✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فریادرسى امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🔸اینکه #امام_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مى فرمایند: «اگر ما #مراعات شما را نمى کردیم و یاد شما را از خاطر مى بردیم، #بلا بر شما نازل مى شد»؛ پس این همه بلایى که بر سر شیعیان وارد مى شود چیست؟
🔹ابتدا خوب است بدانیم اصل این جملات براى شیخ مفید (ره) نوشته شده است. در ابتداى نامه حضرت مى خوانیم: «نامه اى به برادر با ایمان و دوست رشید، ابوعبدالله محمد بن نعمان (شیخ مفید) که خداوند عزت وى را از محل ودیعه نهادن عهدى که بر بندگان گرفته شده است مستدام بدارد؛ اما بعد سلام بر تو اى دوستى که در دین مخلص و در مورد ما به یقین مخصوص گشته اى، ما در مورد (نعمت وجود) تو، خداوند را سپاسگزاریم...».
🔹آنگاه خطاب به #شیعیان_مؤمن مىفرماید: «علم ما به #اخبار_شما احاطه دارد و هیچ چیزى از اخبار شما بر ما پوشیده نیست...»، تا مى رسد به جمله مورد پرسش که مى نویسند: «انا غیر مهملین لمراعاتکم و لا ناسین لذکرکم و لو لا ذلک لنزل بکم البلاء و احطمکم الاعداء: از #یارى_رساندن به شما کوتاهى نکرده #فراموشتان نمى کنیم، و اگر چنین نبود ناگوارى ها بر شما نازل و #دشمنان شما را نابود مى ساختند...». [۱]
🔹اگر دقت شود ذیل حدیث مى فرمايد: #بلایى که باعث نابودى شیعیان مى شود با لطف و عنایت آن حضرت برطرف مى شود، نه اینکه در دنیا سختى و گرفتارى هایى چون جنگ و زندان، سیل و زلزله و... دامنگیر هیچ یک از افراد نمى شود، چرا که این #سنت_الهى است و #بلاها باعث #تربیت و #تقویت و رشد انسان میشود.
🔹گفتنى است زمانى شیعه در اقلیت بود، اما با عنایات #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هر روز قدرت و توان آن بیشتر مى شود، با اینکه تمام قدرت ها به نوعى تلاش مى کنند #شیعه را نابود سازند. مهمترین شرط این عنایت و تداوم آن، #دیندارى است که باید بکوشیم تا به دامن #گناه و #فساد سقوط نکنیم... ؛ پس معناى حدیث این نیست که گرفتارى هاى شخصى و #امتحانات پیش رو نداریم.
🔹علاوه بر این شیوه و سیره عملى #امام_عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مانند سایر ائمه اطهار علیهم السلام است؛ به این صورت که در زمان آن بزرگواران نیز اینطور نبود که مردم ستمدیده، فقیر و یا مریض فورا نزد ائمه علیهم السلام بیایند و حل مشکل را از آنان بخواهند؛ بلکه اگر مى آمدند ائمه آنان را به #تلاش و یا #صبر در مقابل سختى ها تشویق مى کردند. با این حال آن بزرگواران و به خصوص #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در موارد فراوانى به نیازمندان کمک کرده و از آنها دستگیرى نموده اند و یا نسبت به افراد مشتاق و شایسته، نظر لطف خود را بروز داده اند و...
پینوشت؛
[۱] احتجاج طبرسى، ص۴۹۷
منبع: وبسایت پرسمان
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از فارس معارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روضهخوانی سیدحسن نصرالله برای سیدالشهدا(ع)
@FarsMaaref
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
🔹
⭕️پیشگویی امام على (عليه السلام) از وضع مردم در زمان حکومت «ظالمان» چگونه است؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در بخشی از خطبه ۱۰۸ #نهج_البلاغه پس از پیشگویی از آینده و حاکم شدن #حکّام_خودکامه و ظالم در آخرین فراز این خطبه به قسمت هاى مهمّى از آثار شوم اين #حكومتها، و وضع اخلاقى و اجتماعى و اقتصادى مردم در چنين حكومتهايى اشاره ميفرمايد. نخست میفرمايد: «فَإِذَا كَانَ ذلِكَ كَانَ الْوَلَدُ غَيْظاً، وَ الْمَطَرُ قَيْظاً، وَ تَفِيضُ اللِّئَامُ فَيْضاً، وَ تَغِيضُ الْكِرَامُ غَيْضاً». (در آن هنگام، #فرزندان سبب خشم [پدران و مادران] میشوند و #باران، گرمى مى افزايد؛ #فرومايگان همه جا را پر ميكنند و #نيكانِ_بزرگوار، كمياب میشوند!).
🔹سپس در ادامه اين سخن ميفرمايد: «وَ كَانَ أَهْلُ ذلِكَ الزَّمَانِ ذِئَاباً، وَ سَلَاطِينُهُ سِبَاعاً، وَ أَوْسَاطُهُ أُكَّالاً، وَ فُقَرَاؤُهُ أَمْوَاتاً». (#مردم آن زمان همچون گرگان، و #سلاطين آنها همچون درندگان، و #طبقه_متوسّط، طعمه آنها، و #مستمندان، همچون مردگان خواهند بود!). در آخرين قسمت اين خطبه، به #هفتپديدهشوم در چنين جوامعى كه سرچشمه تمام #بدبختىها میشود، اشاره کرده و میفرماید: «وَ غَارَ الصِّدْقُ، وَ فَاضَ الْكِذبُ، وَ اسْتُعْمِلَتِ الْمَوَدَّةُ بِاللِّسَانِ، وَ تَشَاجَرَ النَّاسُ بِالْقُلُوبِ، وَ صَارَ الْفُسُوقُ نَسَباً، وَ الْعَفَافُ عَجَباً، وَ لُبِسَ الْإِسْلَامُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلُوباً». (در آن زمان، #راستگويى از ميان میرود و #دروغ فراوان میشود؛ #مردم با زبان #اظهار_دوستى ميكنند، و با دل، #دشمنى؛ به #گناه و آلودگى افتخار ميكنند و از #عفّت و #پاكدامنى در شگفتى فرو ميروند و #اسلام همچون پوستينى وارونه پوشيده میشود!).
🔹آنچه را #امام (عليه السلام) در سه بخش از اين خطبه درباره «حوادث آينده جامعه اسلامى» به عنوان پيشگویی بيان فرموده، ترسيم بسيار دقيق و حساب شده اى از تمام #حكومتهای_جبّار خودكامه در طول تاريخ است. هنگامى كه آنها پايه هاى خود را محكم ميكنند تمام #نيكان و #پاكان رااز صحنه اجتماع كنار میزنند و #مديران و دستياران خود را از #افراد_بىبندوبار و #بىايمان و نوكر مآب كه به جاى كلاه، سر مى آورند، برمىگزينند. #مؤمنان را تحت فشار قرار میدهند و #مردم را به جهل و #نادانى و بى خبرى سوق مى دهند. #دروغ همه جا را فرا میگيرد و صدق و #راستى برچيده میشود.
🔹#فرومايگان بر مقدّرات مردم مسلّط میشوند و بسيارى از #مردم به حكم «أَلنَّاسُ عَلَى دِينِ مُلوُكِهِمْ» از آن حكّام و سلاطين درنده خو پيروى ميكنند. #نظامارزشیجامعه به كلّى دگرگون ميشود و فى المَثَل: #بىعفّتى و ناپاكى مايه افتخار و #پاكدامنى از اسباب سرافكندگى به حساب مى آيد. اينگونه حكومتها در محيطهاى مذهبى با مذهب نمى جنگند، بلكه سعى ميكنند #مذهب را از درون تهى سازند و #تعليمات آن را تحريف كنند و به اين طريق از احساسات مذهبى مردم به نفع مقاصد شوم خود استفاده كنند. خرافات را در ميان مردم ترويج میدهند و به بعضى از ظواهر مذهبى اهميّت داده، عمق و باطن آن را از ميان مى برند.
🔹هرگاه بااين معيارهاى دقيقى كه #امام_علی (عليه السلام) در اين خطبه بيان كرده به #جوامعدنياىامروز - مخصوصاً بسيارى از كشورهاى اسلامى - بنگريم، مى بينيم چقدر قابل تطبيق است. گويى حضرت از آن روز تمام حوادثى را كه امروز در جوامع میگذرد با چشم مى ديده و همچون نقّاش چيره دستى آنها را با نوك قلم ترسيم نموده، تصويرى كه از هر نظر برابر با اصل است. آنچه #امام (عليه السلام) در اين خطبه پيش بينى فرموده است شباهت به رواياتى دارد كه از #پيامبر_اكرم (صلى الله عليه و آله) در اين زمينه نقل شده است.
🔹از جمله در حديثى مى خوانيم: «زمانى بر #مردم فرا میرسد كه #صورتهاى_آنها، صورتهاى انسانى است و دلهاى آنها #دلهاى_شيطانى! مانند #گرگان درنده اند؛ و پيوسته #خونريزى میكنند؛ و هيچگاه [با تذّكر و ارشاد] از #منكراتى كه انجام میدهند، باز نمیگردند! اگر با آنها #همراهى كنى تو را متّهم ميكنند و اگر #سخنى بگويى، تكذيبت ميكنند و اگراز آنها #پنهان شوى غيبت ميكنند. #سنّت [سنّت معصومين] در ميان آنها بدعت است، و #بدعت در ميان آنها سنّت! #عاقل در نظر آنها كسى است كه #فريبكار و پيمان شكن باشد، و #فريبكار و پيمان شكن در ميان آنها #عاقل و هوشيار محسوب میشود. #مؤمن در ميان آنها مستضعف، و #فاسق در ميان آنها مشرّف و گرامى است ... در اين هنگام، خداوند آنها را از بارانِ به موقع، محروم میسازد و بارانهاى بى موقع [كه مايه فساد و تباهى است] بر آنها نازل میكند و #اشرار بر آنها مسلّط مى شوند». [۱]
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، ۱۳۸۶ش، چ۱ ج۴ ص۵۴۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️جهاد فیسبیلالله مردم فلسطین و حزب الله لبنان
🔹این حوادث #لبنان و #فلسطین هم مثل حوادث جنگ تحمیلی و دفاع مقدّس ما است؛ این هم #جهادفیسبیلالله است. یک کشور اسلامی، یعنی #فلسطین، به وسیلهی #خبیثترینکفّار عالم غصب شده؛ #حکمقطعیشرعی این است که بر همه #واجب است تلاش کنند، کمک کنند و #فلسطین را به مسلمانها، به صاحبان اصلیاش برگردانند؛ #مسجد_الاقصیٰ را برگردانند.
🔹اینجا یک حرکت الهی دارد انجام میگیرد؛ مردم #فلسطین و #غزّه که دارند به معنای واقعی کلمه #مجاهدت میکنند، در واقع دارند #جهادفیسبیلالله میکنند. آن کسانی که به اینها کمک میکنند، کمک به جهاد فیسبیلالله میکنند؛ #حزبالله_لبنان که به خاطر غزّه سینهی خودش را سپر میکند و در معرض این حوادث تلخ قرار میگیرد، دارد #جهادفیسبیلالله میکند. در این نبرد هم #دشمن_کافر و خبیث از بیشترین تجهیزات برخوردار است؛ #آمریکا پشت سرش است.
🔹#آمریکاییها میگویند ما دخالتی نداریم، خبر نداریم؛ خلاف واقع میگویند؛ هم خبر دارند، هم #دخالت دارند، هم به پیروزی #رژیم_صهیونیستی احتیاج دارند. همین دولت کنونی آمریکا، برای انتخاباتی که در پیش دارند، احتیاج دارد که نشان بدهد که از #رژیم_صهیونیستی حمایت کرده و آن را پیروز کرده. البتّه به آراء مسلمانهای آمریکا هم احتیاج دارند، لذا تظاهر میکنند که دخالتی ندارند؛ [امّا] دخالت دارند.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ويژگى هاى پرچم قيام از منظر روايات
🔸احاديث متعدّدى به وجود #پرچم در #قيام #امام_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تصريح كرده و اوصافى را براى آن برشمرده اند كه عبارت اند از :
1⃣مقدّس بودن و انتساب آن به خداوند
🔹#پرچم_قيام، پرچمى الهى، نبوى و علوى است. اين ويژگى از عبارت «يَأتيهِ بِها (#جَبرَئيلُ عليه السلام آن را مى آورد)» [۱] و توصيف مكرّر آن به «رايَةُ رَسولِ اللهِ صلى الله عليه و آله (#پرچمپيامبرخدا صلى الله عليه و آله )» [۲] و نيز يكسان بودن آن با #پرچمامامعلى (عليه السلام) در جنگ جمل،[۳] قابل استفاده است.
🔹همچنين توصيف زيبا و مجازگونه «عَمودُها مِن عَمودِ العَرشِ»، [۴] مؤيّد ارتباط مستقيم خيمه فرماندهى #امام_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با #عرش_خداوند به عنوان مركز فرماندهى نظام هستى است؛ معنايى كه از عبارت «مِن وَرَقِ الجَنَّةِ» [۵] نيز قابل استفاده است و زمينه ساز اين سخن است كه #پرچم_امام_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، نه از جنس چوب و پارچه،[۶] بلكه نمادى از #شوكت_الهى و عظمت و #قدرتسپاهقيام است؛ پرچمى كه به هر جا روى كند، #نصر و #فتح_الهى را به ارمغان مى آورد و #دشمنان را به هلاكت مى رساند. [۷]
2⃣شعار پرچم، نماد توحيد
🔹مطابق با تصريح حديث، جمله «البَيعَةُ للهِ» [۸] بر #پرچم_قيام، نقش بسته است كه پيوند و وابستگى #قيام را به خداوند نشان مى دهد. اين ويژگى، افزون بر تقويت ويژگى نخست، اين پيام را فراز مى آورد كه #امام_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در پى تشكيل حكومت فردى، قبيله اى و حزبى نيست و او به دور از فردگرايى و شخص پرستى، در پى چيره كردن اراده خدا در زمين و به ميراث بردن آن به نفع #صالحان و #مستضعفان_خداباور است.
🔹گفتنى است كه در گزارشى ديگر، جمله «اسمَعوا وَ أَطيعوا» [۹] نقش پرچم گفته شده كه منافاتى با اين سخن ندارد، زيرا میتوان بر پرچم، جمله هاى متعدّدى نگاشت. اين شعار نيز در راستاى دعوت استوار و محكم جهانيان به #قيام_توحيدى #حضرت_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که پيروزى و چيرگى آن، حتمى است.
3⃣ايجاد كننده هراس در دل دشمنان
🔹مطابق با برخى احاديث، [۱۰] «هراس»، پيشاپيش #پرچم_قيام و به فاصله يك ماه جلوتر، حركت میكند. اين احاديث، #هراس را در هر چهار جهت دانسته اند و حديثى ديگر، [۱۱] آن را گونه اى همسانى با #پيامبر (صلى الله عليه و آله) خوانده است. [۱۲] در احاديث ديگر اين باب، سخن از يارى شدن #امام_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با #رعب و هراس است. بر اين پايه، حركت رعب و #هراس، بيانى مجازى براى نشان دادن «هراس» #دشمنان_قيام از #امام_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و لشكر او دارد؛ امرى كه از نظر نظامى، زمينه ساز مهم #شكست و هزيمت #دشمنان و فراهم كننده #پيروزى ياران قيام است .
4⃣استوار كردن دل مؤمنان
🔹#پرچم تا آنگاه كه در اهتزاز است، به لشكريان قوّت مى بخشد و همان اندازه كه در دل #دشمن، #هراس مى افكند، دل دوستان و #باورمندان را استوار و گامهاى آنان را در ميدان جنگ، راسختر میگرداند. اين ويژگى براى هر پرچمى و به گونه طبيعى وجود دارد: «إِذا هَزَّها لَم يَبقَ مُؤمِنٌ إلّا صارَ قَلبُهُ كَزُبَرِ الحَديدِ». [۱۳] چون #پرچم را به اهتزاز درمى آورد، #مؤمنى باقى نمیماند، جز آنكه دلش مانند #پارههاىآهن [محكم] میشود.
5⃣همراهى فرشتگان و نصرت الهى
🔹#پرچمقياممهدوى، از هنگام برافراشته شدن، ديگر جمع نمیشود و در هيچ جا متوقّف نمیگردد و از هيچ نبردى عقب نمى نشيند و بازنمیگردد تا آنكه #سلطنت_خداوند را بر همه كره خاكى بگسترد. اين ويژگى كه در واقع، نمايانگر #غلبه_قيام بر همه قدرت هاى معارض است، با عبارت «لا تُرَدُّ لَهُ رايَةٌ» [۱۴] در احاديث باب «غلبه رايته، #چيرگىپرچمامام» تكرار و مورد تأكيد قرار گرفته است. افزون بر اين، عبارت زيبا و مجازى «سائِرُها مِن نَصرِ اللَّهِ عليهم السلام» [۱۵] بيان ميكند كه اهتزاز پارچه #پرچم_قيام، نه از باد و هوا و كار طبيعت است، بلكه #نفخهنصرالهى، آن را به جنبش درمى آورد و چه كسى میتواند #چراغى را كه ايزد برافروزد، خاموش سازد؟!
🔹چه كسى را ياراى ايستادگى در برابر #پرچمى است كه پارچه اش نه از جنس پنبه و كتان و ابريشم، بلكه از برگ هاى درختان بهشت است [۱۶] و دسته اش نه از چوب و فلز كه از عمود عرش بزرگ خداوند است [۱۷] و #ياريگرانش نه تنها انسان ها، بلكه #هزاران_فرشته نشاندار و مقرّب درگاه الهى اند؛ [۱۸] همان فرشتگان فرود آمده و نشاندار (منزلين و مسوّمين) كه به تصريح قرآن در #جنگ_بدر به يارى #مؤمنان آمدند [۱۹] و در هر جاى ديگرى كه #خداپرستان #استقامت بورزند، بر آنان فرود مى آيند و آنان را دلدارى مى دهند و استواردل مى دارند و به #بهشت بشارت مى دهند. [۲۰]
#مآخذدرمنبعموجوداست
منبع؛ حديث نت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️بر همه واجب است که دفاع کنند
🔹هیچ امری #واجبتر از دفاع با جان و مال در راه #سربلندی_اسلام نمیباشد. هنگامی که می بینید خون های برادران و خواهران بیگناه شما در سرزمین های مقدس #فلسطین جاریست و هنگامی که مشاهده می کنید که سرزمین های ما اشغال شده
🔹و خانه هایمان به دست #صهیونیستهای_تبهکار ویران گشته است، در این شرایط جز ادامه #جهاد راهی نیست، و بر همه #مسلمانان #واجب است که کمک های مادی و معنوی خود را در این پیکار مقدس بنمایند، و #خداوند پشتیبان این اراده است؛ و الله من وراء القصد.
بیانات حضرت امام در مصاحبه با نماینده «الفتح»؛ (وجوب مبارزه با اسرائیل) ۴۷/۰۷/۱۹
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی #فلسطین #صهیونیسم #اسرائیل
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف «جنگ نرم»
⬅️#استحاله_فرهنگی در جهت تأثیرگذاری شدید بر #افکار_عمومی جامعه مورد هدف، با ابزار خبر و #اطلاعرسانیهدفمند و کنترل شده که #نظام_سلطه همواره از این روش برای پیشبرد اهداف خود سود جسته است.
⬅️#استحاله_سیاسی به منظور ناکارآمد جلوه دادن نظام مورد هدف و #تخریب و #سیاهنمایی ارکان آن نظام.
⬅️#ایجاد_رعب و وحشت از مسائلی همچون فقر، #جنگ یا قدرت خارجی سرکوبگر، و پس از آن دعوت به #تسلیم از راه پخش #شایعات و دامن زدن به آن برای ایجاد جو بی اعتمادی و #ناامنی_روانی.
⬅️#اختلاف_افکنی در صفوف مردم و برانگیختن اختلاف میان مقام های نظامی و سیاسی کشور مورد نظر در راستای #تجزیه_سیاسی کشور.
⬅️#ترویج_روحیه_یاس و ناامیدی به جای نشاط اجتماعی و احساس بالندگی از پیشرفت های کشور.
⬅️بی تفاوت کردن #نسل_جوان به مسائل مهم کشور.
⬅️#کاهش_روحیه و کارآیی در میان نظامیان و #ایجاد_اختلاف میان شاخه های مختلف نظامی و امنیتی.
⬅️ایجاد اختلاف در سامانه های کنترلی و ارتباطی کشور هدف.
⬅️#تبلیغات_سیاه (با هدف براندازی و آشوب) به وسیله #شایعه_پراکنی، پخش تصاویر مستهجن، #جوسازی از راه پخش شب نامه ها و…
⬅️#تقویت_نارضایتیها به دلیل مسائل #مذهبی، #قومی، #سیاسی و #اجتماعی نسبت به دولت خود، به طوری که در مواقع حساس این نارضایتی ها زمینه تجزیه کشور را فراهم کند.
⬅️تلاش برای بحرانی و حاد نشان دادن اوضاع کشور از راه #ارائهاخبارنادرست و نیز تحلیل های نادرست و اغراق آمیز.
🔸#جنگ_نرم به ابزارها و امکاناتی نیاز دارد تا بتواند به اهداف خود جامه عمل بپوشاند.
منبع: قرارگاه سایبری رسام
#جنگ_نرم #جنگ_روانی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله):
🔸«ألا اُخْبِرُكُمْ بِاَشبَهِكُم بى؟ قَالوا: بَلى يا رَسولَ اللهِ؛ قالَ: اَحسَنُكُم خُلقا وَ اَليَنُكُم كَنَفا وَ اَبَرُّكُم بِقَرَابَتِهِ وَ اَشَدُّكُم حُبّا لاِِخوانِهِ فى دينِهِ وَ اَصبَرُكُم عَلَى الحَقِّ وَ اَكظَمُكُم لِلغَيظِ وَ اَحسَنُكُم عَفْوا وَ أَشَدُّكُمْ مِنْ نَفْسِهِ إِنْصَافاً فِی اَلرِّضَا وَ اَلْغَضَبِ».
🔹آيا شما را از شبيه ترينتان به خودم با خبر نسازم؟ گفتند: آرى اى رسول خدا! فرمودند: هر كس «خوش اخلاقتر»، «نرمخوتر»، «به خويشانش نيكوكارتر»، «نسبت به برادران دينى اش دوست دارتر»، «بر حق شكيباتر»، «خشم را فروخورندهتر» و «با گذشتتر» و در «خرسندى و خشم با انصافتر» باشد.
📕كافى، ج ۲، ص ۲۴۰، ح ۳۵
#پيامبر_اکرم #حديث
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ضرورت شناخت «امام زمان» (بخش اول)
🔹ارزشمندترین و اساسیترین ارزش های زندگی انسان، #شناختخداوندمتعال و سپس شناخت #معصومین یعنی «رسول اکرم» (صلی الله علیه و آله) و «ائمه معصومین» (علیهم السلام) می باشد. ۱) این شناخت از نوع #شناخت_واجب است؛ ۲) این شناخت «لازمه زندگی توحیدی است»؛ ۳) این شناخت «نیاز فوری» به شمار میآید؛ ۴) این شناخت یک «نیاز معنوی» است؛
🔹زیرا جهل، #تجاهل و حتی #غفلت در امر شناخت #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) (اگر امام زمان شناخته نشود): ۱) موجب بروز #خسارتهای_زیانباری در کسب «سعادت فردی»؛ ۲) بروز خسارت های زیانباری در کسب «سلامت اجتماعی»؛ ۳) #ایجاد_انحراف در مسیر تکامل انسان می شود ۴) و انسان را از #حیات_طیبه و زندگی خداپسندانه محروم می سازد. خداوند متعال #انسان را خلق کرده، و هدف از این خلقت را هم خودش بیان فرموده است: «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» [۱] (جن و #انس را نیافریدم، جز برای آن که مرا #بپرستند).
🔹هدف آفرینش، #بندگی جن و انس بیان شده. منِ بشر قرار است به عبودیت و #بندگی_خداوند برسم. این عبودیت و بندگی چیست؟ چه گونه من میتوانم به مرحلهای برسم که #عبد باشم؟ #خداوند_متعال خودش هم #وسیله برای من آماده کرده و هم #راهنما. ابزاری به اسم #دین، و یک راهنمایی در کنار دین به نام #پیامبر و بعد از پیامبر هم #امام. هم نقشه را به من داده هم نقشه خوان را. پس من قرار هست به کمک وسیله #دین، و #راهنما (در عصر حاضر امام معصوم علیه السلام) به مرحله ای برسم به نام #بندگی.
🔹به همین خاطر: ۱) من باید #دین را بشناسم؛ ۲) باید #راهنما (امام) را بشناسم؛ ۳) به کمک #دین و #امام_معصوم (علیه السلام) باید هدف را بشناسم: عبودیت خدا، #بندگی_خداوند متعال. بهترین و #واجبترینامور از نظر عقل و شرع: ۱) #ادا_کردن_حق کسی که بر عهدهی تو حقی دارد؛ ۲) پاداش دادن به کسی که به تو احسان نموده است. بدون تردید کسی که: ۱) از تمام مردم #بیشترین_حق را به گردن من دارد، ۲) از همه بیشتر و بهتر #احسانش شامل حال من شده، ۳) #نعمتها و #منتها بر من دارد، همان کسی است که خداوند متعال: ۱) معرفت و #شناختش را #متمم_دین من قرار داده، ۲) باور به او، اعتقاد به او را «کامل کنندهی یقین» من قرار داده، ۳) #انتظار_فرجش را «بهترین اعمال» ما قرار داده است.
🔹از طرفی چون ما نمیتوانیم حقوق آن حضرت را ادا کنیم، و شکر وجود و فیوضات حضرت را آنطور که شایسته است به جا بیاوریم، بر ما #واجب است آن مقدار از ادای حقوق #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که از دست ما ساخته است به جا آوریم. اگرچه اصل تکلیف دشوار و مشقتبار باشد، در صورتی که مقداری از آن میسر است، همان مقدار را باید انجام داد. بهترین امور در زمان غیبت #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف): ۱) #انتظار_فرج آن حضرت؛ ۲) #دعا برای «تعجيل فرج» حضرت؛ ۳) تلاش در انجام آنچه که مایهی خشنودی آن حضرت و نزدیک شدن به ساحت مقدس ایشان میشود. #ادامه_دارد...
📕مکیالالمکارم (سیدمحمدتقی موسوی اصفهانی)، ج۱، نشر اکرام،۱۳۹۰، صص ۱۸-۳۵
منبع: وبسایت اهل البیت
#امام_زمان #امام_مهدى
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️ثروتمندان بلاها و ابتلائات و گرفتاری هایی دارند که مستضعفان و محرومان ندارند...
🔹البته #فقرا در کمبودها و فقر و ناداری باید #صبر و شکیبایی داشته باشند و بدانند که آنها هم از #نعمتهای_دیگری برخوردارند که #اغنیا برخوردار نیستند. #ثروتمندان بلاها و #ابتلائات و گرفتاری هایی دارند که #مستضعفان و محرومان ندارند.
🔹طاووس را میبینی، پایش را هم ببین؛ زیرا خوبی و خوشی عیش، تنها به زیادی وسایل راحتی نیست؛ #راحتی_درونی و رفاه و خوشی و آرامش دل، به داشتن وسایل رفاه و راحتی نیست، بلکه چه بسا #وسایل_رفاه اسباب نگرانی و ناراحتی و اضطراب درونی را فراهم کنند.
🔹در کلمات امیرمؤمنان #امام_علی علیه السلام آمده است: «أَلْمَصائِبُ بِالسوِیةِ مَقْسُومَةٌ بَینَ الْبَرِیةِ» [۱] (#گرفتاریها به صورت #مساوی و #یکسان میان مردم تقسیم شده است).
🔹یعنی پیمانه ها مختلفند و باید از #فقر، #بلا، #خوشی و... پر شوند. آیا اگر همه مثل هم شوند، و همه در مال و ثروت یکدیگر شریک گردند، و همه در مال و دارایی مساوی و یکسان باشند، نظم در جامعه برقرار میشود؟!
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۶۸
[۱] مستدرکالوسائل، ج۲، ص۴۸۱؛ بحارالانوار، ج۷۵، ص۵۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فرهنگ «شهادت» در میان ارزش های اسلامی از چه جایگاهی برخوردار است؟
🔹در فرهنگ اسلامى #شهادت به عنوان يكى از «والاترين ارزش ها»، و #شهيدان از بلند مرتبه ترين انسانها هستند و مردان خدا همان گونه كه #امام_علی (عليه السلام) در خطبه ۱۲۳ #نهج_البلاغه بيان مى فرمايد: «همواره آرزوى #شهادت در سر مى پرورانند و از مرگ طبيعى در بستر بیزار بودند، و #شـهادت را هزار بار از آن برتر مى دانستند، و حاضر بودند، ضربات زيادى بر پيكرشان وارد شود و #شربت_شهادت بنوشند ولى در بستر نميرند، چرا كه #جان_انسان بزرگترين هديه الهى است و چه بهتر كه اين #هديه_الهى نثار راه او شود، نه اين كه در بستر مرگ به هدر رود».
🔹همچنین #امام (عليه السلام) با اشاره به این نكته مهم و پر ارزش، می فرماید: «إنَّ أَكْرَمَ الْمَوْتِ الْقَتْلُ! وَالَّذِي نَفْسُ ابْنِ أَبِي طَالِب بِيَدِهِ، لاَلْفُ ضَرْبَة بِالسَّيْفِ أَهْوَنُ عَلَيَّ مِنْ مِيتَةعَلَى الْفِرَاشِ فِي غَيْرِ طَاعَةِ اللهِ». (به يقين بهترين مرگ #شهادت در #راه_خدا است؛ سوگند به آن كس كه جان فرزند ابوطالب در دست اوست هزار ضربه شمشير بر من آسانتر است تا مرگ در بستر، در غير طاعت خدا!). اين تعبير حكايت از عظمت #مقام_شهيدان و امر #شهادت مى كند تا آنجا كه #امام (عليه السلام) حاضر است هزار ضربه شمشير را به جان بخرد ولى در بستر، به مرگ طبيعى نميرد و اين زبان قال يا حال همه #مؤمنان_مخلص و #شجاع و پاك باختگان راه حق است.
🔹البته معناى اين سخن آن نيست كه احساس درد و رنج ضربات شمشير را نمى كنم ـ آن گونه كه بعضى از شارحان «نهج البلاغه» پنداشته اند ـ بلكه، منظور اين است از نظر #معنوى و #ارزشى سزاوار است كه انسان به استقبال ضربات شمشيرها برود و در بستر، به #مرگ_طبيعى نميرد زيرا افتخار شهادت، انسان را آماده تحمّل رنجها مى كند. البتّه اگر انسان در #بستر بميرد و در #مسيرطاعتحق باشد ـ از روايات اسلامى استفاده مى شود ـ كه #حكم_شهادت را دارد و اين همان چيزى است كه در آخر عبارت، #امام (عليه السلام) به آن اشاره كرده است.
🔹در #فضيلت_شهادت، همين بس كه در حديثى از #رسول_اكرم (صلی الله علیه و آله) مى خوانيم که ایشان مشاهده كرد كسى دعا مى كند و عرض مى كند: «اللَّهُمَّ إنِّي أسْأَلُكَ خَيْرَ مَا تُسْئَلُ فَاَعْطِني أفْضَلَ مَا تُعْطِي» (خداوندا من بهترين چيزى كه بندگانت از تو مى خواهند را از تو مى طلبم، پس بهترين عطايت را به من ارزانى دار)؛ #پيامبر (صلى الله عليه و آله) فرمود: «إنْ استُجيْبَ لَكَ اُهْرِيْقَ دَمَكَ فِي سَبِيْلِ اللهِ» [۱] (هرگاه دعاى تو مستجاب شود در راه خدا #شهيد خواهى شد).
🔹در حديث ديگرى از همان حضرت آمده است: «ما مِنْ أحَد يَدْخُلُ الْجَنَّةَ فَيَتَمَنّى أنْ يَخْرُجَ مِنْهَا إلاّ الشَّهِيْدُ فَإنَّهُ يَتَمَنّى أَنْ يَرْجِعَ فَيُقْتَلُ عَشْرَ مَرّات مِمّا يَرى مِنْ كَرامَةِ اللهِ» [۲] (هيچ كس وارد #بهشت نمى شود كه آرزو كند از آن خارج شود، مگر #شهيد كه آرزو مى كند باز گردد و دوباره در #راه_خدا شهيد شود، به خاطر اين كه #الطاف_الهى را نسبت به خود بسيار زياد مى بيند).
🔹آرى #مقام_شهدا، در فرهنگ #اسلام فوق العاده زياد است و همانها بودند كه در هنگام خطر، #اسلام را بيمه كردند، و اگر فداكاري هاى شهدايى همچون شهداى #بدر و #اُحد يا #شهيدان_كربلا نبود، شايد امروز خبرى از اسلام نبود. امروز نيز #دشمنان_اسلام بيشترين وحشت را از #فرهنگ_شهادت و شهادت طلبى دارند؛ اين در حالى است كه آنها توان مقابله به مثل، نسبت به فرهنگ #شهادت را ندارند و سلاحى كه بتوان از آن در برابر اين فرهنگ دفاع كرد در خود نمى بينند.
پی نوشتها؛
[۱] مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، نورى، حسين بن محمد تقى، مؤسسة آل البيت، قم، ۱۴۰۸ق، چ اول، ج ۱۱، ص ۱۳
[۲] همان
📕پيام امام اميرالمومنين(عليه السلام)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۵، ص ۲۴۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) با مقداری تلخیص
#شهيد #شهادت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️مبنای کار مستکبران و متجاوزان عالم تفرقهافکنی است
🔹سیاست آنها (مستکبران و متجاوزان عالم) «تفرقه بینداز و حکومت کن» است؛ مبنای کار آنها #تفرقهافکنی است. این سیاست تفرقهافکنی را در کشورهای اسلامی با انواع #ترفندها تا امروز اجرا کردهاند، هنوز هم دستبردار نیستند و موجب میشوند که دلهای ملّتهای اسلامی نسبت به هم مکدّر بشود؛ امّا امروز ملّتها بیدار شدهاند.
🔹امروز روزی است که امّت اسلامی میتواند بر این ترفند #دشمنان اسلام و مسلمین فائق بیاید. من عرض میکنم #دشمن ملّت ایران همان دشمن ملّت فلسطین است، همان دشمن ملّت لبنان است، همان دشمن ملّت عراق است، همان دشمن ملّت مصر است، دشمن ملّت سوریه است، دشمن ملّت یمن است؛
🔹#دشمنیکیاست، «شیوههای دشمن» در کشورهای مختلف، مختلف است. یک جا با #جنگ_روانی، یک جا با #فشار_اقتصادی، یک جا با بمب های دوتُنی، یک جا با #سلاح، یک جا با لبخند، دارند #دشمنان ما این سیاست را پیش میبرند، امّا #اتاق_فرمان یک جا است، از یک جا دستور می گیرند، از یک جا #فرمان_حملهی به جمعیّتهای مسلمان و ملّتهای مسلمان را دریافت می کنند.
🔹اگر این سیاست در یک کشور، موفّق شد، یعنی موجب #سیطرهی بر یک کشور شد، وقتی خاطرشان از یک کشور آسوده شد، به سراغ کشور دیگر می روند. #ملّتها نباید بگذارند.
بیاناتمقاممعظمرهبری در خطبه های نمازجمعه تهران ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ضرورت شناخت امام زمان (بخش دوم و پایانی)
🔹بسيار اتفاق افتاده که مردم با کمبود باران مواجه شده اند، و بر اثر آن به خشکسالی و قحطی و گرانی دچار گرديده اند و خسارتهای سنگينی به آنان رسيده است. اما پس از #دعا و نيايش به درگاه خداوند، باران سودمندی برایشان باريده، و #رحمت_الهی بر مردم فرو ريخته و طراوت و شادابی همه جا را فرا گرفته است.
🔹در احاديث تأکيد شده که علت کمبود باران، امور طبيعی و مادی نيست، بلکه علّت اصلی، بعضی از #گناهان_مردم است، به خصوص #گناهانی که در مقابله با #احکام و #سنتهایالهی و روی گرداندن از اوليای حق و به بازی گرفتن امور معنوی و امدادهای غيبی صورت می گيرد. خداوند اين کمبودها و فشارها را پيش میآورد تا #مردم از #خواب_غفلت بيدار شوند و «قدرت کامل دست غيب و قادر متعال» را لمس کنند، و با نهايت اشتياق و اخلاص و تواضع به سوی #حجّتهای_الهی روی آورند و از گناهان خود #توبه کنند و به عجز و درماندگی خويش اقرار نمايند.
🔹جز #خداوند کيست که آب گوارا و شيرين از آسمان فرو ريزد؟! و تشنگان را سيراب و مزارع را سرسبز و خرّم و زمينهای خشک را با طراوت و شاداب گرداند و روح تازهای در اجزای گيتی بدمد؟! از نماز و تضرّع پيامبران و امامان و مردمان با ايمان در طلب باران و استجابت دعای ايشان در طول تاريخ، حکايت های خواندنی و شنيدنی فراوانی بر جای مانده و نکته های بسياری ضبط گرديده است.
🔹البته عدّهای هم در چنين مواقعی به يأس و نااميدی دچار میگردند و به شکلهای مختلف، از قبيل خودباختگی و کفرورزی و انکار ضروريات دينی و تمسخر مردان دينی و... واکنش های منفی از خود نشان میدهند. نظير همين وضع در مورد فقدان هر يک از نعمتهای بزرگ، در هر جامعهای پيش میآيد و از جمله در جريان غيبت های انبياء و اولياء (عليهم السلام) همواره پديد آمده است، که بر اثر بعضی از #گناهان_بزرگ و #ناسپاسی های مردمان نسبت به نعمتها و آيتهای خاصّ الهی، خداوند #حجّت خويش را از ديدگان شان پنهان داشته و از #سعادت و توفيق ديدار پيامبر و امام، عموم افراد جامعه را محروم ساخته است،
🔹و چون مردم به سختیها و تلخیها دچار گشتند و راه را بر خود بسته ديدند، افراد هوشمند به فکر چاره افتادند و راه علاج و درمان درد را تنها به دست #خداوند_متعال ديدند، پس به درگاه خداوند چاره ساز بنده نواز، دست نياز بلند کردند و به آستانه او پناه بردند، و با #دعا و نيايش و اظهار عجز، #راهنمای_ربّانی را خواستار شدند. خداوند #دعای آنان را به اجابت رسانيد و #حجّتاصلاحگرخويش را آشکار گردانيد.
🔹#امّت_مسلمان از اين سنّت حکيمانه الهی برکنار نيست، بنابراين تنها وسيلهی رهايی از #تنگناهایروزگارکنونی، و يگانه راه بيرون شدن و آزاد گشتن از اين حصار جهنّمی ظلم و بيداد و #معصيت و #فساد، #دعای_خالصانه عمومی برای آشکار شدن آن #حجّتبزرگالهی و تنها مصلح و #نجاتبخش_آسمانی، و يکتا بازمانده کاروان مردان ربّانی، #بقية_الله_الأعظم حضرت صاحب الزمان (ارواحنا فداه) ميباشد.
📕مکیالالمکارم (سیدمحمدتقی موسوی اصفهانی)، ج۱، نشر اکرام،۱۳۹۰، صص ۱۸-۳۵
منبع: وبسایت اهل البیت
#امام_زمان #امام_مهدى
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام جواد (عليه السلام):
🔸«لا تُـعاجِلُوا الْأمْرَ قَبْلَ بُـلُوغِهِ فَتَـنْدَمُوا وَ لا يَطُولَنَّ عَلَيْكُمُ الْأمَدُ فَتَقْسُو قُلُوبُكمْ وَارْحَـمُوا ضُـعَفـاءَكُـمْ وَاطْلُبُوا مِنَ اللهِ الرَّحْمَةَ بِالرَّحْمَةِ فيهمْ».
🔹«در هيچ كارى قبل از آنكه وقتش برسد #عجله نكنيد كه پشيمان خواهيد شد؛ و زمان انجام آن #طولانى نشود كه سنگدل خواهيد شد؛ و به #ضعيفان رحم كنيد، و با اين كار #رحمت_خدا را به دست آوريد. (يعنى اگر به افراد ناتوان رحم كرديد، خـداوند به شـما رحـم خواهـد كرد)»
📕العقول المهمة، ۲۷۴/۲۷۵
#امام_جواد #حديث
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«تاکتیک های جنگ روانی» (بخش اول)
🔹#جنگ_روانی از واژه هایی است که تاکنون تعریف های متنوع و گوناگونی براساس شرایط استفاده از آن، ارائه شده است. ارتش آمریکا در مارس ۱۹۵۵م در آئین نامه رزمی خود، تعریفی جالب از #جنگ_روانی در عرصه بین المللی ارائه کرد. «جنگ روانی» در آئین نامه یاد شده، اینگونه تعریف شده است: «#جنگ_روانی، استفاده دقیق و طراحی شده از #تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن، #تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروه دوست است؛ به نحوی که #پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد».
🔹به اعتقاد ویلیام داواتی، #جنگ_روانی عبارت است از: «مجموع اقداماتی که از طرف یک کشور، به منظور #اثرگذاری و #نفوذ بر عقاید و رفتار دولتها و ملت های دیگر، در جهت مطلوب و با #ابزارهایی غیر از نظامی، سیاسی و اقتصادی، انجام میشود». طرفداران این نگرش اغلب بر این باورند که #تبلیغات، جزء اصلی و اساسی جنگ روانی است، نه همه آن. #جنگ_روانی همچنین عبارت است از: «مجموعه اقدامات #تبلیغی - #روانی یک کشور یا یک گروه، به منظور اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولتها و مردم، در جهت مطلوب.
🔹در بخش های بعدی این نوشتار به توضیح اجمالی در مورد برخی از #تاکتیکهای_جنگروانی، از جمله «سانسور»، «تحریف»، «ساختن یک یا چند دشمن فرضی»، «پاره حقیقت گویی»، «محک زدن»، «ادعا به جای واقعیت»، «شایعه»، «ماساژ پیام»، «کلی بافی»، «زمانبندی»، «حذف»، «قطره چکانی»، «دروغ بزرگ یا استفاده از دروغ محض»، «فوریت بخشیدن ساختگی به خبر» و «پیچیده کردن خبر برای عدم کشف حقیقت» خواهیم پرداخت. #ادامه_دارد...
نویسنده: دکتر محمد سلطانی فر
منبع: حوزه نت به نقل از جنگ روانی، معاونت سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
#جنگ_روانی #عملیات_روانی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️جنگ ما، جنگ مکتب ماست
🔹مردم آزاده جهان همیشه از #ابرقدرتها خصوصاً #آمریکای_جنایتکار صدمه دیدهاند و تا عزم خود را برای رویارویی با #کفر و #شرک جهانی و آمریکای سلطهگر جزم ننمایند، هر روز شاهد #جنایتی_تازه خواهند بود.
🔹#مردمشریفایران باید توجه کنند که امروز، روز #مبارزه و جنگیدن با تمام #شیاطینی است که حقوق حقه تمامی پابرهنگان جهان را صرف #عیش و #نوش و تهیه #سلاحهایی مینمایند که برای همیشه حاکم دنیای گرسنگان باشند... جنگ ما، #جنگ_مکتب ماست علیه تمامی #ظلم و جور؛ جنگ ما جنگ اسلام است علیه تمامی نابرابریهای دنیای سرمایهداری و کمونیزم؛
🔹جنگ ما #جنگپابرهنگی علیه خوشگذرانی های مرفهین و حاکمان بیدرد کشورهای اسلامی است. این جنگ سلاح نمیشناسد، این #جنگ_محصور در مرز و بوم نیست، این جنگ، خانه و کاشانه و شکست و تلخی کمبود و فقر و گرسنگی نمیداند. این جنگ، #جنگ_اعتقاد است، جنگ ارزشهای اعتقادی - انقلابی علیه دنیای کثیف زور و پول و خوشگذرانی است.
🔹جنگ ما، #جنگ_قداست، عزت و شرف و استقامت علیه نامردمی هاست. #رزمندگان ما در دنیای پاکِ اعتقاد و در جهان ایمان تنفس میکنند و مسلمین جهان هم که میدانند جنگ بین #استکبار و #اسلام است، #جهانخواران را آرام نخواهند گذاشت و ضربههای خود را بر همه کاخنشینان وارد میکنند.
بیانات حضرت امام ۶۷/۰۴/۱۳
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نماز چه جایگاهی در بین اعمال دارد و چرا باید نماز بخوانیم؟ (بخش اول)
💠اهمیت نماز در متون دینی
🔹از آنجا که برای #نماز اهمیت زیادی در آیات و روایات بیان شده است، پاسخ به این سؤال که «چرا باید #نماز بخوانیم؟» نیز اهمیت زیادی دارد. در اینکه هر انسانی لازم است ساعاتی از شبانه روز را با خدای خود #راز و #نیاز داشته باشد شکی نیست؛ اما ما معتقدیم بهترین روش راز و نیاز با خداوند #نماز است. ما می گوییم «نماز» #ستون_دين و #معراج افراد با ايمان است و كسى كه «نماز» را ترك كند رابطه ميان او و خدا قطع مى گردد.
🔹در حديث معروف #پيامبر_اکرم (صلّى الله عليه و آله) آمده است: «الصَّلَاةُ عِمَادُ الدِّينِ فَمَنْ تَرَكَ صَلَاتَهُ مُتَعَمِّداً فَقَدْ هَدَمَ دِينَه» [۱] (#نماز ستون دين است، كسى كه عمدا آن را ترك كند #دين خود را ويران كرده است). و در حديث ديگرى از #پيامبر (صلی الله علیه و آله) آمده است: «مَثَلُ الصَّلَاةِ مَثَلُ عَمُودِ الْفُسْطَاطِ إِذَا ثَبَتَ الْعَمُودُ نَفَعَتِ الْأَطْنَابُ وَ الْأَوْتَادُ وَ الْغِشَاءُ وَ إِذَا انْكَسَرَ الْعَمُودُ لَمْ يَنْفَعْ طُنُبٌ وَ لَا وَتِدٌ وَ لَا غِشَاء» [۲] (#نماز همچون #ستون_خيمه است، هنگامى كه ستون خيمه برقرار باشد، طناب ها و ميخ ها و پوشش خيمه برقرار و مفيد است و هنگامى كه ستون بشكند نه طناب ها بدرد مى خورد و نه ميخ ها و پوشش). به همین دلیل موقعيت #نماز در ميان عبادات اسلامى به قدرى است كه هيچ يك از عبادات به مرتبه آن نمى رسد. [۳]
💠فلسفه نماز؟
🔹ما معتقدیم مراتب عالی #نماز به خاطر #حکمتها و #فلسفه های بسیار مهم و ذیقیمت مستتر در پس این عبادت است. #نماز چيزى نيست كه فلسفه اش بر كسى مخفى باشد، ولى دقت در متون #آيات و #روايات اسلامى ما را به ريزه كاری هاى بيشترى در اين زمينه رهنمون مى گردد:
1⃣«یاد خدا»
🔹روح و اساس و هدف و پايه و مقدمه و نتيجه و بالآخره #فلسفه_نماز همان ياد خدا است، همان «ذكر الله» است كه در آيه ۴۵ سوره العنكبوت به عنوان برترين نتيجه بيان شده است: «اتْلُ ما أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ» (آنچه را از كتاب آسمانى به تو وحى شده تلاوت كن، و #نماز را بر پا دار كه #نماز [انسان را] از #زشتىها و #منكرات باز مى دارد و #ذكر_خدا از آن هم برتر و بالاتر است، خداوند مى داند شما چه كارهايى انجام مى دهيد).
🔹البته ذكرى كه مقدمه فكر و فكرى كه انگيزه عمل بوده باشد؛ چنان كه در حديثى از #امام_صادق (علیه السلام) آمده است كه در تفسير جمله «وَ لَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرُ» فرمود: «أَنَّهُ ذِكْرُ اللهِ عِنْدَ مَا أَحَلَ وَ حَرَّم» [۴] (#ذکر_برتر ياد خدا كردن است به هنگام انجام حلال و حرام [يعنى به ياد خدا بيافتد و به سراغ حلال برود و از حرام چشم بپوشد]).
2⃣«سبب مغفرت معصیت ها و خطاها»
🔹#نماز وسيله شستشوى از #گناهان و مغفرت و #آمرزش_الهى است، چرا كه خواه ناخواه #نماز انسان را دعوت به #توبه و #اصلاح گذشته مى كند، لذا در حديثى مى خوانيم: #پيامبر (صلی الله علیه و آله) از ياران خود سؤال كرد: «اگر بر در خانه يكى از شما نهرى از آب صاف و پاكيزه باشد و در هر روز پنج بار خود را در آن شستشو دهد، آيا چيزى از آلودگى و كثافت در بدن او مى ماند؟». در پاسخ عرض كردند: نه، فرمود: «#نماز درست همانند اين آب جارى است، هر زمان كه انسان #نمازى مى خواند گناهانى كه در ميان دو نماز انجام شده است از ميان مى رود». [۵] و به اين ترتيب جراحاتى كه بر روح و جان انسان از #گناه مى نشيند، با مرهم #نماز التيام مى يابد و زنگارهايى كه بر قلب مى نشيند زدوده مى شود. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] بحار الانوار، دار إحياء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، چ ۲، ج ۷۹، ص ۲۰۲. [۲] همان، ص ۲۱۸. [۳] ر.ک: آيين ما (اصل الشيعة)، كاشف الغطاء، محمد حسین، ترجمه: مكارم شيرازى، ناصر، انتشارات امام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۳۸۸ش، چ ۱، ص ۱۹۱. [۴] بحار الانوار، همان، ص ۲۰۰. [۵] وسائل الشيعه، تفصيل، تحقيق و نشر: مؤسسة آل البيت، لإحياء التراث، چ ۱، ج ۳، ص ۷، ح ۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نماز
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد