eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
692 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
سیدالعلماء
🔺 رمز موفقیت در امتحانات الهی 🔹 دارد که مشکل‌ترین امتحانات متوجه و و کسانی‌که أقرب به این‌ها هستند، می‌باشد؛ حال این پیش می‌آید که بنابراین موضوع ما هم بخواهیم بشویم، باید آماده‌ی جان‌بازی بشویم، باید آماده‌ی مال‌بازی بشویم، آماده‌ی هستی‌بازی باشیم؛ این‌که مشکل است. این را چطور می‌شود کرد بین که بیایید مسلمان شوید؟ پاسخش این است که این عظیم را مسلمان باید هضم کند، بفهمد که خدا چه قولی به او داده است؛ [ منظور لقاءالله است.] چه معنا دارد؟ فرموده‌اند که اهل و اهل ربوبی و اهل ، آن‌هایی هستند که: «اسْتَلَانُوا مَا اسْتَوْعَرَهُ الْمُتْرَفُونَ و أَنِسُوا بِمَا اسْتَوْحَشَ مِنْهُ الْجَاهِلُونَ»¹؛ چیزهایی که پول‌دارها و عیاش‌ها سخت‌شان است، برای آن‌ها آسان می‌شود. یعنی اصلاً مثل این‌که همان‌گونه که گذشتن از یک اسکناس ۱۰۰ تومانی آسان است، پیش آن‌ها گذشتن از تمام اموال آسان می‌شود؛ چون مسئله‌ی لقاءالله و اجر خدا در میان است و با تزریق آمپول به خدا و علاقه‌ی به لقاء خدا است که همه‌ی این سختی‌ها ناچیز می‌شود. دادن ناچیز می‌شود. دادن جان ناچیز می‌شود. اما به چه شرط؟ به شرطی که عرض شد: انسان به دنبال تهیه و آمادگی برای رعایت تقوا بیفتد. وقتی به حضرت علیه‌السلام الهام شد، شد که: یک فرزند داری، آن را فدا کن. آن حضرت این سخت را بر خودش سخت نگرفت؛ پس معلوم می‌شود که آن‌چه که کلید است، کار کردن روی و و خودش است که آمادگی پیدا کند برای خدا. ۸۵٫۷٫۱۷ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی ___ ۱) [ حکمت۱۳۹] @seyedololama
سیدالعلماء
📆 سال‌روز بخشش به حضرت توسط (سلام‌الله‌علیهماوآلهما) پس از نزول آیه‌ی ؛ (۱۴ ۷ ق) 🔺 نمونه‌ای از سیاست حضرت زهرا سلام الله علیها در برابر دشمنان 🔹 نوشته‌اند که وقتی حضرت ﺳﻼﻡ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ شنید که می‌خواهند را از دست‌شان بگیرند، نرفت حضرت (علیه السلام) و بچه‌هایشان را جمع کند و یک حالت تقابل ایجاد کند، بلکه خودش به تنهایی اقدام نمود و این خیلی پرمعنا است؛ پدرشان در بین مردم شاید بارها گفته بودند که: پاره تن من است و هر کسی‌که او را آزار بدهد و ناراضی کند، مرا ناراضی کرده و هر کسی من را ناراضی کند، خدا را از خود ناراضی کرده. ایشان این را به کار گرفت و کسی را با خودش همراه نکرد تا بهانه نداشته باشند که مثلاً شوهرت فلان کار را کرده، فلان کس را کشته و ما نمی‌توانیم به حرفش گوش دهیم و نتوانند عذری بیاورند. این است که خودش به تنهایی پا می‌شود و به می‌آید... وقتی که حضرت زهرا به سمت مسجد حرکت می‌کند، همان پوشش همیشگی را به خود می‌گیرد. هم روسری و هم خودش را بر می‌دارد حتی به طوری‌که در بین راه چادر به زیر پایش می‌رفته! و این هم درسی است به زن‌های فعلی ما که نگویند: حالا آن زمان یک‌طور بوده و این زمان یک‌گونه‌ی دیگر است!. الآن یک عده بهانه می‌آورند: ما ناچاریم برای انجام امور ، و این چادر جلوی دست و پایمان را می‌گیرد و این ﮔﻮﻧﻪ ﺣﺮﻑ‌ها!. آن حضرت هم آن موقع ناچار بوده و داشته! می‌توانسته خدای نکرده همین‌طور سر برهنه بیرون بیاید؛ چون فشار آمده و می‌خواهند اذیتش کنند. می‌خواهد فریاد بزند، می‌خواهد مثل آدم‌هایی رفتار کند که خبر بدی به آن ها می‌رسد: که خدایی نکرده ماشین شما چپ شد یا فرزندت، پدرت، شوهرت از بین رفتند، - خب این دیگر حواسی برایش نیست که خودش را بپوشاند- می‌زند بر سرش و فریاد می‌کشد و غش می‌کند. اما حضرت کاملاً خوددار بود و مواظب خودش بود!. تازه وقتی به آن‌جا آمد، پرده و چادر زدند، با این‌که او و همراهانِ زنش ﺑﺎ ﭼﺎﺩﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ، همراه مردها نشدند، مثل حالا نبوده که یک می‌نشیند و دو این طرف و آن طرفش می‌نشینند!. این‌ها همه مسائل جدای از است و دارد رونق می‌گیرد و کسی هم نمی‌تواند حرف بزند!. حضرت با این عملش روی ﻫﻤﻪ این کارهای روزانه‌ی ما و زنان ما قلم کشیده! و پیش‌آمدهای سخت هم نباید و کارهای مهم را تقلیل بدهد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
