حاشیهای بر #جشنواره_فجر ۱۴۰۰
🔺 حقیقت صحبتهای جنجالی خانم نویسنده در جشنواره فجر چه بود و چه مواضعی در قبال آن گرفته شد؟
🔻 چرا موضعگیری #روحانیت در قبال موضوعات اینچنینی واکنشهای متفاوتی درپی دارد؟
🔸 راهکارهای #تعامل هرچه بهتر حوزه با #سینما و جشنواره فجر چیست؟
☑️ یادداشت #اصغر_حیدری را در پیرامون بخوانید◀️ http://m-ph.ir/hasheyeh-jashnvare-fajr/
🆔 @piramoonhawzah
📌 حاشیهای بر جشنواره فجر ۱۴۰۰
#گزیده_یادداشت
🔹 اظهارنظر خانم «نوشین معراجی» نویسنده فیلم #نمور، در #جشنواره_فیلم_فجر سال 1400، موجب برانگیخته شدن احساسات و هیجانات جامعه #روحانیت گردید. معراجی در پاسخ به سوال مجری گفته بود: «به نظر من ... وقتی دو نفر همدیگر را دوست دارند، عشقی که بینشان وجود داشته، آنقدر حرمت دارد که حتی بدون صیغه، بچهای که از آن دو متولد میشود، #حلال_زاده باشد.»
🔹با بررسی کامل مصاحبه خانم نویسنده و مجموع سخنان مطرح شده در جلسه، برداشت متفاوتی از آنچه در اذهان عموم است متبادر میشود اما متأسفانه رویکردهای غیرواقعی در برخورد با این موضوع، با دعوای #دو_قطبی همراه شده و فضای غالب رسانه را به خود اختصاص داد که مانع تحقق #نقد_سازنده این جشنواره شد و حتی انتشار فیلم عذرخواهی خانم معراجی، مانع از موضعگیریها نشد و وی برای بار دوم #عذرخواهی کرد.
🔹 در این دوره از جشنواره تلاشهایی صورت گرفت تا مدیران جدید #وزارت_فرهنگ_و_ارشاد_اسلامی در برگزاری این رویدادْ ناموفق نشان داده شوند. شبیه این اظهارات در سالهای قبل هم در حواشی جشنواره دیده میشد، اما برخوردی چنین تند و جدی را شاهد نبودیم. بر خلاف هیاهوهای ایجاد شده، جشنواره امسال یکی از جشنوارههای خوب این چند سال محسوب میشود.
🔻 سخنان استاد #مسعود_عالی، پربازدیدترین واکنش سلبی به این اظهارات بود. ایشان در بخشی از سخنرانی خود گفت: "جا داشت مسئولان ارشاد به دهان شخصی که بحث #ازدواج_سفید را مطرح کرده است میزدند."
کاش عزیزان و بزرگان حوزه، درباره فضای کلی حاکم بر فیلمها در سالهای گذشته هم تا همین اندازه #غیرت و #تعصب به خرج میدادند و روند به نسبت مناسبتر امسال را تشویق میکردند.
🔻 در مقابل، واکنشهای ایجابی حوزویان نیز درخور توجه بود. #رئیس_جمهوری گفت: در حاشیه جشنواره سینمایی فجر، اظهارنظر غلطی انجام شد که با وجود #عذرخواهی مکرر گوینده آن، وزارت ارشاد نیز آن سخنان را رد و محکوم کرد. خطای آشکار فردی نباید به جامعه هنری تعمیم داده شود. #علی_شاملو اظهار کرد: در جشنواره امسال فیلمهای بسیار ارزشی در صدر فیلمها قرار گرفتند ... حال سؤال این است که دیدن منکرها بدون در نظر گرفتن معروفها، نگاه گزینشی به وقایع محسوب نمیشود؟ #حامد_کاشانی نیز گفت: گاهی از کنار هزاران مشکل بزرگ دینی و اجتماعی بهسادگی عبور میکنیم، و درباره یکی از آنها واکنش یکپارچه داریم. #مدیریت_ذهن و واکنش ما دست چه کسانی است؟
🔸 راهکارهای بلندمدت
- نقد منصفانه بدون هیاهوی رسانهای بههمراه دلسوزی و روشنگری
- برگزاری گفتگوهایی بلندمدت بین جامعه حوزوی و شخصیتهای هنری جهت ارائه گفتمان و رسیدن به نقاط مشترک
🔸 راهکارهای کوتاهمدت
- بهرهگیری از متخصصان هنری در #اکران_فیلم_ها و #نقد_فیلم_نامه ها با استفاده کارگروهی از متخصصان در حوزه
- با دعوت از کارگردانها و فیلمنامهنویسها
- اکران فیلمهای سینمایی در حوزههای علمیه با حضور کارگردانان و فیلمنامهنویسان در جمع حوزویان
- و ...
🔹 بهصورت کلی، غفلت #حوزه_علمیه از ظرفیت عظیم رسانه و بهصورت خاص سینما، قابلقبول نیست و آنچه موضوعیت دارد نه نقدهای بیرون و غایبانه، بلکه نقد و بررسیهای مستقیم درباره این آثار هنری است. در همین راستا میتوان به راهکارهای زیر اشاره کرد:
- حضور تعدادی از متخصصان هنری از طرف حوزه در #جشنواره_فجر
- تأسیس #مجلات_تخصصی_نقد_فیلم در حوزه
- تقویت رشتههایی نظیر #فقه_هنر در دورههای تخصصی حوزه علمیه
☑️ تعامل حوزه با جشنواره فجر بهصورت خاص و جامعه هنری بهصورت عام، در گرو بهکارگیری راهکارهایی است که برخی از آنها در #متن_کامل این یادداشت آمده است:
1️⃣ اولویت یافتن #گفتمان_سازی، بهجای #واکنش_های_تند و احساسی
2️⃣ استفاده از نقد متخصصان در حوزه هنر، بهجای #هیاهوی_رسانهای
3️⃣ #اکران_فیلم در حوزه با حضور کارگردانان و تهیهکنندهها
و ...
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید:
http://m-ph.ir/hasheyeh-jashnvare-fajr/
🖋 به قلم #اصغر_حیدری، دانش آموخته حوزه علمیه قم
🆔 @piramoonhawzah
بررسی ورود فقها در #موضوع_شناسی با نظر به #متاورس
🔺 در #بحث_فقهی متاورس چه مسائلی باید تبیین شود؟
🔻 علت برخی رویکردهای #حوزه_های_علمیه در قبال موضوعات جدید چیست که موجی از #جریان_های_منفی را بهسوی خود روانه میکند؟!
🔸 اهمیت چالش #موضوع_شناسی و پیشنهاد تأسیس #موسسه_تشخیص_موضوع را در یادداشت #عبد_المجید_رستگاری بخوانید ◀️ http://m-ph.ir/voroud-foghaha-be-metaverse/
🆔 @piramoonhawzah
📌 بررسی ورود فقها در موضوعشناسی با نظر به متاورس
#گزیده_یادداشت
🔹 #متاورس در طول سالها شکل گرفته و همانند کلیدواژههای اینترنت و شبکههای مجازی جایگاهی در زندگی مردم پیدا خواهد کرد، اما #حوزه_های_علمیه در قبال موضوعهای جدید رویکردهایی را اتخاذ میکند که موجی از #جریان_های_منفی را بهسوی خود روانه میکند؟!
🔹 متاورس در واقع پیوندی بین زندگی انسانها با #واقعیت_مجازی و #نسل_بعدی_اینترنت است و بهنوعی یک اَبَرواقعیت مجازی که همه کاربران آن قادر خواهند بود از سرتاسر دنیا بدان متصل شوند.
🔺 تجربه نشان داده است رویکرد #جامعه_حوزوی در برخورد با #موضوعات_جدید در مرحله اول #انکار است، در مرحله دوم وارد #امتناع از قبول میشود، و در مرحله سوم وارد #همکاری میشود!
🔻از آنجا که متاورس و پدیدههای مانند آن #چند_بعدی هستند، #فقه باید همه ابعاد را در نظر بگیرد و درباره آن نظر بدهد.
به چند مسئله در متاورس باید پرداخته شود:
#حریم_خصوصی
#مالکیت_و_سلطه
🔹 ما نگاه منفی به متاورس یا هر #تکنولوژی_فناورانه نداریم، منتها فقه ما تا #احساس_خطر نکند، کنش فقهی از خود بروز نخواهد داد. در این خصوص آیتالله #اراکی گفته است: «حکم مسئله عدم جواز است، چون شَیءْ با لا شَیءْ و مال با لا مال مبادله نمیشود. #آمریکا همیشه با چنین شیوههای ناعادلانه #اقتصاد خود را بالا میبرد و سر مملکتها کلاه میگذارد.»
🔸 آیا وظیفه فقیه فقط ارائه #حکم_کلی و معلق بر اساس #شناخت_اجمالی موضوع است، بدون دخالت در امر موضوعشناسی، و یا وظیفه فقیه همچنین شناخت دقیق موضوع است؟
🔸 اگر فقیه شناختی از مسئله موردنظر نداشته باشد، به هیچ عنوان نمیتواند فروع را به اصول برگرداند. از سویی دیگر دادههای اطلاعاتی ما درباره متاورس هنوز کامل نشده است و تسریع در حکم کردن درباره این مسئله میتواند منجر به از دست دادن هر چه بیشتر #پایگاه_مردمی روحانیت در نزد اقشار مختلف مردم شود.
🔹#مخالفان ورود فقها به مسئله #موضوع_شناسی
- آیتالله #احمدی_شاهرودی ورود مجتهدان به موضوعات را درست نپنداشته و فرمودهاند: «احتیاجی به ورود در موضوعشناسی نیست.»
- آیتاللهالعظمی #وحید_بهبهانی میفرماید: «لیس معرفة الموضوع شأن المجتهد و الفقیه فکیف یسأل عن المعصوم.»
🔹#موافقان ورود به #موضوع_شناسی
- #سید_مرتضی در مبحث «تذکیه جنین»، موضوع جنین کامل را تشریح میکند، و علامه حلی در کتاب مختلف الشیعه پیرامون «تعیین خونهای سهگانه بانوان» سخن گفته است.
- #شیخ_انصاری میفرماید: «ثم إنّ الظاهر من الروايات المتقدمة نفوذ حكم الفقيه في جميع خصوصيات الأحكام الشرعية و في موضوعاتها الخاصة.»
- از فقهای معاصر، #امام_خمینی (ره ) در #تحریر_الوسیله به تبیین ماهیت «سفته» پرداختهاند.
🔸 کار #فقیه_حاکم اجرای اسلام است نه بیان حکم؛
با توجه به دامنه ورود فقه به #جامعه، اگر قائل به این باشیم که فقیه وظیفهای جز #ابلاغ_حکم ندارد و بر اساس موضوعات ارائهشده از کارشناسان نظریه خود را مطرح میکند، موضوعشناسی از دامنه #اجتهاد خارج میشود.
اما اگر قائل به این هستیم که دامنه فقه گستردهتر از ارائه حکم است، در این صورت فقیه باید در #موضوعات_مهم ورود کند تا اسلام را در متن جامعه پیاده کند.
🔻 #آثار_منفی عدم ورود به مسئله #موضوع_شناسی
فقیه برای اینکه بتواند بهصورت #قضیه_حقیقیه حکم داشته باشد و روی «اگر»ها بحث را بیان کند، نیاز دارد بهصورت تخصصی، خودش #موضوع را بشناسد و صرف اینکه یک #متخصص_موضوع را بیان کند کافی نیست؛ چرا که بسیار اتفاق میافتد که متخصص همه جوانب بحث را باز نمیکند.
🔻استفاده از #متخصصان_امین_و_متقی نیز مشکلی را حل نخواهد کرد، زیرا آن متخصص امین و متقی مباحث فقهی را کار نکرده تا بداند چه موضوعاتی از نگاه فقه اهمیت دارد که به آنها اشاره کند.
✅ در چنین مواردی، مؤسسهای بهنام #موضوع_شناسی میتواند خدمات خوبی به فقها ارائه دهد و آنها را در تشخیص موضوع کمک کند، لکن باید مراقبت شود تا از #افراط در عرصه موضوعشناسی در امان بمانند.
✅ تقسیم موضوع به مسائل پیچیده و بسیط
در زمان حاضر حوزه دچار #تزاحم است که یا باید #مقلدان را سردرگم رها کند و امور را به خودشان واگذار کند، یا باید فقه را به به #شاخه_های_تخصصی تقسیم کند و هر بخش از طلاب در شاخهای خاص #مجتهد شوند و با توجه به موضوعات پیچیده و مشکلات، راهبری را به عهده بگیرند و در موضوعات پیش پا افتاده، امور را به عرف واگذارند...
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید:
http://m-ph.ir/voroud-foghaha-be-metaverse/
🖋 به قلم #عبد_المجید_رستگاری، دانش آموخته حوزه علمیه قم
🆔 @piramoonhawzah
فقدان #فقیه_بصیر
🔺 نگاهی گذرا به ابعاد شخصیتی آیتاللهالعظمی #صافی_گلپایگانی
🔻 نسبت آیت اللهالعظمی صافی گلپایگانی با #مردم، #حوزه_های_علمیه و #نظام چه بود؟
🔸برجستهترین ویژگیهای شیخالفقها را در یادداشت #سعید_سلمانی بخوانید ◀️ https://m-ph.ir/feghdan-fagheih-basir-safi-golpayegani//
🆔 @piramoonhawzah
📌فقدان فقیه بصیر
نگاهی گذرا به ابعاد شخصیتی آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی
#گزیده_یادداشت
🔹 شامگاه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ آیتاللهالعظمی شیخ لطفالله #صافی_گلپایگانی از مراجع تقلید قم دار فانی را وداع گفت و #حوزه_علمیه_قم #شیخ_الفقهای خود را از دست داد.
🔹 ویژگیهای آیتاللهالعظمی صافی از او شخصیت جامعی به وجود آورده بود که باعث جذب همه اقشار با سلایق مختلف میگردید. #رهبر_انقلاب در پیامی بهمناسبت درگذشت این شخصیت حوزوی، از ایشان با عنوان «#فقیه_بصیر» یاد کرده و او را مورد اعتماد مراجع بزرگی همچون آیتاللهالعظمی #بروجردی، آیتاللهالعظمی #گلپایگانی و حضرت #امام_خمینی دانستند.
🔸 توصیف آیتاللهالعظمی صافی بهعنوان یک مرجع «بصیر» نشان میدهد ایشان از نگاه مقام رهبری، یکی از مصادیق بصیرت بوده و شاخصی برای حوزههای علمیه هستند تا نمایانگر یک شخصیت حوزوی تراز و عالم برجسته حوزه علمیه باشند.
▫️ آیتاللهالعظمی صافی و #مردم
آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی علیرغم کهولت سن هیچگاه ارتباط مستقیم خود با #مردم را قطع ننمودند. ارتباط با جوانان نهتنها در قالب دیدار، بلکه با نگارش نامه و پاسخ به دغدغههای فکری و معرفتی آنان همراه بود.
#حل_مشکلات_مردم توصیه همواره مرجع راحل به مسئولان بوده است.
▫️ آیتاللهالعظمی صافی و #حوزه_های_علمیه
آیتاللهالعظمی صافی تأکید فراوان بر میراث گذشتگان و بهرهبرداری از گنجینه باارزش روایات #اهل_بیت(علیهم السلام) داشتند. مشی علمی ایشان در مخالفت با علومی نظیر #فلسفه_و_عرفان بر کسی پوشیده نیست، اما این مسئله باعث نشد که ایشان در مسائل علمی و عملی جانب اخلاق را رعایت نکنند.
▫️آیتاللهالعظمی صافی و #جمهوری_اسلامی
آیتاللهالعظمی صافی از جمله حوزویانی است که در ابتدای انقلاب اسلامی علاوه بر حضور در #مجلس_خبرگان با فرمان امام خمینی بهعنوان یکی از اعضای #شورای_نگهبان منصوب شدند. ایشان از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ بهعنوان دبیر شورای نگهبان فعالیت داشتند. پس از آن به قم بازگشتند و مسیر علمی خود را ادامه دادند تا پس از رحلت آیتاللهالعظمی گلپایگانی به مقام #مرجعیت رسیدند.
نکته مهم در زندگی ایشان ارائه دادن الگوی مناسب در زمینه #تعامل_مراجع_تقلید_شیعه با #حکومت است. آیتاللهالعظمی صافی نه رویکرد تقابل با جمهوری اسلامی داشت، به صورتی که از هر گونه ارتباط با مسئولان حکومتی خودداری کند، و نه رویکرد توجیه که از بیان اشکالات، دغدغهها، انتقادات و مشکلات اقتصادی-معیشتی مردم خودداری نماید.
▫️ آیتاللهالعظمی صافی و #جهان_اسلام
از جمله دغدغههای مرجع فقید، پیگیری #حقوق_مسلمانان در کشورهای اسلامی و غیراسلامی بوده است. در هر جا که حقوق مسلمانان محترم شمرده میشد، یا فعالیت ارزندهای صورت میگرفت با ارسال پیام از این دست اقدامات #قدردانی میکردند و از سوی دیگر، ایشان از جمله افرادی بودند که درباره نگرانی از #وضعیت_مسلمانان و خطرات احتمالی همواره پیشگام بودهاند.
▫️ آیتاللهالعظمی صافی و #ترویج_اندیشه_مهدویت
از جمله خصوصیتهای آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی، حساسیت و توجه ویژه به مسئله مهدویت است. ایشان بخش قابلتوجهی از #تألیفات خود را به مسئله مهدویت اختصاص دادهاند. معروفترین اثر علمی ایشان، کتاب «منتخب الأثر فی الامام الثانی عشر» است.
🔸 سزاوار است مسئولان حوزه در جهت شناساندن این #فقیه_بصیر سعی بلیغ و جهد وافر از خود نشان دهند تا حوزه علمیه درصدد جبران خلل فقدان شخصیت آیتاللهالعظمی صافی برآید...
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید:
https://m-ph.ir/feghdan-fagheih-basir-safi-golpayegani/
🖋 به قلم #سعید_سلمانی، دانش آموخته حوزه علمیه قم
🆔 @piramoonhawzah
مروری بر اندیشههای سیاسی فیرحی و طباطبایی
🔺 تفاوت دیدگاه حجت الاسلام و المسلمین داود #فیرحی و دکتر #سید_جواد_طباطبایی چه بود؟
🔻 #فقه_سیاسی در برابر ایده #ایرانشهری چه میگوید و ما باید کفه کدام را سنگینتر کنیم؟!
🔸 یادداشت تحلیلی #حسن_اجرایی را در پیرامون بخوانید ◀️https://m-ph.ir/morori-bar-andishehaye-siyasi-feirahi-tabatabai/
🆔 @piramoonhawzah
📌 مروری بر اندیشههای سیاسی فیرحی و طباطبایی
#گزیده_یادداشت
🔺 در اولین سالگرد درگذشت داود #فیرحی، سلسله یادداشتهایی از #سید_جواد_طباطبایی در کانال تلگرامی وی انتشار یافت که در تداوم لحن تند و عتابآلود طباطبایی، حاوی انتقادها و اتهامزنیهایی به فیرحی بود.
🔻پیش از آن نیز کتابی با عنوان «#سکولاریسم_پنهان» از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در نقد اندیشههای حجتالاسلام والمسلمین داود فیرحی انتشار یافته بود.
🔹 #مواجهه_انتقادی، تند و گاه عاری از اخلاق حرفهای با اندیشه داود فیرحی، از دو سوی ناهمگون -که یکی او را نماد عبور از فقه و نیل به #سکولاریسم تلقی میکند و دیگری بهدلیل برافراشتن پرچم فقه سیاسی در برابر #فلسفه_سیاسی به نقد وی مینشیند- بهانهای است برای بررسی سیر تطور تضاد اندیشهورزی میان این دو اندیشمند.
▫️ دکتر سید جواد طباطبایی از چهرههای مشهور اندیشه سیاسی در ایران معاصر است که با نظریه «ایرانشهری» شناخته میشود و در سال ۱۳۷۳ بیآنکه به استخدام رسمی #دانشگاه_تهران درآید، وادار به ترک همکاری شد. طباطبایی در همین سال کتاب مهم و اثرگذار خود، «زوال اندیشه سیاسی در ایران» را به دست چاپ سپرد.
- وی تاریخ ایران را در دو دوره «قدیم» و «جدید» مطالعه میکند و ...
طباطبایی ایده محوری فلسفه سیاسی خود را از دوره باستان تاریخ ایران وام میگیرد و آن را «اندیشه #ایرانشهری» میخواند و بر آن است که این مفهوم حاوی سه اصل بنیادین است: ۱. پادشاه مقتدر، غیرمطلقه و دادگر، ۲. خردورزی، و ۳. فره ایزدی (مشروعیت الهی)
▫️ حجتالاسلام والمسلمین داود فیرحی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بود که در سال ۱۳۹۹ پس از دوره کوتاه ابتلا به بیماری #کرونا درگذشت.
- اصلیترین دغدغه حجتالاسلام والمسلمین فیرحی، نزدیک ساختن دین و زندگی با بهرهگیری از #فقه_سیاسی بود؛ چرا که بهباور وی، از میان دانشهای دینی، فلسفه سیاسی عملاً جایگاه خود را از دست داده و تنها دانش فقه است که میتواند متکفل نظم و حفظ #نظم_عمومی زندگی باشد و راهبری جامعه را به عهده گیرد.
🔹 حجتالاسلام والمسلمین فیرحی بر خلاف رویکرد فلسفی طباطبایی، با اتخاذ موضعی #عملگرایانه و غیرفلسفی، و با پذیرفتن آنکه فلسفه سیاسی جایگاهی در دانشهای امروز مسلمانان ندارد، دغدغههای اصلاحی مورد نظر خود در #شیوه_حکومتداری را نه با اتکا به اندیشه فلسفی و فلسفه سیاسی، بلکه با استفاده از فقه سیاسی دنبال مینمود.
🔹 وجه اصلی #درگیری_معرفتی و تفاوت دکتر طباطبایی و حجتالاسلام والمسلمین فیرحی آن است که یکی پروژه فکری خود را در اتصال #امر_دینی به #امر_مدرن پیگیری میکند و دیگری بهدنبال ایجاد پیوند میان امر باستانی و امر مدرن، و از سوی دیگر تحدید امر دینی است.
🔺 مجادله نابرابر میان حجتالاسلام والمسلمین داود فیرحی و دکتر سید جواد طباطبایی، گرچه ممکن است در نگاه اول به سود کسانی باشد که فیرحی و رویکرد وی را در راستای سکولاریسم و بر خلاف چشماندازهای #نظریه_ولایت_مطلقه فقیه تلقی میکنند، اما با دیدی وسیعتر و دوراندیشانهتر باید دریافت که فیرحی همچنان فقه را واجد توانایی #اداره_جامعه میپنداشت و اعراض از آن را نادرست میشمرد.
☑️ انتشار آثاری مانند «سکولاریسم پنهان» از سوی مراکز حوزوی، نشانگر وجود دغدغههای جدی در باب جلوگیری از گسترش سکولاریسم در حوزههای علمیه و ساختار اداره کشور است، اما میتواند در بلندمدت به عاملی در تشدید سکولاریسم تبدیل شود؛ چرا که مواجهههای اینچنینی بهتدریج فضای علمی را با تنش و عدم اطمینان همراه میسازد و بهتدریج مانع از تولید علم شده و فقه سیاسی را با چالش مواجه میسازد.
☑️ حجتالاسلام والمسلمین داود فیرحی از نگاه دکتر سید جواد طباطبایی، نماد وارد ساختن فقه به عرصه #حکومت_داری است و وجه اصلی مخالفت طباطبایی با فیرحی را میتوان همین امر دانست. با چنین نگاهی لازم است نهادها و مؤسسات حوزوی به تبیین تلاشها و رویکردهای حجتالاسلام والمسلمین داود فیرحی پرداخته و بهعنوان پژوهشگری پرکار، در معرفی آثار و اندیشههای وی بکوشند و کفه #فقه_سیاسی را در برابر اندیشههای رقیب و از جمله ایده ایرانشهری سنگینتر سازند.
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/morori-bar-andishehaye-siyasi-feirahi-tabatabai/
🖋 به قلم #حسن_اجرایی، دانشآموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد فلسفه دین
🆔 @piramoonhawzah
مروری بر مواضع و سخنان چالشبرانگیز #خطیبان_جمعه
🔺 #مواضع_چالش_برانگیز ائمه جمعه حول چه محورهایی است؟
🔻چگونه میتوان از #هزینه_سازی_های_بی_مورد برخی خطیبان جمعه برای #نظام جلوگیری کرد؟
🔸 یادداشت #مهدی_پایدار را در پیرامون بخوانید ◀️https://m-ph.ir/morori-bar-sokhanane-khatibane-jomeh/
🆔 @piramoonhawzah
📌 مروری بر مواضع و سخنان چالشبرانگیز خطیبان جمعه
#گزیده_یادداشت
🔸 خلاف آنچه شهرت یافته، #نماز_جمعه را باید آیینی عبادی-مردمی دانست و عبادی-سیاسی خواندن آن، تمام وجوهی را که شرعاً و عرفا از آن مورد انتظار است پوشش نمیدهد.
🔸 امامجمعه باید از ویژگیها و تواناییهایی خاص و فراتر از سخنرانان مذهبی معمولی برخوردار باشد و محتوای خطبههایش متفاوت از محتوای منبرهای معمولی باشد.
🔹 امامان جمعه ما چه میگویند؟
میتوان مجموع سخنان ائمه جمعه را به سه دسته کلی تقسیم کرد:
1️⃣ سخنان دینی محض، مانند سفارش به #تقوای_الهی، بیان برخی #معارف_دینی و احیاناً #احکام_شرعی
2️⃣ تطبیق برخی دیدگاههایِ دینیِ انضمامی بر بعضی مصادیق #فرهنگی، #اجتماعی، #سیاسی، #اقتصادی و مانند اینها
3️⃣ بیان نکتهها و دیدگاههایی در باب فرهنگ، جامعه، مردم، اقتصاد، سیاست، برخی اشخاص و مانند آنها
🔹 در این مجال به سخنان درست و قابلدفاع آنان که حجمی چند برابرِ سخنان #چالش_برانگیز دارند نمیپردازیم اما سخنان چالشی برخی ائمه محترم جمعه را مورد بررسی قرار میدهیم.
🔺 به نظر میرسد در بیان مسائل دینی و در تطبیق آنها بر #مصادیق، نگاهی #فقهی و #قشری بر اندیشۀ دینی رایج حاکم شده است. این در حالی است که معارف دین از سه بخش #عقاید، #اخلاق و #فقه تشکیل شده و فقه، بیرونیترین لایه دین بوده و در مقایسه با دو لایه پیشین از اهمیت کمتری برخوردار است... آنچه اغلب مشاهده میشود، سنگینی بیشتر کفه فقه در موضعگیریهاست.
🔻 همچنین #ساده_سازی_ناهنجاری_ها باعث #نگاه_سطحی به مسائل و معضلات اجتماعی میگردد که در برخی موضعگیریها مشهود است.
🔻 سخن گفتن در باب بسیاری از مسائل جامعه، آگاهی کارشناسانه و تخصصی میطلبد. خطیبان جمعه در مواردی در باب اوضاع اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... جامعه اظهارنظرهایی میکنند که نسبت به اوضاع واقعی #کف_جامعه غیرواقعی هستند و آشکارا خلاف چیزی است که مردم مشاهده میکنند و علاوه برآن، دربردارنده راهحلی کلی، مبهم و غیرکارشناسانه و #ناکارآمد برای حل معضل است.
☑️ چند #پیشنهاد
▫️ عملاً حوزه و بزرگان آن نقشی در برگزیدن خطیبان جمعه و نظارت بر آنها ندارند؛ لازم است تفاهمنامهای در خصوص تأیید ائمه جمعه یا پیشنهاد آن توسط حوزه، بین شورای سیاستگذاری نماز جمعه و حوزه علیمه تنظیم و قرارداد شود.
▫️ امامان جمعه مکلف شوند که یا در حوزههای تخصصی ورود نکنند و یا با #مطالعه و نیز #مشورت با کارشناسان در این حوزهها اظهارنظر نمایند.
▫️مسیری برای طرح #شکایت_های_مردمی و رسانهای از ائمه جمعه در محدوده مسئولیتهایی که بر عهده دارند و سخنانی که بر زبان میآورند در نظر گرفته شود.
▫️ یک #تیم_رسانه_ای قوی برای بازنشر سخنان درست مردمی، انتقادی و #عدالت_خواهانه امامان جمعه در #فضای_مجازی تشکیل شود.
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/morori-bar-sokhanane-khatibane-jomeh/
🖋 به قلم #مهدی_پایدار، دانشآموخته حوزه علمیه قم
🆔 @piramoonhawzah
#بودجه_دولتی_حوزه؛ آمار و ارقام
🔺 آیا همانگونه که در برخی #رسانه_ها عنوان میشود، سهم #حوزه_های_علمیه در بودجه بسیار است؟!
🔻#بودجه_فرهنگی ایران در مقایسه با دیگر کشورها در چه وضعیتی قرار دارد؟
🔸 گزارش تحلیلی #حسین_قاسمی_فرد را در پیرامون بخوانید ◀️https://m-ph.ir/bodje-dolate-howzah-amar-argham//
🆔 @piramoonhawzah
📌 بودجه دولتی حوزه؛ آمار و ارقام
🔹 اظهارنظرهای پراکنده و گستردهای درباره مقدار #بودجه_نهادهای_فرهنگی، بهویژه نهادهای دینی وجود دارد و عدهای این مسئله را مقدمهای برای بیان موضوع #کارآمدی و یا #ناکارآمدی نهادهای فرهنگی-دینی از جمله حوزههای علمیه قرار میدهند.
🔹در این یادداشت برآنیم آمار دقیق بودجه نهادهای فرهنگی و مقایسه آن با سایر بخشها، مقایسه سهم نهادهای حوزوی با سایر بخشها، و مقایسه #بودجه_حوزه_علمیه_قم با دانشگاههای مطرح کشور بپردازیم تا تصور دقیقتری از بودجهای که به حوزه تخصیص مییابد شکل گیرد.
🔸از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۹۹ بودجه یا اعتبارات فرهنگی از روندی روبه#رشد برخوردار بوده اما نسبت بودجه فرهنگی از سطحی مشخص فراتر نرفته و همواره میان ۱ تا ۴ درصد در نوسان بوده، بهگونهای که کمترین آن ۱.۲۶ درصد در سال ۱۳۶۰ و بیشترین آن ۳.۶ درصد در سال ۱۳۹۱ بوده است.
🔸 در سال ۱۴۰۱ بودجه نهادهای فرهنگی تنها به ۹ دستگاه بهعنوان دستگاههای اصلی متولی فرهنگ کشور پرداخت میگردد. در واقع بهنوعی #نهادهای_فرهنگی در دریافت بودجه در ۹ نهاد فرهنگی ادغام شدهاند.
🔹 سه وزارتخانه #فرهنگ_و_ارشاد_اسلامی، #میراث_فرهنگی، #صنایع_دستی_و_گردشگری و #وزارت_ورزش_و_جوانان، همچنین #سازمان_صدا_و_سیما، #سازمان_تبلیغات_اسلامی، #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی، #شورای_عالی_حوزههای_علمیه، #شورای_برنامهریزی_مدیریت_حوزههای_علمیه_خراسان و #شورای_سیاستگذاری_حوزههای_علمیه_خواهران نیز بهعنوان دستگاههای اصلی شناسایی شدند.
🔸مقایسه بودجه فرهنگی #ایران با سایر کشورها
آمارها نشان میدهد رقم بودجه فرهنگی کشور در سال ۲۰۱۹ با لحاظ شاخص برابری #قدرت_خرید، ایران در مقایسه با #ژاپن، #کره_جنوبی، #ترکیه، #آلمان، #امریکا، #چین، #روسیه و #رژیم_صهیونیستی کمترین میزان هزینهکرد در موضوعات فرهنگی را دارد.
🔹 سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عیالوارترین نهادهای فرهنگی در #لایحه_بودجه سال ۱۴۰۱ هستند؛ بهبیان دیگر، مجموع بودجه تعریف شده برای این دو نهاد در سال آینده میان ۳۷ نهاد تقسیم خواهد شد.
این بدان معنا است که رقم ۱۵۳۴ میلیارد تومان اعتباری که برای سازمان تبلیغات اسلامی منظور شده، باید میان ۲۰ نهاد مختلف توزیع شود که یکی از آنها سازمان تبلیغات اسلامی است و این سازمان در هزینهکرد این میزان بودجه، ۱۹ شریک دیگر هم دارد.
🔺 حداقل سرانه آموزشی در #دانشگاه_دولتی ۱۴ میلیون تومان است، در حالی که آن دانشگاه دارای پراکندگی واحد در کشور نیز نیست و طبیعتاً هزینه سربار پراکندگی نیز ندارد، اما این سرانه در بودجه حوزه بر اساس مثلاً پیشنهاد در لایحه بودجه، نزدیک ۶ میلیون تومان است که در صورت بررسی بر اساس تخصیص دریافتی، کمتر از ۴ میلیون تومان میشود.
🔻نگاهی به بودجه #دانشگاههای_بزرگ و اصلی کشور نشان میدهد که ارقام بودجه نهادهای دینی چندان هم نجومی و زیاد به نظر نمیرسد. امسال #دانشگاه_تهران با بودجه ۶۸۸میلیاردی بالاترین میزان بودجه را به خود اختصاص داده است.
▫️ مثلاً بودجه حوزههای علمیه خواهران با تمام مدارس علمیه فعال در سراسر کشور، یکسوم #دانشگاه_الزهرای_تهران است.
▫️ یا بودجه #جامعة_المصطفی با بیش از ۵۰ هزار دانشپژوه غیرایرانی و نتایج آن در آشنایی بیش از ۳۰۰ هزار غیرایرانی با #فرهنگ_و_ادبیات_فارسی، تنها یکبیستم بودجه دانشگاه تهران با ۴۰ هزار دانشجو است.
🔺 برخی بودجه «#مرکز_خدمات_حوزههای_علمیه» را با بودجه «اورژانس» مقایسه میکنند، یا بودجه #سازمان_تبلیغات با #آموزش_و_پرورش مقایسه میشود که حساسیت کافی برانگیخته شود.
معنای ضمنی این مقایسه این است که مردم عزیز ایران! اگر سال بعد #آمبولانس دیر به بیمار شما رسید، به مرکز خدمات حوزههای علمیه مراجعه و روحانیان را مؤاخذه کنید!
✅ راهکارهایی برای کاهش حساسیتها درباره دریافت بودجه حوزههای علمیه
1️⃣ ضرورت #شفافیت در مقدار تخصیص بودجه و هزینهها و اعلام آن در رسانهها
2️⃣ اعلام #دستاوردهای_سالیانه حوزههای علمیه در طول سال و مقایسه آن با گذشته
3️⃣ اعلام برنامههای آینده با هدف مشخص کردن محلهای مصارف بودجه
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/bodje-dolate-howzah-amar-argham//
🖋 به قلم #حسین_قاسمی_فرد، دانشآموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد فقه سیاسی
🆔 @piramoonhawzah
حوزه و پدیدههای نوظهور مجازی؛ #متاورس
🔺کلیدواژههای مهم و #مفاهیم_کلیدی متاورس چیست؟
🔻بهترین راهکار #حوزههای_علمیه در برابر #پدیدههای_نوظهور همچون متاورس چه باید باشد؟
🔸متن کامل یادداشت #دکتر_احمد_اولیایی را در پیرامون بخوانید ◀️https://m-ph.ir/hawzah-metaverse/
🆔 @piramoonhawzah
حوزه و پدیدههای نوظهور مجازی؛ #متاورس
🔹 متاورس هنوز یک #فرضیه است و بهعنوان پدیدهای غالب بر جوامع شناخته نمیشود. تمام اتفاقاتی که ما اکنون در فضای مجازی به آن دسترسی داریم، مسیری را در #فیلم_ها و #رمان_ها طی کرده است؛ خودِ #اینترنت در بسیاری از فیلمها و داستانهای علمی-تخیلی به تصویر کشیده شد و بعدها وارد جامعه شد.
🔹 متاورس، نسل بعدی اینترنت خواهد بود. در فضای مجازی فعلی که فضای مجازیِ دوبعدی است، دو حس #بینایی و #شنوایی انسان فعال است. متاورس قرار است به سراغ حواس دیگر انسان برود و آنجا حس #لامسه هم موضوعیت پیدا میکند. حتی #بویایی و #چشایی انسان هم میتواند در این فضا فعال شود.
چهار #کلیدواژه مهم در فهم متاورس:
1️⃣ واقعیت مجازی
2️⃣واقعیت افزوده
3️⃣بلاکچِین
4️⃣ تکِنهای غیرمثلی
🔹سه #مفهوم_کلیدی در متاورس
▫️حضور: در فضای مجازیِ فعلی، شما حضور ندارید ولی در متاورس، حضور دارید!
▫️تعاملپذیری: این نوع تعامل در فضای مجازیِ فعلی وجود دارد.
▫️ استانداردسازی: استانداردسازی، تعامل بین پِلَتفُرمها و سرویسها را در سراسرِ متاورس فراهم میکند.
🔸 لبههای مماس فقه و متاورس
در فقه، موضوعشناسی ما درباره متاورس کامل نیست. ناسا ۲۰ عالم دینی و فیسبوک ۵ عالم دینی برای پیدا کردن راه چاره برای لبههای مماسِ متاورس با دین استخدام کرده است.
▫️ چند مسئله که باید در متاورس بحث شود، #حریم خصوصی، #مالکیت، و #سلطه_و_سلطنت است. یکی دیگر از نکات در رابطه با متاورس، دایره #تکلیف است. اگر ضرورتها آنقدر زیاد شود که تخصیص اکثر به وجود بیاید، دایره تکلیف کوچک میشود.
🔸 لبههای مماس فرهنگ و متاورس
- تمام #چالش_های_فرهنگی که ما در فضای مجازی داریم، در متاورس تشدید میشود.
- در متاورس، شما «#حس_بی_مکانی» دارید؛ دیگر مشخص نیست به کجا تعلق دارید.
- #لذت، عنصر اصلی متاورس خواهد بود در این فضا انسان احساس «#فقدان_هویت» میکند و اساساً فقط #تنوع مفهوم دارد.
▫️ تحولات آنقدر سریع هستند که ما نباید در مقابل آنها #موضع_انفعالی داشته باشیم و فقه ما صبر کند که مسئله وارد شود، بعد پاسخ بدهد. با این رویکرد، نگاه فقه به مسائل، همیشه به چشم #آسیب است؛ یعنی مسئله چه آسیبهایی برای من ایجاد میکند و من فقط بگویم انجام بده یا انجام نده.
✅ به نظر می رسد حوزه در مواجهه با این پدیدهها چند مرحله را طی میکند:
الف. احتمال عقلایی وقوع
ب. شناخت
ج. مطالعه
د. استفاده
🔹 بهطور کل #فقه_نظام بر #فقه_حکومتی، #فقه_معاصر، #فقه_مستحدثه و مانند اینها اولویت دارد؛ چرا که فقه باید نظام بسازد تا بتواند رقابت کند.
نظام عینیتیافته مبتنی بر فلسفه غرب و یا بهعبارتی، امتداد عینی #فلسفه_غرب که در فضای مجازی یا متاورس عینیت پیدا کرده است، اکنون رقیب حوزه است.
حوزه اگر مدعی ست که فقه میتواند #سبک_زندگی بسازد، باید نظام جایگزین را ارائه دهد. شاید بتوان نظام سیاسی ولایت فقیه را بهعنوان مثالی خوب برای نظامسازی فقهی در تقابل با نظامهای #سوسیالیستی، #مارکسیستی، #لیبرالیستی و مانند آن تلقی کرد.
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/hawzah-metaverse/
🖋 به قلم #دکتر_احمد_اولیایی، دانشآموخته حوزه علمیه قم و دکتری فرهنگ و ارتباطات
🆔 @piramoonhawzah
امام رضا علیهالسّلام فرمود:
🏴 محرم ماهی بود که اهل جاهلیت نبرد را در آن حرام میدانستند ولی خون ما را در آن حلال شمردند و حرمت ما را هتک کردند ...
تا روز قیامت بر مانند حسین باید گریست این گریه گناهان بزرگ را بریزد.
امالی شیخ صدوق، ج1 ص190
🆔 @piramoonhawzah
بودجه دولتی حوزه؛ حساسیتهای افکار عمومی
🔺چرا #افکار عمومی تا این اندازه بر مسأله #بودجه_دولتی_حوزه_علمیه و مراکز دینی حساسیت دارد؟
🔻چالش مشترک دو ایده اقتصادی #حوزه_وجوهاتی (مردمی) و #حوزه_نفتی (دولتی) چیست؟
🔸متن کامل یادداشت #احسان_قرائتی را در پیرامون بخوانید ◀️https://m-ph.ir/bodje-dolate-howzah-hassaseyat-afkare-omomi/
🆔 @piramoonhawzah
📌 بودجه دولتی حوزه؛ حساسیتهای افکار عمومی
در سالهای گذشته و همزمان با #اعلام_بودجه مراکز دینی و حوزوی، امواج رسانهای در نقد، حمایت و #تخریب_روحانیت ایجاد میشود.
▫️آنچه هر ساله در اذهان مخاطبان عمومی باقی میماند، سؤالاتی است که توسط رسانههای فراگیر مخالف ایجاد شده و به هر دلیلی پاسخهای قانع کننده دریافت نکرده است و نیاز به تلاش بیشتری در راستای #اقناع_سازی دارد.
▫️نقطه کانونی این یادداشت بررسی علل حساسیت #افکار_عمومی و #رسانه_ها درباره وضعیت و اعلام #بودجه_مراکز_دینی و حوزوی است.
🔺مهمترین علل حساسیتها به بودجه دولتی حوزههای علمیه:
1️⃣ فقدان اعلام و اطلاعرسانی عمومی دستاوردهای حوزه و روحانیت
گرچه برکات #حوزه_های_علمیه و ترویج و تبلیغ دین قابل #سنجش و #ارزیابی_کمی نیست، اما فقدان اطلاعرسانی عمومی در حوزه #دستاوردهای_حوزه و روحانیت، از جمله خلأهایی است که همهساله سؤالاتی را در اذهان عمومی ایجاد میکند.
▫️باید به این نکته توجه داشت که بین دو مفهوم #گزارش_عملکرد و #دستاورد، مرزی دقیق وجود دارد. «دستاوردها» عمدتاً ناظر به حل مسئله و کاراییهای عینی است که قابللمس باشد.
2️⃣ پروپاگاندای تبلیغاتی دشمن
نگاهی به عملکرد #رسانه_های_معاند در ایام اعلام بودجههای مراکز رسمی، گویای این است که در همین ایام حداقل یک یا دو شبکه رسانهای شروع به #تولید_محتوا در این زمینه میکنند که طی پنج سال گذشته به سمتوسوی هدفمندی در حال حرکت است.
▫️از بین رفتن #محرمانگی و #شفافیت نسبی مسئله بودجه در کشور باعث شده که هر کاربر ساده نیز بتواند به اعداد و ازقام این بودجهها دسترسی پیدا کند و بهجهت فقدان اطلاعرسانی منسجم از سوی نهادهای حوزوی، همچنین هژمونی رسانههای معاند و گفتمان آنها در فضای مجازی، کاربران بهراحتی به سمتوسوی مخالف سوق داده شوند.
3️⃣ برخی ناکارآمدیهای حاکمیتی
اینهمانی نظام و روحانیت از جمله مسائلی بوده که از ابتدای #انقلاب در #افکار_عمومی شکل گرفته و در ادامه نیز تقویت شده است.
این انگاره فارغ از ارزشداوری، باعث میشود هرگونه کاستی در فضای #دولت_ها و جزئیترین #امور_اجرایی به #روحانیت نسبت داده شود و روحانیت مسئول مستقیم این ناکارآمدیها قلمداد شود.
4️⃣ مشکلات ساختاری حوزه در زمینه بودجهها
حوزه علمیه سالها است که با موضوع #بودجه و #اقتصاد در چالش است. اختلاف دیدگاه در اختصاص بودجه به حوزههای علمیه، تقسیم حوزویان به دو گروه حامیان #استقلال_حوزه و مخالفان آن و در نهایت پراکندگی و فقدان دیدگاه واحد زمینهساز #تفرقه و #اختلاف_نظر بیشتر در بین حوزویان بوده است.
▫️ در میان دو ایده اقتصادی #حوزه_وجوهاتی (مردمی) و #حوزه_نفتی (دولتی)، چالشی مشترک وجود دارد و آن وابستگی مالی و #فرع_انگاری مسئله #اقتصاد است.
▫️همان اندازه که حوزه نفتی ممکن است به تربیت روحانیت سفارشی منتج شود، حوزه وجوهاتی نیز میتواند به عوامگرایی روی آورد که تخطی از هر دو، بقای حوزه را تهدید خواهد کرد.
▫️حوزه زمانی میتواند به استقلال بیندیشد که بتواند در ایده اقتصادی خود میان #تولید_ثروت (عقل مولد) و #مصرف_ثروت، توازن برقرار کند.
✅به نظر میرسد آنچه که بیش از پیش مهم است، نگاه درجهدوم متولیان حوزوی به این مسئله است. آنچه در گذشته بهعنوان #سرّ تلقی میشده و بزرگان از علنی کردن آن احتراز داشتهاند، امروزه در #فضای_مجازی در دسترس هر نوجوانی است.
▫️بر این اساس همواره لازم است مسئله #افکار_عمومی مدنظر باشد و هر از چند گاهی یک #عکس_پهپادی از وضعیت حوزه در بین افکار عمومی گرفته شود.
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/bodje-dolate-howzah-hassaseyat-afkare-omomi/
🖋 به قلم #احسان_قرائتی، دانشآموخته حوزه علمیه قم
🆔 @piramoonhawzah
جایگاه عزاداری بر #امام_حسین (ع) در فرهنگ تشیع
🔺نسبت میان #شور و #شعور در #تعظیم_شعائر حسینی چگونه باید باشد؟
🔻 #جعل_و_بسط_بی_رویه مناسبتهای #سوگواری چه تأثیری در #فضای_عمومی_جامعه دارد؟
🔻 آثارمنفی قرائت #فدیه_وار و #عقل_گریز از دستگاه سیدالشهدا چه خواهد بود؟
مصاحبه کامل #نشریه_پیرامون، با جناب دکتر #سیدحسین_شرف_الدین را اینجا بخوانید◀️http://m-ph.ir/jaygahe-azadari/
🆔 @piramoonhawzah
🏴شور و شعور در عزای حسینی🏴
📌جایگاه عزاداری بر امام حسین در فرهنگ تشیع
گزیده مصاحبه #نشریه_پیرامون، با جناب دکتر #سیدحسین_شرف_الدین
1️⃣ نسبت میان #شور و #شعور در #تعظیم_شعائر حسینی چگونه است؟
▫️شور هیجانی است که در #مجالس_سوگواری حسینی عمدتا تحت تاثیر حال و هوای مناسبتی و تقویمی(مثلا ایام #محرم)، حضور در جمع عزاداران، فضای قدسی حاکم برمجلس، #روضه_خوانی و ... سعی در ایجاد حس معاصرت و حذف فاصله تاریخی، تخلیه بارهای احساسی ناشی از تجربه ذهنی #مصائب_امام و ... در ساحت روان مومن عزادار برانگیخته شده و به جریان می افتد.
▫️شعور، جنبه #معرفتی؛ شور و احساس، جنبه عاطفی و هیجانی و کنش های سوگوارانه خلاق جنبه های رفتاری این تجربه حسی–حرکتی به صورت خطی اند.
به بیان دیگر، شور حسینی برآمده از ترکیب معرفت و #عرفان هرچند اجمالی به #مقام_امام (ع)، #عشق و ولای وی و تصور ذهنی و احساسی وضعیت تراژیک حضرت در گردونه این مصیبت عظماست.
مطلوب این است که شور و هیجان چه در مقیاس فردی وچه جمعی با #مرجعیت_معرفت و #عقلانیت_متشرعانه هدایت و مدیریت شود.
2️⃣ اطلاق و عموم روایاتی که همه گناهان را به واسطه #اشک بر سیدالشهدا آمرزیده محسوب میکنند را چگونه تحلیل میکنید؟
▫️با فرض صحت صدور این روایات، و بی اعتنایی به #مناقشات طرح شده، در تفسیر مفاد این دسته روایات، وجوهی از احتمال، امکان طرح دارد:
یک: هدف این دسته روایات، عمدتا #ترغیب مومنان به #اقامه_عزا با هدف بهره گیری از #آثار_معنوی آن و برقراری ارتباط وجودی مستمر با ذوات معصومین(ع) است. تردیدی نیست که موقعیت ها و ارتباطات سوگوارانه در ایجاد این پیوند و تعمیق آن به مراتب قوی تر از موقعیت ها و ارتباطات شادمانه است.
دو: مشارکت در این سنخ مجالس، #عزاداری_واقعی و ابراز عشق و محبت به امام معصوم به صورت طبیعی، زمینه را برای حصول یک #انقلاب_روحی یا #توبه_واقعی فراهم می سازد.
3️⃣ آیا قرائت #فدیه_وار و #عقل_گریز از دستگاه سیدالشهدا، منجر به بیخاصیت شدن این جلسات و جریشدن شرکتکنندگان بر #بی_اخلاقی نمیشود؟
▫️قرائت فدیه وار از شهادت حضرت(ع) برگرفته از #آموزه_انحرافی_مسیحیت_کاتولیک درباره #مصلوب_شدن حضرت #مسیح (ع) است که به دلیل برخی مشابهات میان این دو واقعه به حوزه فکری و اعتقادی برخی #شیعیان وارد شده است.
▫️بله این آموزه انحرافی بالقوه می تواند افراد #ضعیف_الایمان و #بهانه_جو را به ارتکاب #گناه بیشتر وسوسه کند.
این انگاره می تواند اطمینانی #کاذب برای بخشودگی در #قیامت برای معتقدان بدان فراهم آورد. افراد از روی جهل مرکب، در طول سال با #بی_مبالاتی و #گستاخی و #جسارت زندگی می کنند؛ به این امید که با یک دهه عزاداری صوری و حرکات نمایشی همه آنها را #کفاره کنند. زهی خیال باطل!
▫️فارغ از موضوع عزاداری، این #آموزه_انحرافی می تواند #آثار_اجتماعی ویرانگری داشته باشد و مومنان را به جای ایفای نقش الگویی و دقت و مراقبت در #مسیر_بندگی به بی مبالاتی و لاابالی گری ترغیب کند.
4️⃣ آیا می توان گونههای جدید شور در مراسمات شهادت ائمه اطهار ـ نظیر دهه #فاطمیه، #محسنیه و... را مصداق #تعظیم_شعائر محسوب کرد و دامنه آنها را مدام تعمیم داد؟
▫️شور و هیجان معنوی اگر برآمده از شعور و معرفت و عشق و انجذاب روحی به اولیای الهی و خاصان درگاه حق باشد، نقش بسیار مهمی هم در #شکوفایی_ظرفیت_های_فطری و #استعدادهای_تعالی_جویانه مومن سوگوار و هم در تلطیف فضای فرهنگی جامعه و تقویت بن مایه های معنوی جامعه دارد؛ چنین کنش هایی بی شک، مصداق تعظیم شعار خواهد بود.
▫️البته #جعل_و_بسط_بی_رویه مناسبت های تقویمی آنهم از نوع #سوگواری آن که عمدتا توسط برخی جریانات مذهبی کج اندیش و فرصت طلبان ذی نفع صورت می گیرد، به هیچ وجه توجیه ندارد.
▫️#زیاده_روی در هرچیز حتی #عبادت می تواند نتایج معکوس داشته باشد. تکثیر مناسبت های سوگواری، برگزاری مجالس متعدد و متنوع، تحمیل #حزن و #اندوه شدید بر عموم، تیره کردن پیاپی فضای عمومی و رسانه ای کشور به بهانه اقامه عزا، بی شک #تاثیرات_منفی زیادی بر بنیادهای روانی و احساسی جمعی دارد.
▫️جای این نگرانی همواره وجود دارد که افراط در این امر، در نهایت به #سرخوردگی و #رمیدگی افراد بویژه #نسل_جوان منجر شود.
✔️ متن کامل مصاحبه را در لینک زیر بخوانید: http://m-ph.ir/jaygahe-azadari/
🆔 @piramoonhawzah
جایگاه عزاداری بر #امام_حسین (ع) در فرهنگ تشیع
🔺#وجه_جمع روایاتی که دال بر #بخشودگی_گناهان در اثر #گریه در عزای امام حسین علیه السلام دارند چیست؟
🔻 آیا میتوان #وسعت_عزاداری بر حضرت سیدالشهدا علیه السلام را در عزای دیگر ائمه نیز تسّری داد؟
🔻 توضیح #رابطه_دیالیکتیکی شور و شعور حسینی
مصاحبه کامل #نشریه_پیرامون، با جناب حجت الاسلام و المسلمین #سی_ضیاء_مرتضوی را اینجا بخوانید◀️https://yun.ir/5x0f5b
🆔 @piramoonhawzah
🏴شور و شعور در عزای حسینی🏴
📌جایگاه عزاداری بر امام حسین (علیه السلام) در فرهنگ تشیع
گزیده مصاحبه تفصیلی #نشریه_پیرامون، با جناب حجت الاسلام و المسلمین #سید_ضیاء_مرتضوی
1️⃣ نسبت میان شور و شعور در عزای بر اهلبیت چگونه باید باشد؟
▫️نسبت میان شور و شعور در رابطه با مناسک دینی و خصوصا عزاداری بر ائمه و امام حسین(ع)، یک #رابطه_طولی است. یعنی رتبه #شور پس از #شعور است.
ولی تصور نکنید که این رابطه همیشه مستلزم تقدم شعور و تأخر شور است. نوعی #ارتباط_دیالکتیکی میان این دو برقرار است که هر یک بر دیگری اثر میگذارند؛ هر یک میتوانند زمینه دیگری باشند و در نتیجه آن شدت بگیرند…
2️⃣ امروزه هیئات دستخوش نوعی #هیجان_بی_بنیان شدهاند. با توجه به اصرار شما بر حفظ این شور، چه راهحلی جهت ترمیم آن پیشنهاد میکنید؟
▫️خب این نکته باید ابتدا #آسیب_شناسی شود. گاهی میبینیم که نوعی #توهم_باطل در ذهن شیعیان امروز شکل گرفته است که اگر ما تنها گریه کنیم، دیگر رستگار خواهیم بود و هیچ تلاش اضافهای لازم نداریم. این باور را باید با #فرهنگسازی تغییر داد.
گاهی تصور میشود که این حالت هیجان نوعی #دهن_کجی و #عناد ورزیدن است. گویی میخواهند در برابر جریانی که به #اعتدال اصرار دارد، مقاومت کنند.
3️⃣ اطلاق و عموم روایاتی که همه گناهان را به واسطه #اشک_بر_سید_الشهدا آمرزیده محسوب میکنند را چگونه تحلیل میکنید؟
▫️به نظر من آنچه در این روایات آمده است #مراد_جدی معصومان است؛ نه مبالغه است و نه شوخی. خداوند در این روایات بابی مستقل را در چهارچوب مسلّمات شرعی گشوده است...
▫️احتمالات جمع:
- اول، #افراد_فاسد و کسانی که نسبت به معاصی بیمبالاتاند، به اصطلاح طلبگی، #تخصّصا از موضوع روایات فضیلت اشک و عزای بر اهلبیت بیروناند.
- دوم، این روایات هر چند دلالت عامّی دارند، اما به واسطه #مسلّمات_شریعت در مورد گناهکاران تخصیص میخورند.
- سوم، اطلاق این روایات در مورد #تأثیر_گریه در مورد چنین اشخاصی #تقیید میخورد؛ مانند ادلّه توبه که در مورد #حق_الناس دلالتی ندارد.
▫️با توجه به همین نکته است که #فهم_عرفی_انسان مقصود از اشک در این روایات را اشکی میداند که باعث #تحول فرد شود.
4️⃣ #تعمیم_شور_عزاداری برای سیدالشهدا به سایر ائمه معصومین و حتی سایر اولیاء دین چگونه است؟
▫️اصل #مطلوبیت_حزن_و_عزا برای همه #اهل_بیت (ع) یا حتی برای یک شیعه در آن تردید نیست. بر اساس روایات، #مطلق_اشک بر مظلومیت و ستمهایی که بر اهل بیت وارد شده است مطلوب است و پاداشهای عظیمی به آن اختصاص یافته است.
▫️ من با حفظ این ملاحظه عرض میکنم که هر چند چنین فضائلی برای حزن بر #مظلومیت سایر امامان در تراث روایی ما وجود دارد، ولی به هیچ روی روا نمیدانم که #عزای_اباعبدالله را با همان کمیت و کیفیت به سایر امامان #تسرّی دهیم.
#ماجرای مصیبت امام حسین کاملا متمایز از دیگران است. در مورد هیچ یک از ائمه ما بیاناتی که مربوط به اشک و زیارت و تربت امام حسین است را نداریم.
5️⃣ آیا میتوان گونههای جدید شور در مراسمات شهادت و میلاد ائمه اطهار نظیر دهه فاطمیه، محسنیه، و مانند را مصداق تعظیم شعائر محسوب کرد و دامنه آنها را مدام تعمیم داد؟
▫️ من در #حسن_فاعلی و #نیّت_خیر بسیاری از افرادی که چنین مناسبتهایی را تعظیم میکنند، تردیدی ندارم اما به همان دلیلی که #خصوصیت_عزای_امام_حسین ع را ثابت کردیم من چنین اموری را نمیتوانم بپذیرم.
▫️ این امور باعث میشود که شأن عزای امام حسین که به یک معنی #نماد_مظلومیت_اهل_بیت است، پایین بیاید. در ثانی، بسیاری از این مناسبتها مانند دهه کرامت بر اساس نقلهایی شروع و خاتمه مییابد که #جعلی است.
▫️ #توسعه این امور که با #استحسانات و سلیقههای شخصی افراد صورت میگیرد، افزون بر لوث شدن خود اصل موضوعی که مربوط به این #مناسبات_ساختگی است، آسیب به سایر مناسبات واقعی میزند.
▫️ از دیگر سو، این گونه امور #حد_یقف نخواهد داشت؛ این افراط باعث شده تا #ظرفیت_جامعه پر شود و میتوان به جرأت گفت که جامعه ما از جهت مناسک و شعائر جمعی به یک حالت #خستگی رسیده است.
▫️ همچنین این رویکرد باعث میشود که سویه #ظاهری_و_قشری_مناسک_جمعی بسیار مورد توجه قرار گیرد و کمتر مجالی برای #خردورزی و دعوت به #اندیشه فراهم میشود.
✔️ متن کامل مصاحبه را در لینک زیر بخوانید: https://yun.ir/5x0f5b
🆔 @piramoonhawzah
تبیین جایگاه #عزاداری بر اهلبیت (علیه السلام) در #فرهنگ_شیعه
🔺عزاداری برای امام حسین(ع) #طریقیت دارد یا #موضوعیت؟
🔻#تعبیرات_عام روایات درباره پاداش عزاداری، چگونه #تخصیص میخورند؟
🔻 #تعمیم_عزاداری دهه اول محرم به دیگر مناسبتها، ناشی از کدام #طرز_تفکر است؟
مصاحبه کامل #نشریه_پیرامون، با جناب دکتر #ابوالقاسم_فنائی را اینجا بخوانید◀️http://m-ph.ir/1205-2/
🆔 @piramoonhawzah
🏴شور و شعور در عزای حسینی🏴
📌تبیین جایگاه عزاداری بر اهلبیت در فرهنگ شیعه
گزیده مصاحبه تفصیلی #نشریه_پیرامون، با جناب دکتر #ابوالقاسم_فنائی
1️⃣ در یک چشمانداز کلی، چگونه میتوان جایگاه عزاداری بر اهلبیت (ع) را در فرهنگ شیعی تبیین کرد؟
▫️ پرواضح است که اصل تأکید بر عزاداری برای امام حسین(ع) در روایات ما وجود دارد و #اصل_عزاداری مورد سفارش امامان بعدی بوده است. اما شکل و شمایل این عزاداری عمدتاً مرهون بسترهایی است که در آن شکل میگیرد.
▫️ به زعم من غرض از تأکید بر عزاداری امام حسین(ع) این بود که #یاد_و_خاطره ایشان و #قیام ایشان در #حافظه_جمعی نسلهای بعدی باقی بماند .... امام حسین(ع) برای زنده نگه داشتن #خوانش_علوی از اسلام در برابر #خوانش_اموی از اسلام قیام کرد و برگزاری مراسم عزاداری برای او و توصیه به حفظ این مراسم در جهت #زنده_نگه_داشتن همان خوانش و ترویج آن بوده است.
▫️ این تنها ابزاری بود که در دورانهای گذشته برای #ایجاد_ارتباط با امام حسین(ع) در دسترس بود و استفاده از آن بدون اینکه #حساسیت_حکومت_های_ستمگر را برانگیزد ممکن و مقدور بود.
🔸 اما امروز اگر #ابزار و #راه_بهتری در دسترس باشد که بتوان از آن برای تحقق همین هدف بهره برد و یاد و خاطره امام حسین(ع) و آرمانهای بلند آن حضرت را زنده نگاه داشت، باید مقدم شود.
2️⃣ بر این اساس به نظر شما جایگاه ابزاری و طریقی عزاداریها برای اهلبیت(ع) بر این اصل مهم دلالت دارد که باید اولویت را به هدف و حصول آن بخشید و سوگواری مرتبهای درجه دو میيابد.
▫️ تأثّر مخاطب و اندوه او را میتوان از دو طریق برانگیخت:
اول، با #توصیف_درست و محققانه شخصیت و مجاهدت امام حسین(ع) و جایگاه ایشان و اهدافی که در این حرکت دنبال میکردند و معرّفی #طرف_مقابل و جفایی که در #حق_امام کردند.
🔺 راه دوم این است که با #غلو و #بزرگ_نمایی و بهرهگیری از #تکنیک_های_روان_شناختی مانند بلند کردن صدای بلندگو و #نورپردازی_های_خاص و استخدام عدهای برای #گرم_کردن_مجلس و کارهایی که امروزه در هیئات رواج یافته است، مخاطب را تحت تأثیر قرار دهیم و اشکشان را دربیاوریم.
🔻 من با این راه دوم مخالفم. چرا که امام و اهداف ایشان به کلی #فراموش میشوند و به همین دلیل شرکت در این مراسم هیچ تغییر و #تحول_مثبتی در شخصیت و رفتار شخص ایجاد نمیکند.
3️⃣ در روایات سوگواری برای امام حسین(ع)، #تعبیرات_عامی وجود دارد درباره پاداشهای مرتبط با عزای ایشان داریم که با چنین قید و شرطی که شما ذکر کردید #ناسازگار است. شما این ناسازگاری را چگونه برطرف میکنید؟
▫️ پاداشهایی که در این روایات بیان شده است، در واقع #پاداشهایی برای #عزاداری_واقعی برای امام حسین(ع) است، نه عزاداری برای امام حسینی که عزاداران او را نمیشناسند یا #تصویر_نادرستی از او در ذهن خود دارند. البته این نکته به عزاداری اختصاص ندارد. مثلاً نمیتوان هر #نمازگزاری را شایسته #پاداش دانست که به نمازگزاران وعده داده شده است.
🔸 ... وقتی از #منظر_عقلی نمیتوان چنان پاداشهایی را پذیرفت، اگر روایتی در برابر این درک مشخص عقلی قرار گرفت، یا باید از ظاهر آن دست کشید و یا باید در #صدور آن #مناقشه کرد. این نگاه مبالغهآمیز به اثر اشک بر امام حسین(ع) با #مسلّمات_قرآنی ما هم در #تعارض است.
4️⃣ امروز این #سبک_عزاداری و این رویکرد تعمیم یافته و سایر ائمه را هم پوشش داده و دهههای #فاطمیه، #محسنیه، #صادقیه و… پدید آورده است. شما این جریان را چگونه ارزیابی و تحلیل میکنید؟
🔺 این #تعمیم مبتنی بر یک طرز تفکر و #پیش_فرض مهم دربارۀ #دینداری که ملاک دینداری را #حجم و #کمّیت_مناسک_جمعی میداند، و نه به #کیفیت کاری دارد و نه به نقشی که قرار بوده است دین در #ساحت_فردی بازی کند.
▫️ #افراط در #حضور_کمّی بیشتر دین در جامعه در قالب مناسک جمعی، #تبلیغ_دین نیست، بلکه #بی_اثر_کردن دین از طریق #عادی_کردن آن است.
🔻 به گمان من این یکی از عمیقترین معناهای #سکولار کردن جامعۀ دینی است. حضور #بیش_از_حد دین در جامعه در دینداری افراد #تأثیر_عکس میگذارد ...
✔️ متن کامل مصاحبه را در لینک زیر بخوانید:http://m-ph.ir/1205-2/
🆔 @piramoonhawzah
انالله و انا الیه راجعون
▫️ بخشی از پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت #آیت_الله_ناصری (ره):
این عالم بزرگوار و #معلّم_اخلاق، وظیفهی بزرگ تزکیه و نشر معارف اخلاقی اسلام را تکلیف خویش دانسته و با بهرهمندی از #خشیت و #خضوع دل نورانی خود، بیان اثرگذار و نافذی را در این جهت به کار میبردند؛ رحمت و رضوان خدا بر ایشان باد.
▪️ آیت الله محمدعلی ناصری دولت آبادی، از علمای برجسته اخلاق بود که عمری چراغ راه تزکیه نفوسِ رهپویانِ حق در اصفهان بود.
▪️ ایشان روز گذشته (4شهریور1401) به دلیل بیماری و کهولت سن دعوت حق را لبیک گفت.
🆔 @piramoonhawzah
حوزه علمیه و مسئله جهاد تبیین
🔺 الزامات #جهاد_تبیین برای نهاد حوزه و حوزویان چیست؟
🔻 چگونه خود را برای جهاد تبیین #آماده کنیم؟
🔺 چه #موانع_فردی برای ورود حوزویان به عرصه جهاد تبیین وجود دارد؟
🔻نقش #حلقه_های_میانی در ارتباط با جهاد تبیین حوزویان چگونه تعریف میگردد؟
متن کامل مصاحبه #نشریه_پیرامون را با استاد ارجمند حجت الاسلام و المسلمین #سعید_صلح_میرزایی در لینک زیر بخوانید◀️https://m-ph.ir/howzah-va-jahade-tabyin-1566-2/
🆔 @piramoonhawzah