✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فلسفه تحريم «گوشت خوك» در اسلام چيست؟
🔹#خوك حتى نزد اروپائيان كه بيشتر گوشت آن را مى خورند #سمبل_بىغيرتى است، و حيوانى است كثيف. #خوك در امور جنسى فوق العاده بى تفاوت و #لاابالى است، و علاوه بر تأثير غذا در #روحيات كه از نظر علم ثابت است، تأثير اين غذا در خصوص #لااباليگرى در مسائل جنسى نيز مشهود است. در «شريعت حضرت موسى» (عليه السلام) حرمت #گوشت_خوك نيز اعلام شده است و در اناجيل، #گناهكاران به «خوك» تشبيه شده اند و در ضمن داستانها، مظهر شيطان، #خوك معرفى شده است.
🔹جاى تعجب است كه بعضى با چشم خود مى بينند از يك سو خوراك #خوك نوعاً از كثافات و گاهى از فضولات خودش است و از سوى ديگر براى همه روشن شده كه گوشت اين حيوانِ پليد، داراى دو نوع #انگل_خطرناك بنام كرم تريشين و يك نوع كرم كدو است باز هم در استفاده از گوشت آن اصرار می ورزند. تنها «كرم تريشين» كافى است كه در يك ماه ۱۵ هزار تخم ريزى كند،
🔹و در انسان سبب پيدايش #امراض_گوناگونى مانند كم خونى، سرگيجه، تب هاى مخصوص اسهال، دردهاى رماتيسمى، كشش اعصاب، خارش داخل بدن، تراكم پيه ها، كوفتگى و خستگى، سختى عمل جويدن و بلعيدن غذا و تنفس و غيره گردد. در يك كيلو #گوشت_خوك ممكن است ۴۰۰ ميليون نوزاد #كرم_تريشين باشد و شايد همين امور سبب شد كه چند سال قبل در قسمتى از كشور روسيه، خوردن گوشت خوك ممنوع اعلام شود.
🔹آرى آئينى كه دستوراتش به مرور زمان جلوه تازه اى پيدا مى كند، آئين خدا، #آئين_اسلام است. بعضى مى گويند با وسائل امروز مى توان تمام اين انگلها را كشت و #گوشت_خوك را از آنها پاك نمود، ولى به فرض كه با وسائل بهداشتى با پختن گوشت خوك در حرارت زياد، انگل هاى مزبور به كلى از ميان بروند باز زيان #گوشتِ_خوك قابل انكار نيست؛
🔹زيرا طبق اصل مسلمى كه اشاره شد، «گوشت هر حيوانى حاوى صفات آن حيوان است» و از طريق غده ها و تراوش آنها (هورمونها) در #اخلاق كسانى كه از آن تغذيه مى كنند اثر مى گذارد و به اين ترتيب خوردن #گوشت_خوك مى تواند صفت #بىبندوبارى جنسى و بى اعتنائى به #مسائل_ناموسى را - كه از خصائص بارز نر اين حيوان است - به خورنده آن منتقل كند و شايد يكى از علل بى بند و بارى شديد جنسى - كه در #كشورهاى_غربى حكومت مى كند - همان تغذيه از گوشت اين حيوان آلوده باشد.
پی نوشت؛
[۱] تفسير نمونه، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الإسلامية، تهران، ۱۳۷۴ش، چ ۱، ج ۱، ص ۵۸۶
📕يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: حسينى، سيد حسين، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ چهارم، ص ۵۲۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️از جمله شرایط دعا، توبه است
🔹از جمله شرایط #دعا، #توبه است. اگر از کرده و ناکرده توبه کنیم، #دعایمان مستجاب خواهد شد. هر نقص و عیبی که هست از ناحیۀ خود ماست.
📕بهجتالدعاء، ص۴۸
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️لقمه و غذای «حرام» چه تأثيرى بر روح و جان انسان می گذارد؟
🔹خداوند، «روح انسانی» را خلق نمود و «جسم» را مركبی برای او قرار داد تا خود را به #تكامل و #مقصد برساند. اين مركب (جسم و بدن) وابسته به عالم ماده است، ولی #راكب (روح) به دنبال «اهدافی والا و برتر» است كه هر چه موانع جسمانی بر سر راهش بيشتر باشد، در رسيدن به هدف عاجزتر است، و #گناهان و #معاصی از «بزرگترین موانع تكامل»، به شمار می روند؛ چنانچه در فرازی از دعای كميل آمده: «و قعدت بی اغلالی» (#گناهان و معاصی، مرا زمينگير كرده اند).
🔹در بين معاصی و گناهان، مال و #لقمه_حرام از ويژگیهای خاصی برخوردار است از جمله: ۱) بر خلاف بعضی گناهان كه انجام آنها موجب ضايع شدن «حق الله» ميشود، در ارتكاب #لقمه_حرام، علاوه بر حق الله، مسئله #حق_الناس هم وجود دارد. ۲) #لقمه_حرام جزئی از بدن و وجود انسان ميشود و گوشت و پوست و استخوان از آن رشد و نمو ميكند. امام علی (ع) ميفرمايد: «الحرام سحت» [۱] (#مال_حرام خبيث و ناپاك است).
🔹و لذا كسانى كه از خوردن #مال_حرام ابا و پروايی ندارند، سراسر وجودشان را #خباثت و ناپاكیها فرا ميگيرد. #اثراتلقمهحرام بر #روح و جان، دوگونه است؛ يكى اثراتی كه به كل گناهان تعلق دارد، که همان مخالفت با دستورات خداوند و تجاوز به حريم محرمات الهی است. دوم اثراتی كه مخصوص لقمه حرام است و آن ضايع کردن #حق_الناس است. در روايات اثرات و مضراتی برای مال و لقمه حرام ذكر شده كه به بعضی از آنها اشاره میكنيم:
1⃣اثرات عمومی
🔹۱) از بين رفتن لذت و حلاوت عبادت و ايمان: پيامبر اكرم (ص) ميفرمايد: «حرام علی قلوبكم ان تعرف حلاوة الايمان حتی تزهد فی الدنيا» [۲] (ممكن نيست كه قلوب شما شيرينی و #حلاوت_ايمان و عبوديت را درك كند، مگر اينكه از #گناهان بپرهيزيد و زهد و #تقوا پيشه كنيد). ۲) زنگار زدن و #تاريكشدنقلب: از امام صادق (ع) منقول است: «ان القلوب لترين كما يرين السيف» [۳] (همانا #قلوب_انسانها زنگار ميگيرد، همانطور كه شمشير چنين ميشود). و #گناهان عامل مهمی در پيدايش اين آفت، در قلوب انسانهاست.
🔹۳) از بين رفتن حجب و #حيا و كمرنگ شدن قبح گناهان: در فرازی از دعای كميل می خوانيم: «اللهم اغفرلی الذنوب التی تهتك العصم» (خداوندا بر من ببخشای گناهانی را كه پرده های حجب و حيا را میدرند). ۴) #سلب_توفيق در انجام مستحبات: امام صادق (ع) ميفرمايد: «ان الرجل يذنب الذنب فيحرم صلاة الليل» [۴] (آدمى #گناهى میكند و بدان سبب از #نماز_شب محروم ميشود).
2⃣اثرات مخصوص لقمه حرام
🔹۱) #عدمقبولینماز تا چهل روز: در حديثى پيامبر اكرم (ص) فرمود: «من اكل لقمة حرام لم تقبل له صلوة اربعين ليلة» [۵] (كسى كه #لقمه_حرامی میخورد، تا چهل روز #نماز او در درگاه حق تعالی پذيرفته نميشود). ۲) مستجاب نشدن دعا: در حديثى قدسی خداوند ميفرمايد: «فمنك الدعاء و على الاجابة فلا تحجب عنی دعوة اِلاّ دعوة آكل الحرام» [۶] (از شما #دعا كردن و از من اجابت آن، پس هيچ كس از اجابت من محروم نميشود، مگر شخص #حرام_خوار).
🔹۳) #قساوت_قلب و عدم پذيرش حق: در جريان واقعه عاشورا امام حسين (ع) خطاب به لشكر يزيد چنين فرمود: «فقد ملئت بطونكم من الحرام و طبع على قلوبكم» [۷] (شكم هايتان از #حرام پر شده و قلب هايتان از پذيرش حق گريزان شده است). ۴) دوری از خدا: اميرالمؤمنين (ع) ميفرمايد: «من أدخل بطنه النار فأبعده الله» [۸] (كسی كه در درون، آتش (مال حرام) بريزد، خداوند او را از خود دور ميكند). ۵) متزلزل شدن عبادات: پيامبر اكرم (ص) می فرمايد: «العبادة مع اكل الحرام كالبناء علی ارمل» [۹] (عبادت كردن با #حرام_خواری، همچون بنا كردن بر روی خاك سست است)؛ و روشن است كه چنين بنايی با اندكی لرزش، واژگون ميشود.
🔹در پايان ذكر اين نكته ضروری است كه اثرات ذكر شده برای #خورندهمالحرام، ممكن است به #گناهان_ديگرى چون دزدی و غيبت و... هم بيانجامد. در هر حال خوردن مال حرام از #گناهان_کبيرهای است که هم به #حق_الله تصرف و تجاوز شده، و هم به #حق_الناس، و چون به حق ديگر ظلم و تعدی شده، تا صاحبان مال رضايت شان جلب نشود هرگز خداوند اين چنين انسانهایی را نمی بخشد، اگر چه به ظاهر توبه و استغفار کنند. • منابع جهت مطالعه بيشتر: ۱) گناهان كبيره شهيد دستغيب. ۲) جهل حديث امام خمينی. ۳) معراج السعادة ملا احمد نراقی.
پي نوشت ها:
[۱] غرر الحكم، ح ۸۱۰۲. [۲] بحارالانوار، ج ۷۳، ص ۴۹. [۳] عروسی حويزی، نور الثقلين، اسماعيليان، ج ۵، ص ۵۱۳، ذيل آيه ۱۴ مطففين. [۴] بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۳۳۰. [۵] همان، ج ۶۳، ص ۳۱۳. [۶] عدة الداعی، ص ۱۷۱. [۷] بحارالانوار، ج ۴۵،ص ۸. [۸] همان، ج ۴۰، ص ۳۴۰. [۹] همان، ج ۱۰۰، ص ۱۶
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️قرآن برای همه زمانها و همه مردم نازل شده است
🔹در حدیثی از #پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل شده است که فرمودند: «مَثَل #قرآن مَثَل خورشید و ماه است و مانند آن دو #همیشهدرجریان است»، یعنی ثابت و یکنواخت نیست و یک جا میخکوب نمی شود. و یا فرمود: «ظاهِرُهُ انیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیقٌ؛ #قرآن ظاهرش زیبا و باطنش ژرفاست».
🔹در عیون اخبار الرضا از قول #امام_رضا (عليه السلام) نقل شده که از #امامجعفرصادق (عليه السلام) پرسیدند چه سرّی است که #قرآن هرچه زمان بیشتر بر او میگذرد و هرچه بیشتر تلاوت میشود بر #طراوت و #تازگیاش افزوده میگردد؟ امام (ع) فرمود: «لِانَّ الْقُرْآنَ لَمْ ینْزَلْ لِزَمانٍ دونَ زَمانٍ وَ لِناسٍ دونَ ناسٍ»؛ (برای اینکه #قرآن تنها برای یک زمان و نه زمان دیگر، و برای یک مردم و نه مردم دیگر، نازل نشده، بلکه برای #همه_زمانها و #همه_مردم نازل شده است).
🔹فرودآورنده، آن را طوری ساخته است که در #هر_زمان با وجود همه اختلاف هایی که در طرز فکر و در معلومات و وسعت اندیشهها به چشم میخورد، باز هم #قرآن بر زمانها و افکار پیشی میگیرد. در عین حال که در هر دوره مجهولاتی برای خوانندگان در بر دارد، اما آنقدر #معانی و #مفاهیمقابلدرک و #استناد نیز عرضه میکند که #ظرفیت_زمانه را اشباع میسازد.
📕آشنایی با قرآن، مرتضی مطهری، ج ۱ ص ۲۸ و ۲۹
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#قرآن #شهید_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️با توجّه به موارد استعمال كلمه «وحی»، این پدیده الهی به چند صورت انجام می گيرد؟
🔸از مجموع موارد استعمال كلمه #وحی، مى توان گفت: «وحی پروردگار» به دو صورت انجام مى گيرد. اين دو صورت عبارتند از:
1⃣«وحى تكوينى»
🔹#وحی_تكوينى در حقيقت همان صفات، غرايز و استعدادهاى درونى است كه خداوند در «نهادِ موجودات» قرار داده. وحى فرستادن به زنبور عسل، همان تكوينِ غرايز درونى او است. البته به كار بردن كلمه #وحى در اين موارد، يك نوع «تشبيه» و «مجاز» است، زيرا خلقتِ مرموز و اسرارِ درونى موجودات به صداى آرام تشبيه شده است.
2⃣«وحى تشريعى»
🔹#وحی_تشريعى همان است كه بر #پيغمبران فرستاده مى شده و رابطه خاصّ پيغمبران با مبدأ آفرينش بوده و به وسيله آن #حقايق را دريافت مى داشتند. امكان حصول اين نوع #وحى براى كسى كه خداوند او را مورد عنايت قرار داده چيزى نيست كه ادراك آن براى عقل مشكل باشد. بعضى از دانشمندانِ علوم جديد كه خيال مى كنند تمام حقايق جهان را مى توان با معلوماتِ تجربى تفسير كرد، #وحى را يك نوع تجلّى شعورِ باطن و يا وجدانِ ناآگاه پنداشته اند! ولى حقيقت اين است كه #اسرارِ_جهان منحصر به كشفيّاتِ امروز نيست.
🔹بسيارى از مسائل وجود دارد كه هنوز علم نتوانسته است به آنها پاسخ صريح و روشن بدهد، و مسئله #وحى نيز يكى از آنها است. توجيه «وحى» از راه شعور ناآگاه با اظهارات پيامبران و كتاب هاى آسمانى سازگار نيست، زيرا نتيجه آن توجيه اين مى شود كه: دركِ پيغمبران نسبت به مسائلى كه به آنان وحى مى شده با درك ما نسبت به مسائلى كه از طريقِ تجلّى شعورِ باطن سرچشمه مى گيرد، مغايرتى ندارد، به غير از آنكه آنان در اين جهت نيرومندتر بوده اند! حال آنكه #پيغمبران، #وحى را به صورت يك «رابطه مخصوص با مبدأ هستى» و مغاير با روابط فكرى و علمى ديگر، معرفى كرده اند.
📕رهبران بزرگ، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۳۷۳ش، چ ۱، ص ۱۸۸ و ۱۸۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#وحی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️بسیج یک استثناء است؛ یک حادثهی بینظیر است.
🔹#بسیج یک استثناء است؛ یک حادثهی بی نظیر است. اینی که در یک کشور، از یک حقیقت، از یک نظام، #مردم با همهی وجود خودشان، با #بهترین_عناصرشان، با #مؤمن_ترین انسان هایشان دفاع کنند و حد و مرزی در عرصه های مختلف #جهاد و #دفاع نشناسند، در جای دیگری من سراغ ندارم؛
🔹لااقل در این دنیای نزدیک به زمان خودمان - که دنیای انقلابها و تحولها و نظامهای گوناگون بوده - بنده چنین چیزی را سراغ ندارم؛ این مخصوص #انقلاب_ماست؛ و این دل نورانىِ #امام_بزرگوار ما بود که به این حقیقت دست یافت و به الهام الهی و به کمک الهی این را تحقق بخشید و زمینهی عظیمِ دلهای منور مردم مؤمن، یک چنین محصولی را به انقلاب داد. #بسیج این است.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۸/۰۹/۰۴
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #بسیج
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (عليه السلام) در مورد به تأخیر انداختن «توبه» چه بیانی دارند؟
🔹#امام_علی (علیه السلام) در بخشی از حکمت ۱۵۰ #نهج_البلاغه می فرماید: «وَ يُرَجِّى التَّوْبَةَ بِطُولِ الاَمَلِ»؛ ([از كسانى مباش كه] #توبه را با آرزوهاى دور و دراز به تأخير مى اندازد). اشاره به اين كه اگر #گناه و لغزشى از تو سر زد بلافاصله به دامن لطف الهى چنگ بزن و با #توبه و #استغفار به درگاه او بازگرد.
🔹مبادا آرزوهای دور و دراز مانع اين كار شود، كه هيچ كس اطمينان ندارد كه يك روز ديگر و يا يك لحظه ديگر زنده است و درهاى #توبه به روى او باز است. به همين دليل در روايات زيادى از تسويفِ توبه و تأخير آن نهى شده است.
🔹در حديثى از #رسول_خدا (صلى الله عليه و آله) مى خوانيم كه خطاب به اباذر فرمود: «إِيَّاكَ وَ التَّسْوِيفَ بِأَمَلِكَ فَإِنَّكَ بِيَوْمِكَ وَ لَسْتَ بِمَا بَعْدَه»؛ [۱] (از تأخير [انداختن] #توبه به سبب تكيه بر #آرزوها برحذر باش، زيرا تو به امروز تعلق دارى نه به فردا).
🔹#امام_على (عليه السلام) نيز در حديثى می فرماید: «إِنْ قَارَفْتَ سَيِّئَةً فَعَجِّلْ مَحْوَهَا بِالتَّوْبَةِ»؛ [۲] (اگر #گناهى مرتكب شدى براى محو آن با #توبه شتاب كن). همچنین در حديث ديگرى از آن حضرت آمده است: «مُسَوِّفُ نَفْسِهِ بِالتَّوْبَةِ مِنْ هُجُومِ الاَجَلِ عَلَى أَعْظَمِ الْخَطَرِ»؛ [۳] (كسى كه #توبه را عقب مى اندازد در برابر هجوم #مرگ در معرض خطر است).
پی نوشتها؛
[۱] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربى، بيروت، ۱۴۰۳ق، چ دوم، ج ۷۴، ص ۷۵، باب ۴
[۲] بحار الأنوار، همان، ص ۲۰۸، باب ۸
[۳] غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، دار الكتاب الإسلامي، قم، ۱۴۱۰ق، چ دوم، ص ۷۱۲، قصار ۱۶۱
📕پيام امام امير المؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۱۳، ص ۲۳۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#توبه #گناه #مرگ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️عدم تربیت صحیح، بیشترین ضرر را به اسلام زده است
🔹من گمان میکنم که آن چیزی که به #اسلام بیشتر از همه چیز ضرر زده است #عدمتربیتصحیح است، تحقق پیدا نکردن #تهذیب و #اخلاق_اسلامی است.
🔹اگر شما در طول تاریخ اسلام، بلکه همه انبیا توجه کنید و البته توجه دارید، آن قدری که #اسلام از این اشخاص منحرف و #غیرمهذب صدمه خورده است و تمام ادیان صدمه دیدهاند، از هیچ چیز دیگر ندیدهاند.
🔹اصل اساس آن چیزی که به #مکتبهای_توحیدی ضرر رسانده است و مانع شده است از اینکه رشد پیدا کنند، همین #غیرمهذب بودن بود.
بیانات حضرت امام ۶۰/۱۰/۳۰
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️هدف از فرستادن «حضرت آدم» (علیه السلام) به زمین چه بود؟
🔹#امام_علی(ع) در خطبه ۹۱ «نهج البلاغه» می فرماید: «فَأَهْبَطَهُ بَعْدَ التَّوْبَةِ لِيَعْمُرَ أَرْضَهُ بِنَسْلِهِ، وَ لِيُقِيمَ الْحُجَّةَ بِهِ عَلَى عِبَادِهِ» (خداوند #آدم(ع) را بعد از توبه از بهشت فرو فرستاد تا با كمك #نسل خود، زمين را آباد سازد، و #حجّت را بر بندگانش، اقامه كند). با توجه به عبارت قبل از این فراز که حضرت میفرماید: خداوند #آدم (ع) را در زمين جاى داد، استفاده میشود كه منظور از هبوط و نزول #آدم(ع)، هبوط و نزول مكانى نيست، بلكه «مقامى» است؛ يعنى خداوند #آدم(ع) را از آن مقام والايى كه داشت به خاطر اين ترك اُولى تنزّل داد.
🔹تعبير به #عمران و #آبادسازى به وسيله #آدم(ع) و نسل او نشان میدهد كه بايد هدف همه #انسانها عمران و آبادى زمين باشد، نه تخريب آن بوسيله جنگها و اختلافات ويرانگر و يا تنبلى و سستى و بيكارى و يا حتّى تخريب محيط زيست! و جالب اينكه اين عمران و آبادى بعد از توبه صورت گرفته، و تا انسان از خطاهاى خود #توبه نكند توفيق اين عمران و آبادى دست نمیدهد. در #قرآن_مجيد نيز ميخوانيم: «هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ...» [۱] (اوست كه شما را از #زمين آفريد و #آبادى آن را به شما واگذاشت؛ پس از او آمرزش بطلبيد سپس به سوى او بازگرديد...).
🔹در ضمن از جمله «فَأَهْبَطَهُ بَعْدَ التَّوْبَةِ» به خوبى استفاده میشود كه هبوط آدم بعد از توبه صورت گرفته است. از بعضى از آيات «قرآن مجيد» استفاده میشود كه توبه قبلاً بوده و از بعضى استفاده مى شود كه توبه بعداً صورت گرفته است و جمع ميان آنها كاملاً ممكن است، كه #حضرت_آدم (ع) توبه از خطاى خود را مكرّر انجام داد: هم قبل از هبوط و هم بعد از هبوط؛ و بسيار میشود كه انسان خطايى مرتكب شود و ساليان دراز هر زمان به يادش مى آيد، از آن استغفار ميكند.
🔹نكته ديگرى كه در عبارت فوق به چشم مى خورد و بارها در آيات «قرآن مجيد» به آن اشاره شده، مسئله #اتمام_حجّت بر بندگان است. گرچه خداوند به انسانها #عقل داده است، ولى به آن اكتفا نفرموده، بلكه با فرستادن «پيامبران» و «نزول كتابهای آسمانى» و «ابلاغ مبلّغان الهى» - كه در هر عصر و زمان صورت مى گرفته - #حجّت را بر بندگانش تمام كرد، همانگونه كه در ادامه اين سخن مى فرمايد: «و لَمْ يُخْلِهِمْ بَعْدَ أَنْ قَبَضَهُ، مِمَّا يُؤَكِّدُ عَلَيْهِمْ حُجَّةَ رُبُوبِيَّتِهِ، وَ يَصِلُ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ مَعْرِفَتِهِ، بَلْ تَعَاهَدَهُمْ بِالْحُجَجِ عَلَى أَلْسُنِ الْخِيَرَةِ مِنْ أَنْبِيَائِهِ، وَ مُتَحَمِّلِي وَدَائِعِ رِسَالَاتِهِ، قَرْناً فَقَرْناً؛ حَتَّى تَمَّتْ بِنَبِيِّنَا مُحَمَّد(ص) حُجَّتُهُ، وَ بَلَغَ الْمَقْطَعَ [۲] عُذْرُهُ وَ نُذُرُهُ».
🔹(بعد از مرگ #آدم (ع)، بندگان را از #حجّت بر ربوبيّتش خالى نگذاشت و ميان فرزندان آدم (ع) و معرفت خويش پيوندى برقرار ساخت و قرن به قرن، #حجّتها و دليلها را بر زبان #پيامبران برگزيده و حاملان ودايع رسالت خويش براى آنها اقامه نمود، تا اينكه به وسيله پيامبر ما #محمّد (ص) حجّتش تمام شد [و سلسله پيامبران ختم گرديد] و بيان #احكام و #انذار [و بشارت] به آخر رسيد). جمله «لَمْ يُخْلِهِمْ بَعْدَ أَنْ قَبَضَهُ» نشان میدهد كه #آدم (ع) يكى از «پيامبران الهى» و از «حجّت» هاى او بوده است، و بعد از رحلت او، خدا پيامبران ديگرى در هر زمان فرستاد و همچنان ادامه يافت تا به #خاتم_انبياء (ص) رسيد. [۳]
🔹در اينجا اين سؤال پيش مى آيد كه اگر اتمام حجّت در هر عصر و زمان لازم است چرا با ظهور #پيامبر_اسلام (ص)، سلسله پيامبران پايان گرفت و آن حضرت خاتم انبياء بود؟ پاسخ اين سؤال با توجّه به يك نكته روشن میشود و آن اينكه خداوند آخرين دستورات و #كاملترين_قوانين را بر #پيامبر_اسلام (ص) نازل كرد و اصول جامع و ضوابط متينى را مقرّر داشت كه دانشمندان هر قوم و هر ملّت در سايه آن مى توانند راه خود را به سوى خدا و طريق خويش را به سعادت بازيابند، بخصوص اينكه #اوصياىآنپيامبر (ص) تا دامنه قيامت خواهند بود.
پی نوشتها؛
[۱] سوره هود، آيه ۶۱
[۲] «مَقْطع» به معناى پايان است
[۳] جمله «لِيُقِيمَ الْحُجَّةَ بِهِ عَلَى عِبَادِهِ» (بنابراين كه ضمير «به» به آدم بر گردد)، نيز دليل ديگرى بر نبوّت آدم (ع) است و تعبير به «عِبَادِهِ» اشاره به حوّا و فرزندان آدم است. به علاوه سرنوشت آدم و خروج از بهشت بعد از ارتكاب خطا، حجّتى براى همه بندگان تا روز قيامت مى تواند باشد.
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۴، ص ۱۶۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#آدم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله:
🔸«يا اَبـاذر! اِذا اَرادَ اللهُ بِعَبـْدٍ خَيـْرا فَقـَّهَهُ فِى الدّينِ وَ زَهَّدَهُ فِى الدّنيا وَ بَصَّرَهُ بِعُيوُبِ نَفْسِهِ».
🔹(رسول خدا صلی الله عليه و آله در سخنانى به ابوذر غفارى فرمود:) اى ابوذر! هرگاه خداوند درباره بنده اى اراده خير كند،
او را در #دين، دانا مى سازد و در دنيا پارسا مى گرداند، و او را به #عيبهای_خودش بينا مى سازد.
📕بحارالانوار ، ج ۷۴ ص ۸۰
#پيامبر_اكرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در حکمت ۲۰۸ نهج البلاغه، درباره لزوم «حسابرسی اعمال» چه می فرماید؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در بخشی از حکمت ۲۰۸ #نهج_البلاغه مى فرمايد: «مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ، وَ مَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِرَ». (هر كس به #حساب خود برسد #سود مى برد و آن كس كه #غافل بماند #زيان مى بيند). هميشه مسئله #حسابرسى در زندگى ماديِ مردم، وسيله اى براى پرهيز از #زيانها بوده است و وسايل مختلفى براى ثبت و ضبط حساب ها از قديم الايام فراهم كرده اند. در عصر و زمان ما اين وسايل بسيار متنوع و پيچيده شده و دقيق ترين حساب ها را نگهدارى مى كند. بررسی حساب سبب مى شود كه اگر انسان احساس #زيان كرد، به سراغ نقطه هاى آسيب پذير برود و آنها را #اصلاح كند تا #زيان، تبديل به سود گردد.
🔹اصولاً تمام اين #جهان بر اساس #حساب و #نظم آميخته با آن قرار گرفته است. هر گاه درون بدن خود را ملاحظه كنيم در منطقه خون ما حساب دقيقى حكمفرماست؛ بيش از بيست فلز و شبه فلز و مواد مختلف حاصل از آن خون ما را تشكيل مى دهد و به مجرد اين كه نظم آن به هم بخورد بيمارى حاصل مى شود. به همين دليل پزشكان اولين دستورى را كه مى دهند محاسبه اجزاى تشكيل دهنده خون از طريق آزمايش است، تا به وسيله اين حسابگرى جلوى بيمارى را بگيرند.
🔹آن كس كه اين آزمايشها را به فراموشى بسپارد ممكن است زمانى متوجه شود كه #خسارت و #زيان وسيعى دامن او را گرفته، در امور مادى دنيا ورشكست و در مسائل طبيعى مانند سلامتى جسم گرفتار بيمارى هاى غير قابل علاج شده است. #اسلام مى گويد: در «امور معنوى» نيز بايد همين گونه، بلكه دقيق تر به «حساب خويش» رسيد. آن كس كه مراقب #اعمال خويش باشد و #حسابرسى دقيق كند «سود معنوى» مى برد، و كسى كه از آن #غافل گردد گرفتار #خسران و #زيان در دنيا و آخرت مى شود.
🔹از این رو #رسول_اكرم (صلى الله عليه و آله) در حديثى می فرمایند: «لَا يَكُونُ الْعَبْدُ مُؤْمِناً حَتّى يُحاسِبُ نَفْسَهُ أشَدَّ مِنْ مُحاسَبَةِ الشَّريكِ شَرِيكَهُ وَ السَّيِّدُ عَبْدَهُ» [۱] (#انسان فرد باايمانى نخواهد بود، مگر زمانى كه با دقت #اعمال خود را #محاسبه كند، دقيق تر از آنچه شريك به حساب شريك خود مى رسد يا مولا به حساب بنده خويش).
🔹#حسابگرى در «مسائل معنوى و امور اخروى» بايد شديدتر و دقيقتر باشد؛ زيرا غير ما #حسابگرانى هستند كه حساب دقيق #اعمال ما را دارند، در حالى كه در امور مادى، هر كس خودش حسابگر خويش است و معمولاً كسى بر او نظارتى ندارد. #قرآن_مجيد در این رابطه مى فرماید: «وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظِينَ • كِرَاماً كَاتِبِينَ • يَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ» [۲] «و به يقين #نگاهبانانى بر شما گمارده شده • والامقام و #نويسنده [اعمال نيك و بد شما] • كه میدانند شما چه مى كنيد).
🔹همچنین در آیه ديگر، در صحنه #قیامت خطاب به #گناهكاران، مى فرماید: «هَذَا كِتَابُنَا يَنطِقُ عَلَيْكُمْ بِالْحَقِّ إِنَّا كُنَّا نَسْتَنسِخُ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ» [۳] (اين #نامه_اعمال شماست كه ما نوشته ايم و به #حق بر ضدّ شما سخن مى گويد، ما آنچه را انجام مى داديد مى نوشتيم). در روايات اسلامى تأكيد شده است كه همه روز به #حساب خود برسيد، يعنى شب هنگام، همان گونه كه معمولا بسيارى از بازرگان ها و تجار دفاتر خود را به خانه مى برند و به حساب روز خود مى رسند، شما هم شب هنگام به #اعمالى كه در روز انجام داديد نگاهى #حسابگرانه بيفكنيد، اگر خطايى بوده #توبه كنيد و اگر كار خوبى بوده #شكر خدا به جا آوريد و آن را تكرار نماييد.
🔹#امام_كاظم (عليه السلام) در حديثى مى فرمايند: «لَيْسَ مِنّا مَنْ لَمْ يُحاسِبْ نَفْسَهُ فِی كُلِّ يَوْمٍ فَإنْ عَمِلَ خَيْراً اِسْتَزادَ اللهَ مِنْهُ وَ حَمِدَ اللهَ عَلَيْهِ وَ إنْ عَمِلَ شَرّاً اِسْتَغْفَرَ اللهَ مِنْهُ وَ تابَ إلَيْهِ» [۴] (كسى كه همه روز به #حساب خود نرسد از ما نيست؛ اگر كار خيرى انجام داده از خداوند #توفيق فزونى بطلبد و خدا را بر آن #شكر بگويد، و اگر كار بدى انجام داده #استغفار كند و توبه نمايد و به سوى خدا باز گردد). ارباب سير و سلوك نيز براى پيمودن مسير قرب خدا از نخستين توصيه هايى كه به رهروان اين راه مى كنند #مراقبت_اعمال و سپس #محاسبه آن است، چرا كه بدون آن، پيمودن اين راه پر خوف و خطر امكان پذير نيست.
پی نوشتها؛
[۱] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ ۲، ج ۶۷، ص ۷۲، باب ۴۵
[۲] قرآن کریم، سوره انفطار، آيه ۱۰ تا ۱۲
[۳] همان، سوره جاثيه، آيه ۲۹
[۴] بحارالأنوار، همان.
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ۱، ج ۱۳، ص ۵۹۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حساب #حسابرسی #اعمال
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️علامت ایمان
🔹این #توسلات، #عزاداریها، #سوگواریها و زیارت قبور #اهل_بیت علیهم السلام علامت آن است که #اهل_ایمان به آنها اتصال و الصاق (ارتباط و پیوند) دارند و هنوز از آنها منحرف نشدهاند؛ لذا #کفار و دست نشانده های آنها دستور داشتند که بین #مسلمانان و #قرآن ـ تا چه برسد به مساجد و تکایا و مجالس عزا و روضهخوانی ـ جدایی بیندازند؛ زیرا همۀ اینها ضد خواستههای سلاطین جور بود؛ لذا فرمان هدم قبور یا تعطیلی مجالس روضهخوانی را دادند.
📕 رحمت واسعه، ص٢٧٣
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«فرشتگان الهی» برای چه کسانی دعا و استغفار می کنند؟
🔹دو آيه در «قرآن كريم» است كه می فرماید #فرشتگان_الهی برای چه كسانى «دعا» و «استغفار» می كنند. در يكی از آن ها می فرمايد: «#فرشتگان و حاملان عرش برای #مؤمنان طلب مغفرت مى كنند»؛ و در ديگری می فرمايد: «ملائكة الله برای #اهل_زمين استغفار می كنند». در آيه اول می فرمايد: «الَّذينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذينَ آمَنُوا» [۱] در آيه دوم می فرمايد: «وَ الْمَلائِکَةُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِی الْأَرْضِ أَلا إِنَّ اللهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ». [۲]
🔹گفته اند: جمع اين دو آيه چنين است كه هم آنجا كه خدا فرمود: فرشتگانِ حاملان عرش، برای «مؤمنان» طلب مغفرت می كنند، و هم آنجا كه مى فرمايد: برای «اهل زمين» استغفار می كنند مراد، #مؤمنان هستند؛ زيرا #فرشتگان، غيرمؤمن را نمی بينند؛ غير مؤمن تاريك است. هر خانه ای را كه #فرشته می بيند برای اهل آن خانه #طلب_مغفرت می كند. خانه ای كه در آن #دين حاكم است، روشن است؛ لذا فرشتگان آن را می بينند و برای اهل آن، «طلب مغفرت» می كنند. #كافر چون تاريك است، فرشته او را نمی بيند. خدا هم روز قيامت آنان را نمى نگرد. «وَ لا يُکَلِّمُهُمُ اللهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ» [۳] «وَ لا يُکَلِّمُهُمُ اللهُ وَ لا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ». [۴]
🔹اگر #انسان توانست خانه و مركز كار و محيط زيست خود را اين چنين روشن كند، كم كم نيل او به #مقام_عالی آسان می شود. گرچه در ابتدا سخت است، امّا بعدها متوجه می شود كه حرف های باطل كم كم انسان را می رنجاند. گاهی انسان مسائل عقلى و معارف را با گروهى در ميان می گذارد، چهره آنان گرفته می شود، چون در ذائقه آنها تلخ است؛ امّا خود او از اين كلمات لذت می برد، آنگاه اگر در جمعی بنشيند كه همه اش گفتن و شنيدن و خنديدن و خنداندن است، رنج می برد.
🔹حال كه انسان می تواند به هر نحو #روح خود را تربيت كند، پس چرا او را از راه خوب پرورش ندهد؟ چرا #روحش را به كارهای خوب عادت ندهد؟ كسى كه به «باطن قرآن» رسيد و آن را خوب تلاوت كرد، فضای منزلش نورانى خواهد شد. حضرت عزرائيل (سلام الله عليه) شبانه روز پنج بار به هر خانه نگاه می كند، #پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود: اين پنج بار در اوقات پنج گانه #نماز است تا ببيند آنها در موقع نماز چه می كنند؟ هر خانه كه در آن به #نماز، در پنج وقت خود اهميت داده شود، حضرت عزرائيل (سلام الله علیه) #شهادتين را تلقين صاحب آن خانه می كند. [۵]
🔹باز در اين زمينه #رسول_خدا (صلی الله عليه و آله) فرمود: «نَوِّرُوا بُيُوتَكُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ لَا تَتَّخِذُوهَا قُبُوراً كَمَا فَعَلَتِ الْيَهُودُ وَ النَّصَارَى صَلَّوْا فِي الْكَنَائِسِ وَ الْبِيَعِ وَ عَطَّلُوا بُيُوتَهُم». خانه هايتان را با خواندن #قرآن روشن كنيد. اگر عده ای با هم در محلی زندگی می كنند كه نه آثار علمی دارند و نه خدمتی به اسلام و مسلمين می كنند، آنجا ديگر خانه نيست، بلكه مقبره ای خانوادگی است كه عده ای مرده در آنجا هستند. اگر اثری از اين خانه برنخيزد، تبديل به مقبره خانوادگی می شود. بگذاريد از خانه شما #نور به جامعه برسد؛ مانند يهودی ها و مسيحی ها نباشيد كه در خانه عبادت نمی كنند و فقط در كنيسه، آن هم در زمان مشخص؛ بلكه عبادت های عمومی را در #مسجد و عبادت های خصوصی را در #منزل انجام دهيد.
پی نوشتها؛
[۱] سوره مؤمن، آيه ۷
[۲] سوره شوری، آيه ۵
[۳] سوره بقره، آيه ۱۷۴
[۴] سوره آل عمران، آيه ۷۷
[۵] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ ۴، ج ۳، ص ۱۳۶
[۶] همان، ج ۲، ص ۶۱۰
📕حکمت عبادات، جوادی آملی، عبدالله، محقق: شفیعی، حسین، مركز نشر اسراء، قم، ۱۳۸۸ش، چ ۱۵، ص ۱۹۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فرشتگان #مؤمن #مومنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️چه موقع قطرهای اشک برای امام حسین (علیه السلام) یک دنیا ارزش دارد؟
🔹اگر #اشکی که ما برای او میریزیم، در مسير هماهنگی #روح ما باشد، روح ما پرواز کوچکی با #روح_حسینی (عليه السلام) بکند، ذره ای از #همت_او، ذره ای از #غیرت_او، ذره ای از #حریت_او، ذره ای از #ایمان_او، ذره ای از #تقوای_او، ذره ای از #توحید_او در ما بتابد و چنين #اشکی از چشم ما جاری شود، آن اشک هرچه دلتان بخواهد #قیمت دارد. اگر گفتند به اندازه یک بال مگسش هم یک دنیا ارزش دارد باور کنید.
📕حماسه حسینی (نسخه سایت)، ج ۱، ص ۱۰۰
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#شهید_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا باید «اهل بیت» (علیهم السلام) را یاری کنیم؟ آیا هماکنون «امام زمان» (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیازمند یاری ما می باشد؟ (بخش اول)
🔹#امام_علی (علیه السلام) در یکی از سخنانش که یاران خود را به دلیل سستی ملامت نمود، مثالی از زمان رسول الله (صلی الله علیه و آله) زد و فرمود: «فَلَمّا رَأَی اللهُ صِدقَنا اَنزَلَ بِعَدُوِّنَا الکَبتَ وَ اَنزَلَ عَلَینا النَّصر». [۱] (زمانی که خداوند ما را #صادق دید، #دشمن ما را سرکوب کرد و ما را یاری نمود). اگر شما نیز #صادقانه وارد میدان می شدید و #ایستادگی می کردید، خدای متعال #دشمن شما را سرکوب می کرد و به شما #نصرت می داد. این یک «قاعده کلی و قانونی الهی» است. #نصرت_الهی برای مومنین قطعی بوده و از «سنّت های الهی» می باشد.
🔹#خداوند این کار را به عنوان #حقّی بر عهده خود قرار داده، می فرماید: «وَ كانَ حَقًّا عَلَینا نَصرُ المُؤمِنین» [۲] و نیز می فرمايد: «إِنَّ اللهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا» [۳] (قطعا خداوند از كسانى كه #ايمان آورده اند #دفاع مى كند). نکته عجیب اینکه خداوندِ توانایِ بی نیاز، در این آیات به گونه ای سخن می گوید که گویا خود را بدهکار می داند؛ لذا در ادامه این آیه می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ» بدین معنی که این #دفاع و یاری، امری #بدیهی می باشد که خلاف آن خیانت و ناسپاسی شمرده می شود. او حتی تأکید می نماید که من بر این کار توانایم: «اِنَّ اللهَ عَلی نَصرِهِم لَقَدیر». [۴]
🔹او با این سخنان بیان می دارد که احتمال تخلّف از این وعده، صفر است. چون نه #پروردگار از وعدهاش تخلف خواهد نمود و نه کسی می تواند او را در این مسیر ناتوان سازد. البته همه این موارد از لطف بیکران او نشأت می گیرد، وگرنه کسانی که تمام هستی شان را از او گرفته اند چه طلب و حقّی می توانند بر عهده او داشته باشند. آنها همه استعداد، توان و دارایی خویش را مدیون خداوند هستند.
🔹با این همه، #خداوند یاری رساندن به #مؤمنین را بدون شرط قرار نداده است، بلکه آن را متوقف بر این امر نموده است که آنها نیز خداوند را یاری کنند: «إِنْ تَنْصُرُوا اللهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُم» [۵] (اگر #خداوند را یاری کنید، او نیز شما را #یاری کرده و گام هایتان را در راه حقّ ثابت و پایدار نگاه می دارد). این شرط ممکن است سؤالی در ذهن مخاطب ایجاد کند مبنی بر اینکه #خداوند_متعال که خود بی نیاز مطلق است، چگونه چنین درخواستی را از بندگان خود نموده است؟ و این درخواست به چه معناست؟
🔹پاسخ این سؤال در «آیه ۱۴ سوره صف» آمده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا كُونوا أَنصَارَ اللهِ كَمَا قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوَارِیِّینَ مَنْ أَنصَارِی إِلَى اللهِ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللهِ» (اى كسانى كه #ايمان آورده ايد #ياوران_خدا باشيد، همانگونه كه #عيسىبنمريم به حواريون گفت: چه كسانى در راه خدا ياوران من هستند؟ حواريون گفتند: ما ياوران خدا هستيم). در اینجا می بینیم هنگامی که حضرت عیسی (علیه السلام) طلب یاری می کند، حواریون در پاسخ او می گویند: «ما یاوران خداییم»، بدین معنا که آنها یاری پیامبر خدا را، یاری خود خداوند می دانستند.
🔹این مطلب وقتی اهمیت پیدا می کند که خداوند نیز برداشت آنها را تأیید نموده، به همه #مؤمنین دستور می دهد شما نیز با یاری رساندن به #اولیای_الهی، پروردگارتان را یاری نمایید؛ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا كُونوا أَنصَارَ اللهِ». آری! خداوند یاری را برای #اولیاء خود می خواهد، و او به دلیل علاقه و محبتّی که به اولیای خویش دارد، #یاری آنها را یاری خود و #ظلم به آنها را ظلم به خود و #احسان به آنها را احسان به خود می داند، و آنان را «معیار» و «ملاک» قرار داده است. این مسأله در متون حدیثی #شیعه نیز به صراحت نقل شده است. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت، قم، ۱۴۱۴ق، چ اول، ص ۹۲، خطبه ۵۶
[۲] سوره روم، آیه ۴۷
[۳] سوره حج، آیه ۳۸
[۴] سوره حج، آیه ۳۹
[۵] سوره محمد (ص)، آیه ۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#اهل_بیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️اهل بیت (علیهم السلام)
🔹تلاش #ائمّه (علیهم السّلام) عبارت بود از #مجاهدت در این چند هدف: اوّلا زنده نگهداشتن #معارفحقّهاسلامی، اصول و #مبانیاسلامی؛ اینها را زنده نگه دارد. سعی #حکومتهای_ظالم و طواغیت امّت این بوده است که #معارف_اسلامی را یا نابود کنند یا قلب بکنند، عوض کنند، تحریف کنند. یکی از مهمترین رشتههای حرکات #ائمّه #ایستادگی در مقابل این بوده؛ #حفظ معارف اسلامی، #احیاء معارف اسلامی.
🔹یکی از کارهای دیگر #ائمّه (علیهمالسّلام) #اقامه_احکام_الهی بوده است. سعی در اقامه احکام الهی؛ چه در زمانی که حکومت دستشان بود، چه آن زمانی که از حکومت و از قدرت برکنار بودند. تلاششان مصروف بود برای اینکه بتوانند #احکام_الهی را در جامعه محقّق کنند. یک کار دیگر ائمّه (علیهم السّلام) #مجاهدت #فیسبیلالله بود که شما در زیارت ائمّه میخوانید: أشهَدُ أنّکَ جاهَدتَ فِیاللهِ حَقَّ جِهادِه؛ #حقّ_جهاد؛ یعنی هیچ کم نگذاشتهاند در مجاهدت در راه خدا؛
🔹باهمه وجود، #باهمهتوان، با همه ظرفیّت در راه خدا مجاهدت کردند. یک بخش مهمّ از این مجاهدت که خود یک سرفصل جداگانهای است، مبارزهی با #ظلم و مبارزهی با ظالم بوده است. #زندگی_ائمّه (علیهم السّلام) سر تا پا عبارت است از #مبارزهی با ظلمه، مبارزهی با ظلم. علّت آن فشارها و مسموم شدنها و شهید شدنها و مانند اینها هم همهاش همین بوده است؛ چون با #ظلم و #ظالم مبارزه میکردند. این زندگی #ائمّه است.
بیاناتمقاممعظمرهبری۱۳۹۴/۰۵/۲۶
منبع؛وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد