است. او باید همواره در پی دفاع از حقوق مردم، به ویژه محرومان و مستضعفان باشد. ▫️ تدبیر و مدیریت جهادی: مسئول انقلابی باید توانایی مدیریت جهادی داشته باشد، به این معنا که در شرایط سخت و بحرانی بتواند با اتکا به خداوند و بهره‌گیری از منابع موجود، مشکلات را به نحو احسن مدیریت کند. او باید به مردم خدمت کند. کارهای مردم را در اداره جات با کمترین زمان ممکن با خوش رویی و اهتمام لازم راه بیندازد. ▫️ ساده‌زیستی و دوری از تجمل‌گرایی: ساده‌زیستی و پرهیز از زندگی تجملاتی از ویژگی‌های بارز یک مسئول انقلابی است. او باید در سبک زندگی خود همانند خود مقام معظم رهبری نشان دهد که به اصول زهد و قناعت پایبند است. ▫️ مردمی بودن: مسئول در تراز انقلاب باید با مردم در ارتباط نزدیک باشد، به مشکلات و نیازهای آنان توجه کند و خود را از مردم جدا نداند. او باید همواره برای حل مشکلات مردم در دسترس باشد. اجازه انباشته شدن پرونده در اداره جات را ندهد. بخاطر یک امضا ، روزها مردم ویلان و سرگردان نکند. ▫️ پایداری و مقاومت: در برابر فشارها و تهدیدها، مسئول انقلابی باید مقاومت کند و در مسیر حفظ و اجرای ارزش‌های انقلاب اسلامی پایدار بماند. این ویژگی به او کمک می‌کند تا در برابر مشکلات و دشمنان داخلی و خارجی استوار بایستد. ✅ یک مقام مسئول با داشتن این ویژگی‌ها می‌تواند نقش مؤثری در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ایفا کرده و ضمن کسب رضایت و نعمات الهی ، مردم را به انقلاب اسلامی خوش بین و رضایت مند نماید. ✍️ موسی آقایاری @howzavian_zanjan
🔻 عقب‌نشینی غیرتاکتیکی ممنوع! ▫️ عقب‌نشینی! این کلمه گاهی به گوش که می‌خورد، بوی ترس و ضعف می‌دهد. اما نه همیشه. گاهی هم که عقب می‌روی، آمادگی است برای جهش؛ مثل آن وقتی که دستت را به‌عقب می‌کشی تا با تمام قدرت مشت کنی و بکوبی. حضرت آقا در همین حوالی اشاره داشتند که عقب‌نشینی غیرتاکتیکی، غضب الهی را به دنبال دارد. دقیقاً همان چیزی که در آیه ۱۶ سوره انفال بیان شده؛ یعنی وقتی که عقب‌نشینی بدون هدف، یعنی پا پس کشیدن از ایمان و میدان. ▫️ بله، عقب‌نشینی اگر برنامه‌ریزی شده و با نیت تجدید قوا باشد، یعنی قدرت درونی و اعتماد به نفس. اما وقتی صرفاً از سر ترس و ضعف باشد، یعنی ایمان را کنار گذاشته‌ایم و خودمان را در معرض غضب الهی قرار داده‌ایم. ▫️ درست همینجاست که حرف آقا معنی پیدا می‌کند؛ جایی که عقب‌نشینی تاکتیکی، راهی به سوی پیروزی است و غیرتاکتیکیش، راهی به سوی سقوط. پس حواسمان باشد که از هر عقب‌نشینی‌ای، نباید تعبیر به تاکتیک شود. این تفاوتِ آشکار بین حکمت و ترس است؛ بین تدبیر و بی‌تدبیری. ▫️ در نهایت، تمام حرف این است: مقاومت و ایستادگی، آن هم با تکیه بر تدبیر و ایمان. اگر قرار است عقب برویم، فقط به خاطر این باشد که جلوتر بپریم. اما اگر عقب رفتن‌مان از سر ترس باشد، خدا می‌داند کجا فرود می‌آییم. پس باید چشم و دل را از ترس و تردید شست و به جای عقب‌نشینی از سر ضعف، با قدم‌هایی محکم‌تر به پیش رفت. ✍🏻 نورالدین حافی کانال را دنبال کنید
. 🔖 دردِ جاماندگی! ✍️ مهدوی نصیبتان مباد حالِ این روزهایم! خدا نیاورد برایتان، لحظات حسرت‌باری که این‌روزها سپری‌می‌کنم. هر چقدر تا به امروز نفس امّاره می‌تاخته، این‌روزها مغلوب لوّامه گشته و او هم، سرِ خجالت پایین‌انداخته‌است، زیرا که خود را مقصر بزرگ این حسرت بزرگ و بی‌توفیقی می‌داند. نمی‌دانم کجا بهانه‌آورده‌ام برای یاری خیمه‌ی حسین(علیه‌السلام) که این‌روزها بهانه‌ها سر راهم صف‌کشیده‌اند تا پایم به آن خیمه‌ی مقدس نرسد؟ آری این‌است وصفِ حالِ لحظاتِ منِ جامانده. پای ارادت، بدجوری در گِل‌مانده و از همراهیِ عشاق عقب‌مانده‌ام. برگزیده‌ها رفتند و به آغوش ارباب رسیدند و من ماندم و اشک و غم و حسرت. خوبانِ روزگار کوله‌بارِ ارادت بربستند و پا به مسیر عشق نهادند و سهمشان شد، زیارت شاه و من ماندم و سینه‌ای پرآه. با هر وداعی از سوی خوش‌روزیانِ عالم، فاتحه‌ی دلم را خواندم و التماسشان کردم برای اِحیای این بیمارِ در حال احتضار. آری در احتضاری مرگبار دست‌و‌پا‌می‌زنم و چنگ به بسترِ بی‌توفیقی می‌زنم و حسرت، راه نفسم را بسته‌است. آقاجان! ارباب خوبم! محتاج نگاهم، از آن نگاه‌هایی که حرّ را پرواز‌داد، دام دنیا بدجوری پاگیرم کرده‌است. وای بر من! اگر در دام‌گیرافتاده، به صحرای قیامت برسم. حضرت شاه! این کنیز، بی‌تابت گشته و در آتشِ دوری می‌سوزد و نمی‌سازد با دلِ بی‌قرارش برای شما. کاش بشود نقطه‌ی پایانی به این خط طولانی حسرتم عنایت فرمایید، به حقِّ خواهر عقیله و صبورتان زینب کبری(سلام‌الله‌علیها)! بگو بگو به کدامین دعات خواهم یافت؟ بگو کجا برم این حسرت سوالی را؟ @AFKAREHOWZAVI
🔻بازسازی ذهن ‼️نگاهی به ربات‌های شناختی ▫️مهم‌ترین کاری که ذهن انجام می‌دهد و نقطۀ تمیز انسان از سایر موجودات محسوب می‌شود، تفکر است. امور دیگری مانند یادگیری، حافظه، فرایند به خاطر سپردن و به یاد آوردن، زبان، قضاوت و تصمیم‌گیری، اموری هستند که ذهن انجام می‌دهد و ما می‌توانیم از طریق هریک از این رشته‌ها، در این امور دقیق‌تر باشیم. ▫️باید به این جمله که «علوم‌شناختی مجموعه‌ای از علوم برای شناخت ذهن است» برگردیم و به این بیندیشیم که علوم‌شناختی مانند سایر رشته‌ها، به یک جنبه از زندگی انسان‌ها مربوط نمی‌شود؛ یعنی مانند پزشکی نیست که فقط به جسم انسان مربوط است، روان‌شناسی نیست که فقط به حال روح و روان شخص بپردازد یا مثلاً جامعه‌شناسی نیست که صرفاً مشکلات جامعه را موردتوجه قرار دهد؛ در واقع، علوم‌شناختی به همۀ ابعاد زندگی انسان برمی‌گردد. 📝بهار محمودی، پژوهشگر علوم شناختی ➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔴 وقتی فضای مجازی هم اعتقادات را دستکاری می‌کند و هم بازار طلا را صف طولانی مردم برای خرید طلا در ۱۳ صفر/ در سال‌های گذشته چنین چیزی را ندیده بودیم/ ما هم تعجب کردیم نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر: 🔹در پی انتشار محتوای فضای مجازی درباره اینکه خرید هر مقدار طلا در روز ۱۳ صفر خوش یمن است و به اصطلاح «شگون» دارد، روز گذشته شاهد صف طویل خرید طلا بودیم و بازار بسیار شلوغ بود. 🔹‏این تقاضای قابل توجه برای خرید طلا در حالی بود که در سال‌های گذشته چنین رسم و رسومی را در بین مردم ندیده بودیم و باید بررسی شود چگونه فضای مجازی توانسته بر باورها و اعتقادات مردم چنین اثری بگذارد/ایلنا اتفاقا ما هم در پرسش‌های این روزها با این مسأله مواجه شدیم. خرافه‌گرایی از جمله آسیب‌های دینداری است که عوامل متعددی می‌تواند زمینه‌ساز آن شود. یکی از مهمترین دلایل گرایش مردم به خرافات، وجود مشکلات و عدم توانایی در حل مسائل زندگی‌ست. افرادی که فهمِ درستی از موضوع توسل ندارند و یا رنگِ توکل بر خدا و توسل بر اهل‌البیت علیهم‌السلام در زندگی‌شان کم‌رنگ است پتانسیل بیشتری برای جذب خرافات دارند. ✍️ زهرا ابراهیمی 🆔 @howzavian_isfahan
تبلیغ باورها با اشاره ✍️سيد موسی موسوی دیروز شیعه مخلص را در موکب دوستان در عمود ۵۳۰ ملاقات کردم، وقتی دید آذری‌ها لیموترش تازه را خورد کرده و در چایی انداخته‌اند، هوس چای آذری کرد. نکته جالب این ملاقات برایم این بود که به کوله‌پشتی خود اشاره کرد تا بنده را متوجه چیزی کند، در ابتدا متوجه منظورش نشدم تا اینکه کوله‌پشتی اش را در آورد و سربند قرمزی که روی آن "اللهم عجّل لولیک الفرج" نوشته شده بود را نشانم داد. این شیعه‌ی با معرفت، خواست با یک اشاره به من بگوید پیاده‌روی اربعین، امتداد راه امام حسین (علیه السلام) و رسیدن به ولی زمان (عج) است. باید اعتراف کنم این نکته‌ی تبلیغی را از ایشان یاد گرفتم که بعضاً با یک اشاره به یک نماد، می‌توان کار تبلیغی کرد. @howzavian_westazarbaijan
. «اربعین» تولد یک نسل جدید .. اگر کسی بخواهد-خواسته یا ناخواسته- خود و دیگران را از دیدن واقعیت‌های اصلی، شگرف و سرشار از لذت معنوی پیاده‌روی اربعین محروم کند، باید این پدیدۀ بزرگ و شگفت‌انگیز را صرفاً با عینک مناسک، آن هم مناسک شیعی ببیند! یا از همه بدتر و دورتر، از این راهپیمایی تفسیری «سلبی» ارائه و آن را به «لشکرکشی» فرقه‌ای با انگیزه‌های تولید نفرت و تفرقه تقلیل دهد. تحلیل اربعین با کانتکست مناسک‌گرایی، و تقلیل این پدیده در سطح یک رسم و آئین، نامی جز ظلم به صاحب این مسیر نورانی و همه کسانی که با باورهای گوناگون در آن حاضرند ندارد. مسلماً اربعین منسکی از مناسک شیعه هست، اما نه فقط همین! در جهان ورژن قرن ٢١ و در مدرنیته‌ای که فردگرایی مبالغه‌آميز و بزک شده ترویج می‌شود، پدیده‌ای عمیق ظهور کرده که همه تعاریف و فهم‌های رایج را زیر سئوال برده است! در دنیایی که افکار عمومی‌اش مسحور جلوه‌ها و عشوه‌های متظاهرانه عقلانیت ابزاری غرب است، ناگهان عقلانیتی به میدان آمده که با تاکید و تحکیم ارزش‌ها در برابر سلطۀ همه ‌جانبه امپراتوری غرب و پروپاگاندای رسانه‌ایش قد علم کرده است. اربعین تولد یک نسل جدید است؛ نسلی که می‌تواند تحت لوایی واحد پایان دهنده قوم گرایی‌ها و فرقه‌گرایی‌های باشد. اربعین مظهر تلاشی تاریخی برای ایجاد یک ملیت و نشنالیتی جدید است؛ ملیتی که محدود به جغرافیا و خاک نخواهد بود. اربعین رنسانسی است که برای تشکیل امت واحده به معنای واقعی‌اش به راه افتاده است. به برکت اربعین دور نیست آن روزی که وقتی از فرزندان ما در مورد ملیت‌شان می‌پرسند، پاسخ خواهند شنید: مسلمان؛ مسلمانی که به اسلام محمد(ص) ایمان آورد و با حسین(ع) ایمانش را تثبیت کرد و بقا داد! ✍️ علی خسروی   @bahr_dar_koze @howzavian_hamedan