💐 میلاد دهمین خورشید هدایت، نور بی‌کران آسمان ولایت، راهنمای گم‌گشتگان وادی ضلالت؛ امام هادی النقی صلوات الله علیه بر همگان مبارک‌باد. @seyedololama
798238908b450e3bdedc9c99a60cf1fd25595ea0c8a50f00be44efa34d972bb30_.mp3
3.58M
🔺 به مناسبت ولادت امام هادی علیه‌السلام؛ ( ۱۵ ۲۱۲ق) 🔹ذکر گوشه‌ای از سیره‌ی معنوی امام صلوات‌الله‌علیه ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔹 اگر این و نبود دین نیز همانند سایر ادیان دچار اختلاف و مسائل و مشکلات جهانی و مشکلات و می‌گردید؛ درصورتی‌که مکمل دین اسلام شد. اگر متفکری سؤال نماید که یک که ۶۳ سال عمر نموده و ۲۳ سال مقام را دارا بوده است که از این ۲۳ سال هم ۱۳ سال دعوت او فراگیر نبوده و ۱۰ سال بقیه را نیز به دفاع از اسلام در مقابل هجوم لشکر پرداخته است، چگونه می‌تواند برای از ۱۴ قرن قبل، دستورالعمل باقی گذاشته باشد و در این میانه ما چگونه باید به وظایف خود عمل نماییم؟ تشیع به این سوالات پاسخ گفته و این بن‌بست را از بین برده است؛ یعنی با وجود تشیع، اسلام «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتی وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دينا»¹ می‌گردد. الیوم یعنی امروز که اشاره به آن روز دارد. یعنی امروز دین شما کامل شد. یعنی حضور جهانی پیدا کرد. «اتممت» یعنی دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند در آن نقص پیدا نماید. ۸۷٫۱۲٫۲۲ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی _____ ۱) [ :۳] @seyedololama
📆 سال‌روز درگذشت مرحوم آیت‌الله سید مرتضی فیروزآبادی؛ ( ۱۷ ۱۴۱۰ ق) 🔹 مرحوم حاج سید مرتضی در مورد کتاب شریف فضائل الخمسة¹ می‌فرمود: از آثار خالده‌ی فرهنگ است. بسیار خدمت بزرگی شده برای تشیع؛ زیرا این مؤلف بزرگوار مطالب این کتاب را از برادران اهل جمع‌آوری کرده است. ۸۸٫۱۰٫۱۰ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی __ ۱) [ ( ) ُعتَبَرَة تألیف مرحوم آیت‌الله سید مرتضی ] @seyedololama
سیدالعلماء
📆 سال‌روز درگذشت مرحوم آیت‌الله سید مرتضی فیروزآبادی؛ ( ۱۷ #ذی_الحجة ۱۴۱۰ ق) 🔹 مرحوم حاج سید مرتضی
🔺 معاویه به مدینه آمد به سعد بن ابی وقّاص- پدر ابن سعد- گفت من چنین می‌بینم که تو گویا از این‌که به پسر ابیطالب فحش بدهی، بد بگویی، سب بکنی، لعن بکنی پرهیز می‌کنی! چه مانعی دارد؟ 🔸 او هم جواب دارد سه چیز است که وقتی من این سه چیز را در نظر می‌آورم از دهانم نسبت به علی بدگویی در نمی‌آید. پس ببینید امر به معروف و نهی از منکر را عوض کرده‌اند. امر به منکر و نهی از معروف. می‌آید و می‌گوید چرا و چه مانعی دارد که تو این کار را بکنی؟ پس ریشه داعش و ریشه آدم‌کشی و همه این‌ها مال آن زمان است که همین‌طور این‌ها را پرورش داده تا به این‌جا رسیده. 🔹 می‌گوید و طوری است که هر کدامشان به تنهایی برای من از ثروت کامل بالاتر است اگر گیر خودم می‌آمد. 👈 معاویه گفت این‌ها چه هستند؟ جواب داد "لا اَسُبُّهُ ما ذکرتَه فنزلَ علیهِ الوحیُ فأخذَ علیّاً و ابنَیهِ و فاطمةَ فاَدخلَهُم تحتَ الکِساءِ" همین حدیث کسائی را که خواندیم که حضرت همین که دید رحمت الهی دارد می‌آید خانواده‌اش را جمع کرد از خدا برای اینها امتیاز خواست، آیه تطهیر نازل شد. می‌گوید یکی از آن‌ها همین است "فأخذ علیاً" دو فرزندش را و فاطمه "فاَدخلَهُم تحتَ ثوبِه" که کأنه لباس خودش بود. بعد عرض کرد "ربِّ اِنَّ هؤلاءِ اَهلُ بیتی" خوب این برای من مانع نشود؟ پیامبر چنین مقامی را به علی و خانواده‌اش داده، من مع ذلک به این‌ها فحش بدهم؟ این‌ها را لعنت کنم؟ این یکی. 👈 " و لا اَسُبُّهُ ما ذکرتَ حینَ خَلفِه فی غزوةِ تبوک" حضرت در آخرین جنگی که می‌خواست شرکت کند لشکر مدینه و مسلمانان را جمع کرد که برای تبوک که طرف شام بود حرکت کند تا با مردم آن‌جا که می‌خواستند اسلام را از بین ببرند مبارزه کند. حضرت حرکت کرد و مردم را با خودش برد. بعد حضرت علی این‌جا ناراحت شد عرض کرد که مرا چرا نمی‌بری؟ مرا با زن‌های مدینه و فرزندان‌شان و بچه‌ها گذاشتی و در ضمن قشون اسلام حرکت ندادی؟ ❌ حضرت فرمود آیا لازم نیست که تو به منزله‌ی هارون باشی از موسی! من وقتی می‌خواهم از مرکز خودم خارج شوم یک جانشین می‌خواهم. اگر تو را جای خودم نگذارم دیگر چه کسی را دارم که جای خودم بگذارم؟ "اِلّا اَنّه لا نبوَّةَ بعدی"، هارون پیامبر هم بود ولی تو پیامبر نیستی اما شأنت شأن هارون است. پس این دو تا. 👈 "و لا اَسُبُّهُ ما ذکرتَ یومَ خَیبرٍ." یادم می‌آید روز جنگ خیبر که قلعه‌ی یهودیان خیلی مستحکم بود. یک روز این، یک روز آن به جنگ رفتند و نتوانستند کاری بکنند. حضرت سؤال کرد و گفت علی را بیاورید. "لَاُعطِیَنَّ هذهِ الرّایةَ رجلاً یُحبُ اللهُ و رسولُه" می‌خواهم این پرچم را به دست کسی بدهم که با خدا و رسول، اهل محبت باشد. کنایه از این‌که این‌هایی که نرفته‌اند خودشان را دوست می‌داشته‌اند، ترسیده‌اند و برگشته‌اند. "و یفتحُ اللهُ علی یدیهِ" من کسی را انتخاب می‌کنم و پرچم را به دست او می‌دهم که خدا به دست او برای ما فتح بکند. "فتَطاوَلنا لِرسولِ‌اللهِ" ما همه حواس‌مان را جمع کردیم، گردن‌هایمان کشیده شد تا ببینیم حضرت چه کسی را صدا می‌کند. "فقالَ أینَ علیٌّ؟" علی کجاست؟ گفتند چشم‌هایش درد می‌کند. حضرت چشمانش درد می‌کرد. خب کسی‌که چشمانش درد می‌کند و نمی‌تواند آن‌ها را باز کند که نمی‌تواند در صف جماعت برای جنگ بیاید! "فقال اُدعوهُ" فرمود: بیاوریدش، "فدَعوهُ فَبصقَ فی عَینه" از آب دهان مبارکش در چشم علی زد که روشن شد و درد چشمش برطرف شد. بعد رایت و پرچم را گرفت و به دست علی داد. "ففتحَ اللهُ علیه." ⛔️ "فلا وَاللهِ ماذکرَهُ معاویةُ بحرفٍ حتّی خرجَ مِن المدینةِ" وقتی این‌ها را گفت، معاویه دیگر خفه شد و نتوانست حتی یک کلمه حرف بزند. و تا در مدینه بود اصلاً هیچ با این شخص صحبت نکرد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🌹 عید غدیر خم، عید الله الاکبر، بر همگان مبارک‌باد. 🔹 این‌که در روز عید ، هم‌دیگر را در بغل می‌گیریم و می‌گوییم که خدا و خدا که ما را از کسانی قرار داد که حضرت علیه‌السلام را از دست ندادیم و متمسکین به علی ابن ابی طالب علیه‌السلام شدیم؛ این به خاطر این است که با تمام زر و زیورش یک‌طرف، علی علیه‌السلام با تمام و و شرافت‌های انسانی‌اش یک‌طرف. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔹 در یکی از جنگ‌ها بعضی‌ها برای کسب افتخار، پرچم را برداشتند و حمله کردند، ولی با دفاعی که از طرف دشمنان شد، دست خالی برگشتند. نه شدند و نه کسی را به فرستادند. فقط تنها شخصی که اکرم (صلی الله علیه وآله) معرفی کرد ماجرایش از این قرار بود که فرمود: فردا پرچم را به کسی می‌دهم که خدا و را بدارد و خدا و رسول او را دوست بدارند. معلوم می‌شود در دل‌ها نیست!. یعنی به تعبیر ما پارسیان، به امور و دینی در ما شعله نزده و ما را روشن نکرده. از این جهت، حضرت مسئله را روی محبت برد؛ «فردا پرچم را به کسی خواهم داد که خدا و رسولش را دوست بدارد و خدا و رسول او را دوست بدارند.» این شرط، شرط مهمی است. شرط یک شرط مهمی است. باید افرادی باشند که به واسطه‌ی محبت به خدا و پیامبر، دین را خود به خود جلب کنند و یاد بگیرند؛ چون عشق به دین و عشق به خدا و رسول دارند و بعد عملاً به دیگران نشان بدهند. چون فرمود کسانی که خدا را دوست می‌دارند، فردا من پرچم را به او می‌دهم. بعضی‌ها کردند ما خواهیم بود! ولی حضرت اشتباه نکرد و تنها حضرت (علیه‌السلام) را به نام محبت انتخاب فرمود و کسی که به نام محبت، -محبت کامل- به می‌رود، یا جسدش را از راه نشان می‌دهد یا از بین بردن را. هیچ‌وقت خسته نمی‌شود، هیچ‌وقت از شهادت نمی‌ترسد؛ فلذا یک امر عجیبی است؛ در ظاهر صف اول، در باطن اصلاً از صف‌ها خارج!، ندارد؛ حضور و محبتی ندارد. این را باید خداوند روشن کند تا مردم محبت خدا و رسول را از جهت ولیِّ امر و از جهت دارا شدن خودشان به محبت دین و پیامبر و خدا پیگیری کنند. ۹۵.۹.۱۱ ✅ مرحوم آیت سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
‍ ‌🌺🌺🌺 السلام علیک یا ابا ابراهیم یا موسی بن جعفر و رحمة الله و برکاته ♻️ نقل شده است كه حضرت موسی بن جعفر (علیه‌السلام) در ابتدای شب وارد پيامبر شدند و به افتادند. شنيده شد كه عرض می‌کنند: «عَظُمَ الذَّنبُ مِن عَبدِكَ»؛ من در درگاه تو خيلی بزرگ است!. «فَليَحسُن العَفوُ مِن عِندِكَ»؛ كاری كن كه تو آن را در بر بگيرد. «يا أهلَ التَّقوی وَ يا أهلَ الْمَغفِرةِ»؛ ای خدايی كه اهل و هستی. «فَجَعَلَ يُرَدِّدُها حتَّی أصبَحَ»؛ اين را آن‌قدر ‌گفتند تا این‌که صبح شد!. ✅ اگر اين ذكر يك سال هم طول می‌كشيد، ايشان اصلاً خسته نمی‌شدند؛ چون در يک و مقامی قرار گرفته‌اند كه حتی هم به آن‌جا راه ندارند!. این‌ها حالات انسانی است. برای چنين انسان‌هايی آفريده شده است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
سیدالعلماء
🌷🌷🌷میلاد با برکت حضرت باب الحوائج موسی بن جعفر علیهماالسلام مبارک‌باد🌷🌷🌷 🔺 یَا هِشَامُ أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى دَاوُدَ علیه السلام يَا دَاوُدُ حَذِّرْ وَ أَنْذِر أَصْحَابَكَ عَنْ حُبِّ الشَّهَوَاتِ خیلی اینها را برحذر بدار- اصحاب و دوستانت را- ای داود که فریفته شهوات دنیایی نشوند. 🔸 فَإِنَّ الْمُعَلَّقَةَ قُلُوبُهُمْ بِشَهَوَاتِ الدُّنْيَا قُلُوبُهُمْ مَحْجُوبَةٌ عَنِّي آنانی که راه تصرف قلبشان را برای تمایلات شهوانی باز کرده اند از ریاست ها، از لذت ها، از ساختمانها، از انواع و اقسام تعیش ها که چشم مردم که به آنها می افتد حسرت می خورند، دلهای اینان از من در پوشش قرار می گیرد؛ 🔹 وقتی دلی خدایی نخواسته از خدا در پوشش قرار گرفت، از یک مگس دیگر پست تر می شود. هیچ چیزی دیگر در دنیا برای او نتیجه ندارد. 🔺 یَا هِشَامُ مَنْ أَحَبَّ الدُّنْيَا ذَهَبَ‏ خَوْفُ‏ الْآخِرَةِ مِنْ قَلْبِهِ وَ مَا أُوتِيَ عَبْدٌ عِلْماً، فَازْدَادَ لِلدُّنْيَا حُبّاً، إِلَّا ازْدَادَ مِنَ اللَّهِ بُعْداً وَ ازْدَادَ اللَّهُ عَلَيْهِ غَضَبا [ای هشام هرکه دنیا را دوست بدارد ترس از قیامت از دلش برود و آنکه علم به او داده شد (و با اینکه این علم به او داده شده) محبتش نسبت به دنیا (به هر علتی) افزوده شد، از خدا دورتر شده و غضب خدا نسبت به او افزون گردد.] 🔸 خوب اینها هیچ پیدا نیست. نه انسان در زندان است نه انسان در بیماری تخت خواب است نه ورشکست شده نه آبرویش رفته هیچی دست نخورده اما بدترین عقوبتها شاملش شده. پس بنابراین ریاضاتی که معصومین متحمل شده اند و به دیگران آموخته اند، برای نجات از همه گونه عقوبات است نه فقط برای نجات از عقوبات اعمال و رفتار و ارتکاب کارهای زشت است. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
سیدالعلماء
‌🔺 من نمی‌دانم که روز آیا نوشتن کتابی مثل در صدر اعمال است یا دیگر اعمال ایشان! @seyedololama 🔺 خطر زندگی با شهوات نفسانی 📖 «انسان عاقل باید در فکر خودش باشد و به حال بیچارگی خودش رحم کند و با خود خطاب کند: ای نفس شقی که سال‌های دراز در پی شهوات عمر خود را صرف کردی و چیزی جز حسرت نصیبت نشد...»؛ ( ح۱ص۶) معمولاً در حال وقوع، را قانع می‌کنند ولی بعد از وقوع انسان را دچار می‌کنند!. ولذا بالاترین افراد و دارای در ، دچار بالاترین حسرات هستند؛ برای این‌که آن شخص نمی‌تواند جوانی‌اش را حفظ کند، نمی‌تواند و و و وسائل رفاه و عیاشی را که داشته، جمع کند و ذخیره نماید. این گردش شب و روز، پیش‌آمدها، ها، ها، ها و ... که در این حکومت می‌کند، برای هیچ‌کس این و ثبات را اجازه نمی‌دهد. بنابراین هر خوشی و رفاهی تبدیل به یک حسرت و ندامتی می‌شود؛ چون قبل از این‌که به این خوشی‌ها برسد، این‌جا را ندیده بود که این‌ها را از دست می‌دهد و حالا باید در فراقش بسوزد!. آن افرادی‌که مثلاً در بیابان و غار زندگی می‌کنند، چه چیزی آن‌ها را دچار حسرت می‌کند؟! زندگی‌شان به نظر ما همه‌اش است؛ اما ما که دنبال را می‌گیریم، سرانجام یک شکستگی و پیری دنبال ما می‌دود که ما را بگیرد، البته اگر زودرس نیاید!. آن‌وقت آن آدمی که روز به روز رو به پیری و شکستگیِ استخوان و ضعف اعصاب می‌رود، اگر اهل رفاه باشد؛ مثل یک مادری که اولادش را از دستش به زور گرفته‌اند؛ او را می‌کشد، ضجّه او را می‌گیرد!. و همین‌طور انسان‌های رفاه‌طلبی که دست‌شان از رفاه کوتاه می‌شود، این‌ها دچار حسرت می‌شوند... ۸۰٫۹٫۴ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 سال‌روز شهادت میثم تمار رضی‌الله‌عنه؛ (۲۲ ۶۰ق) 🔹 «یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلِّبَ القلوب ثَبِّت قلبی علی دینِکَ»¹؛ این بهترین دعاهاست؛ در ، در ، در ماشین، در راه، در بین ، در بین . آدم این دعا توی دلش زنده باشد و زنده نگه دارد و این دعا را تکرار کند. هر جا می‌شود با و هر جا نمی‌شود با تکرار در و خاطر؛ ای خدای من، ای مهربان خدای من، ای ارحم الراحمین من، این مرا ثابت نگه دار، این نقش ، گچ تخته‌ای نباشد که با یک پنبه از بین برود!، ثابت باشد. این انگشترهایی که رویش چیزی را می‌نویسند، چهار روز دست آدم است، آدم نگاه می‌کند، می‌بیند چیزی نمانده و همه‌اش شسته شده. در وضو و در حمام و در صابون زدن‌ها پاک شده، اما آن انگشترهایی که در آن‌ها حکاکی کرده‌اند و کنده شده رویش، آن‌ها نه؛ دیگر با شستشو و صابون و این‌ها از بین نمی‌رود. این دعا مفادش این است که خدایا، این علاقه‌ی به خودت را، من نسبت به خودت را که من الآن به آن دارم، این را خودت حکّ کن، حکاکی‌اش دست توست. هیچ‌کسی نمی‌تواند در قلب من چیزی را حکاکی کند، تو ثابت کن، تو در آن بنگار با قلم خودت، مثل جناب تمار!. میثم خیلی علاقه به حضرت علیه‌السلام داشت در حالی که هم نبود. یک کسی بود که در جامعه‌ی و عرب‌ها، نام و نشانی برایش قائل نبودند، می‌گفتند: یک است؛ یعنی یک بیگانه است. اما در دل او [ ایمان و محبت امام علی علیه‌السلام] حکاکی شده بود. یک روز حضرت گویا به او فرمود که: چه خواهی کرد آن وقتی که آن ولد زناهای تو را اسیر کنند و دستور بدهند که به من بدهی؟!. گفت: چنین کاری نمی‌کنم. حضرت فرمودند: تو را می‌کشند! گفت: چه مانعی دارد؟! این چنین محکم گفت من چنین کاری نمی‌کنم. بعد وقتی او را گرفت، دستور داد دست و پای او را بریدند!. همان‌طوری‌که دست و پایش بریده شده بود و خون از دست و پایش می‌ریخت، امیرالمؤمنین می‌کرد! یاد می‌کرد؛ کمالات علی، زیبایی‌های علی، خوبی‌های علی را به مردم می‌گفت: مردم بی‌وفا نباشید!. علی را زنده کرد. این دین اسلام یادگار علی است در دست شما. این و مالِ علی است که به شما داده. مدام می‌گفت و می‌گفت، آخرش دستور داد زبانش ﺭا هم قطع کردند!. این معنی پیش‌آمدهاست که برای می‌کند. چرا این‌طور است؟ چون اصلاً ارزشی ندارد!. ما ۲۰ سال هم زنده باشیم یا نباشیم چه ارزشی دارد. این که این‌جا از انسان توی دبیرستان‌ها می‌کنند، چه چیزی است؟ دو تا مسئله است و دو تا کتاب است؛ این هم همین‌طور؛ این زندگی چیزی نیست که آدم پای آن بایستد و هول و هراسش را داشته باشد که مثلاً آخ چه خواهد شد، اگر من دوستی علی را نگه دارم و با این‌ها مبارزه کنم، از من چه چیزی می‌گیرند. خب غیر از این است که دست و پای مرا قطع بکنند، چشم مرا در بیاورند و کور بکنند. آن‌موقع، موقعی است که علی به داد من خواهد رسید. ۸۵٫۷٫۴ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ___ ۱) [دعای ؛ ج۵۲ ص۱۴۹] @seyedololama
🔺 ثمرات اسلام 🔹 در کریم می‌خوانیم که: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً»؛ کشتن یک آدم بی مثل کشتن یک نسل است، چون ممکن است او مثل حضرت بشود. «وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً»؛ ( :۳۲)؛ هر کسی هم بتواند یک نفر را به راه بیاورد، کند و دستش را بگیرد و از او را بیرون بیاورد و از و نجاتش بدهد؛ مثل این است که را داده؛ پس ارزش و یک این‌قدر زیاد است. هیچ‌وقت آدم نکند و بگوید که خب! پس اسلام چه کرد؟! اسلام خیلی کارها کرد. تمار ساخت، بن زیاد ساخت، هفتاد و دو تن شب ساخت، و هر عصری همین‌طور. تا به علمای بزرگوار رسید و امثال شیخ ساخت، شیخ ساخت، استاد محترم ساخت، شاگرد او ساخت، مرحوم اعلی الله مقامهم، شاگردش خمینی ساخت. پس در این راه با همکاری و هم‌فکری و پیگیری و فکری می‌توان حرکت کرد و عده‌ای حرکتی در خودشان به وجود بیاورند و تا هر جایی‌که رسیدند و تا هر جایی‌که عمرشان و نفَسِ‌شان اجازه داد در خدمت پروردگار واقع شده‌اند، در خدمت واقع شده‌اند. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 سال‌روز مباهله‌ی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله با مسیحیان نجران؛ ( ۲۴ ۹ق) 🔹 رفتار (صلی الله علیه وآله وسلم) با حضرت سلام الله علیها خیلی عجیب بوده که نمونه‌ی آن در وقتی است که منطقه‌ی که مکانی است بین و و ، به آمدند تا با حضرت در مورد دین‌شان صحبت بکنند. این‌ها خیلی بودند و به خرج می‌دادند، فلذا این لجاجت‌شان باعث شد که آیه‌ی شریفه‌ی نازل شود که در این آیه فرموده: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ»¹؛ با این‌که این‌ها دینی‌شان به این‌جا رسیده که می‌دانند تو پیامبری و بعد از آن‌ها آمده‌ای، اما دست بر نمی‌دارند و چانه‌زنی می‌کنند؛ «فَقُلْ تَعَالَوْا» بگو: بیایید که چاره‌اش به دست من است؛ «نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ»؛ این آیه خیلی عجیب است. خیلی!. خیلی دقت می‌خواهد. اگر این‌ها دست از لجاجت‌شان بر ندارند، با آن‌که مطلب را هم می‌دانند، بگو بیایید بکنیم، بکنیم؛ از خدا بر یکدیگر کنیم که خدایا آن‌که در این قضیه نادرستی به خرج می‌دهد و نمی‌خواهد زیر بار برود، تو او را مورد خودت قرار بده!. خب در این‌جا پیامبری که مدعی است که من پیامبرم و دین شما را کرده‌ام و دیگر شما بر دین سابق‌تان باقی نیستید و دین فعلی شما دینی است که من آورده‌ام و اگر به آن نکنید؛ اهل خواهید بود، بی‌دین خواهید بود، نه این‌که دین خواهید داشت و با دین از دنیا خواهید رفت، نه! دیگر چون آن دین منسوخ شد؛ دوره‌اش تمام شده است. حالا اگر شما قبول ندارید و نمی‌خواهید زیر این بار بروید، بیایید تا دعوت کنیم و یک دعوتی انجام بدهیم. نه این‌که من پیغمبرم؛ بیایم، شما هم بیایید و یک دعوتی انجام دهیم، نه. بلکه من از افرادی دعوت می‌کنم، شما هم از افرادی دعوت کنید. چون وقتی دو طرف گروهی شدند، خطرش بیشتر است. خطر از یک نفر بیشتر می‌شود. عزیزان‌تان را جمع کنید، ما هم عزیزان‌مان را جمع می‌کنیم. آن‌وقت این‌جا خداوند عزیزان پیامبر را معیَّن کرده و نگذاشته به دست خودش که هر که را بخواهد، بیاورد بلکه فرموده بگو: پسران‌مان را بیاوریم؛ "أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ". و زن‌هایمان را بیاوریم و جان‌هایمان را بیاوریم. کسانی که به آن‌ها می‌گوییم: ای جان من! عزیز من! عزیزان‌مان را بیاوریم. آن‌وقت برویم کنار در خانه‌ی خدا و بگوییم: خدایا این‌ها این‌طور می‌گویند. آن‌ها هم آن‌طور می‌گویند. هر کدام را تو قبول نداری، لعنت کن و از بین ببر!. پس معلوم می‌شود که یک گروهی در بودند که هم شأن پیامبر و بودند که حدیث هم از همین مقام این‌ها انتزاع می‌شود. آن‌وقت در این آیه "نِسَاءَنَا" فرموده نه "بناتنا" که دختران‌مان را بیاوریم، بلکه فرموده: زن‌هایمان را بیاوریم. زن‌ها؛ چه ، چه زن و . اما در مقام آوردن، حضرت فقط حضرت زهرا (علیهاالسلام) را آوردند و هیچ‌کدام از همسران و اهل حرم و این‌ها را نیاوردند. پس معلوم می‌شود نفرین حضرت به مخالفینِ سرسخت و متعصب و ناجنس، متوقف بود بر این‌که حضرت این کار را بکند و از طرفی عزیزان خودش را به مردم نشان دهد که این‌ها چه کسانی هستند و از طرفی، ناقابل بودن زن‌هایشان را نشان بدهد!؛ چون عبارت آیه "نِسَاءَنَا" است و نساء هم بیشتر در حرم و همسر استعمال می‌شود، ولی آن‌ها را اصلاً قابل ندانست و لذا بعضی از مفسرین مثل ² و غیره می‌گویند از این آیه، دیگر بالاتر چیزی در فضیلت (علیهم‌السلام) نیست. چون این چنین با چند کلمه این‌ها را معرفی کرده و حضرت هم به ایشان می‌گوید که وقتی من دعا کردم و نفرین کردم، شما هم آمین بگویید. این هم در هست که ها نقل کرده‌اند. معلوم می‌شود که نفرین و دعای پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) که است، آمین گفتنی می‌خواهد که آن باید از طرف افرادی مخصوص باشد که خدا آن‌ها را معین کرده باشد و قول‌شان ردّ نشود و نفرین‌شان هدر نرود. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی __________ ۱) [ :۶۱] ۲)[ ج۱ ص۳۷۰: «... وفيه دليل لا شیء أقوى منه على فضل أصحاب الكساء عليهم‌السلام»] @seyedololama
🔺 بیان فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها در آیه‌ی تطهیر 🔹 کردار و هم‌چنین گفتار اکرم (صلی‌الله علیه وآله وسلم) درباره‌ی حضرت (علیهاالسلام) خیلی عجیب است که مثلاً حضرت این‌ها را زیر یک و عبایی جمع می‌کند و دست‌شان را بلند می‌کنند -یک دست‌شان را به این عبا گرفته‌اند که این‌ها زیرش هستند و یک دست‌شان را به آسمان بلند می‌کنند- و می‌گویند: خدایا این‌ها من هستند: «فَأَذهِب عَنهُمُ الرِّجسَ و طَهِّرهُم تَطهيراً». من درباره‌ی این‌ها از تو می‌خواهم، پاکی می‌خواهم؛ آیه نازل می‌شود: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ‌الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»¹. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی _________ ۱) [ :۳۳] @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
📆 انقراض حکومت بنی‌اميه؛ (۲۷ ۱۳۲ ق) 🔹... زمانی‌که دوران ضعف پس از اسلام به وسیله‌ی دولت پیدا شد؛ امر به و نهی از رواج گرفت!. و به‌خاطر جنگی که بین و علیه‌السلام رخ داد و خون‌های بسیاری که ریخته شد؛ یک کینه و یک پایان‌ناپذیر در اسلام رخ داد و نهال آن به دست خبیث این نشانده شد و هنوز هم باقی است. همه‌ی این آثار شوم این طایفه و آن گروه و این آدم‌کشی‌ها که کار هم نیست و هنوز هم باقی است؛ بانی آن معاویه می‌باشد. ۹۴/۷/۱۶ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
‍ ‍ 🔺 داستانی عجیب از مبارزه با نفسِ حکیم الهی و عالم ربانی مرحوم "ملا هادی سبزواری" در سال‌روز درگذشت ایشان؛ (۲۸ ۱۲۸۹ق) 🔹 بنده به خاطر دارم كه در مدرسه مَدرسی بود كه زيلو و حصير داشت و ايشان( ) عصرهای جلسه‌ای داشتند كه ده، بيست نفر و چند ، مِن جمله شهيد و افرادی از اين قبيل می‌آمدند و ايشان بسيار مؤثری می‌فرمودند؛ مواعظ‌شان خيلی مؤثر بود، به طوری‌که در ما كه آن موقع بوديم خیلی اثر می‌گذاشت. مرحوم شهيد مطهری هم در آن هنگام يك جوانی با سن و سال ما بود که ايشان هم می‌آمدند و مجموعاً شايد سی نفر هم نمی‌شدند، ولی ايشان مطالب بسيار خوبی ذكر می‌فرمودند. مثلاً يكی از مسائلی كه می‌فرمودند اين بود: وقتی وارد در دينی می‌شود از خواست‌های او اين است كه خوب حالا ديگر ما يك يا يك بنويسيم يا يك پخش كنيم يا از اين قبيل، در صورتی‌كه اگر خوب كند خواهد ديد كه اين خواست، خواستی نفسانی است، و می‌خواهد به اين وسيله خودش را مطرح کند!. اين حرف‌ها برای ما خيلی عميق بود و آن زمان خوب نمی‌رسید كه چگونه می‌شود انسان وارد يا طلبگی بشود يا مثل شما وارد و و از اين قبيل مراکز بشود و وقتی هوسش گرفت که چيزی بنويسيم و پخش کنيم؛ خواست نفسانی باشد!، دقت زيادی لازم دارد تا متوجه شويم که آيا اين خواست و موقعيت واقعاً به جا و به صلاح است يا این‌که هنوز زود است؟ آدمی كه ده پانزده سال در يا در فرهنگ بوده و کرده، نفسش همان نفسِ و بچگی اوست، خواست‌هایش هم همان خواست‌های کودکی است که به رنگ جديد در می‌آید؛ به رنگ و و شدن و كردن و از اين قبيل چيزها در می‌آید، اگر كسی خوب در اين مسائل دقت كند، می‌بیند كه نه؛ هنوز برای اين شخص وقت اين حرف‌ها نشده چون او اين را نكرده است. مرحوم علامه معنی اين ورزش را برای ما این‌گونه نقل می‌فرمودند: مرحوم ملا هادی اعلی الله مقامه در ، حوزه‌ی علميه داشت و روزها در يا در يک جايی درس می‌گفتند. يك روز چند طلبه‌ی كرمانی که می‌خواستند به مقدس مشرَّف شوند، می‌گویند برويم به سبزوار و با ملا هادی سبزواری ديداری داشته باشيم، وقتی آمدند و نشستند، دائم به هم نگاه می‌کردند و با تعجب اشاره می‌کردند و مثل این‌که يک چيز عجيبی دیده‌اند، برای سايرين سؤال پيش آمد که چرا این‌ها این‌گونه حرکات را انجام می‌دهند؟! بعد از درس که همه متفرق شدند، از آن جوان‌ها پرسيدند: چه مسئله‌ای بود كه شما در بين درس دائم با هم صحبت می‌کردید؟ گفتند: ما يك مطلب عجيب ديديم. پرسيدند آن مطلب عجيب چه بود؟ گفتند: ما طلاب يك مدرسه‌ای در هستيم، يك روز جوانی به مدرسه ما آمد و چون جايی نداشت، می‌خواست که در مدرسه بماند، ولی اجازه‌ی نبود كه او برود در حجره و مهمان طلاب شود، فلذا رفت داخل اتاق و خادم هم که ديد او تازه وارد و غريبه است، از او پذيرائی كرد، او هم فرصت نداد كه كسی به او حرفی بزند، خودش دست‌ها را بالا زد و به خادم گفت که اگر کاری داری به من بگو و خودش شروع به کار کرد و مثلاً جاروب را برداشت و حياط را جاروب کرد و رفت برای طلاب ماست و نان خريد و خلاصه از اين کارها انجام داد. اين خادم هم که ديد جوانی آمده و کمک می‌کند، خيلی خوشش آمد و او را نگه داشت، او چند شب همان‌جا بود و واقعاً مثل بازويی برای آن خادم شد و او را خيلی کمک می‌کرد. بعد هم که خادم ديد او واقعاً جوان بسيار خوبی است، دختر خود را برای به او پيشنهاد کرد و او را خود نمود. حالا ما آمديم که حاجی سبزواری را ببينيم و به مشهد برويم؛ می‌بینیم که حاجی سبزواری همان جوان است که حدود يک سال به ما خدمت کرد و برای ما ماست و نان خريد و حياط را جاروب كرد، ولی ما نفهميديم كه او طلبه است و درس خوانده! اما حالا كه نگاه كرديم، شناختيم که ايشان همان شخص هستند. اين جريان را مرحوم علامه نقل می‌کردند و می‌فرمودند: بعضی از دوستان ما گفتند که ما فرزندان آن دوشيزه‌ی كرمانی را كه دختر خادم و همسر ملا هادی سبزواری بود را هم ديديم. منظور اين است که اين جور ورزش‌ها و این‌گونه برای همه‌ی مخصوصاً در اين دوره لازم است. ۸۵/۱۱/۳۰ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama