eitaa logo
🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
255 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
410 ویدیو
80 فایل
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «مکتب امام» در جهت بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود 📚متن محوری: کتاب «صحیفه امام» 🖌 ارتباط: @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 درباره «غیر خدا حرفی نیست... هر چه بگویید از اوست...». ✅📣 چند نکته: 🌱برای استفاده بهتر، لطفا ابتدا پیام سنجاق شده و چند پیام توضیحی بعد آن مطالعه شود (درصورتیکه به تازگی به کانال پیوسته اید). 🔴به دلیل پیوستگی و ترتب مطالب بر یکدیگر، نیاز است پستها(ی حداقل، هر هفته،) از بالا به پایین خوانده شوند تا سیر مباحث روشن​تر گردد🔴 🌱🌱 مطالب کانال، هفتگی (انتهای هرهفته [یا دو هفته]) بارگذاری می​شود. حجم مطالب برای یک هفته کفایت میکند؛ البته، در صورت عدم بسنده به مطالعه صِرف و تلاش برای تفکر، تأمّل و تدبر بیشتر درباره آنها و نیز کوشش برای تطبیق آنها بر زندگی شخصی و صنفی خود. 🌱🌱🌱 برخی مطالب در ، برخی در و بعضی در کانال بیان شده اند. ازاینرو، هر سه مکمل یکدیگر هستند. 📌 انشاءالله، هفته آینده، به ادامه توضیحات مرتبط با پرداخته خواهد شد که حاوی توضیحات مرتبط با ، تا و ، تا است. توضیحات تا بیان شده است. 📌بهترین کیفیت نمایش مطالب کانال در«نسخه دسکتاپ ایتا» است. ✅ در صورت احساس نسبت به ، می​توانید از پست قبلی (یا دیگر پستهای کانال) برای معرفی کانال به دیگران استفاده کنید. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1360-12-18_128k.mp3
6.37M
🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁 درباره حضرت سلام علیها 🕚 : 18 اسفند 1360 ه.ش/ 13 جمادی الاولی1402ه.ق 🕌 : ‏ 👥 : و اسلامى‏ 🌿 قدرت حق تعالى در خانه حضرت زهرا (س) 🌿خدمتهای اهل این به بشر 🌿 خطبه زهرا سلام الله عليها در مقابل حكومت 🌿 و در مدت بيست و چند سال و در عين حال كمک به موجود 🌿 امام و کردن جابر 🌿 حضرت 🌿با اينكه عدّه و اسباب و ابزار آنها كم بود، لكن روح و روح آنها را بر همه ستمكاران عصر خودشان غلبه داد و را زنده كردند و براى شدند 🌿در مقابل گاهى با و گاهى با بايد ايستاد و آنها را به جاى خودشان نشاند ☝️عدم امكان با ، ج‏16، ص87-88 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆 🔻 علیه‌السلام: ☝️منْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ «عَدُوِّهِ ⚠️ کسی که از یاری خود بخوابد، با لگد دشمنش از خواب بیدار خواهد شد! 📚 عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص۴۴۱ 🗓 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆🔆🔆 ادامه توضیحات مرتبط با ، ج1، به بعد 🌱🌱🌱 برخی مطالب در ، برخی در و بعضی در کانال بیان شده اند. ازاینرو، هر سه مکمل یکدیگر هستند. 👈👈 برخی مطالب که با مطالعه متن کتاب، قابل حل و فصلند یا قبلا توضیح داده شده اند، تکرار نمیشوند. ادامه 👈 پست () 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
✈️ به ، فصلی جدید در ⏳توضیح 🔹با به و ، فصل دیگری از حیات مبارک ایشان رقم خورد. 🎯 علل امام به و اهداف از این کار: 1️⃣ استمرار اعتراضها، مخالفتها و مبارزه های و با تبعید امام؛ بخصوص توسط اقشار ، ، خارج کشور، بین المللی ، مذهبی ترکیه و...؛ 2️⃣ مشکلات پدیدآمده برای ترکیه؛ 3️⃣ تظاهر به تمام شدن تبعید امام و بازگشت وی به ؛ 4️⃣ رهایی از خطرات بازگشت امام به ایران؛ 5️⃣ منزوی شدن امام در اوضاع خاصّ عراق در آن مقطع؛ به ویژه در فضای ساکت و دور از سیاست حوزة نجف که پس از جوش و خروشش در مشروطه و ناکامی هایی مثل اعدام ره، مرگ ره و... از سیاست جدا شده بود؛ ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
✈️ به ، فصلی جدید در ⏳ادامه توضیح 🎯 علل امام به و اهداف از این کار: 6️⃣ هضم شدن امام در هیمنه فضای سنگین علمی آن روز حوزه با قدمتی بیش از هزار سال؛ 7️⃣ کنترل امام توسط عوامل و در ؛ 8️⃣ فضای بسته و تنگ که توسط دولتهای آن مقطع پدید آمده بود؛ 9️⃣ قطع بودن رابطه و عراق و دشواری سفر به عراق و ارتباط گرفتن با امام؛ 🔟 قطع کردن منابع و که توسط پرداخت میشد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
✈️ به ، فصلی جدید در ⏳ادامه توضیح 🔸13 مهر1344 ه.ش، 63 ساله، به همراه سیّد از به انتقال داده شدند 🕌 و پس از مدّتها، فارغ از حضور مأموران، براى مرقد علیهم السّلام، به ، و رفتند. 🕌 ده روز بعد، 23 مهر، عازم شده و با استقبالهای باشکوه، گرم و بی‏سابقه ، و در این شهرها و در طول مسیر، وارد این شهر و ساکن دیار حبیب شدند؛ اقامتی که علیرغم میل امام به بازگشت و مبارزه در ، سیزده سال طول کشید. 🔹امام در آن ثانوی، مجبور بود از ابتدا شروع کند و به و نیروهای لازم برای ادامه بپردازد ☑️ سخت تر از اینکار، مواجهه با سکون و خمود حاکم و دشوارتر از آن، رویارویی با برخی متحجّران بود! 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆🔆🔆 شرح مطالب مرتبط با جلد اوّل 💠توضیح: 👈پس از تدوین ، اسناد و مدارک جدیدی یافت شده اند که برای بر هم نخوردن نظم دوره چاپ شده، مطالب جدید در انتهای جلد 21م صحیفه آمده اند. 📚 مطالب مرتبط با مقطع تاریخی مربوط به جلد اوّل هم به ترتیب تاریخی، در جلد21، ص471 تا 564 آمده اند. ادامه 👈 پست () 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و ( جلد اوّل) 💎💎💎 توجه به امور مسلمین؛ حتی در تجهیزات و ✍🏼«...اين وصيتى است كه گرفتار آمال و امالى و ذليل [امیدوار] از فضل كريم، سيّد بن السيد ال غفرالله لهما بفضله الواسع مى‏نمايد... 🖌 خود قرار دادم فرزند خود مصطفى جعله #‏الله فى ال العاملين و وفقه ‏الله لما يحب و يرضى كه👈 🔹پس از فوت من اقدام در امر تجهيز به طور مناسب و متعارف بكند 🌱و در كفنى كه از مسلمين است تكفينم‏ نمايد...» ✍🏻امام در 50 سالگی، در بهمن1331ه.ش، ای نوشتند و آقا را خود قرار دادند. 🌿اهتمام به امور و حمایت عملی از تولیدات آنها، در این مشهود است. 🌿 ره وصیت میکنند که مرا در بافت مسلمین بپیچید و دفن کنید. ✅یکی از جهاتش شاید این باشد که به مساله سوق مسلمین و بازار مسلمانان و از تولیدات آنها توجّه بدهند. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ( جلد اوّل) 💎💎💎 امام ره 🌿«...و دو شعر منسوب به مولى الموالى عليه صلوات‏الله را (وفدت على الكريم...)، در پارچه بنويسند و بر گردنم آويزند و اگر خلاف احترام نباشد در سنگ قبرم نيز مرقوم دارند...» 🔆 ، در این ، به این دو بیت منسوب به حضرت علیه السلام اشاره میکنند👇 وَفَدتُ‏ على‏ الكريمِ‏ بغير زادٍ مِن الحَسَنات و القلبِ السليمِ‏ بر وارد شدم بدون هیچ و زادی از نیکویی ها و . فحَملُ الزّاد أقبحُ كلّ شي‏ءٍ إذا كان الوفودُ على الكريمِ‏ و توشه بردن، هنگام ورود بر کریم، بدترین کار است! ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ( جلد اوّل) 👇ادامه پست قبل👆 💎💎💎 امام ره ☘️ هر کاری با «ادب» همراه و آراسته شود، زیبایی، تکامل و تعالی پیدا میکند و مقبولتر و خواستنی تر میشود. 🍀، به امور ظریف و دقیق و لطیفی گفته میشود که انسان، آنها را با رفتار یا گفتار خود همراه میکند (ظرایف فعل). 🌿 و و نیز میتواند با دقایق و ظرایف معرفتی و رفتاری همراه شود و ارزش دیگری پیدا کند. 💎 ، از ویژگیهای مهم و برجسته ، و الهی علیهم السلام است که بخصوص در کریم بروز و ظهور یافته و قابل مشاهده است. 📌درباره ادب توحیدی انبیاء علیهم السّلام، ر.ش: 👈 علّامه ره، في تفسير القرآن، ج‏6، ص256-338 [ترجمه فارسی، ج6، ص366-487] 💠 یکی از مهم آن است که ، کارها و خود را نمی بیند👈 زیرا میداند که اگر هم دارد، درواقع، آن کمال از لحاظ جنبه آن، فقط برای متعال است. ✅ به همین دلیل، چنین فردی همیشه دست خود را خالی و خود را و محتاج تعالی می بیند؛‌ هرچند در دید دیگران، بسیار هم غنی و دارای کمالات به نظر بیاید. ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ( جلد اوّل) 👇ادامه پست قبل👆 💎💎💎 امام ره 🌿 حضرت ره هم در و و خود، همواره یادشده را گوشزد میکنند. 🔷 ازجمله در این که میکنند که ابیات یادشده و منتسب به حضرت عليه السّلام را بر گردنشان بیاویزند و بر سنگ حکّ کنند. 💠 این دو بیت، سرشار از و توحیدی هستند. ☑️ وقتی فردی به دیدار پادشاهی غنی، قدرتمند و بی نیاز برود که همه امور مملکت خود (ازجمله اموال این فرد) هم باشد، اگر آن فرد چیزی به همراه خود ببرد و آن را از خود بداند، بسیار بی ادبانه به نظر می رسد! 💡این قضیه، در مورد خداوند که مالک همه چیز؛ ازجمله نفس و جان افراد است، به صورت شدیدتری جاری است. ❗️البته، این مسأله، ابعاد و جوانب دیگری هم دارد و بسته به حال و وضعیت افراد مختلف، تفاوتهایی پیدا میکند که برخی، در جلسه هشتم بیان شده است. ✅ در هر صورت، این ادب و ظرافت ، یعنی همه را از دانستن و خود را و عجز محض دیدن، و ندیدن اعمال و شئون مختلف خود، باید در پس زمینه نگاه و فعل جاری باشد. ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ( جلد اوّل) 👇ادامه پست قبل👆 💎💎💎 امام ره 🔆 وجه دیگر ندیدن کار خود و دیدن خود، آن است که تا برای خود چیزی میبیند و دلش به خیالی خودش خوش است، حالت و حقیقی ندارد. 💠 امام ره، تشبیه زیبایی در همین زمینه، در (ص67) دارند: «... إلى ... چاره ندارد جز توجّه به و و و فاقه خود. 🌱 و چون خود را نصبُ العين نمود و متوجّه به و فقر و خود شد و از تعزّز و و بيرون آمد، بابى از به روى او گشاده گردد... و مورد و تلطّف گردد. 🌿 و هرچه اين نظر، يعنى نظر به ذلّت خود، در قوّت گيرد، مورد بيشتر گردد... ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ( جلد اوّل) 👇ادامه پست قبل👆 💎💎💎 امام ره «... ☝️و اگر بخواهد به قدم به و خود اين راه را طىّ كند، شود، چه كه ممكن است از او دستگيرى نشود، ❗️چون طفلى كه تا خود به راه رود و به قدم خود شود و به قوّت خود اعتماد كند، مورد عنايت نشود و او را به خود واگذار كند ✅ و چون و خود را به پيشگاه پدر مهربان عرضه دارد و از اعتماد به خود و قوّت خود يكسره خارج شود، مورد عنايت پدر گردد و او را دستگيرى كند، بلكه او را در آغوش كشد و با قدم خود او را راه برد. ✅ پس بهتر آن است كه إلى الله، پاى ‏ خود را بشكند و از اعتماد به خود و و عمل خود يكسره جويد و از خود و قدرت و قوّت خود فانى شود و و اضطرار خود را هميشه در نظر گيرد👈 👈تا مورد شود و راه صدساله را با يک شبه طىّ نمايد و لسان و حالش در قدس ربوبيّت با عجز و نياز عرض كند: امَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ اذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوُء...». 📌📌این مسأله، تحلیل عمیقتری هم دارد که در جلسه هشتم بیان شده است. ، ص76 ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